6) Laki kansaneläkelain 24 ja 42 b §:n
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Iivo Polvi /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
lakialoite kansaneläkelain 24 ja 42 b §:n ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta on osa vasemmistoliiton eduskuntaryhmän
köyhyydenvastaista kamppailua, jossa tavoitteena on helpottaa
kaikkein pienituloisimpien asemaa suurituloisille myönnettävien
verohelpotusten vaihtoehtona. Aloitteessa esitetään
kansaneläkkeen määrää korotettavaksi
18 eurolla kuukaudessa. Lisäksi samalla esitetään
perhe-eläkelakia, maatalousyrittäjien luopumistuesta
annettua lakia ja maatalousyrittäjien sukupolvenvaihdoseläkkeestä annettua
lakia muutettavaksi.
Kaiken kaikkiaan aloitteeseen sisältyy myös muita
vaikutuksia. Leskeneläkkeen täydennysmäärän,
luopumistuen täydennysosan ja sukupolvenvaihdoseläkkeen
täydennysosan enimmäismäärään
tehtäisiin vastaava korotus, koska nämä yleensä ovat
kytköksissä kansaneläkkeen määrään.
Korotukset esitetään tulemaan voimaan ensi vuoden
alusta.
Tasokorotus toisi parannusta erityisesti sellaisille pienituloisille
eläkkeensaajille, jotka eivät ole hyötyneet
veronalennuksista eivätkä liioin raippaveron alennuksista,
kun raippaveroa on asteittain poistettu edellisen hallituksen toimenpitein.
Nämä ryhmät eivät myöskään
hyödy nyt 1.7. voimaan tuleviksi päätetyistä veronalennuksista.
Kun kansaneläkkeen tasokorotus korottaa myös
kunnallisverotuksessa tehtävän eläketulovähennyksen
määrää, niin seuraa siitä,
että myös ne, jotka saavat työeläkettä,
saavat tulonlisäystä. Suoraan tasokorotus koskee
noin 685 000:ta kansaneläkkeensaajaa. Näistä osa
saisi myös lisätuloa eläkevähennyksen
nousun kautta. Tuo korotus toisi noin 200 000 sellaiselle
eläkkeensaajalle, jotka eivät nykyisin saa lainkaan
kansaneläkettä, myös kansaneläkkeen
eläketulovähennyksen nousun kautta lisää eläketuloa.
Esityksen valtiontaloudelliset vaikutukset ovat noin 148 miljoonaa
euroa eli suunnilleen viidesosa siitä määrästä,
millä ensi vuodelle hallitus esittää verohelpotuksia,
jotka kohdentuvat käytännössä pääasiassa
suurituloisimpien hyväksi.
Aikaisemmin kristillisdemokraattien ryhmä on tehnyt
myös aloitteen kansaneläkkeen tasokorotuksesta.
Tämä aloite on merkittävästi
laajempi. Siinä on otettu mukaan leskeneläkkeen
saajat, ylimääräisen rintamalisän
saajat, sotilasavustuksen saajat jne., joiden tulotaso tähän
saakka on ollut kytköksissä tietyllä tavalla
kansaneläkkeen määrään.
Kaiken kaikkiaan tämän aloitteen vaikutukset koskevat
runsasta 900 000:ta kansalaista. He ovat käytännössä kaikki
niitä, jotka eivät ole saaneet juurikaan verotuksen
kautta käteen jäävään tuloon
lisäystä, mitä täällä nyt
jo tämän hallituksen kaudella on jaettu ja myös
ensi vuodelle kai tullaan esittämään.
Toivottavasti tämän lakialoitteen käsittely
johtaa myönteiseen lopputulokseen. Tämän
käsittely tarjoaa mahdollisuuden myös niille erityisesti
keskustapuolueen edustajille, jotka vaalien alla vakuuttelivat ensi
työkseen huolehtivansa kansaneläkkeen tasokorotuksista
ja toisaalta vielä lupasivat tämän leikatun pohjaosan
palautusta. Tässä on ensi askel siihen suuntaan,
ja se antaa myös näille esityksen tekijöille
mahdollisuuden osittain lunastaa niitä lupauksia, mitä vaalien
edellä esittivät. Toivon, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta päätyy pikaisesti samaan
lopputulokseen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Myös tämä ehdotus
eli kansaneläkkeen tasokorotus kuuluu kristillisdemokraattisen
eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin. Pidän tätä ehdottomasti
tärkeimpänä ja tarpeellisimpana eläkepoliittisena
uudistuksena. Kun veronkevennyksillä pääministeri
Vanhasen hallitus tavoittelee ennen muuta kansalaisten ostovoiman
lisäämistä ja sitä myöten
työllisyyden elpymistä, niin mielestäni ostovoimaa
tuettaisiin parhaiten niin, että niiden ostovoimaa, joilla
sitä tällä hetkellä on vähiten, tuettaisiin.
Tämä aloite suuntaisi ostovoimaa nimenomaan sille
väestöryhmälle, joka käyttäisi sen
kotimaiseen kulutukseen, ja mielestäni aivan yhtä lailla
ja sosiaalisesti oikeudenmukaisemmalla tavalla olisi tukemassa näitä hallituksen
sinänsä hyviä tavoitteita.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Keskusta oppositiossa ollessaan äänestytti
lähes joka vuosi kansaneläkeasioissa ensin pohjaosasta
ja sitten myöhemmin tasokorotuksesta, ja vaalikentillä he
myöskin lupasivat eläkeläisille, että tällainen
tasokorotus on ensimmäinen tavoite heillä. Kun
vaalit olivat ohi, takki kääntyi aika nopeasti
ja eläkeläisten asiat unohtuivat. Hallitusohjelmassa
näyttää olevan vasta ihan loppukaudelle
pieni täky eläkeläisille, että eivät
eläkeläiset ihan hermostuisi.
Kun olen kahdeksan vuotta kuunnellut sitä keskustalaisten
eläkepolitiikkaa ja niitä lupauksia kentällä,
mitä he ovat antaneet eläkeläisille, niin
kyllä tämä aika tylyä kertomaa
käytännössä nyt on, kun he pääsivät
valtaan. Luulen, että aika moni äänestäjä on
myöskin pettynyt ja ihmetellyt, näinkö tässä kävikin.
Kansaneläkkeen tasokorotus on ehdottomasti paras ratkaisu
eläkepolitiikassa ja auttaa kaikista pienituloisimpien
tilannetta ja vaikuttaa myös keskituloisten käteenjääviin
tuloihin nimenomaan eläketulovähennyksen kautta.
Kun tästäkin todennäköisesti
teemme talousarvioaloitteen, niin sitten etenkin keskustalaisilla
on mahdollisuus äänestää tämän
mukana ja pistää arvot järjestykseen,
kumpaa he pitävät tärkeämpänä: veronalennusta
vai kansaneläkkeen tasokorotusta.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kansaneläkkeen tasokorotus on sosiaalisesti
oikeudenmukaisempi ratkaisu kuin se, mihin hallitus on päätynyt,
eli hallitushan on päätynyt siihen, että annetaan
verohelpotuksia. Verohelpotuksethan euromääräisesti
painottuvat tietenkin kaikista suurituloisimmille ihmisille. Heille
tulee suurimmat verohelpotukset.
Tämä 18 euron tasokorotus, jota tässä lakialoitteessa
esitetään, on suhteellisen vaatimaton, mutta kuitenkin
se on sellainen, jolla olisi merkitystä kaikista pienimpiä eläkkeitä saavien
tuloihin, merkittävä lisäys, ja tämä myöskin
auttaisi erityisesti pientä työeläkettä saavien
ihmisten toimeentuloa, sillä heitä on varsin paljon
ja heitä tulee edelleenkin lisää monista
eri syistä. Tosiasia on tänä päivänä se,
että monet pelkällä kansaneläkkeellä elävät
tai kansaneläkettä ja pientä työeläkettä saavat
ihmiset ovat suurissa toimeentulovaikeuksissa erityisesti, jos he
joutuvat sairauden kohteeksi. Silloin joudutaan valitsemaan, ostaako
henkilö itselleen lääkärin määräämät lääkkeet
vai ostaako hän kaupasta jokapäiväisen ruuan.
Valintoja joudutaan tekemään kovasti, sillä meidän
peruseläketasomme on kohtuuttoman alhainen eikä riitä läheskään
aina edes kohtuulliseen toimeentuloon.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän ed. Kuoppaa siirtymään puhujakorokkeelle.
Arvoisa puhemies! Lopetan nyt juuri puheenvuoroni.
Ed. Sirpa Asko-Seljavaara merkitään
läsnä olevaksi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustelussa
poliittisen arvostelun kärki niin minun kuin ed. Huotarin
puheissa on kohdentunut keskustaan, ja varmasti se on perusteltua
siitä näkökulmasta, että niin
keskustan oppositiopolitiikassa kuin myös keskustan taannoisessa
vaaliohjelmassa tähdättiin näihin parannuksiin,
tai ainakin äänestäjät niin
asian ymmärsivät, että kun keskusta pääsee
hallitukseen, eläkkeet nousevat ja minimiäitiyspäiväraha korotetaan
työttömän peruspäivärahan
tasolle.
Haluan kuitenkin kohdentaa tätä kritiikkiä myös
sosialidemokraattien suuntaan. Kyllä on merkillistä,
jos nämä parannukset estyvät tämän toisen,
vasemmistossa olevan hallituspuolueen johdosta. Luulisi, että sosialidemokraatteja
kiinnostaisi sosiaalisesti oikeudenmukainen lainsäädäntö,
ja varmasti myös heidän äänestäjäkunnassaan
on tällaisia uudistuksia odotettu.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On aika ymmärrettävää,
että erityisesti vasemmistoliiton taholla on tarvetta puhdistautua
ja pestä käsiä niistä kahden
edellisen hallituskauden eläkeläisiin kohdistuneista
leikkauksista ja nyt sitten tuoda pöytään
ikään kuin parempaa evästä.
Näistä muun muassa keskustelimme Kuopiossa maanantaina
eläkeläisjärjestöjen yhteistilaisuudessa,
jossa myös todettiin se, että eläkeläisten
asema tulee kohentumaan tämän vaalikauden aikana
monestakin syystä. Me pystymme parantamaan terveydenhuoltoa,
me pystymme kehittämään sosiaalipolitiikkaa
ylipäätänsäkin, turvaamme kuntien
taloudellisen aseman niin, että palvelut voidaan hoitaa,
ja kolmantena vuotena myös kansaneläkkeisiin tulee
tasokorotus. Indeksikorotukset toteutetaan ensi vuonnakin, 6—7
euroa per kuukausi. Ei sitä voi sanoa, että se
on täysin hukkaan heitettyä tai tarpeetonta rahaa.
Se on kaikki todellisuutta, mitä toteutetaan. Suunta tapahtuu
kuitenkin parempaan.
Se, onko tässä riittävästi
rahaa: Siihen tietysti voidaan itse kukin yhtyä varmasti,
että pienituloisten asema ei ole ollut Suomessa koskaan
kenenkään kannalta kadehdittava. Sen asian parantaminen
on tietysti yhteinen eduskunnan asia, kuinka paljon me voimme taloustilanteen
myötä sitten parantaa kansalaisten mahdollisuuksia
pärjätä eduskunnan hyväksymien
päätösten kautta ja muillakin ratkaisuilla.
Siihen liittyy hyvin monta kysymystä.
Arvoisa herra puhemies! Tämän halusin ihan lyhyesti
todeta täällä. Voisin myös toisaalta
kysyä, kun sosiaaliturvan eduista puhutaan, olisiko vaikka
esimerkiksi lapsilisien korotukset pitänyt jättää ensi
vuonna pois ja vastaavasti käyttää se johonkin
muuhun.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rossi ei varmaankaan ehtinyt lukea tätä meidän lakialoitettamme,
jossa kerrotaan, että kysymyksessä on vaihtoehto
hallituksen antamille veronalennuksille, eli kun hallitus esitti
elvyttämismielessä veronalennuksia, niin me esitimme
suurin piirtein saman suuruisen summan pienimpien päivärahojen
korotuksia ja yhdistelmätuen korotusta ja muutamia muita
asioita ja kerroimme kansalaisille, mitä kaikkea tällä veronalennuksella
olisi saatu aikaan. Väitän, että tämä olisi
ollut elvyttävämpi ratkaisu kuin se, että kansanedustajien
ja muiden hyvätuloisten tilipussiin kilahti lisää rahaa.
Sen takia tämä ei ole mitään
pyykinpesua, vaan ihan vaihtoehtoinen ratkaisu veronalennuksille.
Korostan keskustalaisille vielä: Miksi lupasitte kansalaisille?
Te lupasitte ummet ja lammet. Täällä on
kiertänyt muun muassa ministeri Hyssälän
vaalivihkonen, jossa hän on luvannut oliko se jotain 300
euroa peräti kansaneläkkeen tasokorotusta tai
jonkun aivan huikean summan. Eli on luvattu kansalaisille enemmän,
kuin mitä toteutetaan. Meidän summamme on kohtuullinen eli
18 euroa. Sen olisi voinut ihan hyvin toteuttaa myöskin
tässä, jos hallitusta olisi kiinnostanut köyhien
asia. Tässä hallitusohjelmassa luvataan melkein
kaikki; ainut, mikä sieltä puuttuu, on köyhien
asia. Se ei ole hallitusta kiinnostanut.
Ihan lopuksi sanon vain sen ed. Räsäselle,
että sosialidemokraatteja kiinnosti pääasiassa
viime kaudellakin eläkeläisten ylimääräisen
sairausvakuutusmaksun alentaminen, joka hyödytti eniten hyvätuloisia
eläkeläisiä. Meidän tehtävämme
ja meidän vaatimuksemme oli koko ajan siellä kansaneläkkeen
tasokorotus, ja saimmekin sitten siihen korotuksen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä vasemmistoliiton
esitys on aivan puollettavissa. On hyvä, että nyt
alkaa tällaisia esityksiä tulla, kun ensin on
kahdeksan vuotta oltu hallituksessa samaa jalkaa sosialidemokraattien
kanssa. Tämä on aivan oikein. Näin pitää menetellä, että näihin
pienimpiin eläkkeisiin tulee korotusta. Se on ostovoimaa.
Se on sosiaalisesti oikeudenmukaista. Me kansanedustajat saimme
suuremman palkankorotuksen kuin pienintä kansaneläkettä saavat
ihmiset saavat kuukaudessa rahaa. Ei ole mikään
ihme, että tästä joutuu tentattavaksi
tuolla turuilla ja toreilla, vaikka oma palkkamme ei ollut meidän
käsissämme. Mutta tämä toisten
ihmisten peruseläke, se on meidän käsissämme.
Kyllä perussuomalaiset tukevat ilman muuta tätä vasemmistoliiton
esitystä myös silloin, kun siitä äänestetään
täällä salissa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Toistamatta ed. Rossille kaikkea sitä,
mitä yhdessä eläkeläisten kanssa
maanantaina Kuopiossa keskustelimme, totean, samoin kuin osittain ed.
Soinillekin, että vasemmistoliiton ei tarvitse puhdistautua
mistään. Vasemmistoliitto hallituksessakin ajoi
tätä linjaa: kaikkein pienituloisimpien etujen
puolustamista. En ryhdy tässä käymään
läpi sitä, miksi se ei voinut toteutua. Me olimme
eri asemassa hallituksessa kuin keskustapuolue on nyt. Vasemmistoliitto
ei ollut hallituksen suurin ministeriryhmä, mitä keskustapuolue on.
Sen vuoksi olisi ehkä voinut odottaa, että jos haluttiin
pitää kiinni niistä lupauksista, jotka
ennen vaaleja annettiin, niitä nyt olisi toteutettu, kun
se olisi ollut konkreettisesti mahdollista.
Korostaisin sitä, mihin ed. Räsänen
jo viittasi, samoin kuin ed. Huotari, että jo vanhan keynesiläisen
talousteorian mukaan, kun katsotaan, mitä nämä elvytyspanostukset
talouteen merkitsevät, ratkaisevaa on eri väestöryhmien
säästämisalttius. Mitä suurempi
se on, sitä pienemmät nämä impulssivaikutukset
ovat. On aivan selvää, että eläkeläisille
tulevan tasokorotuksen osalta säästämisalttius
olisi paljon pienempi kuin esimerkiksi kansanedustajien palkankorotuksissa
tai kansanedustajien veronalennuksessakin, joka on huomattavasti
suurempi kuin kansaneläkeläisillä, jos
he nyt ylipäätään veronalennusta
saavat. Tämän vuoksi kysymys on nimenomaan linjavalinnasta,
siitä, kenen etua ajetaan, ja samalla siitä, miten
pyritään saamaan aikaan paras mahdollinen talouden
elvyttämisvaikutus.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rossi käsittelee tosiasioita
aika valikoivasti. Ensin on toki myönnettävä se,
että muutaman viime vuoden aikana on tehty kipeitä ratkaisuja
ja leikkauksia, mutta samalla on syytä muistaa, että ne johtuvat
Ahon johtaman porvarihallituksen konkurssipesän selvittelystä.
Sinä aikana otettiin joka viikko keskimäärin
miljardi markkaa uutta lainaa, josta huolehtiminen kaatui seuraavalle hallitukselle.
Se on yksi tosiasia, joka on syytä pitää mielessä.
Tuo lakialoite, niin kuin täällä on
aikaisemmin todettu, on vaihtoehto niille veronalennuksille, joita
tämä hallitus jakaa suurituloisille. Se edustaa
vain noin viidennestä siitä summasta ja koskettaa
kuitenkin noin 900 000:ta kansalaista. Eli se on minusta
aivan kohtuullinen osuus sille väestöryhmälle,
joka käytännössä ei, pääosa
siitä, tule saamaan verohelpotuksia.
Yksi tosiasia, minkä ed. Rossi unohti tietoisesti niin
eilen siinä eläkekeskustelussa kuin unohtaa nyt,
kun hän väittää kuntien taloudellisen
aseman kohentuvan. Eihän näin tapahdu. Kuntaministeri
Manninen muun muassa avoimesti myöntää sen,
että kuntien talous on selvästi kääntymässä pakkasen
puolelle noin 400 miljoonaa euroa joka vuosi tulevina vuosina. Miten
se voi kohentua? Se on varmaan jotain uutta, korkeamman tason matematiikkaa,
jota minulle ei ole vielä edes selvitetty.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Ed. Rossille totean, että kristillisdemokraattien
vaihtoehtobudjettiin mahtuvat niin kansaneläkkeiden tasokorotukset
kuin lapsilisäkorotus. Kaiken lisäksi korottaisimme lapsilisiä kaikille
lapsille, ei ainoastaan hallituksen valitseman yksi lapsi -politiikan
mukaan perheen ensimmäiselle lapselle. Sen sijaan emme
alentaisi alkoholiveroa — emme lähtisi hätiköimään
tässä kysymyksessä — emmekä niin
mittavasti tuloveroja kuin hallitus esittää.
Täällä todettiin, että vasemmistoliitto
ajoi hallituksessa viime kaudella eri linjaa, ja varmasti näin
onkin. Kyllä vasemmistoliitto kamppaili monessa kysymyksessä,
sen saattoi sivusta seuraten todeta, mutta tuki kuitenkin loppuun
asti niin Lipposen ensimmäistä kuin toista hallitusta ja
käytännössä äänesti
esimerkiksi tätä nyt esitettyä ehdotusta
vastaavia esityksiä vastaan, joita viime kaudella muun
muassa kristillisdemokraatit esittivät.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En ole pitkään aikaan
muistanutkaan, miten on mukavaa puolustaa hyvää hallitusta. Äsken
tuolla työhuoneessa keskusteluja kuuntelin ja aika lailla
yksipuoliseksi havaitsin ja ajattelin, että tulenpa tänne,
että nyt oppositiokin viihtyy salissa pidempään.
Arvoisa puhemies! Muutamia asioita, kysymyksiä nousi
esille, joihin haluan tässä nyt sitten ottaa kantaa.
Ensinnäkin, ed. Huotari, miksi te sitten leikkasitte
edellisten kahden hallituskauden aikana eläkeläisiltä?
Miksi niiltä pienituloisimmilta leikattiin? (Ed. Huotari:
Ei ole leikattu pienituloisimmilta, ed. Rossi!) Miksi poistettiin
kansaneläkkeen pohjaosa? Kansaneläkkeen pohjaosa,
esimerkiksi, miksi se poistettiin? Nämä ovat niitä kysymyksiä,
joihinka ed. Virtanen vasemmistoliiton uutena edustajana on viaton,
ja minä en hänen kanssaan ryhdy enempää kättä vääntämään, muuta
kuin totean vaan sen, että näin se ryhmä, jossa
olette nyt sitten, kuitenkin teki, ja tässä suhteessa
tämä nyt vain näin on.
Kun ed. Polvi sanoi savolaisena, että allekirjoittanut
käsittelee tosiasioita aika valikoivasti, niin jääköön
se nyt sitten toisen savolaisen lausumaksi, enkä minä nyt
siihen oikeastaan sen enempää puutu. Yhtä hyvin
minä voisin lähteä sanomaan, että ne
90-luvun talouslaman juuret juonsivat aika pitkälti 80-luvulle
Holkerin hallituksen ajoille. Kun tätä lähdetään
käymään läpi, niin emme ikinä pääse
tästä suosta ylös. Aina voimme katsoa
taaksepäin ja syytellä joitakuita toisia. Varmaan
Ahon hallituksenkin aikaan tehtiin virheitä, joskin me
tiedämme, että silloin taloustilanne oli aivan
toinen. Me joudumme tänäkin päivänä ja
tulevaisuudessa pitkään kestämään
vielä tuon talousajan johdosta syntyneitä vaikeuksia.
Se näkyy meidän valtionvelkamme määrässä.
Mutta mieluusti katsokaamme sitten eteenpäin. Kun keskusta
on suurimpana eduskuntaryhmänä ja johtavana hallituspuolueena
tällä hetkellä, niin totta kai meidän
vastuumme on siinä, että me vastaamme myös
niistä vaalien alla ja eduskunnassa monesti äänestetyistä asioista.
Se on selvää, jokainen meistä sen ymmärtää,
että kaikkea sitä, mitä jokainen oppositio
kulloinkin lupaa, ei varmasti pystytä seuraavan vaalikaudenkaan
aikana ehkä toteuttamaan. Kymmenen vuotta tässä valtakunnassa
kuitenkin on monissa asioissa jouduttu tinkimään
varsin paljon, ja ennen kuin ollaan niin sanotulla tyytyväisellä tasolla,
voi olla, että tässä talossa ei ole ketään
nykyisiäkään edustajia. Milloin sitten
ihminen on tyytyväinen, se on tietysti isompi kysymys kaiken kaikkiaan.
Mutta kyllä jos joku edustaja väittää, että tämän
hallituksen aikana täällä ei ole tehty moniin
sellaisiin asioihin, joissa on aiemmin leikattu, nyt positiivista
korjausta eteenpäin — tietysti talousarvio sen
tulee osoittamaan — haluanpa sen sitten ihan aidosti kuulla.
Ed. Polvi sanoi kuntataloutta erinomaisesti tuntevana kansanedustajana,
että kuntien talous on menossa huonompaan suuntaan. Siellä on
hyvin monia tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen.
Valtio omalta osaltaan kuitenkin edesauttaa kuntien mahdollisuuksia
pärjätä. Eikö se ole jotain,
että nyt sitten kuitenkin nostetaan jälleen kuntien
indeksitarkistukset edes 75 prosenttiin, kun ne olivat teidän
hallituksenne aikana 50:ssä? Se on askel parempaan. Ei
voi sanoa, että kaikki on hallituksen syytä. Sitä,
miksi kuntataloudessa on muita ongelmia, täytyy sitten
tutkailla. Nyt me kompensoimme veroratkaisut kunnille täysimääräisesti.
Sekin on sellainen asia, joka on syytä panna merkille.
Yhtä aikaa, kun toteutamme verouudistuksia, pystymme
sijoittamaan myös vastaavan summan palveluihin (Ed. Huotari:
Velkarahalla!) kuntien terveydenhuollon, sosiaalipuolen kehittämiseksi.
Edustaja tuolla välihuudossa totesi, että velkarahalla.
Kyllä, osittain sillä, koska kysymys on nimenomaan
elvyttämisestä. Ahon hallituksen aikaan sanottiin,
että olisi pitänyt elvyttää.
Silloin itse asiassa valtio elvytti niin paljon kuin silloinen valtiovarainministeri
Viinanen kykeni hankkimaan valtakuntaan rahaa. Tänä päivänä tuo
elvyttämisen määrä toki on siihen
nähden pienempää. Me joudumme tekemään
sitä osittain velkarahalla. Se on totta.
Kaikki tämä tietysti loppuseltaan riippuu
siitä, miten meidän kasvumme kehittyy. Kun ensimmäinen
vuoden neljännes oli kansantalouden kehityksessä miinuksella,
nyt on olemassa ennusmerkkejä ja oireita siitä,
että taitaa ollakin sieraimet veden pinnalla. Onko talouskasvussa käännettä tapahtumassa
parempaan, sen me näemme ajan myötä.
Suomen Pankkikaan ei sitä vielä pysty selkeästi
ja varmasti sanomaan. Kyllähän Vanhasen hallitus
tietysti elää hyvin paljon sen päälle,
miten talouskasvu tulee kehittymään. Jos se menee
heikompaan, niin silloin tietysti budjettia ja kehyksiäkin
joudutaan arvioimaan jopa uudelleen. Mutta jos se menee parempaan
suuntaan, se antaa silloin varaa myös siihen, että myös
kansalaisten sosiaaliturvassa mennään eteenpäin.
Sitten ed. Räsänen, joka poistui nyt paikalta, olisi
mielellään kuullut, paljonko se hieman maltillisempi
veronalennus olisi sitten ollut. Vaalien allahan keskusteltiin eri
puolueiden kesken, mikä se veronalennusten taso olisi ollut.
Vasemmistoliiton taholla kyllä todella hyvin usein sanottiin, että mieluummin
palvelut kuin veronalennukset. Se pitää ihan paikkansa.
(Ed. Huotari: Selkeästi sanottiin!) — Kyllä,
tämä pitää paikkansa. — Toisaalta,
pitää ajatella suomalaisen työn verottamista
kansainvälisissä vertailuissa. Asiaa täytyy
katsoa hieman niinkin. Sama pätee myös tähän
mainittuun alkoholiverotuskysymykseen: on pakko todeta, että ei
meillä ole varaa siihen, että Suomi ajautuu uudelleen
salakuljetukseen, trokaukseen, siihen, mikä on vuosikymmeniä sitten Suomessa
pystytty näkemään. Kyllä tänne
pirtua pystyttiin tuomaan silloin, kun maassa oli kieltolaki. Jos
nämä verorajat ovat liian suuret, me tiedämme
jokainen, että se johtaa uusiin ongelmiin, ja näin
ollen meidän on pakko seurata tätä kansainvälistä kehitystä tältä osin.
Me emme ole sellaisessa lintukodossa, jossa me voisimme sanoa puhtaasti,
että nämä asiat ovat meidän.
Se on sen kansainvälisen yhteistyön hintakin,
jossakin suhteessa pakko todeta tietysti, että valitettavasti.
Herra puhemies! Ihan lopuksi vaan, että kyllä kaiken
kaikkiaan näiden niin sosiaalietuisuuksien, eläkkeiden,
muiden vastaavien, joista viime kädessä eduskunta
on vastuussa, taustalla on se, miten talous kehittyy, miten työpaikkoja
syntyy, miten yrittäjyys tässä maassa
kulkee eteenpäin. Siinä mielessä hallituksella
on todella iso missio edessään yrittäjyysohjelman
kautta muun muassa parantaa tässä maassa työn
tekemiseen ja yrittämiseen liittyviä edellytyksiä,
ja sitä kautta myös tavallisten, kaikkien muidenkin,
kansalaisten elämän edellytyksiin on saatavissa
parannuksia.
Totean tässä yhteydessä, että en
valitettavasti voi koko illaksi jäädä tänne,
vaikka olen vähän härnännytkin
keskustelijoita, mutta vähän aikaa pystyn olemaan
paikalla.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rossille on pakko sanoa, että tällä hallituksella sekä on
rahaa että ei ole rahaa. Sillä on rahaa veronalennuksiin,
tosin velkarahalla, mutta sillä ei ole rahaa kaikista pienituloisimpien
ihmisten etuuksien korottamiseen. Eli sillä ei ole rahaa kansaneläkkeen
tasokorotukseen ennen kuin viimeisenä vuonna vasta täkyksi
seuraaviin vaaleihin; sillä ei ole rahaa ensi vuonna nostaa
minimiäitiyspäivärahaa, vaikka pääministeri
puhuu lämpimikseen tuolla perhepolitiikan puolesta; sillä ei ole
rahaa nostaa lapsilisiä muille kuin yhdelle lapselle eikä ole
rahaa siihen, että toimeentulotuella olevat lapsiperheet
saisivat minkäänlaista hyötyä tästä lapsilisän
korotuksesta. Tämä ratkaisu tehtiin nimenomaan
Ahon hallituksen aikana, että toimeentulotuen normiin sisällytetään lapsilisä.
Se oli leikkaus lapsiperheille, kaikista köyhimmille lapsiperheille,
mutta sillä lailla ikään kuin siististi
hoidettu, että se ei näyttänyt niin pahalta,
koska nämä kaikista pienituloisimmat lapsiperheethän
eivät yleensä kovin paljon meteliä asioistaan
pidä. Sen sijaan eläkeläiset ovat olleet
aika usein täällä eduskunnassa lähetystöinä.
Teimme tämän vaihtoehtoisen esityspaketin, nimenomaan
veronalennuksille vaihtoehtoisen, koska ennen vaaleja sanoimme,
että mieluummin palvelut, mieluummin korotuksia pienimpiin
etuuksiin kuin veronalennus.
Ed. Rossi täällä sanoi, että meillä on
kansainvälisesti korkea verotus. Se riippuu, mihin vertaamme.
Jos vertaamme Viroon, totta kai on, mutta haluammeko me mennä Viron
tasolle? Jos me haluamme verotuksessa mennä Viron tasolle,
niin silloin meille kyllä käy huonosti, silloin saamme
heittää hyvästit hyvinvointiyhteiskunnalle
ja palvelujärjestelmille. Sitten jos vertaamme esimerkiksi
Britanniaan, niin siellä maksaa kaikki. Siellä maksaa
yliopisto, siellä maksaa peruskoulutuksesta lähtien.
Perheet joutuvat maksamaan todella paljon siitä, että lapset
pääsevät yksityiskouluun, ja jokainen
itseään kunnioittava vanhempi haluaa lapsensa
yksityiskouluun, koska lapsen tulevaisuus on kiinni siitä,
missä hän on ensimmäisen luokkansa aloittanut
eli minkälaisessa koulussa.
Tästä päästään
siihen, minkälaisen yhteiskunnan me haluamme, ja minusta
on aivan liian yksinkertaista verrata pelkästään
verotusta, kun verrataan kansainvälisesti näitä talouksia.
Monesti perheellä menee paljon enemmän muina kustannuksina
juuri niissä maissa, joissa on alhaisempi verotus kuin
Suomessa, eli silläkin on oma arvonsa, että verotuksen
kautta hoidetaan yhteisiä palveluja ja ne ovat pienituloisille
ja isompituloisille saman arvoisia.
No, tästä kansaneläkkeen tasokorotuksesta: On
pakko vielä puuttua kansaneläkkeen pohjaosan leikkaukseen,
koska siitä näyttää olevan niin
paljon vääriä käsityksiä.
Minä sattumalta tiedän sen, kun olen ollut mukana
tekemässä niitä erittäin kipeitä ratkaisuja
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa. Olen opetellut vuonna 95 koko
eläkejärjestelmän, kun kaikkiin niihin
tehtiin muutoksia enkä aiemmin niitä kovin hyvin
tuntenut. Kansaneläkkeen pohjaosan leikkaus ei koskenut kaikista
pienituloisimpia eläkeläisiä. Siellä on neljä erilaista
tuloryhmää, mutta raja oli noin 3 600—3 800
markkaa, jonka alle menevistä eläkkeistä ei
leikattu yhtään mitään. Nyt
minä toivon, että keskustalaiset muistaisivat
tämän — viime kaudella useaan kertaan
muistutinkin siitä — että kaikista pienituloisimmilta
eläkeläisiltä ei leikattu, vaikka eläkeliiton
aktiivit näin omissa kokouksissaan mainitsivat useita kertoja.
(Ed. Rossi: Oliko se sitten oikein?)
Minun mielestäni kansaneläkkeen pohjaosan leikkaus
ei ollut oikea ratkaisu, eikä myöskään sairauspäivärahan
minimin leikkaus, joka tehtiin. Nämä kaksi olivat
hyvin perustavia ratkaisuja tässä pohjoismaisessa
hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa on taattu kaikille se perusosa.
Okei, jos oli vähän rahaa ja päädyttiin
siihen, että pohjaosa leikataan, niin sen rajan olisi pitänyt
olla pikkuisen korkeampi, tai aika paljonkin korkeampi, mutta sitten
siitä sitä säästöä ei
olisi tullut.
Muistutan, että tämä oli myös
ideologinen ratkaisu joillekin puolueille. En käy tässä sitä sen enempää läpi,
mutta sillä haluttiin Kansaneläkelaitoksen valtaa
pienentää, että Kansaneläkelaitos
ei olisi ollut enää tekemässä päätöksiä eläkkeistä.
Niin nyt on käynytkin, Kansaneläkelaitos on vain
pientä osaa eläkepäätöksistä tekemässä. Eli
siellä on myös tällaisia taustoja.
Nyt sitten, kun viime kaudella eläkeläisille
ruvettiin palauttamaan osa näistä ratkaisuista
ja palautettiin muun muassa tämä Ahon hallituksen aikana
asetettu raippavero eli ylimääräinen
sairausvakuutusmaksu, niin se maksoi siis todella paljon, että tämä ylimääräinen
sairausvakuutusmaksu vuosien varrella alennettiin. Se maksaa yhä edelleen
Kelassa paljon, koska Kelan rahoituspohja osittain sitä kautta
murtui. Se oli poliittinen valinta, jossa emme pärjänneet
hallituksen sisällä niin hyvin, että olisimme
saaneet painopisteen enemmän sinne kansaneläkkeen
tasokorotuksen puolelle, jota aluksi yksin ajoimme. Vihreät
ja Rkp olivat sitten siinä mukana, mutta nämä kaksi
isompaa puoluetta eivät olleet niinkään
kiinnostuneita siitä. Nyt onneksi näitä vaaleja
edeltävässä vaalikampanjassa suurin piirtein kaikki
puolueet — kokoomus ei tainnut olla, en ole ihan varma
siitä — olivat sitä mieltä,
että kansaneläkkeen tasokorotus on se oikea ratkaisu, millä eläkkeitä ylipäätään
pitäisi korottaa.
Olennaistahan tässä on se, mitä nyt
kritisoidaan, että ennen vaaleja keskusta niin voimakkaasti
ajoi eläkeläisten asioihin parannuksia ja luetteli
ne asiat, mitkä on ennen hoidettu huonosti. Ennen vaaleja
me sanoimme, että mieluummin nämä asiat
hoidetaan kuin annetaan veronalennuksia. Minäkin esimerkiksi
jouduin monessa vaalipaneelissa toppuuttelemaan näitä keskustan
lupauksia, että älkää nyt noin
paljon luvatko, kun tiedetään, että rahaa
ei kaikkeen riitä, mutta silti kyllä niitä lupailijoita
riitti. Täytyy tässä yhteydessä sanoa
Paula Lehtomäen, nykyisen ministerin, kunniaksi se, että hän
ei ollut kyllä ensimmäisenä lupaamassa,
mutta muita lupaajia kyllä sieltä keskustan riveistä riitti.
Toinen, mitä keskustalaiset ovat hokeneet tässä vuosien
varrella, on se, niin kuin tänäkin iltana aiemmissa
keskusteluissa kuulimme, että väitetään,
että viime vuosina kuntataloutta on leikattu. Viime vuosina
ei ole leikattu. Viime vuosina on annettu sinne lisää rahaa,
2000-luvulla. 1990-luvulla kyllä jouduttiin leikkaamaan,
niin joutui Ahon hallitus ja niin joutui Lipposen ensimmäinen
hallitus. Toivon, että näissä asioissa
ihan reilusti kerrotaan se, mitä on tapahtunut.
Toivotaan, että hallitukselta nyt riittää näihin palveluihin
rahaa, mutta mikäli teette vielä enemmän
veronalennuksia kuin hallitusohjelmassa olette luvanneet, niin silloin
kyllä rahaa ei kaikkeen riitä. Ikävä kyllä se
on sitten teidän arvovalintanne, josta te joudutte myöskin
vastaamaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama sana, mikä tässä on
ydin. Ydin on kaikista pienimmät kansaneläkkeet,
ne kaikista heikoimmassa asemassa olevat eläkeläiset.
Sinne tarve on suurin, se on selvä. Nyt otetaan velkaa, ja
kyllähän me olemme sellaisessa Emu-korsetissa,
että ei mene kuin pari vuotta, niin valtiovarainministeriön
virkamiehet sanovat, että kilpailun takia ja ettei kyvyt
karkaa maasta annetaanpa taas sinne yläpäähän
vähän verohelpotuksia. Sitten me tulemme sen huomaamaan,
jos Ruotsin kansa kaikesta aivopesusta huolimatta jättäytyy Emun
ulkopuolelle. Ei se Ruotsia haittaa, se on heille edullinen ratkaisu,
mutta sitten me oikein näemme, mimmoinen on oman valuutan
ja itsenäisen rahapolitiikan arvo. Ruotsissa vasemmisto
vastustaa Emua ja vihreät vastustavat Emua, mutta täällä ollaan
täysillä tässä eurokurissa mukana,
joka syövyttää nämä pienempituloiset
ja antaa suurituloisille verohelpotukset.
Iivo Polvi /vas:
Herra puhemies! Ed. Rossi on aivan oikeassa siinä,
kun hän toteaa, että valtio omalta osaltaan tukee
kuntien toimintaa, näinhän on, ja edelleen siinä,
että hallitus lupaa kompensoida kunnille aiheutuvat verotulon
menetykset. Mutta sehän ei suinkaan riitä kuntien
talouden vahvistamiseksi, kun samanaikaisesti osoitetaan lisävelvoitteita,
edellytetään lisätehtäviä. Otetaan
nyt esikoululaisten koulumatkat, Kansallinen terveysohjelma, koululaisten
aamu- ja iltapäivähoito jne. Kaikki sinänsä hyviä asioita, mutta
kun niihin ei osoiteta valtion toimesta riittävää rahoitusta,
se väistämättä johtaa siihen,
että kuntien talous entisestään kiristyy.
Se, että kustannustason muutos huomioidaan 75-prosenttisesti,
ei vielä riitä kattamaan sitä todellista
kustannusten muutosta, eli sekin kuitenkin edelleen vaikeuttaa kuntien
talouden tasapainoa riippumatta siitä, että se
on korkeampi kuin aikaisemmat korotukset olivat, ja aikaisemmin kuntien
verotulot kasvoivat, mutta nyt ne tulevaisuudessa tulevina vuosina
eivät kasva, eivät tänä vuonna
eivätkä ensi vuonna. Se on otettava huomioon silloin,
kun kuntien taloutta arvioidaan ja siitä käydään
keskustelua.
Kaiken kaikkiaan tämä lakialoite on vaihtoehto
niille veronalennuksille, joita keskusta näyttää olevan
työntämässä suurituloisille.
Tässä on lähtökohtana nimenomaan
pienituloisille suunnatut tulonlisäykset.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio.
Ensinnäkin kun täällä on
puhuttu Suomen verotuksen korkeasta tasosta ja viitattu Viroon,
niin totean, että sosiaali- ja terveysvaliokunta oli Viron
sosiaali- ja terveysministeriön vieraana pari viikkoa sitten.
Yllätykseksemme kuulimme, että kyllähän
siellä yritysten veroaste todellakin on merkittävästi
matalampi kuin Suomessa ja myöskin kansalaisten, mutta
vastavuoroisesti yritykset ja kansalaiset maksavat huomattavan korkeaa
sosiaaliveroa tai sosiaalimaksua, yritykset esimerkiksi 34 prosenttia,
joka merkittävästi tasoittaa kokonaisveroasteiden
eroa. Suomessa jostain syystä tämä ei
ole kuitenkaan saanut ansaitsemaansa julkisuutta.
Toinen havainto on, että tässä samaisessa
eläkeläispaneelissa, jossa ed. Rossin kanssa olimme,
järjestettiin äänestys, haluavatko eläkeläiset mieluummin
miljardin eläkkeitten nostoon vai sosiaali- ja terveyspalveluiden
parantamiseen, ja 120-päisestä yleisöstä 119
oli sitä mieltä, että mieluummin palveluihin.
Kaiken kaikkiaan, kun veronalennuksetkin ovat elvytystä,
mitä vanhana keynesiläisenä en ihan helposti
kiistämään ryhdy, niin minusta tässä olennaisin
kysymys on kuitenkin se, ovatko tällä tavalla
rakennetut veronkevennykset, jotka suuntautuvat nimenomaan suurituloisille
ja jättävät kaikkein pienituloisimmat
ilman, paras keino saada talous pyörimään
niin, että verotuloja jatkossa tulee lisää.
Vai olisiko nimenomaan siitä syystä pitänyt
tehdä toisin? Joka tapauksessa siitä syystä se
olisi pitänyt tehdä, että silloinkin
kun menee hyvin, kaikkein pienituloisimpia ei pidä jättää yksin.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä keskustelu on tavattoman
tärkeä, ja sitä varmaan tässä syksyn
aikana voidaan käydä, mutta on hyvä jo
aloitella ja herätellä ihmisiä, edustajia,
miettimään, missä me menemme.
Täällä on paljon puhuttu 90-luvun
ratkaisuista, ja omalta osaltani kannan kyllä vastuuta
90-luvun alun päätöksistä Ahon
hallituksen aikana. Se hallitushan kiristi veroja, sääti
ylimääräisiä maksuja ja leikkasi
etuuksia. Ei niitä kukaan ilkeyttään
tehnyt, mutta tilanne oli pakon sanelema. Työttömyys
kasvoi hurjasti, maailmalla vallitsi syvä lama, Neuvostoliitto,
sosialistinen systeemi, romahti, ja idänkauppa laski yhtäkkiä tavattoman
alas, ja monet muut tekijät vaikuttivat siihen, että oli
pakko tarttua kovin ottein kansan- ja valtiontalouden tilanteeseen.
Helpoksi sitä ei tehnyt se, että edellinen
hallitus oli lisännyt valtion menoja hurjaa vauhtia. Silloin
vielä elettiin aika pitkään Ahon hallituksen
alkuaikoina sitä aikaa, jolloin piti täällä saada
säästölakeihin sopimus sillä tavalla,
että oppositio ei äänestänyt
niitä lepäämään. Nythän
hallituksella ei sellaista ongelmaa enää ole ollut
kymmeneen vuoteen, että olisi tarvinnut sen tyyppisiä neuvotteluja
käydä, ja se varmasti näkyi myös erityisesti
Lipposen ensimmäisen hallituksen, mutta myös osittain
toisenkin hallituksen politiikassa. Toki ne olivat laajapohjaisiakin
hallituksia, mutta myös veivät suvereenisti läpi
tahtonsa. Varsinkin Lipposen ensimmäisen hallituksen hallitusohjelman
liitteenä olleet kaikkien sosiaalietuuksien ja erityisesti
kaikkien lapsiperheitä koskevien etuuksien leikkaukset
olivat rumaa politiikkaa siinä vaiheessa, kun kansantalous
ja valtiontalous oli kuitenkin jo lähtenyt selvään, vahvaan
kasvuun vuodesta 94 lähtien.
Tämä on tosiasia, joka näkyy kaikista
tilastoista. Tärkeää olisi uusienkin
vasemmiston edustajien — ja miksei myös muiden,
mutta ei täällä kaikkia nämä asiat
niin kiinnosta — ja varsinkin niiden, jotka täällä puhuvat,
kaivaa Lipposen ensimmäisen hallituksen hallitusohjelma esille
ja katsoa se liite, joka oli eräänlainen Liisan
lista, jossa kaikkiin etuuksiin ja erityisesti todellakin lapsiperheitten
etuuksiin tartuttiin ankaralla kädellä.
Mutta kun nyt on puhe eläkeasioista, niin myös
eläkeläiset olivat siinä kovan kohtelun
alaisina: pohjaosa leikattiin suurelta osalta eläkeläisiä kahteenkin
kertaan; indeksikorotuksia ei annettu kasvun aikanakaan; tasokorotus
kansaneläkkeisiin, näihin pienimpiin eläkkeisiin,
tuli vasta joskus vuonna 2001 eli Lipposen toisen hallituksen aikana;
kansaneläkkeen lapsikorotukset poistettiin jne. Eli se
lista on synkkä, joka oli Lipposen ensimmäisen
hallituksen ohjelman liitteenä ja joka vietiin täällä läpi
sellaisenaan meidän vastustuksestamme huolimatta.
Sitten kun tuli Lipposen toinen hallitus valtaan, siellä ei
enää ollut leikkauslistoja, mutta ei siellä myöskään
ollut sellaista politiikkaa suunniteltu, mitä esimerkiksi
Ruotsissa tehtiin, kun Ruotsissa elettiin likipitäen samanlainen
taloudellinen ahdinko 90-luvun alussa kuin Suomessakin. Ruotsissa
vasemmiston johdolla palautettiin, sosialidemokraatit hallituksessa
vasemmistopuolueen tuella palauttivat, ensimmäiseksi ne leikkaukset,
joita oli sosiaaliturvaan tehty laman aikana. Vasemmiston politiikka
Ruotsissa oli tällaista, se on todistettavissa. Siellä ei
lähdetty sille linjalle, johon Lipposen toinen hallitus
meillä lähti. Sehän ei palauttanut yhtään
mitään etuuksia, joita se oli leikannut vielä nousun
vuosina 95—99, vaan Lipposen toinen hallitus aloitti veronkevennykset
ja antoi ne hyvätuloisia selkeästi ja vahvasti
suosien.
Tällaista politiikkaa harjoittivat sosialidemokraatit,
kokoomus, vasemmistoliitto, vihreät ja ruotsalaiset Lipposen
toisessa hallituksessa. Samat puolueet ensimmäisessä hallituksessa
leikkasivat perusturvaa ja toisessa hallituksessa, kun talous oli
saatu vielä vahvempaan nousuun, kuin mitä ensimmäisen
hallituksen aikana olikaan, talouskasvun hedelmät jaettiin
hyvätuloisille. Kaikkein heikompiosaiset unohdettiin, velkasyrjäytetyt,
lapsiperheet ja ennen kaikkea eläkeläiset, joilta
vielä pohjaosaa leikattiin sitten tämän vuosituhannen
puolelle asti. Tämä on se lähihistoria,
mitä on tässä maassa tapahtunut. Se ei
ole kovin kunniakasta, erityisesti, sanoisin, ei ole kovin kunniakasta
vasemmistolle.
Mitä sitten nyt tapahtuu? Ainakin verolinjan osalta
Vanhasen hallitus jatkaa samaa politiikkaa: hyväosaisia
suosivaa veronkevennyslinjaa. Pieni ero on siinä, että Vanhasen
hallitus ottaa velkaa valtiolle ja jakaa sen velan hyvätuloisille veronkevennyksinä.
Sitä en pidä ollenkaan hyväksyttävänä ja
pidän sitä jopa suorastaan vaarallisena politiikkana.
(Ed. Rossi: Painotus pieni- ja keskituloisille!) Ymmärtäisin,
jos kevennykset annettaisiin pieni- ja keskituloisille ja otettaisiin siihen
velkaa. Sen jotenkin ymmärtäisin, koska se todella,
niin kuin ed. Virtanen totesi, voisi elvyttää tässä tilanteessa
ja tekisi kannattavammaksi, houkuttelevammaksi ottaa vastaan matalapalkkaisempiakin
töitä, mikä olisi kansantalouden etu
monella tavalla.
Mutta näin Vanhasen hallitus ei tee, vaan se ottaa
miljardimäärän velkaa ja jakaa veronkevennyksiä suurituloisia
edelleen suosien eikä paranna kaikkein heikoimmassa asemassa
olevien väestöryhmien perusturvaa. Lapsiperheet,
täällä on jo todettu, saavat ensi vuonna
sen 10 euroa ensimmäisestä lapsesta, mutta ei
muuta, ja eläkeläiset eivät saa yhtään
mitään. (Ed. Huotari: Kaikkein pienituloisimmat
lapsiperheet eivät saa edes sitä 10:tä euroa!) — Tietysti
ne lapsiperheet, jotka ovat toimeentulotuen varassa, eivät
saa sitäkään, koska se leikataan järjestelmällä pois.
Se on kyllä asia, joka pitää eduskunnan
korjata, jos hallitus tällaisen esityksen loppujen lopuksi
tänne tuo. Se on aivan kohtuutonta.
Mitä sitten eläkeläisille tapahtuu?
Tietysti kaikkein suurituloisimmat eläkeläiset,
joita meillä keskuudessamme on tänä päivänä,
saavat tämän veronkevennyksen hyödykseen,
eli hallitus kyllä antaa heille sen tuen, mille ei ole
minkäänlaista tarvetta. Mutta todellakin, kaikkein
pienituloisimmat eläkeläiset eivät veronkevennyksistä hyödy
senttiäkään, mutta maksut kyllä varmaan
nousevat heillekin. Toivon mukaan, ed. Rossi, ne teidän
mainostamanne palvelut maakunnissa ja keskussairaaloissa ja muualla
paranevat, niin kuin lupasitte. Se on tärkeää,
että näin tapahtuu edes. Mutta todella, nämä meidän
pienen eläkkeen varassa olevat eläkeläisemmekin ansaitsisivat
heti eikä vasta joskus vaalitäkyjen aikaan tasokorotuksen,
selkeän tasokorotuksen, näihin pieniin eläkkeisiin.
Kun vasemmistoliitto tässä lakialoitteessaan näin
esittää, niin tuen tätä ilomielin
ja totean, että meidän vaihtoehtobudjettimme sisältää aivan
saman esityksen, jonka tulemme tässä myöhemmin
nostamaan esille. Tässä on todella vakavan yhteiskunnallisen
keskustelun ja ratkaisujen paikka. Meidän on käännettävä suuntaa
tässä maassa. Ei ole oikein kohdella tällä tavalla
meidän eläkeläisiämme, jotka
ovat meille tämän hyvinvoinnin rakentaneet, maata
puolustaneet ja tehneet niin paljon meidän hyväksemme,
jotka nyt saamme nauttia täällä ansaitsemattomistakin palkankorotuksista
ja muista etuuksista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustajien Huotari ja Kankaanniemi puheenvuorot
kirvoittivat pomppaamaan puhujakorokkeelle ja palauttamaan vähän
mieliin sitä, millä tavalla tähän
päivään noin talouspoliittisesti ja finanssipoliittisesti
on oikeastaan tultu.
Kun täällä on käytetty vertailuja
muihin Pohjoismaihin, on mukava todella palauttaa ed. Kankaanniemen
tavoin mieleen se, mistäs se tämä kaikki
oikein lähti ja mistä sitten myöskin
seuraa se lakialoite, jota nyt sitten varsinaisesti tässä käsittelen.
Nimittäin vuosina 1987—90 toteutettiin rahamarkkinoiden
vapauttaminen. Se tapahtui kaikissa Pohjoismaissa aivan samojen
perusprinsiippien mukaisesti. Se prosessi itse asiassa käynnistyi
vuonna 84, ja 85 ja 86 oli varsinaisia, miten sanoisi, hitaan etenemisen
ennakoivia vaiheita, kunnes sitten tuli rakennemuutos, uusi hallitus
87, joka ilmoitti toteuttavansa tämän rakennemuutoksen,
johonka sisältyi yhteiskunnallinen palvelutehtävä ottaa
Yhdysvalloista ja Hongkongista ja Singaporesta bullettilainoja ja
dumpata niitä Suomen lainamarkkinoille ilman mitään
vakuuksia. Siitähän se kasinopeli sitten käynnistyi.
Siitä sitten tultiin 90-luvun puolelle, ja sitten korot
nousivat pilviin, lähes 20 prosenttiin, sitten tuli syöksykierre,
konkurssit, työpaikkojen menetykset, taloudellinen lama
jnp. Siis täydellisesti itse aiheutettu. On äärimmäisen mielenkiintoista
todeta — paikalla on ed. Ulla Anttila — että meidän
aatetoverimme ulkoministeri Joschka Fischer kertoo tästä toista
versiota koko ajan eurooppalaisilla kentillä, että kaikki johtui
DDR:stä ja siihen liittyvistä asioista. DDR:llä ei
ollut mitään tekemistä näitten
asioitten kanssa. Nämä olivat pohjoismaisittain
aivan kotikutoista ongelmien kudontaa ja luomista ja sillä sipuli.
Kun on kysymys leikkauksista, joita nyt yritetään
sitten palauttaa, niin minusta tämä leikkauspolitiikka
pitää älyllisen rehellisyyden nimissä jaksottaa
oikein: 91—95 Ahon hallituksen aikana oltiin pakkoleikkausten
edessä. 60 miljardia markkaa valtio otti vuodessa vippiä lähinnä ulkomailta,
mikä oli aivan kauheaa peliä. No, siinä tilanteessa
oli pakko tehdä kaikki leikkaukset jnp., mutta se mikä on
eräällä tavalla erittäin merkityksellistä juuri
tässä hetkessä ja tämän
lakialoitteenkin valossa, on nimenomaan se, että sitten keksittiin
politiikkaan sellaisia asioita, joihin ed. Huotari äskeisessä puheenvuorossaan
viittasi. Yksi oli kansanvakuutusjärjestelmän
tietoinen alasajo ja hävittäminen. Se oli jännittävä asia
sikäli, että sen takana oli valtiovarainministeri
Iiro Viinanen, joka tältä samalta korokkeelta
julisti, että ei muuta kuin amerikkalaisen järjestelmän mukaiseen
vakuutusjärjestelmään vaan ja sillä sipuli.
Näinhän saa tehdä. Tämä trampoliiniporukka, joka
on tässä salissa, trampoliinilta edelleen julistaa
tätä samaa oppia, mutta jännittäväähän
tässä on se, että tämä meni
myöskin keskiviivan vasemmalle puolelle läpi.
Sehän se tässä poliittisesti mielenkiintoista
on eikä se poliittinen diversiteetti, että meillä on
trampoliiniporukka tuolla oikeassa reunassa, joka tänä kesänäkin
on tätä oppia julistanut. (Ed. Räsänen:
Vihreisiinkin meni!) — Meni toki. Tulen siihen kohta. Meni
meillekin, ja se on meillä yksi synkimpiä hetkiä omassa
poliittisessa historiassamme sen takia, että aina kun tällaiseen
järjestelmään puututaan, kuten kansanvakuutusjärjestelmään,
ja se romutetaan (Eduskunnasta: Soininvaara!) — ed. Soininvaara
oli siinä mukana, ei poliittista historiaa pidä uudelleen
kirjoittaa, niin kuin Kiinassa tehdään — silloin
pitää olla aina vaihtoehto, jos ollaan sosiaalisesti
hyväksyttävällä tavalla liikkeellä,
taikka ollaan sitten avoimesti poliittisia niin, että tiedetään,
mitä se on, ja taas uusliberalismi on selvä asia
ja trampoliinipolitiikka on selvä asia. Jokainen tietää,
mitä se on ja mihin se johtaa sosiaalisesti.
Minusta ed. Huotarin puheenvuorossa oli se erinomainen piirre,
että siinä sanottiin selvästi se, mitenkä nämä asiat
loppujen lopuksi ovat, millä nimillä niitä pitää kutsua
ja nimenomaan 90-luvun jälkipuolen politiikassa. Silloin
tehtiin aktiivisia valintoja. Silloin kun Lipposen ensimmäistä hallitusta
kasattiin, leikkaukset olivat tahdonvaraisia leikkauksia. Meiltä otettiin
täydellinen vakuutus, että tehdään
leikkaukset. Maatalousministerikin valittiin sen mukaan, että hän
sitoutuu leikkauksiin. Ei ollut mitään muuta kuin
että pääset ministeriksi, kun sitoudut
leikkauksiin etkä kitise etkä väkise.
Tämähän on historiallinen tosiasia.
Kun tässä oli tämä pohjoismainen
vertailu-ulottuvuus, niin mielenkiintoista on todella se, mitkä olivat
muut pohjoismaiset valinnat, kun sama pankkikriisi koettiin kaikissa
Pohjoismaissa, aivan täsmälleen samasta syystä,
sama ongelmatiikka 90-luvun alkupuolella taloudellisine taantumineen,
lamoineen jnp. Ed. Kankaanniemi muun muassa viittasi näihin
valintoihin aivan oikein, näinhän asianlaita oli.
Ja missä eri kulttuureissa on tämä kaikki
hoidettu? Norja Euroopan talousalueessa, Ruotsi Euroopan unionin
jäsenyydessä, mutta ei Emussa, ja Suomi kaikessa mahdollisessa
integraatiossa mukana.
Tämänhetkinen analyysi on se, että Norja
on velaton, budjetit ovat noin 40 miljardia kruunua ylijäämäisiä ja
on sijoitusvaikeuksia. Se, mikä siitä on myös
ollut seurauksena, on ollut se, että Norjassa kustannustaso
on hypännyt aivan pilviin. Ei suomalaisilla liksoilla paljon
passaa Norjaan mennä matkustelemaan. Siellä on
niin kallista kaikki. Oslo on lähestulkoon kalleimpia kaupunkeja
koko maapallolla tällä hetkellä. Ruotsi
on mennyt siinä välivaiheessa, ja Suomi on omaksunut
juuri ne linjaukset Lipposen hallitusten aikana, joista puhuin,
ja nyt itse asiassa nykyinen hallitus, Vanhasen hallitus, jatkaa
ihan sitä samaa. Ei siinä oikeastaan politiikassa
ole juuri mitään eroa. Se on niin kuin jatkumo
sille aikaisemmalle menolle. Siinä menossahan mekin olimme
mukana kahdessa hallituksessa.
Toisin sanoen, yritän tällä nyt vaan
sanoa sen, että nyt kun olemme menossa kestoniukkuuden aikakauteen
hyvin selvästi johtuen siitä, että maapallon
luonnonvarat ehtyvät jnp., niin nyt kannattaa puhua arkirealistista
kieltä, niin inhorealistista ja totuudenmukaista kuin olla
voi. Jos menee lupaamaan, niin sellainen lupaaja pitää nostaa
vastuuseen joka ikisestä pienestäkin lupauksestaan.
Minä väitän, että se tulee olemaan
tulevan budjettikeskustelun keskeisiä asioita, että nyt
nostetaan kaikki vaalilupaukset tapetille ja katsotaan ja ammuskellaan
niitä, jotka ovat hulvattomia luvanneet.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vaikka ed. Rossi nimesikin minut viattomaksi vasemmistoliittolaiseksi
kansanedustajaksi, kun olen uusi kansanedustaja enkä kuulemma
sen vuoksi vastuussa siitä, mitä vasemmistoliitto
on täällä ja hallituksessa aiemmin tehnyt,
niin siitä huolimatta olen kuitenkin sitä mieltä,
että sieluni ei säilynyt viattomana sinäkään
aikana.
Ennen tähän ammattiin ryhtymistä yritin
pitää huolta 12 000:n kaikkein heikoimmassa
asemassa olevan kuopiolaisen asumisesta ja siinä yhteydessä jouduin
kyllä tuntemaan kohtuullista tuskaa myöskin siitä,
mitä vasemmistoliitto joutui tekemään
hallituksessa, sillä vaihtoehtohan oli tietysti lähteä hallituksesta.
Jouduin itse miettimään sitä, mikä on
järkevää: pysyäkö hallituksessa,
joka tekee tällaisia leikkauksia, jotka eivät missään
tapauksessa tyydyttäneet itseäni.
Otan esimerkin: Yksi näistä leikkauksista, vaikka
se ei ollut välitön leikkaus, mutta välillisenä sitä pahempi,
oli täällä jo aiemminkin käsitelty
toimeentulotuen asumismenojen omavastuun tuominen. Lohdutin itseäni
sillä, että vaikka vasemmistoliitto kenties ei
olisi mitään muuta saanut Lipposen ensimmäisessä hallituksessa
aikaiseksi, niin se sai aikaiseksi kuitenkin sen, että se
omavastuu ei jäänyt sinne 20 prosenttiin, jota hallitus
ja erityisesti kokoomus vaativat, vaan se vasemmistoliiton ansiosta,
ja tämän voi sanoa kyllä objektiivisena
totuutena, tippui 7 prosenttiin.
Olen laskenut, että esimerkiksi Niiralan Kulma Oy:n,
kunnallisen vuokrataloyhtiön, jonka toimitusjohtajana silloin
toimin, asukkaille se 13 prosenttia merkitsi yli 200 000
markkaa vuodessa. Koko valtakunnassa kaikille toimeentulotukea saaville,
jotka ovat niitä tämän maan vähäosaisimpia,
se vasemmistoliiton saavutus merkitsi vielä paljon enemmän
rahaa. Vasemmistoliitto olisi voinut lähteä silloin
hallituksesta, ja väitän, että yhtään
korvaavaa helpotusta esimerkiksi tälle saavutukselle ei
sen poistumisen tuloksena olisi tullut. Tällaisen dilemman
ratkaisemiseen tietysti pienet hallituspuolueet joutuvat, kun ne
eivät voi hallituksessa saada aikaan kuin vain vähäisiä helpotuksia.
Minä luulen, että tämä ongelma
jatkossa koskettaa jossain määrin myös
isompia hallituspuolueita, ehkäpä keskustaakin. Mutta
olennaista on tietysti se, mitä tehdään
tulevaisuudessa, ei se, mitä huonoa teimme menneisyydessä.
Ed. Kankaanniemen sanomasta olen aika pitkälle samaa
mieltä, en ihan kaikesta, mutta kun hän viittasi
täällä siihen, että Ruotsissa
vasemmistohallitus toimi erinomaisen elvyttävästi
silloin 90-luvun alussa ja Suomessa mentiin vähän toiseen
suuntaan, niin kyllä minä muistan aika elävästi
Kauppalehden ja useitten muitten lehtienkin irvistelyn. En nyt ole
ihan varma, olisiko Uutispäivä Demari vai mikä nyt
silloin oli nimeltäänkään yhtynyt
siihen kuoroon, jossa ruotsalaisia suorastaan pilkattiin sellaisen
talouspolitiikan harjoittamisesta, jota siellä harjoitettiin.
Todettiin, että tällä menolla Ruotsi
tulee joutumaan ehdottomasti hunningolle ja että Suomen
politiikka on ainoa oikea. Jostain syystä kuitenkin kävi
toisin, ja se elvyttävä politiikka, jota Ruotsissa
harjoitettiin, itse asiassa johtikin paljon parempaan tulokseen
kuin Suomessa, ainakin, jos katsotaan yhteiskunnallista tasa-arvoa,
sitä, kuinka paljon niin sanotusti taloudellisesti huonossa asemassa
olevia kummassakin maassa on, ja yleensä koko talouspolitiikan
kehitystä. Mutta joskus 90-luvun alkuvuosina varmasti suurin naurunalaiseksi
joutumisen uhka olisi ollut kansanedustajatason poliitikoille ryhtyä puolustamaan
elvyttävää politiikkaa leikkaavan sijasta. Kyllä tämäkin
on tietysti olennaista.
Olennaista on kuitenkin jatkossa se, miten me saamme tämän
suomalaisen talouspolitiikan toimimaan niin, että se sekä huolehtii
siitä, että jaettavaa riittää,
mutta samalla pitää huolen myös siitä,
että jaettava jakaantuu oikeudenmukaisesti. Minusta ihan
riippumatta siitä, ketkä hallituksessa ovat, toivon,
että hallitus tässä pyrkimyksessä onnistuu.
Olen vain huolissani, kun katson niitä menetelmiä,
joita nyt on valittu, miten etenkin jälkimmäisen
tavoitteen osalta käy. Sen me tulemme tulevaisuudessa näkemään.
Siunatuksi lopuksi, vaikka en ed. Rossin kanssa ihan kaikista
asioista olekaan samaa mieltä, siitä on kuitenkin
pakko antaa kiitos, että saapumalla tänne ainoana
hallituspuolueiden kansanedustajana mahdollistitte tämän
keskustelun, joka on tässä vilkkaana jo aika pitkään
jatkunut. Jos ei keskustaa muusta voi kiittää,
niin ed. Rossin välityksellä tästä kumminkin.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin muistuttaa edustajille Pulliainen
ja Kankaanniemi, että tässä nimenomaisessa
lakialoitteessa ei ole suoranaisesti kysymys leikkauksen palauttamisesta,
vaan se on vaihtoehto sille, miten meidän mielestämme
eläkkeitä olisi pitänyt alun perinkin
korottaa silloin, kun on eläkeläisiltä lähdetty
viemään. Tosin leikkaukset ja pohjaosan leikkaus
kuuluvat koko kuvioon, joten siinä mielessä tämä keskustelu
on ollut ihan hyvä keskustelu. Näitten lakialoitteitten
kauttahan halusimmekin haastaa hallituksen keskustelemaan siitä,
onko veronalennuspolitiikka se oikea politiikka vai mitä olisi
pitänyt tehdä.
Muistutan, että kansaneläkettä ei
ollut nostettu yli viiteentoista vuoteen, kun se vasemmistoliiton
ansiosta viime hallitusohjelmaan saatiin.
Muistan erittäin hyvin sen, mitä ed. Virtanenkin
kuvaili, ja se sanottiin vielä niin, että Ruotsin tie
on tuhon tie. Tässäkin salissa ja lehdissä sitä toitotettiin
silloin, kun Ruotsi valitsi toisenlaisen linjan 1990-luvun loppupuolella.
Olin silloin 1997 Sitran järjestämällä talouspolitiikan
kurssilla, jossa kysyin markkinavoimien edustajalta, joka oli sinne
tuotu kuultavaksi, onko tosiaan niin, että markkinavoimat
vaativat lapsilisän leikkausta. Tämä sähköjäniksen
näköinen mies, rahapolitiikan edustaja, esitti
siellä, että eivät markkinavoimat vaadi
lapsilisän leikkausta, markkinavoimat vaativat niiden leikkausten
toteuttamista, mitkä on suunniteltu, eli vaadittiin nimenomaan
suunnitelmien toteuttamista uskottavuuden nimissä. Sen
vuoksi nimenomaan se hallitusohjelma oli vaikea, siinä ei
ollut liikkumavaraa, koska siinä oli se lisäpöytäkirja,
joka oli julkinen pöytäkirja, vaikka se oli tosi
ikävä. Jouduin käymään
silloin sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä niin
kovan mankelin läpi, että en missään
tapauksessa olisi uskaltanut tehdä sellaisia lupauksia,
mitä ministeri Hyssälä on viime vaalien
edellä luvannut kansaneläkkeisiin.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jos joku rohkenisi tämän
salin edessä vaikka tuolta korokkeelta sanoa, että näissä asioissa ken
on viaton, heittäköön ensimmäisenä kiven, niin
minä pelkään, että liki 200
kivenmurikkaa jämähtäisi hänen
päällensä tuonne, joten parempi olla
näin kyselemättä. Mielestäni
totuus on kyllä se, että ei tässä juuri
viatonta osapuolta taida olla.
Itse asiassa kaksi erinomaista historiikkipuheenvuoroa kuultiin,
edustajat Pulliainen ja Kankaanniemi, myös tuossa ja mentiin
osaltaan Holkerin hallituksen ajoille, jolloin myös Suomen maaseudun
puolue eli nykyisten perussuomalaisten edeltäjä oli
hallituksessa ja, kuten kuultiin historiikissa, oli omalta osaltaan
kasinotaloutta viemässä eteenpäin ja
aiheuttamassa kansantalouden turmion ja sitä kautta Ahon
hallituksen vaikeudet ja tehdyt leikkaukset Lipposen hallitusten
aikaan, ja nyt ollaan sitten tässä näin.
Summa summarum, kyllä kai tullaan lopuksi siihen, että — niin
hyvä kuin keskustelu onkin ja mielelläni tulin
ja jätin Suomen Pankin herrojen puheet toistaiseksi väliin — ei
tässä saatettu hirveän paljon vielä eläkeläisten
asemaa viedä eteenpäin. Toisaalta ei kansanedustuslaitoksen eikä edustajienkaan
pidä koskaan sille tielle, ei hallituspuolueissakaan, lähteä,
etteikö työtä pidä tehdä.
Näinhän se on. Tässä mielessä kyllä tämä talouden
kasvun eteenpäinvieminen on meidän yhteinen kysymyksemme.
Kuinka siinä onnistumme, sen ratkaisee lopuksi myös
meidän sosiaalipolitiikkamme ja myös meidän
eläkkeidemme tason kertymisen tulevaisuudessa.
Tässä on monia asioita, jotka ovat tällä hetkellä hallituksella
hyvin lähteneet liikkeelle. Henkilökohtaisesti
kyllä uskon siihen, että me pystymme kansalaisten
asemaa myös parantamaan, mutta se on hyvin monesta tekijästä kiinni
ja siinä mielessä hallitus elää aina
ikään kuin veitsi kurkulla.
Omasta puolestani joudun poistumaan, joten päätän
tämän keskustelun, johon me palaamme varmasti
budjettipuheenvuorojen aikaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä Ruotsi nousi täällä esille
voimakkaasti. Kyllä silloin 90-luvun alussa Ruotsin talous
oli perustaltaan paljon vahvempi kuitenkin kuin Suomen. Siellä suuret
yritykset eivät olleet sillä tavalla velkaantuneet
kuin meillä oli koko elinkeinoelämä.
(Välihuuto) Julkinen talous oli, mutta elinkeinoelämä,
se yksityinen sektori, ei ollut. Sillä oli varaa toisella
lailla hoitaa asioita. — Mutta se, mitä tarkoitin,
oli se, että sen jälkeen, kun lama oli ohi, Ruotsi
palautti ne leikkaukset, mitkä oli julkisessa taloudessa
tehty, ja sillä lailla erilainen oli politiikka.
Ymmärsin, että ed. Virtanen myös
moitti vähän sitä 90-luvun alun politiikkaa
Suomessa. Totta kai sitä voi arvostella jälkikäteen.
Mutta kun itse olin kaikissa ministerivaliokunnissa ja kaikissa
neuvotteluissa ja tiesin hyvin tarkkaan, mitä milloinkin
tapahtui, niin kyllä täytyy sanoa, että vasemmiston
silloin vaatima velkaelvytys oli mahdoton ajatus. Kun jo yhtenä vuonna
otettiin esimerkiksi 60 miljardia markkaa uutta velkaa valtiolle,
niin ei voinut enempää, koska mistään ei
saanut Suomen valtio enempää velkaa. Millä olisi
velkaelvytetty enempää, kun se kaikki velka meni
kuitenkin elvytyksen kautta kansantalouteen? Tämä oli
niin tiukalla, että ministeri Viinanen kiersi maailmaa
kyselemässä velkaa eikä sitä saanut.
Korot nousivat, Suomen luottokelpoisuus heikkeni, ja korot nousivat
sen takia edelleen ja edelleen. Tilanne oli kyllä niin
vaikea, että ei olisi vasemmiston politiikalla onnistuttu
siinä vaiheessa.
Mutta vasemmiston politiikalla ei myöskään saatu
onnistunutta tulosta 90-luvun loppupuolella. Se on häpeäksi
vasemmistolle, että meillä on tänä päivänä 650 000
toimeentulotuensaajaa, yli 300 000 työtöntä ja
ylivelkaantuneita kymmeniätuhansia.
Keskustelu päättyy.