Anne Huotari /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite laiksi sairausvakuutuslain
22 §:n muuttamisesta liittyy vasemmistoliiton eduskuntaryhmän
keväällä tekemään lakialoitepakettiin,
jolla haastamme hallituksen kamppailuun köyhyysongelmia
vastaan. Hallitus sivuuttaa ohjelmassaan köyhyysongelman
viittaamalla vain pyrkimyksiinsä kohentaa työllisyyttä.
Niin kuin tiedämme, pienimpien etuuksien korottaminen on
tärkeää köyhyysongelmien voittamiseksi,
sillä useiden eri tutkimusten mukaan köyhyyden
pääsyy ei ole vain pitkään jatkunut
työttömyys, vaan myös perusturvan riittämätön
taso. Köyhyyttä on vähennettävä molempiin
syihin vaikuttamalla.
Ryhmämme esittää siis äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahan vähimmäistason korotuksen
lisäksi erillisillä lakialoitteilla asumistuen
omavastuun poistamista toimeentulotuesta, opiskelijoiden asumislisän
ympärivuotistamista, lapsilisän toimeentulotukivähenteisyyden
osittaista poistamista sekä kansaneläkkeen, opintorahan
ja yhdistelmätuen tasokorotusta. Näistä vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä on tehnyt ryhmäaloitteet, ja tämä aloite
on yksi niistä.
Hallitus esitti keväällä ensi töikseen
veronkevennyksiä kaikkiin tuloluokkiin palkansaajille. Euromääräisesti
hyväpalkkaiset saivat paljon suuremmat alennukset veroihinsa
kuin pienipalkkaiset. Aloitteessamme kyseessä olevien etuuksien
saajat eivät ole päässeet nauttimaan hallituksen
veronalennuksista lainkaan. Kun hallitus teki veroalennuspäätöksensä,
se tehtiin elvytyksen nimissä. Mutta väitän,
että alimpien päivärahojen nostolla olisi
ollut paljon suurempi elvyttävä vaikutus, koska
nämä rahat olisi varmasti joka ikisessä taloudessa
käytetty, kun taas hyväpalkkaiset ihmiset panevat
säästöön usein rahojaan. Elvyttävä vaikutus
olisi ollut paljon suurempi näillä etuuksien korotuksilla.
Hallitusohjelmassa hallitus esittää äitiys-, isyys-
ja vanhempainrahan vähimmäistason korottamista
vasta vuoden 2005 alusta. Myöhemmin julkituodun lisäpöytäkirjan
ja keväällä sosiaali- ja terveysministeriön
ministereiden pitämien neuvottelujen mukaan korotus olisi
kuitenkin korkeintaan 5 euroa päivältä.
Se on aivan riittämätön ja toteutetaan
aivan liian myöhään.
Pääministeri Vanhanen on useissa puheissaan kevään
ja kesän aikana kehottanut suomalaisia tekemään
lisää lapsia. Korostan, että lämpimät puheet
eivät paljon lämmitä, jos mitään
näiden puheiden takeeksi ei ole tulossa. Pääministeri
olisi ihan hyvin voinut budjettiriihessä esittää esimerkiksi
näiden minimipäivärahojen korottamista
ja lapsilisien huomattavasti reilumpaa korottamista, kuin mitä hallitus
on tekemässä. Näyttää siltä,
että pääministerin puheet jäävät
tosiaan vain puheiksi.
Suomessa syntyy lapsia vuosittain noin 55 000. Tämän
joukon äideistä jopa 25 prosentilla äitiyspäivärahan
tai vanhempainpäivärahan määrä on
pienempi kuin työttömyysturvan peruspäivärahan
määrä. Kelan maksama sairauspäiväraha
oli vuonna 2002 keskimäärin 41 euroa 10 senttiä päivässä,
mutta vanhempainraha äideille keskimäärin
vain 33 euroa 70 senttiä päivässä ja isille
54 euroa 10 senttiä päivässä.
Vanhempainrahaa saaneiden äitien määrä väheni
lähes tuhannella vuodesta 2001 vuoteen 2002.
Lapsiperheiden taloutta rasittavat usein samanaikaisesti myös
suuret asumiskustannukset, opintolainat ja korkeat päivähoitomaksut.
Suurin ongelma on kuitenkin äitiys- ja vanhempainrahan
vähimmäistason alhaisuus. Nuorten naisten työmarkkinoiden
arkipäivää ovat nykyisin pätkätyöt
ja osa-aikatyöt, ja juuri näistä johtuen myös
osa äideistä jää minimiäitiyspäivärahan turvalle,
kun jää äitiyslomalle. Muun muassa näillä seikoilla
selittyy vähimmäispäivärahaa saavien äitien
suuri määrä, ja lisäksi on monia muita
syitä, jotka johtavat tähän. Monet äitiyttä suunnittelevat
ovat pakotettuja hakeutumaan opintojen jälkeen pitempiaikaiseen
työhön saadakseen ansiosidonnaisen päivärahan,
koska vähimmäistaso on aivan liian pieni lapsiperheen kustannuksille.
Tämä on osittain johtanut siihen, että ensisynnyttäjien
keski-ikä on noussut jo huolestuttavan korkeaksi, lähemmäs
kolmeakymmentä.
Esitämme siis, että vähimmäistasoa
korotetaan työttömän peruspäivärahan
tasolle jo 1.1.2004 alkaen eli tasosta 10 euroa 9 senttiä päivältä vähimmäistasoon
23 euroa 3 senttiä päivältä plus
indeksikorotukset, mitkä siihen ovat tulossa. Näillä perusteilla
esitän, että hallitus pikaisesti tekisi omat ratkaisunsa
tässä ja hallituspuolueiden kansanedustajat täällä sitten
miettisivät, onko oikein, että tähän
ongelmaan ei vieläkään budjettiriihi
todennäköisesti tuo ratkaisua.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Iloitsen tästä ed. Huotarin
ja vasemmistoliiton aloitteesta ja totean, että minimiäitiyspäivärahan
korottaminen työttömän peruspäivärahan,
pienimmän päivärahan, tasolle kuuluu
myös kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän
vaihtoehtobudjettiin, jonka julkistimme kesäkokouksessamme. Tämä kysymys
oli myös kristillisdemokraattisen puolueen kynnyskysymys
hallitusneuvotteluissa. En tiedä, oliko sitten siinä syy,
miksi tipuimme näistä neuvotteluista pois.
Viime kaudella ennen vaaleja kaikissa eduskuntaryhmissä oli
suurta kannatusta tämän suomalaisen sosiaalipolitiikan
häpeätahran poistolle, ja muistan, kun keskustan
eduskuntaryhmän silloinen puheenjohtaja ed. Mauri Pekkarinen
lupasi täällä istuntosalissa, että voidaan
tulikirjaimin kirjoittaa, että keskustalle tämä on
kynnyskysymys seuraavaan hallitukseen menolle. Minulle on ollut
pettymys se, että hallitusohjelmaan ei sisältynyt
tätä lupausta, koska tämä on yksi
merkittävä syy, ehkä merkittävin,
suomalaisten lapsiperheiden köyhyyteen.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin ihmettelen sitä,
että keskusta unohti nämä vaalilupauksensa
heti sen jälkeen, kun pääsi hallitusneuvotteluihin
ja oli päähallituspuolue. Heillä oli
kyllä avaimet kädessään hoitaa
tämä asia. Toivon, että kun tästä erittäin
todennäköisesti tehdään myöskin
talousarvioaloite, keskustalaiset kansanedustajat sitten voivat
yhtyä tähän talousarvioaloitteeseen ja äänestää meidän
mukanamme. Kysehän on siitä, että jatkuvasti
lasten määrä Suomessa vähenee
ja meillä on varaa maksaa ikään kuin
työttömälle kotiin peruspäivärahaa,
mutta sitten kun tämä sama henkilö tulee äidiksi
ja hän saa äitiyspäivärahaa,
niin hänen tulonsa putoavat kymmenillä euroilla.
Se on aivan käsittämätön tilanne.
Viime hallituksen aikana kokoomus tietysti vastusti kaikkia
näitä minimitasojen nostamisia ja ne olivat vaikeita,
mutta nyt kun kokoomus ei ole enää hallituspuolue,
ihmettelen, mikä näistä hallituspuolueista
oikein on vastustanut tätä minimiäitiyspäivärahan
korottamista jo vuoden 2004 alusta. (Ed. Räsänen:
Ovatko ne demarit?) Sitä paitsi, jos se korotus tulee myöhemmin
sitten vuoden 2005 alusta, taso ei ole vielä lähelläkään
tätä peruspäivärahan tasoa.
Toivon, että ed. Laukkanen, joka varmaan on ollut hallitusneuvotteluissa
mukana, todistaa meille täällä, kuka tätä minimiäitiyspäivärahan
korotusta oikein on vastustanut.
Keskustelu päättyy.