Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalaiset tunnetaan lainkuuliaisina, jotka
haluavat noudattaa lakeja, jos yleinen oikeustaju hyväksyy
seuraamusjärjestelmän ja kriminaalipolitiikan.
Suuren yleisön keskuudessa on herättänyt
suurta hämmennystä ja epäilyä se, että poliisi
aikoo kiristää puuttumista aivan pieniin ylinopeuksiin.
Liikenteeseen suunnitellaan uutta pisteytysjärjestelmää,
jossa turvavöiden käytön, kypärän
käytön laiminlyönti, kännykkään
puhuminen tai pieni ylinopeuskin voi johtaa ajo-oikeuden menettämiseen.
Poliisin tehtävänä on valvoa liikennettä ja
parantaa liikenneturvallisuutta, mutta me tiedämme, että poliisilla
ei ole tosiasiassa mahdollisuutta selvitä tämmöisestä työtaakasta.
Samaan aikaan oikeusministeriö kehittelee uutta sähköisen vankeusrangaistuksen
käyttöönottoa, jossa vankeus suoritettaisiin
kokonaan ilman vankilaa, vankeutta vapaudessa.
Mitä toimia asianomaiset ministerit aikovat liikennevalvonnan
ja vankeusrangaistusten suorittamisen osalta toteuttaa, ja pitävätkö julkisuudessa
olevat tiedot paikkansa?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! On totta ja on lakivaliokunnalle kerrottu
moneen kertaan, että hallitus itse asiassa kehysriihessä sitoutui
oikeusministeriön osalta pöytäkirjamerkinnällä siihen,
että eduskunnalle tullaan tänä vuonna
tuomaan vielä lakimuutos siitä, että voidaan — ei
suinkaan vapaudessa, vaan arestissa — sähköisellä valvonnalla
suorittaa vapausrangaistus.
Tänään juuri puhuin kollegani Beatrice
Askin kanssa Ruotsin kokemuksista, jotka ovat olleet erittäin
hyviä. Rangaistus on koettu rangaistukseksi. Tämän
rangaistuksen suorittaneet ihmiset ovat vankeja paremmin saaneet
päihdekuntoutusta, jatkaneet työpaikassaan, opiskelleet
eivätkä ole samalla tavalla palanneet rikolliseen
elämään.
Tässä yhteydessä voidaan myös
kiristää ja tullaankin kiristämään
joiltakin osin sitä rangaistusta, joka taas on koettu liian
lieväksi, eli yhdyskuntapalvelusta pelkästään.
Eli tähän uudistukseen liittyy myös sellaisia
osia, jotka — päinvastoin kuin kysyjä vihjaisi — tosiasiassa
kiristävät rangaistustasoa.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! En ihan tarkkaan saa yksilöityä, mitä ed.
Kaltiokumpu kysyi nopeusvalvonnan osalta. Mutta on tietysti tärkeää,
että yksi keskeinen elementti poliisilla on ylinopeuksien
valvonta, ja tältä osinhan meillä ollaan
valmistelemassa sisäasiainministeriössä yhtenäistä ohjeistusta puuttumiskynnyksen
osalta.
Ehkä sen verran voisin todeta yleisesti ylinopeuksista,
että tutkimustiedon mukaan 80 kilometrin rajoitusalueella
tapahtuva 3 kilometrin keskinopeuden aleneminen vähentää 7
prosentilla henkilöonnettomuuksia ja 16 prosentilla liikennekuolemia.
Eli tämäkin luku on varsin merkittävä.
On tietysti tärkeätä, että kohdennamme resurssit
oikein ja riskikohteisiin, jolloin saamme tietysti parhaan vaikuttavuuden.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tiedän sen, että erittäin
paljon on julkisuudessa keskusteltu ja hämmennystä kansalaisten
keskuudessa herättänyt nimenomaan se, että on
ollut esillä, että tämmöisistä lievemmistä rikkomuksista,
kuten turvavyön käyttämättä jättämisestä esimerkiksi
tai kännykkään puhumisesta ajon aikana,
kun niitä tapahtuisi muutaman kerran, saattaisi seurata
jopa ajokielto. Tämä asia on ollut tämmöisessä laaja-alaisessa
monen ministeriön työryhmässä esillä,
ja siitä on julkisuuteen kerrottu, mitä siellä on
pohdittu, mutta minkäänlaisia kannanottoja ei
tässä vaiheessa ole tehty.
Minun mielestäni tämä meidän
ajokieltojärjestelmämme nykyisellään
on aika selkeä. Jotkut haluaisivat, että meillä olisi
tarkempi pisteytysjärjestelmä, joka olisi hienosyisempi
mutta toimisi periaatteessa samalla tavalla, ja voin sanoa sen,
että tulen hyvin tarkkaan seuraamaan, minkälaista
valmistelua tämän osalta tehdään.
Täytyy olla tietyllä tavalla järki kädessä,
kun viedään lainsäädäntöä eteenpäin.