Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lähetekeskustelussa on hallituksen
esitys laeiksi valtion paikallishallinnon kehittämisen perusteista
annetun lain ja rekisterihallintolain 3 §:n muuttamisesta.
Tämä hallituksen esitys tietysti sisältyy
hallitusohjelmaan ja myöskin ensi vuoden talousarvioesitykseen
määrätyiltä osin, mutta itse
kyllä olen hämmästynyt näistä hallituksen
linjauksista ja tästä esityksestä.
Täällä hallituksen esityksessä viitataan
vuonna 1992 annettuun lakiin paikallishallinnon kehittämisen
perusteista. Silloinhan perusteltiin uudelleenjärjestelyä sillä tavoin,
että se koski poliisitointa, syyttäjätointa,
ulosottotointa ja yleishallinnon tehtäviä. Sen
mukaan pääsääntönä oli,
että kihlakunnassa kaikkia edellä tarkoitettuja
tehtäviä hoiti kihlakunnanvirasto, ja se toteutettiin hallituksen
esityksen mukaisesti ja monta muuta siihen liittyvää asiaa
luvattiin parantaa.
Kun selvitti sitä hallituksen esitystä, jossa
puhuttiin nimenomaan erillisorganisaatioitten yhdistämisestä nimismiesorganisaatioon
ja vanhojen kaupunkien erillisorganisaatioihin, ne otettiin mukaan
tähän yhteiseen kihlakuntavirastoon, niin silloin
sanottiin, että nyt saadaan valtionhallinto toimivaksi
ja yhteneväiseksi. Sitä nyt on jonkin aikaa seurattu,
ja voi sanoa näin, että mitä suurempiin
yksiköihin on menty, sitä heikommin ainakin poliisipalvelujen
osalta palveluja on tarjottu reuna-alueilla.
Viimeaikainen kehitys myös on aika erikoinen. Silloin
perusteltiin muun muassa oikeusturvan kannalta sitä, että syyttäjän
tehtävät pitää erottaa sillä tavoin
esitutkintatehtävistä, että oikeusturva
ei vaarantuisi, eli tällä tarkoitettiin nimenomaan
nimismiesorganisaatiota. Ensi vuoden budjetissahan hallitus perustelee
sitä sillä tavoin, että lisätään
syyttäjien osallistumista esitutkintatehtäviin,
mikä varmasti sinällään saattaa olla
paikallaan, koska itsekin hämmästelin näitä perusteita,
joita silloin aikoinaan esitettiin, kun erillisvirastojärjestelmiin
siirryttiin, vaikkakin kihlakuntavirastojärjestelmän
puitteissa.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on aika mielenkiintoinen sikäli — itse en ole
hallintovaliokunnassa, mutta minulla on sellainen käsitys — että hallintovaliokunnassa
on parhaillaan poliisipiirejä koskeva päätös
lausunnolla sen mukaisesti, mitä eduskunta viime kaudella
edellytti siltä osin, että poliisipiireihin tulee
jonkinlaisia oleellisia muutoksia. Ilmeisesti ministeriö tällä hetkellä esittää,
että poliisipiirejä olisi tulevaisuudessa sen
mukaisesti vain 24. Tuntuu aika erikoiselta se, että näin
radikaaleja muutoksia tehdään.
Mikäli minä muistan oikein, niin tästä uudesta kihlakuntauudistuksesta
eduskunta edellytti saavansa selonteon. Jos en nyt ihan väärin
muista, se vuosi oli 2008. Eli hämmästelen vaan
sitä, että jos eduskunta on tehnyt muutoksen ja
edellyttänyt selontekoa uudistuksesta, niin ennen kuin
sitä selontekoa annetaan uudistuksesta, niin hallitus esittää eduskunnalle,
että koko järjestelmä romutetaan. Minun
mielestäni aika erikoinen menettelytapa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Olin aikoinaan — ei siitä vielä 20:tä vuotta
ole, mutta ehkä 16 vuotta sitten — jäsenenä hallinnon
kehittämisen ministerivaliokunnassa, jota ministeri Pekkarinen
silloin sisäministerinä johti, ja silloin laadittiin
lainsäädäntö valtion paikallishallinnon
kehittämisestä. (Ed. Erkki Virtanen: Sen on täytynyt
olla hyvä esitys!) — Esitys oli, ed. Virtanen,
aika hyvä. Ainakin me uskoimme niin ja eduskunta uskoi,
koska hyväksyi tuon lainsäädännön.
(Ed. Vistbacka: Toki äänestyksen jälkeen!) — Varmaan
siitä äänestettiin. — Silloin
muodostettiin tämä kihlakuntajärjestelmä ja
koottiin nämä yksiköt eli poliisi, ulosotto
ja syyttäjä, sitten myöhemmin vähän
maistraattiakin, tähän kokonaisuuteen ja tällä tavalla
turvattiin nämä tärkeät palvelut
seutukunnittain. Se oli ehkä se perusajatus. Tietysti siinä oli
takana tuo, mitä ed. Vistbacka totesi: myös poliisin
ja syyttäjän eriyttäminen jne. Mutta
kuitenkin se suuri idea oli se, että seutukunnittain, työssäkäyntialueittain
järjestettiin valtion paikallishallinto: poliisi, ulosotto,
syyttäjä ja maistraatti. Tämä uudistus
toteutettiin, ja syntyi noin 90 kihlakuntaa, ja isoissa kaupungeissa
on sitten nämä erillisvirastot. Näin
on eletty tuo viitisentoista vuotta.
Erityisesti viime vuosina maaseudun kaikinpuolinen alasajo on
ollut vauhdikasta. Täällä ed. Martti
Korhonen budjetin lähetekeskustelussa totesi, että nyt
vietetään aluepolitiikan hautajaisia, ja siihen
on kyllä valitettavan helppo yhtyä, että näin
on tapahtunut viime vuosina ja tällä hetkellä tapahtuu
entistä voimakkaammin. Monella eri tavalla on ollut käynnissä tämä maaseudun alasajo,
seutukuntien alasajo. Yksi osa on valtion paikallishallinnon keskittäminen.
Täällä laissa puhutaan "kehittämisestä",
mutta kyllä siinä oikea sana olisi "keskittäminen".
Muutama vuosi sitten edellinen hallitus, Vanhasen ykköshallitus,
yritti jo tällaista operaatiota viedä läpi,
mutta silloin 50 seutukaupungin johtajat tulivat tänne
ja vetosivat ja perustelivat, miksi näitä palveluja
ei pidä tuhota, vaan niitä pitää kehittää.
Nuo pienten seutukeskuskaupunkien johtajat saivat aikaan sen, että Vanhasen
ykköshallitus perui suunnitelmansa joksikin aikaa, ja näin
sitten meillä tämä järjestelmä vielä on
ollut voimassa ja on vielä tänä päivänä.
Viime vuonna kuitenkin Vanhasen ykköshallitus jo toi
tänne muun muassa poliisin hallintolain, jolla sitten avattiin
tämä tie keskittämiseen. Sosialidemokraattinen
ministeri keskustan johtamassa hallituksessa ajoi tätä keskittämislinjaa,
ja vauhti oli aika kova. Kovaa palautetta on tullut eri puolilta
maata, mutta se on mennyt täysin kuuroille korville. Niinpä sitten
lainsäädäntö on erillislakien
osalta pitkälti jo viety siihen niin syyttäjän,
poliisin kuin ulosotonkin osalta, että voidaan tehdä tällainen
päätös, mihin hallitus nyt esittää lainsäädäntöä,
eli että ensi vuoden alusta koko kihlakunnanvirastojärjestelmä romutettaisiin.
Valmiudet siihen on.
Tämä ei ole pelkästään
hallinnollinen uudistus, vaikka tätä sellaisena
hyvin helposti markkinoidaan. Tapahtuu nimittäin väistämättä niin kuin
viime vuoden lopulla täällä poliisin
hallintolakia käsitellessä. Muun muassa edustajat
Petri Salo ja Pertti Hemmilä vakuuttivat poliisimiehinä ja
ed. Vistbacka asiantuntijana myös, että samalla
kun poliisipäälliköt keskitetään
näihin muutamiin maakuntakeskuksiin, alkaa se kehitys,
että kun kunnista vähän laidemmalta eläköitymisiä tapahtuu
poliisimiesten osalta, niin uudet virat ja työpaikat vedetään
yhä lähemmäksi ja lähemmäksi
sitä maakunnan keskuspaikkaa. Tämä on
sellainen luonnonlaki, jonka hallitus tietää,
mutta ei halua siihen millään lailla reagoida,
kun tätä esitystä viedään
eteenpäin. Näin sitten tulee melko varmaan tapahtumaan. — Ikävä, että edustajat
Salo ja Hemmilä ovat nyt poissa. Heillä on jotain
tärkeämpää asiaa kuin tämä valtion
paikallishallinnon lainsäädännön
käsittely, mutta me saamme täällä tästä puhua.
Ennustan, että näin tulee tapahtumaan esimerkiksi
Keski-Suomessa. Pihtiputaalla jäi pitkäaikainen
poliisi eläkkeelle — ei tilalle uutta enää. Viitasaarelta
poliisipalvelut vedetään varmasti hyvin pian pois,
ensin on vedetty Äänekoskelle ja nyt vedetään
sitten Äänekoskeltakin vähitellen Jyväskylään.
Ed. Lauri Oinonen voisi olla täällä kertomassa,
mikä on Keuruun tilanne. Se oli esimerkkinä viime
syksynä voimakkaastikin. Keuruulla on kihlakunta, jossa
on ainoastaan poliisi. Sieltä on muut jo ajettu alas. Eilen
kun olin Keuruun torilla ja kaksi poliisia tuli sinne minua tapaamaan,
niin tästä kysyin ja he sanoivat, että kyllä ilman
muuta niin tapahtuu, että kun hekin eläkkeelle
jäävät — olivat kyllä vielä keski-ikäisiä hyviä poliisimiehiä,
eivät ihan heti jää — kyllä seuraus
on se, että ei ole Keuruullakaan poliisimiestä.
Nyt on esimerkiksi äärilaidalta Pihlajavedeltä matkaa
kolmisenkymmentä kilometriä Keuruun keskustaan.
Tiet ovat surkean huonot — nämä viimeaikaiset
määrärahapuutteet ovat merkinneet teiden
huononemista — ja kun se poliisipartio siirtyy yhä etäämmälle,
lopulta Jyväskylään, se on 130 kilometrin
päässä niin Keuruun Pihlajavedeltä kuin Pihtiputaaltakin.
Onko ihmisillä perusturvaa silloin, josta valtion on
vastattava perustuslainkin mukaan? Ei sitä kyllä valitettavasti
paljonkaan ole. No, sinänsä tietysti poliisipäällikön
paikkaa ei siellä tarvitsisi olla, ja siihen tässä nyt
mennään, että päälliköt
vedetään keskuksiin. Mutta todellakin, millä estetään
se — eduskunnan pitää siihen erityisesti nyt
paneutua — että itse poliisimiehet ja poliisin palvelut
eivät häviä maaseudulta, niin kuin sieltä on
kaikki muu alkanut hävitä? Kysymys on muun muassa
ollut lupahallinnosta, joka keskittyy, ja monista muista asioista.
Eräs asia, jota täällä viime
kaudella nostin esille, on se, että monesta tämmöisestä seutukeskuskaupungista,
pienestä kaupungista, poistuu ehkä viimeinenkin
juristin koulutuksen saanut, kun käräjät
siirtyvät keskuskaupunkiin, samoin poliisipäällikkö,
joka on yleensä, taitaa olla nykyisin aina, juristi, niin
että sitä viimeistäkään
ei siellä ole, vaan ne kaupunkien juristit sitten tulevat
kovilla matka- ja muilla laskuilla, ja ihmiset itse maksavat ankarasti
enemmän, valtavan paljon enemmän, siitä tuesta,
avusta, minkä he ovat perinteisesti saaneet tällaisilta
erinomaisilta nimismiehiltä kuin ed. Vistbackakin on nuoruudessaan
ollut, on vaan ollut täällä jo niin kauan,
että on vähän etääntynyt.
Mutta siellä on aina ollut nimismies, on tiedetty, keneltä voi
kysyä neuvoa, opastusta ja apua, kun on tällainen
tilanne. Nyt tämä keskustajohtoinen hallitus ajaa
nämä palvelut etäälle ihmisistä,
ei huolta näistä kansalaisista. Eriarvoisuus kasvaa,
ja tämä kehitys ei ole kyllä myönteistä,
mutta tietysti se nyt on niin, että näin tässä käy.
Me saamme puhua, mutta hallitus vie esityksensä läpi
ja keskittää.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen myös omalta osaltani useaan
otteeseen perännyt sitä, missä on tämän
porvarihallituksen aluepoliittinen omatunto. Olen edellisen puhujan
kanssa samaa mieltä siitä, että paikallishallintoa
kehitettäessä pitäisi turvata kansalaisten
tasavertaiset mahdollisuudet saada palveluja. Alueita ja maakuntia
pitäisi mielestäni kehittää tasapuolisesti,
ja näin tämä nykyinen hallitus ei valitettavasti
tee. Yksi esimerkki tästä on mielestäni hallituksen
esityksessäkin mainittu ulosottopiiriuudistus, jonka lähtökohtana
pidettiin nykyistä maakuntajakoa. Ja kuitenkin, toisin
kuin edellinen hallitus oli päättänyt,
tämä nykyinen hallitus halusi ottaa jo kerran
päätetyn asian uudelleen käsittelyyn
ja jättää kaksi nykyistä maakuntaa
ilman omaa ulosottopiiriä. Nämä maakunnat
ovat Itä-Uusimaa ja Keski-Pohjanmaa.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä viitataan
myös poliisipiiriuudistukseen, joka on valmistelussa, ja
henkilökohtaisesti toivon, että hallintovaliokunnassa,
joka nyt seuraavaksi ottaa asiaan kantaa, pidetään
huolta siitä, että maakuntia ja alueita kohdellaan
tasapuolisesti. Henkilökohtaisesti toivon, että tämä poliisipiiriuudistus
etenee työryhmän esityksen mukaisesti niin, että Pietarsaaren
poliisipiiri liitetään Kokkolan poliisipiiriin.
Keskustelu päättyi.