3) Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2012 lisätalousarvioksi
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Kunnioitettu herra puhemies! Hallitus on antanut eduskunnalle
ensimmäisen lisätalousarvionsa, jossa hallitus
talouspolitiikan kehityksen osalta toteaa, että vuonna
2012 talous kasvaa hitaasti. Erityisesti eräiden meidän
tärkeiden kauppakumppaneidemme talouskehitys hiipuu, ja tämä johtaa
siihen, että ulkoinen tasapaino eli kauppatase ja sen seurauksena
vaihtotase jäävät lievästi alijäämäiseksi.
Eli kehitysnäkymät eivät ole valitettavasti
kovinkaan hyvät, ja tämä merkitsee sitä,
että julkisen talouden rahoitusasema tulee heikkenemään.
Lisätalousarviossa varsinaisten tulojen arviota ehdotetaan
korotettavaksi nettomääräisesti 96 miljoonaa,
mikä tarkoittaa sitä, että verotuottoarvioita
on voitu parantaa jonkin verran, koska tällainen kehitys
on ollut jonkin verran parempi verrattuna siihen, mikä se
oli budjettia laadittaessa. Määrärahoja
lisätään 224 miljoonaa euroa, jolloin
kaiken kaikkiaan lisätalousarvioesitys on 128 miljoonaa
euroa alijäämäinen, mikä tarkoittaa
sitä, että valtionvelka tänä vuonna
budjettiesityksen mukaisesti tällä lisätalousarviolla
täydennettynä on 7,5 miljardia euroa, mikä on
suhteellisen paljon, kun suhteutetaan se siihen, että valtion
talousarvion koko on 52 miljardia euroa.
Kuitenkin se, mikä on olennaista, mihinkä tällä lisätalousarviolla
pyritään, on se, että pyritään edistämään
työn tekemistä ja tällä tavalla
parantamaan työllisyystilannetta ja myöskin edistämään
kasvua.
Mielenkiintoista tässä esityksessä on
kaksi kohtaa, joista yksi on osastossa 13 korkotulojen tuloutuksissa.
Siellä korkotulojen tuloutukset jäävät
jonkin verran pienemmäksi siitä syystä, että Kreikan
lainojen ehtoja on muutettu osana Kreikan taloudellista sopeuttamisohjelmaa,
niin että korkotulot ovat pienempiä. Mutta mielenkiintoista
on se, mikä on syytä tässä yhteydessä muistuttaa:
olemme tähän asti saaneet Kreikalta kuitenkin
koko ajan korkotuloja niille lainoille, joita Suomi on Kreikan valtiolle
myöntänyt kahdenvälisinä lainoina.
Mielenkiintoista on myöskin se, että Suomihan
osallistui aikaisemmin sekä Latvian, Islannin että myöskin
sitten välillisesti Irlannin ja Portugalin lainoitukseen,
ja tältä osin täytyy todeta, että nyt
tässä lisätalousarviossa merkitään,
että Islanti lyhentää lainaansa ennenaikaisesti
66 miljoonalla eurolla. Voidaan sanoa, että nämä pelastustoimenpiteet
ovat olleet onnistuneita Kreikkaa lukuun ottamatta.
Sitten jos käyn valiokunnan mietintöä eräitten pääluokkien
osalta lävitse, niin mitä tulee opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalaan, niin tältä osin valiokunta korostaa
Pietarin Suomi-talon merkitystä. Valtioneuvostohan esittää lisärahoitusta
tuolle Suomi-talolle, ja se, mikä on olennaista, on se,
että meille on hankittu vanha, hieno koulu Pietarista,
jonne on keskitetty kaikki Suomen toiminnat yhden katon alle, ja
on erittäin tärkeätä, että tämä Suomen
käyntikortti voi toimia hyvin Pietarissa. Talon toimintaa
pitää tehostaa, sillä on varmasti myöskin
mahdollisuuksia parantaa tulorakennettaan, mutta joka tapauksessa tuo
talo on tärkeä käyntikortti Suomelle.
Toinen asia, johonka myönnetään lisää rahaa, on
vesitalous ja vesihuoltohankkeitten käynnistäminen.
Nyt tarkoitus on lisätalousarviolla käynnistää viisi
vesihuoltohanketta, mutta totuus on se, että oikeastaan,
kun aikaisemmin varsinaisessa budjetissa näitä hankkeita
ei ollut juuri lainkaan, tarve on huomattavasti suurempi kuin tämä viisi — mutta
on hyvä, että tältä osin päästään
kuitenkin liikkeelle.
Myöskin puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen
esitetään 5:tä miljoonaa euroa
lisäystä. Oppositiolla on tältä osin
vaihtoehtoesitys, jossa esitetään 12:ta miljoonaa
euroa, mutta kuten valiokunta toteaa, nuoren metsän kunnostustöihin esitettävä lisämääräraha
on tärkeä ja myönteinen asia. Kaiken
kaikkiaan meillä on ongelma se, että määrärahat,
jotka tällä momentilla myönnetään, ovat
kesän aikana tänä vuonna jo loppumassa useista
metsäkeskuksista, ja tämä johtuu siitä, että vuodelta
2011 siirtyy kuluvalle vuodelle metsänhoitotöiden
ja energiapuunkorjuun maksatuksia noin 17 miljoonaa. Eli se, mitä budjetissa
oletettiin olevan käytettävissä, on jäämässä huomattavasti
pienemmäksi, ja tällä voidaan nyt selvästi
korjata tuota tilannetta.
Mitä tulee sitten liikenneverkkoon, jolla on tietysti
luonnollisesti työllistäviä vaikutuksia, tältä osin
nyt panostetaan erityisesti Suomen ja Venäjän
väliseen liikenteeseen, ja tältä osin
rahoitusta annetaan rajanylityspaikkojen kehittämiseen
ja erityisesti liikenne- ja tiejärjestelyihin Imatran,
Nuijamaan, Niiralan, Vartiuksen ja Vainikkalan rajanylityspaikoilla
ja myöskin Nuijamaan rekkakaistan rakentamiseen. Jos Venäjän kasvu
kehittyy myönteisesti, on tärkeätä,
että nuo väylät ovat hyvässä kunnossa
ja sillä tavalla voidaan pitää huolta
kasvusta taloudellisesti Suomessa.
Työ- ja elinkeinojaoston pääluokassa
valiokunnan mietinnössä todetaan, että pitää pyrkiä edistämään
taloudellista kasvua ja työllisyyttä vahvasti,
ja tässä työvoimapoliittinen aikuiskoulutus
ja työllistäminen yksityissektorille, kunnille
ja kuntayhtymille ovat tärkeitä. Mutta erityisesti
tuossa mietinnössä todetaan, että "valiokunta
pitää - - tärkeinä toimenpiteitä,
joilla edistetään korkeasti koulutettujen ja koulutuksessa
olevien työllistymistä". Nyt korkeasti koulutetut ovat
jääneet hieman syrjään, kun
näitä toimenpiteitä on mietitty, ja tämä kysymys
halutaan nyt nostaa erityisesti esille. Se, mikä on tärkeätä,
on se, että kun järjestetään
työharjoittelua, sitä voitaisiin myöskin
järjestää ei vain Suomen rajojen sisällä vaan
myöskin kansainvälisessä toiminnassa
ja myöskin ulkomailla ja mielellään vienninedistämishankkeissa,
ja uskomme, että tällä olisi suuri myönteinen
merkitys.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintö on pääosin
yksimielinen, mutta tosiaan tähän metsärahoitukseen
on oppositiolla vastalause. Uskomme, että tämä lisätalousarvio
edistää työllisyyttä ja tällä tavalla
myöskin parantaa Suomen kasvun edellytyksiä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Koska tämä hallituksen
lisätalousarvioesitys jää kiistatta vajaaksi,
esittelen tekemäni lisätalousarvioaloitteet. Ne
ovat niin hyvin ja tarkkaan harkittuja ja pohdittuja, että toivon
niille — jos ei raivokasta, niin ainakin maltillista — tukea
laajalta rintamalta.
Ensimmäiseksi nostan esille kaivoskunnille kohdennettavan
louhintamaksun. Taustahan siinä on se, että vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä teki rinnakkaislakialoitteen, kun kaivoslakia
käsiteltiin, ja siinä rinnakkaislakialoitteessa
me esitimme, että kaivoksensijaintikunnalla tai -kunnilla
on oikeus saada kymmenyksensä sen kaivostoiminnan volyymistä.
Nythän monet kunnat jäävät ilman
hyötyä, varsinkin siinä kaivostoiminnan
aloitusvaiheessa, ja se vaatii hyvin isoja panoksia myöskin
siltä sijaintikunnalta. Pohjois-Suomessa, eritoten Lapissa,
kaivostoiminta on noussut esille sekä hyvässä että pahassa.
Olisi oikeudenmukaista, että sijaintikunnat saisivat oman
osansa, vielä suuremman osan, kaivostoiminnan tuotoista.
Toinen asia, joka sekin on ajankohtainen, on lisätalousarviolausumaesitys
siitä, että hallitus rakentaisi vaihtoehtoisen
selviytymisstrategian sen varalta, että Suomen kolmen A:n
luottoluokitus tippuu — mitä tänä päivänä on
kuullut uutisia Espanjasta ja Italiasta, niin se päivä valitettavasti
voi olla lähellä. Vaikka tämä hallituksen esitys
on sinällään ihan oikea peruslähtökohta, niin
jos se murtuu, siitä väistämättä seuraa
uudet leikkaukset ja veronkorotukset. Kyllä tämäkin vaihtoehto
pitää pystyä ottamaan keskusteluun.
Arvoisa puhemies! Sitten minulla on kolme työllisyyteen
liittyvää aloitetta.
Ensimmäiseksi esitän, että siirrytään
aitoon nuorten yhteiskuntatakuuseen, mikä tarkoittaa työllistämistakuuta.
Alle 25-vuotiaalle ammattiin valmistuneelle nuorelle, joka tietyn
kestoisen työttömyyden jälkeen ei ole
saanut muuten työpaikkaa, järjestettäisiin
työpaikka yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin keinoin.
Kyse olisi vähintään kymmenen kuukauden
oikeasta kokoaikaisesta työsuhteesta. Silloin voitaisiin
puhua nuorten yhteiskuntatakuusta.
Sitten esitän, että kolmannelle sektorille,
eritoten työttömien yhdistyksille, annettaisiin
lisäpanoksia ja myöskin lainsäädäntöä rukattaisiin paremmalle
tolalle kuin viime eduskuntakaudella. Siinä otettiin takapakkia,
ja aivan turhan takia kolmannen sektorin työllistämismahdollisuuksia
kiristettiin.
Työllisyyteen liittyen vielä. Niin sanottua aluevelvoitepykälää,
joka on velvoittanut työ- ja elinkeinoministeriötä kohdentamaan
työllisyysmäärärahoja erityisesti
niille alueille, missä työttömyys poikkeaa
koko maan keskimääräisestä tasosta,
ministeriö ei ole valitettavasti noudattanut, vaikka se
on budjetin perusteluissa, vaan jättänyt vuosi
vuoden jälkeen jopa kymmeniä miljoonia euroja
käyttämättä eikä kohdentanut
niitä sinne, missä tarve on suurin. Se on ihan
käsittämätöntä toimintaa.
Tietenkin se on yksi tapa säästää,
mutta ei mikään hyväksyttävä tapa,
kun eduskunta on kuitenkin ne rahat osoittanut siihen, että työttömiä työllistetään,
koulutetaan ja myöskin yrittäjiä, työnantajia,
tuetaan.
Arvoisa puhemies! Sitten vielä paikallisia hankkeita,
liikennehankkeita:
Esitän jälleen kerran Martti—Tulppio-tien
peruskorjausta. Sehän on valtion yli neljännesvuosisadan
velvoite, liittyy UK-puiston perustamiseen. Lain perusteluissa on
mainittu se, että tämä korjaus toteutetaan,
mutta aika kauan paikalliset ihmiset ovat sitä peruskorjausta
odottaneet.
Sitten toisena ajankohtaisena ja hyvin kuumana asiana on Kittilän
Kaukosen sillan peruskorjaus. Se taitaa olla ainoa päätie,
jossa on painorajoitus jollekin sillalle, ja se silta on äärimmäisen tärkeä koko
tunturi-Lapin kaivos- ja matkailuliikenteen kannalta.
Nellimintie on sellainen asia, johon kokoomuksen entinen edustaja
Pekka Kuosmanen antoi aina tukensa, ja sekin on vielä toteutumatta.
Tanhuantien osalta pitää kiittää ministeri
Kyllöstä siitä, että hän
antoi osarahoituksen tuon vaarallisen tieyhteyden kunnostamiseen,
mutta sieltä parsitaan vain nämä vaarallisimmat
kohdat.
Ja viimeisenä liikennehankkeena: kun Kolari-rataa peruskorjattiin,
niin siellä tuli ongelmia tonttiteiden liittymiin, ja tarvittaisiin
lisämääräraha, jotta nyt yhteydet
saataisiin asianmukaisiksi.
Näille kaikille hyville aloitteille toivon laajaa tukea.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomen metsien kestävyyden ja hyvän
terveydentilan ylläpitämiseksi meille on laadittu
Kansallinen metsäohjelma, ja ohjelman vauhdittamiseksi täällä on
aikanaan hyväksytty kestävän metsätalouden
rahoituslaki ja myös hyväksytty uusiutuvan energian
ohjelma. Näiden molempien tavoitteena on pitää yllä metsien
kestävyyttä ja tavoitella sitä, että noin
280 000 hehtaarilla nuoren metsän hoito voisi
toteutua. Nyt tämän vuoden budjetissa on varattu
rahoja niin, että tavoitteesta noin puolet eli 130 000
hehtaaria tulisi toteutettua. Budjettiin on varattu 17 miljoonaa
euroa pienpuun energiatukeen, mutta valitettavasti tämä laki
ei voi tulla voimaan — aikaisintaan jonkinlainen veruke
ensi vuoden alusta — ja olisikin kohtuullista, että tämä raha
olisi käytössä, kun tietojen perusteella
metsäkeskuksissa nämä rahat, joita nuoren
metsän kunnostukseen ja energiapuun korjuuseen ja haketukseen
voidaan käyttää, ovat loppumassa.
Hallitus esittää tähän 5:tä miljoonaa
euroa, mikä on hyvä asia. Ehdotan kuitenkin tämän
5 miljoonan lisäksi tätä loppuakin, jotta
tämä 17 miljoonaa tulisi käytettäväksi,
eli 5:n lisäksi vielä 12:ta miljoonaa euroa. Pääluokkaan
30 — luku 60 Metsätalous, Tuki puuntuotannon kestävyyden
turvaamiseen — esitän tosiaan 5:n lisäksi 12:ta
miljoonaa.
Alueellisesti Suomi on jaettu vyöhykkeisiin, ja tätä avustusta
valtakunnan eri osissa voi saada eri prosentin mukaan, mitä on
myöskin kritisoitu: onko oikein, että metsätalouden
rahoituslailla harjoitetaan aluepolitiikkaa ja sosiaalipolitiikkaa.
Omalla alueellani Satakunnassa Lounais-Suomessa tämä prosentti
on 30, ja jos tällä 30:llä on mahdollisuus
saada aikaan vipuvaikutus eli itse metsänomistaja pistää 70
prosenttia, niin jokainen voi tehdä yhteenlaskun, jonka
tuloksena valtio tällä satsauksella saa aikaan
lumipalloefektin, jolla tämä sijoitettu raha tulee
takaisin, ja samalla Kansallisen metsäohjelman tavoite
ja uusiutuvan energian ohjelma voisi toteutua.
Näiden molempien ohjelmien tai erityisesti Kansallisen
metsäohjelman mahdollistamana Suomen metsien puuntuotantokyky
ja kasvu ovat tämän viidentoista vuoden aikana
selvästi voimistuneet, ja sen lisäksi on voitu
osoittaa entistä enemmän hehtaareja myöskin
Metso-ohjelmalle, eli tätä monimuotoisuutta metsien
kasvun voimakkaan lisäyksen lisäksi on voitu pitää yllä.
Toivon, että tämä esitys voisi toteutua,
ja olen varma siitä, että jos se toteutuu, niin
tämä on kunniaksi Suomen työlle ja vaihtotaseelle,
ja erityisesti se varmistaa metsien kestävyyttä ja
terveyttä.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Tänään meillä on
käsittelyssä kuluvan vuoden ensimmäinen
lisätalousarvio. Se on monella tapaa ihan hyvä paketti.
Panostuksia työllisyyttä tukeviin toimenpiteisiin
ja yritysrahoitukseen lisätään. Rahoitettavilla
liikennehankkeilla valmistaudutaan Venäjän tulevaan
WTO-täysjäsenyyteen. Poliisin talouden tasapainottamiseksi ja
toimintakyvyn turvaamiseksi ehdotetaan 9,9 miljoonan euron lisäystä määrärahoihin.
Myös viime syksynä paljon puhuttaneisiin koulurakennusten
korjauskustannuksiin osoitetaan 20 miljoonaa lisää rahaa.
Summat toki voivat kuulostaa pieniltä, mutta tässä taloudellisessa
tilanteessa ne ovat kaikki merkittäviä. Valtio
velkaantuu tänäkin vuonna edelleen 7,5 miljardia
euroa hallituksen jo toteuttamista menosopeutustoimista huolimatta.
Yksittäisiä lukuja tärkeämpää lisätalousarviossa
on sen eteenpäin katsova henki. Samaan aikaan, kun tiukasta
menokurista pidetään kiinni ja välttämättömiä rakenteellisia
uudistuksia jatketaan, panostetaan silti myös uuden kasvun
luomiseen.
Arvoisa puhemies! Oikeasta tavasta rakentaa kasvua on myös
meillä Suomessa käyty viime viikkoina hyvää ja
monipuolista keskustelua. Huomionarvoisin puheenvuoro kuultiin kuitenkin
valtiovarainministeri Urpilaiselta, joka on rakentamassa Suomelle
keskipitkän ajan kasvustrategiaa. Idea on mitä kannatettavin,
ja toivottavasti tässä hankkeessa päästään
nopeasti eteenpäin. Esityksiä uuden kasvun luomiseksi varmastikin
tässäkin salissa odotetaan jo innolla.
Toisaalta tässäkin kasvun hamuamisessa on syytä muistaa,
että pysyvää kasvua ja hyvinvointia ei
voi rakentaa velkarahan tai muiden talouden vippaskonstien varaan.
Tämänkin viikon talousuutisista voimme nähdä,
mitä pahimmillaan tällä tulevien sukupolvien
piikkiin elämisellä saadaan aikaan.
Arvoisa puhemies! Hyväksi pohjapaperiksi kasvustrategialle
suosittelen lämpimästi muun muassa tulevaisuusvaliokunnan
viime viikolla antamaa lausuntoa valtiontalouden kehyksistä. Siinä esitimme
hallitukselle harkittaviksi uudenlaisia keinoja kasvun tukemiseksi
ja kasvupolitiikan rahoittamiseksi. Näitä voisivat
olla esimerkiksi uudenlaiset joukkorahoituspalvelut, kasvuyrittäjien
verohelpotukset sekä verotuksen esteiden poistaminen ja
uudet riskien jakautumisen mallit.
Arvoisa puhemies! Myös meillä paljon par- jatuista
Saksan talousuudistuksista voisimme myös täällä Suomessa
ottaa opiksi. Talouden vahvistamiseksi myös meillä tarvittaisiin
toimia, joilla lisätä työvoiman kysyntää ja
tarjontaa sekä panostuksia teollisen pohjamme vahvistamiseksi.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä,
että taloudellisesti vaikeana aikana hallitus haluaa säästöpaineidenkin
keskellä panostaa lisäbudjetin kautta moniin tärkeisiin tarkoituksiin.
Tuossa edellä edustaja Wallinheimo näitä erittäin
ansiokkaasti ottikin esille, ja en lähde näitä sen
enempää toistamaan. Toisaalta on hyvä huomata,
että täällä on esitetty myös
muita tärkeitä asiakohtia, joita toivottavasti
pystytään sitten ottamaan tulevissa lisätalousarvioissa esiin.
Tässä kohtaa haluan itse kiittää juuri
tämän lisätalousarvioesityksen sisällöstä hallitusta
siitä, että ympäristöministeriön
hallinnonalalle Pallas-Yllästunturin kansallispuistomatkailun
edellytyksiä luovan infrastruktuurin kehittämiseen
ehdotetaan 1,1:tä miljoonaa euroa. Tämä on
erittäin tervetullut lisäys. Pallas-Yllästunturin
kansallispuistolla on huomattavaa hyödyntämätöntä matkailupotentiaalia,
jota on tärkeää kehittää hallitusti
ja infrastruktuuriin panostaen, jotta matkailun kasvu pystytään
toteuttamaan kestävällä tavalla. Nämä investoinnit
palvelevat aivan erityisesti kesämatkailua, jonka edistäminen
on tärkeää jo olemassa olevan muun matkailuinfrastruktuurin
käyttöasteen parantamiseksi ja työpaikkojen
ympärivuotisuuden turvaamiseksi.
Kotimaanmatkailuun panostaminen on ylipäätään
kansantaloudellisesti järkevää, ja olen
varma, että tämäkin satsaus tulee valtiolle
ajan kuluessa aivan varmasti takaisin kasvaneen matkailutulon ja
uusien työpaikkojen kautta. Investoinnit palvelevat myös
paikallisten asukkaiden virkistäytymistä ja ovat
siksikin tärkeitä. Kaikkein tärkeintä lienee
kuitenkin se, että nämä pienet mutta
aivan olennaiset investoinnit palvelevat sitä, että kansallismaisemamme
luonto säilyy kävijävirtojen kasvaessa
jatkossakin mahdollisimman puhtaana ja kaikin puolin sellaisena
kuin kansallispuistojen on tarkoitettukin olevan ja säilyvän näin
myös tuleville sukupolville.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Kallin momentille 30.60.44 ehdottamaa
lisäystä 12 miljoonaa euroa. Tämänkään
lisäyksen jälkeen Kemera-tukeen vuonna 2012 ohjattu
määräraha ei vielä yltäisi
edes 80 miljoonaan euroon, kun se jo vuosina 2010 ja 2011 ylitti
tuon 80 miljoonaa euroa.
Pienpuun energiatukijärjestelmä olisi saatava pikaisesti
voimaan muodossa tai toisessa, ja siitähän on
odotettu aitoa lisäystä näihin puuenergian
käytön edistämismäärärahoihin.
Vain etenemällä tässä asiassa
nopeasti voimme täyttää EU:n uusiutuvan
energian velvoitepaketissa ottamamme vastuun. Aikaahan on tuohon
vuoteen 2020 asti, joten puuenergiankin käytön
edistäminen pitäisi saada nopeassa tahdissa kuntoon.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä tämän
vuoden ensimmäisellä lisätalousarviolla hallitus
alkaa lunastaa lupauksiaan niille alueille ja paikkakunnille, jotka
ovat viime aikoina kärsineet paitsi rakennemuutoksesta
myöskin valtion omista toimenpiteistä, ja senkin
vuoksi varmasti tämä sitten hyvin paljon keskittyy
työpaikkoihin ja työllisyyteen sekä yrittäjyyteen.
Alueille on tärkeää, että esimerkiksi
nämä vesihankkeet lähtevät käyntiin.
Niihin on tarvetta enemmänkin.
On myös tärkeätä saada lisää työllisyysmäärärahoja,
erityisesti myöskin siksi, että ne osoitetaan
kohdennettavan EU-rakennerahastovastinrahoiksi. Nimittäin
olisi kaksinkertainen menetys, jos emme voisi käynnistää näitä jo
olemassa oleviakin EU-hankkeita.
Myöskin nämä rajanylityspaikkoihin
liittyvät investoinnit ovat erittäin tärkeitä ajatellen
Suomen ja Venäjän välistä kauppaa
ja mahdollista tulevaa viisumivapautta.
Pidän myös erittäin hyvänä,
että tässä on käytetty niitä mahdollisuuksia,
joita myöskin EU:n rakennerahasto-ohjelmien naapuruusohjelma Enpi
pitää sisällään.
Kaiken kaikkiaan pidän tätä hallitukselta
hyvänä avauksena, ja toivon ja itse asiassa edellytänkin
sitä, että tällä samalla linjalla
jatketaan ja näitä erilaisia työllistäviä investointi-,
infrastruktuurihankkeita saadaan erityisesti niille paikkakunnille,
jotka ovat kärsineet näistä viimeaikaisista
supistamistoimista erityisen paljon.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta käsittelee hallituksen
esitystä lisätalousarvioksi. Poimin esityksestä yhden
kohdan pääluokasta 29, joka käsittelee
opetus ja kulttuuriministeriön hallinnonalaa. Tyytyväisyydellä totean,
että sieltä löytyy valtionosuus ja -avustus oppilaitosten
perustamis- ja korjauskustannuksiin, suuruudeltaan 20 miljoona euroa.
Tämä siis syksyllä hyväksytyn
talousarviossa olleen 58 miljoonan euron päälle.
20 miljoonan euron summa on tarpeeseen nähden tosin alimitoitettu,
mutta silti tervehdin sitä lämmöllä.
Jokainen vuonna 2012 aloitettava koulujen korjaushanke on kiitoksen
arvoinen asia.
Lisäksi kiitoksen ansaitsee sisäasiainministeriön
hallinnonalalta 9,9 miljoonan euron lisäys poliisin toimintakyvyn
turvaamiseen.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Pidän hallituksen esitystä lisätalousarvioksi
kokonaisuutena erittäin hyvänä ratkaisuna.
Vaikeina taloudellisina aikoina hallitukselta odotetaan myöskin
päätöksiä, jotka antavat edellytyksiä talouskasvuun.
Tässä mielessä nämä panostukset työllisyyteen
ja yrittäjyyteen ovat äärimmäisen tärkeitä.
Valiokuntakin tässä omassa lausunnossaan korostaa
niitä toimia, joilla vähennetään
etenkin nuorten, alle 25-vuotiaiden työttömyyttä sekä pitkäaikaistyöttömyyttä ja
joilla puututaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa työttömyyden
pitkittymiseen.
Haluan muistuttaa, että edessä olevien talouden
sopeuttamistoimenpiteiden keskellä on heikompien asemasta
huolehdittava edellistä lamaa paremmin. Kukaan ei saa jäädä turvaverkkojen ulkopuolelle,
eikä syrjäytymiskehitystä saa hyväksyä.
Yhteiskunnan toimivuuden mittarina toimii edelleen se, miten se
huolehtii heikommistaan. Siinä mielessä nämä hallituksen
toimet ovat erittäin tervetulleita.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! En puhu kauan, mutta tulin varmuuden
vuoksi tänne, kun en tiedä, riittääkö 2
minuuttia sanomaan se tärkeä asia, että tässä on
nyt tämä lisätalousarvio yksi tärkeä osa
sitä viisasta hallituksen valitsemaa talouspoliittista
linjaa, mikä kevään aikana tässä kehyspäätöksen
yhteydessä päätettiin ottaa. Eli se,
että samaan aikaan, kun taloutta sopeutetaan vastuullisesti
ja viisaalla tavalla — ei ylisuurin sopeuttamistoimin,
vaan juuri sellaisin kuin mitä siihen aikaan tarvitaan — me
satsaamme työllisyyteen, kasvuun ja annamme heti työllistävän
lisätalousarvion siinä samassa yhteydessä,
on erittäin tärkeä seikka.
Täällä on todettu jo niitä hyviä asioita,
mitä tässä lisätalousarviossa
on sisällä, muun muassa työllisyysmäärärahoja
lisätään. Ja on erittäin tärkeää huomata,
erittäin tärkeää huomata, että nyt tämä hallitus
todellakin tilanteessa, jossa joudutaan tekemään
kiperiäkin säästöpäätöksiä,
joudutaan korottamaan joitakin veroja, samaan aikaan johonkin satsaa
lisää. Tämä on selkeä arvovalinta.
Nyt satsataan lisää työttömyyden
hoitoon, ja erityisesti toteutetaan tämä pitkäaikainen
sydämenasia eli se, että ketään
nuorta ei jätetä yksin, sanotaan kertakaikkisesti
nuorisotyöttömyydelle stoppi ja nollatoleranssi,
ja nyt nuorisotakuu toteutuu sitten täysimääräisesti
jo ensi vuoden alusta. Tämä on erittäin
merkittävä asia.
Samoin se, että tässä lisätalousarviossa
on sisällä muun muassa koulujen ja joidenkin kunnallisten
rakennusten — päiväkotien, sairaaloiden — kunnostamista
varten erityisiä määrärahoja, on
tosi tärkeä asia. Kun kasvua halutaan edistää, työllisyyttä,
niin mikä sen viisaampaa kuin panostaa vaikkapa kouluihin,
jotka ovat lasten työpaikkoja. On tosi tärkeää,
että siellä asiat ovat hyvin eivätkä rempallaan.
Tässä on myös vesihuollon hankkeita
sisällä. Ja kyllä tärkeää on
myös se, että panostetaan esimerkiksi Suomen ja
Venäjän välisen rajaliikenteen sujuvuuteen.
Että tärkeitä asioita tässä on kaikkinensa
sisällä.
Puhemies! Minusta tässä koko talouspolitiikassa,
jonka osa tämä lisätalousarvio on, on
se idea, että viime aikoina on yltynyt maailmalla, ihan
koko maailmalla ja Euroopassa, se keskustelu, että ei voi
olla niin, että me selviämme tästä velkakriisistä vain
sillä, että säästämme
itsemme kuoliaaksi ja hengiltä. On aivan selvää,
että täytyy tehdä vastuullista politiikkaa,
täytyy sopeuttaa taloutta silloin, kun ongelmia on, mutta
samaan aikaan, kun sitä tehdään, on äärimmäisen tärkeää panostaa
kasvuun ja työllisyyteen. Ilman sitä emme selviä.
Mielestäni tällä logiikalla Suomi
on oikeastaan jo edelläkävijänä tässä tämän
kevään talousratkaisussa, joka varmasti kelpaa
malliksi myös eurooppalaiseen tai maailmanlaajuiseen ajatteluun
siitä, mitä juuri nyt pitäisi tehdä.
Se helmi, mikä on mukana tässä talouspolitiikassa,
on tietenkin myös se, että sen lisäksi,
että vastuullisen sopeuttamisen lisäksi kohennamme
työllisyyttä, teemme sen vieläpä oikeudenmukaisella
tavalla. Eli minusta on erittäin hyvä asia, että voimme
todeta täällä, että nyt kun
vaikka veroja korotetaan, niin nyt toteutuu se, että jos
vähän rikkaampi olet, maksat enemmän
veroja, ja jos vähän pienempituloisempi, niin
maksat pikkuisen vähemmän. Se on reilua, se on
oikeudenmukaista. Ja se on myös tämän
talouspoliittisen kokonaisuuden helmi, että näinkin
vaikeissa olosuhteissa kaikkinensa pystymme tekemään
ratkaisuja, jotka jopa hivenen pienentävät tuloeroja.
Se on todella tärkeää myös politiikan
uskottavuuden ja semmoisen oikeutuksen vuoksi. Ihmiset ovat valmiita vaikeissakin
päätöksissä tinkimään,
kunhan he tuntevat, että tämä homma toimii
oikeudenmukaisesti. Siinä mielessä olen oikein
iloinen tästä kokonaisuudesta.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! On hyvä ja viisasta, että hallitus
tavoittelee talouden vahvistamista, yrittäjyyden vahvistamista,
vaihtotaseen kääntämistä alijäämästä ylijäämäksi,
kaikki nämä ovat viisaita tavoitteita. Mutta pitää kysyä: onko
viisasta sitten, kun ei toimita käytännössä kuitenkaan
näiden tavoitteiden toteuttamiseksi?
Tässä otan yhden asian esille, ja se on kestävän
puuntuotannon turvaaminen elikkä Kemera-tuki. Tämä suoraan
vaikuttaa suomalaisen vaihtotaseen vajeeseen pienentävällä tavalla,
suoraan vaikuttaa työllisyyteen, suoraan vaikuttaa ilmastokysymyksiin.
Siinä on pelkästään myönteisiä puolia.
Nyt hallitus kuitenkin siirtää sinne vain 5 miljoonaa
euroa ja jättää 12 miljoonaa siirtämättä niitä rahoja,
jotka on varattu pienpuun energiatukeen. Miksi ihmeessä tätä kokonaispottia
ei siirretty tällä kertaa tähän
työhön? Tällä hetkellä koneet
seisovat, urakoitsijat, metsänomistajat eivät
tiedä, missä mennään, he eivät
lähde liikkeelle. Tämä ei kyllä taloutta
kohenna. Elikkä tavoitteet ja toimenpiteet ovat varsin
ristiriitaisia. Kaiken lisäksi on niin, että kun metsänomistaja
laittaa 70 prosenttia tähän Kemeran päälle
ja tuottaa välillisiä ja välittömiä verohyötyjä valtiolle
jo enemmän kuin mitä tämä Kemera-tuki
on, ennen kuin Kemera-tuet tulevat tilille, niin on erittäin
viisasta, arvoisa hallitus, että nyt laitettaisiin heti
tuo 12 miljoonaa, niin kuin keskusta on esittänyt, tähän
asiaan. Silloin toimittaisiin järkevällä tavalla
ja silloin vahvistettaisiin yhtä aikaa yrittäjyyttä,
työllisyyttä, vaihtotasetta ja myöskin
ilmastonäkökulmia ja vähennettäisiin
tuontitarvetta energian osalta.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Puhun samasta aiheesta kuin edustaja Leppä:
Eli täällä lisätalousarviossa
on otettu esille nuo Kemera-varat. Niitten osalta on valitettavasti
todettava se, että pitkäjänteisyys kaiken
kaikkiaan Kemera-varojen käytössä ja
niiden osalta ei oikein ole monellakaan tavalla häikäissyt.
Eli määrärahathan ovat vuosi vuoden jälkeen
aina loppuneet, seuraavalle vuodelle on siirtynyt aina rästejä,
ja kuten todettua, viime vuodelta tälle vuodelle siirtyi
noin 17 miljoonan euron Kemera-rästit. No, nyt lisätalousarviossa
on lisätty Kemeraan tuo 5 miljoonaa euroa, mutta kuten
edustaja Leppäkin sanoi, samaan aikaan metsäsektorin
kehittämisestä on häviämässä 12
miljoonan euron potti pienpuun energiatuen kaaduttua. Siksi onkin
syytä kyllä kannattaa tuota keskustan valiokuntaryhmän
tekemää vastalausetta, jolla edelleen lisättäisiin
vielä 12 miljoonaa euroa noihin Kemera-varoihin, jolloin
käytännössä tuo pienpuun energiatukeen
varattu 17 miljoonaa euroa saataisiin käyttöön
metsiemme kasvuun.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Taloustilannetta on tänä päivänä aika
vaikea ennustaa, ja sen takia tämäkin lisätalousarvioehdotus
on varmaan aika varovainen. Totta kai on oikeutettua vaatia vähän
joka toiselle momentille enemmän rahaa, mutta koen, että hallitus
kuitenkin kantaa talousvastuuta, niin että ei lähdetä ylimitoittamaan
tässä tilanteessa esityksiä, koska verotulokertymästä ei
voida olla varmoja.
Pidän muutamaa kohtaa hyvänä, mitä kuitenkin
hallitus esittää.
Poliisi on saamassa 9,9 miljoonaa lisämäärärahaa.
Se on oikea suunta, sillä Suomen poliisitiheys on kansainvälisesti
arvioidusti alhainen, vain 1,5 poliisia tuhatta asukasta kohden.
Tämä on tärkeää huomata,
sillä kansainvälinen rikollisuus lisääntyy
rajojen auetessa ja tänä päivänä turvattomuus
saa mitä erilaisimpia ja ehkä röyhkeämpiäkin
muotoja.
Nuorten yhteiskuntatakuuta ajatellen on oikein, että hallitus
esittää työllisyyteen 24:ää miljoonaa
euroa lisää. Erityisesti pidän tärkeänä, että aktiiviset
yhdistykset saavat jatkossakin palkkatukea, jonka turvin ne voivat
palkata työttömiä tekemään
yhteiskunnallisesti arvokasta työtä.
Kiitosmaininnan ansaitsee myös puuntuotantoon osoitettu
5 miljoonaa euroa, joka tässä äskenkin
oli esillä, ja perusväylänpitoon osoitettu 12
miljoonaa euroa — joskin tästä perusväylänpitoon
tulee alle 6 miljoonaa, ja se on kyllä tiestön
kuntoa ajatellen liian vähän. Kun hallitus jatkossa
miettii tulevia lisäbudjetteja, niin kyllä sitä määrärahaa
tulee kohdentaa enemmän sinne maaseudun tiestöön,
joka on tärkeä elinkeinotoiminnan kannalta, puuhuollon
kannalta, koska se korjausvelka vain kasvaa, mitä huonommaksi nämä perustiet
päästetään.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on ihan hyvä,
että työllisyyteen ja työllistämiseen,
erityisesti nuorten tarpeisiin, tulee lisärahaa. Tästä on
paljon positiivisia puheenvuoroja käytetty muidenkin kuin
minun toimestani. Sitten samalla muistutan siitä, että kaikkiaan
työllisyysmäärärahat vähenevät
kuitenkin tälle vuodelle pohjabudjetin perusteella yli
50 miljoonalla eurolla edellisen vuoden tasosta. Siinä mielessä tämä paikkaus,
mitä nyt tässä tapahtuu, paikkaa osan,
ei kuitenkaan ihan kaikkea. Toki sekin täytyy myöntää,
että työttömyys on tässä vähentynyt
eikä tarvekaan ehkä sillä mittarilla
mitaten ole ihan niin suuri.
Toinen asia, mihinkä halusin kajota, liittyy näitten
homekoulujen ja muuta pikaista korjausta vaativien koulujen pikaremonttiin.
Meillä on eri puolilla Suomea todella paljon sellaisia
kouluja tai monta kertaa myöskin sosiaali- ja terveyspuolella
sellaisia toimitiloja, jotka eivät täytä näitä...
(Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle.)
Arvoisa puhemies! — ... jotka eivät täytä,
nuo tilat, terveellisen työtilan vaatimuksia. Eri vuosien
aikaan taakse jääneessä elämässä on
vuosittain, lisäbudjetein muun muassa, joskus varsinaistenkin
budjettien kautta, voimavaroja lisätty näihin
tarpeisiin. On hyvä, että tällainen pieni
lisäraha tällä kertaakin lisätalousarvion
kautta tähän kaikkeen saadaan.
Täytyy toivoa, että hallituksella olisi semmoinen
jämerämpi käsitys siitä, miten
laaja tämä ongelma ylipäänsä on
eri aloilla, ei vain koulutuksen ja sivistystoimen alalla vaan myöskin
täällä terveydenhoidon ja sosiaalitoimen
alalla, ja sitten tämän arvion pohjalta tämmöinen
selvä toimenpidepolitiikka, jolla vastattaisiin niihin
haasteisiin ja yritettäisiin mahdollisimman pikaisesti korjata
niitä vaurioita, jotka tällä hetkellä vaarantavat
terveyttä, ennen kaikkea monta kertaa nimenomaan lasten
terveyttä.
Pikaisia ratkaisuja tässä tarvitaan ja kaivataan,
ja tässä on pieni kädenojennus ihan oikeaan suuntaan.
Kaiken lisäksi valiokunta on tehnyt tämän
momentin perusteluihin oikean ja tarpeellisen korjauksen, joka auttaa
nyt tämän määrärahan
käyttöä ehkä vähän
laajempiin tarpeisiin kuin aikaisemmin oli ajateltu.
Vielä kolmantena asiana minäkin kajoan — vaikka
tämä lisätalousarvio ei ole varsinaisesti mikään
tienpidon budjetti, ei, isot rahat kuitenkin niihin tarpeisiin,
infraan, hoidetaan varsinaisissa budjeteissa, niin nyt tämäkin
asiayhteys antaa siihen vahvat perusteet — siihen, että on
kyllä toivottavaa, että hallitus, ja sen haluan
tässä yhteydessä sanoa, vielä tarkentaa
sitä kehyspäätöstään,
niin monelta kohtaa vino, epäoikeudenmukainen ja maan eri
osia ja niiden infratarpeita, liikennetarpeita niin epäoikeudenmukaisesti kohteleva
se esitys on.
Myöskään se mitoitus, millekä tuo
lähivuosien liikenneinfran rahoitus perustuu, ei tässä suhdannetilanteessa
ole mielestäni oikea. Kun tulevaisuuden talouden ja aineellisen
menestyksen perustaa rakennetaan, kyllä siinä silloin
liikenneyhteydet ovat tärkeässä roolissa.
Täytyy toivoa vain, että myöhemmin sitten,
kun kehyskeskustelua täällä lopullisesti
käydään — tämä on semmoista
esileikkiä siihen — palataan tässä hengessä asiaan.
Mutta nyt jo tässä yhteydessäkin edellisen
puheenvuoron käyttäjän viestiin yhtyen
täytyy toivoa, että hallitus jatkossa korjaa niitä virheitä,
mitä tässä suhteessa kehyspäätökseen
sisältyy.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitusta täytyy joskus voida kiittääkin:
Oli erittäin hyvä, että tässä lisätalousarviossa
esitetään keskustan syksyllä voimakkaasti
esiintuomalla tavalla lisäystä oppilaitosten perustamiskustannusten
valtionosuuksiin ja -avustuksiin. Tuo 20 miljoonaa euroa
on tietysti pieni raha tässä yhteydessä,
mutta kuitenkin oikeansuuntainen. Kun edes tällaisilla
lukemilla mentäisiin tulevina vuosina, niin pikkuhiljaa
saataisiin tilannetta korjatuksi. Oli tärkeä myöskin
tämä sivistys- ja tiedejaoston ja valiokunnan
tekemä tarkennus, jonka mukaan näitä varoja
voidaan käyttää paitsi näitten
homekoulujen korjauksiin myöskin uudisrakentamiseen. Ainahan
ei kannata korjata, vaan on parempi rakentaa uutta. Siinä mielessä tämän määrärahan
käytön joustavuus on paikallaan.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän keskustan tekemään
vastalauseeseen liittyen — täällä esitetään
12 miljoonaa euroa — nyt haluan kumminkin tässä tuoda
esille sen, että on tulossa toinen lisätalousarvio
toukokuun 24. päivä, ja siinä pienenergiapuun
tukea, mille on budjetoitu 17 miljoonaa tälle vuodelle,
esitetään siirrettäväksi Kemera-tuen
puolelle. Minun mielestäni tämä on aiheeton
tässä vaiheessa, tämä lisätalousarvioesityksen
vastalause. Se tulee kokonaisuudessaan sieltä Kemeralle
käytettäväksi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Se, mihin Piirainen nyt kajoaa, on tärkeä asia,
ja täytyy sanoa, että se on hyvä siirto,
jos hallitus tämän nyt toteuttaa seuraavassa lisätalousarviossa.
Se on vähintä, mitä se nyt voi tehdä, ja
on hyvä kuulla — itse asiassa olen jo aikaisemmin
kuullutkin — että näin olisi tapahtumassa. Silloin
kun on tämmöinen edes osatunnustuksen antamisen
paikka, niin se pitää antaa, ja tämä on kumminkin
askel oikeaan suuntaan.
Samalla kertaa sanon senkin, että minusta hallitus
olisi voinut nyt jo tässä lisätalousarviossa varata — ja
toivon mukaan nyt sitten siinä seuraavassa lisätalousarviossa
varaa — myös riittävät varat
alue- ja rakennepolitiikan siihen kansalliseen rahoitusosuuteen,
joka ei vieläkään ole riittävä.
Jos ei se ole riittävä, niin me emme käytännössä pysty
käyttämään kaikkea sitä EU:sta meille
luvattua rahaa, koska vastinraha määrää sen,
minkä verran me kykenemme käyttämään EU:n
meille lupaamaa rahaa, ja sen hölmömpää juttua
nyt ei ole olemassa kuin se, että me jätämme
käyttämättä EU:n meille periaatteessa
myöntämät rahat sen takia, että sitä pientä kansallista osuutta
emme ottaisi käyttöön. Toivon, että tämänkin
asian osalta se seuraava lisätalousarvio toisi nyt vielä tarvittavaa
lisäkorjausta, vaikka pieni korjaus oikeaan suuntaan tässäkin
kyllä nyt tapahtuu.
Yleiskeskustelu päättyi.