Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on laki
vesikulkuneuvorekisteristä. Se on mitä ajankohtaisin — vedet
ovat jäistä vapautuneet, ja aallot siellä odottavat
veneenkylkiä hyväilyynsä — joten on
syytä käydä tähän vesikulkuneuvorekisterilakiin.
Tässä esityksessä ehdotetaan, että vesikulkuneuvorekisterin
ylläpitäminen siirretään maistraateilta
Liikenteen turvallisuusvirastolle. Näitä vesikulkuneuvorekisterimerkintöjä tässä rekisterissä
on
noin 180 000 vesikulkuneuvosta, ja vuosittain näitä merkintöjä tehdään
noin 25 000, joista ensirekisteröintejä noin
9 000 ja omistaja- ja haltijavaihdoksia noin 12 000,
joten tämä lainmuutos koskettaa varsin montaa
vesikulkuneuvon omistajaa. Jatkossa siis Liikenteen turvallisuusvirasto
vastaisi tuosta rekisteritoiminnan järjestämisestä.
Valiokunta pitää tätä lakiehdotusta
nykytilannetta selkeyttävänä ja viraston
osaamiseen ja asiantuntemukseen erittäin hyvin sopivana.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi hankkisi rekisteröintitehtäväpalveluja
sopimusrekisteröijiltä, joina toimisivat eri palveluntuottajat.
Valiokunta pitää tätä ehdotusta
rekisteriin liittyvien rekisteröintipalveluiden alueellisen
saatavuuden kannalta hyvänä. Sopimusrekisteröijänä voisi
toimia yksityinen tai julkinen palveluntuottaja.
On myös erittäin hyvä se, että tämän
esityksen myötä pyrittäisiin lisäämään
sähköisten rekisteröintitapojen käyttöä tässä asioinnissa.
Jatkossa vesikulkuneuvorekisteröinti olisi mahdollista hoitaa
sähköisesti jo kulkuneuvon hankinnan yhteydessä,
ja jatkossa asiakkaalla olisi mahdollisuus valita joustavasti kolmen
eri asiointitavan välillä: joko asioimalla fyysisesti
sopimusrekisteröijän luona, tekemällä sähköinen
rekisterimerkintä tai lähettämällä lomakkeet
perinteiseen tapaan postin välityksellä rekisteröijälle.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että jatkossa Liikenteen turvallisuusviraston sopimusrekisteröijä,
jolla esityksen mukaan olisi jatkossa suora käyttöyhteys
vesikulkuneuvorekisteriin, merkitsee heti rekisteri-ilmoituksen
vastaanottamisen yhteydessä tiedot vesikulkuneuvorekisteriin. Tuossa
kuulemisen yhteydessä kävi ilmi, että on ollut
tapauksia, joissa asiakas on tehnyt rekisteri-ilmoituksen mutta
rekisterimerkintää tähän rekisteriin
ei ole kuitenkaan heti tehty. Asiakkaan täytyy voida luottaa
siihen, että rekisteri-ilmoituksen jätettyään
hän voi heti käyttää vesikulkuneuvoa,
ja se on tietysti myös edellytys, että kun tuo
rekisteri-ilmoitus on tehty, niin silloin kulkuneuvoa voidaan käyttää.
Tämä uusi järjestely nyt poistaa nämä viiveet
tämän ilmoituksen ja rekisterimerkinnän
tekemisen väliltä.
Valiokunta myös katsoo, että asiointi sopimusrekisteröijien
luona ja käytännön rekisteröintimenettelyt
tulee järjestää niin, että asiakkaalle aiheutuu
toimenpiteestä mahdollisimman vähän vaivaa,
ja jatkossakaan ei tule edellyttää tarpeettomia
uudelleenrekisteröintejä eikä rekisterikilpiä tarvitse
vaihtaa ilman erityistä syytä.
Myös tämän uudistuksen tiedottamisesta
täytyy huolehtia asianmukaisesti, jotta veneiden omistajilla
on tieto näistä sopimusrekisteröijistä nyt,
kun tämä siirtyy maistraateilta pois.
Tähän lakiesitykseen tuon käsittelyn
yhteydessä nousi eräs tarkennustarve, jonka valiokunta
on tuossa esityksessään tehnyt. Asiantuntijakuulemisessa
tuli esille Tenojoella käytettävien veneiden rekisteröintiin
liittyviä erityiskysymyksiä. Tenojoen veneiden
rekisteröintivelvollisuus perustuu Suomen ja Norjan väliseen
sopimukseen, ja Tenojoella käytettävät
vesikulkuneuvot voitaisiin jatkossa rekisteröidä vesikulkuneuvorekisteriin.
Mahdollisten tulkintaongelmien välttämiseksi valiokunta
kuitenkin ehdottaa, että esityksen 3 §:ään
lisätään uusi 2 momentti, jonka mukaan
vesikulkuneuvorekisteriin voidaan merkitä myös
sellainen vesikulkuneuvo, jonka rekisteröintiin ei ole
tämän lain nojalla velvollisuutta, ja tämä kohdistuu
nimenomaan näihin Tenojoen veneisiin.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään
muutoin hallituksen esityksen mukaisina, paitsi tähän
1. lakiehdotukseen tehdään 3 §:ään muutos
niin, että "vesikulkuneuvorekisteriin voidaan merkitä myös
sellainen vesikulkuneuvo, jonka rekisteröintiin ei ole
tämän lain perusteella velvollisuutta".
Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Olen iloinen siitä, että vihdoin
tämä rekisterikäytäntö saadaan
yhtenäiseksi ja se selkeytyy myös veneiden osalta.
Käytännössä tämä rekisteröinnin
siirtyminen Trafiin sujuvoittaa rekisteröintikäytäntöjä,
ja venekauppiaille tulee myös mahdolliseksi samanlainen
ennakkorekisteröintikäytäntö kuin
tieliikenneajoneuvoissa. Tämä yhtenäisyys on
erittäin tärkeää myös
sen puolesta, että tiedot saadaan selkeästi yhdestä paikasta,
ja uskon, että se lisää myös
luotettavuutta. Maistraateissa asiointi on koettu veneilijöiden
osalta hitaaksi ja hankalaksi, ja on hyvä, jos byrokratiaa
saadaan tältä osin helpotettua. Jonkun verran
väärinkäytösepäilyjä oli
myös tähän maistraattikäytäntöön liittyen,
ja uskon, että tämä myös, että siirrytään Trafin
käytäntöihin, vähentää näitä väärinkäytöksiä.
Uskon, että tämä on loppujen lopuksi
venealalle erittäin hyvä asia ja lisää selkeyttä ja
myöskin lisää turvallisuutta pitkällä aikavälillä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokunta keskusteli aika tarkkaan, ja yksi
yksityiskohta mutta kuitenkin ihmisten kannalta tärkeä oli
se, että kun keskustelimme näistä Tenojoen
veneistä — senhän määrittelee
Suomen ja Norjan välinen sopimus, miten niitä rekisteröidään
ja käytetään ja kuka niitä omistaa — niin valiokunnankin
mukaan, vaikka rekisterinpitäjä vaihtuu tai se
välimies siinä vaihtuu, joka hoitaa sitä rekisteröintiä,
tilanne ei saa johtaa siihen, että nämä ihmiset
siellä jokivarressa joutuvat ruuvaamaan entisiä kilpiä pois
ja vaihtamaan niitä kilpiä ja ruuvaamaan sitten
takaisin ja että siitä tulee maksuja.
Me lähdimme siitä, että käytännön
pitää olla sellainen kuin se on autoissakin, että kun
kerran on rekisterikilpi autoon pantu, niin se on sama myös
veneessä, että se siellä pysyy ja niitä ei
tarvitse vaihtaa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän tarkoituksena
on siis selkeyttää ja helpottaa veneiden rekisteröintiä,
ja tämä maistraateilta siirtyvä rekisteröinti
siirtyy nyt siis Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tehtäväksi.
Käytännössä Liikenteen turvallisuusvirasto tekee
sopimusrekisteröijien kanssa palvelusopimuksia, elikkä nämä rekisteröintipisteet
veneilijöille sitten ovat jossain muualla. Sellaisena voi toimia
esimerkiksi pursiseura, ja sillä lailla ne palvelupisteet
voivat olla lähellä näitä rekisteröintejä varten.
Mutta erityisen tärkeätä on myös
se, että tämän uudistuksen myötä kehitetään
tätä sähköistä rekisteröintipalvelua,
joka on esimerkiksi ajoneuvoilla nyt jo käytössä,
ja se on hyvä menetelmä. Siinä mielessä palvelu
paranee.
Samoin se, että silloin kun ostetaan uusi rekisteröintivelvoitettu
vesikulkuneuvo ja siinä ostotapahtuman yhteydessä voidaan
jo tuo rekisteröintimerkintä tehdä suoraan,
parantaa vesikulkuneuvojen omistajien rekisteröintipalvelua.
Yleiskeskustelu päättyi.