2) Nuorten syrjäytyminen
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Kysymyksessä on kansantaloudellisesti miljardiluokan
ongelma. Inhimillisesti — uskon, että koko sali
ymmärtää — jokaisen syrjäytymiseltä pelastetun
nuoren pelastaminen on jo tärkeä asia, joten luotan,
että kiinnostutte asiasta ja jaksatte kuunnella, mitä tarkastusvaliokunta
on tässä työssään sanonut.
Seuraavassa aika lyhyessä esittelyssä, jotta
aikaa jää tänään vielä debatille,
käyn läpi tärkeimmät havainnot,
ja jatkamme asian käsittelyä ensi viikolla.
Tässä, niin kuin tarkastusvaliokunnan muissakin
työläissä tutkimuksissa, kohteeksi on
otettu ongelma, joka on a) ratkaistavissa, b) miljardiluokan ongelma
ja c) ylisektoriaalinen eli ongelma, joka on syntynyt, päässyt
kasvamaan pahaksi, osittain siksi, että sitä koskevat
asiat käsitellään hyvin monessa paikassa
ja sen myötä ei oikein kunnolla missään.
Kysymys nuorten syrjäytymisessä on miljardiluokasta,
laski sen millä tavalla tahansa. Laskelmat ovat hyvin erilaisia,
vaihtelevia. Niille yhteistä on mittaluokka. Yksityiskohdissa
muun muassa siinä klassisessa kysymyksessä, montako
syrjäytynyttä nuorta meillä on, laskutavat poikkeavat
toisistaan hyvin paljon, mutta mietinnöstä näette
viisi erilaista tapaa laskea sen, mitä syrjäytyminen
maksaa. Ja hyvä uutinen heti tähän alkuun:
lähes kaikki asiantuntijat olivat toisistaan tietämättä sitä mieltä,
että tällä yhteiskunnalla on tarpeeksi
rahaa hoitaa tämä ongelma. Jo olemassa olevien
resurssien järkevä käyttö mahdollistaa
sen, että tämän mittaluokan huonosti hoidettu
asia pystytään korjaamaan ilman, että täytyy
nostaa veroja tai että pitäisi siirtää joltain toiselta
sektorilta rahaa näihin asioihin.
Kysymys on ennen kaikkea siitä, että palveluiden
painopiste... (Hälinää)
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Pyydän salia rauhoittumaan. Välikysymysäänestyksen
jälkeen voidaan nyt jo rauhoittua. — Edustaja
Brax on hyvä ja jatkaa.
Kiitoksia, herra puhemies! — Kysymys on siitä,
että palveluiden painopiste olemassa olevilla resursseilla
ja osaavilla ihmisillä voidaan, niin kuin esimerkiksi Imatran
kaupunki on jo tehnyt, siirtää riittävän
varhaiseen vaiheeseen, riittävän pitkäaikaiseen
matalan kynnyksen moniammatilliseen osaamiseen, pois siitä,
mikä tapahtuu aivan liian myöhään,
liian kalliilla, korkeilla kynnyksillä, useilla lähetteillä ja,
toistan vielä, erittäin kalliilla hoitomuodoilla.
Valiokunnan mietinnöstä sivulta 6 löydätte useita
esimerkkilaskelmia. Otan niistä tässä vain yhden.
Jos lapsi sijoitetaan, se maksaa keskimäärin 90 000
euroa vuodessa — 90 000 euroa. Sillä rahalla
olisi saanut, jos tämä sijoitus olisi onnistuttu
ennalta ehkäisemään, esimerkiksi 1 000
tapaamista sosiaalityöntekijän kanssa aiemmin
tai 400 käyntiä nuorisopsykiatrian poliklinikalla
tai 400 perheneuvolakäyntiä tai lähes
3 000 tuntia kotipalvelua ja -apua. Se, mitä esimerkiksi
Imatra on tehnyt ja mitä tarkastusvaliokunnan mielestä kaikkien
kuntien pitää tehdä, on siirtää painopiste
alkuun, auttaa heti, kunnolla ja matalalla kynnyksellä.
Valiokunta esittää mietinnöstä näkyvät
seitsemän pontta, joista ensimmäinen liittyy — kiitos vielä kerran
oppositiolle ja hallituspuolueille — nyt käynnistyneeseen
sote-uudistukseen. Ennen sote-sunnuntain hyviä uutisia
valiokunnalla meni aika paljon aikaa miettiä, millä me
saamme kaikki nämä vastuuministeriöt
tekemään sen työn, mikä heidän
olisi pitänyt ajat sitten tehdä, aikaansaadakseen
matalan kynnyksen moniammatillisen mallin, jonka tiedetään
toimivan jo monilla paikkakunnilla mutta jota ei ole monille paikkakunnille
ohjattu, pakotettu, säädetty. Se uutinen, mikä sote-sunnuntaina
tuli, että jatkossa Suomessa on viisi yksikköä,
joidenka pitää tehdä tämä muutos,
on aivan keskeinen sen suhteen, että tarkastusvaliokunnan
seuraavat ponnet voidaan oikeasti toteuttaa. Siis vielä kerran:
kiitoksia, koska nyt ykköspontemme kuuluu, että tämän
sote-uudistuksen yhteydessä seuraavat asiat täytyy
tehdä, olemassa olevat rahat käyttää järkevästi.
Vielä kerran: rahat riittävät, kun vain
toimitaan järkevästi.
Toinen ponsi koskee sitä, että meidän
tilaamiemme tutkimusten, monien tietojen varassa tiedetään,
että kaikista suurimmassa syrjäytymisriskissä ovat
mielenterveysperheissä tai päihdeongelmaisissa
ympäristöissä kasvavat lapset. Olemassa
olevat rahat, kaikki raskaammat toimenpiteet täytyy keskittää sinne,
missä tiedetään riskien olevan suurimmat,
eikä hajauttaa niitä sillä tavalla kuin
nyt, pirstaleisesti ja ohi näiden suurimpien riskiryhmien.
Tätä varten on myös hyvin tärkeä se
vaatimus, että löydetylle ongelmanuorelle annetaan
yhteyshenkilö, joka etsii ne moniammatilliset palvelut,
eikä sitä nuorta, joka kertaalleen esimerkiksi
etsivällä nuorisotyöllä on löydetty,
jätetä etsimään palveluita muualta.
Kolmanneksi, kun varhaiskasvatuslakia nyt parhaillaan uusitaan
sekä myös mietinnössä mainittua
sosiaalihuoltolakia, on syytä tässä yhteydessä,
kun nämä uudistukset ovat juuri tekeillä, yhdistää tarkastusvaliokunnan
havainnot paitsi sote-uudistukseen myös näihin
substanssilakeihin.
Neljänneksi, on erittäin tärkeää,
mitä tulee tietosuoja- ja salassapitosäännöksiin
siltä osin kuin on kysymys tästä moniammatillisesta
auttajatiimistä, joka auttaa nuorta, että sen
tiimin sisällä tiedon pitää voida
kulkea. Meillä on surullisia kouluampumisen jälkeisiä selvityksiä,
onnettomuustutkimusraportteja, kuuluisa lastensuojelun täydellinen
epäonnistuminen Eerikan tapauksessa — kaikki kehottavat
muuttamaan salassapitosäännöksiä.
Valiokunnan viesti on, että nyt on annettava yhdelle ministeriölle
velvollisuus ja vastuu, myös toimivalta ja rahat, siltä osin
kuin on kysymys lapsia auttavasta moniammatillisesta työryhmästä,
kerralla laittaa nämä tiedonkulku-, salassapitosäännökset
semmoiselle mallille, että se ammattilaisjoukko saa puhua
toistensa kanssa, että he voivat auttaa lasta. (Ben Zyskowicz:
Hyvä, hyvä!) Asiantuntijat olivat tästä aivan
yhtä mieltä: nyt saa riittää,
että taas kerran sanotaan, että jonkun pitäisi
selvittää jotain. Nyt pitää määrätä yksi
taho tekemään muutokset.
Viidenneksi, arvoisa puheenjohtaja, todella monet asiantuntijat
kertoivat, että epävarmuus, koulutuksen puute,
julkisuuden kauttakin tullut pelottelu virkavirheistä — jos
kertoo joitakin tietoja hyvässä tarkoituksessa
auttaakseen lasta — estää käytännössä ammattilaisten
hyvän työn, ja sen takia 5. ponsi koskee ei vain
sitä, että ne säännöt
kirjoitetaan uusiksi, vaan myös sitä, että sitten
määräykset, ohjeet ja koulutus hoidetaan
kerralla kuntoon. Kentällä on paljon ammattilaisia, joilla
pitää jatkossa olla turva ja selvyys, niin että jos
on epäselvää, niin sääntöjä tulkitaan
aina siitä näkökulmasta, että lapsi
saa apua, eikä sen pelon kautta, että teen virheen
näissä säännöissä.
Kuudenneksi, kun nyt sote-uudistuksen yhteydessä on
päätetty, että osaoptimointiin johtava monikanavainen
rahoitus erityisesti terveyspuolella — siitä on
enemmän puhuttu — korjataan, se on korjattava
myös sosiaalipuolella ja tässäkin uudistuksessa
otettava huomioon se, että eri kanavista tuleva rahoitus
ei estä nuoren tai lapsen auttamista välittömästi,
kerralla, moniammatillisesti, matalalla kynnyksellä ja — vielä kerran — yhteyshenkilön
avulla.
Ja seitsemäs, viimeinen, ponsi kerää yhteen paitsi
nämä muutostarpeet, asennemuutostarpeet, myös
sen, että tästä eteenpäin, niin
kuin ei meidän aikaisemmassa mietinnössämme
home- ja sisäilmoista tai vielä aikaisemmassakaan,
harmaan talouden torjunnassa, yksikään vastuutaho ei
enää saa mennä omien toimivaltojensa
rajojen taakse, vaan hallituksen on johdettava tätä prosessia
niin, että rajat eri hallinnonaloilla unohdetaan. Tätä prosessia
johdetaan yhteisesti yhdellä politiikalla ja uudella asenteella.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Nyt tosiaan sitten ne, jotka haluavat käyttää puheenvuoron,
nousevat seisomaan ja painavat V-painiketta.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä oli erittäin
mielenkiintoinen työprojekti tarkastusvaliokunnassa, ja
muistan vuosi sitten istuneeni asiaa koskevassa seminaarissa, jossa
Matti Rimpelä puhui tällaisesta pois lähettämisen
kulttuurista. Se perustuu juuri siihen, että meillä on
tänä päivänä resursseja
riittävästi mutta kukaan ei ota vastuuta, kaikki
vain lähettävät pois: ei kuulu mulle,
meillä ei ole rahaa, seuraavalle taholle. Jotta tästä pois
lähettämisen kulttuurista päästäisiin
oikeisiin toimintatapoihin, niin — siitä on hirveä määrä esimerkkejä — jonkun
täytyy ottaa vastuu. Tällaiset sektoreitten väliset
rajat eivät saa missään nimessä olla
koskaan esteenä. Voidaan kysyä, kun meillä on
paljon hyviä käytäntöjä,
miksi näitä ei ole sitten laajemmin otettu käyttöön.
Asenne ja johtajuus ovat suurimmat ongelmat: koetaan niin, että meillä tehdään
jo nyt parhaalla mahdollisella tavalla eikä tunnisteta
ja tunnusteta sitä, että asioita voidaan tehdä eri
tavalla.
Eilen oli viimeksi iloinen uutinen Varsinais-Suomesta Raisiosta:
nopean avun malli vähensi Raision huostaanottoja kolmanneksella.
Ei tarvita lisävaroja, vaan uusia toimintatapoja, kokeilua,
oikea-aikaista tukea lisäämällä ja
muuta toimintaa muuttamalla saadaan hyviä tuloksia. Noin
600 000 euroa vuosittain kuluu vähemmän lastensuojelutapauksiin.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten edustaja Autto, koska edustaja Lauslahti, joka pyysi
ensimmäisenä puheenvuoron, lähti pois,
koska hän varmasti olisi saanut sen puheenvuoron. (Naurua)
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunta on tehnyt tässä puheenjohtaja
Braxin johdolla hyvää työtä,
ja puheenjohtaja esitteli juuri erittäin tärkeitä huomioita
siitä, miten nuorten syrjäytymistä voidaan
ehkäistä.
Haluan painottaa tässä vaiheessa keskustelua tätä tiedonkulun
merkitystä viranomaisten välillä. On
selvää, että salassapitosääntöjä on
muutettava. Asiat täytyy nyt laittaa kuntoon vastuuttamalla
yksi taho, yksi ministeriö, tekemään
tarvittavat esitykset niin, että ne viranomaiset, jotka vastaavat
siitä, että hyvinvointiyhteiskuntaa tältä osin
toteutetaan, myös pystyvät työnsä hoitamaan.
Lasten etu on tärkein.
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että tästä nyt viriää kunnon
keskustelu täällä eduskunnassa. Mielestäni
tämä nuorten syrjäytymisongelma on ennen
kaikkea myös asenneongelma siinä mielessä,
että kyllä Suomessa täytyy siirtyä työlinjalle,
joutilaisuus (Puhemies koputtaa) on nuorten pahin vihollinen — tämän
voin nuorena ihmisenä aivan omien ystävieni ja
omien tuttavieni (Puhemies koputtaa) piiristä kertoa. Työlinjalle
kun siirrymme, niin nuorten syrjäytyminen (Puhemies koputtaa)
saadaan hoidettua.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen vuosia täällä eduskunnassa
ottanut esille lapsiperheet, jotka on jätetty ilman näitä kotipalveluja.
Lapsiperheiden kotipalveluja alettiin leikata 90-luvun laman yhteydessä.
Silloin vuonna 90 lapsiperheitä, jotka saivat kodinhoitoapua,
oli yli 50 000, vuonna 2000 alle 20 000 ja vuonna
2012 enää 9 000, mikä tarkoittaa,
että kodinhoitoapua saaneiden lapsiperheiden määrä väheni
peräti 83 prosenttia. Tämä kehitys on
huolestuttava, ja on hyvä, että myös
valiokunta kiinnitti siihen huomiota. Kun asiaa viedään
eteenpäin, niin ei riitä, että asianomaiset
ministerit perustavat työryhmiä ja antavat lupauksia;
nyt tarvitaan toimenpiteitä. Hallitus ei saa enää leikata
kuntien valtionosuuksia, koska nämä leikkaukset
suuressa määrin ovat vaikuttaneet siihen, että lapsiperheiltä on
jouduttu leikkaamaan heille tärkeitä palveluja
ja sitä kautta on jouduttu näihin
lastensuojelutapauksiin, (Puhemies koputtaa) joiden kustannukset
ovat merkittäviä.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja, edustaja Brax
täällä jo esitteli tämän
mietinnön varsin hyvin. Tässähän
kysymys on siitä, että me olemme tulleet suomalaisessa yhteiskunnassa
tilanteeseen, jossa meidän on pakko yhteiskuntana ottaa
suurempi vastuu niistä nuorista, jotka eivät syystä tai
toisesta — kodista tai muusta johtuen — ole apua
saaneet.
Kysymys tässä on viime kädessä siitä,
että nyt pitää saada ne yhteiset toimintamallit
yli hallintorajojen. Meillä asiantuntijakuulemisessa tuli hyvin
selväksi se, että nuoria luukutetaan paikasta
toiseen, ja se jos mikä on turhauttavaa, kun et saa sitä apua,
jonka tarvitsisit, ja sitten vielä on esimerkiksi lastenpsykiatriaankin
ja nuorisopsykiatriaan suuret jonot. Eli nyt pitää saada
vastuu yhdelle tasolle, niin kuin mietinnössä sanotaan, ja
sen jälkeen sitten virkavelvollisuudella velvoitettava
ne ihmiset, jotka näiden nuorten ja lasten kanssa ovat
tekemisissä, varhaisessa vaiheessa puuttumaan näkemäänsä.
Tässä se oleellinen asia on se, että kun
se tarve havaitaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, niin tutkimusten
mukaan esimerkiksi lasten huostaanottoja voidaan välttää,
kun apu tulee riittävän ajoissa sinne perheelle,
sinne kotiin. (Puhemies koputtaa) Eli ydinkysymys on se, että nyt
pitää tarttua toimeen.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensin haluan kiittää tarkastusvaliokuntaa
tästä työstä. Tämä osoittaa sen,
mikä tarkastusvaliokunnan rooli on: ottaa myös
tämmöisiä tärkeitä aiheita,
jotka eivät suoraan liity johonkin tiettyyn lainsäädäntöön,
hakea isompia ratkaisuja. Minusta tarkastusvaliokunta on hyvin löytänyt
roolinsa. Nostan kaksi konkreettista asiaa:
Ensimmäinen on se, että meillä on
paljon nuoria, jotka käyvät eri ihmisten, viranomaisten,
pakeilla, mutta viranomaiset eivät tiedä toinen
toisistaan mitään. Hollannissa on kehitetty tämmöinen
liputusjärjestelmä, (Ben Zyskowicz: Mikkelissä käytössä jo!)
jossa järjestelmään voi merkitä sen,
että on ollut tekemisissä. Näin nämä viranomaiset
löytävät toinen toisensa. Sitä on
nyt edistetty, Suomessa on annettu määrärahoja
sen eteenpäinviemiseen. Se on äärimmäisen
tärkeää.
Toinen huomio on, että kaikilla lapsilla ja nuorilla
pitää olla oikeus liikuntaan ja harrastamiseen,
seuratuki välineenä, että vähävaraisten
perheiden lapset eivät syrjäydy liikunnasta ja — kuten
monesti — (Puhemies koputtaa) sitä kautta myös
muusta yhteiskunnasta.
Johanna Karimäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä tarkastusvaliokunnan
ansiokas raportti on erittäin tärkeä nyt
sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksessa, että saadaan
kaikki toiminta ennalta ehkäisevään työhön.
Tässä hyvällä tavalla tulee
esiin se, kuinka lapsiperheiden peruspalvelut ovat hyvin tärkeässä osassa
ennaltaehkäisyssä. Meillä on vuosien saatossa
ollut paljon hyviä kokeiluhankkeita eri puolilla, mutta
nyt olisi tärkeää levittää kaikki parhaat
käytännöt ihan kaikkialle Suomeen.
Puheenjohtaja Brax mainitsikin jo Imatran, missä on
tehty uraauurtavaa työtä muun muassa siinä,
että neuvolapalveluissa on kehitetty perheiden kotiapua,
kotivierailuita, ennaltaehkäisyä, varhaista tukea,
mutta myös päihdepolitiikassa on ymmärretty
yhdistää sekä mielenterveys- että päihdepalvelut
matalalla kynnyksellä, jolloin apua on saanut ahdistukseensa
vaikka saman tien. Nämä ovat erittäin
tärkeitä lastensuojelukysymyksiä, mutta
myös hyvinvointivaltion kannalta keskeisiä asioita.
Sekä inhimillisen kärsimyksen että taloudellisen
tilanteen (Puhemies koputtaa) näkökulmasta erittäin
ansiokas raportti.
Sari Palm /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos tarkastuslautakunnalle tästä erittäin
tärkeästä mietinnöstä.
Täällä nousi esiin tämä liputus,
joka on Hollannin malli. Tätähän tehdään
muun muassa Mikkelin seudulla. Tässä kohdassa
on noussut esiin erityisesti täysi-ikäisten nuorten
osalta edelleen yhteistyön ja tiedonsiirron säädös,
mutta varsinkin koulutus- ja käytännön
toteutuspuolella tarvitaan lisää informaatiota
kentälle niin, että rohkeasti voidaan ottaa huoli
puheeksi, rohkeasti voidaan liputtaa.
Oleellista on kaikissa meidän lapsiin ja nuoriin kohdistuvissa
palveluissa se, että mennään varhaisemmalle
portaalle kuin mille tällä hetkellä me
olemme pystyneet menemään, ja annetaan tukea varhaisemmin
kuin tällä hetkellä tehdään. Kuten
puheenjohtaja Brax kertoi, se on säästökysymys,
mutta se on myös erittäin inhimillistä välittämistä.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Brax valiokunnan puheenjohtajana
esitteli mietinnön, josta kyllä näkee,
että aiheeseen on paneuduttu hyvin, mutta siellä kuitenkin
yksi asia pisti silmään, mitä minun mielestäni
ei ole tarpeeksi hyvin korostettu. Eli aina, olipa kyse nuorten
tai ylipäätään työttömien
palveluista, sanotaan, ettei ole rahaa. Nyt kuitenkin työ-
ja elinkeinoministeriössä jää vuosittain
kymmeniä miljoonia euroja jo myönnettyjä rahoja
käyttämättä, ja tavattoman huono
selitys on se, että sanotaan, että se on siirtomääräraha.
Jos joka vuosi jätetään siirtomäärärahasta kymmeniä miljoonia
käyttämättä, niin se on tosiasiallinen
leikkaus ja kestämätön tilanne.
Jos ajatellaan, että kuntapuolella on kanssa hyvin
vakavia talousongelmia, niin kyllähän kuitenkin
paikallinen työhallinto ja kunnat ovat olleet se yhteistyöpari,
joka yhdessä järjestöjen kanssa on pystynyt
järjestämään matalan kynnyksen
palveluita, työpajatoimintaa, kaikkea sitä toimintaa, jolla
nuori löytää paremmin oman väylänsä yhteiskunnassa,
olipa se sitten koulutusta, työtä, (Puhemies koputtaa)
työpajatoimintaa tai jotain muuta.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Asiantuntijoitten mukaan nämä ongelmat
nähdään hyvin varhain, jo ennen kouluikää.
Suurimpana ongelmana on se, että tämä aikaisen
puuttumisen kynnys on liian korkea, ei puututa asioihin. Nyt mietinnössä lähdetään
siis siitä, että aina lapsen etu on tärkein
ja ykkösasia. Toimimattomuus, puuttumattomuus ei voi piiloutua
tietosuojan tai muitten muurien taakse. Lapsen edun mukaistahan
on se, että asioihin puututaan mahdollisimman aikaisin.
Yksi riskitekijä, mikä liittyy resursseihin, on
osaoptimoinnin riski. Toimijoita on paljon: kunnat, valtio, työnantajat,
Kela jne. Tämä osaoptimointi kohdistuu yhtä lailla
toimintaan kuin rahoitukseenkin.
Ihan lopuksi, herra puhemies: Ongelman vakavuutta kuvaa sekin,
että ajatelkaa, että alle 30-vuotiaista nuoristamme
jokaisena vuoden kalenteripäivänä neljä joutuu
työkyvyttömyyseläkkeelle. (Puhemies koputtaa)
Suurimmat syyt ovat päihteet ja mielenterveysongelmat.
Anu Urpalainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Anttila totesi, että yhteiskunnan
on otettava suurempi vastuu, mutta uskon, että hän
tarkoitti sitä, että yhteiskunnan täällä,
varsinkin tässä talossa meidän, on otettava
vastuu lainsäädännöstä niin,
että me oikeasti ohjaamme lainsäädännöllä ennaltaehkäisyyn
ja varhaiseen tukeen, aivan niin kuin nyt sosiaalihuoltolain luonnoksesta
on jo nähtävissä, eli siirretään
perhetyö sosiaalihuoltolain alle, eikä se ole lastensuojelullinen
toimenpide. On tärkeää, että perhe
saa tukea heti silloin, kun ongelmat ovat pieniä, ja sitä kautta
vastuu on silloin vanhemmilla. Vastuuta pitää korostaa,
että vanhemmat sen ottavat, ja heitä tukea ja
kannattaa niin, että he löytävät
sen oikean vastuunkannon tason, jotta lapset ja nuoret voivat tulevaisuudessa
paremmin.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Urpalaisen kanssa täysin
samaa mieltä, nimenomaan kysymys on siitä, että meidän
pitää tukea vanhempia. Vanhemmilta sitä kasvatusvastuuta
ei tietenkään olla ottamassa pois, se kuuluu ilman muuta
tähän järjestelmään.
Mutta ydinkysymys on se, että aikaisemmin meillä oli
kulttuuri, jossa me aikuiset seurasimme, mitä niille lapsille
tapahtuu, vaikkapa se talonmies siellä kerrostalon pihalla,
mutta me emme enää elä sellaisessa yhteiskunnassa.
Nyt meillä täytyy olla palveluverkot, jotka puuttuvat
riittävän aikaisessa vaiheessa ja tuovat esille
ne ongelmat, jotka ovat olemassa, ja sen jälkeen toimitaan
sitten yhdessä vanhempien kanssa. Todella vanhempien vastuuta
ei olla ulkoistamassa yhtään mihinkään.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunnan mietintö on
erittäin osuva ja hieno. Haluankin siitä kääntää asiaa
vähän toisinpäin: jos saataisiin ajatuksia
siihen suuntaan, että voisiko tässä otsikossa olla
mieluummin nuorten "syrjäyttäminen" eikä "syrjäytyminen".
Itse en usko siihen, että nuori ikään
kuin ajautuu syrjäytymiseen. Meillä, yhteiskunnalla,
on vastuu kaikista nuorista ja nuorista aikuisista, ja me emme ota
tätä vastuuta tosissamme. Esimerkiksi armeijaan
hakeutuvista nuorista miehistä kolmannes ei enää kelpaa
sinne, koska he eivät täytä määrättyjä mittoja,
mitä sinne on asetettu. Samoin toisen asteen koulutuksessa
on 110 000 nuorta ja nuorta aikuista, jotka eivät
ole toisen asteen jälkeen päässeet ollenkaan
koulutukseen tai saaneet minkäänlaista koulutusta.
Lisäksi meillä ovat kymmenettuhannet nuoret työttöminä.
Elikkä haluan tässä peräänkuuluttaa
yhteiskunnan vastuuta. Me emme voi käsitellä näitä nuoria
ikään kuin he olisivat omatahtoisesti siihen tilanteeseen
joutuneet tai ajautuneet, vaan yhteiskunnan täytyy kantaa
vastuu niin kunta- kuin valtiotasolla ja luoda (Puhemies koputtaa)
nämä tarkastusvaliokunnan määrittelemät
ennalta ehkäisevät toimenpiteet jokaiselle osalle.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä mietinnössä on
sivulla 12 hyvin kerrottu liikuntaharrastuksesta ja siitä,
että tutkimus osoittaa, että liikuntaharrastamisen
hinta on kymmenessä vuodessa kolminkertaistunut. Tähän
on tässä paneuduttu, mutta oikeastaan vähän
kysyisin, minkä vuoksi tästä alueesta
ei tullut pontta, vaatimusta myöskin tulevaisuudessa esimerkiksi
seuratuen ja näiden toimenpiteiden jatkamiseksi, jotka
on hyviksi ja vaikuttaviksi todettu, esimerkiksi yhteisen harrastuspassin,
useita lajeja mahdollistavan lisenssin saamiseksi nuorille liikunnanharrastajille.
Yleensäkin minusta olisi ollut kyllä ponnen arvoinen
asia tämä liikunnan jatkuva kallistuminen ja sitä kautta
riski nuorten syrjäytymiseen.
Satu Haapanen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos tarkastusvaliokunnalle tästä kirjasta.
Tämä on varmasti tämän eduskuntakauden
merkittävimpiä teoksia, että ollaan saatu
näin paljon asiaa koottua nyt yksiin kansiin. Minä todella
toivon, että muutaman vuoden kuluttua me voimme lukea samantapaisen
kirjan otsikolla "Nuorten onnistuminen" tai "Nuorten sijoittuminen
yhteiskuntaan". Meillä kaikilla on paljon kokemuksia,
tietoa asiasta, ja kaikki tiedämme, että meillä on
ammattitaitoiset henkilöt tekemässä töitä lasten
ja nuorten kanssa. Tässä kirjassa on nyt paljon
hyviä käytännön ohjeita, miten
tehdään lyhytaikaisia ja pitkäaikaisia
toimenpiteitä, joilla sitten voidaan parantaa nuorten ja
lasten tilannetta.
Minä haluaisin tuoda yhden asian, joka ei tässä kirjassa
lue, siis välittämisen, sen että me välitämme
lapsista ja nuorista ja että lapsella ja nuorella on vielä sitten
peruskoulun jälkeenkin niitä turvallisia aikuisia,
jotka katsovat tarkasti, (Puhemies koputtaa) että lapsi
ja nuori pääsee sitten eteenpäin elämässä.
Kiitos tästä!
Ilkka Kantola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva mietintö on
jälleen yksi esimerkki siitä, miten tärkeän
roolin tarkastusvaliokunta on ottanut eduskunnassa. Eduskuntaa voi
onnitella siitä, että tämä valiokunta
perustettiin. Viime kaudella valiokunta teki tärkeitä mietintöjä,
niin myös tällä vaalikaudella.
Kiinnittäisin huomiota päätösehdotuksen
ensimmäiseen ponteen, jossa puhutaan painopisteen siirtämisestä korjaavasta
toiminnasta ennalta ehkäisevään toimintaan,
ja samassa ponnessa puhutaan käytettävissä olevien
voimavarojen uudelleen suuntaamisesta. Näin varmaan tulee
tehdä, mutta ajattelen, että on tärkeää tässä samalla muistaa
kuitenkin se, että me emme voi tarkoittaa sitä,
että korjaavasta toiminnasta otetaan jotakin resurssia
pois ja siirretään sitä ennalta ehkäisevään.
Kyllä siirtymävaiheessa tarvitsemme varmasti lisää resursseja
siihen, että ennalta ehkäisevää toimintaa
voidaan vahvistaa. Sitä tulisikin tarkastella enemmän
ei kulueränä vaan investointina, joka tuottaa
sitten pidemmällä aikavälillä säästöjä.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokuntaa täytyy kiittää erinomaisesta
mietinnöstä. Tässä on tullut hyvin
esille se, mistä esimerkiksi valtiovarainvaliokunnan kunta-
ja terveysjaostossa olemme laajasti budjettien yhteydessä kuunnelleet
asiantuntijoita. Lähestulkoon mikä tahansa ennalta
ehkäisevä toimi on halvempaa kuin lasten huostaanotto.
Jotta kunnat tämän asian ymmärtäisivät ja
ottaisivat onkeensa, niin se lausuma, jonka valtiovarainvaliokunta
on tehnyt, että tehtäisiin läpinä-kyväksi
kuntien palveluiden kustannukset, mitä mikäkin
palvelu maksaa, ajaisi myöskin sitä, että kunnissa
ymmärrettäisiin, mihin kannattaa panostaa, puhumattakaan
tietenkään inhimillisistä kustannuksista.
Tässä on hyvin tullut esille se, että nuorten syrjäytymisen
oireet voidaan nähdä jo hyvin varhaisessa vaiheessa,
puhutaan 3-vuotiaista. Ja kun katsotaan tätä tämänhetkistä tilannetta,
me olemme joutuneet säästämään
perusopetuksesta, varhaiskasvatuslaki on työn alla, mihin
tässä puheenjohtaja Braxkin kiinnitti huomiota.
Ja mihin on tulossa painopistettä? Tähän
myöhäiseen vaiheeseen. (Puhemies koputtaa) Olemme
arvioimassa oppivelvollisuuden venyttämislakia. Toivoisin,
että vielä katsottaisiin sitä, mihin
voimavarat laitetaan: laitetaanko rahat (Puhemies koputtaa) ilmaisiin
kirjoihin vai siihen varhaiseen vaiheeseen
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
No niin, nyt vielä annetaan kaksi puheenvuoroa ja sen
jälkeen puheenjohtaja Braxille viimeinen puheenvuoro.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tosiaan edustaja Niikon aiheeseen, kun koko
ikäni aikoinani nuorisotyötä tein, ennen
kuin tänne jouduin, ja samassa kunnassakin kuin edustaja
Brax. Kehun kyllä tätä Braxin juttua,
tämä oli ihan hyvä ja muuta. Mutta silloin
jo käytettiin, kun johtava nuorisotutkija Tommi Hoikkala
omaksui sen — tai minä käytin — "syrjäytetyt
nuoret" -juttua. Se on hyväksytty joka
paikassa: tutkimuksessa, filosofiassa, kaikessa.
Mutta kun eilen todistettiin, kuinka tärkeä kieli
on ja oikein ruotsin kieli varsinkin, niin mikseivät päättäjät
ota itse vastuuta, asennoidu siihen niin, että tässä lukisi "nuorten
syrjäytyminen ja syrjäyttäminen"?
Niinhän se on. Kun joku nuori tekee jonkun jutun joskus,
nykyään jää vielä helpommin
tietokoneessa johonkin, niin hänet syrjäytetään
sen jälkeen. Eli tämä on jotenkin noloa, että me
laahustamme täällä jäljessä kaikessa, mikä on
jo kymmeniä vuosia tiedetty, kuinka tämä prosessi
toimii, joten tässä kielenkäytössä pitäisi
ottaa tämä huomioon. (Puhemies koputtaa) Minä väitän, että tässä syyllistetään
nuori itse, (Puhemies koputtaa) kun sanotaan, että "nuorten
syrjäytyminen". Minkä takia... (Puhemies
koputtaa) — Kiitos.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten viimeinen puheenvuoro.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Syrjäytyminen ei ole luonnonlaki,
vaan se on seurausta yhteiskunnallisista päätöksistä.
Aivan ratkaisevaa on edelleen lapsuuden olosuhteiden kohentaminen.
Neuvola, päiväkoti, peruskoulu, kouluterveydenhuolto — niissä kohdataan
koko ikäluokka, ja niitten resursseista pitäisi
huolehtia. Mutta nyt on käynyt tälläkin
kertaa taas niin, että hallitus on leikannut nimenomaan
näistä tärkeimmistä, olennaisimmista
ennalta ehkäisevistä palveluista.
Katsokaa lastensuojelun tilannetta. Täällä viitattiin
huostaanottoihin. Niitä täytyy tehdä,
jos tilanne on se, että lastensuojelun työntekijällä on jopa
160 asiakasperhettä hoidettavanaan, ei aikaa eikä mahdollisuuksia
puuttua perheitten huoliin. Tämä tilanne pitäisi
muuallakin kuin juhlapuheissa nyt todeta. Tämän
hyvän esittelyn, tämän mietinnön
jälkeen kannattaisi hallituksen vähän
tarkistaa nyt politiikkaansa. 90-luvulla tehtiin juuri samat virheet
ja 90-luvun laman laskua maksetaan tänä päivänä lisääntyneinä yhä monimutkaisempina
ongelmina, joista kärsivät kaikkein haavoittuvimmat:
lapset, nuoret ja perheet.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Uotilan tärkeään kysymykseen
siitä, miksi muun muassa se leipätekstiin yksiselitteisesti
kirjoitettu, että "jokaisella lapsella pitää olla
oikeus yhteen harrastukseen", ei ole ponnessa: se johtui
siitä, että näitä yksityiskohtaisia
eri hallinnonalojen muutostarpeita tuli yhteensä niin paljon,
että katsottiin, että tämä ponsi
numero 1 sitoo niihin kaikkiin, että se sisältyy
tuon ykkösen toimeksiantoon.
Edustaja Kantola otti esille erittäin tärkeän
kysymyksen siitä järjestyksestä uusien
investoin-tien ja sitten niistä aiheutuvien säästöjen
välillä. Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa
kävi ilmi, että se reaktio on yllättävän
lyhyt ja nopea. Kun esimerkiksi Imatralla palkattiin kuusi perhetyöntekijää,
niin jo seuraavana vuonna mutta viimeistään kolmen
vuoden päästä summa oli jo moninkertaisesti
säästetty. Itse asiassa aika nopeasti se pystytään
näkemään: kun lastensuojelusta pystytään
resursseja siirtämään ja ennalta ehkäisemään,
niin tämä päällekkäinen
vaihe, josta edustaja Kantola viisaasti puhui, on yllättävän
lyhyt.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Asian käsittely keskeytetään.