8) Hallituksen esitys laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta
annetun lain liitteen muuttamisesta
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Suomi on alkoholin läträämisen
ennätysmaa. Siinä pääsemme Pohjoismaiden
kärkisijalle. Kulutus on noussut ripeästi, ja
samalla alkoholiperäiset taudit tai alkoholimyrkytykset
kuolinsyynä ovat lisääntyneet. Vuonna
2007 kirjattiin 27 000 hoitojaksoa, joissa päädiagnoosi
oli alkoholisairaus. Herää kysymys itse asiassa,
miksi aikoinaan tarvittiin kieltolaki. Oliko niin, että jukuripäinen
kansamme ei noudata viisaita neuvoja, vaan tarvitsee pakkoa? Pojasta
polvi paranee. Näin ainakin uskon tässäkin
kysymyksessä olevan.
On hyvä, että alkoholiveroa nostetaan 10 prosentilla,
ja toivon, että nämä ovat viestejä myöskin
kansalle, ja vielä parempi on, että väkevien alkoholijuomien
hinnat nousevat noin kaksi kertaa enemmän kuin oluen ja
viinin hinnat. Hinta on yksi tehokkaista keinoista alkoholin kysynnän
laskemiseksi. Verojen alentaminen vuonna 2004 nosti kulutuksen hypähdysmäisesti
ylös. Eniten nousi väkevien kulutus, eikä tämä varmasti
johtunut vähiten siitä, että väkevien
verotus keveni eniten.
Hölmön viinaveroalennusmyynnin jälkeen viinaveroa
onkin nostettu päämäärätietoisesti ylöspäin.
Kolikon toinen puoli tietenkin on se, että hintaa nostettaessa
myöskin nousee riski siitä, että rajan
yli tuodaan alkoholia. Tallinnan-matkaajista osa tuo kaksin käsin
olutta ja viinaksia niin suuria määriä,
että hyvä että tuliaiset mahtuvat auton
takakonttiin. Tässä tuleekin mieleen, onko meillä mitään
keinoja rajoittaa alkoholin tuontia. EU on esteenä, sanoisi
tässä ed. Soini. Ehkä tämä olisikin
hyvä asia uusien meppien ottaa agendalleen: rajoituksia
tupakan ja alkoholin tuontiin. Nykyinen viinaralli rajan yli on käsittämätön.
Pulloja tuodaan reilusti yli omien tarpeiden.
Ilmassa on onneksi positiivisia signaaleja. Alkoholinkulutuksen
kasvun uskotaan taittuneen. Asenteet alkoholin käyttämiseen
ovat muuttuneet. Muutos näkyy esimerkiksi työpaikoilla.
Aikaisemmin istuttiin pitkiä kosteita iltoja yhdessä juomien äärellä,
tänä päivänä saatetaan
lähteä kävelylenkille sen sijaan.
Nuorissa on myös tulevaisuus. Nuorilla löytyy
tervettä asennetta. Nuorten humalajuominen on vähentynyt
viimeisten kymmenen vuoden aikana. Mustia pilviä sen sijaan
on tullut eläkeläisten osalta. Heidän
alkoholinkäyttönsä on kasvussa. Kuulen
jatkuvasti surullisia tarinoita alkoholisoituneista vanhuksista,
joiden eläkkeet juopporinki yhdessä kuluttaa,
tai vanhuksista, joilla ei yksinäisyyteensä muuta
lohtua ole kuin viina.
On myös riskejä tältä ajalta
kulutuksen kasvun nousulle. Työttömyys tuo mukanaan
turhautumisia. Työttömyys riistää ihmisen
työminän. Tilalle kaivataan lohdutusta. Osa hakee
lohtua pullosta. Sen avulla murheet voi peittää hetkellisesti.
Tässä on paikka perusterveydenhuollolle ja myös
työvoimaviranomaisille huolehtia sekä myös
lähiomaisille, ettei näin käy. Puuttumista
ja ohjaamista tullaan tarvitsemaan näissä vaikeissa tilanteissa.
Alkoholinkulutus ja sen verotus puhuttavat. Se on hyvä.
Päihdeongelmat maksavat yhteiskunnalle paljon. Vuonna 2006
alkoholinkäyttö aiheutti kustannuksia yhteiskunnalle
0,7—0,9 miljardia euroa. On loogista, että alkoholia
käyttävät myös maksavat viinaveron
kautta siihen liitännäiset kustannukset. Tulot
tältä vuodelta tulevat olemaan noin 1,1 miljardia
euroa. Mitä vähemmän alkoholisteja, sitä vähemmän
terveydenhuollon ja sosiaalitoimen kustannuksia ja sitä enemmän
verovaroja muihin tarkoituksiin. Inhimillisesti katsoen päihdeongelmainen
ja hänen perheensä joutuvat kärsimään.
Riippuvuus pulloon on valitettavasti kestävää luokkaa.
On tärkeää, että nyt estetään
uusien riippuvuuksien syntyminen vaikuttamalla nuoriin ja myös
aikuisiin.
Tämänkin lain jälkeen jatkotoimenpiteitä tarvitaan:
alkoholimainonnan rajoittaminen mahdollisesti tuotetietoihin, alkoholin
saatavuuden rajoittaminen tänä päivänä,
kun maitokaupastakin sitä saa lähes — ei
nyt onneksi ihan — ympäri vuorokauden, hinnankorotusten
jatkaminen, painottaminen väkevien puolelle, tuonnin rajoitusmahdollisuuksien
etsiminen. Keinoja löytyy.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Aina ajankohtainen alkoholiasia on tänäänkin
esillä sekä lehdistössä että täällä eduskunnan
salissa. Ilahduttavaa on se, että nuorten päihteidenkäyttö on
vähentynyt. Tämä trendihän on
ollut jo useamman vuoden vallalla, mutta valitettavaa on se, että yhä enemmän
Suomessa kuitenkin alkoholia käytetään.
Ja uusimpien tietojen mukaan se kulutuksen nousu tapahtuu erityisesti
naisten ja ikääntyvien ihmisten kohdalla. Näistä meillä on ollut
kotipalvelun ja kotisairaanhoidon kautta jo hyvinkin paljon huolestuttavia
ennakkotietoja, mutta myöskin päihdeäitien
osalta, naisten osalta.
Sosialidemokraatit esittivät jo viime syksynä alkoholiveron
korotusta budjetissaan, jolloinka arvioitiin, että sillä olisi
saatu useamman sadan miljoonan tulot valtiolle. Nyt se ollaan toteuttamassa
ja ollaan menossa tässäkin kohden oikeaan suuntaan,
kun hinta ja saatavuus ovat ne kaksi todennetusti parasta keinoa
vähentää kulutusta tai ainakin estää sen
kasvaminen.
Samalla olisin kyllä halunnut nähdä,
että meillä käytettäisiin näitä muitakin
keinoja. Muun muassa saatavuuden osalta meillä on viime
vuosina paikkojen määrä sekä anniskelun
että myynnin puolella moninkertaistunut. Meillä olisi
lisää keinoja muun muassa sosiaalisten vaikutusten
arviointiin, jonka voisivat tehdä alueella olevat asukkaat
ja viranhaltijat, samalla kun anotaan uusia anniskelu- ja myyntipaikkojen
lupia. Toinen saatavuuteen vaikuttava asia on se, että kun
meillä sitten myynnin tai anniskelun valvonnassa tulee huomatuksi
rikkeitä ja annetaan kieltoja, niin kiellot ovat tällä hetkellä usein
vain muutamia viikkoja, jolloinka ravintola laittaa lapun, että "remontti",
minkä jälkeen toiminta jatkuu aivan kuin mitään
ei olisi tapahtunut, jotenka tälle puolelle olisi hyvin
paljon mahdollista ottaa tiukempaa linjaa.
Asiat ennaltaehkäisyn puolella ovat myöskin hieman
rempallaan, sillä kun alkoholiohjelma oli hyvässä vauhdissa,
tämä hallitus päätti jatkaa
sitä, mutta niin, että sille ei annettu enää yhtään
euroa käyttöön. Tällä hetkellä siis
alkoholiohjelmaa toteutetaan paperilla, mutta yhtään
hankerahoitusta ei ole koko maassa tähän olemassa.
Toinen puoli, mikä liittyy mainontaan erityisesti mielikuvamainonnan
osalta, oli valtioneuvoston periaatepäätöksessä.
Kun on linjattu pitkälti eri toimenpiteitä, millä alkoholiasioihin
vaikutetaan, on siellä kirjoitettu mielikuvamainonnan rajoittaminen.
Tätä ei vieläkään ole
tuotu tähän saliin, vaikka siitä on nyt
ainakin 5 vuotta, kun tämä valtioneuvoston periaatepäätös
on tehty ja tässä salissa päätetty.
Sitä vastoin olemme saaneet kuulla, että muun
muassa Panimoliitto sai palkinnon omasta kampanjastaan. Menemme siis
aivan toiseen suuntaan kuin oli tarkoitus näillä valtioneuvoston
periaatepäätöksillä alkoholipoliittisista
linjauksista.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on todellakin varsinkin
tänään ajankohtainen aihe, kun lehdistä on
saanut lukea, että Suomessa käytetään
alkoholia muihin Pohjoismaihin verrattuna eniten. On menty ohi Tanskan.
Se on tietysti huolestuttava asia, ja kannatan noin yleisestikin alkoholiveron
nostoa, mutta kuitenkin peräänkuuluttaisin siinä malttia.
Täällä ed. Lauslahti toi esille,
että hinnankorotusta lisätään
ja jatketaan myöhemmin, mutta silloin 2004 tehty veronalennus
kuitenkin oli siinä mielessä hyvä — se
oli aika raju, iso alennus — että se lopetti esimerkiksi
pirtun ja tämmöisten korvikkeiden salakuljettamisen
ja pelaamisen ja epämääräisen
bisneksen tuolta kaduilta. Tietysti siinä on sitten se
riski, jos lähdetään korottamaan hintoja
liikaa, että Eestistä hakeminen lisääntyy radikaalisti,
ja se olisi vähän huono suuntaus sekin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! En vastusta alkoholin hinnankorotuksia, mutta
silti epäilen, ettei veronkorotus sittenkään
enää paljoa vaikuta monen käyttäytymiseen,
koska tottumus on ehtinyt iskostua jo moneen käyttäjään
ja hinnankorotus ei paljoa hankintaan vaikuta.
Keskustelu päättyi.