Ulla Anttila /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on nyt viime
keväänä laatimani lakialoite kotouttamislain
muuttamisesta. Tässä lakialoitteessa esitetään
monikulttuuriasiain neuvottelukuntien säätämistä pakollisiksi
kunnissa, jos näissä kunnissa ulkomaalaistaustaisen
väestön osuus kunnan asukkaista on yli 5 prosenttia
tai vähintään 2 000 henkilöä. Ulkomaalaistaustaiseksi
henkilöksi määriteltäisiin henkilö,
joka on syntynyt ulkomailla tai jonka jompikumpi vanhemmista on
syntynyt ulkomailla. Neuvottelukunnan pitäisi olla edustukseltaan
laajapohjainen niin, että siinä tulee olla maahanmuuttajien
edustus. Tämä on siis lakialoitteen pääsisältö.
Näissä perusteluissa on joitain kysymyksiä määritelty
hieman tarkemmin nimenomaan tehtävien osalta siltä pohjalta,
että neuvottelukunnan työ on edistää kotoutusohjelmien
toteutumista ja seuraamista, asettaa tavoitteita kunnan maahanmuuttajapolitiikalle
ja lisätä suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuuden
ymmärtämistä. Nämä kaikki
ovat asioita, joiden merkitys on kasvamassa Suomessa. Lähitulevaisuudessa
ne ovat ajankohtaisia myös Euroopan unionin laajentumisen myötä.
Tähän aloitteeseen keräsin varsin
vaatimattoman määrän nimiä,
koska pidin tärkeänä, että nimenomaan
aloite saataisiin etenemään ja se päätyisi
valiokuntakäsittelyyn ja sen myötä toivottavasti
myös varsinaisen lain muotoon.
Pääkaupunkiseudulla näitä monikulttuurisuus-
tai maahanmuuttoasiain neuvottelukuntia toimii. Niistä on
olemassa ihan hyviä kokemuksia. Esimerkiksi Vantaalla toimikaudella
2001—2002 määriteltiin tämmöinen
maahanmuuttopoliittinen monikulttuurisuusohjelma ja myöhemmin
on tämmöinen työryhmä, monikulttuurisuusneuvottelukunta,
nimetty myös toiseksi kaudeksi. Espoossakin toiminta on
vakiintunut, samoin Helsingissä. Tiedän, että Helsingissä kyseisessä neuvottelukunnassa
ei ole maahanmuuttajien edustusta. Se on ilmeinen ongelma. Siksi
olen nähnyt tarpeelliseksi, että tästä asiasta
pitäisi erikseen säätää myös
laissa.
Mitä sitten tulee ulkomaalaispolitiikkaan, me viime
keväänä kävimme aika laajan
keskustelun ulkomaalaislain lähetekeskustelun yhteydessä täällä suuressa
salissa. Mutta tuossa keskustelussa jäi aika vähälle
huomiolle se, että koko ulkomaalaispolitiikassa tarvittaisiin
suurempaa uudelleenarviointia. Itse pidän tärkeänä,
että eduskunta saisi ulkomaalaispolitiikkaa käsittelevän laajan
selonteon. Siinä pitäisi pystyä arvioimaan Suomen
ulkomaalaispolitiikan tavoitteet ja keinot ja myös johdonmukaistamaan
niitä.
Tällä hetkellä Suomen ulkomaalaispolitiikassa
on ongelmia humaanisuuden osalta. Hyvin usein käännytyspäätöksiä tulee
myös sellaisille henkilöille, joilla on sukulaisuussiteitä Suomessa.
Nämä päätökset voivat
olla hyvin rankkoja. Käännytyksen voi saada myös
sellainen turvapaikanhakija, joka ei pysty osoittamaan suoraa henkilökohtaista
vainoa ja joka ei silloin saa pakolaisstatusta, mutta ei myöskään
muuta oleskelulupaa. Nämä tilanteet voivat olla
erittäin hankalia, jos henkilö käännytetään
maahan, jossa hänen tilanteensa on hädänalainen.
Tällaistenkin tilanteiden täsmentämiseksi
tarvittaisiin tällaista laajempaa arviota. Korostan sitä,
että kyse ei ole pelkästään
ulkomaalaislain säännöksistä,
vaan myös siitä, miten näitä säännöksiä tulkitaan,
otetaanko tiukka linja vai väljempi linja, eli kyse on myös
ohjeistamisesta.
Suuri kysymys, joka vaatii laajempaa keskustelua, on aktiivinen
maahanmuuttopolitiikka. On esitetty monenlaisia arvioita siitä,
kuinka paljon työvoimaa Suomeen tarvittaisiin, jotta voitaisiin korvata
vanhenevan väestön aiheuttama vaje työvoimassa,
ja koska nämä arviot vaihtelevat, niistä pitäisi
hallituksen kyllä laatia jonkinlainen oma linjauksensa,
mikä on hallituksen linja tässä kysymyksessä,
koska kuitenkin on aika ilmeistä, että ensi vuosikymmenellä tämä työvoiman
tarve kasvaa. Kun tässä salissa on käyty
hieman aikaisemmin keskustelua sosiaaliturvan yhteydessä väestöpolitiikastakin,
niin korostaisin kyllä, että vaikka näitä perhepoliittisia
etuuksia moninkertaistettaisiin, niin 2010-luvun työvoimatarpeeseen
tällaiset muutokset eivät voi vastata, joten näitä kysymyksiä on
myös pystyttävä tarkastelemaan toisistaan
erillään.
Tältä pohjalta, arvoisa puhemies, toivon,
että tämä lakialoite tulee asianmukaisesti
valiokunnassa käsitellyksi ja hyväksytyksi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä ed.
Ulla Anttilan lakiehdotusta mielenkiintoisena ja kannatettavana.
Tämä 5 prosentin kynnys tuntuu yhtäkkiä melko
korkealta. Varmasti Pääkaupunkiseudun kunnissa
se täyttyy helposti, mutta jäin miettimään
sitä, minkä verran meillä loppujen lopuksi
on muualla, Pääkaupunkiseudun ulkopuolella, niitä kuntia,
jotka tulisivat tämän lain piiriin.
Tässä yhteydessä herättää myös
ihmetystä se, että Helsinki, jonka varmasti tulisi
olla aivan malliesimerkki monikulttuurisuudesta sekä monikulttuurisuuden
ongelmien että rikkauden kohtaamisesta, ei ole tätä asiaa
hoitanut kuntoon.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa nyt
on otettu yksi malli, ja tietysti voidaan miettiä, mikä tuon
väestöosuuden ulkomaalaistaustaisen väestön
osalta pitäisi olla. Tietenkin pohjana on myös
pohdinta siitä, että jos on kyse esimerkiksi hyvin
pienestä kunnasta, niin tällainen neuvottelukuntamalli
voi olla raskas. Silloin voi tulla kyseeseen jokin vähän
epävirallisempi työryhmä ja sen kautta
saadaan aikaiseksi ihan samat tulokset kuin varsinaisella virallisemmalla
neuvottelukunnalla.
Mitä sitten tulee Helsingin tilanteeseen, niin todella
tämä työryhmä, joka Helsinkiin
on perustettu, ei ainakaan viime kevään tietojen
mukaan täyttänyt näitä vaatimuksia
sen suhteen, että siinä ei ollut ulkomaalaisväestön
edustusta. Tiedän kyllä, että sillä työryhmällä on
pyrkimyksiä tämän dialogin edistämiseksi,
mutta liekö sitten kysymys siitä, että Helsingissä on
jo niin iso tämä oma hallinto, että sieltäkin
löytyy jo väkeä työryhmään
perustelluin syin, eli tällaista priorisointia maahanmuuttajien
puolesta ei Helsingissä ole vielä ainakaan osattu
tehdä, mikä on vahinko.
Keskustelu päättyy.