1) Hallituksen esitys vapaaehtoisten eläkevakuutusten
tuloverotusta koskevien säännöksien uudistamiseksi
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Arvoisa puhemies! Eläkevakuutusten verotuksen uudistaminen
on ensimmäinen osa yritys- ja pääomaverotuksen
uudistamista koskevaa kokonaisuutta, joka muiltakin osin pyritään
tuomaan hyvin pikaisesti eduskunnan käsiteltäväksi.
Tästä asiastahan keskustelu on ollut jo hyvän
tovin käynnissä. Painopiste tässä moninaisen
lobbauksen ja koukkausten ja väärinkäsitysten
ryydittämässä ennakkokeskustelussa on
ollut tämän eläkesäästämismuodon osalta
eläkeiän korottamisessa. No, se onkin esityksen
keskeisintä sisältöä, mutta
esityksessä on tämän lisäksi
pari muuta osa-aluetta.
Toinen näistä on eläkesäästämisen
verotuksen rakenteen muuttaminen niin, että se kohtelee kaikkia
säästäjiä tasapuolisesti sen
sijasta, että suurituloisimmille tulisi suurin verohyöty,
kuten nykyjärjestelmässä tunnetusti on
asianlaita.
Kolmas osakokonaisuus koskee vakuutusmaksujen vähennysjärjestelmän
uudistamista. Eläkeiän korotuksen tapaan sekin
liittyy ajankohtaiseen eläkeuudistukseen. Eläkesäästämistä on
meillä pitkään kannustettu verotuksellisesti. Verotuki
on haluttu kohdistaa lakisääteistä eläketurvaa
täydentävään säästämiseen,
siis niihin henkilöihin, joilla lakisääteinen
ansioeläke on jäänyt vajaaksi.
Menneinä vuosina lakisääteinen eläketurva
on yleisemminkin ollut puutteellinen niissä ikäluokissa,
jotka ovat aloittaneet työuransa ennen työeläkejärjestelmän
luomista. Nykypäivänä työelämässä mukana
olevat ovat työuransa alusta lähtien voineet kuulua
lakisääteisen työeläkejärjestelmän
piiriin. Tässä suhteessa tarve eläketurvan yksityiseen
täydentämiseen on yleisesti vähentynyt.
Kuitenkin yksityinen eläkesäästäminen
on aivan viime vuosina selvästi yleistynyt. Tämän
kehityksen taustalla on monia ja moninaisia syitä. Lisääntynyt
epävarmuus omasta työurasta ja tästä johtuva
pelko lakisääteisen ansioeläkkeen riittävyydestä on
vain yksi, joskin merkittävä, tekijä.
Tietoisuus säästämismahdollisuuksista
on lisääntynyt. Oma vaikutuksensa on vakuutusalan myyntiponnisteluilla.
Keskeisin syy ottaa yksilöllinen lisäeläkevakuutus
on tuoreimpien tutkimustulosten mukaan kuitenkin halu päästä aikaisemmin
eläkkeelle. Eläketurvan paikkailu näyttää olevan
siihen nähden vähäisempi syy. Näin
siis kyselytutkimusten mukaan. Eläkesäästämisessä ei
siis niinkään enää olisi kysymys
siitä, että haluttaisiin täydentää vajaaksi
jäävää ansioeläkettä.
Kyse on aiempaa enemmän siitä, että halutaan
jäädä vapaaehtoiselle eläkkeelle
ennen yleistä eläkeikää. Tämä on
tietysti sinänsä hyväksyttävää.
Eri asia on, onko se yhteiskunnan kokonaisedun mukaista ja tuleeko
siihen sen vuoksi kohdistaa verotukea. Hallitus on asiassa oman
kantansa esittänyt tämän lakiesityksen
muodossa, joka nyt esitellään.
Yksilön tarve eläketurvan yksityiseen täydentämiseen
ja hänen kykynsä siihen eivät usein käy yksiin.
Vapaaehtoiseen eläkesäästämiseen
on parhaat edellytykset niillä, joilla työikäisenä on korkea
tulotaso ja pysyvä työsuhde. Samoilla tahoilla
tarve lakisääteisen eläketurvan täydentämiseen
on vähäisempi kuin pienituloisemmilla.
Pätkätyöläisten ja eri syistä työelämästä syrjässä olleiden
edellytykset eläketurvan yksityiseen täydentämiseen
ovat useimmiten muita vaatimattomammat. Näiden ihmisten
tarve puutteelliseksi jääneen ansioeläketurvan
täydentämiseen ei kuitenkaan ole poistunut. Se
ei ole poistunut myöskään viime vuosina
toteutettujen eläkeuudistusten myötä,
olkoonkin, että eläketurvan kattavuus on parantunut
ja eläketurvan puutteita on paikkailtu. On perin vaikea
perustella sitä, että juuri sen säästäjäjoukon
verokohtelu, jolla on suurin tarve eläketurvan täydentämiseen,
on tällä hetkellä epäedullisin.
Tosiasiassa nykyjärjestelmässä useinkin
käy niin, että pienituloiselle säästäjälle
voisi olla edullisempaa säästää normaalisti
verotettuun sijoituskohteeseen kuin verotuksellisesti tuettuun eläkevakuutukseen.
Arvoisa puhemies! Hallitus ei näiden epäkohtien
olemassaolosta ja järjestelmän epäoikeudenmukaisista
vaikutuksista huolimatta ole aikonut luopua eläkesäästämisen
verotuesta. On kuitenkin aika tehdä perusteellinen remontti
tähän järjestelmään,
niin että se nykyistä paremmin palvelee nykypäivän
vaatimuksia ja kansalaisten tarpeita.
Nykyisessä, progressiiviseen ansiotulon verotukseen
pohjautuvassa verotustavassa eläkesäästämisen
verotuki kohdentuu sekä tasavertaisuuden näkökulmasta
että eläkepoliittiselta kannalta huonosti. Suurin
hyöty tulee yleensä ylempiin tuloluokkiin kuuluville,
kuten jo sanoin. Eläkevakuutus soveltuu liian helposti
myös verosuunnittelun välineeksi, ja kun sellainen
väline valtion puolelta tarjotaan, on sitä tietenkin
käytetty.
Hallituksen esittämän uudistuksen myötä siirrytään
suhteelliseen verokantaan perustuvaan verotukseen. Uusi järjestelmä on
kaikille säästäjille tasapuolinen säästämisajan
ja eläkeajan tulotasosta riippumatta. Verotuen etupainotteisuus poistuu
ja paino kohdistuu enemmän eläkkeelläoloaikaan.
Vähennys ja verotus toteutuvat tasapainoisesti suhteellisella
verokannalla.
Julkisuudessa on jo ehätetty esittää laskelmia siitä,
miten pääomaverokannalla tehty vähennysoikeus
kiristäisi eläkesäästäjän
verotusta. Matematiikan maailma on ihmeellinen, varsinkin jos unohtaa
sen tosiasian, että vähennysedun pienenemisen
vastapainona myös eläkkeen verotus tässä esityksessä keventyy.
(Ed. Zyskowicz: Millä te sen takaatte 20 vuoden päähän?)
Kun kysymys on eläketurvan täydentämisestä,
pitäisi tarkastelussa lähteä siitä,
minkä tasoisen nettoeläkkeen säästäjä maksuillaan
voi rahoittaa. Tässä tarkastelussa päädytään
siihen, että hallituksen esityksen mukaan edettäessä säästäjä saavuttaa saman
nettoeläkkeen selvästi pienemmällä maksulla
kuin nykyisin.
En mene tässä lähemmin verotuksen
rakenteen muuttamisen yksityiskohtiin. Totean kuitenkin, että kun
ansiotuloverotuksessa tarjolla oleva progressiohyöty poistuu,
puolisolle otetun vakuutuksen maksujen vähennysoikeutta
ei ole aihetta nykyiseen tapaan rajoittaa. Uudistuksessa vähennysoikeus
laajenisi ja täysin tulottomallekin puolisolle otetun vakuutuksen
maksut voitaisiin vähentää hyvityksen
kautta toisen puolison verotuksessa. Vähennysoikeus olisi
kummankin puolison osalta 5 000 euroa. Kyseessä on
siten merkittävä perheen sisäisen vähennysoikeuden laajennus
nykyiseen käytäntöön nähden.
Uudistuksen pääpaino on yksityisen säästämisen
verotuksen uudistamisessa. Samalla joudutaan eläketurvakaton
poistumisen takia tarkistamaan myös työnantajan
työntekijälle ottamien vakuutusten verokohtelua.
Pääomatuloverotukseen siirtyminen ei koskisi työantajan
ottamia vakuutuksia, vaan ne säilyisivät pakollisten
vakuutusten tapaan ansiotuloverotuksen piirissä. Niissä ei
ole kysymys siitä, että työnantaja ikään kuin
säästäisi työntekijän
puolesta.
Kuten todettu, hallitus pyrkii eläkevakuutusten eläkeiän
korottamisella tukemaan erityisesti eläkepoliittisia tavoitteita.
Hiljattain on saatu valmiiksi laaja yksityisalojen eläkeuudistus,
ja julkisen sektorin eläkeuudistuksen käsittely
on hyvässä vauhdissa täällä eduskunnassa.
Taustalla on vakava huoli väestön ikärakenteen
muutosten vaikutuksesta työvoiman tarjontaan, eläkejärjestelmän
kustannuksiin ja kansantalouteen yleensä. Tässä tilanteessa
olisi ristiriitaista samanaikaisesti kannustaa verotuksen kautta
säästämistä, joka mahdollistaa
ennenaikaisen eläkkeelle jäämisen. Tästä näkemyksestä vallinnee tässäkin
salissa laaja yhteisymmärrys ainakin yleisellä tasolla.
Arvoisa puhemies! Hallitus pitää näitä tavoitteita
tärkeinä. Eläkeiän korottaminen
koskisi myös vanhoja sopimuksia. Vanhaan eläkesäästöön
ei kuitenkaan koskettaisi ja se voitaisiin nostaa vanhan eläkeiän
mukaisesti. Säästäjillä on myös
mahdollisuus niin sanotusti pakata kertyneet eläkesäästöt
niin, että ne maksetaan etupainotteisesti ennen 62 vuoden
eläkeikää. Senhän vanhat sopimukset
mahdollistavat. Uusi säästäminen kohdistuisi
62 ikävuoden jälkeen maksettavaan lisäeläkkeeseen.
Uudistuksen jälkeen verotuettu säästäminen
siis edellyttäisi, että eläkeikä on
vähintään 62 vuotta. Tästä virinnyt
juridinen keskustelu muutoksen taannehtivuudesta jatkunee varmaan
täällä muun muassa perustuslakivaliokunnan
puolella.
Arvoisa puhemies! Hallitukseen on tämän esityksen
valmistelun aikana kohdistettu voimakasta painetta, painostustakin,
ennen kaikkea eläkevakuutusten myyjien ja niitä lähellä olevien
etupiirien taholta. (Ed. Sasi: Vakuutuksen ottajien taholta!) Tämä on
ollut odotettavissakin, koska nykyinen järjestelmä verotukineen
on ollut vakuutusmyyjille erittäin tuottoisaa ja varmaa
liiketoimintaa. Hallituksen näkökulman on kuitenkin oltava
laajempi: yhteiskunnan kokonaisetua ja erityisesti eläketurvaa
painottava. Nyt nämä hallituksen aiemmin kokemat
ja kestämät paineet, ehkä painostuskin,
siirtyvät eduskuntaan. Hallituksella on luonnollisesti
täysi valmius olla eduskunnan käytettävissä lakiesityksen
siirtyessä täällä lopulliseen
säädäntävaiheeseen.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Kalliomäki, mitä hallituksella
on eläkesäästäjiä vastaan?
Eikö hallituksen punamultaiseen ideologiaan sovi se, että ihmiset
haluavat omin toimin, omin varoin parantaa omaa sosiaaliturvaansa?
(Ed. Puisto: Valtion varoin!) Te kiristätte tällä esityksellä eläkesäästäjien
verotusta vuositasolla 130 miljoonaa euroa. Tätä on
teidän aivan turha kiistää. Kiristys
näkyy tästä hallituksen esityksestä.
Pyydän ottamaan esille sivun 21, vasen palsta. Siellä kerrotaan,
että 130 miljoonaa euroa vuositasolla eläkesäästäjien
verotus kiristyy.
Kokoomus hyväksyy pyrkimyksen nostaa eläköitymisikää,
mutta kahta asiaa tässä esityksessä emme
missään tapauksessa hyväksy. Ensinnäkään
emme hyväksy eläkesäästäjien
verotuksen kiristymistä. Toiseksi emme hyväksy
sitä, että hallitus on tällä esityksellään
puuttumassa myös vanhoihin eläkesopimuksiin. Kokoomuksen eduskuntaryhmä tulee
käyttämään kaiken parlamentaarisen
voimansa tämän hallituksen surkean esityksen torjumiseen.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voidaan ehkä sanoa, että eläkeyhtiöt
ovat itse syyllisiä tähän lakiesitykseen
mainostettuaan aivan selvää veronkiertoa esimerkiksi
sillä tavalla, että otetaan vuodessa ulkomailla
ulos tämä säästetty eläke,
ja niin sitä makaa kuin petaa.
Mutta kahteen asiaan haluaisin kiinnittää huomiota.
Tässä syntyy nyt kummallinen tilanne, että jos
työnantaja maksaa työntekijälle palkkaa ja
tämä palkastaan maksaa sitten 50 euroa eläkeyhtiölle,
niin silloin tuo osa palkasta on verotettavaa tuloa, mutta jos sopii
työnantajan kanssa, että älä maksakaan
sitä minulle, vaan maksa se suoraan sille eläkeyhtiölle
ja kutsuu tätä kollektiiviseksi eläkevakuutukseksi,
niin sitten tämä vanha veroetu säilyy.
Uskon, että tämä tulee tuottamaan paljon
hyviä tuottoja taas eläkeyhtiöille.
Toiseksi, meidän pitäisi päästä kokonaan
sellaiseen järjestelmään, jossa ei olisi
mitään verovaikutuksia, ei nostettaessa, ei säästettäessä.
Se tekisi mahdolliseksi sen käytännön,
joka on ulkomailla monessa maassa, että henkilö,
jolla on paljon asunto-omaisuutta, myy eläkkeelle mennessään
asunnon ja saa sitä vastaan eläkeyhtiöltä paljon
korkeamman eläkkeen kuin muuten saisi. Tämä on
käytäntö hyvin monessa maassa, mutta meillä se
on verotuksella estetty.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vapaaehtoisen eläkesäästämisen
verotuki edelleen säilyy, ja se on tärkeää,
että ihmiset voivat täydentää omaa
eläketurvaansa. Tässähän käy
niin, että verotus sillä tavalla muuttuu, (Ed.
Zyskowicz: Kiristyy!) että pitkällä aikavälillä se
voi jopa keventyä, kun ollaan eläkkeellä.
(Naurua) Verotus voi keventyä, mutta verovähennysoikeus
kiristyy tässä alkujansa, kuitenkin sosiaalisesti
oikeudenmukaisella tavalla, sillä tavalla, että pienituloiset
tässä hyötyvät.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä tulee viimeistään
tässä vaiheessa eduskuntaan. Tämä lähetetään
nyt perustuslakivaliokuntaan lausunnolle, ja toivon ripeää asian
käsittelyä. Ministeri Kalliomäki totesi,
että tässä voidaan vuoropuhelua käydä eduskunnan
kanssa, kun perehdytään näihin yksityiskohtiin,
ja asia huolellisesti myöskin eduskunnassa vielä ehditään
nyt käsitellä. Tähän on syytä nyt
keskittyä ja jättää ehkä tämä ed.
Zyskowiczin retoriikka vähemmälle.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Monella suomalaisella on pieni eläke,
ja mitä väärää siinä on,
jos ihminen haluaa täydentää omaa eläketurvaansa?
Onko se todella väärin? (Ed. Skinnari: Ei ole!)
Moni tässä maassa tekee raskasta työtä ja
haluaa itse hoitaa oman eläkkeensä, että pääsee
aikaisemmin eläkkeelle. Onko siinä jotakin väärää?
(Ed. Skinnari: Sekin on oikein!) Ja sanon: tämän
muutoksen johdosta paineet työkyvyttömyyseläkkeelle
tulevat lisääntymään ja valtio
tosiasiallisesti tulee häviämään huomattavasti,
kun nämä paineet kasvavat.
Te, ministeri Kalliomäki, eilen puhuitte näistä eläkesäästäjistä pörssipelaajina.
Ja täytyy sanoa, että olen hyvin hämmästynyt
siitä, että te sanotte, että eläkesäästäminen
on pörssipelaamista, kun tehdään useitten
vuosien, jopa kymmenien vuosien sopimus ja eläkkeelle siirrytään
vasta 60 vuoden iässä. Onko jotakin väärää siinä,
että tuloja tasataan eri vuosien välillä,
niitten vuosien välillä, jolloin on hyvin hyvät
tulot ja pienemmät tulot? Ja täytyy sanoa, että koskaan
aikaisemmin, kun eläkelainsäädäntöä on
tehty, ei ole jätetty lainsäädäntöä ilman
siirtymäsäännöksiä ja
lähdetty siitä, että muutokset tulevat
heti voimaan, ja kun joku ihminen olisi siirtymässä eläkkeelle muutaman
vuoden kuluttua, niin hän kokeekin yllätyksen
eikä pääse eläkkeelle.
Ministeri Kalliomäki, tämä hallitus
antaa 7 euroa kansaneläkeläisille vuonna 2006.
Nyt näiltä ihmisiltä otetaan tulevaisuudessa
130 miljoonaa euroa. (Ed. Tiusanen: Eivät ole samoja ihmisiä!) Tässä on
teidän eläkepolitiikkanne.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Todella, punamultahallitus on tehnyt
eläkesäästäjille valtavan karhunpalveluksen
siinä mielessä, että eläkkeitten verotusta
todella kiristetään 130 miljoonalla eurolla vuositasolla.
Oikeusturva kansalaisten keskuudessa horjuu ja heikkenee sen takia,
että ne vanhatkin sopimukset, jotka ovat nyt voimassa, ykskaks
punamultahallituksella on otsaa muuttaa taas uuteen uskoon. Eikö,
ministeri Kalliomäki, olisi syytä tehdä niin,
että uudet sopimukset puhtaalta pöydältä voimaan
ja vanhat pidettäisiin voimassa edelleen niin kauan kunnes
niitten voimassaoloaika päättyy sitten aikanaan?
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Kalliomäki totesi
täällä, että tämä on
verosuunnittelun väline. Keskimäärin
ne maksut, mitä ihmiset ovat maksaneet näihin,
ovat olleet 75 euroa kuukaudessa eli 900 euroa vuodessa. Enimmäismäärä,
mitä voisi vähentää, on 8 500
euroa. Ei voi väittää, että olisi
verosuunnittelun väline, jos 900 euroa keskimäärin
vuodessa on maksettu.
Toinen asia: Täällä ministeri totesi,
että ihmiset tekevät näitä sopimuksia
sen takia, että haluavat päästä aiemmin
eläkkeelle. Käytäntö on myös
osoittanut ihan toista. Keskimäärin Suomessa jäädään
eläkkeelle 59-vuotiaana. Ne ihmiset, jotka ovat tehneet
vapaaehtoisia eläkevakuutussopimuksia, ovat jääneet
eläkkeelle yli 61-vuotiaina, ja kuitenkin siellä on
vanhoja sopimuksia voimassa, joissa olisi mahdollisuus jäädä 55-
tai 58-vuotiaana eläkkeelle. Eli siis fakta ja fiktio ovat
tässä vähän erilaiset.
Lopuksi, arvoisa puhemies, on tietysti hyvä, että eduskunta
pääsee käymään vuoropuhelua tässäkin
asiassa. Tätä on nyt puoli vuotta odotettu täällä eduskunnassa,
että päästäisiin käsittelemään
tätä. Marraskuun puolivälissä tulivat
linjanvedot, mutta vasta nyt saatiin nämä tänne,
niin että toivottavasti eduskunnallekin jätetään
kunnolla aikaa perehtyä tähän asiaan.
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nämä ihmiset, jotka nykyisin
näitä vapaaehtoisia eläkevakuutuksia
ottavat, ovat pitkälti keski- ja matalapalkkaisia naisia.
Näillä aloilla, arvoisa ministeri, naisilla myöskin
on samaan aikaan päällä hoitovapaita,
pätkätöitä, jotka aiheuttavat
erityisesti tarpeen siihen lisäeläkevakuuttamiseen,
mistä nyt puhutaan. Tämä on nyt hallituksen
kannalta katsottu erityisen tuomittavaksi ja ehdotetaan, että nämä naiset
kotona perehtyisivät talouteen laajemminkin ja erityisesti
kaiken maailman pörssikursseja seuraisivat aktiivisesti.
Näihinhän varmasti heidän koulutustasonsa
riittävät, minulla humanistina ei kyllä riitä,
vaikka yliopiston olen käynyt.
Onko tämä se linja, että tällainen
yksinkertainen, helppo mahdollisuus säästää oman
elämänsä parhaaksi on kiellettyä ja
tilalle tarjotaan nimenomaan erittäin vaikeita, monimutkaisia
ja aikaa vaativia malleja, millä omaa hyvinvointia tulisi
edistää?
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kävin tässä aamupäivällä vanhassa koulussani
pitämässä Eurooppa-päivän
puheen. Kerroin virallisen liturgian, mutta myös totuuden.
Siellä, arvoisa herra puhemies, keittiön emäntä,
joka on siellä raskasta työtä tehnyt
20 vuotta, tuli sanomaan, että hän on vuodesta
96 säästänyt eläkettä 100
euroa kuukaudessa, ryöstääkö hallitus
nyt hänet vai ei? Minä sanoin, että sellainen vaara
on olemassa, että teidät, rouva, ryöstetään. Kertokaa
te nyt, arvoisa valtiovarainministeri Kalliomäki, tehdäänkö näille
kovaa työtä tekeville naisille nyt karhunpalvelus.
Eikö ole muita verotuskohteita, joita te voitte käyttää?
Marjukka Karttunen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On sinänsä oikein,
että eläkeikää nostetaan, mutta
kun se tehdään muuttamalla jo olemassa olevia
sopimuksia jälkikäteen, tapahtuu tavallisen eläkesäästäjän
oikeusmurha. Mihin voi enää luottaa, kun valtio
tällä tavalla tekee jälkeenpäin
muutoksia? Hallituksen ikärajan noston pitäisi
koskea vasta tulevia sopimuksia. Eihän opinto-oikeuden
rajaaminenkaan koske nykyisiä opiskelijoita vaan vasta
tulevia.
Miten esimerkiksi sellaisten ihmisten pettymystä voi
estää, jotka ovat ottaneet tällaisen
sopimuksen ja ajatelleet vaikkapa puolisoiden ikäeron vuoksi
jäädä samaan aikaan eläkkeelle,
ja punamultahallitus tekee tämän mahdottomaksi muuttamalla
jälkeenpäin jo tehtyjä sopimuksia? Miten
tässä kaavailussa voi olla mukana puolueita, jotka
kutsuvat itseään porvaripuolueiksi? Sosialidemokraateillehan
tämä sopii, koska kaikki pitää tasapäistää.
Toinen varapuhemies:
Saattaisi olla paikallaan tässä yhteydessä kuulla
ministereiden vastauspuheenvuorot. Ministeri Kalliomäki
ja ministeri Koskinen.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Minä jo ajattelin, että kokoomus
yksissä miehissä on tässä vakuutusyhtiöiden
asialla, mutta on näköjään myös
yksissä naisissa samalla asialla ja sen lisäksi
vielä yrittää harjoittaa aivan päätöntä sumutusta
vakuutuksen ottajien suuntaan, aivan päätöntä sumutusta.
(Ed. Backman: Vastuutonta! — Kokoomuksen ryhmästä: Ohhoh!)
Ed. Zyskowicz, tämä esitys, kun puhutaan eläkesäästäjistä,
tämä esitys parantaa eläkesäästäjän
asemaa, ja paino on nimenomaan sanalla eläke. Vuorenvarmasti
parantaa, erityisesti nämä 75 euroa säästävät
hyötyvät tästä uudesta järjestelmästä ehdottomasti
ja myöskin 100 euroa säästävät
vielä.
Voi aivan hyvin antaa sen palautteen tälle keittiön
emännälle, ed. Soini, että hän
voi nostaa vanhan järjestelmän mukaisesti ennen
62 ikävuotta, siis pakata kerralla, sen säästön,
ja hänen kannattaa jatkaa tällä säästösysteemillä uudessa järjestelmässä,
jolloin hän pääsee eläkkeellä parempaan
eläketuloon kuin nykyisen järjestelmän puitteissa.
(Ed. Kuosmanen: Helmitaulu pitää lähettää valtiovarainministerille!)
Siis paino on eläkesäästämisessä,
paino ei ole sillä puolella, jossa on kyetty, niin kuin
ed. Soininvaara totesi, verosuunnittelua harjoittamaan. Veronkierrosta
puhui ed. Soininvaara, minä en puhu nyt sillä tavalla,
koska jos tarjotaan mahdollisuus verosuunnitteluun, niin totta kai
sitä käytetään, ja näin
on tapahtunut. Se, jolla on enemmän varaa, käyttää tätä mahdollisuutta
ja painottaa säästämismuotonsa siihen
aikaan, jolloin hän on työelämässä,
(Ed. Kuosmanen: Miksi vanhoja sopimuksia ei kunnioiteta?) ja voi
silloin vähentää verotuksestaan. 130
miljoonaa johtuu juuri tästä.
Mutta niin kuin täällä ed. Ala-Nissilä sanoi, pitkällä aikavälillä valtio
on tässä maksumies. Sekin lukee siellä.
En muista millä palstalla, mutta ed. Zyskowiczin kannattaa
nyt sitten niitä palstoja enemmänkin plärätä,
että pääsee jyvälle, missä mennään.
Tämän monimutkaisempi juttu tämä ei
ole, mutta ehkä se on hyvä vielä sanoa
ed. Sasille, joka on perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja, että ei
pitäisi puhua roskaa siitä, mitä minä olen jossain
lausunut.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen säätämisjärjestysjaksossa
on tarkasteltu aikaisempia perustuslakivaliokunnan kannanottoja,
jotka liittyvät enemmänkin sosiaaliturvan, ansaitun
ja lakisääteisen sosiaaliturvan, suojasäännöksiin,
miten kartutetut summat, sopimusoikeudet suojataan lainmuutostilanteissa.
Tämän tyyppistä vapaaehtoisten eläkevakuutusten
muutostilannetta ei ole ollut aikaisemmin lausunnon kohteena, ja
kehottaisin perustuslakivaliokuntaa hyvin huolella tutustumaan sekä aikaisempaan
linjaan että siihen, mitä on tarkoitettu omaisuuden
suojalla, mitä sopimusvapauden suojalla, mitä olemassa
olevien sopimusten suojaamisella lakeja muutettaessa. Perustuslakivaliokunnan
tässäkin tehtävässä pitäisi
korostetusti oikeudellisen tulkinnan puolella pysytellä eikä altistua
poliittisten intohimojen varaan.
Vakuutussopimuksen perusteella säästetty summa
suojataan kaikissa tilanteissa. Se on täysin vakuutuksenottajan
hallinnassa; siis kun sopimusta muutetaan, siinä voidaan
sopia, missä yhteydessä ja minkä ikäisenä se
otetaan ulos, voidaan tehdä sitä koskevat muutokset
uuteen sopimukseen.
Se, mikä poikkeaa aiemmasta sopimuksesta, on juuri
se, että sopimus joudutaan uusimaan. Ja kun sopimusta uusitaan,
ollaan sidottuja sitten näihin korkeampiin eläkeikiin,
niin kuin me kaikilta muiltakin kansalaisilta lakisääteisen
eläketurvan osalta edellytämme. Tämä on
aika luontevaa tasa-arvoa, että myös tällainen
erityinen veroetuus kohdennetaan eläkeiältään
samantasoisiin eläkejärjestelyihin kuin lakisääteisetkin
mallit. Tässä suhteessa ei varmaan ole kohtuuttomuudesta
kysymys.
Siirtymäsäännöstä pidennettiin
aluksi arvioidusta puolesta vuodesta puoleentoista vuoteen juuri
sen takia, että varmuudella ehditään
tekemään huolellisesti harkiten ne vakuutussopimusten
muutokset. (Ed. Zyskowicz: 400 000 sopimusta pakotetaan uusimaan!)
Ei ole kohtuutonta sen paremmin näille yhtiöille
kuin vakuutuksenottajillekaan tarkistaa se, missä ajankohdassa on
järkevää maksaa minkäkin suuruisia
maksuja ja missä ajankohdassa nostaa säästösummat
ulos. Yleensäkin tämän neuvonnan tarvehan
on lisääntynyt sen takia, ettei aseteta näitä eläkesäästäjiä langettaviin
ansoihin, että nostettaisiin esimerkiksi eläke
ulos sellaiseen aikaan, jolloin ei vielä saa sitä varsinaista
lakisääteistä ansioeläkettä ja saatetaan
aiheuttaa tämmöisiä ylimääräisiä eläke-
ja sosiaaliturvan menetyksiä, jos tietämättömyyttään
väärään aikaan nostetaan näitä säästösummia.
Tämmöistä laajaa, asiallista keskustelua
tarvitaan tämän laajan vakuutuksenottajien joukon
kanssa, ei sen sijaan sellaista poliittista sumutusta, josta on
yllin kyllin esimerkkejä viime päiviltä ja
viikoilta.
Ed. Soini puhui ryöstämisestä. (Ed.
Soini: Kysyin, ryöstetäänkö!) — Huomasin
kyllä, että siinä oli kysymysmerkki,
(Ed. Zyskowicz: Ja huutomerkki!) mutta ehkä tämä keskustelun
toinen osapuoli sai sen kuvan, että tässä hallitus
olisi ryöstämässä. Tosiaan mistään
tällaisesta ei ole kysymys, vaan suojataan säästöt
ja järjestetään mahdollisuudet jatkaa
säästämistä tasapuolisemmin
ehdoin. Ed. Hemming antoi kuvan, että tässä sorsittaisiin
naissukupuolta. Päinvastoin, jos tästä tehtäisiin
sukupuolivaikutusten arviointi, niin sehän osoittaisi,
että uusi järjestelmä on monin verroin
tasavertaisempi kuin nykyinen järjestelmä. Nykyjärjestelmä vähennysoikeuksineen suosii
rajusti suurituloisia, sen sijaan tämä on neutraali
tulotason suhteen, kun se tapahtuu saman pääomaveroprosentin
mukaisena sekä se verovähennys maksuja maksettaessa
että sitten aikanaan, kun eläkettä maksetaan,
tuo tulosta perittävä vero.
Kaiken kaikkiaan ei tätä mitenkään
voi luonnehtia oikeusmurhaksi, niin kuin ed. Karttunen totesi. Silloin
kannattaa mieluummin tarkistaa omaa fraseologiaa kuin sitten mennä väittämään, että
tässä olisi
poljettu oikeuksia. Koska on ensimmäinen kerta, että tämän
tyyppistä lainsäädännön
muutosta tehdään, on syytä huolellisesti sekä sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa, valtiovarainvaliokunnassa että perustuslakivaliokunnassa
arvioida puhtaasti kylmien faktojen perusteella näiden
muutosten vaikutukset. Uskon, että tämän
huolellisen arvioinnin perusteella päädytään
aika lailla samaan lopputulokseen kuin hallitus on tehnyt.
Jouni Backman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos en tietäisi, että kokoomuksen
puolella on hyvin oppinutta väkeä, niin epäilisin,
että on ymmärtämyksen puutetta. Tässä annetaan
kyllä niin totaalisen väärä kuva
tästä asiasta. Kun kokoomus muutti asuntolainakorkovähennysoikeuden
ansiotulosta pääomatulon puolelle, ei ollut mitään
ongelmaa. Kun kokoomus oli poistamassa lapsivähennykset
verotuksesta, ei vaadittu, että niillä, joilla
ei ole lapsia, täytyy edelleenkin saada se säilyttää.
Verolainsäädäntöön
on tehty muutoksia aina, ja toivottavasti tullaan tekemään,
eduskunnassa, ei vakuutusyhtiöissä. Kun väitetään,
että pitää muuttaa sopimus, niin missä sopimuksessa
on mukana lausuma, jossa on luvattu verovähennysoikeus tästä hamaan
ikuisuuteen? Itse haluan nähdä ne sopimukset,
ne 400 000 sopimusta, joita ed. Zyskowicz väittää jouduttavan
muuttamaan. Ei tarvitse muuttaa, jos jää eläkkeelle
vaikka 58-vuotiaana, jos ei aio tästä eteenpäin
tulevan lainsäädännön mukaisesti
säästää ja saada siihen verovähennysoikeutta.
Ei voi olla pysyvää verolainsäädäntöä tästä eteenpäin
30 vuotta. (Puhemies koputtaa) Erityisesti entisen verojaoston puheenjohtajan
Sasin luulisi tämän hyvin ymmärtävän, kun
hän on ollut mukana tekemässä niitä muutoksia,
joihin äsken viittasin. Tältä osin kysymys on
verolainsäädännön muutoksesta,
ja kaikki ne, jotka haluavat tästä eteenpäin
jäädä eläkkeelle 62-vuotiaana
ennen normaalia eläkeikää, voivat edelleenkin
saada kohtuutonta verohyötyä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jos oppositio harjoittaa täällä päätöntä sumutusta,
niin ministeri Kalliomäki on eräänlainen
myöhempien aikojen paroni von Münchhausen. Alkuperäinenhän
tunnetaan siitä, että hän nosti itsensä tukasta
suosta. Ministeri Kalliomäki taas pystyy siihen, että eläkesäästäjien
verotus kiristyy 130 miljoonaa euroa vuodessa, mutta kuitenkin heidän
verotuksensa muka kevenee. Puhe siitä, että se
kevenee sen takia, kun aikanaan he saavat kevyemmin verotetusti
sen itse eläkkeen, on todella päätöntä sumutusta.
Millä te, ministeri Kalliomäki, tai te, ed. Backman,
joka juuri todistitte sitä, miten verotus muuttuu vuosittain,
millä te takaatte sen, millaista on näiden ihmisten
verotus sitten 20 vuoden päästä esimerkiksi,
kun tämä eläke tulee maksuun? Mistä te
tiedätte, millaiseksi verotus muuttuu, millaiseksi pääministeri
Lintosen hallitus siihen mennessä muuttaa verotuksen? On
todella päätöntä sumutusta väittää,
että tänä vuonna, vuonna 2004, me tiedämme
ja päätämme siitä, millaista
on näiden säästöjen verokohtelu
esimerkiksi 10—15, 20 vuoden päästä.
Arja Alho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun pitäisi varmasti nyt olla mairiteltu
siitä, että pääministeri Vanhasen
hallituksen merkittävät yhteiskunnalliset avaukset ovat
täsmälleen niitä asioita, joita olen
pannut vireille ollessani Paavo Lipposen ensimmäisen hallituksen
veroministerinä mukaan lukien käsityöläisyyden
edistäminen liukuvalla arvonlisäverolla ja kotitalousvähennyksellä ja
nyt sitten tämä asia, joka liittyi silloin eläkesäästämiseen
ja sen veroetuuden kohtuullistamiseen. Nythän kannattaa
todellakin alleviivata sitä, että hallituksenkin kanta
on sama, joka on ollut myöskin oma käsitykseni,
että on kansantaloudellisesti järkevää tukea
eläkesäästämistä myöskin
verovähennyksien kautta. Nyt se todella sitten kohdistuu
paremmin ja oikeudenmukaisemmin juuri niihin ihmisiin, niihin pienituloisiin
naisiin, jotka hakevat täydennystä työeläkkeeseensä juuri
tämän eläkesäästämisen
kautta.
Haluan kuitenkin tässä yhteydessä todeta
sen, että olisin ollut tyytyväisempi tähän
hallituksen esitykseen, jos siinä olisi ollut myöskin
sellainen mahdollisuus, että vakuutuksenottaja uudessa
tilanteessa olisi voinut myöskin purkaa sopimuksensa ja
saada sijoittamansa rahat käyttöön. Tämä mielestäni
olisi ollut myöskin osa kokonaisuudesta (Puhemies koputtaa)
siirtymäsäännöksissä,
mutta niihin en tietenkään halua ottaa sen enempää kantaa,
koska perustuslakivaliokunnassa sitten huolellisesti paneudumme
asiaan.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattisten ministerien ja edustajien
puheenvuorot täällä osoittavat sen, että tässä on
jälleen kerran kysymys sosialidemokraateille niin sanotusta
kateuspykälästä. Muuhun johtopäätökseen
ei voi tulla ministeri Kalliomäen puheenvuorosta. Minä peräänkuulutan
poliittista moraalia tähän saliin. Eikö ministeri
Kalliomäelle ja valtiovarainministeriön virkamiehille
ole tullut edes mieleen ajatus, että nyt tehty hallituksen
ehdotus on moraaliton ja tuomittava toimenpide, sillä aivan
yksipuolisesti puututaan kansalaisten hyvässä uskossa
tekemiin sopimuksiin. (Backman: Tuokaa ne sopimukset tänne!)
Monet pienipalkkaiset — SAK:laisia muuten 25 prosenttia — ja
raskasta työtä tekevät henkilöt
ovat vähäisistä tuloistaan panneet säästöön siinä toivossa,
että saavat myös hyödyn sijoitukselleen
ja voivat aientaa tulevaa eläkeikäänsä, tämä keittäjä myöskin.
Ei 62-vuotiaana ole enää muuten kovin helppoa
olla keittäjänä. Tämä punamultahallituksen
ehdotus saa heidät pettymään katkerasti.
Kun keskusta kävi vaalikampanjaa, he lupasivat korjata
kaikki eläkeläisten asiat, (Puhemies koputtaa)
ja hallitusohjelmaan tuli yksi ainoa virke, että kansaneläkettä korotetaan
vuonna 2006. Toisin sanoen tämä punamultahallitus
tekee erittäin ikävät päätökset
mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, niin kuin ministeri Kalliomäki
kertoi, vaalikauden alussa, jotta kansa ehtisi unohtaa, ja vuotta
ennen vaaleja tekee pienen muodollisen päätöksen
kansaneläkkeen nostamisesta. (Puhemies koputtaa)
Minä kysyn, arvoisat punamultahallituksen edustajat:
onko tämä poliittista moraalia?
Toinen varapuhemies:
Edelleen pyrimme pitäytymään 1 minuutin
vastauspuheenvuoroissa.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä tosiasia on, ed. Backman, että tässä kyllä kuritetaan
tavallisia palkansaajia, niitä tavallisia suomalaisia,
jotka ovat suunnitelleet tulevaisuutta ja hyvässä uskossa ovat
tehneet eläkesäästösopimuksen.
Aina aikaisemmin, kun yksilöllistä eläkevakuutusta
koskevaa lainsäädäntöä on
muutettu, on ollut siirtymäsäännökset.
Aina, kun täällä eduskunnassa eläkelakeja
on säädetty, on ollut siirtymäsäännöksiä,
koska eläke on sellainen asia, jota ihmiset katsovat pitkälle
tulevaisuuteen, jonka varaan myöhemmän elämänsä suunnittelevat.
Siksi oli täysin oikeutettua, että eläkesäästäjät
ovat luottaneet siihen, että se sopimus voi pitää ja
tulee siirtymäsäännökset. Mielestäni
tämä on huonoa lainsäädäntöä.
Samaa mieltä ovat useat oikeusoppineet.
Kysynkin ministeri Kalliomäeltä, minkä takia tällaista
huonoa lainsäädäntöä tehdään.
Eikö tässä ole pelko, että suomalaiset
menettävät luottamuksensa myöskin koko
eläkejärjestelmään, koska yksilöllinen
eläkevakuutus on osa kokonaiseläketurvaa? Menee
tässä hieman luottamus myöskin päätöksentekijöihin,
jos näin kovalla kädellä puututaan tavallisten
palkansaajien eläkesopimuksiin.
Toinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoro ed. Backman, 1 minuutti.
Jouni Backman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tälle puolelle olisi hyvä saada
useita minuutteja, koska joutuu vastaamaan viiteen minuutin puheenvuoroon.
Missä ovat ne sopimukset, olen kysynyt useaan kertaan,
joissa väitetään nyt olevan lupaus tästä ikuisesta
verovähennysoikeudesta? Missä on se sopimus? Kun
te puhutte 400 000 sopimuksesta, uskoisin, että löydätte
niistä edes yhden tänne näytille, jossa
on lupaus ikuisesta verovähennysoikeudesta. Täällä puhutaan
aivan eri asiasta. On yksityisoikeudellinen sopimus, jossa on sovittu,
mihin aikaan henkilö aikoo jäädä eläkkeelle,
ja hän säästää sitä varten.
Erikseen on tämän talon kansan vaaleilla valitsemien
edustajien päättämä verolainsäädäntö,
joka antaa sen lainsäädännön
puitteissa siihen ajankohtaan liittyen verovähennysoikeuden.
Näin on ollut asuntolainoissakin. Asuntolainojen verovähennysoikeutta
on muutettu jos ei vaalikaudesta vaalikauteen niin lähes,
ilman että siinä on ollut tämän tyyppistä ongelmaa.
Väitän, että suuri asuntolaina on vähintään
yhtä iso, merkittävä, tulevaisuuteen
suuntautuva sitoumus kansalaiselta, ja sen takia ei tehdä tästä tällaista
poliittista propagandaa.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen kyllä sitä mieltä,
että ei ole takautuvaa lainsäädäntöä muuttaa verotusta,
mutta sen sijaan voidaan miettiä, onko, sanotaanko, takautuvan
lainsäädännön yritys muuttaa
sitä, että eläkkeellesiirtymisaika ikään kuin
jouduttaisiin sopimuksella muuttamaan, jos sitä jatketaan.
Uskon, että sopimusjärjestelyillä tämä tulee
täysin tyhjäksi. Tyhjäksi tämä tulee myös
uusien vakuutusten osalta, koska totta kai jokainen osaa leipoa
sellaisen sopimuksen, joka on yhdistelmä eläkesäästämistä ja
pankkisäästämistä. Jos haluaa
jäädä 58-vuotiaana eläkkeelle, säästää pankkiin
neljä vuotta ja loput eläkkeelle, tässä kun
ei ole enää kovin suurta verotuloa. Mutta vanhojen
sopimusten ottajia kohdellaan tässä erittäin
hyvin, koska jos saa jatkossa sekoituksen pääomatuloa — sitten
kun sitä eläkettä nostaa — ja
työtuloa, progressiivisessa verotuksessa tämä on
kyllä edullisempi kuin kumpikaan erikseen.
Aulis Ranta-Muotio /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aikoinaan, kun tämä tuli
julki, tähän liittyi aika paljon epätietoisuutta ja
hälyä, ja nyt kun on tätä keskustelua
kuunnellut, edelleen on tätä, voisi sanoa, sumutusta
ja väärinymmärrystä. Eläkeläisten
verotusta ei tässä kiristetä, kuten esimerkiksi
ed. Kuosmanen väitti. Tähän kohtaan on
tietysti eniten kiinnitetty huomiota, että tavallaan vanhat
sopimukset rikotaan. Niin kuin ed. Backman on todennut, verolainsäädännöstä ei
voida kirjata, että se säilyy ikuisesti näin
ja näin. Sitä on muutettu.
Muistan yhden esimerkin. Se taisi olla noin 15 vuotta sitten,
kun opintolainat olivat kiinteäkorkoisia, ja sen jälkeen
kun valmistuin, ne muutettiin markkinaehtoisiksi. Oli lähellä joku
tapaus, 12 prosentin korko, taisi olla Viinanen ministerinä silloin.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos tätä ehdotusta yrittää kylmän
viileästi harkita, ymmärrän tavoitteen
eläkeiän nostamisesta ja ymmärrän
myös sen, että perustuslakivaliokunnan on arvioitava
tätä niin ikään viileästi
siitä näkökulmasta, mitä aikaisemmin
on tehty, tosin tämä poikkeaa siitä huomattavasti,
mutta kuitenkin, ja myöskin suhteessa siihen, mitä mahdollisesti
tulevaisuudessa tulee. Mutta sitä minä en kyllä ymmärrä,
että näiltä ihmisiltä, jotka
omasta palkastaan haluavat säästää itselleen
parempaa eläketurvaa ja ovat kunniallisia, työtätekeviä kansalaisia,
viedään luottamus tähän järjestelmään.
Sitä en kyllä ymmärrä enkä sitä,
että heidät leimataan veronkiertäjiksi
tai sellaisiksi, että he saavat kohtuutonta verohyötyä, kuten
ed. Backman sanoi. Tätä näkökulmaa
en kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Backman on aivan oikeassa todetessaan,
että sopimuksia ei tässä varmaankaan
rikota. Se, mikä minusta on hieman arveluttavaa, on se,
että ihmisillä on kuitenkin ollut joku käsitys
siitä, että tämä veroetu ehkä jatkuu.
Kysymys ei ole juridiikasta. Ei varmaan olekaan. Siinä on
kyse moraalis-filosofisesta ongelmasta, mutta toisaalta moraalis-filosofinen ongelma
ainakin minulle syntyi myös silloin, kun kansaneläkkeen
pohjaosaa leikattiin. Siitäkin oli varmasti annettu lupaus,
joka rikottiin suunnilleen samalla tavalla kuin nyt, jos nyt jotain
rikotaan.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Joka tapauksessa, kun nämä 400 000
uutta sopimusta joudutaan tekemään, (Ed. Backman:
Ei jouduta!) ne joudutaan, jos halutaan säästämistä nimenomaan
jatkaa uusilla ehdoilla, käsittelemään
yksilöllisesti joka tapauksessa jokainen erikseen, kaikki
nämä kustannukset, mitkä näistä syntyvät,
tulevat myöskin vakuutuksenottajien maksettaviksi. Valtio kuitenkaan
ei hyvitä näitä kustannuksia, mitä tästä työstä aiheutuu.
Minä ymmärtäisin kyllä tietenkin,
jos tämä lakiesitys olisi tullut sosialidemokraattiselta
vähemmistöhallitukselta, mutta sitä minä en
ymmärrä, että mukana tätä lainsäädäntöä ovat
olleet tekemässä myöskin keskustalaiset
ja Rkp:läiset. Mikäli tässä salissa
olisi nyt voimakas puolustus Rkp:stä ja keskustasta, kuinka
hyvää lainsäädäntöä tämä olisi,
alkaisin uskoa, mutta huomaan, että ainoastaan sosialidemokraatit
aivan verisesti puolustavat tätä järjestelmää.
Tässä lainsäädännössä on
tällainen punamultainen kateuden hapatus hyvin syvällä sisällä.
Timo Soini /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen tyytyväinen siitä, että kaksi
ministeriä vastasi ja rauhoitteli, että rouvalla
ei ole hätää. Seurataan tätä asiaa.
Mutta, ed. Backman, te puhuitte 400 000 sopimuksesta.
Teillä on nyt sosialidemokraattisella puolueella ollut
kahdeksan vuotta ainakin aikaa kertoa puhereferaatissa tai muussa.
Minä kysyn, montako sosialistista puhereferaattia on ollut, että älkää uskoko
näihin vakuutusyhtiöiden markkinoihin, niitä voidaan
joku päivä muuttaa. Montako kertaa te olette kertoneet
tämän Suomen kansalle, että joku päivä sosialistit
muuttavat näitä ehtoja?
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Kalliomäki, usea paikalla
ollut eilisessä infossa on kertonut, että te olitte
verranneet pitkäaikaista vapaaehtoista vakuutussäästämistä pörssisijoittamiseen,
joka on lyhytaikaista, spekulatiivista. Jos näin ei ole,
toivon, että expressis verbis toteatte, että tämä ei pidä paikkaansa.
Mitä tulee näihin sopimuksiin, ed. Backman, aikaisemmin
aina ikärajat on säilytetty ennallaan. Sen jälkeen
kun uusi lainsäädäntö astuu voimaan,
ovat uudet ikärajat tulleet ja on eletty uusien sääntöjen
mukaisesti. Vanhat vakuutukset ovat säilyneet. Nyt on aivan
uusi toimintapolitiikka.
Te puhuitte korkovähennyksestä. Kun 93 korkovähennystä muutettiin,
vanhojen korkojen osalta tuli ylimääräinen
hyvitys niille, jotka olivat vanhan korkojärjestelmän
piirissä, jotta he eivät joutuneet huonompaan
asemaan. Aina meillä on ollut hyvää sydäntä pitää huolta
niistä ihmisistä, joitten verotusolosuhteet muuttuvat,
että he eivät kohtuuttomasti kärsi. Mutta
te olette kovasydämisiä, ette välitä näistä ihmisistä,
annatte vain kylmää kättä ja
pakotatte heidät muuttamaan ehtoja siitä, mitä oli
odotettu.
Haluan korostaa kyllä sitä, että en
halua ottaa säätämisjärjestelmään
kantaa. Ministeri Koskinen on oikeassa. Perustuslakivaliokunta harkitsi asiaa
aikanaan puhtaasti juridisena kysymyksenä asiantuntijoitten
lausuntojen pohjalta. Mutta tänä päivänä jokainen
osaa sanoa, että tämä on huonoa lainsäädäntöä.
(Puhemies koputtaa) Näin huonoa lainsäädäntöä eläkkeitten
osalta ei ole koskaan aikaisemmin tehty, koska ei ole siirtymäsääntöjä.
Toinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.