1) Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomus ETYJ:n parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta
vuonna 2004
Ilkka Kanerva /kok(esittelypuheenvuoro):
Puhemies! Käsittelyssä on tämän
salin kannalta varsin mielenkiintoinen ja tärkeäkin
asiakokonaisuus, sillä vuonna 92 nimenomaan juuri tässä samaisessa
istuntosalissa pidettiin kaikille meille suomalaisille tärkeän
kansainvälisen prosessin eli Etyj-prosessin kannalta tuon
Etyj-prosessin ensimmäinen parlamentaarinen yleiskokous, joka
sitten sen jälkeen on 13 kertana toteutunut uudelleen ja
jonka toiminnan arvioinnista tässä tapauksessa
on täällä tällä kertaa
kysymys.
Puhemies! Hyvin lyhyen kaavan mukaisesti viittaan pariin seikkaan
Etyjin toiminnassa ja erääseen poliittiseen ilmiöön
sitten koko Etyj-prosessia ajatellen tällä haavaa.
Ensinnäkin on aihetta todeta, että Etyj on tietysti
sisäisesti parlamentaarisen ulottuvuutensa merkeissä toiminut
kuten monet muutkin vertaisensa kansainväliset prosessit
ovat toimineet. Etyjillä on kolme komiteaa, useita työryhmiä ja
erityisedustajia, on teemakonferensseja, ja se osallistuu vaalitarkkailuun.
On siis kahdenlaista toimintaa, toisaalta keskustelua ajankohtaisista
kansainvälispoliittisista kysymyksistä ja kriiseistä ja
toisaalta sellaista operatiivista toimintaa, jonka avulla halutaan
edistää Etyjin demokratiaperiaatteita koko Etyjin
toimialueella.
Haluan korostaa, puhemies, kahta asiaa tässä yhteydessä.
Ensimmäinen on vaalitarkkailu, jota Etyj tekee paitsi oman
organisaationsa merkeissä, joka sillä on olemassa
ihmisoikeus- ja demokratiatoimistonsa Odihrin merkeissä,
mutta myös yhteistyössä muiden kansainvälisten
järjestöjen, kuten Euroopan neuvoston kanssa,
Euroopan parlamentin kanssa ja Naton parlamentaaristen jäsenmaiden
ryhmän kanssa. Näistä vaaleihin liittyvistä monitoroinneista,
tarkkailusta ja seurannasta on tullut merkittävä poliittinen tekijä koko
tämän Etyjin käytännön
vaikutuksia arvioitaessa, sillä, puhemies, kyllä sekä Georgian
että Ukrainan vaalit omalta kohdaltaan ovat vastustamattomasti
kertomassa tällaisen työskentelyn tuloksellisuudesta.
Viime vuonna ensimmäistä kertaa Etyjin historiassa
myös Yhdysvallat presidentinvaalien merkeissä oli
Etyjin vaalitarkkailun, ja sellaisenaan aiheellisen vaalitarkkailun,
kohteena. Tämän vuoden puolella vaaleihin liittyvää jännitysnäytelmää tullaan
näkemään ainakin Kirgisiassa, jossa jo
yhdet vaalit pidettiin. (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Pyydän edustajia siirtämään
palaverinsa salin ulkopuolelle.
Kiitoksia, herra puhemies! Tämän vuoden heinäkuussahan
Kirgisiassa käydään erittäin tärkeät
ja mielenkiintoiset vaalit presidentinvaalien merkeissä.
Myös Etyjin ulkopuolisilla alueilla — erityisesti
mielessäni on Algeria — on Etyj ottanut vastuuta
tällaisten vaalien tarkkailusta ja saavuttanut ennen muuta
Pohjois-Afrikassa varsin myönteisiä tuloksia tämän
vaalitarkkailumekanisminsa merkeissä.
Toinen asia, johon haluan kiinnittää huomiota tämän
vaalitarkkailun keskeisesti lisääntyneen poliittisen
merkityksen lisäksi, ovat ne työryhmät,
jotka ottavat esille vaikeita, hankalia, diskreettejäkin
kysymyksiä kansainvälisessä politiikassa,
ja nämä työryhmät kykenevät
keskustelevilla, mutta myös operatiivisilla toimilla Etyjin
periaatteita edistämään. Tällaisia
työryhmiä Etyjillä on tällä hetkellä käytössään
viisi. Nämä kaksi seikkaa ovat tärkeitä Etyjin
toiminnan pystyssä pitäviä voimia yleiskokouksen
kannalta.
Mutta sitten, herra puhemies, on toinen seikka, että Etyjin
hallitustenvälinen yhteistyö voi poikkeuksellisen
huonosti. Poliittiset jännitteet ja sitä kautta
tapahtuva toimintakyvyn lamaantuminen ovat valitettavasti
tällä hetkellä arkipäivää Etyjin
hallitustenvälisessä toiminnassa. Tämä on
seikka, jota ei kannata olla Suomen kannalta vakavalla tavalla noteeraamatta.
Etyjin puheenjohtajamaa Slovenia on nimennyt työryhmän — mikä sen
nimi on, Eminent Persons Group lienee oikea nimitys — jossa
Norjan entisen ulkoministerin Vollebaekin johdolla selvitetään,
miten päästäisiin tämän
tyyppisestä poliittisesta kriisistä selvemmille
vesille ja Etyk pääsisi myöskin vaikuttamaan
hallitustenvälisenä yhteistyöfoorumina.
Tämän työryhmän määräaika
on nyt käsillä. Sen on määrä olla
valmis kesäkuussa tänä vuonna juuri silloin,
kun Etyj kokoontuu Washingtoniin niitten asioitten merkeissä,
joissa Suomella on poikkeuksellisen kunniakas historia. Tulee kuluneeksi
tänä kesänä 30 vuotta Etykin
huippukokouksesta Suomen pääkaupungissa, joka
on ehdottomasti Suomen ulkopolitiikan lähivuosien ja lähivuosikymmenten historian
suuria merkkipaaluja, suuria momentumeja. Tätä asiaa
aiotaan myöskin Washingtonin parlamentaarisessa yleiskokouksessa
tämän vuoden heinäkuussa vahvasti tuoda
myös meidän suomalaisten puolelta esille.
Etyj pohtii rooliaan ja pyrkii tietysti parantamaan
hallitustenvälisenä yhteistyöfoorumina suoritustaan.
Etyjin parlamentaarinen osuus ei ole kriisissä eikä vaikeuksissa.
Se etenee hyvin. Siinä keskeisillä suomalaisilla
toimijoilla on hyvin rakentava ja merkittävä keskeinen
panoksensa, mutta sen sijaan samaa myönteistä arviota ei
ole esitettävissä Etyjin hallitustenvälisestä toiminnasta.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
valtuuskunnan kertomus on nyt täällä käsittelyssä. Etyjissä käydään
keskustelua toiminnan tulevaisuudesta, niin kuin varapuhemies Kanerva
toi jo puheenvuorossaan esille. Samanaikaisesti Euroopan neuvostossa
käydään vahvaa keskustelua siitä,
miten Euroopan neuvoston toimintaa pitäisi uudistaa.
Euroopan valtionjohtajat kokoontuvat Varsovaan toukokuussa keskustelemaan
Euroopan neuvoston roolista. Roolia on rakennettu perustuen oikeudenmukaisuuteen,
demokratiaan ja ihmisoikeuksien kunnioittamiseen. Toisaalta tällä hetkellä on
tärkeää, että Euroopan parlamentin
ja Euroopan neuvoston roolia ja myös Etyjin roolia selkeytetään
päällekkäisyyksien ehkäisemiseksi.
Etyjin rooli liittyy vahvasti turvallisuuspolitiikkaan laajana
käsitteenä tulkittuna. Edinburghin kokouksessa
hyväksyttiin asiakirja, joka käsitteli juuri tätä aihetta
eli miten kohdata turvallisuusuhkat. Turvallisuuden lisäksi
Etyjin toiminnassa yhä enemmän ovat nousseet esille
muun muassa ihmiskaupan torjuminen, suvaitsevaisuus, antisemitismi
ja romanien asema. Kertomuksen mukaan Etyjissä nähdään,
että turvallisuusriskit liittyvät yhä enenevässä määrin
talouteen ja ympäristöön. Tässä yhteydessä mainitaan myös
globalisaation mahdollisuudet. Olisin nähnyt hyvänä,
että Etyj olisi paneutunut hieman syvemmin myös
globalisaation tuomiin uhkiin.
Arvoisa puhemies! Etyj tekee merkittävää työtä usealla
sektorilla. Yksi näistä on vaalitarkkailu — joka
tulikin jo esille — jota Etyj suorittaa eri maissa. Euroopan
neuvosto on osallistunut tarkkailuun yhteistyössä Etyjin
kanssa. Työ on ollut tuloksellista. Yhtenä hyvänä esimerkkinä ainakin
minusta ovat Ukrainan vaalit. Täytyy toivoa, että tulevana
kesänä Puolan, Palestiinan ja Armenian vaalit
sujuisivat myös demokraattisesti ja rauhallisesti.
Stete, Suomen toimikunta Euroopan turvallisuuden edistämiseksi,
on tehnyt merkittävää Etyjin
toimintaa tukevaa työtä. Stetellä on
ollut mittava seminaarisarja, jossa on paneuduttu Venäjään,
Keski-Aasiaan, Etelä-Kaukasiaan, antisemitismiin sekä turvallisuuspolitiikan
suuntaviivoihin ja muuttuvan globaalin turvallisuuden vaikutuksiin
Suomen politiikassa.
Vuoden 2005 alussa Etyjin puheenjohtajamaa Slovenia asetti työryhmän
pohtimaan ehdotuksia siitä, miten Etyj voisi päästä ulos
nykyisestä kriisitilanteestaan tai hieman häilyvästä tilanteesta. Myös
Steten viimeisin seminaari paneutui juuri Etyjin toimintaan ja sen
tulevaisuuteen. Seminaarissa nousi myös esille vahvasti
se, että pitäisi pohtia uudelleen Etyjin tarkoitusta
tämän päivän muuttuvassa maailmassa.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Tänä vuonna tulee todella kuluneeksi
30 vuotta siitä, kun Helsingissä vietettiin Euroopan
turvallisuus- ja yhteistyökokousta. Se on oikeastaan merkkipaalu,
jota voitaisiin vaikka tälläkin kertomuksella
juhlistaa.
Etykistä on vähitellen muodostunut Etyj, jolla on
sekä hallitustenvälistä että parlamenttien
välistä yhteistyötä. Kuten tässä on
varapuhemies Kanervan esittelyssä tullut esille, Etyj elää tietynlaista
kriisiä nimenomaan hallitustasolla, mutta hallitustason
kriisi heijastuu myöskin parlamenttien väliseen
työhön. Koska kysymys on budjetista, rahasta,
niin väkisinkin se heijastuu myöskin edustajien
työhön.
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö on tullut
lähinnä tunnetuksi vaalitarkkailusta, missä muun
muassa suomalaisilla, ed. Kiljusellakin, on ollut varsin merkittävä rooli.
Täällä mainittiin jo Georgian vaalit
ja Ukrainan vaalit, ja yhteistyössä muiden järjestöjen
eli Euroopan neuvoston ja Euroopan unionin vaalitarkkailijoiden
kanssa Etyj teki hyvää työtä.
Ehkä tällaisena kuriositeettina kuitenkin voisi
todeta, että kun tänä päivänä tarkastelee
Georgian ja Ukrainan kehitystä, niin Georgia, jossa presidentti
Shaakashvili sai lähes 100 prosenttia äänistä,
ei kovin demokraattiselta vaikuttanut. Presidentti Shaakashvili
oli muutama viikko sitten Euroopan neuvoston kokouksessa puhumassa
ja vastaamassa meidän kansanedustajien kysymyksiin, ja
kun kysyttiin häneltä, mikä on muuttunut,
niin Shaakashvilin ehkä tärkein vastaus on: se,
että poliisit ovat saaneet univormun ja poliiseilla on
myös palkka. Aikaisemmin poliisit ottivat palkkansa korruptiona.
Eli tämä on Georgian ehkä suurin muutos
ollut nyt sitten, mutta toivottavasti Georgiakin kehittyy todella
kohti demokratiaa. Sama koskee Ukrainaa. Ukrainasta tulee tietoja,
että hallituksen muodostaneet ryhmittymät ovat
jo keskenään riitelemässä kovaa
vauhtia.
Puhemies! Ed. Hurskainen viittasi ensi maanantaina Varsovassa
pidettävään Euroopan neuvoston huippukokoukseen,
johon myös tasavallan presidentti Tarja Halonen osallistuu.
Suomihan on näytellyt Euroopan neuvostossa myös tärkeää roolia.
Täällä Varsovan huippukokouksessa ensi
maanantaina varmaan tulevat voimakkaasti esille eri eurooppalaisten
järjestöjen välinen yhteistyö,
Euroopan neuvoston rooli, Etyjin rooli ja toisaalta myöskin
Euroopan unionin rooli koskien lähinnä ihmisoikeuksia,
demokratiaa ja hyvää hallintoa. Vaalitarkkailun
osalta voidaan sanoa, että Etyj on ottanut johtavan roolin, ja
minun mielestäni Etyjille tämä johtava
rooli myös kuuluu sulkematta kuitenkaan pois sitä, että myöskin
Euroopan neuvosto ja Euroopan unioni, Euroopan unionin parlamentti,
tulevat varmasti osallistumaan tulevaisuudessakin vaalitarkkailuun.
Mutta, puhemies, haluaisin kyllä kiinnittää suomalaisten
Etyjin parlamentaarisen valtuuskunnan jäsenten huomiota
siihen, kuinka järkevää on se, että Etyj
on tulossa mukaan tällaisiin kysymyksiin kuin ihmisoikeuksiin,
demokratiaan; täällä puhutaan suvaitsevaisuudesta,
romaanien kohtelusta jne. Meillähän tasavallan
presidentti Tarja Halonen on tehnyt merkittävää työtä Euroopan
neuvostossa Euroopan romanien aseman parantamiseksi, ja hänen
esittämänsä aloite on toteutunut. Me
uskomme, että kymmenet miljoonat romanit Euroopassa toivottavasti
tulevat saamaan paremman kohtelun lähivuosien aikana.
Puhemies! Mitä sitten tulee demokratiaan, niin oikeastaan
Euroopan neuvoston ja Etyjin erilaista roolia kuvaa se, että Etyj
on hyväksynyt Valko-Venäjän jäsenekseen.
Euroopan neuvostolla ei tällä hetkellä ole
käytännössä minkäänlaista
dialogia Valko-Venäjän kanssa. Minun mielestäni
tämä kysymys myöskin Etyjin osalta on
aiheellinen. Onko Etyjillä todella varaa pitää diktatuurimaa
jäsenenään silloin, kun Etyj on tulossa
sellaisille alueille kuin ihmisoikeuksiin ja demokratiaan? Eikö olisi
sittenkin parempi, että Valko-Venäjä suljettaisiin
pois niin kauan kuin Lukashenka hallitsee Valko-Venäjää?
Mutta toivottavasti, puhemies, me saamme tähän
vastauksen muun muassa seuraavan puheenvuoron käyttäjältä,
ed. Kiljuselta, joka aktiivisesti on toiminut Etyjissä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Etyj, Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö, todella
on kriisissä, kuten täällä aikaisemmissa puheenvuoroissa
on todettu. Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
parlamentaarinen yleiskokous, jonka Suomen valtuuskunnan raportti
täällä on meillä käsittelyssä,
arvoisa puhemies, ei ole kriisissä. Se onkin itse asiassa
oikeastaan ainoita Etyjin elimiä, joka tällä hetkellä luontevalla
tavalla toimii; sillä on muun muassa itsenäinen
budjetti, joka mahdollistaa tietysti toiminnan jatkuvuuden. Etyjin
kriisi tietenkin kulminoituu siihen, että järjestöllä ei
ole tälle vuodelle budjettia, mutta luonnollisesti siihen,
että järjestöllä ei ole budjettia,
syynä ovat poliittiset tekijät ja ennen kaikkea
Venäjän haluttomuus tällä hetkellä tunnistaa
sitä roolia, minkä Etyj on ottanut. Venäjän
hallitus on erityisesti ollut kriittinen sen suhteen, että Etyj
on liiaksi keskittynyt ihmisoikeuskysymyksiin. Venäjän
kannan mukaan olisi järkevämpää siirtää koko
ihmisoikeuskori eli se kolmas kori Etyjiltä pois nimenomaan Euroopan
neuvostolle, josta Suomen valtuuskunnan vetäjä ed.
Mikko Elo tässä juuri käytti puheenvuoron.
Yhtenä suurimpana ongelmana, jonka luonnollisesti tämä Etyjin
ihmisoikeuskori on nostanut esille venäläiseltä kannalta,
on se, että tämä kansainvälinen
vaalitarkkailu, jossa Etyj on todella ollut keskeinen toimija, on
johtanut merkittäviin geopoliittisiin muutoksiin itäisimmässä Euroopassa.
Me Suomessa emme edes ole tätä kunnolla havainneet.
Me olemme havainneet kieltämättä ruusujen
vallankumouksen Georgiassa 2003 ja 2004 Ukrainassa oliko se nyt
sitten oranssin tai appelsiinivallankumouksen, Orange Revolution
on tietysti termi, ja viimeksi tänä keväänä kohtasimme
tulppaanivallankumouksen Kirgisiassa. Olin itse vetämässä tuota
kansainvälistä vaalitarkkailua Kirgisiassa, ja
se tilanne näkyi tietysti hyvin akuuttina. Samanaikaisesti Moldovassa
oli vaalit, ja siellä oppositio oli haikailemassa rypälevallankumousta.
Eli tämmöisten, voisiko sanoa, demokratisoitumisprosessien
myötä regiimit ovat vaihtuneet Itä-Euroopassa.
Ne vaihtuneet niin pitkälle, että nämä neljä maata,
jotka tässä mainitsin, Ukraina, Georgia, sen lisäksi
vielä Azerbaidzhan ja sitten Moldova, ovat järjestäytyneet
tähän Guuam-järjestön ympärille,
joka on ottamassa irtiottoa Ivy-yhteisöstä. Ensimmäisen
kerran Itsenäisten valtioiden yhteisö, joka muodostui
Neuvostoliiton hajottua, on sisäisesti
rakoilemassa, ja tämä Guuam-ryhmittymä selvästi
on tämmöinen proeurooppalainen voimatekijä,
joka haastaa Ivy-järjestöä.
Tämän vastaliikkeenä on syntynyt sitten tämä pienois-Ivy,
joka taas rakentuu näistä separatistisista hallituksista,
separatistisista maista tai alueista, jotka ovat irrottautuneet
nyt näistä pienemmistä, Moldovasta tietysti
Transnistrian alue, Georgiasta Etelä-Ossetia ja Abhasian
alueet ja sitten Azerbaidzhanista armenialaisten miehittämä,
armenialaisten hallinnassa oleva Nagorno-Karabah. Nämä neljä separatistista
tulehduspesäkettä, joissa on tällä hetkellä ainoat selkeästi
avoimet konfliktit Euroopassa, jotka ovat jäätyneitä konflikteja
edelleenkin, ovat ryhmittyneet tämmöiseksi pieneksi
mini-Ivyksi, ja näillä on jo säännöllisiä ulkoministeritason
kokouksia ja valtionpäämiestapaamisia, jolloin
ne ovat ikään kuin hakemassa valtiomuotoa. Tämä valtiomuodon
syntymisprosessi on avoin haaste tälle Guuam-yhteisölle,
joka taas on ollut haastamassa Ivy-järjestelmää.
Me emme ole nyt tietysti kunnolla nähneet suomalaisessa
keskustelussa tätä muutosta, joka tässä on
tapahtumassa ja tapahtunut, ja se on kyllä merkittävä,
voisiko sanoa, potentiaalinen epästabiilisuutta lisäävä tekijä,
ja juuri tämän vuoksi tietenkin olisi aivan olennaista,
että Etyj järjestönä ikään
kuin uudemman kerran ottaa sen keskeisen turvallisuuspoliittisenkin
roolin, mikä sillä on ollut, ja eurooppalaiset
valtiot yhteistoiminnassa pystyvät tarttumaan näihin
haasteisiin sekä turvallisuuspoliittiselta puolelta että myöskin
ihmisoikeuspuolelta.
Arvoisa puhemies! Halusin tämän juuri kertoa
vain sen vuoksi, että me näkisimme, mikä tämän
kriisin poliittinen dynamiikka on, koska tästä seuraavat
sitten ne vaikeudet, mitä meillä on näiden
yksittäisten konfliktien ratkaisussa. Etyjin parlamentaarinen
yleiskokoushan on ollut, kuten tässä tuotiin jo
esille, hyvin aktiivinen ja keskeinen toimija tässä kansainvälisessä vaalitarkkailussa.
Se on myöskin ollut keskeinen toimija näiden työryhmiensä kautta,
joissa on paneuduttu näihin yksittäisiin konflikteihin à la Moldova,
osittain myöskin Valko-Venäjän ryhmän
puolella ja sitten Georgiassa. Mutta näiden ryhmien operatiivinen
luonne, joka on hyvin merkittävä ollut, on siinä mielessä vaikeuksissa, että kun
tämä poliittinen tahtotila puuttuu taustalta ja
me näemme nämä, voisiko sanoa, ei vain
yhteiskunnan sisällä olevat tai itsensä maan
sisällä olevat ongelmat vaan näemme nämä ulkopoliittiset
reunatekijät tässä, ulkovaltojen merkittävän roolin,
niin näihin kysymyksiin ei olla tahdottu löytää ratkaisua,
ja tämä vaikuttaa muun muassa esimerkiksi tähän
Moldova-ryhmään, jonka vetäjänä itse
olen voinut olla, ja näen hyvin selvästi ne hankalat
pulmat, missä tässä ollaan.
Kansainvälinen vaalitarkkailukin on omalla tavallaan
potentiaalisessa kriisissä, ja se meidän on hyvä nähdä.
Venäjän parlamenttivaalien jälkeen ja
ennen kaikkea Venäjän presidentin vaalien jälkeen
Venäjän hallitus on ilmaissut tiettyä haluttomuutta
sen suuntaisesti, että Venäjällä jatkossa
olisi kansainvälistä vaalitarkkailua. Ivy-yhteisö on
ottanut saman suuntaista kantaa. Totuuden nimessä on sanottava
myöskin se, että Yhdysvalloissa tämä kansainvälinen
vaalitarkkailu, vaikka se Yhdysvaltojen vaalien osalta
onnistui hyvin, teknisenä suorituksena ei ollut täydellinen
johtuen siitä, että myöskään
Yhdysvaltain hallitus ei ollut täysin avoimesti valmis tukemaan
tätä kansainvälistä vaalitarkkailua.
Nyt me olemme sellaisessa riskitilanteessa, että jos
nämä johtavat suurvallat, Yhdysvallat ja Venäjä,
löytäisivät toisensa siinä kulmassa,
että tätä kansainvälistä vaalitarkkailua
ei näissä maissa enää jatkossa
sallittaisi, niin olisimme siinä tilanteessa, että tämä kansainvälinen
vaalitarkkailu kokonaisuutena itse asiassa joutuu kyseenalaiseksi.
Sen vuoksi minusta olisi tähdellistä se, että me
pystymme laajentamaan tämän vaalitarkkailun nyt
pois näistä itäisen Euroopan maista,
näistä uusista demokratioista, sellaiseksi, että otamme
mallia todella Yhdysvaltain vaalitarkkailusta siltä osin,
että myöskin kypsissä, läntisissä demokratioissa
kansainvälistä vaalitarkkailua tultaisiin jatkossa
ylläpitämään.
Sen vuoksi olen itse tehnyt sen ehdotuksenkin jo aikaisemmin,
ja olen ymmärtänyt, että hallituskin
on siihen myötäsukaan suhtautunut, että Suomessa
kun on tasavallan presidentin vaalit 2006 keväällä,
niin tänne kutsuttaisiin Etyjin johtamana kansainvälinen
vaalitarkkailuryhmä. Se omalta osaltaan olisi legitimoimassa
tätä kansainvälistä vaalitarkkailujärjestelmää ja
tavallaan saamassa sitä kautta uutta ulottuvuutta. Me tarvitsemme
Etyjin vaalitarkkailua, me tarvitsemme tätä toimintaa,
mitä parlamentin yleiskokous näissä puitteissa
tekee, me tarvitsemme, arvoisa puhemies, myöskin
toimivan, vahvan Etyjin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on tullut
esiin varsin asiantuntevasti, että Etyj on kriisissä.
On kysymys Euroopan turvallisuudesta ja yhteistyöstä,
ja haluaisin todeta, että se, mikä Eurooppaa ja
eurooppalaisia uhkaa, on monesti ja ennen muuta ehkä ympäristöturvattomuus.
Nimenomaan itäisen Euroopan alueella, myöskin
kauempana, Kazakstanin, Uzbekistanin rajoilla esimerkiksi Aral-järven
ympäristössä, on sellaisia ympäristöpommeja
kielteisessä mielessä, jotka saattavat aktivoitua, aiheuttaa ympäristöpakolaisuutta
ja tällä tavalla turvattomuutta ja epästabiiliuden
lisääntymistä myös ihan välittömästi
koko itäisessä, keskisessä ja miksei
läntisessäkin Euroopassa. Tähän
liittyy myös ydinturvallisuus, ja saman asian voi todeta tiettyjen
ydinvoimalaitosten suhteen, jotka sijaitsevat itäisessä Euroopassa.
Näin ollen olisi tärkeätä, että Etyj
jatkaa ja nimenomaan ottaa ympäristöulottuvuuden
osaksi työtään.
Keskustelu päättyy.