Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! I denna proposition föreslås
att 30 och 39 § i självstyrelselagen ändras.
Det handlar om två helt olika ärenden som av en
händelse finns i samma proposition. Den ena ändringen
föranleds av statens regionalförvaltningsreform
och berör egentligen inte alls Åland på något
annat sätt än att eftersom det inte längre
kommer att finnas några länsstyrelser i riket
så ska också länsstyrelsen på Åland
byta namn till Statens ämbetsverk på Åland,
men arbetsuppgifterna försvinner inte. Då myndigheten
finns omnämnd på ett ställe i självstyrelselagen
så sker detta genom en ändring av självstyrelselagen.
Landshövdingarna försvinner i Finland utom en,
nämligen landshövdingen på Åland,
och många har frågat varför. Jo, därför
att landshövdingen på Åland alltid har
haft en särskild ställning. Han har varit statens
ombud, eller rikets som vi säger, och det har också tidigare
funnits förslag om att han i likhet med statens representant
på Färöarna och Grönland skulle
kallas riksombudsman för att särskilja honom från
vanliga landshövdingar. Ålands självstyrelse
grundar sig inte på grundlagen, i den finns bara sagt att Åland har
självstyrelse i enlighet med vad som stadgas i självstyrelselagen.
Självstyrelselagen i sin tur bygger på Nationernas
förbunds beslut från 1921 i Genève. I Ålandsöverenskommelsen
mellan Finland och Sverige gavs nämligen landshövdingen,
liksom även republikens president, en alldeles särskild ställning
som jag inte här ska gå in på. Det är
antagligen anledningen till att Åland får behålla
sin landshövding. Man vill inte ändra på denna
konstruktion som utgör en del av den internationella konfliktlösningen.
Det finns inte heller längre något behov av att ändra
titeln för att särskilja honom från andra.
Den andra ändringen kan sägas vara ännu
mer teknisk. Exakt samma ändring godkände riksdagen
den 18 december 2008 och var en följd av att konsumentrådgivningen
omorganiserades i riket. Så varför är
den nu här igen? Jo, därför att lagtinget
inte godkände den. Och varför gjorde inte lagtinget
det? Jo, därför att den enligt deras åsikt
inte behandlats på rätt sätt i riksdagen.
Lagändringen hade inte som alla tidigare ändringar av
självstyrelselagen varit till grundlagsutskottet, specialutskottet
för åländska frågor i riksdagen.
Och som bekant måste landets båda lagstiftande
församlingar godkänna ändringar av självstyrelselagen
för att bli gällande.
Det visade sig dock att inget fel hade begåtts. Enligt
74 § i grundlagen ska grundlagsutskottet ge utlåtanden
om grundlagsenligheten över ett lagförslag som
föreläggs utskottet, och enligt talmanskonferensens
allmänna anvisningar ska grundlagsutskottet behandla frågor
i anknytning till Ålands självstyrelselag. Utskottet
ska alltså behandla självstyrelselagen om och
när den kommer, och hittills har den alltid kommit. Efteråt var
alla överens om att det inte fanns någon bestämmelse
som säger att alla ändringar av självstyrelselagen
automatiskt ska remitteras till grundlagsutskottet, men att alla ändringar ändå alltid
ska remitteras dit. Det borde alltså ha funnits en sådan
regel och jag utgår därför ifrån
att den olycksaliga behandlingen har lett till att en sådan
regel kommer att införas i de allmänna anvisningarna
snarast möjligt.
Herr talman! I sammanhanget kan nämnas att enligt
77 § i grundlagen ska en lag som riksdagen godkänt
men presidenten inte stadfäster gå tillbaka till
riksdagen, men där finns inte reglerat vad som ska hända
när lagtinget förkastat samma lag. Kanske ett ännu
värre problem, om det inte som nu fick en elegant lösning
genom att lagändringen så snabbt kom tillbaka
till riksdagen för en korrekt behandling.
Keskustelu päättyi.