5) Hallituksen esitys laiksi sukupuolen vahvistamisesta eräissä tapauksissa
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen
käsittelyn yhteydessä on mielestäni käynyt
selväksi, että esitys on monelta osin huonosti
valmisteltu ja valiokuntakäsittelyn aikana se tuli valitettavasti
vielä sekavammaksi.
Lakiesityksessä juridisen sukupuolen vaihtamisen perustaksi
jää henkilön subjektiivinen kokemus omasta
sukupuolestaan. Lakiehdotus mahdollistaa tilanteet, joissa henkilö on
kaikin puolin fyysisesti täysin toista sukupuolta kuin
juridiselta sukupuoleltaan. Monissa muissa maissa, muun muassa Euroopassa,
lainsäädäntö on toisen tyyppinen,
ja esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimuksen sovellutukset ja velvoitteet ovat
koskeneet vain niitä tilanteita, joissa henkilö on
leikkaushoitojen jälkeen hakenut juridista sukupuolen vaihtoa.
Lakiesitys ei huomioi lainkaan sukupuolen vaihtajien lasten
tilannetta, ja käytännössä myös näissä hoitotilanteissa
lapsia ei ole huomioitu. Voidaan myös pohtia, mitä merkitsee
lapsen kannalta se, että äidistä tulee
mies tai isästä nainen. Lapsella voisi siis olla
kaksi miespuolista vanhempaa, miespuolinen isä ja miespuolinen äiti. Myös
steriloimislaissa ollaan tämän esityksen mukaan
asettamassa ihmiset erilaiseen asemaan riippuen siitä,
millä perusteella he haluavat pysyvää lisääntymiskyvyttömyyttä.
Jos henkilö haluaa ehdottomasti pysyä lapsettomana
ja hän kokee lapsettomuuden oleellisena osana
omaa identiteettiään, hän ei voi kuitenkaan
saada sterilisaatiota, vaikka olisi täysi-ikäinen,
mutta alle 30-vuotias. Vaikka lasten hankkiminen katsotaan jokaisen
henkilön ja perheen omaksi asiaksi, eduskunta on nähnyt
hyväksi, että alle 30-vuotias ei voi tehdä tällaista
itseään koskevaa ratkaisua sen vuoksi, että se
on peruuttamaton, lopullinen ratkaisu. Mutta nyt sen sijaan ollaan
sallimassa 18-vuotiaalle sukupuoli-identiteetiltään häiriintyneelle
lupa sterilisaatioon ja jopa kastraatioon, sukuelinten ja rintojen
silpomiseen. Pojat ovat tässä iässä vielä myöhäispuberteetissa, eikä heillä ole
vielä lainkaan kokemusta aikuisuudesta omassa biologisessa
sukupuolessaan.
Äänestyksen jälkeen lain ensimmäisessä käsittelyssä hyväksyttiin
myös valiokunnan esitys, jolla sukupuolta vaihtavan henkilön
avioliitto voisi saumattomasti jatkua rekisteröitynä parisuhteena
tai päinvastoin. Tämähän tuli
lakivaliokunnan ehdotuksesta. Tässä lakivaliokunnan
lausunnossa ehdotusta perusteltiin sillä, että sama oikeussuhde
jatkuisi vain nimikkeeltään ja vähäisessä määrin
sisällöltään muuttuneena.
Parisuhdelain käsittelyn aikana vakuutettiin monelta
taholta, että rekisteröityä parisuhdetta
ei olla rinnastamassa avioliittoon. Nyt kuitenkin siis todetaan,
että avioliiton muuttuminen virallistetuksi parisuhteeksi
tai päinvastoin merkitsee vain nimikkeen muutosta, oikeussuhde
jatkuu miltei samana. Tämän vuoksi myös
oikeusministeri Johannes Koskinen ottaessaan osaan keskusteluun
lakiesityksen ensimmäisen käsittelyn aikana piti
tätä lakivaliokunnan ehdotusta epäjohdonmukaisena
ja huonona esityksenä. Hän olisi pitänyt
alkuperäistä hallituksen esitystä tässä suhteessa
parempana. Käytännössä tämä tarkoittaisi
esimerkiksi sitä, että jos virallistetussa parisuhteessa
elävän, samaa sukupuolta olevan pariskunnan toinen
osapuoli sitten vaihtaisi sukupuolen, niin heistä voisi
tulla aviopari lähes pelkällä ilmoituksella.
Arvoisa rouva puhemies! Tältä elämänalueelta
kyllä tarvitaan säätelyä, mutta
tämä esitys on lopputulokseltaan huono ja vaatisi
paljon korjauksia. Mielestäni olisi parempi,
että esitys palautettaisiin uudelleen valmisteltavaksi.
Ehdotan, että lakiehdotukset hylätään.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Käytin tästä lakiesityksestä ensimmäisessä käsittelyssä pitkähkön
ja perusteellisen puheenvuoron ja pyydän niitä,
jotka haluavat perusteluihin tutustua, tutkimaan eduskunnan pöytäkirjoista,
enkä sen tähden halua nyt pitkittää tätä istuntoa
ylen paljon.
Totean kuitenkin lyhyesti, että tämän
esityksen valmistelun laatu, sen merkityksen — vaikka se
koskettaa aika pientä väestöryhmää — huomioon
ottaen kuitenkin on ollut kapea-alaista, puutteellista ja aika heikkoa.
Tällaisessa eettisessä asiassa, joka on lähellä keskeisiä arvokysymyksiä,
toivoisi, että valmistelu olisi muunkinlaista kuin pelkästään
juridis-teknistä, jollainen tässä asiassa
näyttää valmistelu olleen. Eli valmistelun
heikkous näkyy monelta osin.
Tässä esityksessä on myös
unohdettu tutkia ja selvittää avioliittoon ja
perhe-elämään liittyvät keskeiset
ja vakavat kysymykset. Muun muassa lasten asema tällaisessa
sukupuolta vaihtavissa perheissä on unohtunut lähes
täydellisesti. Mielestäni se on ehkä yksi
vakavimpia puutteita, mitä tässä asiassa
on. Ikärajakysymykset, ulkomailla tapahtuneet sukupuolen
vaihdokset jne. ovat sellaisia kysymyksiä, jotka kaipaavat
paljon perusteellisemman selvityksen kuin on tehty kummassakaan
valiokunnassa, missä tätä on käsitelty.
Kun tällainen esitys on kuitenkin valiokunnat läpäissyt
ja tänne tullut, totean, että se on ollut valitettavaa.
Tämä olisi pitänyt jo aiemmin palauttaa
paremmin valmisteltavaksi.
Arvoisa puhemies! Arvioin, että täällä tulee ed.
Räsäsen esitykselle myöhemmin kannatus, mutta
siltä varalta, että jos tämä esitys
tulisi eduskunnan hyväksymäksi, ehdotan, että tämän
esityksen perusteluissa lausutaan seuraavaa:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
tarkoin seuraa lain vaikutuksia erityisesti niiden perheiden osalta,
joissa toinen vanhemmista vaihtaa sukupuolta ja joissa on alaikäisiä lapsia,
ja ongelmien ilmetessä ryhtyy tarvittaessa viipymättä toimenpiteisiin
lasten aseman turvaamiseksi."
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Räsänen edellä käytti
perustellun puheenvuoron koskien sitä, kuinka ohuella valmistelulla
tämä laki on valiokuntaamme tullut ja kuinka,
sanoisinko, sekava käsittely valiokunnassa tämän
asian ympärillä käytiin.
Olen samaa mieltä ed. Räsäsen kanssa,
että sen lisäksi, että hallituksen esitys
oli sekalainen ja ohut, se valiokunnan käsittelyssä entisestään ohentui.
Sen kummemmin perustelematta olen samaa mieltä ed. Räsäsen
kanssa, että tämä laki vaatii lisäselvittelyä ja
lisäkäsittelyä. Kun hylkyä esitetään,
se ei tarkoita sitä, että villi tilanne jatkuisi,
vaan että laki tulisi todella uuteen valmisteluun.
Näin ollen kannatan ed. Räsäsen tekemää ehdotusta.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä sen sijaan vastustan ed. Räsäsen
tekemää esitystä ja myöskin
niitä perusteluja, joilla tätä esitetään
hylättäväksi. Tietysti tämä laki
olisi voinut olla vielä parempi kuin se nyt on. Tässä on
puutteita, mutta se ei mielestäni anna aihetta kuitenkaan
hylätä tätä hallituksen esitystä.
Luulen, että ne edustajat, jotka väittävät,
että tämä on huonosti valmisteltu, eivät
ole paneutuneet siihen työhön, mitä taustalla
on tehty vuosia. Työryhmätyöhönhän
tämä esitys perustuu. Edustajat puhuivat juridis-teknisestä laista.
En havainnut, että kukaan teistä olisi puhunut
sairauden hoidosta. Juuri tässä mielestäni
on tämä olennainen ero, että kysymys
on sairauden hoidosta, ja yleensä meillä pyritään
sairaita hoitamaan siten kuin mikin sairaus edellyttää.
Valiokunnassa oli varsin laaja asiantuntijakierros, ja se auttoi
oppimaan näitä asioita, koska myönnän,
etten myöskään itse tähän
sairauteen ollut tutustunut ennen tämän esityksen
käsittelyä. Ennen kaikkea järjestöt
antoivat meille lisätietoa, potilasyhdistys Trasek toi
hyvin tietoa valiokunnalle, samoin Transtukipiste. Minulla ja tietysti
jokaisella oli mahdollisuus vierailla siellä, ja se valaisi
hyvin paljon tätä problematiikkaa, mikä transsukupuolisuuteen
liittyy. Henkilökohtaisesti varmasti valiokunnan kaikki
jäsenet saivat sähköpostiviestejä,
jotka myöskin auttoivat ymmärtämään
niitä tilanteita, missä ne ihmiset elävät,
joilla tämä sukupuolisuuntautuneisuus on sellainen,
että se jossain vaiheessa saattaa johtaa sukupuolen vaihdokseen.
Minulle ainakin selvisi, että tämä problematiikka
alkaa usein jo hyvin pienenä lapsena. Ihmisen, voiko sanoa,
ruumis ja henki ovat erilaiset. Tämä aiheuttaa
näille ihmisille todella paljon ongelmia koko elämän
aikana. Kun yhteiskunta lähtee siitä, että ruumiin
mukaisessa sukupuolessa tulisi kunkin elää, niin
tämän mukaisesti myöskin nämä ihmiset
ovat yrittäneet sopeutua yhteiskuntaan. Mutta kun se ei
sairauden vuoksi ole mahdollista ollut, niin voi sanoa, että varmasti
sitä kärsimyksen määrää,
mitä moni näistä transsukupuolisista
henkilöistä on joutunut kärsimään,
on vaikea mitata.
Me tiedämme, että tämä on
kuitenkin varsin harvinainen sairaus. Suomessa arvioidaan olevan
noin 200—300 transsukupuolista henkilöä. Kun
juuri yhteiskunnan paine on johtanut sitten siihen, että henkilö on
pyrkinyt elämään siinä ruumiinsa
mukaisessa sukupuolessa, niin se on johtanut myöskin tilanteisiin,
missä henkilö on avioitunut ja saanut lapsia.
Mutta kun tämä sairaus ei tällä parane.
Näitä tilanteita, joissa tällainen henkilö on
avioliitossa, voidaan Suomessa sanoa olevan varmasti yhden ja kahden
käden sormilla laskettava määrä.
Nämä henkilöthän ovat naimattomia
keskimääräistä useammin. Näiden henkilöiden
osalta, jotka ovat avioliitossa, voidaan olettaa, että monen
avioliitto on purkautunut, ennen kuin tilanne on mennyt niin pitkälle, että haetaan
sukupuolen vaihdosta.
Mutta niissä harvoissa tapauksissa, joissa perheessä mahdollisesti
halutaan avioliittoa jatkaa ja on lapsia, niin juuri lapsen edun
vuoksi mielestäni tämä valiokunnan tekemä muutos,
kiitos lakivaliokunnan lausunnon, oli perusteltu. Valiokunnan mietinnön
perusteluissa — valitettavasti en toisessa käsittelyssä voinut
olla itse paikalla — puhutaan perintöoikeudesta
ja tällaisista asioista, eikä siitä,
mikä on kaikkein tärkein, eli juuri lasten oikeudesta.
Kun täällä muistaakseni ed. Räsänen
puhui siitä, miltä lapsesta tuntuu, kun toinen
vanhemmista haluaa muuttaa sukupuoltaan, niin luulen kyllä,
että tämä problematiikka ei ilmene vasta siinä vaiheessa,
kun vanhempi haluaa muuttaa sukupuoltaan. Kyllä tähän
sairauteen liittyvät ongelmat ovat vaikuttaneet perheen
elämään jo usein pitkään
ennen sitä.
Tämä esitys on mielestäni tällaisena
hyväksyttävä, vaikka esimerkiksi lain
nimikkeen muutosta en olisi pitänyt tarpeellisena, vaikka
lakivaliokunta sitä ehdotti, koska kysymyksessä nimenomaan
on sukupuolen vahvistaminen eräissä tapauksissa,
vaikka on muitakin kuin näitä transsukupuolisia
tilanteita. Intersukupuolisuus on myös käsite,
jossa tämä saattaa tulla esille.
Ylipäänsä transseksuaalista puhumisen
sijasta olisi pitänyt puhua transsukupuolisuudesta, koska
sexhän on muissa kielissä paitsi seksuaalista niin
myös sukupuolta tarkoittava ilmaisu. Näin tuntuu,
että tässä on vain suomessa tällainen käännösvirhe.
Arvoisa puhemies! Valiokunnassa ei ollut mahdollisuutta käsitellä asetusluonnosta
kovin perusteellisesti, koska meillä oli eräs
asetusluonnos käsittelyssä, mutta siitä jo
ministeriön virkamiehet totesivat, että se vaatii
vielä huomattavasti muutoksia. Nyt tämä asetuksen
valmistelu on sitten edennyt, ja esimerkiksi Trasek on antanut omia
kommenttejaan siitä. Toivoisin, että heidän esityksensä tulevat
huomioon otetuiksi, ennen kuin asetus hyväksytään.
Näiden nimikkeiden osalta mielestäni sitä on
nyt vaikea tehdä, jos ja kun tämä laki
hyväksytään transseksuaalien nimikkeellä.
Mutta erityisesti, kun he ehdottavat, että hoito- ja palvelusuunnitelma
tulisi aina laatia, niin sitä pidän erittäin
tärkeänä. Juuri hoito- ja palvelusuunnitelmassa,
ed. Räsänen, olisi tärkeää myöskin
esimerkiksi lasten asema katsoa. Lasten asema on tietysti erittäin
tärkeä asia. Tulee ottaa huomioon, että lapsia
myöskin tuetaan.
Jos näistä vielä aivan muutamaan
asiaan kiinnittää huomiota, niin esimerkiksi se
esitys, että hormonihoito voidaan aloittaa myös
tutkimusten aikana, on mielestäni perusteltu. Myöskin
henkilökunnan koulutus on erittäin tärkeä.
Meillähän on hyvin vähän tähän
asiaan perehtynyttä terveydenhuollon henkilöstöä,
sosiaalihuollon henkilöstöä. On tärkeää,
että he saavat koulutuksen niin, että asiantuntevasti
osaavat hoitaa potilaita. Myöskin se, että näitä leikkauksia
voitaisiin ostaa muualta kuin Suomesta, voisi tämän
laadun takaamisen kannalta olla tärkeä, koska
kysymyksessä ovat todella vaativat leikkaukset.
Arvoisa puhemies! Koska kymmenen minuutin aika tuntuu täyttyvän,
niin lopetan puheenvuoroni tähän.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Kankaanniemen puheenvuorossaan esittämää lausumaehdotusta
erityisesti niillä perusteilla, mitä hän
tuossa puheenvuorossaan toi esille. Samalla totean, että tämä esitys
on todella keskeneräinen. Tietysti jo sinänsä voi
sanoa, että valmistelussa on tapahtunut niitä valintoja,
jotka johtivat siihen loppuratkaisuun, missä nyt ollaan.
Tulen äänestyksessä myöskin
kannattamaan hylkäysehdotusta.
Omissa puheenvuoroissani aikaisemmissa käsittelyissä totesin,
että tuon sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöön
liitetyn vastalauseen mukaisena olisin ollut valmis tämän
hyväksymään, mutta sittenkin esitykseen
jäi edelleenkin merkittäviä puutteita.
Näin ollen varmasti kaikkein tärkeintä olisi,
jos tämä laki voitaisiin palauttaa uudelleen valmisteluun,
jotta se saisi oikean sisällön ja muodon ja palvelisi
myöskin sitten näitä kansalaisia, jotka
tämän asian kanssa joutuvat kipuilemaan.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tästä hallituksen esityksestä on
käyty useamman kerran keskustelua. Tässä on
tullut esille semmoisia ristiriitaisuuksia, erityisesti, kun olen
keskustellut lääketieteen asiantuntijoitten kanssa
ja tämänkin päivän puheenvuoroissa,
onko kysymys sairaanhoidosta, onko kysymys sukupuolisuuntautuneisuudesta.
Tässä on tämmöisiä avoimia
kysymyksiä. Sen vuoksi näen, että ne
mielipiteet, mitä täällä on
esitetty tämän esityksen keveydestä,
ovat kyllä perusteltuja. Näen tietenkin, että yksilön
näkökulmasta, sen henkilön, joka tämän
asian kanssa kipuilee, varmasti on tärkeää, että hän
saa vastauksensa. Oma näkökulmani on se, että olemme
tekemässä kuitenkin tällaista periaatteellista
ratkaisua eli lakia, joka asettaa myös yhteiskunnassa asiat
erilaiseen arvojärjestykseen ja arvoperusteiseksi. Näen,
että lailla täytyy olla arvoperusteet, mitä pidän
erittäin tärkeänä. Hyvä,
että keskustelu on ollut hyvin monipuolista. Esityksiä,
joita täällä on tehty vastalauseessa ja
myös mahdollisesti hylkäämistä kannatan.
Keskustelu päättyy.