Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa on parhaillaan käsittelyssä lähes
kaikissa valiokunnissa selvitys tulevan komission ohjelmaan vaikuttamisesta.
Lähtökohtaisesti me perussuomalaiset pidämme
hyvänä sitä, että eduskunta
saa edes keskusteltavakseen EU:n päätöksentekoon
liittyviä asioita, ja uutta komissiota kun ei ole valittu,
niin voimme vain toivoa, että Suomen kansan valitseman
eduskunnan ääni kuuluu siellä vallan
ytimissä.
Joka tapauksessa nyt on jo lähtökohtaisesti selvää,
että EU-sääntely tulee lisääntymään
kautta kaikkien politiikkasektoreiden. Näin näyttää käyvän
eritoten maataloudessa ja rajusti: on tulossa uusia tukimuotoja,
jotka tulevat lisäämään valvontoja
ja kustannuksia, vaikka Suomen maatalous on jo nyt todella tarkkaan
valvottu ja uusia ehtoja on paikoitellen Suomessa hankala noudattaa.
Tämä sääntely ei näytä tuovan
lisäarvoa Suomen maataloudelle tai muille politiikkasektoreille.
Päinvastoin maataloudessa se voi johtaa jopa tilojen lopettamisiin.
Nyt haluan kysyä pääministerin sijaiselta,
kuka siellä vastaakin: Pitääkö hallituksen
mielestä sääntelyä lisätä vaiko
purkaa? Ja millainen sääntely tuottaa nimenomaan
lisäarvoa Suomelle ja Suomen politiikalle ja sitä kautta
myöskin Euroopan unionin politiikalle?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Eduskunta on juuri käsitellyt hallituksen
selonteon ja suuren valiokunnan käsittelemän eduskunnan
vastauksen liittyen EU-tavoitteisiin. Siinä on käyty
lävitse nimenomaisesti myöskin tätä meidän
periaatteellista suhtautumistamme säätelyyn. Lähtökohtana
on ollut se, että kysymyshän ei ole niinkään
siitä, onko se säätely tarpeellista vai
ei — yleensä säätely on tarpeellista — vaan
sitten edelleen on aina kysyttävä, millä tasolla.
Kyllä me olemme olleet valmiita korostamaan enemmän
niin sanottua läheisyysperiaatetta: sitä säätelyä,
joka ei ole tarpeen esimerkiksi sisämarkkinoiden toiminnan
varmistamiseksi, ei tarvitse tehdä Euroopan tasolla vaan se
voidaan jättää kansallisten jäsenvaltioiden päätäntävaltaan.
Tämä on ollut pitkään jo tällainen
yleislinja, jossa on haluttu päästä tarpeettomasta
säätelystä eroon. Toisaalta on varmasti
asioita, joissa — niin kuin esimerkiksi rahamarkkinoiden
toiminnan kannalta — sitä päinvastoin
on joissain tapauksissa myöskin lisättävä ja
juuri eurooppalaisella tasolla.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan.
Pirkko Mattila /ps:
Kuitenkin pisimmälle integroitu politiikkasektori eli
maatalous, missä hallintoa on yhtenäistetty kaikista
eniten, näyttää olevan se sektori, jossa
sääntely lisääntyy koko ajan
ja jopa valvontoja varten arvioidaan kymmeniä henkilötyövuosia
tarvittavan lisää palkattua henkilökuntaa.
Ja samalla hengenvedolla täytyy olla huolissaan siitä,
mikä vaikutus Euroopan unionin politiikalla on metsiämme
koskevaan kansalliseen lainsäädäntöön,
mukaan lu-kien hallituksen suunnitelma tästä lakiesityksestä,
jolla aiotaan yhtiöittää Metsähallituksen
liiketoiminnot.
Toinen suuri huoli on tietenkin energia- ja ilmastopolitiikan
linjauksista Euroopan unionissa: miten ne tulevat vaikuttamaan metsälainsäädäntöömme?
Mutta, ministeri Koskinen, miten aiotte osaltanne varmistaa
sen, että metsäpolitiikastamme päätetään
jatkossakin kansallisesti?
SDP:n uusi puheenjohtaja on julkisuudessa vastustanut Metsähallituksen
liiketoimintojen yhtiöittämistä voimakkaasti.
Aikooko hallitus nyt soutaa vai huovata tämän
esityksen kanssa? Esitättekö Metsätalous
Oy:n perustamista vaiko ette?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Siinä oli montakin kysymystä.
Jos aloitetaan vaikka tästä Metsähallituksesta. Metsähallitusta
koskeva lainsäädäntö on tällä hetkellä lausuntokierroksella.
Lausuntokierrokselle on varattu riittävästi aikaa,
koska tämä on aika tuhti paketti ja pitää sisällään
erittäin tärkeitä asioita. Näyttää siltä,
että julkisuudessa ei ole ihan kaikkia asioita ymmärretty.
Ei ole ihan ymmärretty sitä, että tämmöinen
lainsäädäntökin pitää saada
aikaan, koska tällä hetkellä ei ole olemassa
lainsäädäntöä Metsähallitusta
koskien. Uskon, että kun lainsäädäntö on
lausuntokierroksella, niin katsomme, mitä lausunnoista
on sitten annettavaa ja löytyykö sieltä joku
semmoinen malli, mitä kukaan ei vielä tähän
mennessä ole esittänyt, joka täyttäisi
nämä kaikki vaadittavat vaatimukset, mitkä tähän
asiaan liittyvät.
Toinen asia liittyy sitten tähän eurooppalaiseen
metsäpolitiikkaan. En usko, että hallitus tai kukaan
muukaan tässä salissa olisi tuomassa eurooppalaista
metsälainsäädäntöä kansalliselle
tasolle sillä tavalla kuin me sen ymmärrämme.
Eurooppalaista metsäsopimusta on kyllä hierottu,
ja siinä on vähän muitakin maita kuin
pelkästään EU-maita kansainvälisellä tasolla,
ja kuitenkin ymmärretään se, että metsillä on
erittäin paljon moniakin merkityksiä: merkitystä niin
energiatuotannossa, merkitystä luonnon monimuotoisuudessa,
merkitystä työn paikkana ja myös raaka-aineena.
On tietysti hyvä, että joistakin asioista sovitaan
eurooppalaisella tasolla, mutta se ei tarkoita sitä, että tuotaisiin
sen tyyppistä hallintoa kuin mitä maataloudessa
on.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! EU:n komissio julkaisi lokakuussa tiedonannon Emun
sosiaalisesta ulottuvuudesta. Tiedonanto oli merkittävä poliittinen
avaus. Eurooppa 2020 -strategiassa sosiaalisektori nostettiin
vahvasti esille. Kolme viidestä strategian päätavoitteesta ovat
sosiaalisektorin teemoja: työllisyys, koulutus ja köyhyys.
Nykyinen komissio on sisällyttänyt tiedonantoonsa
pitkän aikajänteen tavoitteena rajat ylittävän
solidariteetin vahvistamisen, EU:n budjetin kasvattamisen, keskitettyjen
tulonsiirtomekanismien luomisen, ja kaiken kukkuraksi komissio esittää keskitettyä
työttömyysvakuutusjärjestelmää.
Kysyn asianomaiselta ministeriltä: miten hallitus on valmistautunut
tulevan komission ohjelmaan vaikuttamisessa siihen, että uusi
komissio ei puutu jäsenmaiden toimivallassa oleviin asioihin,
joita edellä esitin? Itse en löytänyt
noita neljän varteenotettavan (Puhemies koputtaa) tavoitteen
vastaisia toimenpiteitä ennakkovaikuttamissuunnitelmasta.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tämä sosiaalinen ulottuvuus,
mihin te viittaatte, on todella siellä uudessa ohjelmassa
erittäin tärkeä asia. Se liittyy eriarvoisuuteen,
se liittyy köyhyyteen, se liittyy hyvin moneen asiaan,
ja on erittäin hyvä asia, että tämä sosiaalinen
ulottuvuus nyt siellä tulee. Tämä liittyy
myöskin siihen, että me haluamme pitää siitä kiinni,
että meillä säilyy omassa kansallisessa
vallassamme esimerkiksi meidän sosiaaliturvastamme päättäminen.
Vaikka meillä on yhteisiä EU:n koordinaatiotoimia
ja meillä pitää olla siinä yhteiset
pelisäännöt ja ihmisten liikkuvuus on
mahdollista, me haluamme kuitenkin säätää itse
esimerkiksi sosiaaliturvastamme, omista asioistamme liittyen köyhyyteen,
eriarvoisuuteen ja muuhun tällaiseen. Tämä on
erittäin tärkeänä osana ja tärkeänä meidän
agendallamme.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jatkon suhteen kyllä hyvä ohje
voisi olla EU:n suuntaan: vähemmän mutta parempaa
sääntelyä. Maatalouden lisäksi
myös kuljetusalalla hyvin tiedetään se,
mitä liika sääntely aiheuttaa, kohtuuttomia
ongelmia.
Mutta, arvoisa puhemies, toinen asia on se, että kun
EU:sta tulee joku direktiivi, niin miten sitä tulkitaan
Suomessa, miten sitä sovelletaan Suomessa.
Otan esimerkiksi asuntojen energiatodistukset. Ne perustuvat
kyllä yhteiseen EU-direktiiviin, eli jonkinlainen yhteinen
energiatodistus Suomeenkin täytyy sitten lailla säätää,
mutta on kyllä säädetty malli, joka on
byrokraattinen, monimutkainen, kallis, teoreettinen ja epätarkka vielä kaiken
päälle. Ei se EU-direktiivi nyt tämmöistä olisi
sentään vaatinut Suomen eduskunnalta, mutta näin
tehtiin.
Tai otetaan toinen esimerkki: hevonlannan energiakäyttö.
Miten voi olla niin, että Ruotsissa sitä saa polttaa
energiakäyttöön mutta suomalaisen hevosen
lanta ei käy energiaksi, ja perustuu kai samaan direktiiviin?
Arvoisa puhemies! Mitä hallitus aikoo tehdä sille,
että EU-direktiivejä ei tulkittaisi Suomessa hankalimman
mukaan?
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Tässä mainittiin energiatodistukset,
ja toden totta olen kysyjän kanssa täsmälleen
samaa mieltä, että monessa suhteessa aivan oikeutetusti
omakotitaloissa asuvat ihmiset ovat kokeneet tämän
energiatodistusjärjestelmän epäreiluksi,
epäselväksi. Tänne eduskuntaan tuli hyvin
arvokas kansalaisaloite tästä asiasta, ja huomenna
olen menossa ympäristövaliokuntaan kuultavaksi
tästä asiasta. Olen esittänyt, että tässä suhteessa
Suomi voisi kuunnella kansalaisia ja tätä huolta
ja esittää EU:lle, että energiatodistukset
vanhojen omakotitalojen osalta tulisivat Euroopan unionissa vapaaehtoisiksi.
Tästä aion kirjelmöidä sinne
Euroopan unionin suuntaan.
Olen myös valmis ottamaan koppia sisällöllisesti
näistä muutostarpeista, mitä eduskunnassa ilmenee.
Mielestäni tämä on sellaista säätelyä, mitä ei
tarvita. Sen sijaan monta muuta säätelyä, jotka
koskevat vaikka työntekijöiden oikeuksia tai veroparatiisien
kuriin saattamista, tarvitaan, mutta ei ehkä nyt tällaista
kysyjän mainitsemaa, mielestäni myös
turhaa byrokraattista säätelyä.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa herra puhemies! EU:n sääntely eri
muodoissaan on kansalaisten kannalta monelta osin täysin
kohtuutonta. On eräitä toimialoja, joissa se on
mennyt todella liiallisuuksiin. Täällä mainittiin
liikenne, mutta toinen on ilman muuta maatalous ja maatalouden sääntely.
Mutta on varmasti niin, että Suomi omilla päätöksillään,
ministereitten päätöksillä,
lisää tätä byrokratiaa ja sääntelyä ja
lisää myöskin viljelijöitten
henkisiä paineita.
Otan esimerkkinä erilaisen tarkastustoiminnan ja sanktioinnin.
Pinta-alamittaukset saattavat vaihdella vuosittain. On aivan käsittämätöntä,
että saman peltolohkon pinta-ala muuttuu vuodesta toiseen.
Eikö nyt ministereitten pitäisi kiinnittää huomio
siihen, että viljelijöilläkin pitäisi
olla oikeusturva?
Kohdistan tämä kysymyksen oikeusministerille:
voiko olla niin, että yksi ammattiryhmä joutuu
sekä EU-byrokratian että kansallisen byrokratian
toimesta aivan kohtuuttomaan asemaan harjoittaessaan yritystoimintaa,
tuodessaan Suomeen työpaikkoja ja huolehtiessaan ruuan
omavaraisuudesta ja kansakunnan hyvinvoinnista?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ministeri Henriksson. — Esitettiin oikeusministerille
kysymys. (Mauri Pekkarinen: Hallitus ei osaa vastata!)
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Täytyy pyytää anteeksi,
en oikein kuullut tätä kysymystä. (Välihuutoja) Mutta
jos kyse oli maatalousasiasta, niin asia kuuluu kyllä maatalousasioista
vastaavalle ministerille. (Välihuutoja)
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Jos annamme edustaja Rantakankaan kysyä uuden kerran.
(Hälinää)
Hyvä!
Antti Rantakangas /kesk:
Kohdistin tämän kysymyksen oikeusministerille
sen takia, että ymmärtääkseni
oikeusministerin pitää vastata siitä,
että kansalaisilla olisi yhdenmukainen oikeusturva. Tässä tapauksessa
viljelijäväestö on joutunut aivan kohtuuttomaan
tilanteeseen jo pitkään, jossa he ovat sekä EU-lainsäädännön
ja EU-byrokratian että myös kansallisen lainsäädännön
ja byrokratian kohtuuttomien tarkastuskäytäntöjen
ja niitten sanktioitten kohteena. Oletteko oikeusministerinä kiinnittänyt
huomion juuri tähän seikkaan, että meillä on
yksi ammattiryhmä, joka on poikkeuksellisen kovien paineitten
alla, kun he hoitavat Suomessa erittäin tärkeää työtä suomalaisen
elintarvikehuollon, maaseudun työllistämisen ja
koko kansakunnan hyvinvoinnin kannalta?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Erittäin tärkeä näkökohta.
On äärimmäisen tärkeätä,
että kaikkia ihmisiä riippumatta ammatista ja
riippumatta siitä, onko maanviljelijä tai yrittäjä,
kohdellaan samalla tavalla. Sitä oikeudenmukaisuusperiaatettahan
me pidämme yllä EU:ssa, kun käymme Brysselissä.
Mutta itse siitä sääntelystä,
joka koskee sitten maataloutta, vastaavat EU:ssa myös maatalousasioista
vastaavat ministerit. Elikkä oikeusministereitten pöytään
ei EU:ssa tule nimenomaisesti maanviljelyä koskevia asioita.
Sen takia, puhemies, olin tässä epätarkkana
ja pyydän sitä anteeksi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! En nyt mainitse, minkä puolueen
ja minkä ministerin toimesta yksi surullisenkuuluisa jätevesiasetus tuotiin
myöskin eduskunnan käsittelyyn, mutta historia
osoittaa, että meillä on ollut vaikeuksia tarkoituksenmukaisessa
ja järkevässä asetuksien ja direktiivien
soveltamisessa, ja aika usein suomalaisia syytetään
siitä, että olemme paavillisempia kuin paavi itse:
päinvastoin kuin muissa jäsenmaissa tunnutaan
aika jämäkästi pitävän
siitä kansallisesta intressistäkin kiinni.
Elikkä kysymys on todella, niin kuin edustaja Kaikkonen
täällä totesi, siitä, kuinka
niitä sovelletaan ja halutaan sovellettavan. Ja esimerkiksi liikennepuolella
on aivan naurettaviakin avauksia tehty esimerkiksi liikenneturvallisuuden
osalta — jos lohiveneen kuljettajilta ruvetaan edellyttämään
rannikkolaivurin papereita tai veturia korjaava veturinkuljettaja
ei saa ajaa veturia ulos huoltohallista, niin nämä ovat
tietysti naurettavia. Kysyisin oikeastaan pääministerin
sijaiselta: pitäisikö kiinnittää huomiota
tähän, että ei oltaisi paavillisempia
kuin paavi itse vaan tehtäisiin tarkoituksenmukaisella
ja järkevällä tavalla tätä kansallista
soveltamista?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä keskustelu on
hyvin osoittanut sen, että kaikki sääntely
ei ole missään tapauksessa pahasta vaan me tarvitsemme
sääntelyä. Mutta totta kai on varmasti
joidenkin asioiden kohdalta menty myöskin liian pitkälle,
ja tämän takia myöskin Euroopan komissio
on käynnistänyt hankkeen, jossa nyt läpikäymme
lainsäädäntöä ja katsomme
myöskin, mikä on fiksua sääntelyä ja
sellaista sääntelyä, joka aidosti tuo
lisäarvoa.
Mitä tulee sitten kansalliseen soveltamiseen, niin
minusta tämä edustaja Uotilan huomio oli erittäin
hyvä. Mehän hirveän usein haluamme syyttää EU:ta
siitä lainsäädännöstä,
jota Suomessakin toimeenpannaan, vaikka olemme itse monesti ministeriöissä itse
asiassa laajentamassa myöskin sitä soveltamista,
jolla direktiiviä Suomessa toimeenpannaan. Eli tässä suhteessa
varmaan meillä kaikilla on peiliin katsomisen paikka, myöskin
ministeriöissä, kun eri hallinnonaloilla EU-lainsäädäntöä sovellamme
ja toimeenpanemme myöskin kansallisesti.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Äsken tuli hyvin esille, että pitkälti
meillä on kotikutoista sääntelyn lisäämistä.
Usein kannattaisi käyttää järkeä,
että miltä osin me otamme käyttöön
EU:sta tulleita direktiivejä ja asetuksia.
Sääntelyn purku on erittäin ajankohtainen
teema, ja on hyvä, että hallituksessakin on rakenne ja
kehyksen yhteydessä otettu asia huolehdittavaksi. Meillä nimittäin
on tilanne, että me suunnittelemme ja suunnittelemme ja
ohjeistamme ja ohjeistamme ja normitamme ja sitten vielä valvomme.
Se pahimmillaan tarkoittaa esimerkiksi yrityksissä sitä,
että he eivät pysty keskittymään riittävästi
siihen ydintoimintaan, kun pitää huolehtia, että lain
pykälien mukaisesti toimitaan. Entä jos me kääntäisimmekin
asian toisinpäin, kysyisimme, mitä ovat vaikutukset — onko
vanhusten laitoksessa asuvan vanhuksen toimintakyky heikentynyt
tai parantunut — eli keskittyisimme enemmän siihen,
mitä saamme aikaiseksi, kuin siihen, kuinka monta neliötä on
käytettävissä?
Kysynkin ministeriltä: mitä toimenpiteitä sosiaali-
ja terveysministeriössä tehdään,
jotta päästään tästä yksityiskohtaisesta
(Puhemies koputtaa) normiholhouksesta ihmiskohtaiseen vaikutusten
tarkasteluun?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Itse asiassa kysymys on erittäin
ajankohtainen, koska juuri tänään sosiaali-
ja terveyspoliittisessa ministerivaliokunnassa ministeri Risikon
johdolla käsittelimme tätäkin kysymystä.
On totta, että hallitus on sitoutunut rakenneohjelmassaan
tiettyyn normien purkamiseen sillä tavalla järkevästi,
että saamme kuitenkin ne hyvinvointiyhteiskunnan parhaat
asiat säilytettyä. Mutta tässä täytyy
tehdä tarkkaa työtä. Itse olen sitä mieltä myös,
että ei se ikäihmisen asuminen varmastikaan yhdestä ja
kahdesta neliöstä ole kiinni vaan nimenomaan siitä,
miten hän kokee tulevansa kohdelluksi, minkälaista
palvelua hän saa, ja tässä mielessä meidän
pitää kyllä tarkastella kriittisestikin
näitä nyt sovelluksessa osin olevia määritelmiä.
Mutta samanaikaisesti mielestäni pitää huolehtia
kaikkien ihmisten oikeusturvasta. On totta, että tietyn
tavoitteen vuoksi me näitä normejakin säädämme,
ja yhtäältä pitää huolehtia
siis myös siitä, että kaikkien ihmisten,
jokaisen suomalaisen, perusoikeuksista huolehditaan, ja osin nämä normit
ovat luotuja juuri sen tavoitteen saavuttamiseksi.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Yksi sektori, jossa totisesti kaivataan parempaa sääntelyä ja
sen toimeenpanoa, on veron kiertämisen, veroparatiisien
vastainen yhteinen eurooppalainen sääntely ja
tietysti kansallinen toteuttaminen itse kussakin jäsenmaassa.
Nyt Suomessa on pantu tätä toimintalinjaa valtioneuvostossa
paperille. Kysyn valtiovarainministeriltä: miltä osin
niitä on saatu eteenpäin Euroopan unionin elimissä ja
mitä pystytään tämän
hallituskauden aikana vielä saamaan eteenpäin,
jotta tämä vakava ongelma saadaan puihin? Arvioidaan,
että tuhat miljardia euroa menetetään
vuosittain tämän veron välttelyn ja kiertämisen
seurauksena.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Koskinen kiinnitti erittäin
tärkeään asiaan huomiota. Euroopan komissio
on arvioinut, että Euroopan unionin jäsenvaltiot
menettävät verotuloja noin 2 000 euroa per
kansalainen johtuen harmaasta taloudesta ja veronkierrosta, joten
ihan jo hyvinvointivaltion rahoituksenkin näkökulmasta
kyse on erittäin suuresta ongelmasta.
Me olemme tehneet EU-tasolla paljon — komissio on tehnyt
työsuunnitelman, jossa on kymmeniä toimenpiteitä,
joilla veronkiertoa suitsitaan — mutta edelleenkin tehtävää riittää kyllä myöskin
tulevalle Euroopan parlamenttikaudelle ja tulevalle komissiolle.
Hallitushan hyväksyi vastikään ohjelman,
jossa on eri hallinnonaloilla toimenpiteet, joilla hallitus on kansainvälisesti
toimimassa veroparatiisien suitsemiseksi ja veronkierron ehkäisemiseksi.
Ja kun tuo asiakirja on nyt toimitettu eduskuntaan, niin toivon,
että kansanedustajat myöskin paneutuvat tähän
ja ehkä myöskin sparraavat hallitusta siinä,
miten voisimme vielä aktiivisesti yhdessä, koko
kansanedustuslaitos ja myöskin poliittiset päätöksentekijät,
toimia kansainvälisesti niin, että tässä asiassa
päästään eteenpäin, koska
uskon, että se on myöskin Suomen etu tulevaisuudessa.
Juha Väätäinen /ps:
Arvoisa puhemies! Mattilan lähtökohta oli
maa- ja metsätalous. Tämä hyvin läheisesti
sivuaa meidän energiatalouttamme ja ympäristönsuojelulakia.
Ympäristönsuojelulaki on täällä tulossa
käsittelyyn, ja se merkitsee sitä, että sitä muutetaan
sen mukaisesti, että se vastaa teollisuuspäästödirektiiviä EU:n kautta.
On hämmästyttävää,
että siellä on erillissäätelyä jälleen
turpeen kohdalta yhtenä ainoana energiantuottomuotona.
Todellisuus on meillä se, että puuta käyttävä voimateollisuus
tarvitsee turvetta apunaan. Jos ei näin ole, säätelyllä estetään
sitten tämän mukaanotto, ja vaihtoehtona on kivihiili. Voisiko
maatalousministeri kertoa, mistä johtuu tämä turpeen
erillissäätelyn tuleminen aina ja aina uudelleen?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Herra puhemies! Voin ehkä yrittää vasta- ta,
vaikka asia ei minulle kuulukaan, koska tä- mä ympäristönsuojelulaki
on ympäristöministeri Ville Niinistön
esittelemä laki. Tietysti kun tätä lakia
valmisteltiin, niin niihin neuvotteluihin kyllä jouduin
osallistumaan, ja sanotaan nyt — jos voisi asettaa sanansa
vaikka näin — että meillä oli
itse kullakin hieman erilaisia toiveita lain sisällön
suhteen, mutta hallituksen lopputulos oli se, mikä esitys
täällä eduskunnassa on. Toivon, että ympäristövaliokunta
ja muut valiokunnat täällä eduskunnassa
perehtyvät siihen huolella ja katsovat sitten, mikä on
tarpeellista säätelyä ja mikä on
tarpeetonta säätelyä.
Se on totta, niin kuin edustaja Väätäinen
sanoi, että usein tässä energiatuotannossa
puun ohella poltetaan myös turvetta, ja niitä molempia muotoja
tarvitaan, ja ne ovat kuitenkin sitä kotimaista energiaa,
mitä me kaikki toivomme käytettävän
yhä enemmän.
Paula Lehtomäki /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri tuossa hetki sitten
puhui siitä, millä tavalla me kotimaisin toimin
ja kotimaisella lainsäädännöllä vielä lisäämme
sitä säädöstaakkaa, joka kenties
Euroopan unionista on tulossa, ja hänen näkemykseensä tältä osin
voi yhtyä.
Komission REFIT-ohjelmahan, eräänlainen tolkkuusohjelma
eurooppalaiselle lainsäädännölle,
on ollut käynnissä jo hyvän aikaa, ja
siinähän todetaan, että erittäin
monissa eurooppalaisissa direktiiveissä on kansallinen
mahdollisuus soveltaa joustoja esimerkiksi pk-yritystoimintaa koskien
niin, että pk-yrityksille ei tule sellaista sääntelytaakkaa
kuin mitä sitten direktiivissä yleisesti ottaen
tulisi.
Kysymykseni koskee sitä, onko valtioneuvostolla olemassa
minkäänlaista kokonaisnäkemystä siitä,
missä määrin näitä joustomahdollisuuksia
on Suomessa sovellettu. Ja mitä te aiotte tehdä,
kun totesitte, että kansallista säädäntöä pitää purkaa?
Mitä te aiotte tehdä? Teillähän
on vielä useita viikkoja aikaa sen edesauttamiseksi, että Suomessa
ryhdytään nyt tositoimiin sääntelyn purkamiseksi.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Viittasin tässä aikaisemmin tähän
REFIT-hankkeeseen, ja valtioneuvosto on käynyt eri sidosryhmien
kanssa hyvinkin aktiivista keskustelua sekä REFIT-hankkeen
tiimoilta eli nimenomaan tämän "tolkkuhankkeen"
tiimoilta — tuo oli ihan hyvä käsite,
jonka edustaja Lehtomäki loi — että sen
lisäksi myöskin tulevasta työsuunnitelmasta,
koska nyt me tietenkin valmistaudumme siihen, mitä Euroopan
parlamenttivaalien jälkeen tapahtuu, mihin asioihin Euroopan
komissio tulee keskittymään, ja myöskin
tämän tiimoilta valtioneuvosto eli hallitus ja myöskin
ministerit ovat käyneet keskustelua eri sidosryhmien kanssa.
Eli kyllä tätä vuoropuhelua on käyty,
kokonaiskuvaa sitä kautta pyritty luomaan, jotta sitten
Suomi pystyy myöskin Brysselin suuntaan vaikuttamaan. Sehän
on se meidän ensisijainen intressimme myöskin
tässä asiassa: olla aktiivinen vaikuttaja.
Mitä hallitus sitten itse tekee? Edustaja Lehtomäki
hyvin tietää sen, että ensimmäistä kertaa itse
asiassa tämän hallituksen toimesta ollaan nyt myöskin
kuntien tehtäviä ja velvoitteita karsittu ja karsimassa,
ja näen, että se on myöskin yksi tapa,
jolla me annamme kunnille itse asiassa enemmän toimintaedellytyksiä tehdä asioita
uudella tapaa ja fiksummin, koska siitähän osittain
myöskin sääntelyn purkamisessa on kysymys.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tuo ensimmäinen kysymyshän
lähti siitä, että EU:ssa säädellään
liikaa asioita, ja minun mielestäni kyllä säädellään
vääriä asioita. Pikkuasioita kyllä säädellään,
mutta niistä isoista ei ole säätelyä.
Esimerkiksi tästä hallituksen suunnitelmasta, mikä tässä tuli
edustaja Koskisen puheenvuorossa ja ministeri Urpilaisen vastauksessa
esille, miten lähdetään suitsimaan harmaata
taloutta, nyt kokonaan puuttuu se, miten suhtaudutaan hallintarekistereiden
avoimuuteen. Eli suomeksi sanottuna: jos ei yhtään
tiedetä, kuka omistaa, mistä sen tietää,
että niitä varoja ei siirretä sinne veroparatiiseihin
ja vältellä veroja? Millä tavalla hallitus
aikoo tähän puuttua? Kyllä olisin kovasti kiinnostunut,
minkä ihmeen takia tämä näin
tärkeä asia kuin hallintarekistereiden avoimuus
jätetään ulos tästä hallituksen
suunnitelmasta, ja eikö päinvastoin Suomen pitäisi
olla esimerkkinä ja viedä eteenpäin tätä hallintarekistereiden julkisuutta
myös EU-tasolla? Jos me kerran itse olemme sitä mieltä,
että Suomi on avoin yhteiskunta, niin ei kai tällaisia
omistuksia saa lähteä salailemaan?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Lapintie on aivan oikeassa siinä,
että juuri rahoitusmarkkinoiden toiminta, harmaa talous,
veronkierto ovat varmasti niitä osa-alueita, joissa sääntelyä tarvitaan lisää,
jotta me toisaalta pystymme myöskin huolehtimaan siitä,
että hyvinvointivaltion rahoitus tulevaisuudessa turvataan,
me toimimme oikeilla pelisäännöillä ja
myöskin pystymme torjumaan senkaltaisen finanssikriisin,
jonka kourissa koko Eurooppa viime vuodet on elänyt.
Mitä tulee tähän arvopaperimarkkinakeskusasetukseen,
johon tuo hallintarekisteriasiakin kuuluu, tämä on
itse asiassa ministeri Vapaavuoren tonttia, mutta tiedän,
että tästä asiasta on käyty
eurooppalaisissa neuvottelupöydissä erittäin vaikeat
neuvottelut ja Suomi oli ajamassa näissä neuvotteluissa
täyttä avoimuuden linjaa, ja uskon, että edustaja
Lapintie entisestä elämästään taitaa
tämänkin asian tietää. Mutta
valitettavasti näissä neuvottelupöydissä Suomi
jäi yksin. Eli esimerkiksi Ruotsikaan ei ollut valmis tukemaan meitä siinä ajatuksessa,
että toimisimme täysin avoimesti, vaan tässä asiassa
jäimme neuvotteluissa alakynteen.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä voin edelleen kysyä mutta
sain jo kysymyksen, ja kysymys kuuluukin: mitä konkreettisia
tekoja meillä on tulossa kuntapuolelle kuntanormien purkamiseksi,
otetaan esimerkkinä yrityksiä koskevat asiat?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Meillä ei ministeri Vapaavuori ole
tällä hetkellä paikalla, hän
taitaa olla itse asiassa hoitamassa telakka-asioita Etelä-Koreassa,
jotta saisimme kaupat syntymään ja Turun telakan
toiminnot myöskin Suomen valtion omistukseen. Mutta ehkä minä sen
verran voin sanoa, että varmasti yksi sellainen asia, jolla myöskin
yritysten taakkaa helpotetaan, on lupakäytäntöjen
vauhdittaminen, joka meillä on rakennepoliittisen ohjelman
osana, ja siinä hallitus toimii hyvin aktiivisesti, jotta
pystyisimme lupakäytäntöjä yksinkertaistamaan
ja sitä kautta myöskin yritysten toimintaedellytyksiä entisestään
parantamaan.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Valtion maiden ja vesialueiden kokonaishallinnan säilyttäminen
Metsähallituksella oli Säätytalolla hallitusohjelmaan
kirjattu tavoite huolimatta kokoomuksen osakeyhtiövirityksistä.
Kysymyshän Metsähallituksen osalta on erittäin
tärkeä myös puuraaka-aineen tasaisen
saatavuuden, muun muassa sahateollisuuden Itä- ja Pohjois-Suomen toimintaedellytysten
kannalta. Noin 6 miljoonaa mottia on todella merkittävä asia.
Tältä osin sosialidemokraattien valmistelussa
muun muassa maa- ja metsätalousvaliokunnan ryhmässä on
todettu, että ei ole syytä mennä EU:n
savuverhon taakse tässä osakeyhtiöjärjestelyssä vaan
kilpailuneutraliteetti ja muut asiat ovat osin Metsähallituksen
ja myös asiantuntijoiden pohjalta hoidettavissa muulla
tavalla kuin pirstomalla ministeri Koskisen haluamalla tavalla Metsähallitusta. Tässä
puheenjohtaja
Rinne on ollut aivan oikealla tiellä.
Ministeri Koskinen, onko kansallisvarallisuuden yhtiöittäminen,
kolmasosa Suomen maapinta-alasta, teille ideologinen kysymys? (Ilkka
Kanerva: Saako kysyä ihan mitä tahansa tämän
otsikon alla?)
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Ei ole tässä mistään
ideologiasta kysymys vaan siitä, millä tavalla
asiat pitää laittaa kuntoon. Jos nyt vaikka edustaja
Rajamäki lukee sen paksun nivaskan, joka lähti
lausuntokierrokselle, sieltä löytyvät
nämä perustelut, minkä takia tämäntyyppiseen
esitykseen on päädytty, ja sitten tietysti katsotaan,
mitä lausuntokierrokselta tulee. Jos sieltä joku
löytää jonkun muun mallin, joka täyttää nämä kaikki periaatteet,
mitkä tähän on kirjattu, eli ne periaatteet,
että kaikki omaisuus säilyy valtiolla, metsät,
maat, mannut, vedet ja niin edelleen, ja että edelleen
toimitaan myös EU:n kilpailulakien mukaisella tavalla,
kun ollaan kerran raaka-ainemarkkinoilla, millä tavalla
varmistetaan sen puuhuollon jatkuminen tällä tavalla
kuin nytkin eli 6 miljoonaa mottia, toivottavasti tulevaisuudessa enemmänkin,
millä tavalla otetaan huomioon se hallinnon kehittämisen
ministerityöryhmän linjaus, mikä tehtiin
toukokuussa vuonna 2012, miten huomioidaan talouspoliittisen ministerivaliokunnan
linjaus vuonna 2009 Destia-päätöksen jälkeen
ja niin edelleen ja niin edelleen?
Kun kaikki nämä summataan yhteen ja mietitään
erilaisia vaihtoehtoja, syntyy se ratkaisu, mikä on jäljellä.
Tätä asiaa ovat miettineet monet juristit, ei
pelkästään meidän ministeriössä vaan
useimmissa muissa ministeriöissä, ja kaikki ovat
päätyneet yksimielisesti tähän
malliin, mikä on esityksessä. Jos löytyy
parempi malli, mikä on perusteltavissa, ilman muuta olen
valmis (Puhemies koputtaa) sitä harkitsemaan. (Kari Rajamäki:
Erinomaista, pian löytyy!) Tähän mennessä ei
ole löytynyt, ja aika monta vuotta on mennyt. (Ilkka Kanerva:
No nyt riittää tämä kysymys!)
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sääntely voi olla tarpeellista,
jos se johtaa esimerkiksi parempiin työoloihin tai varmistaa vaikkapa
ruuan puhtauden. Kuitenkin raskas sääntely voi
johtaa myös uupumiseen, ja maanviljelijöiden työtä esimerkiksi
hallinnon vaatimukset rasittavat kohtuuttomasti. Monien vaatimusten
keskellä pelko virheiden tekemisestä häiritsee
jo liikaa monen viljelijän jaksamista.
Uusi ohjelmakausi maataloudessa on alkamassa, ja se tuo tukia
hakeville maanviljelijöille jälleen uusia vaatimuksia
täytettäväksi. Kysyn ministeri Koskiselta:
millä tavalla ministeriö vastaa viljelijöiden
tarpeeseen saada riittävästi neuvontaa uusien
tukivaatimusten astuessa voimaan? Kysyn: onko ministeri vienyt Eurooppaan
ajatusta siitä, että ne viljelijät, jotka
hoitavat hommansa hyvin, vapautettaisiin tarkastuksista joksikin
aikaa? Ja kysyn vielä: millä tavalla ministeriö varmistaa
maanviljelijöiden jaksamisen ja sen, että saamme
puhdasta suomalaista ruokaa vielä tulevaisuudessakin?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Herra puhemies! Monta kysymystä. Jos lähtisi
purkamaan joiltain osin siitä, mitä tuolla EU-päässä on
tapahtunut.
Kaikissa niissä neuvotteluissa ja keskusteluissa ja
kokouksissa, joita tähän mennessä käytiin, kun
tästä maatalousasiasta päätettiin,
yhtenä johtolankana Suomen puheenvuoroissa ja neuvotteluissa
oli se, että pitää saada yksinkertaisempia malleja.
Lopputulos ei ollut hyvä. Vaikka moni muukin maa olisi
samaa mieltä, niin siellä on monia semmoisia elementtejä,
jotka eivät menneet sillä tavalla kuin me halusimme,
koska samoja asioita olisi voitu tehdä vähän
yksinkertaisemmallakin tavalla. Mistä se sitten johtuu?
Monesti se johtuu siitä, että halutaan, että EU:n
maatalouspolitiikalla on monenlaisia vaikutuksia vaikkapa liittyen
nyt sitten ruuan turvallisuuteen tai ympäristön
hoitamiseen tai mihinkä tahansa. Mitä enemmän
on tavoitteita, sitä enemmän tulee säätelyä ja
sitä enemmän tulee monimutkaisia järjestelmiä.
Meillä on pysyväisohje ministeriössä nyt,
kun tätä toimeenpanoa viedään
eteenpäin, että joka kohdassa pitää miettiä,
millä tavalla hoitaisimme tämän asian
mahdollisimman hyvin ja mahdollisimman helposti miettien sitä, mikä on
hallinnollinen taakka, jotta ei olisi turhaa taakkaa viljelijöillä eikä hallinnossa
eikä missään muuallakaan. Mutta se ei
ole kovin helppoa. (Puhemies koputtaa)
Täällä aiemmin viitattiin näihin
pinta-alamittauksiin. No, niitä on tehty nyt vuodesta 95
läh-tien, (Puhemies koputtaa) kun Suomi on ollut EU:n jäsen,
ja tähän mennessä ei ole vielä kukaan
löytänyt täysin hyvää käytännöllistä toimeenpanoa
toistaiseksi. En tiedä, löytyykö ensi vuonnakaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Valtakunnan päälehti
teki mielestäni mielenkiintoisen jutun tässä kuluneella
viikolla ja sanoi, että EU:n sääntely
ei ole aina kielteistä. Sanon kuitenkin: missä EU,
siellä ongelma.
Otan pari esimerkkiä Alankomaiden hallituksen paperista,
jossa kysytään, onko näissä todella
mitään järkeä: Sektorikohtainen
hallitusten välinen sosiaalisen dialogin komitea. Mikähän tämä mahtaa
olla? Oliiviöljyn markkinointistandardien säätely.
Sitten viimeiseksi EU:n koulumaito- ja kouluhedelmäjärjestelmä.
Tästä en ollut kuullutkaan. Voiko maatalousministeri
Koskinen kertoa, mikä tämä on ja minkä takia
tätä pitää EU:ssa säädellä?
Eikö Suomessa osata maitoa juoda ilman EU:n sääntelyä?
(Välihuutoja)
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! EU:n koulumaito-ohjelma on ollut vuosikausia
voimassa, ja sitä kautta Suomi on saanut muistaakseni vajaat
2 miljoonaa euroa rahaa, ja se menee sillä tavalla, että sitten
maitoa saadaan kouluihin tällä summalla vähän
halvemmalla. Eli tästä eivät sinänsä hyödy
maanviljelijät eivätkä muutkaan, mutta koulut
hyötyvät siten, että ne saavat tätä kautta vähän
halvemmalla maitoa, mitä sitten koululaiset juovat.
Kouluhedelmäohjelma on vähän samantyyppinen,
mutta koska Suomessa meillä ei hedelmätuotantoa
oikeastaan ole, paitsi omenoita vähäsen, Suomessa
sitä järjestelmää ei ole otettu
käyttöön. Se on myös erittäin
byrokraattinen, ja on katsottu, ettei sitä kannata ottaa.
Mutta koulumaito-ohjelma on ollut ihan hyvä, ja sitä aiomme jatkaa
tulevaisuudessakin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Palaan tähän alkuun.
Todella byrokratiaa tulee sieltä Brysselin suunnasta.
Tämä koskee ennen kaikkea finanssisektoria. Talousvaliokunta
on käsitellyt yli sata sellaista kirjelmää,
jotka liittyvät tavalla taikka toisella finanssimarkkinoihin.
Niiden seurauksena, mitä EU:ssa säädetään,
sille rahalle, minkä pankit lainaavat yrityksille, vaaditaan
entistä radikaalisesti suurempia vakuuksia.
Vakuustarpeet ja -vaateet ovat kasvaneet, ja yritysten
taseet ovat ohentuneet. Yritykset eivät saa rahaa tarpeisiinsa.
Miten te selitätte, arvoisa ministeri, nyt suomalaisille äänestäjille
vaalien alla: millä perusteella Suomen hallitus meni ja hyväksyi
sen, että rakennetaan kaiken kukkuraksi tällainen
yhteinen kriisirahasto, johonka kerätään
Suomen pankeilta ja niitten asiakkailta yhteensä lähes
miljardi euroa, yhteisvastuulliseen rahastoon lähes miljardi
euroa? Miten te selitätte tämän nyt EU-vaaleissa
uurnille käyville ihmisille?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minusta se on kyllä ihan oikein,
että tänne finanssisektorille tulee lisää sääntelyä.
Tässä olen eri mieltä edustaja Pekkarisen kanssa.
Yksi konkreettinen esimerkki siitä, minkä takia
lisää sääntelyä tarvitaan,
on finanssikriisi, jonka keskellä koko maailma mutta ennen
kaikkea Eurooppa on viime vuodet ollut. (Mauri Pekkarinen: Miljardi!)
Tuo kriisi on tullut Suomelle erittäin kalliiksi, ja luulisi,
että edustaja Pekkarinen tietää sen erittäin
hyvin, koska vuosina 2008—2009 Suomen bkt putosi 8 prosenttia,
ja sitä hintaa edelleenkin valitettavasti maksamme meidän
kansantaloudessa. (Mauri Pekkarinen: Vastaus kysymykseen!)
Tarvitsemme enemmän sääntelyä finanssisektorille,
jotta voimme tulevat kriisit ehkäistä, ja tässä on
järkevää siirtyä pankkiunioniin,
joka tarkoittaa sitä, että nyt aidosti katsotaan
eurooppalaisten pankkien kunto, ja mikäli kunto osoittautuu
huonoksi, silloin myöskin pankkien osakkeenomistajat ovat
tuota pankin kuntoa tervehdyttämässä,
ja sen jälkeen tapahtuu niin, että me siirrymme
tilanteeseen, jossa kerätään myöskin pankeilta
vakausmaksua rahastoon, (Mauri Pekkarinen: Aivan!) mikä tarkoittaa
sitä, että jos tulevaisuudessa ajaudumme pankkikriiseihin,
(Puhemies koputtaa) tätä rahastoa käytetään
kriisin hoitamiseen. Ei enää veronmaksajien rahaa,
vaan pankkien osakkeenomistajien ja velkojien rahaa.