6) Hallituksen esitys laiksi paikkatietoinfrastruktuurista
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Paikkatietoinfrastruktuurin kehittäminen
on meille suuri mahdollisuus kehittyä kansainväliseksi
paikkatiedon innovatiiviseksi osaajaksi, kun lainsäädännön
pullonkaulat saadaan avatuksi vastaamaan tietoyhteiskunnan haasteita.
Paikkatietoon liittyvä kehittämistyö ja
infrastruktuuri eivät suinkaan ole uusi asia, vaan työtä on
eri muodoissaan tehty jo vuodesta 1984 lähtien, joten meillä on
jo valmista korkeaa osaamista, ja se tulisi hyödyntää niin
kansallisessa kuin kansainvälisessä ympäristössä.
Selkeiden pelisääntöjen puute on haitannut
paikkatietoresurssiemme hyödyntämistä,
estänyt myös viranomaisyhteistyön sujuvuutta
sekä uusien ja luovien kaupallisten paikkatietoon pohjautuvien
palveluiden kehittämistä, joten tämä laki
on tervetullut, joskaan se ei ole vielä aivan täydellinen.
Paikkatietoa koskevat keskeiset ongelmat voidaan niputtaa koskemaan
aineiston hinnoittelua, saatavuutta, käyttöoikeuksia
sekä yksityisyyden suojaa. Maailman mittakaavassakin huippulaatuisten
suomalaisten kartta-aineistojen ja tietorekistereiden käyttöön
sisältyy merkittävä mahdollisuus uusien
palveluinnovaatioiden kehittämiselle ja jopa uusien yritysten
ja työpaikkojen syntymiselle. Aineistojen tuoma kilpailuetu
menee kuitenkin hukkaan, jos julkisin varoin kerätyt aineistot
jäävät hinnoittelun vuoksi pienen piirin käyttöön,
varsinkin kun tulevaisuuden kiinnostavimmat sovellukset, ne kuuluisat
killer applicationit, nojaavat tietovarantojen oivaltavaan yhteiskäyttöön.
Arvoisa puhemies! Lounaispaikka eli Varsinais-Suomen
paikkatietokeskus perustettiin vuonna 2002 tarkoituksena kehittää paikkatietojen
käyttöä ja yhteistyötä alan
toimijoiden välillä. Lounaispaikan karttapalveluiden
kautta voidaan tarkastella yli 300:aa erilaista paikkatietoaineistoa
päällekkäin. Suuri osa näistä aineistoista on
tutkimusinventointeja ja -tuloksia sekä paikallisten ja
valtakunnallisten aineistontuottajien yhdessä tuottamia
aineistoja. Tällaista palvelua ei olisi pystytty tekemään
ilman joustavaa aineistojen vaihtoa. Lisäksi lähes
kaikki aineistot on saatu ilmaiseksi tähän palveluun.
Esimerkiksi Norjassa ei ole peritty julkisilta toimijoilta enää vuoden
2003 jälkeen maksuja lainkaan ja heille maksuttomuus on
tuonut enemmän palveluiden käyttäjiä,
uusia sovelluksia ja nopeampaa tiedonvälitystä.
Myös Yhdysvalloissa työministeri on nimittänyt
paikkaan sidotun tiedon hyödyntämisen yhdeksi
tietotekniikan kärkiteemoiksi ja verovaroin tuotettu paikkatieto
on ilmaista kaikille käyttäjille. Olisi varsin
toivottavaa, että meilläkin valtiovarainministeriö näkisi
aineistojen maksuttomuuden tai edes kohtuullisen hinnoittelun etuna
eikä taloudellisena taakkana.
Arvoisa puhemies! Meidän arjessamme on lukuisia sijainnin
hyödyntämiseen pohjautuvia sovelluksia. Lenkkeilijä voi
tarkistaa sijaintinsa tai näkövammainen kuunnella
reittiohjeet kännykästään. Lisäksi
paikkatietoa voitaisiin jo nyt käyttää muun
muassa älykkään liikenteen apuvälineenä varoittamaan
ruuhkista ja onnettomuuksista puuttumalla ylinopeuteen tai muistuttamalla
turvavyön käytöstä. Tulevaisuudessa
autoilun verotus, ruuhkamaksut ja autovakuutukset voivat perustua
paikannukseen ja paikkatietoihin. Kaiken kaikkiaan paikallisiin
ja globaaleihin ympäristöhaasteisiin voidaan vastata
paremmin yhdistelemällä laajoja tietovarantoja.
Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa mietinnössään,
että lakiehdotuksen pohjana olevan direktiivin vähimmäistoimeenpano
on herättänyt arvostelua. Tyytyväisenä kiinnitin
huomiota, että valiokunta korosti direktiiviä täydentävien
tärkeiden toimenpiteiden olevan osana laajempaa julkisen
hallinnon, tietohallinnon ja paikkatietoinfrastruktuurin kehittämistä,
joka onneksi on jo vireillä.
Arvoisa puhemies! Taloudellisen kasvun ja innovaation tukemisen
näkökulmasta tilanne on aivan selvä.
Kansallinen paikkatietovaranto on saatava tutkimuksen, opetuksen
ja tuotekehityksen käyttöön kohtuullisin
kustannuksin silloin, kun se on mahdollista tietosuojan puitteissa.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Paikkatieto on avain arjen tietoyhteiskunnan
palveluihin. Yhdessä paikantamisen ja tunnistamisen kanssa
paikkatiedon mahdollisuudet ovat oikeastaan vain meidän
mielikuvituksemme varassa. Siinä innovaatiotyössä suomalaiset
paikkatiedot ovat tunnetusti maailman tarkimpien ja luotettavimpien
joukossa. Siksi onkin niin suuri sääli, että nämä meidän
julkisin varoin tuotetut tietomme ovat niin pahasti vajaakäytössä,
kuten ed. Virolainen ansiokkaasti totesi. Sama pätee toki myös
moniin muihin verovaroin tuotettuihin julkisiin tietovarantoihin,
kuten säätietoihin.
Meidän arvokkaat, verovaroin luodut kansallistietovarantomme
keräävät virtuaalista pölyä tiedostopalvelinten
kiintolevyillä sen sijaan, että ne hyödyttäisivät
täysimääräisesti suomalaista yhteiskuntaa
ja elinkeinoelämää. Suomessa harjoitettu
paikkatietojen käyttöoikeus- ja maksuperustepolitiikka
on johtanut käytännössä siihen, että viranomaiset
usein keräävät ennemmin päällekkäistä tietoa
kuin hyödyntävät jo olemassa olevia tietokantoja.
Itse kerättyinä tiedot tulevat vaan halvemmiksi
kuin mitä niistä naapurivirastolle jouduttaisiin
irrottamiskustannuksina maksamaan.
Paikkatietovarantojen käyttö opetuksessa ja tutkimuksessa
on osoittautunut myös käytännössä mahdottomaksi.
Oppilaitoksilla ei nykyisessä järjestelmässä ole
yksinkertaisesti niihin varaa. Kenen etu se voi olla, että me
emme pysty antamaan olemassa olevia tietoja tutkimuksen käyttöön?
Viranomaiset eivät osaa myöskään
ottaa huomioon toistensa tietotarpeita omia paikkatietoaineistoja
kerätessään. Myös tietojärjestelmien epäyhteensopivuus
haittaa tietojen ristiinkäyttöä. Avointen
rajapintojen luominen julkisiin tietojärjestelmiin on onneksi
tämän hallituksen ohjelmassa, mutta urakka on
valtava eikä yksi vaalikausi valitettavasti riitä sen
loppuun saattamiseen. Esimerkiksi Yhdysvalloissa, kuten ed. Virolainen
totesi, verovaroin tuotetut julkiset tiedot, myös paikkatiedot,
ovat ilmaiseksi kaikkien käytettävissä,
niin yksityisten kuin julkistenkin toimijoiden. Tämä periaate
on poikinut lukuisia innovaatioita, liiketoimintaa ja verotuloja.
Koko yhteiskunta on hyötynyt, ja nyt näitä tuotteita
sitten tuodaan myös Suomeen.
Arvoisa puhemies! Tämä laki sallii edelleen maksujen
perimisen julkisista paikkatiedoista. Se ei kuitenkaan velvoita
siihen. Luotankin, että maksuperusteista vastaavassa valtionvarainministeriössä osataan
laskea, osataan laskea, että julkisten tietojen avoin,
ilmainen saatavuus on koko Suomen elinkeinoelämän,
kansalaisyhteiskunnan, opetuksen ja tutkimuksen ja myös
valtiontalouden etu. Eniten paikkatietojen laajamittaista hyödyntämistä edistäisivät
avoimet sovellusrajapinnat, joiden kautta kuka tahansa kansalainen,
kansalaisjärjestö, toinen viranomainen, jokin
avoimen koodin projekti tai kaupallinen yritys voisi kehittää uusia
paikkatietoja hyödyntäviä palveluita.
Kun esimerkiksi New Yorkin kaupunki joitakin aikoja sitten avasi
omia tietokantojaan julkiseen käyttöön,
kansalaiset loivat kuukaudessa, siis yhdessä kuukaudessa,
yli 50 uutta näitä tietokantoja hyödyntävää erilaista
palvelua, palveluja, joiden taloudellinen arvo oli miljoonia dollareita
vuodessa ja joista maksettiin myös verot.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Voin todeta, että edustajat Virolainen
ja Kasvi ovat täysin oikeassa. Tämä oli
myöskin valiokunnan tiedossa harvinaisen tasan tarkkaan,
että näin asianlaita on. Professori Kalliola saattoi
näitä tiedoksi vielä tuplaten. Se oli
varmaan niin tuttua tekstiä ed. Virolaisen puheessa, että taisi
olla professori Kalliolan tekstiäkin ystävällisesti
jalostettu siinä, innovaatio sekin.
Samalla me totesimme, että tämä tehtävä on nyt
kerta kaikkiaan eräällä tavalla kesken.
Nyt on tämän inspire-direktiivin mukaisesti saatava
aikaan se, mikä nyt on mietinnössä saatu
aikaan hallituksen esityksen pohjalta. Sinne laitettiin sitten toivomus,
kun tiedetään, että tämä innovaatiopuoli
on työn alla, nimenomaan niistä näkökohdista,
jotka liittyvät siihen, että tietosuojapuolella
jnp. pitää tehdä paljon työtä niin,
että ketään ei loukata ja asia hoidetaan
sivistyneesti ja rakentavasti kuntoon. Tässä katsannossa,
vaikka harvoin eduskunnassa ollaan täydellisesti oikeassa,
kaksi edellistä puhujaa olivat.
Keskustelu päättyi.