15) Hallituksen esitys laeiksi työntekijän eläkelain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa olevalla
hallituksen esityksellä pyritään parantamaan
nuorena työkyvyttömäksi tulevien työkyvyttömyyseläkkeen
tasoa sekä estämään eläkkeen
pieneneminen työkyvyttömyyseläkkeen muuttuessa
vanhuuseläkkeeksi. Lisäksi tavoitteena on, ettei
lähellä vanhuuseläkeikää alkavien
työkyvyttömyyseläketaso merkittävästi
eroa siitä tasosta, minkä henkilö olisi
saanut, jos hän olisi jatkanut työskentelyä vanhuuseläkeikään
saakka. Tarkoituksena on myös osa-aikaeläkkeen
ja vuorotteluvapaan eläkekarttuman muutoksilla hallita
eläkemenojen nousua.
Vuoden 2005 uudistuksenkin tärkeimpiä tavoitteita
oli nostaa eläkkeellesiirtymisikää kahdella
kolmella vuodella pitkällä aikavälillä,
mikä varmistaa työeläketurvan kestävyyttä.
Lisäksi tarkoituksena oli sopeuttaa eläkejärjestelmä keskimääräisen
elinajan kasvuun. Tästä syystä otettiin
käyttöön tämä elinaikakerroin,
jonka tarkoituksena on säädellä eläkemenoa
ja alkavien eläkkeiden tasoa sen mukaan, miten odotettavissa oleva
elinikä muuttuu. Tarkoituksena on, että työntekijä voi
korvata elinaikakertoimen eläkettä vähentävän
vaikutuksen työskentelemällä pidempään.
Arvoisa puhemies! On selvää, että myös
nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneiden
työeläketurvan tulee olla kohtuullisella tasolla.
Esityksen mukaan elinaikakerrointa sovellettaisiin aina jo työkyvyttömyyseläkkeen
alkaessa. Työkyvyttömyyseläke koostuu
lähtökohtaisesti kahdesta osasta: sairastumiseen
mennessä karttuneesta eläkkeen osasta ja eläkeikään
jäljellä olevan ajan eli tulevan ajan perusteella
laskettavasta eläkkeen osasta. Tulevan ajan tarkoituksena
on korvata sitä eläkekertymää,
jonka henkilö olisi saanut, jos hän ei olisi tullut
työkyvyttömäksi. Ehdotuksessa elinaikakerrointa
ehdotetaan sovellettavaksi vain eläkkeen ansaittuun osaan
eikä lainkaan tulevan ajan eläkkeen osaan. Näin
ollen elinaikakertoimen vaikutus eläkkeeseen on sitä pienempi
mitä nuorempana eläkkeelle siirtyy.
Arvoisa puhemies! Työeläketurvan tasoon vaikuttavat
tulevan ajan karttumisprosentit, ansiot, joista tulevan ajan eläke
lasketaan, sekä ikä, johon asti tulevan ajan eläke
lasketaan. Työkyvyttömyyseläkkeen tason
nostamiseksi tulevan ajan karttumisprosenttia ehdotetaan muutettavaksi
1,5 prosentiksi 63 vuoden ikään saakka. Karttumisprosenttia
ehdotetaan korotettavaksi siten, että se ei kuitenkaan
ylitä missään tilanteessa työnteosta
karttuvaa eläkettä. Muutos nostaisi kaikkien tulevan
ajan osaa sisältävien työkyvyttömyyseläkkeiden
tasoa, mutta suurin vaikutus olisi alle 50-vuotiaana työkyvyttömäksi
tulevien eläkkeisiin. Ehdotus myös yksinkertaistaisi
tulevan ajan laskentaa. Työnteosta karttuisi edelleen tätä enemmän
eläkettä 53 ikävuoden täyttymisen
jälkeiseltä ajalta.
Myös työkyvyttömyyseläkkeiden
tason parantamiseksi työkyvyttömyyseläkkeisiin
sovellettavaa kertakorotusta ehdotetaan nostettavaksi. Lisäksi
tulevan ajan ansiotasoon ehdotetaan parannusta ottamalla huomioon
korottavasti tutkintoon johtava opiskelu sekä alle 3-vuotiaan
lapsen hoitaminen kotihoidon tuella. Tämä aika otettaisiin
huomioon tulevan ajan ansiota laskettaessa vastaavasti kuin työttömyysturvan
peruspäiväraha-aika, jota ei vielä nykylain
mukaan oteta huomioon tulevan ajan ansioissa. Tämä on voinut
tähän asti heikentää juuri nuorten
työkyvyttömyyseläketurvaa, sillä työkyvyttömyyseläkkeen
tulevan ajan eläkkeen osa lasketaan pääsääntöisesti
viiden sairastumista edeltäneen vuoden ansioiden perusteella.
Näiden edellä mainittujen aikojen huomioon ottaminen
nostaisi tulevan ajan ansiotasoa lähemmäksi sitä,
mitä se olisi voinut olla ilman työkyvyttömyyttä.
Arvoisa puhemies! On selvää, että elinaikakertoimen
soveltaminen ei saisi kuitenkaan johtaa siihen, että maksussa
olevan eläkkeen määrä pienenee
kesken eläkkeelläoloajan. Tästä syystä elinaikakerrointa
ehdotetaan sovellettavaksi nykyisestä lievennetyssä muodossa
työkyvyttömyyseläkkeeseen jo sen alkaessa.
Eläketason muuttuminen kesken eläkkeelläolon
hankaloittaa eläkkeensaajan talouden suunnittelua, kun
totuttu tulotaso eläkemuodon muuttuessa laskee. Se, että pitkäaikainen
etuuden määrä olisi ennustettavissa oleva
ja muuttumaton, on hyvin tärkeä etuuden saajan
kannalta.
Arvoisa puhemies! Työkyvyttömyyseläkkeelle
joutuneet eivät voi pidentää omaa työuraansa meidän
muiden tavoin, mutta toisaalta työkyvyttömyyseläkkeiden
ja niiden jälkeen myönnettävien vanhuseläkkeiden
vapauttaminen kokonaan elinaikakertoimesta ei voi olla mahdollista
siitäkään syystä, että se
tekisi lähellä vanhuseläkeikää alkavasta
työkyvyttömyyseläkkeestä vanhuseläkettä edullisemman
ja synnyttäisi eläkejärjestelmään
työkyvyttömyyseläkettä suosivan
ohjausvaikutuksen. Työnteon jatkamisen pitää antaa
aina parempi eläketurva. Vaikka elinaikakertoimen yksi
tavoite on työuran pidentäminen, on sen tarkoituksena
myös hillitä eläkemenojen kasvua pidentyvän
eliniän vuoksi. Myös työkyvyttömyyseläkkeelle
jääneiden elinikä on viime vuosina kasvanut
yleisen eliniän kasvun mukana, jolloin myös työkyvyttömyyseläkkeisiin
ja niiden jälkeen myönnettäviin vanhuseläkkeisiin eliniän
kasvulla on oltava vaikutusta.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Elinaikakertoimen osalta on käyty
isoja kiistoja, ja tässä on tietty myönteinen
ratkaisu siltä osin, että ennen vuotta 2010 työkyvyttömyyseläkkeellä olleisiin
tätä kerrointa ei sovelleta, mutta jatkossa kyllä sitten lievennettynä hieman.
Mutta iso kysymys, jonka puhuja sivuutti periaatteessa kokonaan,
oli tämä osa-aikaeläkkeen ikärajan
nosto. Te ette halunnut siihen kajota, koska se on minusta huono
ratkaisu sanalla sanoen. Meillä on tavoitteena tässä maassa,
ja ihan oikein, työurien pidentäminen. Nyt tässä tulee
takapakkia. Se osa-aikaeläke luotiin juuri tässä tarkoituksessa,
että ihmiset jaksaisivat työelämässä pitempään
niissäkin tapauksissa, kun voimat ehtyvät, ja
voivat käyttää tätä osa-aikaeläkettä.
Nyt se ikäraja nostetaan 60 vuoteen ja karttuma näivetetään
sellaiseksi, ettei tähän kukaan lähde,
jos suinkin vaan voi töihin raahautua. Paha takapakki tulee,
eikä asiaa paranna se, että ammattiyhdistysliike
on ollut mukana siinä.
Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En puuttunut tähän asiaan,
koska se ei sisälly tähän kyseiseen hallituksen
esitykseen.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Heikkiselle: Kyllä kannattaa
tutustua tähän lakiesitykseen, koska se toinen
iso kysymys on juuri tämä osa-aikaeläkkeen
ikärajan nostaminen ja kertymäehtojen heikentäminen. Tämä hallituksen
esityshän on osa tammikuun lopulla solmittua niin sanottua
sosiaalitupoa, ja on valitettavaa, että tässä lähetekeskustelussa tämä keskustelu
käydään varsin vähälukuisin voimin.
On aivan oikein, että vihdoinkin työkyvyttömyyseläkkeiden
kohtuuttomia leikkureita korjataan. Nehän saatettiin voimaan
vuoden 2005 eläkeuudistuksessa. Erityisen kaltoin leikkurit
kohtelivat nuorena työkyvyttömäksi joutuvia
ja työkyvyttömyyseläkkeeltä vanhuuseläkkeelle
siirtyviä. Myös elinaikakertoimen soveltamista
on ollut pakko korjata. Hallituksen esityksessä elin-aikakerrointa,
jota vasemmiston monet edustajat täällä helmikuussa
2003 kaukonäköisesti vastustivat, ehdotetaan nyt
korjattavaksi työkyvyttömyyseläkkeiden
osalta.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys sisältää myös
nykyisen työeläkejärjestelmän
oleellisen merkittävän ja pidempään työssä jaksamisen
kannalta periaatteellisen heikennyksen. Työmarkkinajärjestöjen
eliitti, työeläkeyhtiöiden herrakaarti
sopi porvarihallituksen kanssa, että korotetaan osa-aikaeläkkeen
ikärajaa 58 vuodesta 60 vuoteen. Samalla sovittiin myös, että osa-aikaeläkkeen
ajalta eläkettä karttuisi enää vain
osa-aikatyön palkasta. Eläkkeen karttuminen osa-aikaeläkkeen
ansion alenemasta siis esitetään nyt poistettavaksi.
Kyllä minä ymmärrän, että osa-aikaeläkkeen
suosio on ollut työeläkeyhtiöiden, työnantajien
ja porvarihallituksen hampaissa. Tämähän
on vain jatkoa oikeiston tavoitteelle lakkauttaa kaikki varhaiseläkkeet. Mutta
ammattiyhdistysliikkeen johtajilta en sentään
olisi osannut odottaa tällaisten heikennysten hyväksymistä.
Osa-aikaeläkettä on pidetty jopa kansainvälisesti
edullisena suomalaisena mallina edistää ikääntyneiden
työssä jaksamista.
SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen teki kyllä viime
työnään käsittämättömän
eläke- ja ikäpoliittisen täyskäännöksen.
Vielä Kansallisen ikäohjelman vaikuttajaseminaarissa
8. helmikuuta 2000 SAK:n puheenjohtaja Ihalainen vaati, että helpotetaan
ikääntyneiden työoloja muun muassa työaikajärjestelyillä.
Osa-aikatyön ja osa-aikaeläkkeen yhteensovittaminen
on hyvä tapa luoda pehmeämpi senioreiden työaikamalli edes
osittain työssä pysymiseksi, sanoi Ihalainen ja
jatkoi, että työkykyä ylläpitävän
toiminnan laajentaminen ja niveltäminen henkilöstön
ja työyhteisön muuhun kehittämiseen on
keino pitää ikäihmisiä pidempään
työelämässä.
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys tuhoaa
osa-aikaeläkkeen. Työntekijä kärsii
vanhuuseläkkeessään merkittävästi,
jos jää osa-aikaeläkkeelle. Ikärajan
nosto kahdella vuodella kaventaa tuntuvasti eläkkeeseen
oikeutettujen piiriä ja työnantajien
halua ryhtyä osa-aikatyö- ja -eläkejärjestelyihin.
Muutosten on määrä tulla voimaan jo 1.
tammikuuta 2010. Ne on säädetty lakiesityksessä koskemaan
vuonna 1953 ja sen jälkeen syntyneitä. Eipä voisi
ikävämmin yllättää työpaikkansa
puolesta pelkääviä ikääntyneitä työkykyään
menettäneitä työntekijöitä.
Hallitus ja työmarkkinajohtajat tarjoavat heille nyt aivan muuta
kuin mistä he puhuvat — ei suinkaan pidempää työuraa
ja joustavuutta, vaan ennenaikaista siirtymistä työstä työttömyyteen
tai tiukkaan aidatulle työkyvyttömyyseläkkeelle.
Siinä on se Ihalaisen peräänkuuluttama
senioreiden työmarkkinamalli 2009.
Arvoisa herra puhemies! On valitettavaa, että Suomen
työkansan rakentamat ja vaalimat etujärjestöt,
ammattiyhdistysliike, on alistettu vetämään
eliitin, oikeistolaisen politiikan, vankkureita. Nyt tarvitaan painetta,
tarvitaan opposition ja ay-kentän järjestöjen
yhteistä ja yhtenäistä painetta heikennysten
torjumiseksi, ikääntyneiden työntekijöiden
työssä jaksamisen henkireiän, osa-aikaeläkkeen,
puolustamista. Suomen Elintarviketyöläisten Liitto,
Rakennusliitto ja metalliteollisuuden kymmenet suuret ammattiosastot ovat
torjuneet heikennykset. Muun muassa he ja kymmenettuhannet muut
ovat tässä asianosaisia. Heitä on eduskunnan
kuunneltava herkällä korvalla.
Arvoisa herra puhemies! Ehdotan lisäksi, että nämä lakiesitykset
saatetaan myöskin työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnan käsittelyyn, koska nämä lakiesitykset
sisältävät merkittäviä työelämään
ja työssä jaksamiseen liittyviä seikkoja.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys pitää sisällään
niin parannuksia kuin huononnuksia. Suurin huononnus on juuri tämä osa-aikaeläkeikärajan
nostaminen 58 vuodesta 60 vuoteen, ja siitä on myöskin
kaikkein eniten tullut palautetta.
Eläkelaissa on paljon epäkohtia. Me emme aina
ole niistä epäkohdista selvillä, mutta
käytännön elämässä ne
tulevat ennemmin tai myöhemmin vastaan. Jos on ilmeinen
epäkohta, ilmeinen epäoikeudenmukaisuus, niin
silloin sellaiset epäkohdat, epäoikeudenmukaisuudet,
tulisi korjata.
Noin kaksi kuukautta sitten tuli tietooni mielestäni
erittäin suuri epäkohta. Se tuli yrittäjän suulla,
yrittäjän, joka oli toiminut yrittäjänä 1970-luvun
alkupuolelta lähtien. Hän oli maksanut eläkevakuutusmaksuja
50 000 euroa kaiken kaikkiaan ja oli tiedustellut vakuutusyhtiöltä, kuinka
paljon hän tulee saamaan eläkettä. Vastaus
oli, että hän tulee saamaan yrittäjäeläkettä 370
euroa kuukaudessa, mutta kun hän on saanut liikennevakuutuslain
mukaan vuosista 1972—1973 lähtien 350 euroa kuukaudessa,
niin tämä vähennetään
hänen tulevasta eläkkeestään,
joten hän tulee saamaan yrittäjäeläkettä 20
euroa kuukaudessa.
Kysyin kyselytunnilla ministeri Hyssälältä, miten
tämä on mahdollista. Ministeri Hyssälä lupasi
selvittää, ja olen selvityksen hänen
virkakunnaltaan saanut. Siitä selvityksestä käy
ilmi, että eduskunta vuonna 2006 yksimielisesti hyväksyi
lainmuutoksen ja ennen lainmuutosta henkilö, joka oli saanut
kolme vuotta liikennevakuutuslain tai tapaturmavakuutuslain nojalla
eläkettä tai korvausta, sai sen myöskin
pitää, kun siirtyi eläkkeelle. Mutta
vuodesta 2007 lähtien tämä poistettiin,
niin että tänä päivänä vähennetään
kaikki korvaukset, mitä tulee liikennevakuutuslain tai
tapaturmavakuutuslain mukaan tulevasta eläkkeestä.
Tästä syystä tämä yrittäjä saa vain
20 euroa kuukaudessa, vaikkakin on maksanut 50 000 euroa
vakuutusmaksuja. Ministeri oli samaa mieltä, että tämä on
ilmeinen epäkohta, ja olisin odottanut, että kun
ministeri on tietoinen tämmöisestä epäkohdasta,
niin hän olisi korjannut sen tämän lakiesityksen
yhteydessä.
Ihmettelin, miten minä olen saattanut olla mukana tekemässä tuollaisen
huononnuksen eläkelakiin, ja tutustuin hallituksen esitykseen
ja myöskin mietintöön. Hallituksen esityksessä todettiin,
että tämä esitys on lähinnä tekninen
eikä tuo merkittävää muutosta
eläkkeensaajan asemaan. Sama todettiin mietinnössä.
Minä ihmettelen, miten on mahdollista väittää,
että lainmuutos, joka johtaa siihen, että henkilö,
joka on yli 30 vuotta maksanut eläkevakuutusmaksuja, tulee saamaan
vain 20 euroa eläkettä. Miten voidaan väittää,
että tällainen lainmuutos on vain tekninen eikä tuo
merkittävää muutosta hänen tulevaan
eläkkeeseensä?
Arvoisa puhemies! Tämä on epäkohta,
se olisi pitänyt tässä yhteydessä korjata,
ja toivon, että kun sosiaalivaliokunta rupeaa tätä lakiesitystä käsittelemään,
se selvittäisi myöskin tämän
epäkohdan ja korjaisi sen saman tien.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Varmasti tuommoisia epäkohtia löytyy
useammasta lainsäädännöstä.
Ilmeisesti virkamies ei ole tajunnut tai ymmärtänyt,
mitä on todennut siitä. Mutta tämän
tyyppiset pitää korjata, että kun tulee
epäkohta, niin se pitää heti panna ojennukseen
ja tehdä päätös, jotta se korjataan.
Mutta ennen kun muuta tässä sanon, niin kannatan
ensinnäkin ed. Yrttiahon esitystä, että tämä lähetetään
myös työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan.
Niin kun tässä aikaisemmin jotkut puhujat ovat
käyttäneet puheenvuoroja, niin suurin ongelmahan
tässä on tämän osa-aikaeläkkeen
ikärajan nosto. Se nimenomaan on työssäjaksamiskysymys,
ja siksi kannatankin tätä esitystä. Se
menee työelämävaliokuntaan. Tämä on
antanut mahdollisuuden sitten tunnustella vähän
itseänsä, että pystyykö tekemään
ja kykeneekö ja tehdä sitten vähän
pienemmällä panoksella, kun ikäraja on
ollut 58 ikävuotta. Se nousee nyt kahdella vuodella ylöspäin.
Toinen on tämä elinaikakerroin. Minusta se koko
järjestelmä olisi pitänyt purkaa tässä yhteydessä,
siis kaikkien osalta, koska tässähän
tulee tapahtumaan joka tapauksessa, jotta siis työssä olevan
henkilön ja sen pitkään eläkkeellä olevan — toivon
mukaan terveyttä ihmisellä riittää elää pitkään
ja terveydenhoito kehittyy — toimeentuloero tulee kasvamaan
aika rajusti. Sen takia tämä elinaikakerroin on
huono systeemi, koska niitäkin ihmisiä pitäisi
arvostaa, jotka ovat työhistoriansa tehneet ja jättäneet
meille tätä hyvinvointia, mikä yhteiskunnassa
tänäkin päivänä vielä on
olemassa.
Tässä äsken, ennen kun lähdettiin
käsittelemään tätä,
tuossa olivat jotkut ihmiset yhteydessä, kansanedustajat,
ja kun he sanoivat, että tämä on näin
huonona ajankohtana täällä tänä iltana, niin
teen esityksen, jotta tämä jätettäisiin
pöydälle ensi tiistain täysistuntoon
elikkä 19.5 olevaan täysistuntoon.