2) Hallituksen esitys laiksi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
työhönpaluun edistämisestä
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Nyt lähetekeskustelussa olevan
lakiesityksen tavoitteena on edistää työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
mahdollisuuksia tehdä työtä. Lakiesitys perustuu
hallitusohjelmaan ja Sata-komitean linjauksiin. Esityksen tavoitteena
on poistaa työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
henkilöiden työhönpaluun esteitä.
Liian usein meillä Suomessa nähdään
edelleen työmarkkinoilla oleminen kahden vaihtoehdon politiikkana:
joko täysillä mukana tai kokonaan pois. Me tarvitsemme
joustavampia vaihtoehtoja. Tällä lakiesityksellä pyritään
parantamaan osatyökykyisten mahdollisuuksia palata työmarkkinoille.
Laki myös parantaisi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
mahdollisuuksia jättää eläkkeensä lepäämään
ja saada eläkkeensä ilman työkyvyn arviointia
uudelleen maksuun, jos työnteko päättyy
tai työtulot vähenevät laissa olevien
ansaintarajojen mukaisesti. Uusi laki koskisi sekä työeläkelakien
että kansaneläkelakien mukaisella työkyvyttömyyseläkkeellä olevia.
Lain voimassaolon aikana seurataan, kuinka se edistää työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
työhön palaamista. Laki olisi voimassa 1.1.2010—31.12.2013.
Arvoisa puhemies! Kansaneläkelain mukaista työkyvyttömyyseläkettä saavalla
voisi olla eläkkeensä rinnalla ansiotuloja enintään
600 euroa kuukaudessa ilman, että työansiot vaikuttaisivat hänen
työkyvyttömyyseläkkeeseensä.
Työeläkelakien mukaisella täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä oleva
voisi ansaita eläkkeensä rinnalla tekemästään
työstä enintään 40 prosenttia
työkyvyttömyyttä edeltäneestä vakiintuneesta
keskiansiosta ja enintään 600 euroa kuukaudessa, jos
edellä mainittu 40 prosenttia vakiintuneesta keskiansiosta
on vähemmän kuin 600 euroa. Selvää,
eikö totta, ed. Tiusanen? Osatyökyvyttömyyseläkkeellä oleva
voisi ansaita enintään 60 prosenttia työkyvyttömyyttä edeltävästä vakiintuneesta
keskiansiosta ja enintään 600 euroa kuukaudessa,
jos edellä tarkoitettu 60 prosenttia on vähemmän
kuin 600 euroa kuukaudessa.
Jos edellä mainittu kansaneläkelain mukaista työkyvyttömyyseläkettä tai
työeläkelain mukaista työkyvyttömyyseläkettä koskeva
ansaintaraja ylittyy, eläke jätettäisiin
lepäämään vähintään
3 kuukaudeksi ja enintään 2 vuodeksi. Kun työnteko
päättyy tai työansiot pienenevät
alle ansaintarajojen, työkyvyttömyyseläkettä aletaan
hakemuksesta maksaa uudelleen ilman työkyvyn arviointia.
Eläke voidaan jättää uudelleen
lepäämään, kun se on ollut välillä maksussa
vähintään 3 kuukautta. Työkyvyttömyyseläkkeen
rinnalla ja lepäämisen ajalta karttuu työeläkettä 1,5
prosenttia, joka karttuma lisätään eläkkeeseen
työkyvyttömyyseläkkeen muuttuessa vanhuuseläkkeeksi.
Jos työansiot ovat yli 2 vuoden ajan suuremmat kuin edellä mainitut
ansaintarajat, työkyvyttömyyseläke lakkautetaan.
Tässä siis oli näitä yksityiskohtia,
mitä tähän lakiehdotukseen nyt sisältyy,
ja kuten sanottu, tällä kaiken kaikkiaan pyritään
parantamaan semmoista joustavaa työelämään
siirtymistä, vaikka olisi jo kirjoitettu työkyvyttömyyseläkkeelle.
Meillähän on siitä tietoa, että hyvin
monet työkyvyttömyyseläkkeellä olevat
voisivat tulla takaisin töihin, mutta he pelkäävät,
että he menettävät sen eläkkeensä ja
että se on kovin byrokraattista sitten lähteä uudelleen
siihen kierteeseen, ja näin tällä halutaan
joustavoittaa tätä järjestelmää.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
__________
Ulla Karvo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva esitys
on erinomainen ja hyvin kannustava työelämän
kannalta. Käytännössä on noussut
esiin ongelmia osatyökyvyttömyyseläkkeen
osalta ja on esitetty tapaus, jossa ansiot ja eläke on
sovitettu maksimiinsa suhteessa toisiinsa. Henkilö on tämän
lisäksi ollut aktiivinen kunnallispolitiikassa, ja hän on
saanut pienen kokouspalkkion, 20 euroa — siitä ei
liene mahdollisuutta edes kieltäytyä — ja tämä järjestely
vesittää, tämä 20 euroa, sitten koko
tämän systeemin. Onko se tarkoituksenmukaista,
että ihminen ei voi osallistua kunnallispolitiikkaan tai
kansalaisvaikuttamiseen, vai voisiko tässä yhteydessä asialle
tehdä jotakin?
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pääsääntöisesti
tämä on sinällään myönteinen
esitys, mutta kun tämä on määräaikainen
laki, jäin vaan miettimään tätä,
onko tämä sillä tavalla nyt oikein mitoitettu,
tuleeko tässä paras mahdollinen lopputulos, kun
analysoidaan sitten, mitä tässä tämän
aikana toteutuu. Koska tiedetään kuitenkin, jotta
tämänhetkisen näkemyksen mukaan tämmöinen
nousu tai vahva kasvun kausi ei varmaan sovi tuohon aikaan, ja kun
tiedetään, että meillä on kuitenkin
työttömyys koko ajan lisääntymässä,
niin sehän tarkoittaa sitä, jotta todennäköisesti
nämä vajaakuntoiset eivät hirveän
nopeasti sijoitu tuonne vapaille markkinoille ja työelämään.
Sen takia olisi odottanut, että tämä olisi
mahdollisesti 2014:ään, 2015:een voimassa, jolloin
tulisi vähän sitä pitempi tarkastelukulma.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 2010
alusta ja on 2013:n loppuun. Sanon samoin kuin ed. Lahtela tässä,
että taitaa tämä lama kestää sen
verran ja voi olla, toivottavasti ei, mutta näyttää siltä,
että voi jatkua vielä siitäkin. Eli täällä on
nuoriakin jo kymmeniätuhansia työttömänä ja
heiltä kuuluu viestiä, että lähtekää vanhat
pois, tulppana olette työelämässä,
niin että he pääsisivät töihin.
Eli nyt pitäisi mieluummin ruveta puuttumaan tähän
akuuttiin tilanteeseen, ei tehdä tällaisia, vaan
ehkä ottaa Saksastakin mallia autoteollisuudesta, kun siellä lyhennetään
työviikkoa, niin että kaikki pysyvät firmojen
palkkalistoilla, ettei jaeta lopputiliä. Tässä pitäisi
myös työnantajien kolmikannassa neuvotella tällaiset
asiat. Nyt tähän on väärät lääkkeet
tälle ajalle 2010—2013.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Hyssälä, olette
te huonompiakin lakiesityksiä tänne eduskuntaan tuonut,
ehkä joskus parempiakin, mutta tämä on kohtuullinen.
Tällä poistetaan turhaa byrokratiaa ja taidetaan
hoitaa ed. Toivakan tuntema huoli jopa näistä luottamushenkilöpalkkioistakin,
jos nyt oikein lakiesitystä jostain välistä luin.
Mutta samalla nyt kun työkyvyttömyyseläkkeelle
päässeitten edellytyksiä tulla takaisin
tekemään työtä parannetaan,
niin ehkä merkittävästi tärkeämpi asia
olisi kuitenkin huolehtia siitä, että aidosti työkyvyttömät
pääsevät eläkkeelle. Nimittäin
se on kuitenkin paljon suurempi ongelma ollut pitkään
ja on edelleenkin kuin se, että jotkut työkyvyttömät
eivät pääsisi tekemään
työtä. Jos työkyvyttömänä joutuu
tekemään työtä, (Puhemies: Minuutti!)
niin se ei ole oikein hyväksi.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Omalta osaltanikin täytyy sanoa,
että tämä laki on ihan hyvän
suuntainen. Mutta hämmästelin, kun luin tätä,
että tämä on nyt väliaikainen
ja perusteluna on nimenomaan se, että yhteiskunnan taloudellinen
tilanne on vaikea ja työmarkkinatilanneperustelut ovat
siellä taustalla. Kysyisin ministeriltä: Mitä tämän lainsäädännön
jälkeen? Kuinka sitten vastataan näitten ihmisten
tilanteeseen, jos vaikka tällä lainsäädäntöuudistuksella
pystytään työllistämään
ihmisiä työmarkkinoille?
Sitten täällä oletetaan kuitenkin,
että tämä työeläkejärjestelmä synnyttäisi
säästöä 1 miljoonan euron verran
vuonna 2010, 3 miljoonaa euroa 2011 ja vuosina 2012 ja 2013 jopa
5 miljoonaa euroa. Tullaanko työelämää kehittämään,
jotta nämä ihmiset pääsisivät
työmarkkinoille ja tullaanko lisäämään
resursseja myös työmarkkinoille, jotta nämä ihmiset,
vajaatyökykyiset ihmiset, pystyisivät työllistymään
työmarkkinoille?
Paula Sihto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
työhönpaluun edistämisestä on
mielestäni erinomaisen hyvä ja kannustava, mutta
tuo 600 euroa tuntuu aika pieneltä. Jos sen vaikka jakaa
viikkoa kohden, niin se on vähän reilu 100 euroa
kuukaudessa. Olisinkin kysynyt ministeriltä, mihinkä perustuu
tämä 600 euron raja.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Hallituksen esitys laiksi
työttömyyseläkkeellä olevien
työhönpaluun edistämiseksi on periaatteessa
hyvä asia. Laki on tarkoitettu tulevan voimaan ensi vuoden
alussa, ja se olisi voimassa vuoden 2013 loppuun asti.
Hallituksen lakiesitys mahdollistaisi sen, että työkyvyttömyyseläkkeen
saaja voisi kokeilla työhön palaamista ilman pelkoa
siitä, että hän menettäisi eläkkeen.
Eläkkeen maksua ei katkaistaisi, vaan se jäisi
lepäämään vähintään
kolmeksi kuukaudeksi tai enintään kahdeksi vuodeksi.
Työkyvyttömyyseläkkeen maksaminen aloitettaisiin
uudelleen ilman uutta työkyvyn arviointia, kun eläkkeensaaja
on tehnyt ilmoituksen eläkelaitokselle, että työskentely
on päättynyt tai ansiot ovat vähentyneet
enintään ansaintarajan suuruisiksi. Mikäli
ilmoitusta ei tehdä kahden vuoden sisällä lepäämään
jättämisestä, siinä tapauksessa
eläke lakkautettaisiin.
Lisäksi työelämään
palaavilla on mahdollisuus työkyvyttömyyseläkkeellä ollessaan
ansaita ainakin 600 euroa kuukaudessa, mikä ei vaikuta
heidän eläkkeensä määrään.
Tämä ansaintamahdollisuus on varmasti monelle
tervetullut uudistus.
Tällä hetkellä Suomessa on työttömiä työnhakijoita
52 000 enemmän kuin vuosi sitten maaliskuussa.
Tämän vuoden maaliskuussa työttömiä työnhakijoita
oli 251 400. Avoimia työpaikkoja tämän
vuoden maaliskuussa oli 89 000, mikä on 29 000
vähemmän kuin vuosi sitten. Suuri huoli on myös
nuorten työttömyyden kasvusta. Uudellamaalla nuorisotyöttömyys
on lisääntynyt vuoden aikana 82,7 prosentilla.
Maaliskuussa alle 25-vuotiaita nuoria oli työttömänä Uudellamaalla
lähes 5 000. Nuorten työttömien
määrä oli kasvanut yli 2 000
hengellä.
Arvoisa puhemies! Herää kysymys, kuinka moni
työhön haluava ihminen pääsee
tässä tilanteessa palaamaan työkyvyttömyyseläkkeeltä takaisin
työelämään. Tiedämme,
että nyt työelämässä mukana
olevia työnhaluisia työntekijöitä hätistellään
pois työelämästä tarjoamalla
mahdollisuutta siirtyä puoleksi vuodeksi pois työelämästä täydellä palkalla,
minkä jälkeen heillä on mahdollisuus
saada 500 päivää ansiosidonnaista päivärahaa
ja sen jälkeen siirtyä pois työelämästä.
Toki toivon, että mahdollisimman moni voisi käyttää lain
antamaa mahdollisuutta palata työelämään
työkyvyttömyyseläkkeeltä.
Työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää joko toistaiseksi
tai määräaikaisena kuntoutustukena. Viime
vuonna nuoria 16—29-vuotiaita oli työkyvyttömyyseläkkeellä noin
12 000 henkilöä. Määräaikaisella
kuntoutustuella oli noin 5 000 nuorta ihmistä.
Uusi lakiesitys parantaa nuorten kuntoutustukea saavien mahdollisuuksia
palata työelämään. Lain lisäksi
tarvitaan ohjausta ja yhteistyötä muun muassa
kolmannen sektorin kanssa, jotta nuorten työllistyminen
onnistuu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Hyssälä käytti
puheenvuoron, ja on hienoa, että ministeri on paikalla.
Tietysti tämä hallituksen esitys 72 on sinänsä joustoa
taloudellisessa mielessä.
Mutta, ministeri, te totesitte, että työhön paluun
estettä halutaan poistaa. Minulle tuli ensimmäiseksi
mieleen kuntoutus. Ihmisen, joka on työkyvyttömyyseläkkeellä tai
osatyökyvyttömyyseläkkeellä,
jotta hän voisi palata työhön, suorituskyky
pitäisi olla sellainen, että se vastaisi työn
vaatimuksia. Tällöin kuntoutus on tietysti asia,
jota yhteiskunnan pitäisi pystyä tarjoamaan jatkuvasti.
Mielestäni kuitenkin tässä meillä on paljon
tekemistä ja paljon ongelmia. Haluaisin, että arvioisitte,
onko tuo asia, johonka olisi myös syytä kiinnittää huomiota.
Muuten tietysti työvoimapoliittinen tilanne on ehkä nyt
jo toinen kuin silloin, kun tätä asiaa on valmisteltu,
mutta toivon mukaan myöskin tämä voi
astua joiltakin osin voimaan. Aina on parempi tietysti niille, jotka
pystyvät olemaan työssä tai haluavat
olla työssä, olla niissä työtehtävissä kuin
sitten työkyvyttömyyseläkkeellä,
jos tätä työkykyä siis on, ja
kuntoutus on siinä avainasemassa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan mietinnön mukaisesti eduskunta
hyväksyi 3 vuotta sitten lausuman, jonka mukaan eduskunta
edellyttää, että eläkkeen lepäämäänjättämisjärjestelmän
kannattavuutta parannetaan ja joustavuutta lisätään
sekä mahdollisuuksia yhdistää pienet eläketulot
palkkatuloihin kehitetään. Tämä nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys vastaa osittain näihin vaatimuksiin.
Esitys tekee työkyvyttömyyseläkkeellä olevan
työhön paluusta taloudellisesti aiempaa houkuttelevampaa
ja, jos voisi sanoa, myös järkevämpää.
Eläkkeen rinnalla ehdotetaan ansaittavaksi ainakin 600
euroa ilman, että se vaikuttaa eläkkeeseen. Laki
koskee sekä kansaneläke- että työeläkelakien
mukaisella työkyvyttömyyseläkkeellä olevia
ihmisiä. Kansaneläkeläinen voi tienata
tuon 600 euroa ja työeläkeläinen enintään
40 prosenttia aiemmasta keskiansiostaan, kuitenkin enintään
600 euroa. Osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevalla
prosenttiosuus olisi 60. Esitys tulee auttamaan etenkin pienituloisia
työkyvyttömyyseläkeläisiä,
mutta tarkoitus on edistää kaikkien työkyvyttömyyseläkeläisten
työntekoa.
Arvoisa puhemies! Työkyvyttömyyseläkettä saa
tällä hetkellä noin 260 000
henkilöä, ja keskieläke on noin 1000
euroa kuukaudessa. Noin 19 000 työkyvyttömyyseläkkeellä olevaa
tekee työtä eläkkeen ohella. Eläketurvakeskuksen
tekemän tutkimuksen mukaan yli 30 000 henkilöä haluaisi
tehdä työtä, yleensä osa-aikaista
työtä. Yli viisitoista työkyvyttömyyseläkeläistä arveli, että ansaintarajoilla
on ollut jossakin määrin ansiotyön tekoa
vähentävä vaikutus.
Tähän saakka työeläkelakien
ainoastaan prosenttimääräiset enimmäissaantirajat
ovat johtaneet siihen, että henkilöiden, joiden
työura on ollut rikkonainen ja keskiansiot jääneet
pieniksi, ei ole kannattanut hakeutua työelämään.
Työeläkelain mukaisen työkyvyttömyyseläkkeen
lepäämään jättämisestä ei
myöskään ole ollut laissa selviä säännöksiä,
ja eläkkeensaaja on saattanut pelätä,
että hänen eläkkeensä lakkautettaisiin
yllättäen.
Esityksen mukaan jatkossa eläkkeen lepäämään
jättäminen olisi mahdollista kaikille työkyvyttömyyseläkeläisille.
Se antaisi työkyvyttömyyseläkkeellä oleville
henkilöille nykyistä paljon paremmat mahdollisuudet
testata töihin paluuta ilman pelkoa eläkkeen lakkauttamisesta. Myönteistä on
myös se, että työeläkettä karttuu 1,5
prosenttia myös niistä eläkkeen perusteena olevista
vuosiansioista, jotka eläkkeensaaja ansaitsee työkyvyttömyyseläkettä saadessaan.
Arvoisa puhemies! Selvitysmies Mika Vuorela esitti runsas vuosi
sitten toimia, joilla parannettaisiin työhön osallistumisen
sääntöjä. Hän esitti
muun muassa, että tuloraja nostettaisiin 700 euroon ja
että se sidottaisiin indeksiin seuraamaan yleistä hinta-
ja palkkakehitystä. Nyt vaikuttaa siltä, että vaikka
ollaan hyvällä tiellä, ei haluta tehdä riittävästi.
Nykyiseen lainsäädäntöön
verrattuna tulorajaa korotetaan vajaat 12 euroa. Nykyinen raja,
588,66 euroa, säädettiin vuonna 1999 eikä sitä ole
sen jälkeen tarkistettu mitenkään. Kun
ajatellaan yleistä palkkatason nousua, 12 euron korotus
10 vuodessa tuntuu kovin vaatimattomalta. Esityksen perusteluissa
todetaan, että 600 euron ansaintarajaa voidaan pitää riittävän
korkeana, kun sitä verrataan erilaisiin keskieläkkeisiin.
Minusta vertailukohtaa ei pitäisi niinkään hakea
eläkkeistä, tai ainakaan pelkästään
sieltä, vaan katsoa esimerkiksi palkkatason nousua ja ylipäätään
yhteiskunnan muutosta viimeisten 10 vuoden aikana. Etenkin mielenterveyssyistä eläkkeellä
on
paljon nuoria ihmisiä, joiden keskiansiot ovat jääneet
pieniksi tai olemattomiksi ennen työkyvyttömyyttä.
He voivat kuitenkin olla ammattitaitoisia ja koulutettuja ihmisiä,
joiden ansiot helposti nousevat yli tuon 600 euron. Ansaintarajan
nostaminen ei maksaisi mitään, mutta se mahdollistaisi
yhä useamman työkyvyttömyyseläkeläisen
työhön osallistumisen ja oman taloudellisen tilanteen
parantamisen. Tulevaisuudessa me tarvitsemme kaikkien ihmisten työpanosta,
ja on suurta tuhlausta jättää käyttämättä työkyvyttömien
vahvuudet ja osaaminen.
Arvoisa herra puhemies! Työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
työhön paluun edistämistä on tehtävä monin
eri keinoin. On tärkeää, että ansaintarajoja
nostetaan ja järjestelmää selkeytetään.
On hyvä, että saadaan kaikki työkyvyttömyyseläkeläiset
eläkkeensaajista riippumatta saman lainsäädännön
piiriin. Muitakin keinoja pitää kuitenkin jatkuvasti
kehittää.
Hallitus on tehnyt joitakin lainsäädäntömuutoksia,
joita hallituksen esityksessäkin kuvaillaan. Osaa niistä kannatan
ja joihinkin suhtaudun hyvinkin varauksellisesti. Esimerkiksi työpankkikokeilua
on arvioitava tarkasti ja nimenomaan työntekijöiden
näkökulmasta. Pääsevätkö he
aidosti kiinnittymään työyhteisöön
ja työelämään? Voivatko he kehittää sosiaalisia
ja ammatillisia taitojaan, ja ovatko he tyytyväisiä työpankkikokeiluun
ja kuinka tätä kokeilua tulisi jatkossa kehittää,
jos siitä tulee pysyvä järjestelmä työelämään.
Lainsäädäntöä on
kuitenkin syytä jatkuvasti kehittää laajasti
ja tarjottava työkyvyttömille ihmisille polkuja
takaisin työelämään. Työelämän ja
koko yhteiskunnan asenteissa on myös paljon parantamisen
varaa. Jo sanat "vajaakuntoinen" ja "työkyvytön"
kertovat paljon. Suomalainen lähestymiskulma, ihmiskäsitys,
on jo lähtökohdiltaan negatiivinen, torjuva, ja
tarkastelemme ihmisiä heidän vajavuutensa ja tehokkuutensa perusteella,
emme heidän vahvuuksiensa tai jäljellä olevan
työkyvyn tai voimavarojen kautta. Tällainen ajattelu
näkyy myös meidän hallinnollisissa rakenteissamme,
lainsäädännössä ja
päätöksissä. Ihmisiä helposti
pallotellaan eikä järjestelmiä ole rakennettu
ihmisten ja heidän yksilöllisten tarpeidensa näkökulmasta.
Ruotsissa lähtökohtana on vahvistaa ihmisten mahdollisuutta
työelämään ja puuttua tilanteisiin heti.
Kun ihmisillä todetaan olevan vaikeuksia työelämässä,
on se sitten sairauden, vamman tai muun syyn takia, noin 80 prosentille
taataan aktiivitoimenpiteitä, kuntoutusta tai koulutusta, harjoittelua
työelämään. Ihmistä ei
jätetä yksin. Aktiivitoimenpiteet tehdään
yksilöllisesti tavoitteena tukea ihmisten hyvinvointia
ja elämänhallintaa sekä estää syrjäytymistä.
Suomessa vastaava luku on ainoastaan 20 prosenttia. Mielestäni tämäkin
kertoo jo paljon.
Osallisuus yhteiskunnassa ja mahdollisuudet kuulua työyhteisöihin,
työstä saatava arvostus ja palkka ovat meille
kaikille ihmisille tärkeitä asioita. Siihen tarvitsemme
monipuolista lainsäädäntöä,
joka tukee erilaisten, kaikenlaisten ihmisten osallistumista työelämään
ja yhteiskuntaan.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Vuonna 2007 työkyvyttömyyseläkkeellä oli
yli 271 000 henkilöä. Voidaan syystä kysyä,
eivätkö kuntouttamistoimenpiteet olleet riittävän
tehokkaita, jotta ainakin osa heistä saataisiin takaisin
työelämään. Ongelman vakavuutta
kuvaa se, että työkyvyttömyyseläkkeelle
siirtyy vuosittain noin 27 000 kansalaista. Se on lähes
yhtä paljon kuin suomalaisia siirtyy vanhuuseläkkeelle.
Jotta näin ei nykyisessä mitassa tapahtuisi, on
merkittävästi tehostettava ennalta ehkäiseviä toimia terveydenhuollossa
ja kansanterveystyössä.
Työkyvyttömyyseläkeläisten
suuri määrä on myös kansantaloudellinen
kysymys. Eläkkeistä koituu yhteiskunnalle 3 miljardin
euron vuosimenot. Suuri työkyvyttömyyseläkeläisten
määrä kertoo myös siitä,
kuinka vähän suomalaiset pitävät
huolta omasta fyysisestä ja henkisestä kunnostaan.
Jotain se myös kertoo suomalaisten työelämän
laadusta.
Masennustiloista aiheutuvat poissaolot työstä ja
työkyvyttömyyseläkkeet ovat voimakkaasti
lisääntyneet etenkin 1990-luvun lopulta alkaen. Vuodesta
2000 lähtien masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeelle
on siirtynyt 3 500—4 000 henkilöä.
Viimeisten 10 vuoden aikana yli 30 000 henkilöä on
siirtynyt työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen
takia.
Arvoisa puhemies! Muihin työkyvyttömyyseläkkeisiin
verrattuna masennuksen vuoksi siirtyy eläkkeelle enemmän
alle 50-vuotiaita naisia, jotka ovat sosioekonomisesti hyvässä asemassa olevia
ja paremmin koulutettuja. Tämä kertoo siitä,
kuinka työelämä menettää masennukselle koulutettuja
ja ammattitaitoisia ihmisiä.
Masennuksen diagnostiikassa ja tunnistamisessa on suuria puutteita.
Masennuksesta johtuvat ongelmat tiedetään, mutta
niiden hoitoratkaisut ovat puolitiessään. Vasta
4 vuotta sitten julkaistiin masennuksen Käypä hoito
-suositus. Terveyskeskusten ja työterveyshuollon pitäisi varhain
tunnistaa mielenterveyden häiriöt, suunnitella
asianmukainen hoito sekä toteuttaa hoitosuunnitelma ja
tukitoimet. Kun huomio keskittyy hoitoon, jäävät
syyt tutkimatta. Koska mielenterveyden häiriöt
lisääntyvät kaikkialla Euroopan unionin
alueella, oli tarpeen käynnistää häiriöiden
syihin pureutuva kansainvälinen tutkimusohjelma. Syihin
puuttuminen ratkaisee ongelman, ei se, että hoidetaan ongelman
aiheuttamia seurauksia. Sekä kansainvälisissä että suomalaisissa
hoitosuosituksissa ja hyvän hoidon malleissa korostetaan
asianmukaisen lääkehoidon ohella myös
vuorovaikutuksellisten hoitomuotojen kuten psykoterapian merkitystä masennuksen
hyvässä hoidossa. Psykoterapian osuus masennuksen
hoidossa on mitätön.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksessä vuonna
2005 mielenterveyden häiriöiden syiksi ehdotettiin
muun muassa elämänmuutoksia, menetyksiä,
järkytyksiä, vaatimuksia kestää ristiriitoja
ja epävarmuutta, huonoa johtamista, henkilöstösupistuksia,
työsuhteen epävarmuutta, työttömyyttä ja
suuria työvaatimuksia, pieniä mahdollisuuksia
vaikuttaa työhön, työtahdin kiristymistä,
työn henkistä raskautta, henkilöstön
vähäistä määrää,
syrjintää, ristiriitoja, ponnistelun ja palkitsevuuden
epäsuhtaa, epäoikeudenmukaisuuden kokemuksia, kiusaamiskokemuksia,
arvojen ja normien puuttumista suoritusta korostavaksi sekä vakavan työuupumuksen
ja mielenterveyden järkkymisen vaaran kokemuksia.
Ristiriitaista on se, että kansalaisten työ-
ja elinympäristöt ovat sodanjälkeisiin
aikoihin verrattuna suuresti parantuneet, mutta niistä johtuvat
mielenterveyden häiriöt lisääntyvät.
Yhteiskunnassa on ilmeisesti muita sellaisia tekijöitä, jotka
vaikuttavat mielenterveyden horjumiseen. Jos oikein muistan, työministeri
Cronbergin nimittämä selvitysmies Mika Vuorela
arvioi, että työkyvyttömyyseläkeläisistä noin
40 000 henkilöä voisi palata takaisin
työelämään joko koko- tai osapäiväiseen
työhön. Kun mielenhäiriöiden takia
työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneiden henkilöiden
määrä jatkuvasti kasvaa, lienee niin, että kuntoutuksen
kautta saataisiin takaisin työelämään
yli 50 000 henkilöä.
Hallituksen lakiesitys ei nyt varsinaisesti tähtää siihen,
että työttömyyseläkkeellä olevat
henkilöt voisivat palata työelämään.
600 euron kuukausipalkalla ei suuria tehdä eikä sillä työelämään
palata. Odotankin lakiesitystä ja myös budjettia,
jossa työkyvyttömyyseläkkeellä olevia henkilöitä palautetaan
systemaattisesti työelämään
terapian, kuntoutuksen ja koulutuksen kautta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuosta ed. Laxellin puheenvuorosta on hyvä jatkaa
siinä mielessä, jotta pitäisi mennä myös
sinne alkulähteelle siitä, nimittäin
osin tässä sakissa, jota nyt yritetään
saada takaisin työelämään, on
semmoisia, jotka ovat ihan loppuun palaneet elikkä se oravanpyörä,
joka työmarkkinoilla on olemassa, ja vaatimukset, nehän
ovat kiihtyneet koko ajan. Se on semmoinen pyörä,
jotta kun juoksee kovemmin, niin vauhti kiihtyy ja juoksija tipahtaa just
tänne loukkuun, ja osa on sitten niitä henkilöitä,
jotka on tässä kyseessä olevalla lailla
tarkoitus saada houkuteltua takaisin sinne oravanpyörään.
Osa on sitten joidenkin muiden syiden takia työkyvyttömyyseläkkeellä,
mutta se on sitten toinen asia.
Mutta sen takia tässä yhteydessä on
hyvä myös todeta se, jotta tuolla työelämän
jaksamispuolella pitäisi ja pitää saada
enemmän ilmapiiriä muutettua siten, jotta ihminen
hyväksytään sellaisena ihmisenä kuin
on. Ja se edellyttää myös, että nämä ihmiset,
jotka tässä nyt ovat kyseessä, työkyvyttömät
henkilöt, olisi tarkoitus saada tuonne työelämään
jossakin vaiheessa — nyt en usko tällä hetkellä,
kun ollaan vaikeassa työttömyystilanteessa, että hyvin
moni sinne sopii, koska ensisijaisesti kyllä työnantajat
ottavat tietysti sieltä ihan terveen ihmisen, joka jaksaa juosta
ja tehdä niin kuin kovaa työpanosta. Siinä tilanteessa
tietysti, kun nousukausi alkaa ja tulee työvoimapula, niin
voi olla, jotta tästä porukasta sitten osa voi
sijoittua sinne.
Yhdyn niihin ajatuksiin siitä, jotta tämä 600 euron
raja, mikä tässä on laitettu ansiotulorajaksi,
on kyllä tänä päivänä matala.
Se pitäisi nostaa ehdottomasti tuonne huomattavasti ylemmäs,
johonkin 800 euroon, jos ajattelee sitä realismia, jotta
on jotain houkuttelevuutta olemassa eikä tulisi niin nopeasti
vastaan se katto siinä, joka tässä on
nyt sisällä. Odotan kyllä, että valiokunnassa tämä pohditaan.
En usko, että tämä niin kuin olisi sinällään
kynnyskysymys tai kenellekään haitallinen kysymys,
jos ihmiset, jotka olisivat lähdössä tähän,
tällä tavalla saataisiin mukaan tähän työelämän
piiriin: Sehän olisi kaikkien etu, että jos vaikka
yksikin henkilö tuolta tulisi työelämän
piiriin, niin se tekisi jotain lisäarvoa sillä työelämällä ja
samalla eläke olisi sitten sinällään turvattu
ja se voisi hankkia lisää eläkettä itselleen.
Joten tämä on yksi toive, joka on valiokunnan
jäsenille — täällä osa
on paikalla — että otatte sen huomioon sitten
siellä, ja luulisi ainakin — vaikka ministeri
ei ole paikalla — että nämä eivät
varmaan ole kiveen hakattuja, ja viime kädessähän
eduskunta päättää näistä asioista.
Toinen on sitten tämä voimassaolo tässä kokeilussa.
Minä näen sen sillä tavalla, jotta tämä 2010—2013
kyllä ajoittuu semmoiseen aikaan vielä tämänhetkisen
talousnäkemyksen mukaan, mitä taloudesta tiedetään
ja noususta, jotta ne työttömyyden synkät
pilvet ja talousennusteet eivät vielä ainakaan
tällä hetkellä ole siinä asennossa,
että uskoisi, jotta tämä on paras kokeiluaika,
ja sen takia odottaisi, jotta myös valiokunta voisi katsoa,
että tässä jatkettaisiin sitä aikaa
joku kaksi vuotta eteenpäin siitä, mitä tässä on
esitetty. Silloin ainakin toivottavasti olisi jo parempi aika, jolloin
näkisi sitten kokeilukauden päätyttyä,
onko tällä ollut vaikutusta, onko miten paljon
ihmisiä jättänyt eläkkeen lepäämään
ja päässyt tuonne työelämän
piiriin. Tässä oikeastaan oleelliset, jotka tulivat
mieleen.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio tästä hallituksen
esityksestä laiksi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työhönpaluun
edistämisestä.
Noin yleisesti sanoisin, että tämä on
erittäin hyvä asia, mutta tietysti se tulee vasta
nyt. Se olisi voinut tulla jo aikaisemminkin eli hyvä,
että se tulee edes nyt. Se, että se on kokeilulaki,
on hyvä, jos tarkoitus on myöhemmin syventää näitä oppeja,
niin että sitä avarretaan siihen suuntaan, että entistä enemmän
ihmisiä voisi tavalla tai toisella palata työelämään
tai mieluumminkin niin päin, että heitä ei
edes kirjoitettaisi työkyvyttömyyseläkkeelle,
ei ainakaan pysyvästi.
Muutamia ajatuksia täältä sisältäpäin
peräytyen tähän taulukkoon, joka on hallituksen
esityksessä sivulla 6. Se on aika puhutteleva. Se kertoo minusta
aika hyvin tämän pohjan. Tässähän
siis käsitellään alle 63-vuotiaiden työkyvyttömyyseläkeläisten
mahdollista sijoittumista takaisin työelämään
ja sieltä voidaan lukea, että kokonaismäärä on
172 000 ja tästä joukosta työssä jollain
lailla on noin runsas 10 prosenttia. Mutta jos ajatellaan täyttä työkyvyttömyyseläkeläistä,
joka
on säännöllisesti työssä,
määrä on 0,6 prosenttia. Kyllä se
aika pieni ihmisryhmittymä siinä mielessä on,
jota tässä yritetään auttaa,
mutta hyvä kuitenkin, että niin edetään.
Se, että siellä on 70 prosenttia ihmisiä,
jotka eivät ole lainkaan olleet työelämässä eivätkä edes
sinne halua, täytyy tietysti muistaa. Se ehkä puolustaa
sitä, että meidän työeläkejärjestelmämme
jotenkin ratkaisee pääsääntöisesti
työkyvyttömyystilanteen oikein. Näin
minä sen ymmärrän. Silloin siellä on semmoinen
30 prosenttia ja joku harmaa alue siinä mukana, mutta ehkä puhutaan
alle 10 prosentin osuudesta, joiden kohdalla pitäisi ehkä miettiä silloin
työeläkelaitosten sitä, kun heitä mahdollisesti
pysyvästi työeläkkeelle laitetaan, onko kuitenkin
niin, että kuntoutuksessa jotkut asiat ovat jääneet
toteuttamatta. Tästä ovat muutkin edustajat täällä puhuneet
ja kiinnittäneet siihen huomiota varsinkin, kun ajatellaan
psyykkisiä sairauksia.
Meillähän on kolme isoa sairausryhmää,
joista suurimmaksi osaksi työkyvyttömyyseläkkeelle
nykyään mennään. Suurimmaksi
niistä on viimeisten viiden vuoden aikana noussut psyykkisesti
sairaat ja sikäli omituisella tavalla, että varsinaisesti
raskas psykiatria ei Suomessa ole lisääntynyt,
esimerkiksi varsinainen raskas masentuneisuus ei ole sen yleisempää kuin
aikaisemmin. Sen täytyy tarkoittaa sitä, että sinne
tulee mukaan ihmisiä, joilla asiat toisella lailla positiivisesti
järjestämällä olisi mahdollisuus
pysyäkin työelämässä.
He tarvitsisivat vaan jotain tukea ja lisäapua, ehkä voimia,
väliaikaista sairauslomaa tai osatyökyvyttömyyttä.
Siinä on paljon semmoista, mitä järjestelmän
tuntijat itse voivat sisältäpäin ajatella.
Sydän- ja verisuonitautien määrähän
on huomattavasti vähentynyt, samaten tuki- ja liikuntaelinsairauksien
määrä. Se, että tämä painottuu
tähän henkiseen puoleen näin paljon,
siinä on myöskin jonkinlainen mahdollisuus ehkäisevässä mielessä.
Silloin koko kuntoutuksen laaja skaala kaikkine eri osa-alueineen voidaan
nähdä positiivisena tässä tilanteessa.
Se, että tämä sidotaan 600 euroon,
niin voihan se olla, että sen joku ymmärtää,
jos 1 500 euroa on se kuukausieläke ja tämä 600
euroa olisi tavallaan luvallista, mutta kyllä minä jäin
miettimään sitä, minkä takia
se sidotaan näin. Kyllä siinä voisi olla
avarampi mahdollisuus ihmisillä, jotka takaisin työelämään
tulevat. Siinä olisi silloin porkkana-ajatusta enemmän
mukana. Se voisi olla nousujohteinen ja monella tavalla muutenkin
tässä kohderyhmässä, jonne on
kerääntynyt aika paljon vaikeuksia, ja voitaisiin
positiivista saada aikaan.
Toinen kohderyhmä, joka tähän itse
asiassa liittyy mukaan, vaikka se ei kuulu tämän
lainsäädännön sisälle,
on kaikki ne ihmiset, jotka meillä ovat jo vanhuuseläkkeellä,
siis ovat yli 63-vuotiaita tai sitten, miksei niin, sanotaan yli
68-vuotiaita, joilla on kaikenlaista hiljaista tietoa ja kykyä ja
myöskin halua olla työelämässä mukana, mutta
meidän työelämämme ei ole virittäytynyt sitä varten,
että heidät saataisiin sopivilla porkkanoilla
takaisin. Itse rupesin tätä kaikista eniten ajattelemaan
silloin, kun Ranskan presidentti Sarkozy tuli virkaan. Hän
hyvin voimakkaasti lähti Ranskassa ajamaan systeemiä,
jossa vanhuuseläkkeellä olevat saisivat aluksi
tienata osan lisätulostaan jopa ilman minkäänlaista
verotusta ja sitten jonkinlaisella pienellä asteikolla
jonkun määrän jälkeen menisi
vähän veroa jnp. Se on ihan selvä, että silloin
saataisiin eläkeläistenkin työpanosta
paremmin turvattua, koska tulevassa Suomessa meillä on
työtä, mutta meillä ei ole kohta enää työntekijöitä.
Tällä puheellani, arvoisa puhemies, tarkoitan vaan
sitä, että tämä on erittäin
positiivinen kenttä, missä mennään
eteenpäin, mutta tässä on nyt pienestä kohderyhmästä kysymys
ja pienistä rahoista. Olkoon se avaus sille, että entistä positiivisempaan
suuntaan päästään.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Taantumasta aikanaan selvittyämme
kohtaamme väistämättä työvoimapulan.
Onkin hyvä, että hallitus kaikin keinoin tutkii
mahdollisuuksia saattaa takaisin työelämään
ihmisiä, jotka eri syistä ovat sen ulkopuolella.
Tämä on tärkeää, ja on
hyvä, että kaikki työntekijäreservit
tutkitaan ja helpotetaan tarvittavin toimenpitein ihmisten paluuta
työelämään.
Tämä uudistus palvelee erityisesti ja merkittävästi
työkyvyttömyyseläkkeellä olevia.
Heidän joukossaan on varmasti paljon ihmisiä,
jotka mielellään tekisivät esimerkiksi
silloin tällöin töitä, vaikka
eivät pystyisikään säännölliseen työssäkäyntiin.
Eläketurvakeskuksen arvion mukaan laki toisi työelämään
noin 25 000 uutta työntekijää työkyvyttömyyseläkeläisten
joukosta.
Esteitä työssäkäynnille
on nyt ilahduttavasti alettu tämän hallituksen
toimesta purkaa. Nyt lähtökohdaksi otettu ajatus
on kannustava, ja monien henkilöiden kohdalla on varmasti
myös kuntouttavaa, kun töitä voi tehdä muutaman
tunnin viikossa ilman pelkoa eläkkeen menettämisestä.
Uskonkin, että myös työkyvyttömyyseläkkeellä olevat
hyötyvät satunnaisesta työskentelystä paitsi
rahallisesti myös erityisesti siksi, että työpaikoilla
syntyvät sosiaaliset suhteet ja mielekäs tekeminen
tuovat tervetullutta vaihtelua.
Arvoisa herra puhemies! Olen kuitenkin erittäin huolestuneena
seurannut kasvavaa erityisesti nuorista koostuvaa joukkoa, joka
masennuksen tai muiden mielenterveysongelmien vuoksi joutuu työelämän
ulkopuolelle. Monet heistä ovat hankkineet korkean koulutuksen
mutta ovat uupuneet jo pian työelämään
siirtymisen jälkeen. Työkyvyttömyyseläkeläisten
joukossa heidän osuutensa on koko ajan kasvava. Nyt pitäisikin
pohtia tosissaan ja enemmän sitä, onko työkyvyttömyyseläke
todellakin oikea ratkaisu masennusta sairastavalle. Kelan
selvityksen mukaan mielenterveyskuntoutujilla on hyvä mahdollisuus
palata kuntoutuksen jälkeen työelämään.
Huolestuttavaa on se, että hoitoa on niin vaikea saada
ja sitä joudutaan odottamaan pitkään.
Kärjistäen voisi sanoa, että työkyvyttömyyseläkkeelle
joutuneista vain hyvin harva on saanut riittävää ja
kunnollista hoitoa ja kuntoutusta mielenterveysongelmiinsa ennen
eläkkeelle siirtymistään. Tämä on
järjestelmämme heikkous. Riittävää apua
olisi oltava saatavilla jo sairausloman aikana ja kuntoutusvaiheessa
eikä vasta sen jälkeen.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Nämä työelämän
joustot ovat olleet meillä paljon keskustelussa, ja mielestäni
tämä laki nyt on hyvä esimerkki siitä,
mitä niiden pitäisi olla. Nimittäin tämä mahdollistaa
työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
ihmisten tulemisen takaisin työelämään
ilman että heidän tarvitsee pelätä,
että he menettävät työkyvyttömyyseläkkeensä osin
tai kokonaan sillä, että haluavat osallistua.
Se, mikä tässä tietysti on hyvää,
on se, että tämä antaa myös
mahdollisuuden oman elintason nostoon ihmisille, jotka ovat joutuneet
ikään kuin tyytymään kohtaloonsa
tätä ennen, ja antaa myös samalla mahdollisuuden
kokeilla niitten omien siipien kantavuutta.
Se, mikä tässä on jäänyt
ehkä hieman vähemmälle huomiolle, on
tämä sosiaalinen puoli. Mielestäni tämä on
parasta mielenterveystyötä ja sosiaalipolitiikkaa
tämän ihmisryhmän ihmisille. Uudet työkaverit
tuovat sen tarpeellisuuden tunteen, mitä ihmiset tarvitsevat
tässä yhteiskunnassa, ja tämä estää erittäin
hyvin ihmisten syrjäytymistä.
Se, mikä tässä vähän
arveluttaa, on tämä 600 euron raja. Se vaikuttaa
hieman alhaiselta, mutta uskon, että sitä pystytään
kyllä tarkastelemaan myös tulevaisuudessa.
Tämmöisiä vastaavanlaisia joustoja
työelämään kyllä tullaan
tarvitsemaan jatkossakin. Otankin tämän siinä mielessä hyvänä tämän suuntaisena
aloitteena ja kannatan tätä lämpimästi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajakollegat! Mielestäni
hallitus on tässä tehnyt hyvän suuntaisen
esityksen. Mielestäni on aivan oikein joustaa lainsäädäntöä siten,
että ne henkilöt, jotka ovat työkyvyttömyyseläkkeellä, voivat
käydä tekemässä työtä työkykynsä mukaan
niin paljon, että he voivat tämän esityksen mukaan
tienata enintään 600 euroa kuukaudessa ilman,
että tämä ansio vaikuttaisi heidän
työkyvyttömyyseläkkeeseensä.
Jos tienaa enemmän, siitä seuraa sitten sanktiot
eli eläkkeen maksaminen keskeytetään
ja eläke jätetään lepäämään.
Se kerrotaan tässä hallituksen esityksessä yksityiskohtaisesti.
Siis tämä hallituksen aloite on hyvä, ja
aikomuksena on, että laki tulisi määräaikaisesti
voimaan, vuoden 2010 alusta vuoden 2013 loppuun saakka, ja se siis
käsitellään ensi vuoden talousarvion
yhteydessä.
Uskon, että jos työkyvyttömyys on
määräaikaista, niin tämä esitys
antaa ihmisille mahdollisuuden palata helpommin työhön.
Olen useasti nähnyt, että ihmisillä,
jotka ovat pitkään sairauslomalla tai muuten poissa
työelämästä, on kuitenkin tietyt
jännitteet palata takaisin työelämään.
Ja jos ihmisellä on intoa tehdä töitä,
niin sitä tulee mielestäni kaikin keinoin tukea.
Olemmehan todenneet, että me tarvitsemme kaikkia työhön
ja joillakin aloilla on kovakin työvoimapula.
Totean tyydytyksellä lempilauseeni, jota olen käyttänyt
kaikki nämä vuodet eduskunnassa vuodesta 1995
alkaen ja jo vaalikampanjani aikana, silloin 1994, että jokainen
voisi osallistua kykyjensä mukaan yhteiskunnan rakentamiseen — ja tämä löytyy
Matti Vanhasen toisen hallituksen ohjelmasta. Se on tässä ihan
hallituksen esityksen sivulla 3: "Pääministeri
Matti Vanhasen II hallituksen ohjelmassa esitetään
tavoite, että jokainen voi osallistua osaamisensa ja kykyjensä mukaan
työtä tekemällä yhteiskunnan
rakentamiseen." Tämä on ollut minun ensimmäisten
nettisivujeni ihan keskeisin teema, ja täältä se
löytyy. Ja ilolla totean, että kyllä on
kannattanut puhua ja nähdä, että muutkin
ovat samoilla linjoilla. En ole suinkaan varmasti ainoa, joka näin
ajattelee.
Tämä hallituksen esitys myös osaltaan
lisää yhteisöllisyyttä ja ehkäisee
syrjäytymistä. Lisäksi valtioneuvosto
on asettanut niin sanotun Sata-toimikunnan kesäkuussa 2007
työskentelemään sen kokonaisuuden puolesta,
että sosiaaliturvaa uudistetaan niin, että lisättäisiin
työn kannustavuutta, vähennettäisiin
köyhyyttä ja turvattaisiin riittävä perusturva
kaikissa elämäntilanteissa. Sata-komiteahan jätti
tammikuussa esityksensä, mutta toimeksianto ja työ jatkuu
aina tämän vuoden loppuun saakka, jolloin saamme
sitten enemmän valmista materiaalia käsittelyymme.
Uskon, että kun tämä laki on määräaikainen, niin
ehkä silloin tulee paremmin seurattua lain toteutumista
ja vaikutuksia työelämään. Ehkä tämä aika
on liian lyhyt pitkäaikaiseen seuraamiseen, mutta kuitenkin
jonkin suuntaisia johtopäätöksiä voidaan
lain vaikutuksista vetää. Se antaa niille henkilöille
palkinnon, jotka jaksavat yrittää käydä töissä,
jos siihen on haluja, kuitenkaan syyllistämättä niitä,
jotka ovat niin sairaita, että eivät kykene töihin,
ja heille kuitenkin turvataan eläke.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on hyvä ja tarpeellinen, ja se parantaa työkyvyttömyyseläkkeellä olevista
ja pientä työeläkettä saavista
ihmisistä ainakin osan asemaa. Siihen, että laki
on määräaikainen, varmaan vaikuttaa se,
että sen vaikutuksia seurataan ja sitten on edellytyksiä parantaa
tältäkin osin lainsäädäntöä.
Työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
suuri määrä kertoo osaltaan, että työelämässä on
myös paljon parannettavaa työssäjaksamisen
ja työkyvyn ylläpidon osalta, ja tältä osin
erityisesti esimiesten ja työnjohdon osaamisella on suuri
merkitys. Tämän me tiedämme, ja tähän
asiaan on yhteiskunnassa pyritty vaikuttamaankin.
On myös havaittavissa, että jonkin aikaa työkyvyttömyyseläkkeellä olleiden
ihmisten työkyky on usein alkanut parantua ja heillä on
jälleen mahdollisuuksia palata, ainakin osittain, työelämään.
Tämä on hyvä ja kannustettava asia.
Haluan tässä yhteydessä nostaa esiin
myös niiden ihmisten ongelmat, jotka hakemuksistaan ja omien
lääkäreittensä lausunnoista
huolimatta eivät ole päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle,
ja kuitenkaan näiden ihmisten terveys ja työkyky, fyysinen
taikka henkinen, ei anna edellytyksiä olla työelämässä mukana,
eikä heillä myöskään ole
mahdollisuuksia työllistyä. Tämmöisiä ihmisiä on
paljon, ja heidän asemansa on vaikea. Tällaisten
ihmisten yhteydenottoja on tullut minulle, ja tiedän, että on
tullut muillekin edustajille. Minä näkisin, että myös
näiden ihmisten osalta olisi etsittävä keinoja,
miten heidän asemaansa voitaisiin parantaa, koska rima
työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyn
osalta on vuosien mittaan noussut.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minulla itse asiassa tähän
lakiesitykseen liittyen ei ole mitään lisättävää siihen,
mitä sanoin jo vastauspuheenvuorossani. Tämä on
hyvä lakiesitys, mutta vielä parempi eläkelainsäädännöstä tulee, kun
paitsi huolehditaan siitä, että työhaluiset
työkyvyttömät voivat tehdä työtä aina
silloin tällöin, huolehditaan myös siitä,
että ne, jotka eivät pysty tekemään
työtä, pääsevät eläkkeelle.
Mutta siihen, miksi pyysin tämän puheenvuoroni — ajattelin
sanoa sen siinä vastauspuheenvuorossa, jota en tässä välillä saanut,
mutta käytän puheenvuoron nyt, koska tulin siinä samaisessa
vastauspuheenvuorossa antaneeksi ed. Toivakalle väärää tietoa.
Tässä lainsäädännössä ei korjata
sitä epäkohtaa, joka syntyy siitä, että jos jäät
eläkkeelle ja samalla saat ikään kuin
palkkaa vakuutetusta luottamustoimesta, niin sinulle käy huonosti.
Sitä ei korjata tässä lainsäädännössä. Se
korjataan tuossa päiväjärjestyksen seuraavassa
kohdassa käsittelyyn tulevassa lakiesityksessä,
siinä TyEL:n 11 §:ssä tämä sinänsä huomattava
vääryys oikaistaan. Oli jo korkea aikakin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
houkutella työkyvyttömyyseläkeläisiä takaisin
työelämään on erittäin
positiivinen. Kuten monet ovat sanoneet, suurin ryhmähän
on nimenomaan mielenterveyskuntoutujat tai mielenterveyspotilaat,
ja näiden osalta tautitilahan vaihtelee suuresti. Sen takia
on erittäin positiivista ja heille kannustavaa, että välillä voisi
mennä töihin ja ansaita tämän
600 euroa kuukaudessa korkeintaan ja kuitenkaan eläke ei
häviäisi alta pois.
Kuntoutusta meillä on kyllä näille
mielenterveyspotilaillekin, Kela järjestää erittäin
hyvää kuntoutusta. Nimenomaan ed. Pentille kertoisin, että Kelalla
on kuntoutusta juuri niille ihmisille, jotka eivät vielä ole
päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle.
Kela panostaa kyllä siis satoja miljoonia tämän
tyyppiseen kuntoutukseen.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitukselle pitää antaa
silloin tunnustus, kun on tunnustuksen paikka, ja tässä täytyy
kiittää hallitusta siitä, että se
on antanut oikean sisältöisen lakiehdotuksen.
Kyllä tietysti talonpoikaisjärki sanoo, että ihmisen
työkyky ei ole joko 100 tai 0, vaan ollaan usein tilanteessa,
että huomataan, että voi ehkä jotain
tehdäkin työelämän puolella, ja
sen tämä laki mahdollistaa. Tämä ei
pakota ketään takaisin töihin, mutta
antaa mahdollisuuden tehdä järkevällä tavalla
omiin voimavaroihin suhteutettua työtä, joten
kiitos siitä, että ehdotus on saatu aikaan ja
tänne käsittelyyn.
Uudistukseen liittyen olen saanut yhteydenottoja liikennevahingon
takia eläkkeelle joutuneilta. He ovat olleet huolissaan
siitä, koskeeko tämä mahdollisuus myös
niitä, jotka ovat liikennevahinkovakuutuslain perusteella
eläkkeellä. Haluaisinkin kuulla nyt ministeriltä,
mitä voin vastata näille minuun yhteyttä ottaneille
henkilöille, tuleeko tämä uudistus olemaan
sellainen, että myös heillä on mahdollisuus
pienimuotoiseen työskentelyyn, jos voimavarat siihen riittävät.
Toinen asia, joka tässä yhteydessä täytyy
nostaa esille: Kysymys on paitsi siitä, että meillä on oikeus
työkyvyttömyyseläkkeellä tehdä pienimuotoista
työtä, jos voimat sallivat, myös siitä, mihin
ed. Erkki Virtanen puuttui, että samaan aikaan meillä on
tavattoman paljon ihmisiä, jotka eivät pääse
työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka talonpoikaisjärjellä ajateltuna,
kun näitä tapauksia kuuntelee, tuntuisi, että perusteet
ovat olemassa. Meillä on tuhansien valitusten jono käsittelyssä tällaisista
asioista. Meillä on vakuutusoikeuksissa erittäin
pitkät jonot edelleenkin. Ihmiset joutuvat odottamaan vuosia
vastausta valituksiinsa. Tapahtuuko tälle asialle jotakin,
joka antaisi jatkossa parempaa oikeussuojaa niille ihmisille, jotka
nyt joutuvat puolikuntoisina raatamaan työelämässä?
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Klaus Pentti täällä totesi,
työolosuhteita pitää parantaa. Olen ihan
samaa mieltä. Suomessa tehdään Euroopassa,
oliko se nyt eniten vuorotyötä, ainakin hyvin
paljon tehdään Suomessa vuorotyötä,
ja kyllä täällä sitten sitä tuottavuuttakin
löytyy, mutta sillä on oma hintansa, joka näkyy
sitten ihmisten mahdollisessa huonossa terveydentilassa taikka sitten
henkisessä jaksamisessa. Ainakin työpaikkakiusaamiseen
on työolosuhteiden kohdalla ehdottomasti puututtava.
Kuten ed. Erkki Virtanen totesi, on aivan oikein, että niiden,
joilleka työkyvyttömyyseläke kuuluu,
on päästävä tutkimuksiin, että he
pääsevät myös sitten työkyvyttömyyseläkkeelle.
Varsin usein kuulee, että asianmukaisia tutkimuksia ei
ole tehty tai ei ole päässyt ylipäätään
lääkäriin riittäviin tutkimuksiin,
ja tuntuu, että kortistoista löytyy ihmisiä,
jotka kuuluisivat kuitenkin työkyvyttömyyseläkkeelle.
Uskon, että tätä perkaamistyötä jatketaan
edelleenkin, ja sitä tulee edelleen tehostaa.
Aivan kuten ed. Heinäluoma totesi, valitusten suma
on valtava. Se on pitkäaikainen ongelma ollut, ja sinne
tulisi satsata resursseja. Ihmisille kuuluu oikeus valittaa asioista,
mitkä he kokevat menneen väärin, mutta
jossakin on se raja, kuinka pitkään ihmisiä saadaan
pitää jonossa odottamassa, että heidän
asiansa käsitellään asianmukaisesti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kun ministeri tuli paikalle, niin tuli mieleen
yksi kysymys. Tässä kun tätä on
valmisteltu, niin ajateltiinko valmisteluryhmässä sitä,
että tässä on ammattiryhmiä,
jotka ainakin pitää hyvin tarkasti seuloa ja katsoa,
miten tämä paluu tapahtuu, ja nämä ovat
nämä ammattikuljettajat, ajavatpa he sitten rekkaa
tai busseja tai miksei vaikka tuolla kiskoilla vetävät
junia? Jos sieltä on jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle,
niin se vaatii jo aika kovat kriteerit ja sen paluun osalta, jos
tämän tyyppinen otetaan käyttöön,
kyllä vaaditaan erityistä varmaan lääkärintarkastusta
ja tämmöistä pohdintaa, pätevätkö sinne
samat säännöt kuin mihin muuhun työhön
hyvänsä, koska siellä on ihmisten turvallisuudesta
kyse. Voi tulla isoja vahinkoja ja ihmishenkiäkin olla
vaarassa, niin kuin tässä on aikaisemmin ollut
joitakin tapauksia vuosien varrella, missä on tämmöisiä ammattikuljettajia,
jotka ovat eläkkeellä — siis eläkkeellä ollessa
on mahdollista nytkin tehdä työtä — ja
sitten työkyky ei olekaan ollut ihan terävimmillään.
Sitten jotain tämmöistä eläkeläisbussia
tai urheilubussia on ajanut tuolla ja sitten sattunut näitä vahinkoja,
jolloin se kuvastaa sitä, jotta ei oikeastaan ollakaan
täydellisessä työkyvyssä, ja
tämä minusta on aika iso ongelma.
Sitten toinen asia, minkä ed. Heinäluoma otti esille
tässä ja monet muutkin, työkyvyttömyyseläkkeiden
ja eläkkeiden myöntö yleensä.
Tämä jotenkin pitäisi saada nyt jengoilleen
tämä homma, että ei olisi semmoista menettelyä,
niin kuin tänä päivänä on,
jotta ihmiset ovat työttömyysjonossa, vaikka he
ovat todellisuudessa työkyvyttömiä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten aikaisemmassa puheenvuorossa mainitsin, tässä laissa
on monia hyviä asioita, mutta yksi asia, johon minusta
tämä kilpistyy oikeastaan, tämä laki
ja sen onnistuminen, on nimenomaan tämä ansaintaraja.
Nyt esimerkiksi tämä alhainen 600 euron ansaintaraja
ei mahdollista muun muassa osa-aikatyön tekemistä.
Tänä päivänä esimerkiksi
600 euron ansaintaraja ei käytännössä mahdollista osa-aikatyön
tekemistä ilman eläkkeen lepäämään
jättämistä, mikäli työstä maksetaan
työehtosopimuksen mukaista palkkaa, ja tämänhän varmasti
meillä kaikilla täytyy olla lähtökohta. Tällä hetkellä esimerkiksi
20 tuntia viikossa osa-aikaisesti työskentelevät
henkilöt ansaitsevat esimerkiksi kaupan kassoilla tai erilaisilla
palvelualoilla noin 640—800 euroa kuukaudessa, ja kun siihen
lisätään vielä sitten mahdollisesti
lomakorvaukset ja muut lisät, niin käytännössä tämä ansaintaraja
on liian pieni. Kysyisin nyt ministeri Hyssälältä,
kun olette tässä paikalla, että kun selvitysmies
Mika Vuorela on tehnyt selvityksen tämän pohjalta
ja nimenomaan hallitus on tämän toimeksiannon
antanut, niin tuletteko te korjaamaan tämän ansaintarajan
tasoa vähintään siihen 700 euroon, jotta
lain perimmäinen tavoite tulisi toteutumaan, ettei tämä kariutuisi
tähän, että tämä ansaintaraja
on liian matala.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun tämä laki tulee
voimaan, niin ihmisillä, jotka ovat saamassa joko pientä työeläkettä tai
kansaneläkettä, on mahdollisuus hankkia lisäansioita
eläkkeensä lisäksi. Tuli mieleen siitä pieni
ongelma, tämä laskentatapa, että kun
600 euroa kuukaudessa voi hankkia, niin, arvoisa ministeri, kun
tämä 600 euron raja tulee vastaan, niin sen jälkeen
tietenkin laissa asetetut säännöt tulevat
voimaan, mutta miten tämä laskenta tehdään?
Tehdäänkö se kuukausittain, vai onko semmoinen
mahdollista, että hankkii sen 7 200 euroa vuodessa
esimerkiksi kesäkauden aikana, kun on töitä paljon
tarjolla? Kun on paljon eläkeläisiä,
jotka sesonkiaikana tekevät töitä ja
muuna aikana sitten saavat pelkkää eläketuloa,
niin onko tällainen mahdollisuus, että laskenta-aikaa
on vuosi, vai onko se kuukausi, että joka kuussa vain 600
euroa?
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on poistaa
työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
henkilöiden työhön palaamisen esteitä työ-
ja kansaneläkkeitä koskevassa lainsäädännössä lisäämällä erityisesti
pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
henkilöiden mahdollisuuksia osallistua jäljellä olevalla
työkyvyllään työelämään.
Tavoitteena on myös luoda työkyvyttömyyseläkkeellä oleville henkilöille
nykyistä paremmat mahdollisuudet satunnaisten ja lyhytaikaisten
töiden vastaanottamiseen sekä tukea etenkin rikkonaisen
työnuran omaavien ja työkyvyttömyyttä edeltäneellä pienellä vakiintuneella
keskiansiolla olleiden henkilöiden työllistymistä.
Samalla heille syntyisi nykyistä laajemmat mahdollisuudet
ansaita lisätuloja työnteollaan.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
henkilöiden työhön paluun tukemiseksi
säädettäisiin neljän vuoden
määräaikainen erillislaki. Ehdotettu
laki olisi erityislaki suhteessa niihin voimassa oleviin etuuslakeihin,
joiden mukaisia etuisuuksia erillislaki koskisi. Lain voimassaolon
aikana seurattaisiin, edistääkö se käytännössä riittävästi
työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
henkilöiden työhön hakeutumista, mikä on
mielestäni hyvä asia.
Ehdotetussa laissa säädettäisiin
kiinteä 600 euron enimmäisansaintaraja kuukaudessa,
johon määrään saakka työkyvyttömyyseläkkeen
rinnalla tehdystä työstä saaduilla työansioilla
ei olisi vaikutusta henkilön työeläkelakien
tai kansaneläkelain perusteella myönnetyn työkyvyttömyyseläkkeen
maksamiseen. Tämä 600 euron kuukausiansaintaraja
olisi siis sama sekä työeläkelakien että kansaneläkelain
mukaisten työkyvyttömyyseläkkeiden osalta.
Tässä kohtaa enimmäisansaintaraja, siis
600 euroa, tuntuu melko pieneltä ja saattaa jopa vaikeuttaa
tietynlaisten töiden vastaanottoa tai eläkkeensaajan
omaa halua hakeutua takaisin työelämään.
Ehdotetussa laissa säädettäisiin
myös, että työeläkelakien ja
kansaneläkelain mukaisten työkyvyttömyyseläkkeiden
maksaminen olisi edellä ehdotettujen ansaintarajojen ylittävien
työansioiden vuoksi mahdollista keskeyttää ja
jättää eläke lepäämään
vähintään kolmen kuukauden ja enintään
kahden vuoden ajaksi. Henkilöllä olisi aina oikeus
saada lepäämään jätetty
työkyvyttömyyseläkkeensä takaisin
maksuun kahden vuoden enimmäisajan puitteissa ilman työkyvyn
arviointia, kun hänen työansionsa vähenisivät enintään
ehdotettujen ansaintarajojen suuruisiksi. Ehdotetut eläkkeen
lepäämään jättämistä koskevat
säännökset antaisivat työkyvyttömyyseläkkeellä oleville
henkilöille nykyistä huomattavasti laajemman mahdollisuuden
kokeilla työhön palaamista ilman pelkoa työkyvyttömyyseläkkeensä lakkauttamisesta.
Arvoisa puhemies! Monelle työkyvyttömyyseläkkeellä olevalle
on kuitenkin kaikkein tärkeintä se, että työn
kautta saa ylläpidettyä sosiaalisia suhteita.
Varsinkin mielenterveysongelmien vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle
joutuneilla on siinä suhteessa monenlaisia vaikeuksia.
Tämä hallituksen esitys on siis monella tapaa
kannatettava, hyvä ja kannustava.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tuhannet työkyvyttömät
hakevat hoitavalta lääkäriltään
työkyvyttömyydestään todistuksen,
joka lähetetään Kelan lääkäreiden
ja vakuutuslääkäreiden päätettäväksi.
Kysyisin ministeri Hyssälältä: Onko Suomeen
syntynyt uusi lääkärikunta nimeltään
telepatialääkärit, kun he näkemättä potilasta
osaavat antaa terveen paperit, vaikka hoitava lääkäri
on toisin todennut?
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Luin vielä tarkemmin tätä hallituksen
esitystä, ja täytyy kyllä sanoa, että tämän
tekstin mukaan ehdotettu laki lisäisi arviolta mahdollisesti
noin 25 000 työkyvyttömyyseläkeläisen
työntekoa ja kuitenkin osan kohdalta katsotaan, että tämän muutoksen
vaikutus työntekoon olisi kuitenkin pieni. Katson kuitenkin,
että Suomen kokoisessa maassa tämmöinen
pienen kaupungin kokoinen ihmisjoukko, kun ajatellaan sitä kokonaisuutena, on
kuitenkin kohtuullisen suuri, ja kun tässä nyt katsoo
tätä elämänmenoa, niin voi olla,
sanotaan, että tämä on pieni asia, mutta
ei kenestäkään ole tullut suurmiestä yhdessä yössä.
Kyllä se tie menestykseen tulee kovan raadannan ja pienten
purojen kautta, niin että kyllä tämä pienikin
panostus työelämään saattaa
olla yhden ihmisen kohdalla hyvinkin tärkeä. On
juuri niin, kuten täällä puhuttiin tästä sosiaalisesta
suhteesta, ed. Sihto puhui, että kyllä elämä koostuu
pienistä yksityiskohdista ja kun niitä tulee paljon
yhteen, niin siitä tulee suuri kokonaisuus, niin että en
kyllä kävisi tätä kuitenkaan
vähättelemään, vaikka ei tämä hallituksen
esitys tietenkään täydellinen ole.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Anneli Kiljunen nosti erittäin
tärkeän asian esille. Tämä ei
suinkaan ole, ei ainakaan mielestäni ole, millään
tavalla tämän lakiesityksen vähättelyä,
päinvastoin ehkä toivetta siitä, että voitaisiin
sitä täällä eduskunnassa vielä parantaa
ja miettiä tulorajan osuutta ja sen vaikutusta tähän osa-aikatyön
tekemiseen. Olen ymmärtänyt näin, että korkeampi
ansaintaraja ei suinkaan toisi valtiolle lisämenoja, vaan
päinvastoin jopa voisi lisätä verotuloja.
Sillä vahvistettaisiin vammaisten ja pitkäaikaissairaiden
työllistymistä ja madallettaisiin tätä tällä hetkellä aika
korkeata työelämän kynnystä,
varsinkin vammaisilla henkilöillä. Toisaalta sitten
tässä on myös se seikka, että jos
ajatellaan avotyössä työskenteleviä vammaisia
henkilöitä, niin he eivät saa työstään
varsinaista palkkaa eikä työsuhteen muita etuja,
niin että näitäkin kysymyksiä sitten
meidän pitäisi kyetä tarkastelemaan,
millä tavalla kannustetaan myös vammaisia monin
tavoin osallisiksi meidän yhteiskunnassamme.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
työhönpaluun edistämisestä on
oikein hyvä. Pidän tätä hyvin
tärkeänä ja ajankohtaisena asiana, koska
myös nuoriin ikäluokkiin kuuluvia ihmisiä muun
muassa työelämän stressin, henkisten
paineitten vuoksi on joutunut eläkkeelle. On sääli,
että nuori ihminen joutuu eläkkeelle, jos hänellä olisi
työkykyä, työhalua, ja nimenomaan näkisin,
että olisi mahdollista työuraan hyvinkin paljon
elämässä ja silloin tämän hallituksen
esityksen mukainen käytäntö saattaisi
olla alku jälleen päästä kiinni
työelämään osa-aikaisesti ja
mahdollisesti täydellisestikin. Tässä on
yksi näkökohta juuri nimenomaan nuorten eläkkeelle
joutuneiden kohdalla, joilla työkykyä olisi, ja
samalla pienten eläkkeitten ongelmaa voitaisiin parantaa,
jos ihmiset voisivat halutessaan ja jaksaessaan tehdä jotakin
työtä. Niin kuin täällä on
todettu, hyvää esitystä voi valiokuntakäsittelyssä aina
kehittää ja parantaa, sitä vartenhan
meidän valiokuntamme ovat.
Täällä on tuotu tämä määräraja,
600 euroa, esille. Tätäkin sietää harkita,
voisiko se olla vastaisuudessa jonkin verran korkeampikin, jotta motivaatio
työhönpaluuseen lisääntyisi.
Tämä on hyvä esitys, ja toivon hyvin
myönteistä jatkoetenemistä valiokuntavaiheessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Varmasti tämä on hyvä esitys,
ja kun se hallituksesta on tänne tullut, niin sehän
on tarkoin punnittu tietysti, että se on hyvä esitys.
Mutta kiinnittäisin aivan täsmälleen
samaan asiaan huomiota, mihinkä ed. Kyllönen kiinnitti
huomiota, elikkä vammaispuolelle. Otetaan nyt esimerkiksi
kehitysvammaiset. Siis tällä hetkellä me
teemme kaikkemme, että he käyvät, niin
kuin sanotaan, päivätoiminnassa, tai toiset kutsuvat
sitä työtoiminnaksi. Aikaisemmin siitä maksettiin.
Nykytilanteessa, kun määrärahat ovat
plus miinus nolla, siitä ei makseta mitään,
ja nyt sitten yhtäkkiä tulee tämmöinen,
siis he ovat työkyvyttömyyseläkkeellä jo
niin kuin syntyjään. Nyt pitäisi nämä ulottuvuudet
katsoa valiokuntakäsittelyssä ihan perusteitaan
myöten. Siihen liittyy varmasti myöskin sellainen
ulottuvuus, jossa perustuslakivaliokunnallakin olisi sanomista,
koska jossakinhan se raja tulee vastaan ja se on noteerattava.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käytetty erittäin monia ansiokkaita puheenvuoroja.
Arvostan erittäin paljon teidän näkemyksiänne,
mitä tulee tähän vammaisten ja vajaakuntoisten
työhönpaluuseen jne.
Ed. Anneli Kiljunen käytti ansiokkaan puheenvuoron
myöskin, ja vastaan hänelle tästä työpankkitoiminnasta,
että meillähän on nyt menossa tämä kokeilu
6—7 paikkakunnalla ja me saamme syksyllä ensimmäisiä tietoja
tästä. Tästä tehdään
tietenkin tarkka arvio sitten, miten se on toteutunut. Jos tässä on
myönteiset vaikutukset, niin sitten koko maahan tämä työpaikkapankkitoiminta
levitetään. Itse odotan siltä hyvin paljon.
Siinä on jo nyt havaittavissa sellaista myönteisyyttä,
että niitä osatyökykyisiä, jotka
ennen ovat olleet täysin syrjässä, voidaan
tämän työpankkitoiminnan avulla työllistää.
Ed. Tiusanen puhui kuntoutuksesta erittäin hyvin. Vastaan
hänelle, että nimenomaan Sata-komiteassa on nostettu
nyt tämä kuntoutus ja se koordinaatio — se
on ollut kovin hajanaista toimintaa — esille ja toivottavasti
saadaan siihen semmoinen ryhti, että todellakin se ensisijainen on
kuntoutus.
Ed. Heinäluoma, todella olen ihan samaa mieltä siitä,
että kyllä edelleen pitää vain
kehittää sitä työkyvyttömyyseläkkeitten
hylkäysperusteitten perustelemista, läpinäkyvyyttä ja myöskin
sitä prosessia, että niitä hylkyjä ei
tulisi. Tässä toimitaan nyt yhdessä,
Tela, Työeläkevakuuttajat, ministeriö,
työeläkeyhtiöt; on tehty paljon työtä.
Juuri hiljattain on ollut tällainen iso projekti, jossa
oli Duodecim, Tela ja lääkärit, koska
on tärkeätä, että kun se ensimmäinen
lääkärintodistus kirjoitetaan, siinä olisi
otettu mahdollisimman hyvin jo se tilanne huomioon. Mutta tässä on
koko ajan kehittämistä. Se ei ole se maailma siltä osin
valmis.
Suomi noudattaa kyllä tässä hyvin
kansainvälistä käytäntöä,
että meillä on vakuutuslääkärit
ja sitten meillä on erikseen hoitavat lääkärit.
Hoitava lääkäri katsoo oman potilaansa
näkökulmasta ja sen diagnoosin näkökulmasta.
Vakuutusyhtiön lääkärit — se
ei ole koskaan yksi lääkäri vaan isompi
ryhmä — katsovat kokonaisuutta, koska työkyky
on laaja kokonaisuus ja siihen liittyy se työkyvyn arviointi
hyvin oleellisena osana ja myöskin jäljellä oleva
työkyky.
Eduskunta on tehnyt tässä myöskin
erittäin hyvää työtä kautta
vuosien ja tätä asiaa on saatu eteenpäin.
Näillä sanoilla tämä nyt
lähtee sitten valiokuntakäsittelyyn.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitän ministeri Hyssälää erittäin
ansiokkaista, hyvistä ja taitavista vastauksista. Toistan
kuitenkin kysymykseni siitä, mitä tämä laki
tarkoittaa niiden henkilöiden osalta, jotka ovat liikennevahinkovakuutuslain
perusteella eläkkeellä. Koskeeko tämä työhönpaluun
rajoitettu mahdollisuus myös heitä? Tämä taisi
unohtua ministeriltä vastauskiireessä.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tässä laissahan ei ole tehty
eroa siinä, minkä johdosta on työkyvytön.
Tässä vaan puhutaan työkyvyttömyyseläkkeestä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa ministeri Hyssälä totesi,
että valmistellaan tämmöisiä asioita,
että se ensimmäinen todistus olisi oikea, ja käydään
läpi sitä kuviota, että samaa kieltä puhuisivat
lääkärit, siis hoitava lääkäri
ja muut, nämä myöntävät,
jotka tutkivat näitä. Joskushan tässä menneinä vuosina
on ollut Kelassa kokeiluja, ja sehän jostakin lainattiin,
oliko se Isosta-Britanniasta vai jonkin muun mallin mukaan, ja silloinhan
piti tämän homman hoitua siten, jotta ei tämmöistä ongelmaa
olisi enää olemassa siten, jotta on niin isot
nämä käsityserot siitä, mikä on
työkyvyttömyys, ja kaavakkeet, jotka piti täyttää,
olivat monitahoisia. Mutta mihin se hävisi se juttu, koska
se ei Suomessa toteutunut? Väitettiin, että siellä mallimaassa,
mistä se oli kopsattu, siellä 80 prosenttia valituksista
hävisi, mutta Suomessa se ei ilmeisesti mennyt läpi.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä laki
todella säädetään, ja nimenomaan
siinä mielessä, kun tämä on
kokeilulaki, tällä hankitaan erinomaisia kokemuksia, koska
hallituksen politiikan tarkoituksena on jatkaa työuria.
On huomattava myös sekin seikka, että kaikilla
ihmisillä on työelämän jälkeen
valtava varasto tietoutta hankittuna työuran aikana ja tästä työuran
kokemuksesta he saavat antaa yhteiskunnalle vielä lisäpanoksensa
yhteisen hyvän rakentamiseen ja sitä kautta tuoda
mahdollisuuden jopa parempaan omaan elintasoon kuin siihenkin, että pystytään
hankkimaan kunnille ja valtiolle verotuloja. Mutta täsmennän
vielä kysymystäni koskien 600 euron ansaintarajaa.
Onko siinä sitä vaihtoehtoa, ja onko se miten
joustava? Onko tuo raja kategorinen, että millinkin yli, onko
siinä se verotusvuoden aikainen tarkastelu voimassa?
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitän ministeriä vastauksista,
mutta koskien aivan samaa asiaa, mihin ed. Hoskonenkin puuttui,
kysyisin ministeriltä vielä uudestaan tästä ansaintarajasta
nimenomaan sillä perusteella, koska tässä lainsäädännössä on
paljon positiivista, aikooko hallitus puuttua pelkästään
jo tämän selvityksen perusteella, jota Mika Vuorela
on tehnyt, siihen, että tämä ansaintaraja
voisi nousta, jotta se loisi aidon mahdollisuuden ihmisille hakea
osa-aikatyötä tai sitten mahdollisesti työtä yleensäkin, koska
tämä 600 euron raja tämän päivän
palkkatuloilla on kyllä aivan liian matala.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Juuri tästä on aika
lailla käyty kolmikantaiset neuvonpidot ja tähän
on niissä päädytty.
Keskustelu päättyi.