4) Laki tieliikennelain muuttamisesta
Janne Seurujärvi /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toistuvista liikennerikkomuksista määrättävä ajokorttiseuraamuksia
koskeva
nykyinen järjestelmä on ollut käytössä vuodesta
1996 lähtien. Vuonna 2005 säännöksiä muutettiin
siten, että ajokielloille säädettiin
vähimmäisajat ja toistuvien rikkomusten jälkeen ajokielto
tuli laittaa täytäntöön välittömästi
ajokieltopäätöksen jälkeen.
Samassa yhteydessä myös varoituksen käyttömahdollisuutta
ajokiellon sijasta tiukennettiin.
Hyväksyessään tuolloin tuoreimmat
ajokieltoja koskevat lainmuutokset eduskunta edellytti, että hallitus
ryhtyy kokonaisvaltaisen ajokieltojärjestelmän
ja sen perusteiden selvityksen pohjalta toimenpiteisiin yhtenäisemmän
ja helpommin miellettävän ajokieltojärjestelmän
luomiseksi. Valtioneuvoston 9.3.2006 tekemän liikenneturvallisuutta
koskevan periaatepäätöksen mukaan ajokorttiseuraamusjärjestelmää on
kehitettävä niin, että määrättäessä seuraamusta
toistu-vista rikkomuksista otetaan käyttöön
niin sanottu pistejärjestelmä.
Arvoisa puhemies! Suomen nykyinen toistuvien liikennerikkomusten
ajokieltojärjestelmä perustuu rikkomusten määrään.
Ajokielto määrätään,
jos kuljettajalle on kertynyt kolme rikkomusta vuoden aikana tai
neljä kahden vuoden aikana. Nyt käsiteltävänä olevassa
aloitteessa ehdotetaan, että Suomeen otettaisiin käyttöön
pistejärjestelmä, jossa liikennerikkomuksia pisteytettäisiin
niiden vakavuuden mukaan. Pistejärjestelmä on
eri muodoissa käytössä usean maan lainsäädännössä.
Esimerkiksi Norjassa on ollut vuodesta 2004 lähtien uusi
toistuvien liikennerikkomusten seuraamusjärjestelmä.
Norjassa pistejärjestelmään siirtymistä perusteltiin
erityisesti liikenneturvallisuuden parantamisella. Lisäksi järjestelmän
katsottiin olevan kuljettajille selkeämmin ymmärrettävissä,
parantavan ennustettavuutta sekä helpottavan poliisin toimintaa.
EU-maista virhepistejärjestelmä on käytössä eri muodoissa
muiden muassa Saksassa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Luxemburgissa,
Italiassa, Espanjassa ja Irlannissa.
Arvoisa puhemies! Pistejärjestelmään
siirtymisen etuna on mahdollisuus antaa liikennerikkomuksille eri
painoarvot. Nykyisin kaikki järjestelmässä huomioitavat
liikennerikkomukset ovat samanarvoisia. Sen sijaan pistejärjestelmässä liikenneturvallisuuden
kannalta vakavammiksi arvioiduille teoille voitaisiin antaa korkeampi painoarvo.
Niihin syyllistyminen johtaisi siten nopeammin myös ajokieltoon.
Pistejärjestelmä koskisi rikkomuksia, jotka
eivät yksinään johda ajokieltoon. Vakavimmat
rikokset, kuten esimerkiksi rattijuopumus, törkeä rattijuopumus,
kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta tai törkeä liikenneturvallisuuden
vaarantaminen, eivät olisi mukana järjestelmässä. Tuomioistuin
määräisi niistä jatkossakin
ajokiellon teon vakavuuden perusteella. Lisäksi poliisi voisi
edelleen määrätä ajokiellon
jo yhden teon perusteella vakavasta piittaamattomuudesta. Ajokieltoon
johtavista rikkomuksista seuraavaa toimeentulon tilapäistä menettämistä on
pidetty etenkin ammattiliikenteen kuljettajille kohtuuttomana seurauksena.
Pistejärjestelmä olisi nykymallia oikeudenmukaisempi,
sillä pistejärjestelmä huomioisi nykyistä paremmin
tekojen luonteen. Pistejärjestelmässä lievien
rikkeiden osalta seuraa ajokielto vasta useammasta rikkeestä kahden
vuoden aikana.
Arvoisa puhemies! Pistejärjestelmää suunniteltaessa
on ensimmäiseksi tehtävä valinta virhepisteiden
kertymisen ja ajokorttipisteiden vähenemisen välillä.
Käsittelyssä olevassa lakialoitteessa ehdotetaan,
että virhepisteiden kertyminen olisi sopivampi malli suomalaiseen
ajokieltojärjestelmään. Tähän
ratkaisuun päädyttiin myös Norjassa.
Ruotsissa tehdyssä pistejärjestelmää koskevassa
tutkimuksessa suositeltiin niin ikään virhepisteiden
kertymiseen perustuvaa pistejärjestelmää.
Aloitteessa ehdotetaan pistejärjestelmään
sisällytettäväksi nykyisistä toistuvista
ajokieltoon johtavista rikkeistä tieliikennelain 75 §:n
2 momentin 5 kohdassa mainitut teot. Teoista, joista nykyisin ei
ole voinut määrätä ajokieltoa,
aloitteessa ehdotetaan pistejärjestelmään
lisättäväksi tieliikennelain 88 §:ssä tarkoitetut
turvalaitteiden laiminlyönnit sekä tieliikennelain
24 a §:ään liittyvät
viestintälaitteiden ajonaikaiseen käyttöön
liittyvät rikkomukset.
Pistejärjestelmässä tekojen luokittelu
eri pistemääriin on välttämätöntä,
jotta pistejärjestelmä eroaisi nykyisin käytössä olevasta
rikkomusten lukumäärään perustuvasta
järjestelmästä. Aloitteessa ehdotetaan
käytettäväksi pistehaarukkaa 1—3.
Pistejärjestelmässä keskeinen merkitys
on myös sillä, miltä ajalta rikkomukset
lasketaan, eli rikkomusten vanhentumisajalla. Pistejärjestelmän
yksinkertaisuuden näkökulmasta aloitteessa ehdotetaan
kiinteää kunkin piste-erän kahden vuoden
vanhentumisaikaa.
Ajokieltoon johtavaksi kokonaispistemääräksi
aloitteessa ehdotetaan 8:aa. Useimmat teot olisivat 1 tai 2 virhepisteen
arvoisia. Tällöin yleisimmät rikkomukset
eli ylinopeudet on jaettu kahteen luokkaan. Lievien ylinopeuksien
tapaan lievät ajo- ja lepoaikarikkeet luetaan myös
1 pisteen arvoisiksi. 3 virhepisteen tekoja ovat eräät vakavammat
tai erityistä suunnitelmallisuutta osoittavat teot, kuten
esimerkiksi paljastinlaiterikkomus, joka osoittaa piittaamattomuutta
liikennesääntöjä ja liikenneturvallisuutta
kohtaan.
Lyhytaikaisen ajokortin haltijoilla on ehdotetussa pistejärjestelmässä tiukemmat
edellytykset ajo-oikeuden voimassaololle. Ajo-oikeuden menettämiseen
johtava virhepistemäärä on lyhytaikaisen
ajokortin haltijoilla 4. Ajokiellon kärsimisen jälkeen
virhepistetili nollautuu kaikilla kuljettajilla.
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta uusi pistejärjestelmä voi
rikkomusten eri painoarvon myötä paremmin ehkäistä törkeimpiä rikkomuksia,
koska niihin syyllistyminen johtaisi nykyistä nopeammin
ajokieltoon. Myönteinen vaikutus tullee olemaan myös
sillä, että pistejärjestelmä koettaisiin
nykyistä oikeudenmukaisemmaksi ja siten hyväksytymmäksi,
koska kaikki rikkomukset eivät enää olisi
samanarvoisia.
Arvoisa puhemies! Suomen ajokieltojärjestelmää ollaan
muuttamassa syksyllä ajokorttilainsäädännön
uudistamisen yhteydessä. Liikenne- ja viestintäministeriön
31.3.2010 päivätystä muistiosta on pääteltävissä,
että ministeriö ei olisi esittämässä siirtymistä pistejärjestelmään.
Sen sijaan ministeriö tullee esittämään
ajokieltojärjestelmän tehostamista sisällyttämällä ajokieltoharkintaan
lisää tekomuotoja, minkä myötä seuraamusjärjestelmä myös
ankaroituu nykyisestä.
Lain valmistelussa ministeriö on viitannut muiden muassa
liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintöön
19/2004 koskien tieliikennelain muuttamista seuraavasti:
"Ammattikuljettajien ammattimaisuus ei oikeuta muita kuljettajia
suurempaan määrään rikkomuksia.
Koska ammattikuljettajat ajavat paljon liikenteessä ja
vaikuttavat täten yleiseen liikenneturvallisuuteen, valiokunta
katsoo päinvastoin, että heiltä pitää edellyttää vähintään
yhtä suurta lainkuuliaisuutta kuin muilta kuljettajilta."
Valiokunnan mietinnöstä poimittu lainaus on totta
ja pätee yhä tänä päivänäkin.
Kuitenkin itse seuraamusjärjestelmästä valiokunta
on todennut mietinnössä erittäin painavasti
seuraavasti: "Toisaalta ajokiellon keston arviointiperusteita määritettäessä on
kuitenkin kiinnitettävä huomiota tekojen vakavuuteen
ja moitittavuuteen liikenneturvallisuuden kannalta. Esimerkiksi
Saksassa ja Ranskassa on käytössä niin
sanotut pistejärjestelmät, joissa kansalaiset
pisteitä laskemalla tietävät, koska he
ovat vaarassa saada ajokiellon. Näillä järjestelmillä vaikuttaa
olevan etuja sen suhteen, miten helposti mielletään
tekojen keskinäinen moitittavuus. Tällöin
järjestelmää myös pidetään
oikeudenmukaisempana."
Lisäksi valiokunnan mietintöön liittyi
puheeni alussa mainitsemani selväsanainen lausuma, siis
eduskunnan vahva tahdonilmaus ajokieltojärjestelmän
seuraamusjärjestelmän kehittämiseksi.
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy kokonaisvaltaisen ajokieltojärjestelmän
ja sen perusteiden selvityksen pohjalta toimenpiteisiin yhtenäisemmän
ja helpommin miellettävän ajokieltojärjestelmän
luomiseksi."
Mikäli ajokieltojärjestelmän uudistamiseen liittyen
halutaan lainata joitakin sitaatteja eduskunnan aiemmista linjauksista,
niin mielestäni juuri nämä kaksi lienevät
niitä olennaisimpia mainittavia.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevan
lakialoitteen liikennerikkomusten pistejärjestelmän
käyttöön ottamisesta Suomessa ovat allekirjoittaneet
kaikki eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet
sekä enemmistö lakivaliokunnan jäsenistä.
Lisäksi virhepistealoitteen on allekirjoittanut joukko
muita kansanedustajia, yhteensä 55 edustajaa. Lakialoitteen
kannattajia olisi ollut kansanedustajien keskuudessa varmasti enemmänkin
kuin nyt lakialoitteen allekirjoittaneet, uskon niin.
Tällä aloitteella halutaan lähettää eduskunnasta
vahva signaali lainvalmistelijoille eduskunnan nykyisestä tahtotilasta.
Samalla lienee tullut oikaistuksi tai vahvistetuksi linjan olevan
myös edellisen eduskunnan tahtotilan mukainen. Toivon,
että eduskunnan liikennerikkomusten pistejärjestelmän
käyttöönotolle antama vahva tuki näkyy
myös liikenne- ja viestintäministeriön
ajokieltojärjestelmää koskevassa lainvalmistelussa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En ole allekirjoittanut tuota, kun en ole
sitä aikaisemmin nähnytkään,
tänä päivänä vasta
lukenut sen.
Muistan erinomaisen hyvin, millä tavalla liikenne-
ja viestintävaliokunnassa Saksan pistejärjestelmän
tiimoilta ryhdyttiin tätä asiaa miettimään
ja silloin syntyi juuri sen laatuisia kannanottoja, jotka sitten
kirjattiin myöskin ylös. Jos ihan tarkkoja, arvoisa
ed. Seurujärvi, ollaan, niin siinä puhuttiin selvityksestä ja
siinä oli ideana se, että kun Saksasta yritettiin
saada näitä tietoja sikäläisen
järjestelmän hyvyyksistä ja huonoista puolista,
niin niitä ei ollut silloin saatavissa. Elikkä siis
toisin sanoen minä odotin, kun luin tuota aloitetta, että olisitte
ottanut sen selville sieltä suurlähetystön
kautta, niin kuin se tapa on — tietopalvelu täällä ja
suurlähetystö siellä — niin
että olisi saanut sen tiedon tähän pohjaksi,
mitä silloin jäätiin kaipaamaan. Asia
on selvittämisen arvoinen.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkään en ole,
niin kuin ei ed. Pulliainenkaan, allekirjoittanut tätä lakialoitetta.
Aivan hyvin olisin voinut allekirjoittaa.
Minä olen itsekin kiertänyt Skalin ja Akt:n
tilaisuuksia kohtuullisen paljon. Sieltä saatu palaute
tukee tätä lakialoitetta. Samaten olen kiertänyt
Lapin teitä aika ankarasti, ainakin näiden seitsemän
vuoden ajan ja sitä ennenkin. Olen itsekin saanut reilumman
puoleisesta ylinopeudesta sakot, vähemmästä ylinopeudesta
rikesakot, olen saanut kännykkään puhumisesta
yhtä aikaa lievän ylinopeuden kanssa sakot ja
ajanut yhden porokolarinkin. Ainakin itse kun arvioin näitä tekoja,
niin minusta kaikista raskauttavin oli tuo kännykkään
puhuminen ajon aikana. Se ei ollut millään lailla
välttämätöntä, ja siihen
on olemassa laitteet niin että se tapahtuu liikenneturvallisuutta
vaarantamatta. Viimeksi nyt sitten vappuna, kun toverit olivat laatineet
minulle liian tiukan vappuohjelman, reilusti vajavan vuorokauden
aikana 1 000 kilometriä ajoa, ja tuli jokaista kilometriä kohden
noin euron suuruinen muistutusmaksu eli kaiken kaikkiaan melkein
1 000 euroa, niin kyllä se jossain koskee.
Mutta ihan tosipuheissa, tämän aloitteen pohjalta
olisi mahdollisuus laatia joustava, tarkoituksenmukainen, helppo,
ymmärrettävä ja kaikkia osapuolia palveleva
käytäntö, ja nämä kaikki
hyvät puolet olisi mahdollista yhdenmukaistaa. Suurin virhe
tässä nykyisessä käytännössä on, että siellä ovat
hyvin erityyppiset rikkeet tai rikokset samanarvoisia sitten ja
ne vaan ympätään tällä aikaan
ja kertaan pakotetulla muotilla yhteen. Elikkä kannatan
lämpimästi, että tämänsuuntaiset
esitykset, mitä tähän lakialoitteeseen on
kirjattu, etenevät.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! Nykyinen kategoriseen liikennerikkomusten määrään
perustuva ajokieltojärjestelmä toimii epäoikeudenmukaisesti,
ja siksi ed. Seurujärven tekemä lakialoite tulee
oikeaan kohtaan ja oikeaan saumaan. Niin kuin täällä jo
edellä kuultiin, asiaan on jo ennenkin paneuduttu ja pureuduttu,
ja nyt kun tästä on myöskin kokemuksia
kansainvälisiltä areenoilta ja muista EU-maista,
mielestäni on oikea aika myöskin toimia ja viedä tätä eteenpäin.
On aivan selvä, että törkeitä liikennerikkomuksia
täytyy jatkossakin käsitellä ankarasti. Siitähän
tässä ei ole kysymys lainkaan, vaan kysymys on
niistä myös osittain tahattomista liikennerikkomuksista,
joihin meistä jokainen syyllistyy ja joihin syyllistyvät
ennen kaikkea paljon ajavat ammattiautoilijat, esimerkkinä tästä vaikkapa
se, että sattuu lepoaika jäämään
minuuttia, kahta liian lyhyeksi tai ajoaika menemään
saman verran pitkäksi. Ei se ole samanvertainen rike kuin
reilun ylinopeuden ajaminen. Tai jos metsässä ollut
risu raapaisee poikki tukkirekan perävaunun valojohdon
tai johtoon kertynyt jää katkaisee sen, ei se
voi olla samanarvoinen kuin törkeä liikennerikkomus.
Siksi on perusteltua mennä tähän suuntaan,
mitä ed. Seurujärvi ja muut edustajat tässä lakialoitteessaan
esittävät.
Myöskin, kun mielestäni liikenneturvallisuus on
paljolti kiinni asenteista, tämän tyyppisellä pistejärjestelmällä uskon
olevan turvallisuutta ja ajotapaa parantava ja kannustava vaikutus,
koska rangaistukset koetaan oikeudenmukaisemmiksi eikä näin
ollen myöskään tarpeettomia turhia riskejä oteta,
jolloin vältetään sitten ajokiellon tuleminen.
Se aiheuttaa vaan pahaa verta, jos olemattomista rikkomuksista sitten
tulee hyvinkin ankarat rangaistukset ja sanktiot. Varsinkin ammattiautoilijoilla
siinä on myöskin leivästä kyse
ja saattaa tulla koko yritystoiminnasta loppu. Siksi kannatan lämpimästi
tätä aloitetta.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Myös minä kannatan tätä aloitetta,
sen periaatteita tämän pisteytysjärjestelmän
käyttöönotosta. Minusta tähän
sopii se vanha tuomarinohje sovellettuna, että mikä ei
ole oikeus ja kohtuus, ei saata olla lakikaan. Tässä joutuu
kysymään nykyisen lain kohdalla, mikä on
oikeasuhtaista, oikeudenmukaista ja mikä vaikuttaa.
Tämän lakiehdotuksen eteenpäinmeneminen ei
suinkaan tarkoita sitä, että vähäteltäisiin
liikenneturvallisuuden merkitystä tai olisi hyväksyttävää ajaa
ylinopeutta, ei sitä, vaan sitä, että kustakin
rikkomuksesta tulisi oikeudenmukainen rangaistus. Jos ammattiautoilija
menettää ajo-oikeuden pitkäksi aikaa,
sen seurausvaikutus vaikka kolmesta rikesakosta on suhteessa todella kova.
Siinä mielessä tällaisen pisteytysjärjestelmän
käyttöönotto myöskin oikeudenmukaisuusnäkökulmasta
on perusteltua.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Näin iltaan ajoittunut keskustelu
ymmärrettävästi rajoittaa puhujien määrää,
mutta haluan kiittää edustajia, jotka ovat olleet
paikalla ja antaneet tukensa tälle aloitteelle. Ed. Mustajärven
kohtaloa voi vain pahoitella, vappu on monelle meistä kallista
aikaa, ja tässä mielessä ed. Mustajärven kohtalon
hyvin voin ymmärtää Lapin kairoilla ajaessa.
Toteaisin tästä aloitteesta vielä sen
verran, että erityisesti tietysti ammattiliikenteen kuljettajien kohtalo
on se keskeinen asia, joka tässä itseäni mietityttää.
Minulla on tässä kädessäni poliisin ajo-oikeusasian
käsittelystä päätös,
jossa taksinkuljettaja on saanut kolme liikennerikkomusta yhden
vuoden aikana. Tässä henkilö on todennut asianomaisen
selvityksessä, että ajo-oikeus on edellytys ammatinharjoittamiseen,
ammattiajoluvan peruutus estää siten työnteon.
Hän ajaa taksia palkkatyöläisenä.
Jos ei pysty tekemään työtä,
vaikutus on kokonaisvaltainen koko elämäntilanteeseen.
Ratkaisu oli, että henkilö määrättiin
ajokieltoon kuuden viikon ajaksi tänä keväänä.
Sen sijaan tuo ammattiajoluvan peruutus määrättiin
kuudeksi kuukaudeksi. Eli tämä kertoo hyvin siitä,
millä tavalla tämä nykyinen järjestelmä sitten
ammattiliikenteen harjoittajalta voi viedä leivän
pöydästä.
Toivon, että tämä vahva signaali
eduskunnasta, tämän eduskunnan ja myös
edellisen eduskunnan ja sen liikenne- ja viestintävaliokunnan
toimesta, välittyy ministeriöön tämän
lainsäädäntöuudistuksen käsittelyyn
niin, että me saamme tällaisen liikennerikkomusten
pistejärjestelmän käyttöön
myös Suomessa.
Keskustelu päättyi.