5) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
vuodelta 2001
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kela on suomalaisen sosiaaliturvan toimeenpanija. Nimi
tai ainakin sen lyhennys Kela on vakiintunut käytäntö,
vaikka laitos nykyisin huolehtii lukuisasta joukosta muitakin sosiaalietuuksia
ja niiden maksatusta kuin pelkästään
kansaneläkkeistä. Kansaneläkelaitos huolehtii
Suomessa asuvien perusturvasta eri elämäntilanteissa.
Kelan hoitamia sosiaaliturvaetuuksia ovat vähimmäiseläkkeet,
vammaisetuudet, sairausvakuutusetuudet, kuntoutusetuudet, työttömän
perusturvaetuudet, pienten lasten hoidon tuki, lapsilisät, äitiysavustus,
opintoetuudet, yleinen asumistuki ja sotilasavustus.
Itse asiassa Kelan tehtäviä on runsaasti lisätty koko
90-luvun ajan. Kela onkin lisääntyneistä tehtävistä selvinnyt
hienosti ja vieläpä lähes samalla henkilöstömäärällä kuin
ennenkin. Kiitos tästä lankeaa motivoituneelle,
osaavalle henkilökunnalle ja erinomaisesti kehitetylle
atk-järjestelmälle.
Kela toimii eduskunnan valvonnassa. Laitoksen hallintoa ja toimintaa
valvovat eduskunnan valitsemat 12 valtuutettua ja heidän
valitsemansa 8 tilintarkastajaa. Valtuutetut ovat vuonna 2001 perehtyneet
monipuolisesti Kelan toimintaan hankkimalla selvityksiä palvelutoiminnan
ja etuusasioiden ongelmakohdista ja kehittämistarpeista.
Valtuutetut ovat perehtyneet Kelan toimistojen toimintaan, työtilanteisiin
ja tiloihin. Valtuutetut ovat antaneet hallitukselle vastuuvapauden
hyväksyessään Kelan tilinpäätöksen.
Lain mukaan valtuutetut antavat eduskunnalle valtuutettujen
toimintakertomuksen, joka pitää sisällään
myös Kelan vuosikertomuksen tilikertomuksineen ja tilintarkastuslausuntoineen
ja edelleen katsauksen väestön sosiaaliturvan
ja hyvinvoinnin kehitykseen. Tämän katsauksen
on laatinut Kelan tutkimus- ja kehitysyksikkö aivan erikseen,
eikä siihen, mitä siihen on kirjoitettu, valtuutetuilla
ole ollut sanansijaa.
Vuotta 2001 leimasi Kelan ylimmän hallinnon uudistamiseen
tähdännyt lainvalmistelutyö. Kelan hallintoa
koskeva laki vahvistettiinkin viime elokuussa, ja se astui voimaan
tämän vuoden alusta. Nyt uusi hallitus on aloittanut
työnsä. Entinen hallitus on muovautunut johtoryhmäksi
ja johtajat toimialajohtajiksi. Kelan työjärjestyksen
valmistelu on loppusuoralla. Valtuutetut ovat kaikissa Kelaa koskevissa
asioissa pyrkineet toimimaan sen periaatteen mukaisesti, että Kelan imagoa
ei riitelyllä pilata. Yksimielisyyteen on päästykin
niin lainsäädäntöä käsiteltäessä kuin nimitysasioissakin
aina pääjohtajaa myöden. Samaan tähtäämme
myöskin, kun valtuutettujen tehtäväksi
uudella lailla on säädetty Kelan työjärjestyksen
vahvistaminen.
Sosiaaliturvaetuuksien ratkaisuja koskeva päätöksenteko
on hajautettu vakuutuspiirien toimistoihin. Ne tekevät
ratkaisupäätökset lähes kaikista
etuuksista. Vain työkyvyttömyyseläkkeet
sekä osa opintotuista ja työterveyshuollon korvauksista
ratkaistaan keskitetysti keskushallinnossa. Korkeakouluopiskelijoiden
opintotukihakemukset ratkaistaan korkeakoulujen opintotukilautakunnissa.
Kun ratkaisupäätökset tehdään
eri vakuutuspiireissä, tämä käytäntö nopeuttaa
etuuksien jakamista ja kansalaiset saavat etuutensa mahdollisimman
nopeasti. Varjopuolena on tietysti se, että huolimatta
runsaasta ja hyvästä koulutuksesta voi päätösohjeiden
tulkinta vaihdella eri osissa maata. Tämä onkin
ollut valtuutettujen yksi huolenaihe, ja asiaan on kiinnitetty runsaasti huomiota.
Asiassa on päästykin eteenpäin, ja lopullisesti
Sahan eli sähköisen asiakirjahallinnon tullessa
ratkaisukäytäntöihin saadaan lähes
täysipainoinen yhdenmukaisuus. Sehän onkin tavoite,
että jokaista Suomen kansalaista kohdellaan eri puolilla
maata samoin perustein.
Kela maksoi etuuksia kaikkiaan 55,1 miljardia markkaa. Se on
suuri summa, kun ajatellaan, että valtion budjetin loppusumma
on noin 200 miljardia markkaa — puhun vielä markoissa. Toimintamenot,
kun puhutaan viime vuoden kertomuksesta, olivat 1,8 miljardia markkaa
eli 3,1 prosenttia kokonaismenoista. Tuotot olivat 57,1
miljardia markkaa, mistä valtion osuus oli 53 prosenttia.
Vakuutusmaksuilla rahoitettiin kuluista 37 prosenttia ja valtion
takuusuorituksia tarvittiin 2,8 miljardia markkaa.
Valtaosa suomalaisista sai Kelan etuuksia. Etuuspäätöksiä tehtiin
kaikkiaan 5,2 miljoonaa kappaletta. Mainittakoon, että sairausvakuutusetuuksia
maksettiin 3,8 miljoonalle, työttömyysturvaetuuksia
0,3 miljoonalle henkilölle ja lapsilisää sai
vuoden lopussa noin 1,1 miljoonaa lasta. Eläkkeensaajia
oli vuoden lopussa neljännes edellisvuotta vähemmän
eli 0,8 miljoonaa.
Muutamia suuria ongelmia on edelleen. Ne ovat lainsäädännön
monimutkaisuus ja vaikeaselkoisuus, liikaa maksettujen etuisuuksien
takaisinperintä ja Kelan rahoituksen järjestäminen niin,
että rahat riittävät.
Atk-suunnittelun kannalta suurin hanke Kelan historiassa oli,
kun euro tuli tämän vuoden alusta maksuvälineeksi.
Kuten muistamme, kyseessä oli mitä laajavaikutteisin
lainsäädäntöprojekti, kun lukemattomien
lakien markkoja sisältäneet pykälät
muutettiin euroiksi ja senteiksi. Tämä oli välttämätöntä,
jotta ennestään vaikeaselkoinen lainsäädäntö ei
olisi käynyt tavallisen kansalaisen kannalta vielä vaikeammin
ymmärrettäväksi. Kun työtä oli
tehty muutama vuosi, huipennus osui viime vuoteen. Parisataa henkilötyövuotta
vaatinut ja siten työmäärältään
2000-projektiin verrattuna noin kaksinkertainen hanke toteutui kuitenkin
erinomaisesti.
Kelan päätöksiä ja kirjeitä on
moitittu tylyiksi ja vaikeaselkoisiksi. Vähintään
osasyyllisenä on lainsäädännön
monimutkaisuus. Valtuutetut kirjasivatkin viime kokouksessa hyvin
myönteiseksi sen, että lainsäädännön
selkeyttämistyö lähti vihdoin viime vuoden
lopulla konkreettisesti käyntiin. Seuraamme tiiviisti tämän
työn etenemistä.
Myös käytännön tasolla Kelassa
on tehty paljon työtä päätösten
ja asiakaskirjeiden ymmärrettävyyden parantamiseksi.
Vaikeus on siinä, että Kelan kirjeen ja päätöksen
tulee olla juridisesti pätevä, vaikka onkin kirjoitettu
lainausmerkeissä sanottuna kansankielellä ymmärrettäväksi. Kelasta
lähetetään, mainittakoon sekin, vuosittain
noin 18 miljoonaa kirjettä, joten virheitäkin voi
sattua.
Kela pärjäsi viime vuonna hienosti Suomen laatupalkintokilpailussa.
Kehittämiskohteita on silti edelleen helppo osoittaa. Etenkin
suurissa toimistoissa joidenkin etuuksien käsittelyajat ovat
venyneet luvattoman pitkiksi. Toinen jatkuva kehittämisen
kohde on etuuksien ratkaisutoiminnan yhtenäisyys. Tietyissä etuuslajeissa
on tältä kannalta parantamisen varaa.
Kelassa on panostettu suuri määrä työtä Sahaan
eli sähköiseen asiakirjahallintoon. Sen avulla
toimiston erilaisia työkuormia voidaan tasata. Ruuhkien
tasoittaminen merkitsee käsittelyaikojen yhdenmukaistumista.
Suurten yksiköiden läpimenoajat toivottavasti
lyhenevät, ja pienissä saatetaan mennä ehkä hieman
huonompaankin suuntaan. Oikein hyödynnettynä sähköinen
asiakirjahallinto voi toisaalta yhtenäistää ratkaisukäytäntöjä ja
samalla mahdollistaa harvalukuisten, mutta erityisosaamista vaativien
hakemusten käsittelyn keskittämisen, ja esimerkiksi
asiantuntijalääkäreiden käyttöä voidaan
tehostaa.
Sähköisen asiakirjahallinnon ohella Kelassa rakennetaan
aitoja kaksisuuntaisia sähköisen asioinnin muotoja.
Ne etenevät, kunhan henkilön sähköinen
tunnistaminen saadaan riittävän luotettavaksi.
Mutta myös postitse ja puhelimitse asiointia sekä yhteispalveluja
kehitetään. Valtuutetut pitävät
silti hyvin tärkeänä huolehtia siitä, että fyysinen
toimistossa asiointi säilyy vaihtoehtona ja ennen muuta
tasapuolisesti maan eri osissa. On myös muistettava, että mielipidekyselyjen
mukaan toimistossa käynti on halutuin tapa hoitaa monia
etuusasioita.
Laki kansaneläkelaitoksesta alleviivasi osaltaan valtuutettujen
vastuuta Kelan palvelujen laadun ja kattavuuden suhteen. Valtuutetut
ovat katsoneet, että valvontavelvollisuuden hoitaminen
edellyttää aikaisempaa aktiivisempaa otetta sen
suhteen, millaisissa oloissa paikallisella tasolla tosiasiassa toimitaan,
mitä ongelmia ja kehitysajatuksia toimistoissa esiintyy.
Tästä syystä olemme lisänneet
tutustumiskäyntejä toimistoihin. Näin
olemme saaneet syvyyttä eri asioiden arviointiin, kun on
keskusteltu suoraan ilman hallinnon eri portaiden aiheuttamaa kitkaa.
Vuosi 2001 oli Kelan toiminnassa menestyksellinen. Talouskin
on hoidettu moitteetta, ja tilit ovat kunnossa. Huoli tulevaisuudesta
on kuitenkin siinä, että Kelan rahoitus hoidetaan
myös valtiovallan taholta riittävänä jatkossa.
Muuten Kelan toiminta ontuu. Rahoituksen on järjestyttävä sen
mukaisesti kuin lainsäädäntö edellyttää ja Kelaa
velvoittaa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan sanoa muutaman yleisen sanan
ja sitten haluan keskittyä puheenvuorossani valtuutettujen
antamiin kannanottoihin, joissa käsitellään sosiaaliturvalainsäädännön
selkeyttämistä, liikamaksujen kehitystä ja
opintotuen takaisinperintään liittyviä ongelmia.
Valtuutetut ovat tehneet kertomusvuonna tarkastusmatkan Etelä-Suomen
vakuutusalueelle, ja tämä kohdistui vaalipiirini
alueella Riihimäen, Lounais-Hämeen, Kanta-Hämeen
ja Salpausselän vakuutuspiirien toimintaan. Samoin tutustuimme
Reumasäätiön sairaalan toimintaan. Nämä vierailut
ovat hyvin tärkeitä, niin kuin ed. Ihamäki
sanoi. Voi tutustua rauhassa ihan paikan päällä toimistojen
toimintaan ja henkilökuntaan, ja siinä voidaan
vaihtaa mielipiteitä asioista, joita on usein hankalaa
laittaa mustaa valkoiselle. Innostuin tästä asiasta
jopa niin, että olen perehtynyt kaikkien vaalipiirini alueella
olevien 28 kunnan Kelan toimintaan. Katson, että siitä vaivannäöstä on
ollut erittäin paljon hyötyä.
Reumasäätiön sairaalan toiminta on
ehdottomasti taattava ja turvattava. Sehän on ollut vähän vaakalaudalla.
Kuitenkin Reumasäätiön sairaalalla on
oma erityinen asemansa reuman hoidossa ja kirurgisessa toiminnassa,
koska reumahan on kirurginen tauti, mitä useinkaan ei tiedetä.
Mikäli Reumasäätiön sairaalan
olemassaoloa ei taata, se on kyllä Suomen lääketieteelle
menetys, puhumattakaan inhimillisistä kärsimyksistä,
mitä aiheutetaan.
Muutama sana sosiaaliturvalainsäädännön selkeyttämisestä.
Kelan valtuutetut ovat toistuvasti edellyttäneet, että toimeentuloturvaa
koskeva lainsäädäntö pitää selkiyttää.
Hyvän pohjan tälle asialle antaa selvitysmies
Arajärven raportti vuodelta 1998. Säädöksiä ja
etuuksia on koottava yhteen, jotta ne ovat selkeämpiä ymmärtää asiakkaille
ja niin, että asiakkaiden oikeusturva voidaan taata. Luen
suoraan kertomuksen sivulta 9: "- - menettelytapojen ja käsitteiden
yhtenäistäminen ja kokoaminen samaan lakiin olisi
tarkoituksenmukainen tapa käynnistää selkeyttämistyö".
Mielestäni tämä lause on erittäin
tärkeä.
Käytännössä se tarkoittaisi,
että nämä yli 30 lakia, joita
Kela noudattaa, ja yli 60 alemman asteista säädöstä koottaisiin
yhteen lakiin. Tämä lisäisi lainsäädännön
läpinäkyvyyttä, ja se tulisi kansalaisille
ymmärrettävämmäksi. Valtuutetut ovat
kiirehtineet selkeyttämistyön aloittamista. Mielestäni
tämä on erittäin tärkeää,
jotta me pääsemme inhimillisempään
lainsäädäntöön, joka selkeämmin
tukee perheiden elämänolosuhteita ja palvelee
meitä kaikkia ihmisiä. Mutta tämä ei riitä.
Sosiaalilainsäädännön selkeyttäminen
ja uudistaminen on tehtävä yhtäaikaisesti
terveydenhuollon uudistamisen kanssa. Esimerkkejä tästä löytyy
esimerkiksi Janakkalasta. Kun vanhuksia hoidetaan, heidän
palveluissaan pitää olla yhä enemmän
terveydenhuollon osaamista. Mikäli on moniammatillinen
yhteistyöryhmä, on väärin, että sosiaalityöntekijät
ovat vaitiolovelvollisia potilaan taloudellisesta tilanteesta ja
terveydenhuollon henkilöstön pitää taas
vaieta potilaan terveydenhuollosta.
Sinänsä tämä on aivan oikein,
mutta nämä vaitiolovelvollisuudet hankaloittavat
yhteistyötä moniammatillisissa yhteistyöryhmissä,
ja mielestäni näihin ongelmiin on löydettävä ratkaisu. Nykyisin
jo voidaan tehdä hyvin yhteistyötä lainsäädäntöjen
puitteissa, mutta selkeitä solmukohtia on. Esimerkiksi
seutuhanke olisi yksi metodi löytää ratkaisuja
näihin ongelmiin. Kehotankin päättäjiä kiinnittämään
näihin solmukohtiin huomiota.
Sitten liikamaksujen kehityksestä muutama sana. Takaisinperintätilanteiden
lisääntyminen johtuu tietenkin siitä,
että maksujen seuranta on helpompaa atk-laitteiden kehittymisen
myötä, mutta se, että tällaisia
tilanteita syntyy, johtuu myös siitä, että sosiaaliturvalainsäädäntö on
niin monimutkaista. Niinpä tämä tukeekin
sitä lainsäädäntötyön
perkaamista sosiaalipuolella.
Vielä lopuksi muutama sana opintotuen takaisinperinnästä.
Opintotuen takaisinperintäpäätösehdotuksia on
tehty pyöreät 23 000, joka on siis alle
10 prosenttia, koska opintotuen saajia on pyöreästi 250 000.
Eniten opintotukeahan saavat ammattikorkeakoululaiset, joita on
noin 75 000.
Myös valtion vastattavaksi jääneiden
opintolainojen määrä on ollut kasvussa.
Siinä onkin pyydetty opetusministeriöstä kantoja,
miten takausvastuusaatavien kasvua voitaisiin hillitä.
On tehty yhteistyötä opetusministeriön
kanssa. Valtuutetut tulevat jatkossakin seuraamaan näiden lukujen
kehitystä ja ottamaan niihin kantaa. Tietenkin takaisinperinnän
toimenpiteiden tehokkuus on myös kasvanut. On tulovalvontaa,
ja tiedonsaanti on parantunut.
Olen keskustellut opintotuen takaisinperinnästä muun
muassa Suomen ylioppilaskuntien liiton edustajien kanssa. Heidän
mielestään on ihan oikein, että takaisinperintää suoritetaan. Tämä ei
ole ongelma. Ongelma on se, että näitä tilanteita
syntyy. Toisin sanoen opiskelijoitten opintotuki on niin pieni,
että heidän on pakko käydä työssä,
ja tästä aiheutuu epäselviä tilanteita.
Mielestäni olisi selkeää laskea keskimääräinen
opiskeluaika eri koulutuslinjoille ja antaa riittävästi
opintotukea opiskelijoille, jotta he voivat selviytyä mahdollisimman
nopeasti opiskeluistaan, ilman että heidän tarvitsee
käydä töissä. Olisin valmis
jopa menemään niin pitkälle, että opiskelijat
voisivat käydä töissä, ilman
että opintotukea peritään takaisin. Se
kasvattaisi siihen, että työnteko on kannattavaa.
Työllisiä opiskelijoita on lukioissa noin 21 prosenttia.
Nämä ovat uusimmat tiedot Työllisyyskertomuksesta
vuodelta 2001, jonka olemme saaneet työministeriöltä maaliskuussa
2002. Ammatillisissa oppilaitoksissa työllisten määrä opiskelijoista
on 31 prosenttia, ammattikorkeakouluissa 45 prosenttia ja yliopistoissa
55 prosenttia. Kun katsoo työministeriön kertomusta
ja vertaa Kelan toimintakertomusta, ei voi olla kiinnittämättä huomiota
siihen, että meillä on suunnitelmia tässä yhteiskunnassa,
että työeläke karttuisi ansiotyössä 18
vuoden iästä alkaen. Minkähänlainen
ristiriita siitä syntyykään sitten, kun opiskelijat
eivät käy työssä? Mielestäni
tämä on epäoikeudenmukaista, koska opiskelijat
eivät välttämättä sitten
sitä eläketurvaa saa.
Toivon, että hallitusohjelmassa, kun opiskelijoista
vielä puhutaan, huomioidaan mahdollinen ruoan hinnan nousu.
Korkeakouluopiskelijoiden ruokailua tuetaan pyöreästi
84 miljoonalla markalla vuosittain. Se oli noussut kertomuksen mukaan
pyöreästi 4 prosenttia edellisestä vuodesta. Toivon,
että seuraava hallitus, ellei jo seuraava budjetti, huomioi
nämä korotukset ja ne tehdään vastaavasti
budjettiin, jotta opiskelijat saavat asianmukaiset ateriat päivittäin.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
vuodelta 2001 on tärkeä asiakirja muun muassa
siitä syystä, että siinä laitoksessa
tosiaan käsitellään paljon rahaa. Niin
kuin täällä on jo sanottu, Kelan kokonaiskulut
olivat viime vuonna 56,9 miljardia silloista Suomen markkaa, siis
huomattava määrä rahaa, ja pieni osa
vain menee hallintoon. Etuuskulujahan oli 55 miljardia
markkaa ja vähän päälle. Tästä syystä olen
perehtynyt jonkin verran nyt tekstiin, koska kyseessä on
hyvä hakuteos ja siellä on sopivia asioita nostettu
selkeästi esille. Haluaisin muutamaan asiaan kiinnittää hivenen
huomiota.
Ensimmäinen näistä on sosiaaliturvalainsäädännön
selkeyttäminen.
Se näkyy, ikävä kyllä, kohta
olevan eräänlainen ikuisuusongelma meillä Suomessa.
Näitä lakeja ja asetuksia ja muita — valtioneuvoston
tai ministeriöiden päätöksiä,
ohjeita, suosituksia — on suurin piirtein 100 kappaletta.
Tämän tekstin mukaan, sivu 9, on 30 Kelan toimeenpanemaa
lakia ja 60 alemman asteista säädöstä,
siis satakunta lakiluonteista säädöstä ja
niissä yhteensä noin 1 500 pykälää.
Tästä ovat Kelan johtavat sosiaaliasiantuntijat
kertoneet meille, sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, ainakin vuosi
sitten, että tämä asia ei ole kenenkään
hallussa enää tietotaidollisesti Kelassakaan,
ei edes näiden sosiaaliturvan asiantuntijoiden.
Minusta tässä on kyseessä nyt eräänlainen dead
end, tämmöinen paikka, josta täytyisi
ehdottomasti päästä eteenpäin.
Tekstissä valtuutetut aivan oikein toteavat, että selvitysmies
Arajärvi teki tästä ehdotuksen vuonna
98, jolloin oli tarkoitus, kun hän työhönsä lähti,
saada näiden lakien lukumäärää edes
vähän vähennettyä. Mutta siinähän
kävi tiettävästi silloin toisin päin.
Kun tässä tekstissä jo tavallaan
edellytetään, että kaiken pitäisi
olla yhdessä laissa, niin nyt, kun valtuutettujen puheenjohtaja
on täällä paikalla, esitän tämmöisen
kysymyksen, joka on retorinen ehkä tässä vaiheessa,
enemmän ehdotus: Miten olisi, jos te valtuutetut käynnistäisitte
tämän keskustelun selkeästi, niin että lähettäisitte kirjeen
sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, että tähän
asiaan olisi syytä puuttua? Vai onko niin, että se
pitää sitten ministeriön kautta suoraan
hoitaa? On erittäin hyvä, että te olette
sen tässä ottaneet esille, mutta minusta se ei
riitä. Kannattaisin mitä lämpimimmin,
että tätä asiaa tuupattaisiin eteenpäin.
Toinen asia, joka on aika lailla näköjään myöskin
hankala, on Sairausvakuutusrahasto ja siihen kuuluvat ongelmat.
Sitä käsitellään kertomuksessa
sivuilla 17, 28 sekä 29. Aikamoisesta volyymistä sielläkin
on kysymys. Kun kokonaismenot olivat 15,9 miljardia, niin tuotot
ilman takuusuoritusta ja rahastosiirtoa olivat 12,4 miljardia markkaa.
Tästä seuraa se, että valtio on joutunut
maksamaan Sairausvakuutusrahastoon takuusuoritusta 2,8
miljardia. Tämähän on huolestuttanut
valtiovarainministeriötä aivan oikeutetusti. Tämän
huolen yhtenä seurauksena meille on tulossa nyt sitten sairausvakuutusmaksun
korotusesitys eduskuntaan. Me kaikki tiedämme, miten hankala
paikka se on. Työelämässä oleville
se merkitsee verojen korotusta, eläkeläisille
se taas merkitsee toisenlaista pelkkää harmia.
Tähän olisin toivonut myöskin vähän
analyyttisempää otetta, miten keskustelu menee
eteenpäin. Se ei varmaan mene eteenpäin ilman
valtiovarainministeriön ja valiokunnan kanssa tehtävää yhteistyötä,
mutta siihen liittyy mahdollisesti lääkelainsäädäntöä ja
maksukattoasioita ja kaikkea muuta. Tosi isosta asiasta näyttää olevan
kysymys. Mutta se ei ehkä tässä kertomuksessa
avaudu niin perin juurin kuin tämän asian suuruus
huomioon ottaen olisi pitänyt. Olisin mielelläni
lukenut vähän selvemmän ratkaisuehdotuksen.
Vielä yhtenä asiana, arvoisa puhemies, otan esille
eläkehakemukset ja niihin liittyvät lääkärinlausunnot
sivulta 67.
Siellä hyvin mielenkiintoisella tavalla analysoidaan
näitä uusia lomakkeita ja niiden vaikutuksia siihen,
miten eläkehakemusten ratkaisukäytäntö on
ehkä muuttunut tai sitten ei ole muuttunut. Mutta minun
silmäni erityisesti hakeutuivat siellä yhteen
lauseeseen, jonka luen nyt kokonaan. Siellä vasemmanpuoleisen
kappaleen alalaidassa sanotaan: "Tietojen puutteissa on ehkä kyse
enemmän työkyvyttömyyden perusteiden
tulkintaeroista hoitavan lääkärin ja
vakuutuslääkärin välillä kuin
siitä, että lausunnoista olisi todella puuttunut
asiatietoja."
Tämä on kahdella tavalla erittäin
mielenkiintoinen lause. Toinen on se, että siinä käytetään sanaa
"ehkä". Jäin itse miettimään,
mistä johtuu, että sanotaan "ehkä", jos
käsitys perustuu tutkimuksiin — tiedän,
että näitä uusia lomakkeita on selkeästi
tutkittu. Jos se on itse asiassa varma tieto, niin tämähän
on silloin aika lailla helpottava, koska tämmöiset
tulkintaerot ovat kyllä hoidettavissa niin, että niitä ei
ole. Sehän merkitsee vaan parempaa yhteistyötä vakuutusjärjestelmän,
siis Työeläkelaitosten ja Kansaneläkelaitoksen,
ja toisaalta sitten näitä lääkärintodistuksia
kirjoittavan kollegakunnan kanssa. Tiedän, että tämä keskustelu
on aloitettu, mutta jään miettimään
sitä, onko tässä enemmän arvioinnista
kysymys kuin selkeästä tuloksesta. Tämä varmasti
vaatii jatkokehittelyä, joten hyvä, että tämä on
tässä teidän kertomuksessanne otettu
esille, mutta varmaan tätä tarkastelua teidänkin
tulee jatkaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsiteltävänä oleva
asiakirja, Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus vuodelta
2001, on hyvin tärkeä asiakirja. Kansaneläkelaitoksen
toiminta-ajatus ja arvot on kiteytetty sivulla 13. Kelan toiminta-ajatus
uudistettiin seuraavaksi: "Kela turvaa väestön
toimeentuloa, edistää terveyttä ja tukee
itsenäistä selviytymistä eri elämäntilanteissa."
Nämä ovat hyvin kiteytetyt arvot, oikeat arvot,
ja näitä tavoitteita kannattaa arvoina toteuttaa.
Näitä lakipykäliä ja asetuksia,
kuten täällä edellinen puheenvuoron käyttäjä mainitsi,
on todella paljon. Varmastikin on totta se, että jo virkailijoille,
joilla on jopa pitkä kokemus, alan koulutus ja asiantuntemus,
nämä pykälät ovat hyvin monimutkainen
viidakko, puhumattakaan niistä ihmisistä, joiden
tulisi saada toimeentuloa näitten pykälien mukaan.
Heille ne ovat sitäkin enemmän monimutkaiset ja
sitäkin enemmän kun varsinkin pykälien
edessä ihminen kokee avuttomuutta ja neuvottomuutta.
Ihailen ja arvostan Kelan henkilöstön palvelualttiutta,
työssäjaksamista. Kun henkilökuntaakin
on jouduttu osaltaan vähentämään
ja palvelujen tarve ei ole suinkaan vähentynyt, niin todella ihailtavaa
työtä Kelan henkilöt tekevät
ottaen huomioon vielä, että tämä kattaa
palvelun sieltä lapsuudesta aivan elämänkaaren
loppuun saakka. Silloin todella tuo kenttä, mitä pitää palvella, on
hyvin monitahoinen.
Täällä on todella aihetta pyrkiä siihen,
että lainsäädäntöä voitaisiin
yksinkertaistaa. Se ei tietysti ole suinkaan helppo kysymys, koska
silloin on vaarana, että joitain oikeuksia saattaisi tulla poljetuiksi.
Näin ei saa tapahtua, mutta kyllä pyrkimys lainsäädännön
yksinkertaistamiseen pitäisi jollakin tavalla voida toteuttaa.
Samoin täällä on viitattu myöskin
opiskelijoiden asemaan. Se on yksi hyvin tärkeä kysymys kaikin
tavoin. Aikanaan kun Kansaneläkelaitos aloitti, se keskittyi
puhtaasti nimensä mukaisesti eläkekysymyksiin.
Oli erillinen sairausvakuutusjärjestelmä, jolla
oli omat toimistonsa. Nämä yhdistettiin, ja sitten
mukaan tuli opintotuki ja vielä eräitä muitakin
toimintoja, jotenka varsin laaja-alaisesta toiminnasta on kysymys.
Kelan toiminnat on voitu palvelupisteinä säilyttää suhteellisen
hyvin siten, että ne ovat asiakkaitten yleensä helposti
saavutettavissa. Toivon, että näin voisi olla
jatkossakin. Varaa palvelupisteitten karsimiseen ei ole. Näkisin,
että ne palvelupisteet, jotka nykyisellään
ovat olemassa, tulee turvata, ja jos jossakin voidaan lähipalveluja
muodossa taikka toisessa tuoda lähemmäksi ihmisiä,
niin tätä toki tulee harkita ja kehittää.
Eräs kysymys, jonka haluan tässä nostaa
esille, on sivulla 8: matkakorvaukset koskien eräitä nykyisen
matkakorvauskäytännön ulkopuolelle jääviä sairaanhoitoyksiköitä,
joista täällä on nostettu esille juuri
Heinolassa olevan Reumasäätiön sairaalan
palvelukset, joitten käyttäjät ovat ottaneet
minuun yhteyttä, kun näitä matkoja ei
korvata. Tähän asiaan tulisi saada korjaus. Kun
lääketiede ja erikoissairaanhoito parhaimmillaan voi
antaa hoitoa näissä erillisyksiköissään,
joita tarvitaan, niin myöskin lääketieteen
ja hoitomenetelmien kehittymisen kannalta matkakorvaukset tulisi
saattaa näiltäkin osin niin Heinolan reuman kuin
kaikkien muidenkin vastaavien erikoishoitolaitosten osalta korvattavien
matkakulujen pariin. Näkisin tämän kyllä ihan
luonnollisena asiana ja toivon, että tämä epäkohta
voitaisiin asianmukaisesti korjata.
Kansaneläkkeen asema ja Kansaneläkelaitoksen
asema mielestäni tulee säilyttää tärkeänä.
Tänään on käyty laaja eläkepoliittinen
keskustelu. Kansaneläkelaitoksen asema ja sen toiminta-ajatus
on jotain sellaista, jonka merkitys tulee edelleen säilyttää,
ja tähän meidän tulee hyvin valppain
näköaloin lainsäädännön
kehittämisessä ja järjestelyissä,
mitä eduskuntatyössä on, kiinnittää huomio.
Arvoisa rouva puhemies! Teksti, mitä käsitteillä oleva
asiakirja sisältää, on varsin selkeää ja hyvin
kirjoitettua tekstiä, mutta haluan korostaa Kansaneläkelaitoksen
tehtävän tärkeyttä.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kun minulle osoitettiin tässä kysymyksiä ja
kun en paikaltani yhdessä minuutissa ehdi niihin vastata,
niin tulin korokkeelle. Ensinnäkin vähän
leikkimielisesti voin todeta, että tässä äsken
oli sellainen tilanne, että Kelan valtuutettujen kertomuksesta
olivat kiinnostuneet vain kokoomuksen kansanedustajat, mutta onneksi
ed. Oinonen saapui sitten paikalle ja hän muutti tämän
tilanteen. Tämä on kuitenkin 55 miljardin markan asia,
joten luulisi tämän kiinnostavan myöskin kansanedustajia,
vai onko pohjaosa vienyt ponnet pois?
Ensin sosiaaliturvalainsäädännön
selkeyttämisestä ja monimutkaisuuden purkamisesta.
Sehän on todella vaikea ongelma. Siihen valtuutetut
ovat usean vuoden aikana puuttuneet ja tehneet siitä jopa
esityksiä, että tässä päästäisiin joihinkin
ratkaisuihin. Sosiaaliturvalainsäädäntö on
syntynyt eri aikoina ja eri aikakausina. Tämän
mukaan lait ovat tietysti kovasti erilaisia. Käsitteet
ja käsitteiden tulkinnat vaihtelevat erittäin
kovasti jopa henkilöiden käsitysten mukaisesti
ja eri aikakausina eri tavalla. Muun muassa semmoisen käsitteen
kuin "perhe", joka on ihan oleellinen Kelan etuuksia jaettaessa,
merkitys on muuttunut merkittävällä tavalla
esimerkiksi 60-luvulta tähän päivään
tullessa. Tahtoo vain olla nokka—pyrstö-teoria
käytännössä, että kun
sosiaaliturvalainsäädäntöä uudistetaan,
käy niin, että kun nokkaa nostetaan, jää pyrstö kiinni,
eli kun lakia jossakin kohdassa korjataan, niin toisessa kohdassa
saattaa syntyä ongelmia.
Ed. Akaan-Penttilä kysyi, miten olisi, jos valtuutetut
käynnistäisivät keskustelun ministeriön kanssa.
Tässä voin häntä lohduttaa,
että tämmöinen asia on kyllä otettu
esille, eli nyt on toimikunta pohtimassa sosiaalilainsäädännön
selkeyttämistä. On toivoa, että sieltä tulee
ainakin hallinnon taholta nyt alkuun esitys, aivan lähiaikoinakin,
mutta tämä on erittäin monimutkainen työ,
koska esimerkiksi kaikkien asioiden sovittaminen yhteen lakiin ei
ole onnistumassa kovin helposti.
Mitä rahoitukseen tulee, niin tässähän
on tietysti ollut Kelan suhteen ongelmia. Äskeisessä puheenvuorossa
siihen puutuinkin. On todettava, että esimerkiksi vakuutusmaksujen
osuus pienenee edelleen, kun sekä työnantajien
että vakuutettujen maksuperusteita on alennettu. Valtio maksaa
nyt noin 53 prosenttia ja vakuutusperiaatteen mukaisesti saadaan
37 prosenttia Kelan rahoista. Vuonna 2002 alennettiin työnantajien kansaneläkemaksua
ja eläketulosta perittävää vakuutetun
sairausvakuutusmaksua. Rahoituksen turvaamiseksi Kelalle tilitettävää osuutta
arvonlisäveron tuotosta on lisätty tänä vuonna,
ja tällä on sitten selvitty. Valtion takuusuorituksen
tarve kuitenkin kasvaa lähivuosina edelleen.
Tässä on todettava, että maksuvalmiusrahasta,
jonka valtio antaa Kelalle, on monien keskustelujen jälkeen
päästy siihen sopimukseen, että valtio
antaa tämän maksuvalmiusrahan kuukauden alussa,
joten ei tule mitään maksuhäiriöitä. Neuvotteluilla
on sovittu, että näin voidaan jatkaa.
Ed. Oinonen otti esille sen, että esimerkiksi Reumasäätiön
sairaalaan tehtäviä matkoja ei korvata. Tämä oli
meillekin vähän yllättävä tilanne, kun
syntyi uusi tulkinta, ja se syntyi ihan Kelan sisältä,
vaikka mitään lakia ja asetusta ei ollut muutettu.
Tästä tietysti asianosaiset olivat ihmeissään.
Moni ihmetteli, minkä takia käytäntö muuttui.
Ehkäpä nyt täytyy sanoa se, että Kelan valtuutettujen
toiminnan ansiosta tämä tilanne kyllä korjattiin.
Mitä tulee ed. Akaan-Penttilän esille ottamaan
asiaan eli eläkelausuntoihin ja eläkkeiden ratkaisuvaihtoehtoproblematiikkaan,
ne ovat olleet myöskin tapetilla. Ylilääkäri
Huunan-Seppälän johtama toimikunta on selvitellyt
asiaa yli vuoden. Se on päätymässä ratkaisuun,
että ehdotetaan mallia, joka on Englannissa käytössä oleva
ja jota voitaisiin ainakin kokeilla ja katsoa, miten tämä sitten
toimisi. Tästä loppulausunto on tulossa valtuutettujen
kesäkuun kokoukseen. Kun se nyt vielä on liikesalaisuus,
jos niin voisi sanoa, niin siitä ei vielä tämän
enempää voi kertoa.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Työhuoneessani yritin selvittää jälleen
kerran ihmisten asioita Kelan päätösten kanssa.
En nyt voi olla näitä vielä ottamatta
esille, kun olen kuunnellut huoneessani tätä keskustelua.
Äsken puhuin juuri Tarja Harjulan kanssa puhelimessa.
Hän on kampaaja, joka sairauden takia, koska hän
ei kestänyt kampausnesteitä, joutui lopettamaan
yrityksensä vuonna 1990. Sen jälkeen monta vuotta
hän haki eläkettä ja hakemukset hylättiin
aina vakuutusoikeutta myöten. Siinä vaiheessa
yritin häntä auttaa, mutta täytyy myöntää,
että ei onnistunut.
Oli muutama vuosi niin, että en sitten kuullut hänestä mitään.
Nyt hän otti uudestaan jälleen yhteyttä tänä keväänä.
Minulla on tässä päätös, postitettu
24.4.2002: "Teille on myönnetty työmarkkinatuki
22.6.2001 alkaen. Ajalta 22.6.2001—28.2.2002 se on 0 markkaa
ja 0 euroa." Tämän vuoden puolella "alkaen 1.3.2002 1,40
euroa päivässä". Hän sanoi,
että kai hänen huomenna täytyy kävellä Länsi-Tampereelta keskustaan,
koska ei hän saa edes bussilippua tällä.
Hän oli viime kesänä invalidien työtuella
työkokeilussa, jossa jälleen kerran kokeiltiin,
voisiko hän tehdä sitä entistä työtä tai
jotain muuta. Noin kuukauden kuluttua jouduttiin tämä työkokeilu
lopettamaan sen vuoksi, että hän ei kestänyt
niitä aineita, joita kampaamossa käytetään, eikä mitään
muutakaan löytynyt, ja ylipäänsä pöly
aiheuttaa hengenahdistusta. Hän sai erittäin hyvän
lausunnon, että hän ei kykene työtä tekemään.
Sen lisäksi, mitä äsken luin tätä päätöstä,
hän sai myöskin 7.3. Kelasta päätöksen:
"Sairauspäivärahahakemuksenne, joka koskee 21.6.2001
alkanutta työkyvyttömyyttä, on hylätty.
Hakemuksenne on hylätty, koska teitä nyt ei voida
pitää työkyvyttömänä.
Ei ole ilmennyt mitään uutta sairautta kymmenen
vuoden aikana." Tämä hakemus oli jätetty
25.6.2001 ja päätös annettu 7.3.2002.
Ed. Ihamäki, toivon, että Kelan valtuutetut
todella puuttuvat näihin asioihin, että ihmisiä ei
jätetä tällä tavalla, sanon
suoraan, heitteille, tyhjän päälle.
Mikä tämän henkilön kohdalla
on syy siihen, että hän ei sitten työmarkkinatukeakaan
saa, vaikka hän on 44 syntynyt eli on 55-vuotias, täyttää 56?
Hänenhän olisi pitänyt saada ilman puolison
tulojen tarveharkintaa työmarkkinatukea, mutta miksi hän
ei saa? Vuodesta 90 hän on ollut työttömänä,
eikä sellaista työtä ole tarjottu, mitä hän
olisi kyennyt tekemään. Ei ole ollut kysymys siitä,
ettei hän olisi halunnut työtä tehdä. Olen
tarkistanut, että hänellä on aukoton
historia, hän on ollut työnhakijana koko ajan,
mutta nyt sanotaankin, että yrittäjänä olleelle
työssäoloehto lasketaan vasta ajankohdan 1.1.1994
jälkeiseltä ajalta, ja hänen yritystoimintansa
loppui siis vuonna 90. Tätä asiaa nyt vielä aion
selvittää, mutta tämä on hyvin
tyypillinen esimerkki. Nyt kun eletään vuotta
2002, on kulunut melkein vuosi siitä, kun hän
täytti 55. Minulla on lukuisia tapauksia, joissa kukaan
ei kerro, että näillä henkilöillä,
kun he täyttävät 55, olisi oikeus työmarkkinatukeen
ilman puolison tulojen tarveharkintaa edellyttäen, että työssäoloehto
täyttyy. Tämän henkilön kohdalla
sanotaan, että se ei täyttynyt.
Huomenna meillä on, ed. Ihamäki, käsittelyssä eläkkeitä koskeva
esitys, ja siellä nyt sitten laman uhreja työttömyyseläkkeelle
taas yritetään pelastaa. Mutta säännökset
on tehty niin tiukoiksi, että vaikka 44 syntynyt vielä pääsisi
muutoin eläkkeelle ja hän tulisi täyttämään
5 työvuotta viimeisen 20 vuoden aikana, niin jos hänelle
ei ole maksettu työmarkkinatukea 1.1.2000, niin kyseinen
henkilö putoaa tästäkin pois. Hän
sanoi, että luuletko, että hän elää vielä vuonna 2004.
Minä sanoin, että kyllä varmaan elät,
mutta toivon, että aikaisemmin tämä sinun
eläkeasiasi saadaan kuntoon. Se, mikä näissä on
ongelmallista, on juuri se, että nämä ihmiset
jätetään tyhjän päälle,
omin voimin kamppailemaan. Tai jos he pääsevät
jonnekin työkokeiluun ja jos siellä selkeästi
tullaan siihen tulokseen, että tämä ihminen
ei kykene työhön, niin lopputulos on kumminkin,
että eläkehakemus hylätään.
Voisin kertoa puhelusta, jonka tänä aamuna soitti
48 syntynyt naishenkilö, joka on viisi vuotta ollut pois
työstä. Itkun kanssa hän toi esille ongelmia.
Ihan samanlainen juttu: työmarkkinatukea ei ole puolison
tulojen vuoksi maksettu moneen vuoteen.
Sitten minulla on tässä myöskin toinen
yrittäjä, joka on myös onnettomuudekseen
93 syyskuussa joutunut lopettamaan yrityksensä. Lama oli
silloin pahimmillaan. Hän kuuluu myöskin väliinputoajiin.
Vaikka hän on syntynyt vuonna 40, täyttää nyt
kesäkuussa 62 vuotta, niin hän ei ole saanut mitään
työmarkkinatukea. Hänellä on ainoana
tulona pieni perhe-eläke, jonka varassa hän on
elänyt jo sieltä vuodesta 93 saakka. Reumasäätiön
sairaala, Kelan Kpy — kaikissa kuntoutustutkimuksissa on
todettu, että hän on työkyvytön.
Hakemukset on hylätty vakuutusoikeutta myöten
ainakin kahteen kertaan. Nyt hän on sitten lopultakin päässyt
Elma-tutkimukseen eli Ilkka Taipale -rahoilla tutkimukseen ja hänelle
oli fysiatri sanonut, että kyllä hänelle
eläkepaperit kirjoitetaan. Mutta miten niidenkin eläkepapereiden
kanssa käy?
Nämä ovat elävää elämää.
Joka päivä ihmiset elävät näissä tilanteissa,
missä he putoavat joka ikisestä paikasta väliin,
missä se on mahdollista. Heidän toimeentulonsa
on olematon. Näille asioille pitäisi todella tehdä jotakin.
Sitten minulla on vielä yksi asia. Tässä on
henkilö, joka on vuodesta 93 alkaen saanut osaeläkettä.
Vuonna 98 keväällä hän ei kyennyt
osaeläkkeellä työtä tekemään.
Hänelle myönnettiin vuodeksi sairauspäivärahaa,
joka päättyi huhtikuun lopussa 99, siis kolme
vuotta sitten. Sen jälkeen hän on hakenut eläkettä.
Työpaikalta Tampereen kaupungin pitkäaikaissairaiden
sairaalasta on kirjoitettu lausunto, että hän
ei kykene tekemään työtä. Hän
oli toimistotehtävissä osa-aikatyössä,
hän ei selviydy siitä. Lausunnot kirjoitettiin
ja eläkkeet hylättiin. No, mitä tapahtui? Valitus
vakuutusoikeudessa oli vireillä, mutta kuitenkin viime
keväänä, vuosi sitten, Tampereen kaupunki
irtisanoi tämän henkilön, koska hän
ei ollut ollut töissä useampaan vuoteen. Sehän
oli totta. Eläkevalitus oli vireillä, ja Tampereen
kaupunki menee ja irtisanoo vakituisessa virassa olevan henkilön.
No, mitä sen jälkeen? Hän ilmoittautui
työvoimatoimistoon, mutta koska kaupunki ei suostunut kirjoittamaan
hänelle erillistä lausuntoa siitä, että hänelle
ei ole tarjota työkykyä vastaavaa työtä,
niin työvoimatoimisto antoi kielteisen lausunnon työttömyyspäivärahasta.
Hän olisi voinut saada ansiopäivärahaa,
mutta hän sai kielteisen lausunnon, koska katsottiin, että hänellä on
työpaikka olemassa ja työnantaja voi tarjota hänelle
työtä. Itsekin olen kyllä sitä mieltä,
että Tampereen kaupungin tällaisessa tapauksessa
pitäisi voida löytää työtä.
Mutta mitä tapahtui tälle ihmiselle? Hän
jäi tyhjän päälle roikkumaan.
Viime kesänä hän tuli puheilleni. Miten
tässä asiassa on edetty? Erittäin huonosti.
Syksyllä hän sai vakuutusoikeudesta hylkäävän
päätöksen ja sitten työsuhde
loppui. Hänelle on, kun työsuhde loppui syksyllä, siitä alkaen
maksettu pientä ansiosidonnaista päivärahaa,
koska osaeläke sitä vähentää.
Mutta uusi eläkehakemus on tehty tänä keväänä ja
kaikki lausunnot on selkeät. Hänet on tutkittu
monessa paikassa, ja lausunnot ovat selkeät työkyvyn arviointipaikoista: Hän
on työkyvytön. Mutta hylkyä tulee, eli
nyt mennään jälleen toista kierrosta.
Vielä tähän liittyen viimeisenä,
ed. Ihamäki, toivon, että nimenomaan tätä kohtaa
kuuntelette vielä tarkasti. Minulla on tässä kolme
päätöstä: Kaksi sairauskassan
päätöstä — toivottavasti
ne nyt ovat tässä, no ei niitä tarvitse
olla, minä osaan ne ulkoa — ja yksi Kansaneläkelaitoksen
päätös, ja nämä ovat
kaikki saman sisältöisiä: "Sairauspäivärahan
enimmäissuoritusaikanne on täyttynyt 30.4.1999.
Teillä ei ole oikeutta sairauspäivärahaan,
koska ette ole ollut enimmäissuoritusajan jälkeen
työkykyinen yhtäjaksoisesti vähintään
12 kuukautta eikä työkyvyttömyytenne
ole aiheutunut uudesta sairaudesta." Siis sairauskassa ja Kansaneläkelaitos
26. helmikuuta ovat pitäneet häntä koko
ajan työkyvyttömänä kaikki nämä kolme
vuotta kevään 99 jälkeen. Vaikka hänelle
periaatteessa vuoden kuluttua olisi voitu uudestaan myöntää sairauspäiväraha,
niin sairauspäiväraha on hylätty,
koska häntä on pidetty koko ajan työkyvyttömänä.
Samanaikaisesti eläkelaitokset, vakuutusoikeutta myöten,
ovat hylänneet hänen eläkehakemuksensa
sen vuoksi, että he pitävät häntä työkykyisenä.
Ed. Ihamäki, jommankumman näistä pitäisi mielestäni
muuttaa päätöstään.
Olen nyt lähettänyt valitukset näistä molemmista
ja soittanut sekä Kelaan että sairaskassaan. Sairaskassa
on pyytänyt lausunnon Kelasta siitä, miten tässä asiassa
nyt pitäisi menetellä. Toivon, ed. Ihamäki, että te
oikaisette nämä mutkat. Ei ainakaan voi olla niin,
että toinen järjestelmä pitää koko
ajan työkykyisenä ja toinen työkyvyttömänä ja
tätä kautta molemmista tulee hylkäävä päätös.
Tässä eivät perusoikeudet ole turvatut.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy myöntää ed.
Stenius-Kaukoselle, että epäkohtia on. Mutta haluan
myöskin todeta, että Kela on sosiaaliturvan toimeenpanija.
Kela ei tee sosiaaliturvalakeja, vaan toimeenpanee ne. Sen pitää toimia
lainsäädännön mukaan. Riitatapauksissa
tarkastuslautakunta tutkii sitten asian, onko ratkaisu laillinen
tai muuten pitävä.
Kelan valtuutetut eivät valitettavasti käsittele yksityistapauksia
ja yksityiskohtia, vaan systeemiä yleensä. Me
emme siis myönnä emmekä jaa sosiaalietuuksia
emmekä eläkkeitä. Sitä varten Kelassa
on perehtynyt virkakunta eli 6 006 hyvinkoulutettua henkilöä.
Epäselvissä tapauksissa, varsinkin jos asialla
on systeemistä mielenkiintoa ja yleistä mielenkiintoa,
tutkitutamme epäselvän asian sen suhteen, miksi
Kelan ratkaisu on ollut ristiriitainen, ja tarvittaessa otamme yhteyttä ministeriöön,
että lainsäädäntöä muutettaisiin.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kaiken sen, mitä ed. Ihamäki
sanoi, tiedän. Mutta tässähän
oli kysymys nimenomaan soveltamisesta, kysymys siitä, voidaanko
toisen lain mukaan pitää työkykyisenä ja
toisen lain mukaan työkyvyttömänä.
No, teoriassa tietysti on mahdollista, että näin
on, mutta mielestäni käytännössä ei
voi olla. Silloin jommankumman täytyy muuttaa kantaansa.
Tämä ei ole ainoa tapaus, missä näin
on tapahtunut. Valtuutetut mielestäni ovat oikea taho tällaisessa
asiassa korjaamaan systeemiä. Niin ei voi tapahtua, että toista kautta
tulee hylky toisesta syystä ja toista kautta toisesta syystä.
Tämä kuuluu juuri niihin asioihin, joihin valtuutetut
voivat puuttua.
Kuten ed. Ihamäkikin sanoi, kun on kysymys lainsäädännön
puutteista, joita toki on paljon ja joita näihinkin tapauksiin
liittyy, on selvää, että silloin Kelan
valtuutetun tulisi olla ja Kelan aloitteellinen esittämään
lainsäädäntömuutoksia. Toivon, että todella
entistä aloitteellisemmin näin toimisitte.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä todeta, että etuuspäätöksiä Kelassa tehdään
5,2 miljoonaa kappaletta vuodessa. Voi olla, että joku
päätös ansaitsee jälkitutkinnan
ja korjauksen, mutta pääsääntöisesti
kuitenkin toimitaan lainsäädännön
mukaan ja oikein.
Keskustelu päättyy.