4) Laki rikoslain 23 luvun 5 §:n muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vesiliikenteen turvallisuuden parantamiseksi
esitän tässä aloitteessani ruorijuoppouden
promillerajan alentamista yhdenmukaiseksi tieliikenteessä voimassa
olevan 0,5 promillen rajan kanssa. Voimassa olevan lainsäädännön
mukaanhan promilleraja on 1, joka tieliikenteessä lähentelisi
jo törkeän rattijuopumuksen rajaa.
Kuluneena kesänä oli jälleen kerran
käynnissä näyttävä vesiturvallisuuskampanja
viranomaisten ja eri järjestöjen yhteistyönä.
Koko kesän kestänyt kampanja näkyi sekä tietoiskuina radiossa
ja televisiossa että kiertueena vierasvenesatamissa ja
veneliikkeissä. Kampanja näyttikin tuottaneen
tulosta erityisesti uimisen yhteydessä tapahtuneiden hukkumisonnettomuuksien vähenemisenä.
Näistä vuosittaisista kampanjoista huolimatta Suomessa
hukkuu pitkäaikaisten tilastojen mukaan vuosittain keskimäärin
yli 200 henkilöä. Kuluneena kesänä menehtyneitä oli
elokuun puoleenväliin mennessä 119 henkeä.
Useiden vuosien tarkastelujaksolla voidaan todeta, että noin
45 prosentilla vesiliikenneonnettomuuksissa menehtyneistä on
menneisyydessään rattijuopumustuomio, ja samojen
tilastollisten tosiasioiden valossa 80 prosentilla veneilyonnettomuuksissa
kuolleista 25—64-vuotiaista miehistä on ollut
alkoholia veressä. Tilastot eivät kuitenkaan kerro
koko totuutta alkoholin osuudesta vesiliikenneonnettomuuksiin, koska
alkoholin osuus onnettomuuteen kirjataan vasta, kun vesiliikenteessä voimassa
oleva 1 promillen raja on ylittynyt. Eli tilastoissa mukana olevat
ovat 1 promillen rajan ylittäneitä.
Herra puhemies! Valistuksesta ja valvonnasta huolimatta vesiliikenneonnettomuudet
eivät ole toivotulla tavalla vähentyneet. Samaan
aikaan kun vesiliikenne on lisääntynyt, on veneistä tullut
yhä suuritehoisempia. Näiden tehokkaiden veneiden
kuljettaminen nykyisen promillerajan sallimassa 1 promillen humalatilassa
aiheuttaa kiistatta vakavan onnettomuusriskin sekä kyseisessä veneessä olijoille
että muille vesillä liikkujille.
Hallitus on esittänyt huomattavaa alkoholiveron alentamista
ensi vuoden budjettiin, ja vapusta lähtien on myös
mahdollista tuoda huomattavasti nykyistä enemmän
alkoholijuomia Suomenlahden takaa Viron EU-jäsenyyden myötä. Suomalaisen
alkoholikulttuurin tuntien on todennäköistä,
että alkoholin halvempi hinta juuri veneilykauden kynnyksellä tuleekin
lisäämään alkoholin käyttöä myös
vesiliikenteessä. Veneilyonnettomuuksien ja hukkumiskuolemien
ennalta ehkäisemiseksi olisikin nyt äärettömän tärkeätä saada
ennen ensi kevättä alennettua vesiliikennejuopumuksen
promilleraja yhdenmukaiseksi tieliikenteen 0,5 promillen rajan kanssa.
Arvoisa puhemies! Vesiliikenteen promillerajan alentaminen on
nähty ongelmallisena lainsäädännön
noudattamisen valvonnan kannalta. Suuri osa lainsäädännöstämme
on kuitenkin sellaista, jota ei todellakaan voida aukottomasti valvoa eikä taida
olla tarkoituskaan. Lainsäädäntö täyttää ennalta
estävää tarkoitustaan jo pelkällä olemassaolollaan,
ja näin tulee ollakin. Suuri osa kansalaisista jättää tekemättä sellaisen
teon, jonka tietää olevan lainsäädännössä rangaistava, vaikka
poliisi ei olisikaan läsnä valvomassa kiellon
noudattamista. Vesiliikennejuopumuksen promillerajan alentaminen
pelastaisi todennäköisesti vuosittain ehkä jopa
kymmeniä ihmishenkiä. Samalla se antaisi tukea
vesiliikenneraittiuskampanjoille ja osoittaisi, että ruorijuopumus
on täysin rattijuopumukseen verrattavissa oleva rikos.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tähän kysymykseen eduskunta puuttui
pariinkin otteeseen viime vaalikaudella todella valitettavien onnettomuuksien
yhteydessä, ja silloin tätä linjattiin
eteenpäin, että asiaa on syytä selvittää vakavalla
mielellä. Mutta niin kuin ed. Hemmilä viittasi,
niin tässä on suuria ongelmia juuri tämän
valvonnan järjestämisessä, sanoisiko
nyt sitten, poliisin työn ekonomian kannalta, kun tällaisetkin
ruorijuopumustapaukset täytyisi rahdata sitten heti veritutkimuksiin
ja vietäisiin paljon kiireellisimmiltä poliisitehtäviltä sitten
työpanosta.
Tämä kysymys pitää ottaa
yhdeksi osaksi sitä työtä, jota tehdään
myös rattijuopumuksen osalta, ja selvittää,
voitaisiinko menettelyä keventää kahdella
tapaa: ensinnäkin niin, että tarkkuusalkometrejä saadaan
laajemmin käyttöön ja niiden lukemiin
suoraan voitaisiin perustaa tuomiot. Toiseksi olisi selvitettävä,
voitaisiinko näissä tavallisen rattijuopumuksen
tapauksissa soveltaa olennaisesti yksinkertaisempaa menettelyä,
niin että ei vietäisi oikeuskäsittelyyn
näitä tapauksia. Kun nämä ehdot
täyttyvät, niin uskon, että myös vesiliikennejuopumuksen
osalta voitaisiin promillerajaa laskea. Toisaalta myöskin
silloin tulee realistisemmaksi pohtia sitä, pitäisikö tätä yleistä 0,5
promillen rajaa pudottaa sitten ehkä 0,3:een.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Koskinen muistaa erinomaisen hyvin sen,
mitä viime vaalikauden aikana asiasta keskusteltiin. Silloin
oli vielä liikennevaliokunta eduskunnassa, nyt on liikenne-
ja viestintävaliokunta.
Silloin asia oli esillä, ja silloin tuli mieleen se, eikö nyt
voitaisi kansallisesti järjestää niin,
että otetaan erääksi high tech -kehittelyalueeksi
tämän tarkkuusalkometrin kehittäminen
niin, että meillä olisi luotettava laite. Kun
se saataisiin aikaiseksi, siitä olisi seurauksena, että me
maksattaisimme muitten valtioitten rahankäyttäjillä sen laitteen,
sen kehittelykustannukset ja kaikki, viemällä niitä laitteita
sitten Suomesta ulkomaille. Minusta tässä valtioneuvosto
voisi nyt, kun edistää yrittäjyys- ja
muita high tech -ohjelmia, ottaa tehtäväkseen,
että tämä lähtisi todella liikkeelle, ja
eduskunnasta on se tahto tuotu jo aikaisemminkin esille.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On hyvin positiivista, että oikeusministeri
on ihan tuoreeltaan kommentoimassa ed. Hemmilän tekemää lakialoitetta.
Muistan myöskin itse sen keskustelun, mitä viime
kaudella tästä asiasta täällä käytiin.
On erittäin hyvä, että myöskin
oikeusministeri kertoo, että hyvin vakavasti suhtaudutaan
niihin onnettomuuksiin ja selvitetään vakavalla
mielellä, miten tätä problematiikkaa voitaisiin
viedä eteenpäin.
Kun tässä kollegan kanssa itse olemme molemmat
olleet myöskin poliisimiehinä, niin jonkin verran
ihan käytännön vinkkiä: Kun
meillä on rikoslakia uudistettu tällaiseksi kolmiportaiseksi
järjestelmäksi, niin ihan hyvin meillä voisi rikoslaissa
olla myöskin lievä rattijuopumus, joka tarkoittaisi
sitä, että poliisi voisi tien päällä todettuaan
alkometrillä ylityksen tapahtuneen kirjoittaa rangaistusvaatimuksen,
ja seuraamukset ajokorttiviranomaisen osalta seuraisivat siitä vasta
sitten, mikäli toistuvia tapauksia tulee vuoden tai kahden
vuoden mittaan lisää.
Samoin meillä voisi olla myöskin vesiliikenteessä lievä ruorijuopumus,
johon puututtaisiin sakkomenettelyllä, ilman että henkilöitä rahdattaisiin
verikokeeseen tai johonkin muuhun. Jos nämä teot
toistuvat, niin ne käyvät sitten seuraamuksen
kautta kortin päälle ja pyrkivät myöskin ennalta
ehkäisemään, koska me tiedämme,
että vesialueet ovat niin laajat, että poliisin
voimavarat tai minkään muun viranomaisen voimavarat eivät
riitä riittävän tehokkaasti kuitenkaan
valvomaan alentunuttakaan promillerajaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilän ajatus tässä on
sinällänsä hyvä ja oikea, jotta
pyritään vähentämään
mahdollisesti hukkumistapauksia ja vahinkotapauksia vesiliikenteen
puolella. Mutta tämä voi johtaa eräällä tavalla
omituiseen tilanteeseen: Tässähän esitetään
myös, että jos menee soutuveneellä vähän ottaneena
vesille, niin voisi saada sakon tai linnaa tai putkaa. Jos oikein
intomielinen poliisi sattuu Ilomantsin saloilla olemaan ja siellä jollakin lammella
on yksi mökki eikä lammella muita liiku kuin asianomainen
mökkiläinen, joka menee ahvenia onkimaan ja on
kaksi keskikaljaa ottanut, niin siinä intomielinen poliisi
tulee ja puhalluttaa ja todetaan, jotta tämähän
on rikkonut tätä lakia ja ei kuin sakkoja vaan.
Sen takia toivoisi, että tässäkin
sellainen järjen käyttö kuitenkin olisi
jatkossakin vallalla, mitä tullaan tekemäänkin,
koska Suomi on monien tuhansien järvien maa ja siellä ei
välttämättä vahinkoja voi sattua
muuten sitten kuin itselle. Toivon mukaan jokainen oman henkensä varjelee
siinä hommassa, mutta ei mentäisi liian pitkälle
tässäkään puolessa.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Kun alkoholin hinnan tulevan romahduksen myötä alkoholin
käyttö uhkaa lisääntyä ja
samoin myös alkoholin haitat ratti- ja ruorijuopumus mukaan lukien,
mielestäni alkoholipolitiikkaa tulisi tarkastella nyt laajalti
ja etsiä sellaisia toimenpiteitä, joilla erilaisia
haittoja voitaisiin torjua.
Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä vaati taannoisessa
kesäkokouksessaan sitä, että hallituksen
tulisi antaa nyt ennen kuin alkoholiveroa ryhdytään
laskemaan, alkoholipoliittinen selonteko, jossa hyvin laajalti voitaisiin
etsiä erilaisia keinoja, joilla tähän
tilanteeseen pystyttäisiin varautumaan.
Kyllä itse olen myös huolestunut siitä,
että nykyisellään lainsäädäntö viestii
veneilijälle, että lievä humalatila on
veneilijälle sallittu. Kuitenkin alkoholi heikentää aivan
yhtä lailla niin ratissa kuin ruorissa istuvan kuntoa ja
arviointikykyä.
Petri Salo /kok:
Herra puhemies! Vielä käytän puheenvuoron
ed. Esa Lahtelan puheenvuoron johdosta.
Meillä on sekä rikoslaissa että tieliikennelaissa
tietenkin kohta, että mikäli teko on vähäpätöinen
ja yleinen etu ei vaadi syytteen nostamista, niin poliisi voi jättää rikesakon
tai rangaistusvaatimuksen antamatta. Näin tapahtuu päivittäin
tuhansia kertoja tieliikenteessä, jos on hiljainen liikenne
ym. Kyllä sen paikallisen soutuvenemiehen tapaus, joka
siellä omalla lahdellaan soutelee, ilman että on
ketään muuta paikalla, voidaan käsitellä niin,
että teko ei täytä rangaistusvaatimuksen
edellytyksiä vaan katsotaan, että teko on niin
vähäpätöinen, että yleinen
etu ei vaadi rangaistusta, vaan jätetään
se huomautukseen. Ei tämä skaala pois tästä mene
kuitenkaan.
Mutta sellaista lainsäädäntöä en
Suomeen toivo, varsinkin kun hallituksen ensi vuoden esityksessä henkilötyövaikutus
poliisin vakansseihin on 284 vakanssia vähemmän
kuin kuluvana vuonna, että samanaikaisesti vaatisimme lisää tehokkaampaa
valvontaa, jos kerta resurssit vähenevät. Joitakin
muita, nopeampia keinoja on löydettävä sekä tieliikenteen
että myöskin vesiliikenteen valvontaan, jotka
eivät maksa yhteiskunnalle niin paljon.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Salon mainitsemat rationalisointitoimet
poliisin työtä ajatellen ovat juuri selvityksen
kohteena näiden tavallisten rattijuopumusten ja ruorijuopumusten
osalta.
Ed. Pulliaisen kaipuu korkean teknologian tarkkuusalkometreistä on
hyvinkin perusteltu, ja toivottavasti täältä oululaisen
teknologian puolelta löytyisi tähän apua.
Siellähän on onnistuttu sykemittarit viemään
maailman huipulle, niin että luulisi siellä nyt
syntyvän vastaavan laatuluokan viinahöyrymittarinkin.
Myöskin kansainvälisiä innovaatioita
juuri tällä sektorilla tulee edistää,
ja näitähän on kehitteillä juuri
alkolukon osalta ajoneuvojen varusteina, ja myöskin poliisin
tarvitsemassa teknologiassa tosiaan tällaista teknologista
hyppyä kaivataan, ja silloin voidaan myös tehostaa
olennaisesti liikenneturvallisuuden valvontaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan ed. Salolle voisi todeta
sen, jotta poliiseissakin on monenlaisia. Hän totesi, että voi harkintaa
käyttää. Minä olen nähnyt
yhä edelleen semmoisia virkaintoisia poliiseja, jotka haluavat
ilmeisesti kannuksia kiillottaa. Vasta hiljattain sain sakon semmoisessa
tilanteessa, jotta katsottiin, pysähdyinkö Kuutostielle
tullessa vai enkö pysähtynyt; keskellä yötä ei
ketään muita näkynyt siellä,
mutta kaksi poliisia oli. Toinen väitti, että pikkasen
liikkui se vanne, ja 400 euroa sakkoa semmoisesta tuli, ja en varmasti
vaarantanut ketään. Siinä olisi voinut
käyttää harkintaa eikä iskeä semmoista
sakkoa. Sen takia minä uskon, jotta tässäkin
varmasti tapahtuisi tämän tyyppistä,
niin kuin totesin äsken puheenvuorossani.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ennen tämän istunnon alkua
kuulin eräiden kansanedustajien olevan sitä mieltä,
että tällaiset istunnot ovat turhia: pelkkiä lakialoitteita.
Mutta siinä katsannossa pidän nimenomaan äärettömän arvokkaana,
että oikeusministeri on vaivautunut paikalle ja on katsonut
nimenomaan tarpeelliseksi olla tässä eduskunnan
täysistunnossa mukana ja myöskin kommentoinut
näitä hänen toimialaansa kuuluvia lakialoitteita.
Haluan omasta puolestani taas todeta, että tässäkin
keskustelussa on vallinnut harvinainen yksimielisyys tästä asiasta
ja tarpeellista tämän lainsäädännön
muuttamiseen. Toivon, että hallitus löytää ne
keinot sieltä laajasta keinovalikoimasta, että tämä voidaan
toteuttaa ja ettei vesiliikenteessä eikä tietenkään
muuallakaan liikenteessä vakavia onnettomuuksia tulevaisuudessa enää tapahtuisi
siinä määrin, mitä nyt.
Keskustelu päättyy.