1) Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomus Euroopan
neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta vuonna 2008
Sinikka Hurskainen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on nyt keskustelussa
Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan vuoden 2008 toimintakertomus.
Tulen juuri Presidenttifoorumista presidentinlinnasta, jossa
keskusteltiin juuri tähän Euroopan neuvoston toimialaan
liittyvistä asioista, kuten esimerkiksi ihmisoikeuksista.
Tänään aivan tähän
samaan aikaan Madridissa kokoontuu Euroopan neuvoston jäsenmaiden ulkoministereistä
koostuva
ministerikomitea. Suomea tässä kokouksessa edustaa
ulkoministeriön valtiosihteeri. Madridissa on juhlaistunto, sillä Euroopan
neuvostolla on tänä vuonna juhlavuosi. 60 vuotta
sitten toukokuussa 1949 sir Winston Churchillin aloitteen perusteella
perustettiin uusi poliittinen järjestö. Järjestön
tavoitteena oli sitoa jäsenmaat yhteen yhteisten arvojen
pohjalta siten, ettei toisen maailmansodan kaltainen katastrofi
koskaan toistuisi Euroopassa. Jäsenmaita sitovat yhteiset
arvot, jotka ovat demokratia, ihmisoikeuksien ja perusvapauksien
kunnioittaminen ja oikeusvaltion periaatteet. Viimeisten 60 vuoden
aikana jäsenmaiden lukumäärä on
noussut 10:stä 47:ään, ja tänä päivänä Valko-Venäjä on
ainoa eurooppalainen valtio, joka ei ole Euroopan neuvoston jäsen.
Kehitys 60 vuoden aikana Euroopassa on osoittanut, että kaikissa
maissa on syytä seurata ja tarkkailla demokratiaperiaatteiden
ja ihmisoikeuksien noudattamista ja toteutumista. Myös niin
kutsutuissa vanhoissa demokratioissa on puutteita ja heikkouksia.
Eräs mittari on ihmisoikeustuomioistuimen työ,
jonka myötä kaikki jäsenmaat ovat tarkkailun
kohteena kansalaisten valitusoikeuden kautta. Tunnemme kaikki Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen työn ja tiedämme, että myös
Suomi on saanut tuomioita. Mikään maa ei ole täydellinen.
Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen toimenkuvaan
kuuluu, että nostamme esille demokratian toimivuuden puutteita, heikkouksia
ja ongelmia sekä yleisellä tasolla että yksittäisissä maissa,
ja näin tapahtuukin, kuten kertomuksesta ilmenee.
Kertomuksessa on selostettu, mitä aiheita vuonna 2008
on käsitelty. Aihepiirissä on paljon vuodesta
vuoteen toistuvia ongelmia ja huolia myös sellaisista perustavaa
laatua olevista oikeuksista, joista on sovittu kauan sitten.
Euroopan neuvostoa verrataan usein muihin järjestöihin,
erityisesti Euroopan unioniin ja Etyjiin. Esimerkkinä voisin
ottaa vaikkapa järjestöjen budjetit. Euroopan
neuvoston kokonaisbudjetti on tänä vuonna noin
205 miljoonaa euroa, kun taas esimerkiksi Euroopan unionin budjetti on
133 miljardia euroa vuodessa. Nämä luvut kertovat
sen, että Euroopan neuvoston toiminnan arvoa ja tuloksia
ei voi mitata taloudellisilla perusteilla.
Kun resurssit ovat vähissä, on pakko keskittää toimintaa
ja määritellä ydintoiminnot. Euroopan neuvoston
kohdalla tämä ei ole vaikeata. Täten myös
Euroopan neuvoston parlamentaarisessa yleiskokouksessa vuonna 2008
ja koko 2000-luvun ajan toiminnan ja raporttien aiheina on ollut ihmisoikeuksien
toteutuminen ja oikeusvaltioperiaatteiden noudattaminen jäsenmaissa
monista hyvin erilaisista näkökohdista lähtien.
Kuten kertomuksesta käy ilmi, ongelmia on lähes
kaikissa maissa, sekä idässä että lännessä, ja
uusia demokratiahaasteita syntyy yhteiskunnallisen ja teknologiakehityksen
myötä jatkuvasti.
Vuonna 2008 Euroopan neuvoston yleiskokouksessa on keskusteltu
myös maanosamme polttavimmista poliittisista kriiseistä.
Esityslistalla on ollut Kosovon tilanne, Georgian ja Venäjän välinen
kriisi ja Valko-Venäjän poliittinen tilanne jne.
Näiden kysymysten lisäksi haluaisin tässä nostaa
esille muutaman konkreettisen kysymyksen.
Vaalitarkkailu on yksi tapa seurata, monitoroida ja arvioida,
miten hyvin demokratia toimii käytännön
tasolla jossain jäsenmaassa. Itse olen osallistunut lukuisiin
vaalitarkkailuvaltuuskuntiin ja voin todeta, että hyvät,
demokraattiset, vapaat vaalit eivät synny ainoastaan hyvän
lainsäädännön ja poliittisten
julistusten avulla. Siihen tarvitaan lisäksi koko yhteiskunnan,
kansalaisten ja viranomaisten sekä poliittisten päätöksentekijöiden
usko ja halu uskoa järjestelmään.
Valko-Venäjä on tällä hetkellä aivan
erikoistapaus, niin kuin tietysti viime vuonna, jolta ajalta kertomus
on. Maa ei ole Euroopan neuvoston jäsenmaa, mutta on erittäin
tärkeää osoittaa, kuinka tärkeää on
maalle, että se on Euroopan neuvoston vaikutusvallan piirissä.
Sen verran tulevaisuuteen menen, että ensi kesäkuun
kokouksessa Euroopan neuvostossa käsitellään
Valko-Venäjän jäsenyyttä niin,
että raportissa ehdotetaan Valko-Venäjälle
special guest -statusta Euroopan neuvostossa. Euroopan neuvosto
päättää tästä kesäkuun
kokouksessa. Mutta mielestäni on tietysti tärkeää,
että tästä asiasta puhutaan ja pohditaan,
kuinka voimme auttaa Valko-Venäjää tässä tilanteessa.
Haluan nostaa myös esille eräät perusoikeudet,
jotka ovat olleet tarkkailun kohteena Euroopan neuvostossa viime
vuosina ja viime vuonna ja joiden suhteen myös meidän
täällä Suomessa tulisi olla erittäin
valppaana.
Sananvapautta ja itsenäisen ja riippumattoman lehdistön
toimintaedellytyksiä on tarkasteltu eri näkökulmista,
ja nämä asiat ovat nousseet esille myös
muiden muassa vaalitarkkailujen yhteydessä. Tasa-arvo,
naisten oikeudet, naiseen kohdistuvan väkivallan vastustaminen,
lasten oikeudet ja lapsiin kohdistuvan väkivallan vastustaminen
sekä ihmiskaupan torjuminen ovat esimerkkejä kysymyksistä,
jotka tulevat olemaan ajankohtaisia vielä pitkään,
ja nimenomaan tällaisia kysymyksiä tulisi ratkaista
laajoilla kansainvälisillä foorumeilla yhteistyössä muiden kansainvälisten
järjestöjen kanssa.
Kolmantena asiana haluaisin nostaa maahanmuuttajien aseman esille.
Se koskettaa kaikkia Euroopan maita tavalla tai toisella, myös
Suomea. Maahanmuuttovirta on tällä hetkellä idästä länteen,
ja erityisesti nykyisessä taloudellisessa tilanteessa maahanmuuttajat,
erityisesti naiset ja nuoret, joutuvat kärsimään.
Euroopan neuvostossa nämä asiat ovat olleet vahvasti
esillä. Kuten kertomuksesta ilmenee, eräät
jäsenmaat ovat edelleen erityistarkkailun kohteena, ja
valitettavasti suurin osa näistä maista on ollut
siinä asemassa lähes kymmenen vuoden ajan.
Usein on kysytty, miksi Euroopan neuvoston jäseninä on
maita, joissa ihmisoikeustilanne ja demokratian tila on puutteellinen.
Kokemus on kuitenkin osoittanut, että on helpompi saada
aikaan uudistuksia ja muutoksia, jos keskustelu käydään
järjestön sisällä eikä jätetä maita
yksin, vaan pyritään vaikuttamaan tilanteeseen
niin, että se kehittyy ja paranee.
Lopuksi haluaisin, arvoisa puhemies, nostaa esille Euroopan
neuvoston Suomen valtuuskunnan puheenjohtajan ominaisuudessa Euroopan neuvoston
juhlavuoden, ja meillähän on siihen liittyviä tapahtumia
täällä eduskunnassa.
Suomi liittyi Euroopan neuvostoon 5.5.1989, ja liittymissopimuksen
allekirjoitti Strasbourgissa ulkoministeri Pertti Paasio. Ensi viikon
maanantaina 18. toukokuuta järjestämme täällä eduskunnassa
juhlaistunnon, jossa muistelemme menneitä, mutta tärkeämpää tietenkin
on, että pohdimme Euroopan neuvoston tämänhetkistä tilannetta
ja tulevaisuuden haasteita. Tämän juhlallisen
osuuden lisäksi juhlimme työn merkeissä.
Ensi viikolla kokoontuu Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen
talouskomitea täällä Suomessa, ja kokouksen
yhteydessä järjestämme tiistaina seminaarin
Itämeren taloudellisesta ulottuvuudesta.
Euroopan neuvoston yleiskokouksen toiminta mahdollistaa siis
sen, että jäsenmaat voivat omien aloitteidensa
kautta tuoda käsittelyyn eurooppalaiselle foorumille omat
läheiset kysymykset. Suomen valtuuskunta on yksimielisesti
valinnut tällä vaalikaudella Itämeren
tällaiseksi kysymykseksi, ja haluamme omalta osaltamme
tuoda laajemman Euroopan tietoisuuteen Itämeren haasteet
ja ongelmat.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Vuonna 2008 Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous
käsitteli 58 raporttia, joita on valmisteltu yleiskokouksen
yhdeksässä erityiskomiteassa. Vuonna 2008 järjestetyssä teemaistunnossa
näkökulmat koskivat monikulttuurisuutta ja maahanmuuttoa,
maahanmuuttajien demokraattisen osallistumisen parantamista sekä demokraattisten
instituutioiden toimivuutta Euroopassa. Järjestö on
keskittynyt ihmisoikeuksiin, demokratiaan ja oikeusvaltioperiaatteeseen
liittyviin kysymyksiin. Ikävä kyllä,
niissä on havaittu vakavia puutteita eri puolilla Eurooppaa.
Vuosi 2008 oli sikäli poikkeuksellinen, että ensimmäistä kertaa
Euroopan neuvoston historiassa kaksi sen jäsenmaata oli
selkeässä aseellisessa konfliktissa keskenään.
Venäjän ja Georgian sodan jälkeen neuvostossa
on vuoden aikana käsitelty useaan otteeseen tilannetta.
Raportit ovat osoittaneet, että sodan jälkeen
Georgiassa on edelleen vakavia puutteita turvallisuuden ja jälleenrakennuksen
toteutumisessa ja humanitäärinen tilanne on vaikea
monilla alueilla, kuten myös Abhasiassa ja Etelä-Ossetiassa.
Erityisesti Euroopan neuvoston monitorointikomitea on kiinnittänyt
huomiota heikentyneeseen ihmisoikeustilanteeseen. Euroopan neuvosto
onkin vedonnut sen puolesta, että osapuolet noudattaisivat
Euroopan unionin kuuden kohdan ohjelmaa, jonka mukaan kaikki ihmisoikeusrikkomukset
on tutkittava ja kansainvälisille humanitäärisille
järjestöille on mahdollistettava pääsy konfliktialueelle.
Median edustajien on voitava työskennellä vapaasti.
Euroopan neuvosto on lisäksi perustanut ad hoc -komitean
tarkastelemaan Venäjän ja Georgian tilannetta.
Varmaa onkin jo tässä vaiheessa, että keskustelu
jatkuu myös parlamentaarisessa yleiskokouksessa.
Arvoisa puhemies! Venäjän ja Georgian sota on
nostanut esiin kysymyksiä alueellisen koskemattomuuden
ja alueiden itsemääräämisoikeuden
periaatteesta. Lisäksi on noussut esiin se, mitä näiden
periaatteiden loukkaaminen aiheuttaa Euroopan neuvoston toiminnalle
ja uskottavuudelle. Voidaankin sanoa, että Euroopan neuvoston
uskottavuutta ja kunnioitusta koetellaan jatkuvasti. Yhteisestä arvopohjasta
on kuitenkin pidettävä kiinni. Demokratian, ihmisoikeuksien ja
oikeusvaltion kunnioittaminen on sellainen arvopohja, josta todella
pitää pitää kiinni.
Demokratian tilaa onkin sitten monitoroitu yksittäisissä jäsenmaissa
ja vaalitarkkailun monissa muodoissa. Euroopan neuvoston jäsenvelvoitteiden
ja sitoumusten noudattamisessa on edelleen vakavia puutteita. Monitorointikomitean
työlistalla oli 11 maata, ja yleiskokous on osoittanut
valmiutta jyrkkiinkin toimiin demokratiakehityksen vauhdittamiseksi.
Vaaleja tarkkailtiin 8 maassa.
Arvoisa puhemies! Erikseen on syytä vielä nostaa
esiin se, että Suomikaan ei voi näissä Euroopan
neuvoston pöydissä esiintyä täysin
arvot toteuttavana maana. Sitä vastaan puhuvat esimerkiksi
laaja sukupuolittunut perheväkivalta sekä kansalaisten
oikeusturvan heikkous koskien kohtuuttoman pitkiksi venyneitä oikeudenkäyntejä.
Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksen mukaan jokaisella on kuitenkin
oikeus oikeudenkäyntiin kohtuullisen ajan kuluessa. Myös
Yhdistyneiden kansakuntien kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia
koskevan yleissopimuksen 14 artiklan mukaan jokaisella on tutkittaessa
rikossyytettä häntä vastaan oikeus saada
asiansa käsitellyksi ilman kohtuutonta viivästystä.
Valitettavaa on, että ihmisoikeustuomioistuin on huomauttanut
Suomelle toistuvasti näistä vakavista puutteista.
Meidän onkin huolehdittava, hyvät kansanedustajat,
siitä, että omat resurssimme ja toimintamallimme
ovat kunnossa, jottei tämän kaltaisiin huomautuksiin
enää olisi tarvetta.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan
kertomuksessa todetaan, Euroopan neuvosto on viime vuosina pyrkinyt
keskittymään aivan järjestön
perusarvoihin, ihmisoikeuksiin, demokratiaan ja oikeusvaltioon liittyviin
kysymyksiin, ja pyrkinyt toiminnallaan edistämään
näiden tärkeiden arvojen toteutumista jäsenvaltioissaan
ja hieman laajemminkin maailmassa. Vuonna 2008 on valmistunut 58
raporttia, ja näiden valossa demokratian tilassa ja ihmisoikeuksien toteutumisessa
on edelleen havaittavissa vakavia puutteita eri puolilla Eurooppaa.
Vuotta 2008 väritti erityisesti ja valitettavasti Georgian
ja Venäjän välinen konflikti. Ensimmäisen
kerran Euroopan neuvoston historiassa sen kaksi jäsenmaata
olivat aseellisessa konfliktissa keskenään. Tämä yhteenotto
ja sen jälkipuinti tulevat varmasti värittämään
neuvoston toimintaa myös jatkossa ainakin jonkun aikaa.
Ja voi todeta, että vieläkään
ei ole aivan aukotonta tietoa yhteenoton tarkoista yksityiskohdista
ja osapuolten toimista varsinkaan alkuvaiheessa. Lisäksi
Kosovon tilanne puhutti Euroopan neuvostoa viime vuonna. Neuvostolla
ei ole edelleenkään virallisia suhteita Valko-Venäjän
kanssa, mutta aktiivista vuoropuhelua harjoitetaan maan parlamentaarikkojen
kanssa. Lieneekin mielekästä, että vanhasta
eristyspolitiikasta Valko-Venäjään kohtaan
luovutaan ja koetaan edistää maan kehitystä parempaan
suuntaan yhteistyön kautta. Vuonna 2008 jatkui edelleen
Euroopan neuvoston kampanja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa
vastaan.
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan varapuheenjohtajana
olen käsitellyt puheessani muun muassa vastasyntyneiden
lapsien katoamisia laittomaan adoptioon Euroopassa sekä maailmantalouden
tilaa ja kehitystä koskevaa raporttia. Lapsikauppa on rikos ihmisoikeuksia
kohtaan, ja meidän on aivan erityisesti puolustettava lasten
suojelua ja oikeuksia. Korostin tuolla täysistuntopuheessani
Strasbourgissa kansainvälisen yhteisön vastuuta
lapsi- ja ihmiskaupan torjumisessa sekä kehotin Euroopan
neuvoston jäsenmaita allekirjoittamaan, ratifioimaan ja
implementoimaan keskeiset kansainväliset ihmis- ja lapsenoikeuksiin
liittyvät julistukset ja sopimukset, joiden toteutumista
tulisi tehokkaasti monitoroida myös kansallisella tasolla.
Syksyn sessiossa nostin esiin taloudellisen tilanteen ja toivoin
nopeita vakauttavia toimia jäsenvaltioilta. Politiikan
ja talouden suhde on herkkä ja kompleksinenkin, mutta politiikan
pitäisi pystyä määrittämään
sitä, mikä on taloudessa eettisesti ja moraalisesti
oikein ja kestävää, ja myös
talouden toimijoiden tulisi tietää tämä. Myös
ympäristönäkökulma tulisi huomioida
entistä paremmin. Peräänkuulutin tehokasta
sääntelyä ja kontrollia myös
talouteen, ja nyt näin jälkikäteen voi
arvioida, että tarvetta sille todellakin olisi. Globaalissa
maailmassa tarvitaan yhteisiä pelisääntöjä,
jotta talous voi toimia ihmisen hyväksi ja luonnon kannalta
kestävällä tavalla.
Arvoisa puhemies! Suomella on tänä vaalikautena
Euroopan neuvostossa erityisteemana Itämeri, jota käsittelevä aloite
on Euroopan neuvostossa hyväksytty raportoitavaksi aiheeksi.
Se tullaan käsittelemään talouskomiteassa,
ja ilokseni saan toimia tämän raportin laatijana.
Raportti tulee valmistumaan tämän vuoden aikana.
Itämeri onkin tänä vuonna voimakkaasti
esillä eurooppalaisella agendalla. Joulukuussa 2007 Eurooppa-neuvosto
antoi EU:n komissiolle tehtäväksi laatia Euroopan
unionin sisäinen Itämeri-strategia kesäkuuhun
2009 mennessä, jolloin se voitaisiin hyväksyä Ruotsin
EU-puheenjohtajuuskaudella syyskaudella 2009. Itämeren
ympäristöhaasteiden ratkaiseminen on yksi strategian tärkeimmistä kohdista.
Itämeren tilanne eri näkökulmista tulee
olemaan ensi syksyn keskeisiä poliittisia teemoja sekä EU:ssa
että Euroopan neuvostossa, ja on hyvä, että meille
myös kansallisesti tämä asia tulee pian
keskusteluun. Onkin aivan välttämätöntä,
että nostamme Itämeren nyt eurooppalaiseen keskusteluun
ja ennen kaikkea toimenpiteiden tasolle. On aivan häpeällistä,
että yhteistyö alueella kangertelee ja meren tila
pysyy huonona.
Lopuksi, arvoisa puhemies, voin vielä todeta, että Suomen
valtuuskunta Euroopan neuvostossa on ollut aktiivinen viime vuonna
ja tämä vuosi on jatkunut samalla tavalla. Tältä pohjalta
on mukava hieman juhlistaakin Euroopan neuvoston 60-vuotissyntymäpäivää ja
samalla Suomen 20-vuotisjäsenyyden merkkipäivää.
Asian tiimoilta eduskunnassa järjestetään
ensi viikon alussa korkean tason juhlaseminaari, johon valtuuskunnan
puheenjohtaja tässä jo viittasikin. Samassa yhteydessä Euroopan
neuvoston talouskomitea tulee pitämään
Helsinkiin työkokoustaan Itämeri-teeman ympärillä.
Arvoisa puhemies, tästä on hyvä jatkaa.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan pienenä korjauksena: Ed. Kaikkonen
mainitsi, että tässä on ensimmäinen
kerta, kun kahden Euroopan neuvoston jäsenvaltion välillä on
kriisi. Muistuttaisin kuitenkin, että esimerkiksi Kypros—Turkki-konflikti
on edelleen lopullisesti ratkaisematta, että siltä osin
näitä kriisejä on muitakin kuin tämä Venäjä—Georgia.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvoston ehkä tärkein
toiminta, merkittävin toiminta, Euroopassa on kuitenkin
ihmisoikeustuomioistuimen toiminta. Me tällä hetkellä hyvin
tiedämme, että se on ruuhkautunut, siellä on
kymmeniätuhansia valituksia.
Euroopan neuvoston valtioiden päämiehet kokoontuivat
vuonna 2005 ja asettivat semmoisen viisaiden ryhmän, joka
etsisi tähän ratkaisua ja joka antoi mietintönsä vuonna
2006. Se toimi entisen EY-tuomioistuimen presidentin Gil Carlos Rodríquez
Iglesiasin johdolla, ja me esitimme noin 20 ehdotusta, millä tavalla
tämä tuomioistuin voitaisiin pelastaa, koska muuten
sen toiminta kyllä päättyy kollapsiin
eli yleiseen sekaannukseen. Siinä yksi ongelma on se, että Venäjä ei
ole katsonut voivansa hyväksyä protokollaa 14,
joka olisi edellytys. Nyt tässä kertomuksessa
ei ole sanaakaan tästä tuomioistuimesta, ainakaan
minä en ole löytänyt.
Toinen asia, jossa nyt ed. Kaikkonen jonkin verran selvitti
tilannetta: Jos katsoo tätä kertomusta, niin sen
otsikko on Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomus, mutta
se on sivulla 2 ainoastaan liuska. Sitten täällä ovat
edustajat kertoneet, mitä Euroopan neuvosto tekee, joka
on tietysti meille hyvin viihdyttävää ja
sivistävää, että me saamme tietää,
mutta kyllä kai eduskunta nimenomaan olisi kiinnostunut
siitä, mitä meidän valtuuskuntamme edustajat
ovat tehneet siellä. Ed. Kaikkonen nyt vähän
raotti sitä ja kertoi tästä menestyksellisestä toiminnasta
Itämeren hyväksi, mutta eivätkö nyt
nämä jäsenet voisi vähän
kertoa, mitä ne touhuavat siellä Strasbourgissa
tämän viikon aikana ja millä tavalla
Suomen edut tulevat turvatuiksi.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! En pysty puhumaan tietenkään
kaikkien kymmenen ihmisen, valtuuskunnan jäsenen, puolesta, mitä he
ovat tehneet, mutta kyllä he työtä ovat tehneet.
Me olemme todella puhuneet hyvin aktiivisesti, on tehty aloitteita
hyvin aktiivisesti. Ed. Kiuru on tehnyt aloitteen, ed. Kaikkonen
on muistaakseni tehnyt aloitteen, ja ed. Laukkanen on tehnyt aloitteen,
ja ed. Sinikka Hurskainen, meidän valtuuskuntamme puheenjohtaja,
on tehnyt aloitteen, ja todellakin, ed. Asko-Seljavaarakin on tehnyt
aloitteen, ja ed. Ukkolakin on tehnyt aloitteen. Elikkä kyllä me
olemme aika aktiivisesti tehneet näitä aloitteita.
Ed. Sinikka Hurskaisen aloite on ollut siellä jo raportin
muodossa käsittelyssä, samoin ed. Laukkasen aloitteen
piti tulla raportin muodossa käsittelyyn viimeisessä istunnossa,
mutta se jälleen kerran siirtyi. Elikkä ehkä meidän
pitää alkaa listata sitä, mitä me
itse kukin siellä olemme tehneet ja mitä me itse
kukin olemme puhuneet.
Me olemme puhuneet erittäin aktiivisesti Georgian ja
Venäjän sodasta. Tämä on ollut
kolmessa täysistunnossa esillä, ja mikäli
minä muistan, aika moni muukin on siitä puhunut,
mutta minä todellakin olen tästä joka
ainut kerta kolmessa istunnossa puhunut ja puhun edelleenkin. Tämä asia,
Georgian ja Venäjän sota, tulee esille ensi kesän
kokouksessa, ja taatusti puhun silloinkin. On hyvä, että se
tulee esille, sen takia, että on todella Euroopan neuvoston
häpeäksi järjestönä se,
että ei pystytä toimimaan sillä tavalla,
että jokainen jäsenmaa edes yrittäisi
noudattaa näitä Euroopan neuvoston periaatteita,
demokratiaa, ihmisoikeuksia, oikeusvaltion kunnioittamista, ja tähän
tietenkin liittyy sananvapaus.
Minun oman aloitteeni teemana on nimenomaan sananvapaus ja toimittajien
työolojen parantaminen Euroopan neuvoston alueella. Venäjällä on
300 toimittajaa tapettu, murhattu, kymmenen vuoden aikana. Siellä ei
ole minkäänlaista suojaa toimittajien lähteille,
lähdesuojaa, eikä sitä ole paljon missään
muuallakaan Itä-Euroopan ja entisen Neuvostoliiton alueella
olevissa maissa. Joissakin läntisen Euroopan maissa se myös
horjuu, kuten esimerkiksi Italiassa, jossa tietyllä tavalla
yhden ihmisen hallussa on lähestulkoon koko mediakenttä.
Tämä on sellainen asia, jonka olen halunnut ottaa
esille. Minä haluan sen ottaa nimenomaan siinä mielessä esille,
että meillä Suomessakin on tässä sananvapauden
toteutumisessa paljon puutteita. Meille on 75 tuomiota tullut Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimesta tämän 15 vuoden aikana,
mikä on enemmän kuin kaikilla Pohjoismailla yhteensä.
Suuri osa näistä tuomioista tietenkin koskee,
kuten ed. Söderman varmaan tietää, oikeudenkäyntien
pituutta, joka on meillä aivan laittomassa tilassa. Mutta
sieltä on myös tullut, nyt kun niitä on
lopultakin saatu ulos Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta, kaikkiaan jo
seitsemän sananvapaustuomiota. Yhdeksän on otettu
käsittelyyn, elikkä seulan läpi ovat
kulkeneet minun käsitykseni mukaan, lähestulkoon kaikki
valitukset, kantelut, joita Suomesta sinne on sananvapaustuomiovalituksina
lähtenyt, ja kymmenen muuta valitusta on jätetty.
Jostain syystä Suomen sananvapaustilanne kyllä poikkeaa
muista läntisen Euroopan maista, ainakin muista Pohjoismaista.
Jotain on meidän järjestelmässämme,
tiedotusilmapiirissä, vialla. Jostain syystä meidän
oikeuslaitoksemme kyllä tuntee rikoslain erittäin
hyvin. Se tuntee, miten suojella yksityisyyden suojaa erittäin
hyvin, mutta se ei tunne Euroopan neuvoston tärkeintä asiaa
elikkä sitä, että demokratiaan kuuluu
sananvapaus. Tätä meidän oikeuslaitoksemme
ei ole vielä oppinut ymmärtämään.
Tästä asiasta olen tehnyt periaatteellisen aloitteen
ja toivon, että se jossakin vaiheessa tulee ainakin jonkinlaisena
raporttina Euroopan neuvoston käsittelyyn.
Ed. Söderman on ihan oikeassa siinä, että tämä tuomioistuinjärjestelmä,
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen toiminta, täytyisi jollain konstilla
saada aisoihin. Sehän hukkuu valituksiin ja työhön.
Mutta kuten ed. Söderman sanoi, Venäjä on
tässäkin asiassa kantona kaskessa. Minä kysyn
nyt ihan vakavasti: Kuinka kauan meidän täytyy
sietää sellaista maata jäsenenä, joka
ei kerta kaikkiaan ota minkäänlaisia huomautuksia
huomioon?
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Seuraavassa kertomuksessa on varmaankin syytä avata valtuuskunnan
toimintaa vähän yksityiskohtaisemmin. Tätähän
ed. Söderman kaipasi, mutta pidän tärkeänä myös
sitä, että kertomuksessa käydään
läpi niitä keskeisimpiä asioita, mitä on ollut
toimintakauden aikana esillä Euroopan neuvoston toiminnassa,
niin kuin tässä kertomuksessa on hyvin tehty.
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvostolla on keskeinen rooli turvallisemman
ja oikeudenmukaisemman Euroopan luomisessa. Euroopan ihmisoikeussopimus,
Euroopan sosiaalinen peruskirja ja Euroopan kulttuuriyleissopimus
luovat ainutlaatuisen normipohjan ja mekanismit sitoumusten täytäntöön
panemisen valvomiseksi.
Euroopan neuvosto on mielestäni onnistunut hyvin uusien
jäsentensä luotsaamisessa demokratian, oikeusvaltion
ja ihmisoikeuksien tielle. Kaikkiaanhan Euroopan neuvosto on 60
toimintavuotensa aikana saanut aikaan yli 170 kansainvälistä sopimusta,
konventtia tai vastaavaa.
Euroopan neuvoston Varsovan-huippukokous vuonna 2005 määritti
järjestön roolin ihmisoikeuksien, demokratian
ja oikeusvaltion lujittamiseksi ja katsoi, että kaikkien
muiden toimintojen tulee edistää näitä ydintehtäviä.
Tässä mielessä on hyvä, että Euroopan
neuvosto on viime kaudellakin keskittynyt juuri näihin
toimintoihin. Heti perään haluan kuitenkin lisätä sen,
että tämä ei tietenkään
sulje pois muita tärkeitä yhteistyöaloja,
kuten kulttuuria, koulutusta ja nuorisoyhteistyötä.
Näyttää siltä, että Varsovan
huippukokouksen viitoittamalla tiellä myös jatketaan.
Slovenian ulkoministeri on tänään Madridissa,
mihin ed. Hurskainenkin viittasi, esitellyt Slovenian puheenjohtajakauden
prioriteetit, joita ovat Euroopan neuvoston yhteisten arvojen edistäminen, kansalaisten
turvallisuuden vahvistaminen, humaanimman ja sallivamman Euroopan
kehittäminen sekä yhteistyön edistäminen
kansainvälisten organisaatioiden ja instituutioiden kanssa.
Euroopan neuvostolla ja Euroopan unionilla on demokratian vahvistamistyössä runsaasti
yhteistä ja yhteisiä tavoitteita. Tämä rinnakkainen toiminta
monilla tärkeillä tehtäväalueilla
on johtanut keskusteluun Euroopan neuvoston ja Euroopan unionin
välisestä suhteesta. Epäilemättä Euroopan
neuvostolla on paljon annettavaa Euroopan unionille ja myös
tietenkin päinvastoin. Jean-Claude Juncker esitti pari
kolme vuotta sitten valmistuneessa raportissaan monia konkreettisia
esityksiä mahdollisesta yhteistyöstä.
Yksi suositus oli se, että Euroopan neuvosto liittyisi Euroopan
ihmisoikeussopimukseen. Tämä toteutuessaan loisi
hyvän pohjan yhteisen eurooppalaisen ihmisoikeusalueen
luomiselle.
Jonkin verran huolestuttavaa keskustelua Euroopan neuvoston
piirissä on käyty siitä, että suhteellisen
tuore Euroopan perusoikeusvirasto heikentäisi Euroopan
neuvoston keskeistä asemaa Euroopan ihmisoikeustoimijana.
Olen itse ymmärtänyt, että päinvastoin
tässä pyritään hyvään yhteistyöhön.
Täällä on viitattu jo myöskin
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen toimivuuteen ja toimivuuden turvaamiseen.
Se on ollut jo pitkään Euroopan neuvoston keskeinen
haaste. Uskon, että toimintaa voidaan tehostaa, mutta kyllä mielestäni suurempi
kysymys on se, miten toimivia ovat joidenkin jäsenvaltioiden
oikeusjärjestelmät, ja kyllä tässä katse
kääntyy myöskin valitettavasti Suomeen.
Juuri jäsenvaltioiden oikeuslaitostoiminta on hyvä mahdollisuus
vähentää ihmisoikeustuomioistuimen työn
ruuhkautumista.
Vaikka Euroopan neuvostolla on epäilemättä ollut
suuri merkitys siinä, että Euroopan unionin monet
jäsenkandidaatit ovat kyenneet täyttämään
niin sanotut Kööpenhaminan kriteerit, niin yleinen
käsitys lienee kuitenkin se, että Euroopan neuvosto
ei ole mikään odotushuone Euroopan unioniin pääsemiseksi.
Mitä tulee sitten Euroopan neuvoston ja Etyjin suhteeseen,
niin ne mielestäni täydentävät
toisiaan. Etyjin rooli on keskeinen akuuttien kriisi- ja konfliktitilanteiden
ratkaisemisessa, ja selkeä vahvuus Etyjillä on
operatiivisessa kenttätoiminnassa. Euroopan neuvosto puolestaan
keskittyy pitkäjänteiseen kriisien ennaltaehkäisyyn
ja jälkihoitoon.
Vaikka Euroopan neuvosto keskusteleekin talouteen liittyvistä asioista,
muun muassa Oecd:n ja Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankin toiminnasta,
niin Euroopan neuvostolla ei kuitenkaan ole käytössään
keinoja talousongelmien ratkaisemiseksi. Talouskriisit kuitenkin,
parhaillaankin meneillään oleva talouskriisi,
helposti lisäävät nationalismia ja suvaitsemattomuutta, joilla
voi olla negatiivisia vaikutuksia ihmisoikeustilanteeseen. Tämän
vuoksi on äärettömän tärkeää,
että Euroopan neuvostokin seuraa tilannetta ja tarvittaessa
pyrkii ennalta ehkäisemään ihmisoikeustilanteen
heikkenemistä Euroopassa.
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvostolle valitaan pikapuoliin
uusi pääsihteeri. Tämä on tärkeä valinta.
Euroopan neuvosto siirtyy uuteen aikaan. Mielestäni nykyinen
pääsihteeri Terry Davis on hoitanut tehtäväänsä erinomaisesti.
Arvostan hänen työtään. Tärkeää tämän
uuden pääsihteerin valinnassa on, että yleiskokouksella
on siinä todellinen valinnan mahdollisuus.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ukkola luetteli jo kaikki ne esitykset,
joita olemme tehneet Euroopan neuvostossa. Eräs asia, mistä haluaisin
kertoa ed. Södermanille, on se, että meidän
osanottomme sekä komiteoissa että istunnoissa
on ollut erittäin hyvä, Ruotsin jälkeen
paras. Tästä meidän puheenjohtajamme
ed. Hurskainen on erittäin ylpeä.
Minullakin oli mahdollisuus osallistua tasavallan presidentin
järjestämään, parasta aikaa käynnissä olevaan
foorumiin, jonka aiheena ovat perus- ja ihmisoikeudet. Kuunnellessani
tämän maan parhaita asiantuntijoita tulin aivan
vakuuttuneeksi siitä, että Euroopan neuvoston
työ on entistäkin tärkeämpää.
Vaikka ihmisoikeudet ovat parantuneet, kuten korkeimman hallinto-oikeuden
presidentti Pekka Hallberg kertoi meille, ne eivät edelleenkään
ole yhdenvertaisia. Eli yhdenvertaisuus ja ihmisoikeudet eivät
toteudu, ei meidän yhteiskunnassamme eikä muuallakaan, muun
muassa seuraavien ryhmien kohdalla: vammaiset; lapset; vanhukset;
kielelliset vähemmistöt, kuten romanit, joita
Euroopassa on 21 miljoonaa; seksuaaliset vähemmistöt,
joilla ei ole samoja oikeuksia kuin valtaväestöllä — joten työtä riittää.
Euroopan neuvoston kulta-aikahan oli silloin, kun meillä oli
rautaesirippu Itä- ja Länsi-Euroopan välillä,
jolloinka Euroopan neuvoston työ oli erinomaisen tärkeätä,
ja tärkeätähän se on tietenkin
vieläkin. Mutta kun itse olen sekä suuren valiokunnan
jäsen että Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan
jäsen, olen alkanut miettiä, onkohan meillä kuitenkin
päällekkäisyyksiä Euroopan neuvoston
ja Euroopan unionin välillä. Meillähän
on 2 000 virkamiestä tällä hetkellä Euroopan
neuvostossa. Meidän ehkä pitäisi selvittää se,
mitä voisimme tehdä yhteistyössä Euroopan
unionin kanssa ja mitä erikseen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kuluneen vuoden aikana — tietysti
tässä katsotaan vuosi taaksepäin — Euroopan
neuvostossa eniten keskusteltu kysymys on Venäjän
ja Georgian välinen sota. Asiaa käsiteltiin jo
neuvoston istunnossa lokakuussa, keskustelua jatkettiin tammikuussa,
ja se oli myöskin huhtikuun kokouksen agendalla. Täytyy
sanoa, että jo lokakuun kokoukseen neuvosto oli laatinut
suhteellisen hyvän tiekartan, millä tavalla pitäisi
asiassa edetä, jotta vakaus alueella voitaisiin turvata,
minkä lisäksi neuvosto erityisesti kiinnitti huomiota
kansalaisten perusoikeuksiin ja siihen, että kansalaiset voivat
palautua, mennä takaisin niille alueille, mistä he
ovat joutuneet muuttamaan tilanteessa, jossa sota riehui.
Täytyy todeta, että kun huhtikuussa käsiteltiin sitä,
mitenkä tässä suhteessa valtiot ovat
asiassa edenneet, niin Georgialla oli yksi puute tässä tiekartassa.
Se oli se, että Georgialla oli jo lainsäädäntö,
joka kielsi ihmisiä menemästä ja totesi, että se
on rikollinen teko, jos menee Venäjältä näille
pois murtautuneille alueille. Tältä osin voidaan
todeta, että se ei edusta myöskään
Venetsian komission mukaan lainsäädäntöä,
joka olisi hyväksyttävää, vaan
vapaa liikkuvuus tulee pyrkiä turvaamaan.
Mitä Venäjään tulee, niin
Venäjän osalta täytyy valitettavasti
todeta, että Venäjä ei ole juurikaan
pannut täytäntöön niitä velvoitteita,
joita Euroopan neuvosto tässä kysymyksessä on
sille asettanut. Ja kaikkein huolestuttavinta, mitä voitiin
huhtikuussa todeta, oli se, että Venäjä on
kasvattanut joukkojaan Abhasiassa ja Etelä-Ossetiassa ja
että venäläisiä joukkoja on
myöskin alueella, joka on Georgian varsinaista aluetta.
Tietysti koko alue on Georgian aluetta, mutta, sanoisiko, aluetta,
joka ei ole murtautunut pois Georgiasta.
Tietysti keskustelu tulee jatkumaan. Täytyy sanoa,
että jos Venäjä ei etene siinä suhteessa, mitkä sille
asetetut velvoitteet ovat, se tulee kyllä herättämään
vakavaa keskustelua Euroopan neuvostossa siitä, millä tavalla
Venäjään pitää suhtautua.
Edes se, että Venäjä etenisi oikeaan suuntaan,
olisi hyvä merkki ja varmasti rauhoittaisi neuvostoa. Mutta
tosiaan se, että Venäjä lisää joukkojaan,
kun tehtävänä on vähentää joukkoja,
ei osoita hyvää käytöstä Venäjän
osalta tämän kriisin ratkaisemisessa.
Sinänsä täytyy sanoa, että Euroopan
neuvosto on antanut hyvän foorumin. Sekä Venäjän
että Georgian valtuuskunnat ovat neuvotelleet kahteenkin
otteeseen. Henki näissä keskusteluissa on ollut
hyvä, joskin täytyy todeta, että näissä neuvotteluissa
ei ollut mahdollisuutta päästä eteenpäin,
koska tietysti toimivaltuuksia kummallakaan delegaatiolla ei ole
suoraan päätöksentekoon.
Arvoisa puhemies! Myöskin talouskriisiä Euroopan
neuvostossa on käsitelty viime tammikuussa. Tämän
talouskriisin osalta neuvosto hyväksyi tietyn tiekartan.
Olin itse kirjoittanut tuon raportin, ja siitä syystä se
oli erityisen hyvä. Siinä selvästi sanottiin,
mitä toimenpiteitä eri maitten pitäisi
tehdä, jotta voitaisiin lisätä vakautta markkinoilla,
ja mitä toimenpiteitä vakauden saavuttamisen jälkeen
pitäisi tehdä, jotta voidaan estää tällaiset
systeemiset virheet tulevaisuudessa ja tällä tavalla
pitää huolta siitä, että vastaavan
tyyppisiä kriisitilanteita ei tulisi esiintymään
tulevaisuudessa. Erityisesti korostettiin myöskin sitä,
että pitäisi olla tällainen varhaisvaroitusjärjestelmä,
early warning -järjestelmä, joskin toisaalta täytyy
todeta se, että taloushistoria osoittaa sen, että aina
on nousukausia ja laskukausia, syntyy kriisejä, niitä ei
koskaan voida välttää. Mutta tietysti
asioita ei ole tehty hyvin, jos sen johdosta syntyy kriisi, se ei
ole tietysti hyvää poliittista toimintaa. Tietysti
tästä syystä pitää pyrkiä estämään
tällainen puutteellinen lainsäädäntö.
Nyt kesäkuussa on tarkoitus myöskin jatkaa keskustelua
tältä osin. Siinä erityisenä aiheena tulee
olemaan kansainvälisten finanssi-instituutioiden toiminnan
kehittäminen. Sen raportin luonnoksen olen myös
henkilökohtaisesti kirjoittanut, ja täytyy todeta,
että niihin päätöksiin, mitä G20:ssä tehtiin,
suhtaudutaan hyvin myönteisesti.
Mitä päätöksentekoon tulee,
niin nythän muun muassa Stiglitzin komissio on esittänyt
sitä, että pitäisi olla YK:n alainen
body, joka pyrkisi koordinoimaan talouspolitiikkaa. Täytyy
kuitenkin todeta se, että kyllä G20 on suhteellisen
toimiva, se edustaa kuitenkin 80:tä prosenttia kansantalouksista
maailmassa. Mutta täytyy sanoa, että silloin,
kun kaikki maat eivät voi olla G20:ssä, tärkeätä on
se, että kaikille 20 jäsenvaltiolle asetettaisiin
velvollisuus konsultoida omaa maaryhmäänsä.
Esimerkiksi Etelä-Afrikalla pitäisi olla velvollisuus
konsultoida afrikkalaisia valtioita. Oikeastaan hyvää esimerkkiä voitaisiin
ottaa siitä, millä tavalla EU valmistautui Lontoossa
pidettyyn G20-kokoukseen. Eli valmistelu on hyvin pitkälti
ollut EU:n sisäistä, on käyty keskusteluja.
Suomikin on voinut vaikuttaa niihin kantoihin, mitä EU:n
puolesta otetaan. Tällä tavalla voidaan sanoa,
että Euroopan unionin jäsenvaltiot ovat olleet
suhteellisen hyvin tässä prosessissa kaiken kaikkiaan
mukana.
Puhemies! Sitten haluaisin mainita myöskin sen, että Venetsian
komissiohan antoi loppuvuodesta lausunnon koskien perustuslakiuudistusta Suomessa.
Venetsian komissio piti perusteltuna sitä, että tasavallan
presidentin valtaoikeuksia vähennetään.
Se piti sitä tärkeänä siinä syystä, että se
vahvistaa demokratiaa ja myöskin lisää parlamentarismia.
Mielenkiintoista on se, että Venetsian komissio totesi
myöskin samassa yhteydessä, että sinänsä ei
ole mitään tarvetta luopua presidentin suorasta
kansanvaalista, vaikka oikeuksia vähennetään.
Venetsian komissio käytti perusteena sitä, että kun
kansa on tottunut suoraan kansanvaaliin, niin se puoltaa järjestelmän
säilyttämistä valtaoikeuksien vähentämisestä huolimatta.
Ed. Söderman täällä kiinnitti
huomiota erittäin tärkeään kysymykseen,
joka on Euroopan ihmisoikeustuomioistuin. Todellakin tuomioistuimella
on noin 100 000 juttua ratkaisematta tällä hetkellä.
Ongelma on se, että tuomioistuin tarvitsee uudistusta.
Ed. Söderman on niin sanottu viisas mies, nimittäin
hän on ollut mukana laatimassa raporttia siitä,
millä tavalla tuomioistuinta pitäisi kehittää.
Tuo työryhmä on tehnyt hyviä ehdotuksia
tuomioistuimen kehittämisen suhteen. Valitettavasti kuitenkin
tuomioistuimen kehittäminen on pysähtynyt tällä hetkellä,
mikä johtuu siitä, että viimeisin uudistussuunnitelma, jota
kutsutaan pöytäkirja 14:ksi, on pysähtynyt siihen,
että kaikki muut valtiot ovat ratifioineet tuon pöytäkirjan,
mutta Venäjä ei ole suostunut ratifioimaan sitä.
Mielenkiintoista on se, että Venäjän
presidentti Putin aikanaan ehdotti tuota duumalle, mutta duuman
asianomainen valiokunta, oikeusvaliokunta, on hylännyt
tuon lisäpöytäkirjan ja katsonut, että se
ei turvaa kansalaisten perusoikeuksia siinä mielessä kuin
Venäjällä niitä oikeuksia tulkitaan.
Täytyy sanoa, että kun muut maat katsovat, että se
turvaa jo nuo kansalaisoikeudet, niin näiltä osin
duuman tulkinta asiasta on jossain määrin omalaatuinen.
Nyt tarkoitus on se, että oikeastaan tänään
alkaa prosessi, kun Euroopan neuvoston ulkoministerit tapaavat,
ja siinä pyrittäisiin siihen, että pantaisiin
osittain tuo pöytäkirja 14 täytäntöön, ja
sillä tavalla pyrittäisiin suhteellisen nopeasti purkamaan
tuota työkuormaa, joka tuomioistuimessa on. Mutta tältä osin
prosessi on nyt käynnistymässä ja katsotaan
sitten, johtaako se siihen, että noita nopeutettuja säännöksiä voitaisiin
osittain toteuttaa. Mutta tärkeätä on
se, että rutiinijutut tuomioistuimessa käsiteltäisiin
hyvin nopeasti ja että tuomioistuimelle jäisi
riittävästi aikaa sellaisten juttujen perusteellisempaan
pohdintaan ja hyvien perusteitten kirjoittamiseen, joilla on sitten
ihan oikeuskäytäntöä ja ihmisoikeusratkaisuja
pohjaava vaikutus Euroopassa.
Puhemies! Vielä: Mielenkiintoinen kysymys oli pääsihteerin
valinta, joka on ollut keskustelunaiheena viime huhtikuun istunnossa.
Jäsenmaiden suurlähettiläät
menevät tekemään päätöksen.
Nyt kun oli neljä arvostettua ehdokasta, suurlähettiläät
valitsevat vain kaksi ehdokasta neuvostolle. Neuvosto hyvin poikkeuksellisessa
päätöksessä, joka hyväksyttiin äänin 159—1 — täytyy
sanoa, että harvoin istunnoissa on niin paljon paikalla
olijoita — katsoi, että kaikkien pätevien
ehdokkaiden tulisi voida olla ehdokkaina silloin, kun parlamentaarikot
suorittavat valintaa. Täytyy toivoa, että meidän
ulkoministerimme ymmärtää, että parlamentilla
pitää olla riittävä valinnanmahdollisuus
tässä suhteessa ja että tänään
ulkoministerit päätyvät siihen tulokseen,
että kaikki neljä ehdokasta esitetään neuvostolle.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan todeta sen, että Euroopan
neuvoston ja Euroopan unionin suhde herättää toki
ilman muuta keskustelua, ja sen, että Euroopan unionin
puitteissa on perustettu perusoikeusvirasto. On käyty keskusteluja
ja toimintaa on pyritty koordinoimaan. Euroopan neuvostolla on edustajansa
myöskin tuon perusoikeusviraston johtokunnassa. Uskon,
että tällä tavalla järjestelmä tulee
kohtalaisen hyvin toimimaan. Mikä on kuitenkin erittäin
olennaista, on se, että työnjako on selvää.
Euroopan neuvosto on ihmisoikeusjärjestö, ja ihmisoikeusratkaisut tulevat
siltä puolelta, ja Euroopan unioni keskittyy enemmän
talouteen ja sosiaalipolitiikkaan. Olennaista tässä tulee
olemaan se, että Euroopan unioni, niin pian kuin mahdollista,
sen jälkeen kun Lissabonin sopimus on hyväksytty,
myöskin omalta osaltaan hyväksyy ja ratifioi Euroopan
ihmisoikeussopimuksen ja tätä kautta koko Euroopan
unioni myöskin hallintonsa osalta tulee ihmisoikeussopimuksen
jäseneksi.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi hyvin selvittikin ihmisoikeustuomioistuimen
tilannetta, mutta sen verran olisin vielä lisännyt
hänen selvitykseensä, kun ed. Ukkola nosti sen
täällä esille, että siinähän
on tällä hetkellä kyse myös
taloudesta. Ruuhkautuminen johtuu osaksi myös siitä,
että ei ole voitu täyttää virkoja,
joita siellä on ja jotka olisivat todella tarpeen tällä hetkellä.
Samalla vastaan ed. Asko-Seljavaaralle. Hänhän
nosti esille Euroopan neuvoston talouden ja myös päällekkäisyydet
Euroopan unionin tehtävien kanssa. Ensinnäkin
minusta voi sanoa, että Euroopan neuvoston budjetti on
melko pieni, niin kun puheenvuorossani sanoin. Se on 205 miljoonaa
euroa, kun Euroopan unionin budjetti on 133 miljardia euroa. Sinänsä budjetti
on pieni, mutta totta: siellähän tällä hetkellä joudutaan tekemään
säästöjä ja käydään
myös perkausta virkamieskunnassa.
Mutta näistä päällekkäisyyksistähän,
mihin ed. Asko-Seljavaara puuttui, on käyty Euroopan unionin
kanssa keskustelua. Ennen kaikkea kyseessä ovat olleet
ihmisoikeusasiat, koska niissähän me teemme päällekkäistä työtä jonkin
verran, mutta nyt on yritetty priorisoida, mitkä tehtävät
kuuluvat Euroopan unionille ja mitkä tehtävät
taas Euroopan neuvostolle. Uskon, että tässä tapahtuu
kehitystä tulevaisuudessa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajakollegat! Minusta
on hienoa, että Suomi on mukana tällaisessa kansainvälisessä toiminnassa
aktiivisesti ja, niin kuin olemme täällä saaneet
jo kuulla, voimaa on löytynyt kansainväliseen
työhön, joka vaatii jo toisenlaista osaamista
kuin pelkästään työskentely
kotimaan parlamentissa.
Haluan kiinnittää huomiota sosiaalisiin kysymyksiin;
asia löytyy täältä sivulta 40.
Tämä meidän käsittelemämme
asiakirjahan käsittelee vuoden 2008 sosiaali-, terveys-
ja perhepolitiikkaa käsitteleviä raportteja, ja
todetaan, että nämä ovat aika lailla
liittyneet lapsiin ja nuorten ongelmiin. Minusta tämä on
hyvin tärkeää ja on mukava huomata, että naapurimaamme
Ruotsi on toiminut puheenjohtajana sinä vuonna ja on ottanut juuri
lasten oikeudet yhdeksi puheenjohtajakautensa pääteemaksi.
Ehkä meillä olisi esimerkin ottamista tuosta naapurivaltiostamme
lännessä.
Täällä kertomuksessa todetaan, että lasten
ja nuorten pahoinvointi on lisääntynyt ja sen äärimmäinen
ilmenemismuoto on muun muassa itsemurhat. Lisäksi täällä todetaan
sivulla 41, että tätä asiaa usein aliarvioidaan
ja pohditaan syitä lasten ja nuorten itsemurhien suureen
määrään monissa EN:n jäsenvaltioissa.
Tässä todetaan myös seuraavaa: "Monilla
alaikäisillä itsemurha on kuitenkin seurannut
jonkin asteista epäonnistumista tai epäonnistumisen
pelkoa." Ja jatketaan, että tulisi korostaa "- -
ennalta ehkäiseviä toimia, kuten kaikenlaisen
syrjinnän vastustamista, median edukatiivista roolia sekä ongelmien
mahdollisimman varhaista havaitsemista".
Jos joku haluaa perehtyä tarkemmin, niin päätöslauselmasta
1608 vuodelta 2008 "Lasten ja nuorten itsemurhat kansanterveysongelmana
Euroopassa" löytyy lisää tietoa. Yleiskokous
muistuttaa, että Euroopan sosiaalisen peruskirjan mukaan
tulee kiinnittää huomiota sairauksien ennaltaehkäisyyn,
varsinkin mielenterveysongelmiin liittyen, ja taata tietenkin mielenterveysongelmaisen
pääsy hoitoon. Tämänhän
olemme esimerkiksi Suomessa todenneet, että tässä on
parantamisen varaa. Yleiskokous tuomitsee kaiken nuoriin ja lapsiin
kohdistuvan väkivallan, oli se sitten henkistä,
fyysistä tai taloudellista. Se löytyy sivulta
42.
No, mitä oli sitten tämän päivän
Helsingin Sanomissa? Siellä on Mannerheimin Lastensuojeluliiton
tekemän kyselyn tulokset: nuoret eivät kerro kiusaamisesta,
koska uskovat sen pahentavan tilannetta. Mannerheimin Lastensuojeluliitto
suoritti nettikyselyn, johon vastasi yli 15 000 nuorta.
Sen mukaan joka kymmenes yläkouluikäinen joutuu
kiusatuksi vähintään kerran viikossa.
Eikö tässä nyt, kun lukee tätä yleiskokouksen
raporttia ja kertomusta ja kuulee tämän tutkimuksen,
olisi aihetta meille hyvänä Pisa-maana ja koulutuksen
keulamaana Pohjoismaissa puuttua koulukiusaamiseen? Ei varmaankaan
ole tarpeen, että luen Helsingin Sanomia täällä teille ääneen.
Voitte sen artikkelin itse lukea lehdestä tai netistä,
kuka mistäkin, mutta kyllä asia, koulukiusaaminen,
on vakava asia. Eräs kuraattori toteaakin tässä artikkelissa,
että kiusaamistapaukset pitäisi pystyä tunnistamaan
paremmin. Monetkaan nuorista eivät kerro tästä koulukiusaamisesta,
koska tuntevat olevansa huonommassa asemassa kun muut.
Jos sitten perehdytte tähän Mannerheimin Lastensuojeluliiton — joka
on hyvin arvostettu, vanha ja toimii minusta mielekkäiden
arvojen pohjalta — tutkimukseen, niin sen esipuheessa todetaan,
että monet nuoret saattavat jo kesäloma-aikana
miettiä, mitenkä he pärjäävät
koulussa ja mitenkä koulu tulee alkamaan. "Parhaimmillaan
kiusaamisen vastainen työ tukee lasten ja nuorten hyvinvointia" — sanoo
tämä esipuhe — "ja oppimista, edistää koulun
turvallisuutta ja ehkäisee syrjäytymistä.
Koulukiusaamisen vastainen työ ehkäisee myös
työpaikkakiusaamista ja edistää ihmisten
keskinäistä välittämistä ja
huolenpitoa." Näin lukee täällä esipuheen
viimeisinä sanoina.
Mielestäni henkinen pääoma on Suomelle
ja Euroopan neuvoston jäsenmaille varsinkin tässä maailmantilanteessa,
kun olemme toisista maista yhä enemmän riippuvaisia,
entistä tärkeämpää.
Henkinen pääoma on tärkeä. Ilman
tervettä mieltä ei ole terveitä perheitä ja
ei ole tervettä yhteiskuntaa. Terve yhteiskunta on mielestäni
keskeisin osa kestävää demokratiaa, juuri
se ihmisoikeus, mistä täällä ed.
Sasi pitkäaikaisen parlamentaarisen kokemuksensa pohjalta
puhui ja josta juuri nyt käydään
keskustelua. Kuten parlamentaarisen yleiskokouksen
delegaation puheenjohtaja Hurskainen kertoi, käydään
keskustelua siitä, mikä on Euroopan parlamentin
ja mikä on sitten tämän EN:n, Euroopan
neuvoston, rooli näissä tehtävissä.
Mielestäni ne tulee selkeyttää ja mielestäni
EN on siinä toiminut hyvin ja voi tulevaisuudessakin jatkaa
tätä sarkaa.
Mielestäni esimerkiksi tämä kohta,
mikä kuuluu sosiaalisissa kysymyksissä lasten
ja nuorten henkiseen, fyysiseen hyvinvointiin, tulee ottaa esille
monestakin syystä: globalisaation vuoksi, sen vuoksi, että olemme
hyvä Pisa-maa, ja sen vuoksi, että on esimerkiksi
tämä tutkimus, jossa on yli 15 000 nuorelta
kysytty mielipidettä. Nämä seikat ovat
osoittaneet, että tämä on ongelma. Näitä kyselyitä on
tehty jo vuosia ja niihin on lisätty myös opettajat
ja vanhemmat, jotka voivat vastata kyselyyn.
Toivon, että nämä asiat eivät
jää vain puheenvuoroiksi ja kauniiksi korulauseiksi
täällä salissa tai millä tahansa
foorumilla, vaan johtavat muuhunkin kuin raportteihin ja kertomuksiin,
siis tositoimiin, niin että koulukiusaaminen kitketään, samoin
kuin työpaikkakiusaaminenkin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota Euroopan neuvoston
Suomen valtuuskunnan kertomukseen vain sen Valko-Venäjää koskevan
kappaleen osalta, ja siihenhän myös ed. Hurskainen
tuossa esittelypuheenvuorossa viittasi. Valko-Venäjä ei
siis ole Euroopan neuvoston jäsen, mutta se on valtio,
joka sijaitsee aivan Euroopan sydämessä, ja se
on ainoa todellinen diktatuuri tällä alueella,
joten sen kansasta, kansanoloista on erityinen vastuu muilla alueen
valtioilla.
Valko-Venäjän johtohan on ollut myös
Euroopan unionin tarkkailun alaisena ihmisoikeuksien polkemisen
ja erityisesti opposition kohtelun vuoksi. Oppositio on ajettu täysin
sivuun maan hallinnosta ja sen pääsy mediaan on
ollut erittäin rajoitettua viimeisten kymmenen vuoden aikana. No,
tarkasteluvuonna presidentti Aljaksandr Lukašenka vapautti
pari vankilassa istunutta opposition edustajaa — siis tämä vankilassa
istuminenhan on ollut tavattoman yleistä, esimerkiksi kristillisdemokraattisen
puolueen johtoa on eri pituisia jaksoja kahdesta viikosta aina vuoteen saakka
istunut viime vuosina vankilassa ihan pelkän poliittisen
toiminnan vuoksi.
Demokratia ei kuitenkaan toteutunut viime syyskuussa pidetyissä parlamenttivaaleissa.
Tuohon parlamenttiin ei saatu yhtään ainoata opposition
edustajaa, ja Etyjin vaalitarkkailijat totesivat, että vaalit
olivat epädemokraattiset. Vaikka tuo vaalitulos ei vastannut
eurooppalaisia normeja, länsimaat päättivät
helpottaa pakotteita Valko-Venäjää kohtaan
ja lokakuussa Euroopan unionin ulkoministerit, ulkoministerimme
mukaan lukien, päättivät vapauttaa tai
purkaa Aljaksandr Lukašenkan ja noin 30 muun tämän
lähipiiriin kuuluvan valkovenäläispoliitikon
matkustuskiellon unionin alueelle ensin kuudeksi kuukaudeksi ja
sitten päätettiin, että harkitaan tilannetta
myöhemmin, kun katsotaan, miten nämä poliittiset vapaudet
edistyvät. Sitten 16.3. Euroopan unionin ulkoministerit
sopivat, että Valko-Venäjän johtoon kohdistuvien
matkustuskieltorajoitusten lieventämistä edelleen
jatketaan yhdeksällä kuukaudella. Pelkään,
että Valko-Venäjän diktatuurijohto käyttää näitä vastaantuloja
häikäilemättä hyväkseen,
sillä mitään todellista vapautumista siellä ei
ole tapahtunut. Poliittisia oikeuksia, sananvapautta ja myös
uskonnonvapautta poljetaan räikeästi.
Ja haluan, arvoisa puhemies, kertoa, että itse olin
helmikuun lopulla Valko-Venäjän kristillisdemokraattisen
puolueen perustamiskokouksessa Minskissä. Puoluetta oli
jo pari kertaa aiemminkin yritetty perustaa, mutta aina oli nuo
hankkeet estetty esimerkiksi kokouksen hajottamisella ja aina tuo
johto oli viety sitten vankilaan näiden perustamisyritysten
jälkeen. Ihan viime aikoinakin vielä, siis tämän
vuoden puolellakin, tämän puolueen jäseniä on
rangaistu esimerkiksi erottamalla työpaikasta tai yliopistosta
sen vuoksi, että he allekirjoittivat tuon puolueen perustamiskirjaan
nimensä. Nimiä kuitenkin saatiin kaikesta vastustuksesta
huolimatta 1 600 eli selvästi yli laissa esitetyn
vaatimuksen, ja tuonne puolueen perustamiskokoukseen saapui eri
puolilta Euroopasta kansanedustajia ja muita puoluetovereita, ja
tervehdyksen kokoukseen toivat myös maan muiden oppositiopuolueiden
puheenjohtajat. Esimerkiksi siellä käytti puheenvuoron
pitkän poliittisen vankeusrangaistuksen kärsinyt
sosialidemokraattien johtaja. Ja mainitsen vielä, että muun
muassa Norjan valtio antaa erityistä tukea poliittisille
puolueille, jotta ne voivat tehdä yhteistyötä Valko-Venäjän
sisarpuolueidensa kanssa ja näin rakentaa tätä poliittisen
opposition toimintaa.
Nyt sitten huhtikuussa Valko-Venäjän oikeusministeriö teki
päätöksen, jolla se kieltäytyi
rekisteröimästä tätä kristillisdemokraattista
puoluetta puoluerekisteriin. Eli edelleen kaikki toiminta, kokoontumiset
tai esimerkiksi esitteiden painamiset, kaikki tuo on laitonta. Pakotteiden
purkaminen ei ole näiden valkovenäläisten
toimijoiden, kansalaisjärjestöjen ja poliittisen
opposition näkökulmasta todellakaan tuottanut
myönteistä kehitystä poliittisen opposition,
sananvapauden, uskonnonvapauden ja poliittisten oikeuksien lisäämiseksi.
Ja kyllä siellä on oltu pettyneitä esimerkiksi
Euroopan unionin toimintaan ja siihen tukeen, mitä olisi
voitu muualta saada. Eli räikeä ihmisoikeuksien
ja poliittisten vapauksien polkeminen jatkuu edelleen.
Haluan tässä sanoa, että olin pahoillani
siitä, miten ylimielisesti ulkoministeri Stubb täällä kyselytunnilla
suhtautui, kun häneltä kysyin tästä oppositiopuolueiden
asemasta. Hän sanoi jotenkin siihen tyyliin, että eihän
nyt Euroopan unionin linjaa muuteta sen vuoksi, että teidän
puolueenne ei ole päässyt tuohon rekisteriin.
Kyllä minusta olisi erittäin tärkeää nyt
seurata, millä tavoin kaikkien poliittisten oppositiopuolueiden asema
Valko-Venäjällä kehittyy.
Kun ed. Hurskainen tuossa puheenvuorossaan kertoi, että Euroopan
neuvosto on nyt suunnittelemassa special guest -statusta Valko-Venäjälle kesällä,
niin toivon, että Euroopan neuvosto ja samoin EU keskittyisivät
nimenomaan Valko-Venäjän poliittisen opposition
tukemiseen ja näiden oppositiopuolueiden toimintaedellytysten vahvistamiseen
sen sijaan, että diktatuurihallintoon kohdistettaisiin
erityistä vieraanvaraisuutta tai muita helpotuksia. Täytyisi
laittaa aivan selkeät ehdot ja edellytykset ennen kuin
näitä lievennyksiä myönnetään,
ja ne myös pitäisi purkaa, jos edistystä ei
tapahdu.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen nosti erittäin
merkittävän asian esille, ja haluan siihen vastata.
Ensinnäkin se, minkä takia Euroopan neuvosto
ed. Andrea Rigonin raportin esityksestä käsittelee
asiaa ensi kesän kokouksessa, on juuri tämä,
että voisimme Euroopan neuvostosta paremmin seurata, mitä Valko-Venäjän
sisällä tapahtuu. Mainitsitte oppositiopuolueiden
aseman. Samoin oppositiolehdistä osan asema on erittäin heikko
Valko-Venäjällä.
Jos mahdollisesti Euroopan neuvosto tulee päättämään,
että Valko-Venäjä saisi tämän
special guest -statuksen, niin on käyty keskusteluja, että mukana
olisi hallituksen ja opposition edustaja. Koska on kyse special
guest -statuksesta, niin silloin on mahdollista, että otetaan
myös opposition edustajat mukaan, ja sen takia tämä on tavallaan,
voisiko sanoa (Ed. Korkeaoja: Se on edellytys sille!) — edellytys
sille. Eli Valko-Venäjällä on varvas
oven välissä, mutta varmaan pitkä aika
kuluu, ennen kuin Valko-Venäjä on siinä tilanteessa,
että sen voi ottaa varsinaiseksi jäseneksi.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Söderman totesikin jo täällä,
että Euroopan neuvoston ehkä tärkein
instituutio on Euroopan ihmisoikeustuomioistuin, ja meidän
kaikkien Suomen edustajina tulee tehdä parhaamme, että tuomioistuimen
nopeuttamiseen tähtäävä lisäpöytäkirja
n:o 14 saadaan ratifioitua, ja täällä on
jo todettu, että Venäjä on se maa, joka
on toistaiseksi kieltäytynyt ratifioimasta tätä sopimusta.
Tämä on paradoksi tai sitten se ei ole paradoksi
ottaen huomioon, että lähes puolet ihmisoikeustuomioistuimeen
viedyistä tapauksista on Venäjän federaation
alueelta.
Haluaisin tässä yhteydessä todeta,
että nimenomaan Tšetšenia on ollut sellainen
tapaus ja alue, joka on tuottanut paljon tapauksia Euroopan neuvoston
ihmisoikeustuomioistuimeen. Kun katselin näitä viimeisimpiä langetettuja
tuomioita, niin ei voi tuntea kovinkaan suurta mielenrauhaa sen
suhteen, että Tšetšenian olot olisivat
rauhoittumaan päin. Tosin näihin viimeisiin tuomioihin,
jotka on langetettu 6. päivä marraskuuta 2008 — siis
puhun nyt vuodesta 2008, koska se on tässä keskustelussa
aiheena — liittyvät itse tapahtumat ovat hieman
aiemmilta vuosilta. Mutta haluan nyt kuitenkin tässä luetella
muutaman näistä tuomioista, koska mielestäni
meidän täytyy ajatella niitä ihmisiä,
jotka ovat menettäneet henkensä ihmisoikeusloukkausten
tuloksena tällaisissa tapauksissa, joista on kanneltu ihmisoikeustuomioistuimeen
ja joista Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuin on yksimielisesti langettanut
kyseiselle valtiolle, Venäjän federaatiolle, tuomion.
Ensinnäkin kaksi miestä, Ramzan ja Rizvan Hadšialijev,
vietiin kotoaan Samaškin kylästä ennen
auringonnousua 15. päivä joulukuuta vuonna 2002,
ja neljä päivää myöhemmin
nämä miehet löydettiin pellolta Sernovodskin
läheltä kymmenen kilometriä kotikylästään
Samaškista. Heiltä oli leikattu päät
ja muut ruumiinjäsenet irti.
Sitten haluaisin mainita myös tapauksen, joka koskee
Vishadzhi Šatajevitš Magamadovia ja Hasan Šahtamarovitš Mezhijeviä,
jotka ovat olleet kotoisin Mesker-Jurtin kylästä.
Näitä kahta miestä ei ole nähty
sitten varhaisen aamun tuntien 14. päivä marraskuuta
2002, jolloin heidät vietiin kotoaan aseistetulla henkilökuljetusajoneuvolla.
Kolmanneksi haluan mainita tapauksen, joka koskee Ibrahim Isajevitš Tsurovia,
tšetšenialaista asianajajaa. Hänet pidätettiin
26. päivä maaliskuuta 2003 ja tiedetään,
on näyttöä siitä, että pidätyksen
toimittivat Malgobekin alueen sisäasiainhallinnon edustajat.
Tämän jälkeen Ibrahim Isajevitš Tsurovista
ei ole mitään tietoa.
Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuin on siis 6. päivä marraskuuta
2008 yksimielisesti langettanut Venäjän federaatiolle
tuomion todeten, että näissä kaikissa
tapauksissa oli loukattu ihmisoikeussopimuksen artiklaa 2, joka koskee
oikeutta elämään. Näitä henkilöitä,
joista oli kyse, on pidettävä tuomioistuimen mielestä kuolleina.
Myöskin oli todettu, että Venäjän
viranomaiset eivät ole tehokkaasti tutkineet näitä katoamisia,
ja näin ollen myöskin he syyllistyivät
samaisen artiklan 2 loukkaamiseen.
Kolmanneksi, kadonneet henkilöt oli pidätetty
lainvastaisesti, mikä on ihmisoikeussopimuksen artikla
5:n vastaista. Artikla 3:n vastaisesti valituksia oli käsitelty
niin, että kyseessä oli ihmisoikeussopimuksen
tarkoittama epäinhimillinen kohtelu. Näistä kolmesta
tapauksesta kaikkiaan langetettiin korvauksia 195 500 euroa
näiden henkilöiden omaisille. Kaikki nämä tapaukset
on tuomioistuimeen vienyt kansalaisjärjestö nimeltä Russian
Justice Initiative, joka on itse asiassa joutunut monella tapaa
viranomaisten vainoamaksi Venäjällä,
ja meidän tehtävämme on puolustaa ihmisoikeuspuolustajia,
ja nimenomaan tässä usein tulilinjalla ovat asianajajat, jotka
auttavat henkilöitä, joiden ihmisoikeuksia on
loukattu.
No, miksi sitten ajattelin ottaa nämä tapaukset tässä puheeksi
juuri tänään: On itse asiassa aivan sattumaa,
että juuri tällä hetkellä Suomessa
on Tšetšenian paikallishallinnon kymmenhenkinen delegaatio
Euroopan neuvoston paikallishallinnon osaston paikallishallintoprojektin
puitteissa. Toivoisin kovasti, että Tšetšenian
parlamentin varapuhemies muistaisi näitä tapauksia.
Toivoisin, että ehkä tälläkin
hetkellä eduskunnassa vieraana oleva Idris Jemijevitš Usmanov
ajattelisi, että nämä tapaukset olisi
pitänyt saattaa ajoissa tutkittaviksi. Tässä delegaatiossa
on myös Tšetšenian aluehallinnon ihmisoikeuskomission päällikkö Umar
Saidbekovitš Dzhumalijev. Toivoisin, että hän
ottaisi nämä tapaukset vakavasti ja huolehtisi
siitä, että kaikki vastaavat tapaukset tulevaisuudessa
ja nyt estetään.
Arvoisa puhemies! Mielestäni meidän täytyy muistuttaa
sellaisia valtioita, jotka näin räikeästi loukkaavat
ihmisoikeuksia, siitä, että tämä ei
voi jatkua ja että Euroopan neuvoston jäsenyys
totta tosiaan velvoittaa näitä valtioita. Olemme
tietysti hyvin huolissamme, ja lakivaliokunnan puheenjohtajana teen
parhaani oikeusministerin apuna siinä, että myöskään
Suomi ei saisi langettavia tuomioita muun muassa viivästyneiden
oikeudenkäyntien takia. Mutta voimme kuitenkin onneksi
todeta, että Suomelle ei ole vielä langetettu
tuomiota siitä, että Suomi olisi loukannut ihmisoikeussopimuksen
artiklaa 2, joka takaa jokaiselle oikeuden elämään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On erinomaisen hyvä, että ihmisoikeusasioihin kiinnitetään
huomiota juuri sillä vakavuudella kuin tänä iltapäivänä on
täällä tapahtunut, kun on kysymys Euroopan
neuvoston kertomuksen käsittelystä. Näin
pitää asioitten olla tärkeysjärjestyksessä.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota siihen, että Euroopan
neuvoston piirissä on myöskin ympäristöasioita
esillä. Siellä on ympäristö- ja
kestävän kehityksen alakomitea, ja siellä on myöskin
semmoinen putiikki, josta ei täällä puhuta
koskaan mitään, niin että minun tässä pitää niin
kuin nostaa sen konttorin merkitystä, nimittäin
siellä on luonnonsuojelutoimisto. Jo 1970-luvulla, silloin
kun Malta oli nuorin jäsenvaltio Euroopan neuvostossa,
se oli ennen Euroopan yhteisön luonnonsuojeluasioitten
käynnistymistä aivan keskeinen alkuperäisen
luonnon suojelun edistäjä koko Euroopassa, vaikka
jäsenmaita silloin olikin aika niukanlaisesti ja vaikka
silloin kylmän sodan hehkeissä tunnelmissa elettiin. Tietysti
tunnen tämän asian sen vuoksi hyvin, että olin
niissä hommissa mukana silloin ja laukkasin siellä Strasbourgissa
alvariinsa.
Olen aikaisemmin ed. Laaksolle sanonut, että tuokaa
nyt ihmeessä näitäkin asioita jossakin
raportissanne esille, niin että tämä puoli
asioista ei jää ulkopuolelle mielenkiinnon. Nyt
tämä raportti on erinomaisen hyvä. Tämä raportti
muuten kaiken kaikkiaan on hirmuisen paljon parempi sisällöllisesti
ja rakenteeltaan kuin Pohjoismaiden neuvoston delegaation vastaava
kertomus, elikkä tässäkin suhteessa kiitokset
siitä. Tämä poliittinen katsaus on hyvin
mielenkiintoinen lukea.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Pulliaiselle: Toki me tämän
ympäristöalakomitean olemme nostaneet aika vahvasti
esille. Meillähän on tässä komitean
varapuheenjohtaja, ed. Korkeaoja, ja koko vuodelle 2008 me priorisoimme
ympäristöasian eli Itämeri-asian, eli
kyllä nämä asiat meillä ovat
monella tavalla esillä valtuuskunnassa.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Ensin olisin kiittänyt näitä edustajia
siitä, että he ovat nyt selvittäneet
aika paljon sitä, mitä he tekevät siellä Euroopan
neuvostossa. Ilmeisesti he ovat hyvin tarmokkaita. Olisi tietysti
tavattoman hyvä, jos tämä yksi köyhä liuska
n:o 9 sisältäisi vähän sitä tietoa,
koska on kuitenkin kysymys valtuuskunnan raportista.
Nyt täällä on puhuttu tuomioistuimesta,
joka edelleen minun mielestäni on se Euroopan neuvoston
todellinen saavutus, että siis on saatu aikaan tämmöinen
toimiva tuomioistuin, joka pystyy panemaan jäsenmaat noudattamaan
normaalitapauksissa päätöksiään.
Se on ruuhkautunut yli äyräiden. Kun tuomioistuin
antaa Suomelle langettavan tuomion hitaudesta, yleensä prosessi
on siellä tuomioistuimessa kestänyt melkein kauemmin
kuin Suomen prosessi, siis se kestää vuosia. Tälle
on tehtävä jotakin.
Nyt tämä umpisolmu Venäjän
kanssa on todella paha, eli tämä protokolla 104,
joka avaisi uudistustyön, on juuttunut, ja myöskään
viisaiden raporttia ei ilmeisesti sen vuoksi ole otettu käsittelyyn.
Kun ed. Hautala puhui näistä hirvittävistä Tšetšenian
tapauksista, joita on varmaan satoja lisää, ehkä tuhatkin,
niin tämä on yksi ydinjuttu Venäjälle.
Siis nämä tapaukset on otettu käsittelyyn
ilman, että niitä on käsitelty missään
tuomioistuimessa. Jos katsellaan kansainvälisesti sitä itse
sopimusta, niin sopimushan edellyttää, että ne
käsitellään tuomioistuimessa. No, tuomioistuin
lähtee siitä, että kun siellä eivät
tuomioistuimet toimi, niin se voi ottaa sen käsittelyyn,
mikä on inhimillisesti oikein mutta erittäin raskas
tie. Venäläiset ovat tavallaan muodollisesti oikeassa,
vaikka he inhimillisesti ovat väärässä.
Minun toiveeni on aina ollut se, että ihmisoikeusvaltuutettu
olisi se, joka paneutuisi Tšetšenian kysymykseen
ja tekisi paljonkin raportteja.
Kun duuma valitsi ihmisoikeusvaltuutetun, joka oli semmoinen
toisinajattelija, hyvin rohkea kemian insinööri,
niin hän lähti Tšetšeniaan sodan
aikana ja tuli väärältä puolelta
sisään ja teki huimia raportteja venäläisjoukkojen
väärinkäytöksistä,
mikä johti siihen, että hänen toimintansa
duumassa tuli mahdottomaksi. Sitten tämä Euroopan
neuvoston ensimmäinen ihmisoikeusvaltuutettu Gil-Robles
kävi tekemässä hyviä raportteja
tästä. Minusta tuomioistuimen ei pitäisi
toimia ihmisoikeusvaltuutettuna. Ihmisoikeusvaltuutettu on se, jonka
pitäisi jatkuvasti puuttua näihin Tšetšenian
tapauksiin. Mutta minusta on hyvä, että tuomioistuin
on niihin puuttunut, koska ne ovat niin ikäviä tapauksia.
Mutta tämä on se Venäjän muodollinen
syy. On kuitenkin muistettava, että Venäjän
presidentti ja hallitus on yrittänyt duuman kanssa tätä asiaa
hoitaa. En tiedä sitten, miten kulisseissa tapahtuu, mutta
minusta edelleen pitäisi saada aikaan se, että Venäjä luopuu
tästä jarrutuksesta ja lähtee mukaan
toteuttamaan asiaa.
Lukumääräisesti per capita Suomella
saattaa olla yhtä paljon tuomioita kuin Venäjällä,
siis kielteisiä, koska tämä Suomen tuomiomäärä on niin
valtava nykyään. Sehän ei johdu mistään
sellaisista asioista, joita Venäjällä tapahtuu,
siis räikeistä ihmisoikeusloukkauksista, vaan
tästä meidän tuomioistuinlaitoksemme
hitaudesta, mutta myös sananvapaudesta.
Minusta ed. Ukkola on ihan oikeassa suomalaisten tuomareitten
perustelutavan ja toiminnan suhteen, että tuomarit eivät
ole paneutuneet ihmisoikeustuomioistuimen tapaan toimia ja sen vuoksi
meille tulee näitä tuomioita jatkuvasti ja ihmisoikeustuomioistuin
sitten toteaa, että tämä ei ole sananvapausnormien
mukaista.
Ed. Hautala, sananvapaustuomio on paha juttu, ja siinähän
me olemme Venäjän kanssa samassa rintamassa. Tosin
me emme jahtaa näitä toimittajia millään
väkivaltaisella tavalla, mutta minusta nämä sananvapaustuomiot
ovat huonoja. Siihen on oikeastaan perussyy se, että meidän syyttäjämme
lähtevät niin hanakasti syyttämään. Minä olen
puhunut monen syyttäjän kanssa ja kysynyt, miksi
te syytätte sanavapaudesta, että koettakaa nyt
kunnioittaa sitä, mutta he sanovat, että kun me
saamme tuomion aikaan, niin me syytämme. Toivoisin, että syyttäjälaitos
ei niin hanakasti lähtisi mediaa syyttämään,
vaan vain räikeimmissä tapauksissa. Mutta joka
tapauksessa tämä on nyt tuomioistuimen tilanne,
niin että oli, miten oli, tämä ihmisoikeustuomioistuimen toiminta
on todella tärkeätä Euroopalle, ja toivon,
että sen uudistaminen saadaan aikaan.
Sitten ed. Sasi puhui EU:sta. Nyt EU on siis liittymässä Euroopan
neuvostoon ilmeisesti jäseneksi ja myös sopimukseen.
No, se tarkoittaa sitä, että EU:n pitäisi
maksaa jäsenmaksu, ja se taas tarkoittaa sitä,
että Euroopan neuvosto saisi rahaa. Minusta pitäisi
Suomenkin valtuuskunnassa nyt ponnekkaasti keksiä niitä toimintoja, jotka
tarvitsevat enemmän resursseja. Myös Euroopan
neuvoston yhteistoiminta Perusoikeusviraston kanssa pitäisi
saada reilaan, niin että ne eivät kilpaile toistensa
kanssa vaan pyrkivät yhteistyöhön. Minusta
on tavallaan hyvä, että ihmisoikeuksista kilpaillaan,
mutta jos se on vain tämmöistä reviiririitelyä,
niin se on paha asia. Toivoisin, että tämäkin
otetaan huomioon.
Kaiken kaikkiaan olen hyvin iloinen, että jäsenet
ovat kertoneet, mitä tekevät, ja toivon, että heidän
toimintansa on menestyksellistä siellä myös
tulevaisuudessa. Toivon, että he jollain tavalla myös
voisivat edistää sitä, että ihmisoikeusvaltuutettu
saisi suurempia resursseja, enemmän valtuuksia ja olisi
ponnekas tässä Tšetšenian tapauksessa.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Söderman otti puheeksi tämän
Venäjän oikeuslaitoksen tilan, niin haluaisin
kysyä Euroopan neuvoston valtuuskunnan puheenjohtajalta
ed. Sinikka Hurskaiselta, miten Euroopan neuvosto on pyrkinyt toimimaan
niin, että Venäjän oikeuslaitos saataisiin toimimaan
ja myöskin Venäjän ihmisoikeusvaltuutettu,
nykyään nimeltään Vladimir Lukin,
voisi todella täysipainoisesti toteuttaa tehtäväänsä. Luulen,
että ed. Söderman puhui hänen edeltäjästään
Sergei Kovaljovista, joka oli hyvin tunnettu ihmisoikeusaktivisti
ja poliittinen vanki jo Neuvostoliiton ajalta. Hän on hyvin
kunnianarvoisa henkilö, mutta hänhän
erosi tehtävästään Jeltsinin
kaudella, silloin kun Jeltsin aloitti tämän ensimmäisen
Tšetšenian sodan ja Kovaljov ihmisoikeusihmisenä ei
voinut hyväksyä tätä sotaa.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvostossa käydään
jatkuvaa neuvottelua tämän asian suhteen, mutta
erityisesti se oli esillä noin vuosi sitten ennen Euroopan
neuvoston uuden puheenjohtajan valintaa. Voin sanoa, että silloin
käytiin erittäin vahvaa keskustelua tästä,
mutta se on koko ajan Euroopan neuvostossa esillä ja yritetään
vaikuttaa, että Venäjä tulee tähän
mukaan.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvoston tärkein instituutio
on epäilemättä ihmisoikeustuomioistuin,
niin kuin ed. Söderman omassa hyvässä puheenvuorossaan
totesi. Se, että tuomioistuin on nyt valtavan asiamäärän
takia, voi sanoa, vähän halvaantuneessa tilanteessa,
on todella huolestuttavaa, ja tässä suhteessa
ne huomiot, mitä ed. Södermanilla oli asiasta,
ovat enemmän kuin huomionarvoisia. On selvää,
että kun yhdestä maasta tulee niin paljon valituksia,
ongelmaa ei voida ratkaista pitemmän päälle
sillä tavalla, että ihmisoikeustuomioistuimen
resursseja kasvatetaan, vaan kysymys on siitä, että kyseisen
valtion oikeusjärjestelmää tulee kehittää,
ja nimenomaan valitusten määrä kertoo
siitä, että näitä kehittämistarpeita
on todella paljon. Lähtökohta on, että pääsääntöisesti pitäisi
käsitellä asioita, jotka tulevat jäsenvaltion oikeuslaitoksen
kautta ja joita sitten ihmisoikeustuomioistuin käsittelee
siinä tarkoituksessa, että oikeuslaitosta asianomaisessa
maassa korjattaisiin, niin kuin nämä viestit meille
tarkoittavat sitä, että meidän pitää pitää omalta
osaltamme tehdä korjauksia näissä kysymyksissä,
muun muassa oikeudenkäyntien keston suhteen, mistä meitä on
huomautettu.
Mutta Venäjän kohdalla nimenomaan kysymys
on tästä, ja todella ihmisoikeusvaltuutetun toiminta
voisi tässä asiassa olla merkittävä tapa työstää ja
parantaa, antaa apua Venäjän oikeusvaltiokehityksen
vahvistamiseksi. Täällä tulivat esiin
nimet Kovaljov ja Lukin, molemmat ovat olleet Euroopan neuvoston
yleiskokouksen jäseniä Venäjän
valtuuskunnassa, tuntevat hyvin myöskin Euroopan neuvoston.
Sitten todella haluan tässä yhteydessä todeta, että Euroopan
neuvosto tekee paljon muutakin arvokasta työtä kuin
käsittelee välittömästi ihmisoikeuksiin
liittyviä kysymyksiä, muun muassa ympäristöasioissa,
niin kuin ed. Pulliainen totesi. Ja tässä puheenjohtaja
huomautti, että kertomuksessa sivulla 52, kun mainitaan
ympäristökomitean jäsenyyksistä — olen
tämän komitean jäsen ja sen varapuheenjohtaja
ollut jo viime vuonna — tuota asiaa ei mainita, eli on
syytä merkitä pöytäkirjoihin,
että tässä kertomuksessa on tältä osin
virhe. Olen siis tämän komitean varapuheenjohtaja,
ja tällä kertaa tässä komiteassa tärkeimpänä tehtävänä on
ilmastomuutoksen käsittely. Rooli on erityisesti se, että se
on kuitenkin tämmöinen yleiseurooppalainen organisaatio,
tänäkin päivänä laajempi
kuin laajentunut Euroopan unioni, ja näin ollen tässä suhteessa sillä on
rooli tuoda Venäjä ja Ukraina ja muut ilmastonmuutoksen
kannalta merkittävät maat yhteiseen dialogiin.
Pyrimme tämän juhlavuoden aikana valmistautumaan
erityisesti Kööpenhaminan kokoukseen niin, että Eurooppa
siellä laajasti voisi toimia yhdellä äänellä ja
puolustaa näitä eurooppalaisia näkemyksiä tässä asiassa.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Minulla on näköjään
aika paljon opittavaa tästä Euroopan unionin luonteesta
ja Euroopan neuvoston luonteesta ja YK:n luonteesta, koska minä nyt
vähän ihmettelen sitä asiaa, tarvitseeko
kaikkia asioita kaikkialla käsitellä. Kyllä minusta nämä ilmastofoorumiasiat
ja ilmastoasiat käsitellään niin monessa
paikassa, että ehkä melkein toivoisi, että Euroopan
neuvosto keskittyisi omaan ydinalueeseen elikkä ihmisoikeuksien vahvistamiseen
ja niitten edistämiseen omissa jäsenmaissaan.
Sen ed. Hautalalle sanoisin, että kiitän häntä siitä rohkeudesta,
millä hän on aikaisemmin ja nytkin tuonut esille
tämän Venäjän ihmisoikeustilanteen.
Se on sellainen asia, jota ei kovin usein tässä salissa
käsitellä ja jonka edessä tietyllä tavalla
Suomessa on tähän saakka nöyristelty
ja edelleenkin hieman nöyristellään.
Oikeusvaltion kehittyminen Venäjällä — kuinkahan
kauan siitä nyt on puhuttu — menee huonompaan
suuntaan. Kuinka kauan on puhuttu ihmisoikeuksista? Huonompaan suuntaan
menee. En tiedä, mitä esimerkiksi Euroopan neuvosto
voisi tässä suhteessa tehdä. Tämä on
aika toivoton tilanne, että kaksi Euroopan neuvoston jäsenmaata
on joutunut sotimaan keskenään.
Mutta se, mihin minä olisin halunnut puuttua, on, että tässä salissa
ei erityisemmin arvosteta sananvapauden merkitystä demokratiassa.
Ed. Södermania minä kiitän siitä,
miten hän monissa aikaisemmissakin puheenvuoroissa ja nytkin
on tuonut esiin sitä, että myös Suomessa
on tässä suhteessa parantamisen varaa ja hyvin
paljon. En tiedä, mikä perinne se on, onko se
tsaarin perinne vai mikä ihmeen perinne se on, että meillä on pakko
syyttää mediaa. Jos vaan on vähänkin mahdollista
syyttää, niin syytetään. (Ed.
Pulliainen: Oliko se tsaari journalisti?)
Minä kävin erästä esitelmää varten
läpi nämä Euroopan neuvoston ihmisoikeuden
tuomiot muutama päivä sitten ja vertasin myös
Venäjän ja Euroopan neuvoston ja myös
muitten Euroopan unionin maiden sananvapaustilannetta Amerikan sananvapaustilanteeseen.
Sanottiinpa mitä tahansa, niin Amerikassa on sananvapaus.
Siellä perustuslain ensimmäinen amendment elikkä lisäys
merkitsee sitä, että kongressi, lainsäädäntöelin,
ei voi lailla tehdä sellaisia päätöksiä,
joilla rajoitetaan sananvapautta. Jos siinä maassa ei ole mitään
hyvää, niin tässä suhteessa
se on hyvä maa. Siellä voi yliopiston professorikin
esimerkiksi juutalaisesta sanoa, ilman että joutuu syytteeseen
panettelusta ja demagogiasta, että siinä on koronkiskuri
parhaimmillaan. Ei joudu syytteeseen Amerikassa, mutta meillä joutuisi
aivan varmasti häkkiin tämmöisistä halventavista
sanonnoista.
Sananvapaus on sen verran iso asia ja demokratialle tärkeä asia,
että minä toivoisin, että joskus te heräisitte
siihen, että ei se demokratia synny siitä, että joka
ikinen pienikin asia, pienikin sana, joka yksityisyyteen puuttuu,
viedään oikeuteen. Ei taatusti. Minä todella
toivon, että muistetaan ed. Södermanin ajatukset
siitä, kun hän jossakin vaiheessa on esittänyt,
että pitäisi kaikki muut keinot kokeilla ensiksi,
sopia asioista, tehdä vastine jnp., ennen kuin mennään
oikeuteen. Nämä jatkuvat sananvapaustuomiot nimittäin menevät
Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimeen. Toimittajat ovat
lopettaneet nöyristelyn ja tekevät kanteluja joka
ikisestä sananvapaustuomiosta, mikä täältä tulee.
Ja meidän korkein oikeutemme on tässä suhteessa
kyllä todella väärillä linjoilla.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Minä olen pahoillani, että minä vähän
pidennän tätä keskustelua. Minä yritän
puhua lyhyesti. Täällä puhuttiin siitä,
että jäsenmaiden pitäisi, erityisesti
Venäjän, panna kuntoon oikeuslaitoksensa, ja tämä viisaiden
raportti sisältää huomattavia ehdotuksia
koskien sitä. Siellä oli venäläinen
viisas mukana, entinen oikeusministeri Jakovlev, joka oli tässä suhteessa
hyvin yhteistyökykyinen, ja edelleen toivon, että jollain
tavalla tämä solmu Venäjän kanssa
saataisiin auki.
Sitten, puhemies, kun täällä puhuttiin
tästä Kovaljovista eli Venäjän
ensimmäisestä ihmisoikeusvaltuutetusta, joka siis
teki erinomaisen raportin Tšetšeniasta ja joutui
lähtemään, niin jos puhemies sallii,
minä kerron ihan lyhyen kaskun, miksi tämä Kovaljov
sai paikan minun sydämestäni. Hän oli
vierailemassa Suomessa oppiakseen, mitä oikeusasiamies
tekee, ja me veimme hänet Sörkkään,
Helsingin keskusvankilaan, jossa hän tutustui elinkautistuomittuihin.
Hän tapasi siellä yhden miehen, jonka kanssa hän
jutteli puoli tuntia. Sitten hän tuli ulos ja sanoi, että kyllä tuo
mies joutuu kärsimään. Minä ajattelin huomauttaa,
eikö tämä vankilaosasto ole vähän niin
kuin kolmen tähden hotelli; minä vähän
ihmettelin hänen lausuntoaan. Hän sanoi, että kuule,
Jacke, asia on niin, että jos hän lusisi Venäjällä,
hän joutuisi koko ajan miettimään, miten
hän selviää hengissä siitä päivästä.
Täällä, näissä hienoissa
olosuhteissa, hän joutuu koko ajan miettimään
sitä, miksi hän tappoi rakkaan vaimonsa. Kyllä mies
mahtaa kärsiä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän Euroopan neuvoston
asiaan. En tunne sinällään, kuuluuko
tähän tämmöisien uusien asioiden
esiin tuominen, mutta kyllähän tämä Euroopan
unioni semmoinen mylly on, jotta sinne kyllä pitäisi laittaa
tuottavuusohjelma käyntiin, ja jos se kuuluu vähääkään
Euroopan neuvoston tehtäväkuvaan, niin kyllä sinne
pitää laittaa, ei Suomenmaassa. Kyllä minä uskon,
että kaikki näillä foorumeilla voidaan
ottaa esille, se näkökulma, että pitää purkaa
byrokratiaa. Onhan tämä nyt ihan älytön
mylly, kun katsoo, että kymmenettuhannet ihmiset pyörittävät
paperia siellä, kun olisi paljon hyödyllisempääkin
työtä Euroopassa tehtävissä kuin
paperin pyöritys ja tämmöisen byrokratian
jauhaminen.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totean ed. Lahtelalle, että ehkäpä Euroopan
neuvosto ei suoranaisesti Euroopan unioniin voi vaikuttaa, mutta
ehkä voimme joillain muilla keinoin vaikuttaa näihin.
Keskustelu päättyi.