Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävänä on
esitys kirkkolain virkamiesoikeudellisten säännösten
kokonaisuudistukseksi. Tässä on kyseessä kirkkolain
säätämisjärjestyksen piiriin kuuluva
asia, eli esitys on kirkolliskokouksen ehdotuksen mukainen, eikä sen
sisältöä täällä eduskunnassakaan
voida muuttaa, ei myöskään hallitus voinut
muuttaa, vaan esitys on joko hyväksyttävä sellaisenaan
tai kokonaan hylättävä.
Ehdotuksen tavoitteena on, että kirkon ja seurakuntien
viranhaltijoiden asema järjestetään lainsäädännössä kattavasti
ja kootusti. Viranhaltijoiden oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista
säädettäisiin perustuslain edellyttämällä tavalla
lain tasolla. Kirkkolain nykyiset säännökset ovat
tältä osin puutteellisia, ja lain tasoa edellyttäviä asioita
on osittain järjestetty virkasääntöjen tasolla.
Nykyiset virkamiesoikeudelliset säännökset
ovat myös muilla tavoin jääneet jälkeen valtion
ja kuntien virkasuhdetta sekä työsopimussuhdetta
koskevien lakien kehityksestä eivätkä enää kaikilta
osin vastaa työelämän tarpeita. Ehdotetussa
uudistuksessa pyritään lähentämään
sääntelyä valtion ja kuntien viranhaltijoita koskevaan
sääntelyyn, jollei kirkon järjestysmuodosta
tai toiminnan luonteesta muuta johdu. Varsinkin papiston asemaan
piispallisen kaitsennan alaisena liittyy sellaisia erityispiirteitä,
jotka ovat antaneet aihetta poiketa muista virkamieslaeista poikkeaviin
ratkaisuihin.
Nostan nyt esille muutamia merkittävimpiä muutoksia
nykyiseen lainsäädäntöön
verrattuna ja myös sellaisia kohtia, jotka ovat herättäneet keskustelua.
Seurakuntien ja seurakuntayhtymien pappien virkaan valitsemista
ja virkamääräyksen antamista koskevat
säännökset ehdotetaan säilytettäväksi
pääosin entisellään. Tuomiokapitulin
harkintavaltaa kirkkoherran ja kappalaisen viranhakuajan jatkamisesta,
uudesta hakumenettelystä tai virkasuhteen täyttämättä jättämisestä ehdotetaan
laajennettavaksi.
Viranhaltijoita koskevasta kurinpitomenettelystä ehdotetaan
luovuttavaksi kokonaan. Kurinpitomenettely on koettu raskaaksi ja
kankeaksi. Pappien, lehtorien ja kanttoreiden osalta se on nykyisin
käytännössä ainoa keino päättää virkasuhde
yksipuolisesti työnantajan aloitteesta. Valtion virkamiehiä ja
kunnallisia viranhaltijoita koskevista laeista kurinpitomenettely
poistettiin jo 90-luvulla tehdyissä uudistuksissa.
Palvelussuhteen päättämiskeinoja
olisivat jatkossa irtisanominen ja purkaminen, joita koskevat säännökset
pääasiassa vastaisivat muiden virkamieslakien
sisältöä. Tämä kirkkolain
muutos kaventaa siis nykyistä virassapysymisoikeutta ja on
siksi herättänyt kirkon piirissä pelkoa
siitä, että sitä voitaisiin käyttää vastoin
lain henkeä niiden kirkon työntekijöiden
palvelussuhteen päättämiseen, jotka esimerkiksi
ovat opin ja tunnustuksen tulkinnoissa vähemmistössä.
Uskonnon ja omantunnon vapaus perusoikeuksina suojaavat myös
kirkon tunnustuksessa pitäytyviä ja sen mukaan
uskovia ja kirkossa toimivia kirkon jäseniä ja
työntekijöitä. Tämän
voi katsoa merkitsevän sitä, että kirkon
opin ja tunnustuksen mukainen kirkon perinteeseen pohjautuva käsitys
uskonnon harjoittamisesta ei ole sinänsä papille
sopimatonta käyttäytymistä tai velvollisuuksia
vastaan toimimista, vaikka se poikkeaisi enemmistön omaksumasta
kirkon opin ja tunnustuksen tulkinnasta.
Kaikissa kirkon ja seurakuntien viroissa sekä eräissä,
muun muassa jumalanpalvelukseen, kirkollisiin toimituksiin ja opetuksiin
liittyvissä, työsuhteissa kelpoisuusehtona on
jo nykyisin kirkon jäsenyys. Esityksen mukaan näissä tehtävissä edellytettäisiin
jatkossa tämän jäsenyyden lisäksi
myös konfirmaatiota. Esitys koskee työntekijöitä,
joiden tehtävät liittyvät jumalanpalveluselämään,
diakoniaan, kasvatukseen, opetukseen tai sielunhoitoon tai jos muutoin
tehtävän luonteen vuoksi on perusteltua edellyttää kirkon jäsenyyttä.
Kirkolliskokous perusteli tätä sillä, että konfirmaatio
vahvistaa kirkon jäsenen sitoutumisen uskoon, johon hänet
on kastettu. Edellytys olisi myös yhtenäinen kummeille
ja luottamushenkilöille asetettujen vaatimusten kanssa. Ennen
lain voimaantuloa tehtäväänsä valitut
henkilöt säilyttäisivät kuitenkin
kelpoisuuden tehtävässään uudesta
konfirmaatioedellytyksestä riippumatta.
Kirkkoherran, kappalaisen, vakinaisen lehtorin ja kanttorin
virkaan valinnasta viranhaltijalle annetaan nykyisin valtakirja,
kun muille viranhaltijoille annetaan virkamääräys
virkaan. Tästä valtakirjasta ehdotetaan luovuttavaksi.
Niiden asemasta annettaisiin kaikkia virkasuhteita koskeva viranhoitomääräys.
Viranhaltijan asumisvelvollisuutta virka-asunnossa tai muuten
riittävän lähellä toiminta-aluetta
koskeva säännös jäisi myös
pois. Kirkkoherran tai kappeliseurakunnan kappalaisen asumisvelvollisuutta
virka-asunnossa koskeva säännös jäisi
kuitenkin voimaan.
Uutena asiana lakiehdotukseen sisältyy sivutoimilupaa
koskevien säännösten lisäksi
kilpailevaan toimintaan kohdistuvia säännöksiä.
Viranhaltija ei saa virkasuhteen kestäessä harjoittaa
sivutoimena sellaista toimintaa, joka kilpailevana toimintana ilmeisesti
vahingoittaisi työnantajaa.
Lakiehdotukseen ei sisälly erillistä syrjintäkieltoa
koskevaa säännöstä, jollainen
sisältyy muun muassa valtion virkamieslakiin, lakiin kunnallisesta
viranhaltijasta ja työsopimuslakiin. Kirkkoa työnantajana
sitovat työhönotossa ja työssä perustuslain
syrjintäkielto sekä yhdenvertaisuuslaissa ja tasa-arvolaissa
säädetyt syrjinnän kiellot. Lisäksi
työsopimussuhteessa kirkkoa työnantajana koskee
työsopimuslain syrjintäkieltosäännös.
Arvioitaessa toiminnan syrjivyyttä on uskonnollisille yhteisöille
hyväksytty perustuslainkin säädännön
puitteissa tietty autonomia niiden järjestäessä uskontoon
liittyvä toiminta oppinsa ja tunnustuksensa mukaisesti.
Koska valtiosääntömme sallii kirkolle
oman lainsäädännöllisen elintilan
toimia tunnustuksensa mukaisesti, on toivottavaa, että kirkko
käyttää ja sen sallitaan myös
aidosti käyttää tätä elintilaansa.
Toivottavaa on, että myös kirkossa mietitään
tarkoin, että lainsäädännön
harmonisointi tehdään sen oman tunnustuksen mukaisen
identiteetin ja siitä nousevien tarpeiden vaatimusten rajoissa.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos ministeri Räsäselle
hyvästä esittelystä. Tämä hallituksen
esitys laiksi kirkkolain muuttamisesta on varmasti paikallaan, ja
se tulee tekemään seurakunnista moderneja, tähän
aikaan sopivia työyhteisöjä, ja tätä kautta
varmasti myös sitä tärkeää työtä,
jota seurakunnissa tehdään, tullaan viemään
sillä tavalla eteenpäin, että töissä paremmin
viihdytään, esimiestyö paranee ja näin myös
se työyhteisön tuloksellisuus paranee.
Sellaisen huomion haluaisin tähän lähetekeskusteluun
tuoda, että kirkkolaki esimerkiksi vaikkapa johtavan virkamiehen
eli kirkkoherran tehtävien osalta on aika yksityiskohtainen,
ja meillä Suomessa on hyvin erikokoisia seurakuntia. Suurissa
seurakunnissa monia tällaisia hyvinkin rutiiniluontoisia
päätöksiä voitaisiin mielestäni
enemmän delegoida eteenpäin eikä välttämättä kirkkoherran
tarvitsisi sitten koko työyhteisön johtajana perehtyä jokaiseen
yksityiskohtaan. En toki itse ole koskaan ollut seurakunnassa töissä enkä niin
tarkkaan kysymystä tunne, mutta seurakunnan luottamushenkilönä muun muassa
ja paljon seurakuntien työntekijöiden kanssa ja
asiaa tuntevien kanssa keskustelleena olen saanut tämänsuuntaista
palautetta, joten tämän huomion halusin näin
tässä lähetekeskustelussa nostaa esiin.
Keskustelu päättyi.