5) Laki metsälain 18, 19 ja 22 §:n
kumoamisesta
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoitteeni n:o 39, laki metsälain
18, 19 ja 22 §:n kumoamisesta, lähtee tietystä ihmettelystä,
että metsänhoidon laiminlyönti tuottaisi niin
ankaria rangaistuksia kuin nykyisessä laissa on. Äsken
juuri pohdittiin, että rikoksen ja rangaistuksen pitäisi
olla kohtuullisessa suhteessa. Äsken puhuttiin ihmiseen
kohdistuvasta rikkomuksesta edellisen asian yhteydessä.
Tässä on kysymys oman omaisuuden järkevän
hoidon laiminlyönnistä, josta tulisi nykyisten
lakien mukaan, jos lakeja sovellettaisiin, kovia rangaistuksia aina
vankeutta myöten. Tässä suhteessa tämä tuntuu
perin oudolta. Näkisin, että tämän
kaltaista ei tarvittaisi. Rangaistukseksi riittää,
että jos omaa omaisuuttaan, tässä tapauksessa
metsäomaisuutta, huonosti hoitaa, niin siitä kärsii
taloudellisen vahingon. Kun tässä edelleen on
kuitenkin tietyt mahdollisuudet hoitaa tämä asia
normaalina metsänkasvatuksen hoitotoimena niin, että metsänhoidosta
pidetään huolta, näkisin, että tämän
kaltainen kohtuuttomia rangaistusseuraamuksia tuottava lainsäädäntö,
mikä tällä hetkellä vuonna 97
voimaan tulleen lain mukaan on voimassa, tulisi muuttaa kohtuullisemmaksi.
Nythän metsärikkomuksista rangaistusseuraamuksena
voimassa olevan lain mukaan on sakko tai enintään
kahden vuoden vankeusrangaistus. Kahden vuoden vankeusrangaistus
siitä, jos on jättänyt oman metsänuudistuksen
huonolle hoidolle, on kyllä kohtuuton. Metsänuudistuksen jättämisestähän
kärsii omistaja itse taloudellisesti, ennen kaikkea siinä kohdistuu
välitön vahinko omistajaan itseensä.
Näin ollen järkevä metsänomistaja
ei tuota tee.
Edelleen näen, että tässä on
tietyllä tapaa kuitenkin kysymys siitä, että luonto
asian, jos ajatellaan pitkässä ajan kulussa, kuitenkin
hoitaa niin, että sieltä ympäristöstä sen
verran puun siemeniä lentää. (Ed. Rajamäki:
Ei pidä paikkaansa!) — Kyllä niitä lentelee
kauaskin. Pitkässä juoksussa luonto sitä hoitaa,
ei se pysyvästi jää aukoksi kuin joissakin
aivan erityisolosuhteissa. (Ed. Rajamäki: Tuolla aloitteella
Keski-Suomen metsäteollisuus ajetaan alas!)
Toisin sanoen minä näen, että rangaistukseksi riittää se,
että vahinko koetaan itse, ja toimitaan muun lainsäädännön
puitteissa sen sijaan, että pannaan omalle omaisuudelle
huonosta hoidosta tuotetun vahingon johdosta vankeuteen.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun eduskunnan dynaaminen kaksikko eli edustajat
Oinonen ja S. Lahtela ovat liikkeellä, silloin aina täytyy
irrottaa varmistimet. Niin tässäkin tapauksessa.
Kun eduskunta käsitteli muutama vuosi sitten uutta
metsälakia, ei siihen eduskuntaan kukaan Suomen kansalainen
ollut keksinyt äänestää sellaisia
edustajia, jotka saattaisivat esittää jotakin tämän
kaltaista. Mutta kansan tahto on puhunut, edustajat Oinonen ja S.
Lahtela istuvat täällä vakaasti tuoleillaan,
parhaillaankin paikalla, ja niin me käsittelemme tätä hengentuotetta,
joka on vallankumouksellinen.
Arvoisa puhemies! Historiallisesti on syytä muistaa
nimittäin se, mitä metsähoidollemme oikein
kuuluu, mikä on metsänhoitomme perinne. Mehän
olemme perineet nykyisen metsänhoitokulttuurimme, josta
me olemme olleet erittäin laajasti yksimielisiä,
Saksasta, jossa metsänhoitokulttuurilla on erittäin
vanhat perinteet. Saksassa on omaksuttu jo kauan kauan sitten metsän hävittämättömyyden
periaate, josta on tullut sukupolvien perinne, joka siirrettiin
sitten suomalaiseen kulttuuriin muun muassa sitä kautta,
että suomalaiset metsänhoitajat kävivät
oppia saamassa Saksassa ja kokemassa sen, mitä tämä kulttuuri
Keski-Euroopassa merkitsee.
Jos tällainen lakialoite olisi Saksan liittotasavallan
liittoparlamentissa käsittelyssä, niin kyllä sananvalinnat
olisivat vielä paljon rajumpia kuin ne, joita äsken
yritin heikolla mielikuvituksellani loihtia pöytäkirjaan.
(Ed. S. Lahtela: Tuhottuja metsiä vain!)
Erittäin mielenkiintoista tämä asia
on myös siinä katsannossa, mitä tuli
lausuttua eduskunnan juuri äsken käsittelemän
koulukiusaamista koskevan lakialoitteen kohdalla. Siinä ensinnäkin
ed. Oinonen ylisti ed. Lehtimäkeä ja hänen hengentuotettaan
yli kaiken. Ed. Lehtimäki lausui: "Rangaistuksen olemassaolo
estää rikoksia." Edelleen ed. Oinonen itse, kehuttuaan
yli kaiken ed. Lehtimäkeä ja hänen aloitettaan,
totesi, että kun tehdään rikoksia, tarvitaan
puuttumista. Ja nyt, arvoisa puhemies, edustajat Oinonen ja S. Lahtela
tuovat meidän arvioitavaksemme esityksen, jossa esitetään
metsälain 18, 19 ja 22 §:n kumoamista. Ed. Oinonen
perustelee esitystään puhujakorokkeelta, että kysymys
on omasta omaisuudesta ja sen hoidon laiminlyönnistä.
Siinä sitten kokee taloudellisen tappion, ja siinä kaikki.
Arvoisa puhemies! Meillä ei kuitenkaan lähdetä suomalaisessa
metsälainsäädännössä näin yksioikoisesta
mallista, koska se, että meidän maamme on metsäpeitteinen,
se, että metsä on hyvin hoidettu, on kansallinen
kysymys. Se ei ole metsänomistajien, edustajien Oinosen
ja S. Lahtelan, oma asia yksinomaan, vaan se on kansallinen kysymys.
Nyt kun olemme Euroopan unionin kulttuurissa, se on myös
yleiseurooppalainen kysymys. Siksi, kun esitetään
jotakin tämän laatuista, siihen täytyy
ehdottomasti sanallisesti puuttua.
Minä uskon, että tämä lakialoite
tullaan hautaamaan eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnassa
syvimpään hautaan, minkä se valiokunta
on ikinä historiansa aikana pystynyt kaivamaan, ja tämä monttu
täytetään niin karkealla murskeella,
etteivät mitkään voimat, eivät
myöskään edustajien Oinosen ja S. Lahtelan
voimat, pysty sitä mursketta siitä päältä poistamaan. Tämä esitys
tulee raukeamaan hillimättömällä varmuudella
tämän eduskunnan puuhan päätyttyä.
Toinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoro ed. Vistbacka, 1 minuutti.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! En puutu siltä osin ed. Pulliaisen
puheenvuoroon, mikä kosketteli lakialoitetta, mutta kun
hän puhui metsän hävittämättömyyden
perinteestä ja suomalaisesta metsänhoidon perinteestä,
siitä haluaisin todeta vain sen, että tämä perinne
on kyllä viime vuosien saatossa muuttunut aika tavalla.
Muistan aikoja, jolloin metsäammattilaiset pakottivat hävittämään
kaikki koivut metsistä jne., mutta nyt tilanne on muuttunut.
Sama tilanne oli myös avohakkuun osalta, jota haluttiin
suosia hyvinkin paljon, ehkäpä vähän
liikaakin. Siltä osin voi sanoa ehkä näin,
että perinne tavallaan on muuttunut parempaan suuntaan
tänä päivänä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On syytä nähdä metsä puilta
ja päinvastoin. Kun oli kysymys siitä, että koivuja
hävitettiin, sehän oli erittäin suuri
metsänhoidollinen virhe yksinkertaisesti, koska nyt tällä hetkellä sen
puun kantohinta on korkeampi kuin metsään jätettyjen
puulajien kantohinta. Metsän metsänä hävittämättömyyden
periaatteesta ei ole tingitty hetkeäkään.
Sen sijaan on metsän rakenteisuusfilosofiassa esiintynyt
juuri niitä muutoksia ja ajan virtauksia, jotka ed. Vistbacka
aivan oikein kuvasi juuri äsken.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Myöskin hyvin tietoisena siitä,
että tämä aloite ei lainkaan häiritse
maa- ja metsätalousvaliokunnan normaaleja työpäiviä eikä työviikkoja,
haluan metsäpoliittista keskustelua kuitenkin käydä, koska
kovin harvoin sitä täällä käydään.
Täytyy sanoa, että tämä onkin
tämän aloitteen suurin merkitys, että pystymme
metsäpolitiikasta muutaman sanan täällä tänään
vaihtamaan.
Ensinnäkin tietysti metsätalouden kansantaloudellinen
ja aluetaloudellinen merkitys on erittäin suuri erityisesti
keskiselle, itäiselle ja pohjoiselle Suomelle. Osittain
näistä syistä johtuen tietysti metsälainsäädännön
kokonaisuudistus, joka 20-luvun jälkeen ensimmäisen
kerran suoritettiin juuri 97 lainsäädäntötasolla
ja jota edelsi yli vuoden kestänyt metsälakikomitean työ,
johon myöskin osallistuin SDP:n edustajana, oli erittäin
mittava ja merkittävä senkin takia, että siinä kestävän
metsätalouden perusteet samoin kuin rahoitus ynnä muut
metsälakien keskeiset tavoitteet pystyttiin hyvässä konsensushengessä,
kuten ed. Pulliainen totesi, myös komiteassa niin kuin
eduskunnassa, valiokunnassa ja salissa, säätämään.
Ainoastaan erilleen metsälakien kokonaisuudistuksesta jätetty
metsänhoitoyhdistyslaki traagisella tavalla menetti hallituskannattajansa
tässä salissa; taisin jäädä ainoaksi, joka
oli hallituksen alkuperäisen esityksen takana. Mutta se
oli erillisen työryhmän työ, eli kokonaisuudistus
sinällään meni hyvin.
Metsälakikomiteassa herättivät erittäin
paljon keskustelua tietysti nimenomaan metsien uudistamisen, metsien
hävittämisen, ensiharvennusten ongelmat, koska
Suomella ei ole varaa kansantaloudellisesti siihen, että meillä on
satojatuhansia hehtaareja laiminlyötyjä uudistamis-
ja ensiharvennusaloja. Sillä on suuri kansantaloudellinen
merkitys plus tietysti yleensä metsäluonnon muu
moninaismerkitys, ja nämä erittäin tärkeät
tavoitteet olivat siinä yhteydessä esillä.
Komiteassa oli jonkin verran erilaista näkemystä,
samoin kuin eduskunnassa, esimerkiksi metsänuudistamisaikamääreiden
ja velvoitteiden pituuksista. Tämän tyyppistä keskustelua toki
käytiin. Muun muassa sosialidemokraatit olisivat halunneet
pontevammin taata ensinnäkin sen, että metsien
uudistaminen ja ensiharvennus varmistetaan, ja toisaalta myöskin
olisimme halunneet metsäkeskusten valvovan roolin ja ohjaavan
roolin voimistamista. Tässä yhteydessähän
niin sanottu koppalakkimalli jäi komiteassa vähemmistöön
ja tuli neuvonnan ja viranomaistoimien sekajärjestelmä,
joka ei ole kyllä ehkä välttämättä paras
mahdollinen. Itse asiassa on nyt ilmennyt eri puolilla Suomea, että hyvien
metsälakien valvonta ei ole oikeastaan onnistunut. Eräillä alueilla
metsäkeskukset ilmeisesti ovat jopa tyystin tässä vaiheessa
laiminlyöneet niiden seurannan ja puuttumisen laiminlyönteihin.
Vähintä, mitä tässä yhteydessä nyt
todella tarjotaan, on se, että ryhdytään
pohtimaan sitä, pitäisikö katsoa läpi
sormien sitä, että toimitaan piittaamattomasti.
Mielenkiintoista on sinällään se, että meillä on
maassa metsänomistajia, joilla on varaa pitää metsää negatiivisella
korolla. He ovat sen verran varakkaita, että heillä on
mahdollisuus siihen. (Ed. S. Lahtela: Mitä se tarkoittaa!) — Nimenomaan
se tarkoittaa sitä, että uudistamattomien ja ennen
kaikkea ensiharventamattomien metsien tuotto — ed. S. Lahtela,
käykää kysymässä metsänomistajilta — on
hivenen erilainen kuin hoidetun metsän tuotto. — Tässä suhteessa
on siis päinvastoin nyt korostettava sitä, että on
ilmeisesti eduskunnankin taholta seurattava tarkemmin metsäkeskusten
toimintaa sillä tavalla, että esimerkiksi metsälainsäädännön
tavoitteet toteutuvat ja voidaan tältä osin myöskin katsoa,
että metsälait onnistuneella tavalla myös käytännössä näkyvät.
Itse asiassa kysymys on laajasti koko metsäteollisuuden
kilpailukyvystä ja metsäteollisuuden toiminnan
jatkuvuuden turvaamisesta maassamme. Jos puuhuollon saatavuudessa
ja puuraaka-aineen saatavuudessa on epävarmuutta, on selvää,
että itäiselle ja keskisellekin Suomelle tärkeä metsäteollisuus
ei kapasiteettiaan ainakaan kasvata. Itse asiassa raaka-aineen saatavuus
on juuri uudistamisesta ja ensiharvennuksesta myöskin kiinni.
Tältä osin tehtiin erittäin suuri
vahinko suomalaisen metsäteollisuuden investointikynnystä nostaen,
kun Ahon porvarihallitus Simonkadun ohjeiden mukaan päätti
muuttaa pinta-alaperusteisen metsäverotuksen myyntiverotukseksi.
Siinä tietysti sillä hetkellä, kun tilanne
oli se, että kantohinta oli erittäin alhainen,
ajateltiin, että nyt on taktisesti viisaampaa suhdannepoliittisesti siirtyä pinta-alaverotuksesta
myyntiverotuksen puolelle. Loppujen lopuksihan siinä tietysti
kävi huonosti, kun kantohinnat nousivat. Tämä oli
ennen kaikkea lyhytnäköistä lähestymistä sikäli, että metsäteollisuushan
koki tämän ja aiheestakin ongelmaksi, koska pinta-alaperusteinen
verotus olisi enemmän suosinut myöskin uudistamispuolta.
Nyt on vaara, että myyntipainotteinen verojärjestelmä ei
suosi uudistamista eli toisaalta sotii metsälainsäädännön
hyviä tavoitteita vastaan verotuksellisin ja muin syin.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana myös metsäasioista.
Ensinnäkin ed. Oinonen totesi, että kysymys on
metsän kohdalla oman omaisuuden hävittämisestä ja siitä ei
pitäisi rangaista. Mielestäni metsänhoidossa
on kyllä kysymys aika lailla ylisukupolvisesta toiminnasta:
jos minä nyt hoidan huonosti metsiä, niin siitä tietysti
kärsin minä, mutta kärsii myös
muutama seuraava sukupolvi. Tällä hetkellä valtio
tukee metsien hoitamista ja Kansallista metsäohjelmaa toteutetaan
ja ohjelma edistyy erittäin hyvällä tavalla.
Se on kiitettävä asia. Enkä tiedä näistä sanktioista;
en ole vielä kertaakaan kuullut, että ketään
suomalaista olisi tuomittu vankilaan siksi, että metsää olisi
hoidettu huonosti. Voi olla, että joitakin olisi syytä tuomita,
koska metsä on erittäin keskeinen asia Suomelle
ja suomalaisille ja metsästä saadaan sen verran
rahaa tähän yhteiskuntaan, että metsiä kyllä kannattaa
hoitaa hyvin.
Sitten ihan lopuksi: Olen kyllä aika lailla eri mieltä kuin
ed. Rajamäki siitä, mitä on tapahtunut
sen jälkeen, kun metsäverotuksessa on siirrytty
myyntiverotukseen. Ehkä ed. Rajamäen analyysi
siitä, mitä metsissä tapahtui, ei välttämättä ole
ollenkaan oikea. Kannattaa muistaa, että siinä takana
oli vähän laajempiakin verouudistuksia kuin pelkästään
se, verotetaanko puuta pinta-alan perusteella vai myynnin perusteella.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minusta tämä lakialoite
ei mikään vähäinen ole alun
perinkään ollut jätettäessä,
mutta sitä, että se on saanut erityisen huomion
täällä ja sitten myöskin allekirjoittaneet
ovat saaneet dynaamisen leiman, pidän erityisen uljaana
ja näyttävänä. Mutta veljet
siellä vasemmalla eivät oikein ole ymmärtäneet,
mistä tässä on varmaan kysymys. Edustajat
Pulliainen ja Rajamäki ovat nähneet tässä asiassa
sellaisen uhkakuvan, että tässä olisi
ikään kuin kansantalouden kaatamisesta kysymys.
Kyllä selkeästi ed. Rajamäki kehotti
allekirjoittanuttakin tutustumaan ja syventymään
asiaan ja ottamaan yhteyttä metsänomistajiin tässä asiassa.
Siinä mielessä tämä on varsin
helppoa: kun täältä menen salin ulkopuolelle,
niin lähimmästä peilistä voin
synnyttää keskustelun, jossa katsotaan, miten
metsänomistaja vastaa tähän asiaan, mitä ensiharvennuksen
osalta on tehtävä ja miten uudistamistyöt
pitää nopeimmin saattaa kuntoon ja järjestykseen.
Käsittääkseni ensiharvennukseen puun
osalta ja hakkuiden myöhästymisen osalta ed. Rajamäki
siellä maa- ja metsätalousvaliokunnassa voisi
erityisen paljon syventyä ja ryhtyä edistämään
niitä toimenpiteitä, joilla tämä asia
saadaan järjestykseen ja kuntoon, koska sillä erityisesti
on merkitystä arvopuun tuottamisessa ja sillä on
myös merkitystä yhteiskunnan eri teollisuudenhaarojen
pyörittämisessä ja liikkeellä pitämisessä.
Mitä uudistamiseen tulee, niin luulen, että vastuullinen
metsänomistaja, niin kuin ed. Oinonen perusteli, hoitaa
sen ensi tilassa kuntoon ja hoitaa sen niin kuntoon, että mitä nopeammin
se on tehty, sen helpommalla siitä pääsee.
Mitä taas tulee siihen, että metsää raiskataan, siis
suorastaan hävitetään, siinä mielessä metsälaki
kaikkine keinoineen, jopa tämän vankeustuomion
osalta, antaa erinomaisen mahdollisuuden. Kyllä tässä nyt,
kun allekirjoittajana mukana olen ollut, vanha kaupallinen periaate
tuntuu sellaiselta, että kun jostakin lähdetään
liikkeelle, on varaa tinkiä. Jos tästä nyt
hiukan tingitään, niin kyllä siinä sen
vankeustuomion rinnalle ehkä, jos vankeustuomio poistetaan,
jokin sakko jää. Tämä mielestäni
passaa ja käypi, mutta yleensä ottaen tässä asiassa
nähdään se, että metsäkeskukset
ovat ryhtyneet tämän perusteella kirkastamaan
siipiänsä ja esittämään
ed. Rajamäen kaipaamaa koppalakkimallia tässä asiassa,
että löydetään metsänomistajasta
aina syyllinen, vaikka syyttömänä esiintyisikin.
Ed. Vistbacka viittasi siihen, että vankilaan ei ole toimitettu, mutta
mielisairaalaan kyllä. Nämä ovat varsin ikävää luettavaa,
kuultavaa ja nähtävää nämä aiheet
tällaisina olemassa. Sen pohjalta ylenmääräinen
mielivalta tulisi jyrkästi karsia ja kaivaa tästä asiasta,
tämän asian takana olevista järjestelmistä,
pois.
Ymmärrän kyllä suuresti kunnioittamani
ed. Pulliaisen näkemyksen tässä asiassa.
Jäi vain kertomatta se, että pahimmat rikkeet,
joihin voidaan viitata ja nähdä, ovat nimenomaan
pesäpuita, kolopuita, lähteitä, nevanlaitoja
ja niin edelleen, luonnon museointiin liittyviä asioita.
Nämä ovat semmoisia, jotka tulevat esille. Ymmärrän varsin
hyvin senkin, että kun tämän metsälain
soveltamisen myötä on ikään
kuin pitkälti ylilyöty, niin teollisuus on muuttunut
sen näköiseen asetelmaan ja otteeseen, ettei uskalleta
edes hakata järkevästi, vaan pelätään
kaikenlaista puronlaitaa ja muuta, jotka myrsky kaataa sikin sokin
ja saa todellisen rydön metsämaisemaan aikaiseksi.
Kyllä pitäisi näissä asioissa
järkeä käyttää.
Erityisesti ed. Rajamäelle haluaa muistuttaa tässä asiassa,
että tämän suojelun takana on ollut erinomaisen
monta suunnitelmaa, eikä myöskään
ed. Pulliainen näistä mitenkään
vähäisille ansioille mielestäni jää.
Monenlaista Naturaa on ollut olemassa. Se on nimenomaan ollut se,
joka on kiihdyttänyt vanhojen metsien hakkuuta ja kaatamista
niin, että vahingossakaan isännän, jos järkevästi
ajattelee taloudellisesti omaa perhettään ja tulevaisuuttaan
ja myös metsän tehokasta käyttöä,
ei ole missään mielessä ollut järkevää eikä säädyllistä suojella
omaehtoisesti mitään, koska sen jälkeen
sinne tulee kohta joku nauhamies, joka piirtelee sinne kaikenväristä kreppiä, ja
sitten alkavat kartat levitä niin, että suojellaan, suojellaan
ja suojellaan vielä vähän lisää,
kun alue on muuten pieni.
Tämä on kuulkaa edustajat sellainen asia,
että siltä osin meidän pitäisi
vetää pikkuisen pakkia ja nähdä enempi
kannustavuutta, niin että oman metsän suojelu
ja järkevä hoito voitaisiin yhdistää,
ettei siinä olisi yhteiskunnan ulkopuolista painostusta
ja hiostusta. Uskaltaisin sanoa, että lievästi
otettuna vähän ryöstöilmapiiri
on ollut olemassa nimenomaan suojelun perusteella.
Tähän nähden katson, että tämä aloite
kyllä varmasti tehtävänsä on
tekemässä, koska metsäkeskusten asema
pitäisi enemmän olla, niin kuin ed. Rajamäki
kuulutti, ei koppalakkimalli, jota kaipasitte, vaan neuvova malli
niin, että sieltä tulisi oikean tyyppistä ohjelmaa,
että yhteistyössä metsäkeskusten,
metsänhoitoyhdistysten, metsänomistajien kanssa
tämä asia vietäisiin eteenpäin
eikä syntyisi eipäs-juupas-sakotus-linnatuomio-vaihtoehtoa.
Kaiken kaikkiaan, herra puhemies, näen myönteisenä tämän
asian sillä lailla, että näyttää siltä,
että tämäkin puheenvuoro on nostamassa muutaman
vastauspuheenvuoron, mutta sinänsä olen pettynyt,
että osa edustajista ei ole sitä vielä pyytänyt.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. S. Lahtelalle, että ed.
S. Lahtela oli jättänyt tuon metsälain
kokonaisuudessaan lukematta. Sieltä löytyvät
lain tekstistä kaikki vastaukset niihin ongelmiin, joita
hän oli näkevinään äsken
tässä juuri. Ei muuta.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmastikin pääsääntöisesti nykyinen
metsälaki on tarkkaan harkittu ja sisällöllisesti
asianmukainen, mutta ed. S. Lahtela tarkasteli puheenvuorossaan
lakialoitteen tueksi myös metsiensuojelukysymystä.
Siihen liittyen haluan kommentoida, että varmasti metsien
suojelun osalta meillä on syytä pysähtyä osittain
uudelleenarviointiin. Nimittäin nythän ollaan
Etelä-Suomen metsiin tekemässä suojeluohjelmaa
ja tämä on siirtymässä jo käsittämään
osaa Lappia. Täällä nämä käsitteet
tavallaan saavat jo semmoista vapautta, että minusta tähän
maa- ja metsätalousvaliokunnassa tulisi kiinnittää selvää huomiota.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Edustajakaimalle voisi todeta, jotta osin hän
oli oikeassa, siinä mielessä, että sellaista
yltiöpäistä suojelua joissakin tapauksissa
on tehty ja nyt, niin kuin ed. Karjula totesi, Etelä-Suomen
metsien osalta ollaan tekemässä; siinä pitäisi
olla järki kädessä.
Nykyisen metsälain osalta en minä sinällään näkisi
ihan noin kovia juttuja kuin Seppo Lahtela totesi äsken,
koska kuitenkin jos tuomitaan jostakin, siinä on jo tietoisesti
tehty rikos. Minusta siinä tapauksessa pitääkin
joitakin rangaistuksia olla. Nykyinen metsälaki kuitenkin
näyttää tänä päivänä täyttävän
metsärauhan velvoitteet, joita vaaditaan Suomessa ja myös
EU:hun päin.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vaikka ed. Pulliainen poistuikin juuri
salista, toteaisin tähän asiaan, ed. Pulliaisen
viittaukseen, että allekirjoittanut ei ole perehtynyt metsälain
sisältöön, että eräiden
muiden uudistusalojen osalta, vakiintuneen taimikon osalta, erään äänestäjän
taikka useammankin äänestäjän
aloitteesta olen perehtynyt harvinaisen hyvin. (Ed. Rajamäki:
Se on luetun ymmärtämiskysymys!) En väitä,
että hallitsisin sen täydellisesti, mutta tunnen
omaksuneeni keskivertoeduskuntaa paremmin sen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiittää ed.
Pulliaista erittäin kuvarikkaasta kielenkäytöstä ja
hyvin voimakkaasta puheenvuorosta. Valitettavasti hän ei
ole enää kiitoksia kuulemassa, mutta voinee lukea
ne pöytäkirjasta.
On todella hyvä, että syntyy myöskin
elävää kieltä tähän
eduskuntakeskusteluun ja vähän väriäkin
elämään. Muistan, että uusien
edustajien koulutustilaisuudessa kehotettiin käyttämään elävää kieltä.
Ed. Pulliainen on varmasti aikoinaan ollut tuollaisessa tilaisuudessa,
kun hän sen erinomaisen hyvin taitaa. Ihan kiitokset siitä.
Uskon, että ed. Pulliaisen kanssa olemme molemmat tästä linjasta
samaa mieltä, että metsien pitää kasvaa
ja niitä pitää hoitaa.
Ed. Rajamäen kanssa olemme samaa mieltä, että perusongelma
varmasti tässä on valitettavasti Ahon hallituksen
aikana tullut metsänmyyntiverojärjestelmä,
joka on pääsyyllinen siihen, että tällaisia
ongelmia tulee. Minä osaltani haluan tuosta sanoutua irti.
Kävin valistamassa silloisia Ahon hallituksen ministereitä.
(Ed. Rajamäki: Niin minäkin yritin!) Kävin
valistamassa mainittua Simonkatua ja yritin sanoa, että tulossa
ollut metsänmyyntiveromalli ei ole talonpoikainen malli
ollenkaan eikä ole metsänhoidollinen eikä metsiä kasvattava
malli, mutta ymmärtämystä en saanut noille
näkemyksille. (Ed. Rajamäki: Juuri niin!) Toivon,
että sitä löydettäisiin nyt.
Ennakoin silloin, että tapahtuu juuri näin, että metsistä eivät
sitten sen jälkeen, kun on puut otettu pois, kaikki metsänomistajat
halua pitää huolta. Tämä oli
selvästi näkökohta, jonka ennakoitsin. Tässä sitä nyt
sitten ollaan.
Jos olisi asiaa hoidettu siten, että olisi pidetty vanha
pinta-alavero voimassa, sitä olisi voitu kehittää.
Sitä olisi voitu kehittää sillä tavalla,
että veroa olisi muutettu, jos se olisi johtanut kohtuuttomuuksiin
progression takia, niin kuin se johti siinä tapauksessa,
jos muutoin verovelvollisen tulot olivat korkeat. Silloin metsästä tuli
kohtuuton vero. Tälle olisi voitu laatia ihan oma systeeminsä,
semmoinen verotus, joka olisi kannustanut metsänomistajia
metsänhoitoon sillä tavalla, että se
olisi sanktioinut silloin, jos metsiä hoidetaan huonosti,
ja kannustanut siihen, että voidaan hoitaa metsiä hyvin.
Elikkä vanha pinta-alavero oli talonpoikainen malli sukupolvesta
sukupolveen ja kannustava jo järjestelmänä,
mutta lyhytnäköisesti tehtiin virhe, jonka toivon
eduskunnan vielä korjaavan. Tästäkin
minulla on viime vuonna jättämäni lakialoite.
Näin näitä ongelmia, että metsä jätetään
hoitamatta, ei tulisi.
Ed. Pulliainen vertasi sitä, että edellisessä kysymyksessä toin
voimakkaasti esille erilaisia rangaistuksia. Näin, että siinä oli
kysymys ihmiseen, inhimillisyyteen, fyysisesti tai psyykkisesti kohdistuvasta
vammasta. Nyt on kysymys luontoon, jota suuresti arvostan ja pidän
tärkeänä, ja talouden tuottamiseen kohdistuvasta
vahingosta. Näkisin, että tämä asia
pitäisi hoitaa niillä toimilla, jotka ovat neuvonnallisia,
ja niillä toimilla, jotka ovat metsänhoidollisia,
siten, että metsänomistaja sitten metsänhoitoyhdistysten
toimesta velvoitettaisiin asia hoitamaan ja häneltä perittäisiin
rahat, joilla metsä pannaan asianmukaiseen kuntoon. Näen,
että tämä olisi hoidettavissa muun lainsäädännön
puitteissa kuin sakottamalla. Sakosta ei metsä kasva eikä se
kasva linnaan panemisesta, mutta se kasvaisi sillä tavalla,
että asia saataisiin niin hoidettua, että metsä laitetaan kuntoon
ja sitä kautta saadaan tämä hoidettua.
Tietysti voidaan sallia jonkinlaiset koulukuntaerot eli eri
metsänhoitonäkemysten väli jonkinlaisella
kohtuudella. Olen niiden edustajien kanssa samaa mieltä,
jotka sanovat, että ei se järkevää metsänhoitoa
ole, että se luontaisesti tulisi kuntoon, ei tokikaan.
Kyllä se pitäisi velvoittaa metsänhoidollisesti
saamaan kuntoon. Mutta luonto korjaa virheitään.
Jos ihmiselle tehdään vahinkoa, voi tapahtua paljon
paljon vaikeammin korjautuvia vahinkoja. Siinä suhteessa
näkisin, että sanktio, joka nykyisessä laissa
on, pitäisi nähdä suhteessa muihin lakeihin
ja hoitaa metsänkasvatus kuntoon muulla tavalla.
Todella toivon, että vielä kerran voitaisiin,
ennen kuin pinta-alaverotuksen aika päättyy, palata
asiaan ja saada tämä asia sillä tavalla
kuntoon, että ei tapahtuisi myöskään
verotuksen puolesta ongelmia metsätaloudelle, puuhuollolle,
metsien hoidolle eikä myöskään
metsien uudistamiselle ja ensiharvennuksille.
Jari Koskinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vastauksena ed. Oinoselle pariin asiaan:
Ensinnäkin kun lukee Kansallisen metsäohjelman
taustamateriaalia, sieltä selviää aika
helposti se, että metsien kasvu on Suomessa lisääntynyt viime
vuosien aikana sen takia, että metsiä on hoidettu
hyvin, eikä siihen ole vaikuttanut yhtään
se, että on siirrytty erilaiseen verojärjestelmään.
Jos edelleen Kansallista metsäohjelmaa toteutetaan niin
kuin sitä on toteutettu, edelleen Suomessa metsät
kasvavat vähän paremmin. Jos metsiä hoidetaan
hyvin, ei sillä ole mitään merkitystä,
mikä on verojärjestelmä. Sitä myöten
metsiä voidaan hakata ja käyttää paremmin.
Toinen asia: Jos siirryttäisiin takaisin pinta-alaperusteiseen
verotukseen, se edellyttäisi kaikkien metsien läpikäymistä ja
luokittelemista. Luulen, että sekin lysti maksaisi sen
verran, ettei siihen kannata ryhtyä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä valitettavasti näin
on, että metsäkeskusten alueilla kartoituksen
mukaan rästejä on aika lailla. Jotkut ovat paremmin
kuroneet kiinni rästejään valvonnalla
ja neuvonnalla, mutta erittäin paljon niitä on
ja vahinko metsänomistajista kansantalouteen on suuri.
Pinta-alaperusteinen verojärjestelmä oli mainettaan
parempi. Sitä olisi pitänyt korjata, ja siltä pohjalta
puun saatavuuden ja metsäpoliittisten tavoitteiden osalta
olisi onnistuttu paremmin. Itse asiassa kun itse olin aikoinaan
70-luvulla puheenjohtajana metsäveroluokitustoimikunnassa omassa
kunnassani, niin huomasin, että silloin oli luokitus myös
paljon jälkeenjäänyt ja siinä oli vääristymiä,
mutta niitä voitiin korjata.
Mitä tulee sitten vakuustalletusjärjestelmään, joka
myös valitettavasti poistettiin jopa metsäteollisuuden
toimesta aikoinaan — mikä oli suuri virhe — sehän
saatiin takaisin niin, että se on harkinnanvarainen. Mikäli
on odotettavissa suuria laiminlyöntejä tai taustalla
on metsänomistajan laiminlyöntejä uudistusaloja
koskien, se voidaan harkinnanvaraisesti nyt eduskunnassa tehdyn väännön
jälkeen ottaa käyttöön. Yleisenä järjestelmänä se
ilmeisesti olisi apu myöskin tähän tilanteeseen.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Jari Koskisen puheenvuoron johdosta haluaisin
todeta, että saattaa olla, että joillakin alueilla
asia on kunnossa. Mutta kun itse kävin yhdessä oman
vaalipiirini kansanedustajien kanssa viime kesänä metsäkeskuksen herrojen
kanssa kiertelemässä, niin kyllä valitettavasti
tilanne oli se, että erittäin paljon oli vanhoja
aukkoja, joita ei ollut hoidettu, istutettu tai kylvetty. Ilmeisesti
on valvonnasta sitten puute. Ei toimita voimassa olevan lain mukaisesti.
Mielestäni pitäisi kiinnittää huomiota
enemmän nimenomaan siihen. Varmasti kasvu on lisääntynyt,
mutta eri alueilla on nimenomaan erilainen käytäntö ja
kohtelu.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Oinoselle voisin todeta sen, jotta itse
ainakin koen niin päin tämän asian, jotta
itse metsäverotuksen muutos ei aiheuttanut rästejä,
vaan ne aiheutti se, jotta vakuustalletukset poistettiin. Tänä päivänä viimeisen
tiedon mukaan yli 200 000 hehtaaria lienee yli viisi vuotta
vanhoja rästejä. Metsälakihan lähteekin muistaakseni
sillä tavalla, jotta se tarkistetaan vasta viiden vuoden
jälkeen, jolloin vakuustalletusten käyttöönotto
jossakin mitassa olisi hyvin aiheellista ihan laajemminkin. Tällä hetkellä, niin
kuin ed. Rajamäki totesi, jollakin tavalla siihen voidaan
nyt jo velvoittaa, mutta lienee aika korkea kynnys ottaa se käyttöön.
Pitäisi olla ihan se vanha systeemi, joko vakuustalletus
tai pankkitakaus, jotta tämä velvoite tulee hoidettua.
Leea Hiltunen /skl:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinosen aloitteessa puututaan metsänomistajan oikeusturvan
kannalta tärkeään asiaan. Metsien suojelu
on erinomainen ja kannatettava asia, mutta sen ei tulisi aina tapahtua
metsänomistajien oikeuksien kustannuksella. Yleensähän
meillä Suomessa korostetaan metsien kansallisen omaisuuden
luonnetta. Kuitenkin kun on kyse suojelusta, joka perustuslain 20 §:n
mukaan on kaikkien vastuulla, metsänomistajien kannettavaksi
asetetaan sekä oikeudellinen että taloudellinen
vastuu.
En varsinaisesti kannata metsälaissa metsäomaisuuden
virheellisestä käytöstä säädettyjen rangaistusten
poistamista, koska on myös niitä metsänomistajia,
jotka rikkovat lakia tahallisesti. Syynä on se, että on
vaikea hyväksyä oman omaisuuden suojaan puuttumista,
vaikka se olisi vähäistäkin.
Toivoisin, että rangaistusten poistamisen sijaan pyrittäisiin
vielä aikaisempaa tehokkaammin välttämään
ne tilanteet, joissa metsänomistaja syyllistyy rangaistavaan
tekoon tietämättään. Tämä on
mahdollista selkiyttämällä esimerkiksi metsälain
10 §:n erityisen tärkeiden elinympäristöjen
määrittelyjä.
Lopuksi: Nykyisellään metsänomistajan
on lähes mahdotonta itse kyetä tarkistamaan, onko kohde
määritelty ja kartoitettu oikein. Kuitenkin metsänomistaja
on se, joka joutuu vastaamaan oikeudessa metsälakikohteen
tuhoamisesta metsäkeskuksen väittäessä kohteen
täyttäneen kriteerit. Lisäksi voitaisiin
suunnata metsänhoitoyhdistysten neuvontaa tehokkaammin
myös passiivisiin kaupunkilaismetsänomistajiin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen kiitollinen kaikille kollegoille,
jotka ovat käyttäneet puheenvuoron tässä metsäkeskustelussa.
Erityisesti tekee mieli yhtyä ed. Esa Lahtelan käyttämään
puheenvuoroon, jossa hän toi esille vakuustalletukset tai
vastaavan pankkitakauksen. Uskon, että jos tämä järjestelmä palautettaisiin,
rangaistuspykäliä tästä kysymyksestä ei
tarvittaisi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Oinonen totesi, tässä on
syntynyt erinomainen keskustelu. Valitettavasti vain parhaat sielut
periaatteessa ovat salista ehkä kadonneet.
Toteaisin tässä asiassa, että mitä ed.
Pulliainen totesi siihen, mitä metsälaki sisältää,
uudistamisvelvoite on aina metsänomistajalla, maapohjan
omistajalla, kaikissa tapauksissa. Ei ole mitään
siirtyvää velvoitetta. Tähän
ed. Esa Lahtelan mainitsema vakuustalletus kyllä tietysti
antaisi avun. Mutta uskaltaisin heittää tähän
näin keskustelun loppupuolella, että jos metsänomistaja
ei osaa lahoavaa puuta ajoissa hakata tai ei osaa aukkoansa uudistaa
ja taimettaa, pitäisi mielestäni harkita järjestelmää,
millä metsä otettaisiin sellaisten yhteiskunnan
edustajien käyttöön ja hallintaan, että asiat
tulisivat hoidettua. Silloin tässä olisi riittävät
uhkatekijät ja kaikki pelaisi ja metsät viheriöisivät
ja kukoistaisivat entistä näyttävämpinä myös
tulevaisuudessa.
Keskustelu päättyy.