14) Laki kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tulin tänne puhujakorokkeelle siltä varalta,
että tuo pariminuuttinen tulisi ylittymään.
Ehdotan siis kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin
tavallaan lisäystä.
On ihmiselle varsin opettavaista joutua tekemisiin hyvin erilaisia
ihmiskohtaloita omaavien henkilöitten kanssa. Omassa perheyhteisössäni on
vakavasti kehitysvammainen naishenkilö. Nyt viime vuodet
olen ollut mukana Kehitysvammaisten Tuen yhden järjestön
puheenjohtajan ominaisuudessa pyrkimyksellä edistää sitä tukitoimintaa,
joka helpottaisi kehitysvammaisten elämää ja
heidän omaistensa elämää.
Kehitysvammaisuuteenhan kuuluu, että siitä ei,
niin kuin sanotaan, parane, elikkä tehtävänä on
vain se, että kehitysvammainen integroidaan muuhun yhteiskuntaan
ja pyritään integroimaan sellaisella tavalla,
että ihminen kokee olevansa osa yhteiskuntaa, aktiivinen
osa yhteiskuntaa. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että kun henkilö on siinä iässä ja
siinä valmiustilassa, että voi olla työelämässä mukana,
niin me, joilla valtaa on ja mahdollisuuksia on, järjestämme
heille avotyöpaikkoja. Nyt kokemus on hyvin selvästi osoittanut
sen, että kun henkilö tulee tällä tavalla työelämään,
olemme tässä tehtävässä eräällä tavalla
onnistuneet, niin on hyvin tärkeää, että niin kuin
me muutkin saamme liksaa siitä, mitä teemme, niin
myös kehitysvammainen kokee korvauksenomaiseksi sen, mitä hän
saa siitä työstä, jota hän tekee.
Nykyiselläänhän on systeemi sillä tavalla,
että kun tämmöinen henkilö on
erityishuollon piirissä, niin se työpanos, jonka
hän tekee, koituu sen toimintayksikön hyväksi.
Kuitenkin sitten asetukseen, valitettavasti ei lakiin vaan asianomaiseen
asetukseen, on sisällytetty mahdollisuus, että voidaan
maksaa työosuusrahaa, huom. "voidaan maksaa työosuusrahaa",
ei sanota, että "maksetaan työosuusrahaa". Tässä on
olennainen pointti. Tällä lakiehdotuksella tähdätään
nyt nimenomaan siihen, että pitää maksaa
silloin, kun tietyt edellytykset täyttyvät, muun
muassa se, että on kuusi tuntia työtä työpäivässä.
Nykyisellään tilanne on sellainen, että haarukka,
mitä maksetaan, kun voidaan maksaa, on 0:sta yli 100 euroon.
Kun yritin hankkia tätä lakialoitetta varten tietoja,
se tiedonhankinta antoi sellaisen tuloksen, että jos maksetaan,
niin se keskimäärä on noin 87 euroa kuukaudessa.
Tämä oli semmoinen pohja, joka kannusti merkitsemään
tähän lakialoitteeseen 100 euroa kuukaudessa työosuusrahan
suuruudeksi. Tämähän olisi eräänlainen
minimipalkkalaki olematta millään tavalla ennakkotapaus
taikka oire minimipalkasta sellaisena, kuin se käsitteellisesti
ymmärretään työelämässä.
Elikkä tässä ei ennakoida mitään
minimipalkkalakia, vaan tämä koskee vain kehitysvammaisia
ja tätä työosuusrahakäytäntöä.
Tähän olisi voinut tietysti ryhtyä keräämään nimiä,
mutta päädyin nyt sitten kuitenkin kesäkuussa
siihen, että en ryhtynyt keräämään
nimiä. Siihen on yksi hyvin tärkeä syy,
ja se on se, että kun tuommoisen tukiyhdistyksen puheenjohtajana
sitten kartoittelin tätä tilannetta, niin huomasin,
että kaikki tässä tukitoiminnassa mukana olevat
eivät tykänneet ehdotuksestani. He olivat sitä mieltä,
että sitä liksaa ei ole nyt vaan niin olemassa,
että sitä pystyttäisiin sitten velvoituksenomaisesti
maksamaan, ja eräät tahot jopa kehottivat harkitsemaan,
olenko ihan fiksu, kun tämmöisen aloitteen teen.
Kun olen tunnetusti rämäpää ja
kun on periaatteita, niin päädyin tämän
lakialoitteen tekemiseen ja vain omissa nimissäni.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa puhemies! Me terveet ihmiset emme tahdo muistaa näitä huonompiosaisia.
Kehitysvammaisten ongelmat ovat meille aika lailla vieraita, ja
on hyvä, että niitä nostetaan esiin.
Kehitysvammaisten osalta ihmisarvoa lisää selkeästi
työnteko ja tarpeelliselta tuntuminen. Siinä mielessä tämä työosuusraha
on hyvä kannustin. Tämä esitys on hyvä sen
takia, että olisi olemassa pakkominimisumma, koska ed.
Pulliaisen mukaan ääritapauksissa tätä työosuusrahaa
ei ole maksettu lainkaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että ne
vähemmän vammautuneet, jotka pystyvät
oikeasti tuottavaan työhön, saisivat työtään vastaavan
kannustavan korvauksen eikä tästä työosuusrahasta
tulisi liian tasapäistävä ja sillä lailla
myöskin motivaatiota heikentävä.
Iivo Polvi /vas:
Herra puhemies! Lähtökohdiltaan ed. Pulliaisen
aloite on aivan oikea. Siihen tietenkin sisältyy tietyn
tyyppinen riski, mihin äskeinen puheenvuoron käyttäjä viittasi.
Toivotaan, että tämä riski ei konkretisoidu.
Itse myös ymmärrän niin, että tämä,
josta ilmeisesti aikaisemmin käytettiin ja ilmeisesti edelleenkin
joillakin hallinnonaloilla käytetään nimikettä ahkeruusraha,
on kai kuitenkin sen tyyppinen, että se selvästi
tukee kehitysvammaisten integroitumista yhteiskuntaan. Siinä mielessä se
on tärkeää toimintaa. Tällä hetkellä tietenkin
monessa tapauksessa on niin, että työtoiminnasta
maksettava korvaus ei välttämättä riitä kattamaan
edes niitä kustannuksia, mitkä aiheutuvat mahdollisesta
työpaikkaruokailusta, joka voidaan joillakin paikkakunnilla
järjestää, puhumattakaan, että se
riittäisi kattamaan kuljetuksesta aiheutuvia kustannuksia.
Siinä mielessä lähtökohdiltaan
tämä ajatus on oikea ja kannatettava.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kehitysvammaisten erityishuolto on varsin
voimakkaan muutoksen kourissa tällä hetkellä.
Kunnat ovat ikään kuin tuomassa tätä toimintaa
uuteen muotoon. Kolmas sektori on vahvasti ottamassa vastuuta. Syntyy
erilaisia säätiöitä, jotka yhä enemmän
järjestävät esimerkiksi työtoimintaa, jolla
on hyvin tärkeä ihan terapeuttinen merkitys. Tarkoitan
terapeuttisella merkityksellä esimerkiksi sellaisia kehitysvammatyyppejä,
joilla on tuki- ja liikuntaelinten, esimerkiksi lihaksiston ja luuston
toiminnallisia vajavuuksia, mutta sairaitahan välttämättä kehitysvammaiset
eivät juuri ole. Sairaista ja terveistä puhuminen
tässä kohdin on vähän sellainen
veteen piirretty linja. Enemmän ja vähemmän
me kaikki olemme epätäydellisiä, ja näin
ollen tämä kehitysvammaisuus on sellainen hyvin
periaatteellinen kysymys, mutta silloin kun siitä johtuu
päivittäisen toiminnan rajoituksia, niin silloin
on apu tietysti tärkeätä ja työtoiminta
on järjestettynä myös sitä.
Taloudellinen puoli on tietysti tärkeä, ja
perustelut olivat hyviä, mitä ed. Pulliainen tässä esitti.
Niitä sopii kunnioittaa ja pitää arvossa.
Hyvä, että tämä asia on esillä tämän
kokonaisuuden osana, ja tämän tyyppistä aktiviteettia
meiltä kansanedustajilta kaivataan toki lisää.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen aloite on aivan oikean suuntainen.
Kuten Pulliaisella, minulla on myöskin kokemusta aika paljon
kehitysvammaisten kanssa toimimisesta, niin tukiyhdistyksestä kuin
myöskin sillä tavalla, että lapsena perheessäni
asui vuosikausia kehitysvammainen. Sitä kautta olen nähnyt
ja ymmärtänyt sen, minkälainen merkitys
työllä ja työssä käymisellä on
kehitysvammaisille. Varmasti on myöskin niin, että sen
korvauksen täytyisi olla sen tuntuinen, että se
korvaukselta tuntuu. Kuitenkin käytin tämän
puheenvuoron lähinnä sen takia, että kun
laki sosiaalisista yrityksistä tulee tänne eduskuntaan,
niin toivon, että siinä vaiheessa myöskin
löytyy myötätuntoa kehitysvammaisia kohtaan
ja laki saadaan tehtyä siihen muotoon, että se
myöskin edesauttaa kehitysvammaisten työllistymistä.
Jukka Roos /sd:
Arvoisa herra puhemies! Arvostan kovasti ed. Pulliaisen tekemää aloitetta. Minusta
kaikki se toiminta, jolla me voimme auttaa heikommassa asemassa
olevia ihmisiä, kuuluu meille tänne vallan kamareihin.
Vain me voimme tehdä ratkaisuja. Kaikki se toiminta, millä me
voimme kehitysvammaisia tukea, meidän pitää tehdä.
Nämä ihmiset ovat osa meidän elämäämme
ja oikeita ihmisiä, jotka elävät meidän
matkassamme mukana, samanlaisia kansalaisia kuin mekin olemme. Siksi
minä kovasti toivon tälle asialle todella hyvää menestystä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Satoselle: Olen henkilökohtaisesti
hyvin lämpimästi sosiaalisten yritysten lainsäädännön aikaansaamisen
takana. Kävin asiasta tiukan ottelun ministeri Johannes
Koskisen kanssa ja sitten ministeri Filatovin kanssa. Ministeri
Filatov oli samaa mieltä kanssani, ja ministeri Koskinen oli
aivan eri mieltä kanssani. Nyt on hienoa, että on
hallitus, jossa löytyy nyt halu tuoda se.
Ed. Satonen oli aivan oikeilla jäljillä; nimittäin
meillä on siinä olemassa sellainen malli, joka
ottaa juuri sen huomioon, mitä ed. Satonen sanoi, ja se
on Saksan liittotasavallan sosiaalisia yrityksiä koskeva
lainsäädäntö. Se on valmiiksi käännetty
suomeksikin, että sen voisi niin sanotusti adoptoida sellaisenaan,
jos poliittista tahtoa on — siellä se on todettu
erittäin hyväksi — ja ottaa tässä keskustelussa
tuodut asiat, kaikki näkökohdat, huomioon.
Keskustelu päättyy.