2) Hallituksen esitys eduskunnalle kansalaisaloitelaiksi ja laiksi
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n muuttamisesta
jatkui
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Kansalaisaloitteesta esitetään
säädettäväksi laki, joka mahdollistaisi
kansalaisille uuden vaikuttamistavan valtiollisella tasolla. Tarkoituksena
on edistää vapaata kansalaistoimintaa ja luoda
menettely kansalaisaloitteiden tekemistä varten.
Esitys liittyy lepäämässä olleeseen,
parhaillaan eduskunnassa juuri käsiteltyyn perustuslain muutokseen.
Se sisältää uuden perustuslain säännöksen,
jonka mukaan vähintään 50 000 äänioikeutetulla
Suomen kansalaisella on oikeus tehdä eduskunnalle kansalaisaloite
lain säätämiseksi sen mukaan kuin lailla
säädetään. Perustuslain muutos
on tarkoitus saattaa voimaan 1. maaliskuuta 2012. Laki kansalaisaloitteesta
tulisi esityksen mukaan voimaan samanaikaisesti.
Ärade talman! I flera av Europeiska unionens medlemsstater
finns det för närvarande på statlig nivå ett
medborgarinitiativsystem där ett visst antal röstberättigade
medborgare kan lägga fram ett initiativ och på detta
sätt få det ärende de önskar
behandlat av parlamentet. Ett sådant system finns bland
annat i Nederländerna, Spanien, Italien, Österrike,
Portugal och Ungern. I de andra nordiska länderna finns ännu
inget medborgarinitiativ på statlig nivå.
Medborgarinitiativet skulle ge väljarna en möjlighet
att inverka direkt på dagordningen för det politiska
beslutsfattandet och lyfta fram frågor som de politiska
partierna kanske inte har ägnat uppmärksamhet åt.
Förslaget syftar till att skapa smidiga, tillförlitliga
och användbara förfaranden för framläggandet
av medborgarinitiativ.
Kansalaisaloite antaa äänioikeutetulle mahdollisuuden
vaikuttaa suoraan poliittisen päätöksenteon
asialistaan ja nostaa esille kysymyksiä, jotka ovat ehkä jääneet
huomiotta poliittisten puolueiden toiminnassa. Esityksen tavoitteena on
luoda aloitteen tekemistä varten joustavat, luotettavat
ja käyttökelpoiset menettelyt.
Esityksen mukaan kansalaisaloitelaissa säädettäisiin
kansalaisaloitteen vireillepanosta, muotovaatimuksista, allekirjoitusten
keräämisestä ja vireillepanijan vastuista
sekä viranomaisvalvonnasta. Aloitteen vireillepanijana
voisi olla yksi tai useampi äänioikeutettu Suomen
kansalainen. Vireillepanijan olisi nimettävä vähintään yksi
edustaja ja varaedustaja hoitamaan asiaan liittyviä käytännön
toimia.
Arvoisa puhemies! Kansalaisaloite voisi koskea vain lainsäädäntöasiaa.
Muita sisällöllisiä rajoituksia aloitteelle
ei ole perustuslaissa asetettu, eikä niitä siten
voida asettaa nyt ehdotetussa laissakaan. Kansalaisaloite voisi
sisältää joko lakiehdotuksen tai ehdotuksen
lain valmisteluun ryhtymisestä. Aloite voisi koskea myös
voimassa olevan lain muuttamista tai kumoamista. Aloitteen tulisi
kohdistua yhteen asiakokonaisuuteen ja siinä tulisi aina
olla mukana perustelut. Aloite voitaisiin tehdä suomen
tai ruotsin kielellä taikka molemmilla kielillä.
Kansalaisaloitetta tukevat allekirjoitukset eli kannatusilmoitukset
olisi kerättävä kuuden kuukauden kuluessa
aloitteen päiväyksestä. Ne kerättäisiin
paperilla tai sähköisesti tietoverkossa. Keräyksessä voitaisiin
käyttää myös molempia tapoja.
Verkkokeräys edellyttäisi allekirjoittajien
niin sanottua vahvaa sähköistä tunnistamista
esimerkiksi verkkopankkitunnusten tai teleoperaattoreiden mobiilitunnusten
avulla. Näin voitaisiin yksilöidä henkilö luotettavalla
tavalla. Menettelyn luotettavuus on tärkeää,
kun kyse on valtiollisen tason osallistumisoikeudesta. Verkkokeräyksessä voitaisiin
käyttää joko vireillepanijan itse järjestämää tietojärjestelmää tai
oikeusministeriön ylläpitämää maksutonta
verkkopalvelua. Vireillepanijan tulisi hankkia omalle verkkokeräysjärjestelmälleen
Viestintäviraston hyväksyntä.
Kannatusilmoitusten tulisi sisältää allekirjoittajan
täydellinen nimi, syntymäaika ja kotikunta sekä allekirjoittajan
vakuutus siitä, että hän on äänioikeutettu
Suomen kansalainen ja että hän on tehnyt kannatusilmoituksen
vain kerran. Allekirjoittajilta kerättäisiin siten
vain ne vähimmäistiedot, jotka tarvitaan henkilön
identifioimiseksi väestötietojärjestelmästä.
Keräyksen päätyttyä vireillepanijan
edustaja toimittaisi kannatusilmoitukset Väestörekisterikeskukselle,
joka tarkastaisi ne vertaamalla tietoja väestötietojärjestelmään
ja vahvistaisi hyväksyttyjen kannatusilmoitusten määrän.
Jos hyväksyttyjä kannatusilmoituksia olisi vähintään 50 000,
edustaja toimittaisi aloitteen eduskunnan käsiteltäväksi.
Eduskunnalla olisi velvoite ottaa kansalaisaloite käsiteltäväksi,
mutta aloitteen hyväksyminen samoin kuin mahdolliset muutokset
aloitteeseen jäisivät eduskunnan harkittavaksi.
Jos aloite tulee eduskunnassa hylätyksi, voitaisiin samasta
asiasta tehdä uudelleen kansalaisaloite. Lakiehdotuksen
sisältävä kansalaisaloite käsiteltäisiin
lakiehdotuksen käsittelystä säädetyssä järjestyksessä.
Aloite käsiteltäisiin valmistelevasti valiokunnassa,
ja siitä voitaisiin pyytää perustuslakivaliokunnan
arvio. Aloitteen arviointi perustuslakivaliokunnassa olisi mielestäni
tärkeää erityisesti silloin, kun aloitteella
on vaikutuksia perus- ja ihmisoikeuksiin tai kansalliskielten asemaan. Aloitteen
eduskuntakäsittelystä säädettäisiin
tarpeellisilta osin eduskunnan työjärjestyksessä erikseen
annettavan puhemiesneuvoston ehdotuksen pohjalta.
Avoimuuden turvaamiseksi olisi kansalaisaloitteen tekemistä varten
saatu taloudellinen tuki ja sen antaja esityksen mukaan julkistettava, jos
samalta tukijalta saadun tuen arvo on yhteensä vähintään
1 500 euroa. Kerättäessä kannatusilmoituksia
tietoverkossa aloitteen allekirjoittajan nimi ja muut henkilötiedot
eivät voisi olla yleisön tai muiden allekirjoittajien
nähtävissä. Myös viranomaisten
hallussa olevat aloitteen kannatusilmoitukset olisivat salassa pidettäviä.
Arvoisa puhemies! On vaikea ennakoida, millaisen aseman kansalaisaloite
käytännössä tulee saamaan vapaan
kansalaistoiminnan välineenä ja poliittisen päätöksenteon
osana. Kansalaisaloitteen asemaan voi vaikuttaa esimerkiksi se,
millaisista asioista aloitteita käytännössä tehtäisiin, kuinka
paljon aloitteita tehtäisiin ja millaisia päätöksiä eduskunta
tekisi aloitteiden pohjalta.
Kansalaisaloitteet voivat kohdistua kansalaisia lähellä oleviin
asioihin, kuten työelämän sääntelyyn,
sosiaali- ja terveysalan tai julkisia palveluja koskevaan lainsäädäntöön,
samoin kuin perhelainsäädäntöön.
Erilaiset yhden asian kansalaisliikkeet ja kansalaisjärjestöt
laajemminkin voivat käyttää kansalaisaloitetta
omien tavoitteidensa edistämiseen.
Ärade talman! Det är också möjligt
att medborgarinitiativet kan användas för att
lyfta fram olika extrema åsikter i samhället.
Sådana initiativ kan med tanke på den allmänna
opinionen vara störande eller förbryllande eller
rent av förolämpande. Grundlagen ställer
dock inga begränsningar för innehållet
i denna initiativrätt. Den enda förutsättningen är
att det måste vara fråga om ett lagstiftningsärende,
och i sista hand måste det naturligtvis konstateras att
förslaget inte till sitt innehåll får
uppfylla brottsrekvisiten för olika slags brott mot yttrandefriheten.
Om initiativet får ett tillräckligt stöd
kan det tas upp till behandling i riksdagen, och då ska riksdagen
också bedöma om initiativet är förenligt
bland annat med de grundläggande och mänskliga
rättigheterna.
Arvoisa puhemies! Kansallista kansalaisaloitetta täydentävät
EU-säännökset Euroopan unionin kansalaisaloitteesta.
Unionin kansalaisaloitteen voi tehdä vähintään
miljoona unionin kansalaista vähintään
yhdestä neljäsosasta unionin jäsenvaltioita.
Tältä osin kyse on unionin lainsäädäntöön
kohdistuvasta aloiteoikeudesta. Aloite ei kuitenkaan voi kohdistua
unionin perussopimuksiin vaan ainoastaan niin sanottuun sekundäärilainsäädäntöön,
jolla tarkoitetaan perussopimuksista johdettua unionin sääntelyä.
Aloite tehdään Euroopan komissiolle, jolla on
laaja harkintavalta siinä, tekeekö se aloitteen
johdosta säädösehdotuksen Euroopan parlamentille
ja neuvostolle vai ei.
Nyt ehdotetussa kansalaisaloitelaissa säädettäisiin
täydentävästi eräistä unionin
kansalaisaloitteen tekemiseen liittyvistä kysymyksistä. Viestintävirasto
antaisi todistuksen allekirjoitusten keruussa Suomessa käytettävän
verkkojärjestelmän teknisistä ominaisuuksista
ja Väestörekisterikeskus tarkastaisi Suomesta
kerätyt allekirjoitukset ja vahvistaisi näiden
määrän. EU:n kansalaisaloitetta koskevaa
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta ryhdytään
soveltamaan 1. huhtikuuta 2012.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä perustuslaki
mahdollistaa lakialoitteen tekemisen vain hallitukselle tai kansanedustajalle.
Siinä mielessä tämmöinen kansalaisaloite,
joka voi sisältää lakiehdotuksen tai
ehdotuksen lainvalmisteluun ryhtymisestä, on mielenkiintoinen
uusi väline. Kaiken kaikkiaan suhtaudun tähän
hyvin positiivisesti mutta olen sitä mieltä, että tämä vahva
tunnistautuminen on tässä tilanteessa erittäin
tärkeä ja se omalta osaltaan on luomassa tästä vakavasti
otettavaa välinettä.
Nyt toivoa sopii, että jos ja kun tämä laki
astuu voimaan, ne kansalaisaloitteet, joita tehtäisiin,
olisivat sen sisältöisiä, että ne
eivät olisi ainakaan hyökkäyksiä jotain
yksittäistä kansanryhmää kohtaan
tai vastaavia. Sinänsä tällainen mahdollisuus,
että 50 000 kansalaista voi tehdä lakialoitteen,
on positiivinen. Tarkoitus on siis hyvä, toivottavasti
sitä myös niin käytetään. Mutta
valitettavasti olen hieman skeptinen kuten täällä edellä edustaja
Zyskowiczkin sen suhteen, minkä sisältöisiä lakialoitteita
meille sitten tätä kautta kenties tuleekin.
Kiinnittäisin vielä huomiota siihen, että kun meillä on
tämä vahva tunnistautuminen, siinä on varmaan
syytä huolehtia sitten, että kaikki kansalaiset
ovat sitten tämän tunnistautumisen piirissä niin,
että ne välineet, joita tunnistautumiseen voi esimerkiksi
sähköisesti käyttää,
ovat sentyyppisiä, että kukaan ei sen takia jää tämän
allekirjoitus- tai aloitteentekomahdollisuuden ulkopuolelle.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomessa on pidetty kansanäänestyksiä kahdesti
elikkä silloin, kun kumottiin kieltolaki vuonna 1931, ja
vuonna 1994, kun liityttiin EU:hun. Mutta niinkään
tärkeässä asiassa kuin rahaliittoon liittymisessä ei
kysytty kansan mielipidettä. Miten olisi käynyt,
jos silloin olisi ollut tällainen laki voimassa? Todennäköisesti
eduskunta ja päättäjät täällä olisivat
joutuneet toisella tavalla kuuntelemaan kansaa. Tärkeintä on
se, oli lopputulos mikä tahansa, että kansalla
olisi sellainen mielikuva, että he ovat voineet vaikuttaa tähän
asiaan, eikä olisi sellaisia puheita kuin tänä päivänä asiasta
on.
Moni pitää kansanäänestysten
puutetta vajeena demokratiassa. Suomessa ei ole haluttu lähteä kuitenkaan
niiden maitten tielle, joissa hyvin pieniäkin asioita kysytään
kansanäänestyksillä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa
valtiollisten vaalien yhteydessä voidaan samalla äänestyslapulla,
jolla äänestetään presidenttiä ja
kongressiedustajia, kysyä kansalaisten mielipiteitä osavaltion
lainsäädäntöön liittyvissä asioissa.
Suomessa on lähdetty siitä, että kansa
valitsee eduskunnan ja eduskunta päättää.
Monen mielestä tämä ei kuitenkaan riitä,
varsinkin kun hallitusohjelma ja hallitus—oppositio-asetelma
sanelee monen asian kulun, ikävä kyllä.
On myönnettävä, että tämä meidän
järjestelmä ei ole täydellinen, mutta
vajetta voidaan paikata sallimalla kansalaisaloite, elikkä tällä hommalla
päästäisiin pikkuisen yli siitä oppositio—hallitus-suhdekeskustelusta.
Tärkeä tekijä yhteiskunnallisen keskustelun
lisääjänä olisi, että kun
kansalaisaloite asianmukaisesti kerätään
ja jätetään, on sen jälkeen
asia vaikea jättää huomiotta niin eduskunnassa
kuin yhteiskunnassa yleensäkin käytävissä keskusteluissa.
Keskustelun, vuoropuhelun, kautta me saamme näitä asioita
eteenpäin. Se on muistettava, että hyväksymällä tämän
lain hyväksymme sen, että käsiteltäväksi
tulee monenlaisia aloitteita, semmoisiakin, joita jotkut voivat
pitää vaikka syrjinnän edistämisenä.
Tämä on jo tiedostettavissa tässä vaiheessa,
elikkä jos laki hyväksytään,
niin meidän on turha alkaa syytellä kansalaisia,
että te käytätte aloiteoikeutta väärin.
Kaikki ne aloitteet, jotka täyttävät
lain muotomääräykset, joudutaan käsittelemään.
Kysymys siitä, ovatko tiedot aloitteen allekirjoituksesta
julkisia, on sitten kaksiselitteinen asia. Sen puolesta, että olisivat
julkisia nämä tiedot siitä, ketkä ovat
tämän allekirjoittaneet, puhuvia asioita on se,
että aloite rinnastuu lakialoitteisiin ja eduskunnassakin
kaikki lakialoitteen allekirjoittajien nimet ovat julkisia. Kynnys
sille, että enemmän tai vähemmän
epäasiallisia lakialoitteita tehtäisiin, nousee,
ja se sitten olisi parempi, että näitä aloitteita
ei tulisi. No, sitten valitsijayhdistystenkin asiakirjat ovat julkisia.
Mutta minkä takia ei pitäisi olla julkisia näiden
nimien? Tietenkin kansanedustajien, meidän, nimet saavat
olla listoilla, koska meidät tiedetään
ja me olemme lähteneet tähän leikkiin
matkaan, mutta tavallisten kansalaisten ei voi odottaa julkaisevan
mielipidettänsä yhtä avoimesti. Kielteistä siinä on
sitten se, että jos nimet ovat julkisia, niin se voisi
vähentää entisestään
niitten lakialoitteiden tekemisiä.
Sitten sähköinen aloitteen allekirjoittaminen on
hyvä sallia, kun vain varmistetaan, että oikea henkilö on
kyseessä. Tämä näyttää edistyvän ihan
hyvällä tavalla. Se on oikeudenmukainen tapa helpottaa
nimien keruuta, sillä ei nykypäivänä voi
ajatella, että vain ulkona oven takana seisova nimien kerääjä sitten
olisi se oikea tapa. Internet on kuitenkin niin olennainen osa tätä meidän
yhteiskuntaa tänä päivänä.
Tänä päivänä on
ongelma se, että eduskuntaa pidetään
hirveän kaukaisena asiana. Vaikka yhteenkään
kansalaisaloitteeseen ei ikinä saataisi sitä 50 000:ta
nimeä kasaan, niin tällä on kuitenkin
semmoinen hyvä merkitys ja hyvä puoli siinä,
että monissa näistä asioista, joista
kansalaiset alkaisivat nimiä kerätä,
joku muu instanssi, me kansanedustajat tai joku muu taho, ottaisi
sen asian sen jälkeen lakiasiana liikkeelle. Vaikkei yhtään
lakialoitetta menisi sillä tavalla läpi, niin
ne asiat varmasti edistyvät. Kyllä minä toivon
ja uskonkin, että tämä laki tuo meidät
askeleen lähemmäs kansaa ja kansalaisia, elikkä olen
todella kiitollinen siitä, että tätä asiaa
on viety eteenpäin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvin mielenkiintoinen
lakialoite ja oikeastaan pohjautuu perustuslain muutokseen, joka juuri äsken
oli tulossa hyväksytyksi ja toivottavasti tulee loppuviikosta
hyväksytyksi täällä salissa.
Tietysti tätä kansalaisaloitetta puoltaa se, että me
olemme Euroopan unionissa Lissabonin sopimuksessa hyväksyneet
sen, että Euroopan unionissa voidaan tehdä kansalaisaloite.
Täytyy kuitenkin sanoa, että todennäköistä on se,
että näillä aloitteilla ei nosteta esiin
juurikaan sellaisia kysymyksiä, joista eduskunta ei olisi
jo aikaisemmin äänestänyt. Esimerkiksi
taitettu indeksi varmasti saattaa tulla jossakin vaiheessa aloitteena
tänne eduskuntaan, ja tämä on asia, joka
on monta kertaa täällä käyty
lävitse. Mutta tietysti, jos aloitteet ovat ajankohtaisia,
niin niillä voi olla politiikkaa ohjaava vaikutus jossain määrin,
ja tietysti voi olla, kun ajatellaan esimerkiksi tietoyhteiskuntaa,
että tietoyhteiskuntaan liittyen saattaa tulla semmoisia
aloitteita, joita välttämättä eduskunnassa
ei ole huomattu, joista voi olla myöskin ihan aidosti hyötyä eduskunnan käsittelyn
kannalta.
Kuitenkin olen aika pitkälti edustaja Zyskowiczin kanssa
samaa mieltä, että on pelättävissä myöskin
tämän instrumentin osalta, että sitä aletaan
käyttää populismin kampanjakeinona, ja
on pelättävissä, että ensimmäiset
aloitteet tulevat koskemaan maahanmuuttopolitiikkaa ja ulkomaalaisia
kerjäläisiä Suomessa jne., ja tietysti täytyy
sanoa, että jos näin käy, niin silloin
instrumentti ei ole demokraattisen järjestelmän
kannalta välttämättä kovinkaan
hyvä.
Puhemies! Kahteen yksityiskohtaan kiinnittäisin huomiota.
Ensimmäinen näistä koskee allekirjoittajien
yksityisyyttä.
Suomessa korostetaan yksityisyyttä aivan liikaa. Siitä hyvä esimerkki
on se, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on joutunut
puuttumaan useisiin korkeimman oikeuden ratkaisuihin, joissa on
suojattu yksityisyyttä avoimuutta vastaan. Täytyy
sanoa, että kyllä mielestäni, jos joku
henkilö allekirjoittaa jonkun aloitteen, niin kyllä hänen
nimensä ja kotipaikkakuntansa — ei tietysti syntymätietojen,
mutta nimen ja kotipaikkakunnan — pitäisi olla
julkisia tietoja. Demokraattisessa yhteiskunnassa jokainen voi mielestäni luovuttaa
nimensä käyttöön, jos hän
allekirjoittaa aloitteen.
Toinen on se, että kun ne 50 000 nimeä on
kerätty, niin minusta automaattisesti tarkastuksen jälkeen
asian pitäisi mennä oikeusministeriöön
ja sen pitäisi tulla tänne eduskuntaan. Se, että toimeenpanija
sitten toteaa, että hän nyt ei kuudessa kuukaudessa
jätäkään aloitetta, 50 000
ihmistä on allekirjoittanut sen, ja se jää käsittelemättä tästä syystä,
mielestäni ei ole kovin tyylikäs ratkaisu. Tämmöinen
automaattinen siirtomenettely sen jälkeen, kun 50 000
nimeä on tarkastettu, olisi mielestäni tarkoituksenmukainen.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Tänään on
hyvä päivä, hyviä aloitteita
paljon. Kiitoksia ministerille hyvästä työstä ja
hyvästä esityksestä.
Muutama yksityiskohta heti alta pois ja sitten vähän
filosofeerausta.
Perustuslakivaliokunta sanoi tästä vahvan
tunnistamisen asiasta aika kriittisiä lausuntoja, ja nyt minusta
on tärkeää, että me perustuslakivaliokunnassa
vielä selvitämme sen asian. Tämän
hetken tietojen mukaan, jos oikein olen ymmärtänyt — ministeri
voi korjata, jos on tullut uusia tietoja — huoli siitä,
että kaikki kansalaiset eivät saa, vaikka haluaisivat,
vahvaa tunnistamista, on poistumassa tai ainakin vähentynyt.
Mutta se huoli, jonka eriävässä mielipiteessä vasemmistoliitto
ja vihreät jättivät työryhmässä,
jonka asetin tätä lakia valmistelemaan, perustui
vielä sen hetken tietoihin, että meillä oli
muun muassa kansalaisia, jotka ylivelkaantumisen tai mielenterveysongelmien
tai muiden asioiden hoitamatta jättämisen takia
eivät olleet pankeista saaneet sellaista pankkitiliä,
jossa on pankkitunnukset. Se on se Suomen kansalaisen tavallisin
vahvan tunnistamisen metodi nyt. Taas ne lähes kuolleeksi
kirjaimeksi jääneet viranomaisten kauppaamat vahvan
tunnistamisen keinot sisäasiainministeriöstä ovat
kalliita ja todellakin hyvin huonosti tunnettuja.
Viimeisimpien tietojen mukaan — mutta kovasti arvostan,
jos saan tähän päivitystä — Finanssialan
Keskusliitto olisi jo ohjeistanut jäsenjärjestöjään
parempaan politiikkaan sen suhteen, että myös
ne ihmiset, joilla on tämmöisiä rikkinäisiä asiakassuhteita,
kuitenkin vastoin vanhaa tietoa saisivat vahvan tunnistamisen avaimet käyttöönsä kohtuuhinnalla
tai ilmaiseksi ja helposti. Mutta jos perustuslakivaliokunnan käsittelyssä ilmenee,
että tämä tilanne on sittenkin huonompi,
niin silloin valiokunta on kyllä pakotettu arvioimaan valiokunnan
aiemman lausunnon mukaisesti, onko tässä esityksessä sittenkin
ongelma. Mutta positiivinen luonne ja varsinkin tämä hyvä päivä tänään
saa minut uskomaan, että toivottavasti viimeisimmät
tiedot pitävät paikkansa ja huoli, mikä vasemmistoliitolla
ja vihreillä oli valmisteluvaiheessa, on aiheeton tai ainakin
selvästi pienempi. Mutta tämä on asia,
joka täytyy vielä katsoa.
Toinen seikka varmastikin tässä mutkien välttämisessä on
asia, joka varmasti ministerin kanssa voidaan asiantuntijakuulemisten
jälkeen katsoa, tarvitaanko siihen vielä laukaisutointa
vai ei.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, hiukan filosofeerausta vielä edustajille
Sasi ja Zyskowicz.
Edustaja Sinnemäki jo edellisessä keskustelussa
hyvin vastasikin, mutta syy, miksi tämä oli minulle
ja vihreille tärkeä asia perustuslakiuudistuksessa — uskallan
anekdoottina sanoa suoraan, että Taxell, joka toimikunnassaan
asiaa hoiti, sanoi minulle silloin ministerinä hyvin suoraan,
että hän ymmärtää,
että tämä asia on saatava tähän
uudistukseen, että ministeri esittelee perustuslain uudistuksen,
ja hän oli ymmärtänyt aivan oikein ja
Taxell teki tässä loistavan työn, siitä kiitos
hänelle — on nimenomaan se, että vaikka
esityksistä olisi eri mieltä taikka pitäisi
niitä jopa todella pahoina, niin ajatus siitä,
että kansalaisten ääni kanavoituu, tulee
kuulluksi ja käsitellyksi nykyistä paremmin, on
niin arvokas, että sen pitää kestää sekin,
että kansalaisten mielipide on joskus jotakin aivan muuta
kuin mitä itse ajattelee.
Enkä myöskään ihan jaksa
nähdä tätä kolikkoa niin päin,
että täällä ruvetaan nyt ensisijaisesti
luettelemaan, mitä kaikkia tyhmyyksiä kansa saattaa
esittää. Itse pystyn heti keksimään
todella monta esitystä, joita todennäköisesti
tullaan esittämään, eivätkä ne
ole puoluepoliittisia. Uskon, että nuorisolta tulee sekä ylivelkaantumisesta,
ympäristökysymyksistä että solidaarisuudesta
köyhiä kohtaan esityksiä, jotka varmastikin
ovat kannatettavia, kauaksi katsovia ja meitä — ehkä esimerkiksi
valtiollisen ylivelkaantumisen osalta näitten miljardiluokan
valtionvelkojen keskellä arkeamme ja budjettiamme tekeviä — herättäviä:
kenen varoilla ja itse asiassa kenen taakaksi me jätämme
asioita, oli sitten kysymys ympäristöstä taikka
valtionvelasta. Tältä osin itse ajattelin ennemmin
iloita ja nauttia siitä, että siellä joukossa
on varmasti myös sellaisia ajatuksia, vaateita ja ajatuksia,
jotka tulevat pakottamaan meidät kohtaamaan uusia mietteitä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Eero Heinäluoma.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vastauspuheenvuoro, edustaja Uotila.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Braxille sen verran — koska
olin tässä työryhmässä,
joka aika sitkeästi ja monipuolisesti valmisteli ihan pykäläkohtaisesti
tätä lakiehdotusta, ja olin toinen eriävään mielipiteeseen
yhtyneistä edustajista — että korostan
vielä sitä, että kysymys, kun kannettiin huolta
yhdenvertaisuudesta ja kritisoimme ja teimme eriävän
mielipiteen nimenomaan vahvan sähköisen tunnistamisen
tullessa tähän mukaan, ei lähtenyt pelkästään
siitä, että jollakin saattaa olla näitä luottotieto-ongelmia
tai muita, vaan se lähti siitä, että sähköinen
tunnistaminen vielä nykytekniikalla melkein edellyttää jompaakumpaa asiaa:
se edellyttää pankkitiliä, -taloutta
ja pankkitunnuksia tai sitten operaattoria, jos tunnistamisessa
käytetään sitten näitä kännykkäjuttuja
tai muita. Elikkä ne olivat oikeastaan enemmän
pinnassa kuin se, että jonkun taloudellinen tilanne saattaa
olla huono luottotietojen menettämisen tai muun pankkisuhdehomman
osalta. Tämä oli se, että ei olisi pitänyt
tähän sähköiseen tunnistamiseen
mennä, mutta hyvä, jos ne esteet ovat nyt poistumassa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja puhujalistaan.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Lainsäädännössä ja
lainsäädännön valmistelussa kyllä avoimuus
mielestäni olisi hyväksi. Eli kyllä,
kun laittaa laki- tai kansalaisaloitteeseen nimensä, antaa
se kuitenkin sille aloitteen luonteelle jo sellaista vakautta. Minä en
halua verrata, että tällä identiteetin
suojaamisella kävisi niin kuin Facebookissa käy,
että ajan mopolla Hangosta Ivaloon, kun 50 000
ihmistä tykkää tästä. Mutta
tämä saa semmoisen piirteen ja tavallaan korostaa
sitä, että tämä voi enemmänkin
edesauttaa sellaisten vastuuttomien kansalaisaloitteiden esiintymistä.
Minä olen murheissani siitä, että tämä keskustelu
ei näy kiinnostavan kansanedustajia tämän enempää.
Minä toivonkin, että tämän lainvalmistelun
ohessa ministeri jo miettisi sitä, kuinka tämä laki
saadaan paremmin kansalaisten tietoisuuteen, jos tämä mielenkiinto
on tätä tasoa jo tässä salissa
tällä hetkellä. Toivotaan, että informaatio
tästä mahdollisesti läpi menevästä laista saadaan
paremmin vietyä kansalle kuin nyt. Toivottavasti tätä istuntoa
ei netissä tällä hetkellä näytetä,
sillä tämä antaisi hieman nurjan kuvan siitä,
kuinka tärkeänä pidämme sitä,
että kansalaisten aloiteoikeutta lailla turvattaisiin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Tähän edustaja Myllykosken
huoleen oikeastaan yhtyisin. Koska se työryhmä,
joka tuossa vaalien alla keskellä talvea sitkeästi
täällä eduskuntatalon hallintovaliokunnan
huoneessa istui, järjesti myöskin kansalaisjärjestökuulemisia
ja pyrki asiasta tekemään myöskin keskusteltavaa
jo silloin, niin me olimme ainakin henkilökohtaisesti pikkasen
pettyneitä, että aika vähän
tähän näin merkittävään
uudistukseen ja näin merkittävään kansalaisaktiivisuuden
ja kansalaisten aloitteellisuuden lisäämismahdollisuuteen
on oikeastaan julkisessa sanassa ja kansalaiskeskustelussa huomioita
kiinnitetty. On tosi haastava tehtävä sitten,
kun hallituksen lakiehdotus sitten täällä eduskunnassa
läpi menee, millä tavalla sitä todella
suoraan sanoen markkinoidaan ja millä tavalla siitä informoidaan.
Uskallan sanoa, että kyllä niitä lakialoitteita voi
hassuina tulla joskus tästäkin talosta yksittäiseltä edustajalta
tai edustajaryhmältä. Minä en pelkää hirveän
paljon hölmöjen kansalaisaloitteiden tekemistä.
Kyllä minä mieluummin anna arvoa sille, että tämä todella
antaa mahdollisuuden nostaa poliittiseen keskusteluun ja arvioitavaksi ja
eduskuntaan asti semmoisen asian, johon 50 000 kansalaista
sitoutuu ja jota he pitävät tärkeänä lainsäädäntöhankkeena.
Tämä on erittäin arvokas asia.
Ja sitten vielä toistan sen, että todella
vihreiden edustajan ohella olin jättämässä eriävän
mielipiteen tähän työryhmän
työhön. Se eriävä mielipide
todella koski tätä sähköistä vahvaa
tunnistautumista. Perustuslakivaliokunta, niin kuin edustaja Brax
totesi, oli ottanut kantaa, että kynnystä ei saa
millään tavalla nostaa. Elikkä kynnys
tähän osallistumiseen ja mukaantuloon pitää säilyttää mahdollisimman
alhaalla. Tästä on todella pidettävä huolta
niin, että kaikilla kansalaisilla asuinpaikasta, taloudellisesta
tilanteesta tai muista edellytyksistä huolimatta on yhtäläinen oikeus
osallistua tällaisen kansalaisaloitteen tekemiseen, sen
allekirjoittamiseen.
Myöskin Euroopan unionin kansalaisaloitteen osalta
on korostettu sitä, että kynnyksen pitäisi olla
mahdollisimman matala ja mitään teknisiä tai
muita kynnyksiä ei pitäisi liikaa asettaa, ja
sen takia tämä eriävä mielipide
oli perusteltu. Olen tietysti tyytyväinen, jos se eriävä mielipide
työryhmän työssä on johtanut
siihen, niin kuin nyt toivon ministeri sitten kertovan, että on
myöskin paneuduttu näiden kynnysten madaltamiseen
ja mietitty eri toimijoiden kanssa, millä nämä huolet
tämän osallistumiskynnyksen korkeudesta saadaan
sitten poistettua.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Ministerin esittelemät pelisäännöt
tämän kansalaisaloitteen tekemiseksi olivat hyvät
ja kaiken kaikkiaan ihan asialliset. Erääseen
kohtaan haluan ottaa nyt kantaa, kun edustaja Maijala nosti esille tuossa,
että nimet eivät saa olla julkisia. Minun mielestäni
niiden ehdottomasti pitää olla julkisia, jos kerran
lakialoitteesta on kysymys, koska kyllä se omalta osaltaan
myöskin ehkäisee näiden epäasiallisien
aloitteiden syntymistä. Minun mielestäni edustaja
Sasi tuossa pieni hetki sitten linjasi myöskin aivan oivallisesti
tätä problematiikkaa nimien julkisuuden osalta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun edustaja Uotila tuossa pohti tätä kansalaisaloitteitten
mahdollista tyhmyyttä, niin todennäköistä on
kuitenkin, että voihan niistä joku olla tyhmäkin,
mutta varmaan kohtuullinen osa tässä talossa aikojen
saatossa tehdyistä aloitteista on vielä tyhmempiä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Olisi pitänyt kuunnella edustaja
Virtasen puheenvuoro loppuun, jotta ei tarvitsisi sitä toistaa, mutta
sitä ei pidä pelätä tässä,
että tulee ihmeellisiä tai hassuja kansalaisaloitteita.
Minun kansanedustajakauteni on kestänyt muutamia kuukausia,
ja kun olen katsellut niitä aiempia lakialoitteita, niin
minä uskon, että ei meidän kansaltamme
kekseliäisyys lopu lakialoitteitten suhteen, sillä voinen
todeta tällä kokemuksella, että kansanedustaja
on myös kansalainen ja sen lakialoitteiden profiilin voi
kyllä löytää jo tehdyistä lakialoitteista
tästäkin talosta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja ministeri Henriksson, viimeinen puheenvuoro.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Hyviä kannanottoja, mielipiteitä ja
näkemyksiä.
Ensinnäkin tästä allekirjoittajien
yksityisyydestä tai julkisuudesta, nimen julkisuus tai
ei: sitä on tietysti pohdittu ja mietitty myös
tämän päivän voimassa olevan
lainsäädännön valossa, ja nykyisen
julkisuuslain mukaan salassa pidettäviä ovat sellaiset
viranomaisen asiakirjat, jotka sisältävät
tietoja henkilön poliittisesta vakaumuksesta tai yksityiselämän
piirissä esittämistä mielipiteistä.
Tietojen julkisuus voisi vaikuttaa ratkaisevalla tavalla kansalaisten
halukkuuteen allekirjoittaa esimerkiksi luonteeltaan poliittisia tai
voimakkaasti yksilön arvoihin kytkeytyviä aloitteita,
näin on ajateltu. Totta kai on mahdollista, että jos
allekirjoittaja itse haluaa, niin hän voi, samanaikaisesti
kun hän allekirjoittaa tämän aloitteen,
ilmoittaa, että hänen nimensä saa julkaista.
Se on aivan mahdollista. Mutta tietysti perustuslakivaliokunta voi
myös miettiä tätä puolta edelleen.
Sitten, kun mietitään tätä vahvaa
tunnistamista, niin siitä on ollut myös paljon
keskusteluja, ja hyvä näin. Tässä on
kuitenkin päädytty tähän ratkaisuun,
joka nyt on hallituksen esityksessä. Se on hallituksen
yksimielinen esitys, ja on päädytty tähän
muotoon juuri sen takia, että aina voidaan myös
kerätä näitä kannatuksia paperimuodossa,
ja silloin sitä vahvaa sähköistä tunnistamista
ei tarvita, elikkä niitä voi käyttää rinnakkain.
Ja olemme olleet erittäin huolellisia sillä tavalla,
että haluamme, että tähän sähköiseen
järjestelmään myös voi luottaa.
Ei ole kyse mistään nettikyselystä, ja
sen takia on päädytty siihen, että koska
on kyse valtiollisesta osallistumisoikeudesta, niin myös
nämä, esimerkiksi verkkopankkitunnukset, voivat
tässä olla se oikea tapa hoitaa tätä asiaa.
Mutta tietysti tähän liittyy sitten pankkialan näkemys
siitä, mikä ja mitkä palvelut kuuluvat peruspankkipalveluihin,
ja mielestäni on erittäin tärkeätä,
että sitä keskustelua myös käydään.
Ja se viesti on kyllä annettu Finanssialan Keskusliitolle,
että nykypäivänä peruspankkipalvelua
on kyllä myös se, että jokaiselle kansalaiselle
ja ihmiselle annetaan myös nettitunnukset. Jokainen tietää,
että ellei tilillä ole varoja, niin ei niillä sähköisillä tunnuksilla
paljon mitään tee muuta kuin voi todeta, että mikä sen
tilin tilanne on. Mutta toivottavaa tietysti on, että Finanssialan
Keskusliitto nyt viestittää hyvin voimakkaasti
edelleen pankkisektorille, että tämä viesti
tulee eduskunnasta ja että olemme täällä sitä mieltä,
että jokaiselle ihmiselle pitäisi kuulua nämä peruspankkipalvelut
myös netissä.
Sitten oli kysymys tästä, millä tavalla
tästä informoidaan. No, sitä voidaan
tehdä sitten, kun tämä talo on tämän
asian käsitellyt loppuun. Ja silloin varmasti informoidaan,
koska myös oikeusministeriöhän panostaa
rahallisesti myös tähän verkkosivun muodostamiseen
ja ylläpitämiseen aika paljonkin rahaa. Ensi vuoden
budjetissa on sitä varten, jos muistan oikein, 300 000
euroa osoitettu, ja varmasti tästä tullaan informoimaan
kansalaisia, millä tavalla he voivat sitten näitä aloitteita
tehdä. Tässä on kansanvallan nykyaikaistamisesta
ja mahdollistamisesta kyse.
Keskustelu päättyi.