Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Syyriassa ovat jo viime keväästä,
tammikuusta, lähtien suuret joukot ihmisiä vaatineet
itselleen ihmisoikeuksia ja tehneet työtä demokratian eteen.
Syyriassa on kuollut näissä väkivaltaisissa yhteenotoissa,
kun hallitus on hyökännyt, turvallisuusjoukot
ovat hyökänneet ihmisiä vastaan, jo lähes
3 000 ihmistä. Kadonneiden määrää emme tiedä.
Kysyisin ministeri Tuomiojalta: Ovatko teidän mielestänne
EU:n asettamat sanktiot Syyrialle riittäviä, vai
millä keinoin Suomi voisi, mikäli nämä sanktiot
eivät riitä, tukea syyrialaisten demokratiapyrkimyksiä niin,
että verenvuodatus siellä loppuisi?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Syyria oli yksi keskeinen puheenaihe meidän
maanantaina pidetyssä ulkoasiainneuvoston kokouksessa.
EU-maat olivat hyvin pettyneitä siihen, että turvaneuvostossa
ei syntynyt päätöstä Syyriasta,
joka olisi myös merkinnyt koko kansainvälistä yhteisöä velvoittavien
pakotteiden toimeenpanoa. EU:lla on omat pakotteensa. Ne pysyvät
voimassa, ja jäsenvaltioiden keskuudessa oli myös
selvästi valmiutta tarvittaessa näitä tiivistää ja
lisätä.
Nyt tällä hetkellä tilanne maassa
on ollut pitkään levoton ja siellä on
kuolonuhreja noin 2 900. Ihan täyttä kuvaa
siitä, mistä kaikesta nämä tappiot
ja menetykset ovat syntyneet, ei tietysti ulkopuolelta voi olla.
Mutta se, mikä on tärkeintä, on, että aseita
ei pidä toimittaa alueelle. Pitää vaatia
demokraattisten uudistusten toteutumista ja kaikesta väkivallasta
pidättäytymistä. Tätä seurataan,
ja ei YK-raidekaan ole suinkaan loppuun käsitelty. Ehkäpä on
parempiakin tapoja, joilla tätä päätöslauselmaa
olisi voitu valmistaa ja saada sille laajempaa tukea. Mutta tilanteen
jatkuessa EU, joka on tietysti se väline, jota kautta Suomi
voi ylipäätänsä asiaan vaikuttaa, tulee
olemaan asiassa aktiivinen.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisin tiedustellut ministeri Tuomiojalta.
Täällä kävi joku aika sitten
Tunisian naisministeri, joka vetosi EU:hun ja Suomeen siinä,
että meillä pitäisi olla laajempi demokratiatuki
koko tälle arabikadun alueelle, ja hän kritisoi
vähän Euroopan unionia siitä, että Euroopan
unioni on ehkä unohtanut jotkut perimmäiset arvonsa — demokratia, kansalaisvapaudet,
kansalaisoikeudet,— kun käsittelemme näitä arabikadun
kysymyksiä. Hänestä tuntui, että ajattelemme
raaka-aineita, öljyä, ja muita intressejämme
liikaa tällä alueella emmekä niitä periaatteita,
joiden vuoksi koko Euroopan unioni aikanaan on syntynyt, ja periaatteita, joita
noudatimme Keski- ja Itä-Euroopassa, kun näitä demokraattisia
muutoksia tapahtui.
Voisiko tätä EU:n lippua tällä alueella
kirkastaa ja tukea vahvemmin demokratiapyrkimyksiä ja uusien
puolueiden syntyä näillä monilla muillakin
alueilla, ei vain Syyriassa?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! On tärkeätä, että paitsi
EU myöskin EU:n jäsenvaltiot ja muutkin maat ovat mukana
tässä prosessissa suoraan tukemassa kansalaisyhteiskuntaa,
tukemassa naisten asemaa, tukemassa oikeusvaltion vahvistamista,
perustuslakien uudistamista, joissa on erittäin paljon
työtä. Kun myös itse tapasin tämän
Tunisian tasa-arvoministerin, sitäkin kautta välittyi
se, että Suomi ja Pohjoismaat ovat erityisesti sellaisessa asemassa,
että meidän monien näiden alojen osaamiseen
luotetaan ja toivotaan, että me voisimme olla siellä mukana.
Se on meidän tarkoituksemme niin Tunisiassa, niin Egyptissä kuin Libyassakin.
Olemme tehneet esityksiä niistä aloista, joilla
mekin voisimme olla mukana.
Totta kai Euroopan unionilla yhdessä on huomattavasti
suuremmat resurssit, mutta EU:lla on tietysti edelleenkin ongelmia
siinä, että sen byrokratian kautta lupausten ja
määrärahojen käyttöön
saaminen vie aina oman aikansa eikä ole niin tehokasta.
Tässä on erittäin paljon tekemistä.
Mutta on myös siinä otettava opiksi, millä lailla
itse asiassa aivan tämän arabikevään
alkaessakin monet EU-maat — eivät kuitenkaan Suomi
tai Pohjoismaat — joutuivat hyvin kiusalliseen asemaan,
kun paljastui, millä lailla aivan viime hetkeen saakka
näitä nyt kaatuneita diktaattoreita oltiin tukemassa
ja heidän kanssaan veljeilemässä.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Kansainvälisesti on hyvin paljon
viime aikoina keskusteltu demokratiatuesta. Minulla on semmoinen
mielikuva, että Suomessa tähän keskusteluun
ei ole kovin paljon vielä osallistuttu, ja myöskin
ulkoministeriössä eri osastot voisivat keskustella
nyt aika intensiivisesti siitä, miten löytyisi
konkreettisia tapoja tukea näitä transitiomaita.
Tapasin itsekin Tunisian tasa-arvoministerin, ja usein viesti on
se, että eivät he odota suuria rahoja nyt. He
odottavat sitä, että yhteiskunta, jossa esimerkiksi
naisten ja miesten tasa-arvo on kuitenkin huikean paljon parempi, antaisi
joitakin käytännön neuvoja.
Yksi asia, mikä tulee mieleen, on se, että tietysti
media on aivan ratkaiseva, se, miten me saamme rohkaistua näiden
Pohjois-Afrikan ja Arabimaiden naisia pitämään
huolen siitä, että he näkevät
myöskin osuutensa kasvavan näissä uusissa
hallinnoissa. Siinä luulen, että meillä on
esimerkiksi hyviä esimerkkejä Afganistanista.
Suomi on tukenut tällaista pientä mutta hyvin
tehokasta koulutusta esimerkiksi Afganistanin naistoimittajille.
Voisimme varmaan tehdä paljon, mutta olemme olleet
aika hitaita. Tässä pitäisi pohtia yhdessä tätä demokratiatukea.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tosiaan tuota YK:n yleiskokouksen päätöslauselmaa
1325 Suomi on ollut vahvasti tukemassa ja oman toimenpideohjelmansakin
laatinut sen osalta: Naiset, rauha ja turvallisuus. Tässä tarvittaisiin
aika paljon yhteisesti työtä sen eteen, että saataisiin
naisia myös niihin neuvottelupöytiin sen jälkeen,
kun konfliktia aletaan tasoitella kohti demokraattisempaa yhteiskuntaa.
Millä tavalla nyt, kun esimerkiksi rauhanvälitykseen
ohjataan budjetissa varoja, aiotaan ottaa huomioon tämä naisnäkökulma
ja saada myös rauhanvälitykseen lisää naisia
ainakin tarjolle?
Toinen asia: Mitenkä tämä siviilikriisinhallinnan
menojen leikkaus nyt sopii yksiin tämän kokonaisvaltaisen
kriisinhallinnan kehittämisen kanssa, josta Suomi on paljon
puhunut?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kuten tuossa budjetin lähetekeskustelussa
totesin, on todellakin näin, että meillä on
huomattavan tärkeitä ja kunnianhimoisia tavoitteita,
mutta resursointi niiden toteuttamiseksi laahaa jäljessä.
Joka tapauksessa naisten aseman, päätöslauselman
1325 toteuttamisen osalta Suomi on kuitenkin ulkopuolisten arvioiden
mukaan parhaassa asemassa. Meillä on parhaat kansalliset
toimintaohjelmat, mutta totta kai on katsottava, että ne
myöskin menevät käytäntöön.
Tämä kysymys on hyvin keskeinen siinä työssä,
jota olemme yhdessä Turkin kanssa vetämässä tässä rauhanvälityksen
ystävät -ryhmässä. Saimme läpi
YK:ssa yksimielisesti hyväksytyn päätöslauselman
kesäkuussa, ja tämän rauhanvälityksen
ystävät -tukiryhmän kokouksen perusteella
voin todeta, että kaikissa tässä ryhmässä olevissa
maissa on hyvin vahva ja selkeä ymmärrys siitä,
että naisten aseman vahvistaminen, naisten osallistaminen
näissä prosesseissa, on yksi tehokkaimpia tapoja
välitystoiminnan eteenpäin viemiseksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja viimeinen kysymys tähän aiheeseen, edustaja
Jalonen.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomi on rauhanturvaamisen suurmaa, ja rauhanturvaajilta
on varmasti saatavissa kokemusta ja neuvoja tähänkin
kriisiin. Kuten esille on tullut, lasten ja varsinkin naisten asema
on avainasemassa kriisien hoidossa.
Mutta korvaani särähti yksi ministeri Tuomiojan
lausahduksista. Sanoitte, että estetään
aseiden vienti kriisialueelle. Miten aiotte toimia, että sinne
ei viedä aseita? Käsittääkseni
sinne vievät valtiot ovat kuitenkin mahtimaita.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Asevientikielto oli yksi osa turvaneuvostossa
esitettyä päätöslauselmaa, jota
ei kuitenkaan siellä hyväksytty. Näin
ollen ei ole olemassa kansainvälistä velvoittavaa
sitoumusta, mutta pidän selvänä, että Suomi
ja kaikki Suomen kaltaiset maat pidättyvät aseviennistä aina konfliktialueille.
Mutta niin kauan kuin YK:n turvaneuvosto ei ole tehnyt päätöstä,
ei ole sellaista kansainvälisoikeudellisesti velvoittavaa pohjaa
estää tätä vientiä.