3) Laki tuloverolain 31 §:n muuttamisesta
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Martti Korhosen
tekemä aloite tuloverolain 31 §:n muuttamisesta
säätäisi kaukotyöntekijän kotonakäyntituesta,
joka toteutettaisiin tuloverolain luonnollisena vähennyksenä.
Kysehän on niin sanotuista repputyöntekijöistä,
joita tänä päivänä on
eri aloilla. Siihen aikaan, kun nykyinen lainsäädäntö on
tehty, on lähinnä tarkoitettu keikkatyöläisiä,
ja rakennusmiehet yleensä saavatkin tämän
verovähennyksen, matkavähennyksen.
Mutta nyt verottajalla on ollut hyvin tiukka kanta siihen, että siinä pitää olla
kysymys aviopuolisoista. Jos esimerkiksi avopuoliso hakee verovähennystä,
sitä ei välttämättä myönnetä.
Samoin myöskin on käynyt eronneille henkilöille. Vaikka
lapset asuisivat siellä kotipaikkakunnalla ja vaikka tämä henkilö asuisi
kotipaikkakunnalla ja käy muualla töissä — esimerkiksi
Kuhmon kaupungista yleisin ulkopuolinen työssäkäyntialue
on Pääkaupunkiseutu, vaikka matkaa onkin 500 kilometriä,
reilustikin — niin verottaja pakkosiirtää tämän
henkilön sinne uudelle paikkakunnalle, mikäli
työ kestää pitempään,
jos ei ole aviopuolisoa tai perhettä siellä paikkakunnalla. Jos
on eronnut ja lapset ovat siellä paikkakunnalla, niin semmoisessakin
tapauksessa verottaja on katsonut, että joko tämä henkilö ei
saa tätä matkavähennystä tai
sitten hänen katsotaan asuvan siellä toisella
paikkakunnalla. Myöskin sellaisia henkilöitä on,
jotka huolehtivat omista vanhemmistaan ja käyvät
joko viikoittain siellä omassa kodissaan tai kahden viikon
välein, ja näillekään ei ole
hyväksytty tätä matkavähennystä.
Tämä on aika kohtuuton tilanne.
Sitten on sellaisia tilanteita myös, joista valitettiin
korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti, missä henkilö kulki
toiselle paikkakunnalle joka viikko junalla, junamatkoista oli kuitit
olemassa, ja perheeksi ei katsottu tätä perhettä verottajan näkökulmasta,
koska kysymys oli avopuolisosta. Mutta sama perhe katsottiin kyllä perheeksi,
kun oli Kelan etuuksista kysymys, eli tämän puolison
työmarkkinatuki leikattiin matkatöissä kulkevan
puolison tulojen takia. Tämähän ei tietenkään
mahdu mitenkään kansalaisten oikeustajuun, että samaa
perhettä eri lainsäädännössä katsotaan
eri tavoin, toisessa perheenä ja toisessa ei-perheenä,
ja aina niinpäin, että se on näitten
ihmisten kannalta epäedullista. Siinä mielessä tämä on
erittäin tärkeää.
Esimerkiksi Kainuun alueelta kulkee satoja ihmisiä jatkuvasti
töissä. Osa näistä saa nämä matkavähennykset,
mutta osa ei, ja minusta kysymys on myöskin perustuslaillisesta
oikeudesta asua siellä, missä haluaa. Se on jo
tarpeeksi suuri vaiva, että kulkee näin pitkää matkaa,
satoja kilometrejä, toisella paikkakunnalla työssä.
Sitten jos siitä saa edes osan kustannuksista pois, se
on kohtuullista. Enpä tiedä, miten nämä Pääkaupunkiseudun
rakennushommatkaan olisivat välillä tulleet hoidettua,
jos ei olisi muualta Suomesta ollut täällä myöskin
työntekijöitä, niitä, jotka
eivät ole aviopuolisoita ja jotka eivät välttämättä ole
näitä matkavähennyksiä saaneet.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun luin tämän aloitteen,
niin perustelut kuin pykälän, jäin ihmettelemään,
mikä on nyt muuttunut. Onhan aina myönnetty matkakustannusvähennys
kerran viikossa. Ed. Huotari antoi ymmärtää,
että joillekin myönnetään, joillekin
ei. Näinhän ei voi olla; joko myönnetään
kaikille tai ei myönnetä kenellekään.
Kun te otitte avopuolisot mukaan keskusteluun, niin avopuolisoita
verotetaan kuin aviopuolisoita. Jos heillä on yhteinen
koti ja jos heillä on tai on ollut yhteisiä lapsia,
silloin verotetaan ikään kuin aviopuolisoita verotuksessa.
Paljon, paljon suurempi ongelma on kuitenkin se, että nämä niin
sanotut keikkatyöntekijät joutuvat siellä vieraalla
paikkakunnalla vuokraamaan itselleen asunnon. Tämä,
jos mikä, on tulojen hankkimisesta johtuva kustannus, ja
ne kustannukset tulisi saattaa vähennyskelvollisten kustannusten
piiriin. Se on minun mielestäni paljon suurempi kysymys
kuin itse matkakustannukset, ja ilman muuta matkakustannusten kerran
viikossa tulee olla vähennyskelpoisia, niin kuin ne tänä päivänä ovat
silloin, kun koti sijaitsee toisella paikkakunnalla kuin työpaikka.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Siitä, mitä ed. Kallis
totesi: Aikoinaan korkein hallinto-oikeus, mikäli muistan
oikein, määritteli nimenomaan juuri näin,
että kerran viikossa voi käydä ja se
matkakustannusvähennys on mahdollisuus tehdä.
Itselläni edellisessä elämässäni,
kun työskentelin toisella paikkakunnalla kuin millä asuin,
oli se oikeus.
Mutta kun ed. Huotari totesi, että tällainen
tulkinta on nyt joillakin paikkakunnilla, niin en tiedä,
onko haettu sitten ennakkopäätöstä,
mutta jos näin on, kyllä silloin on aiheellista
saada selventävä lainmuutos kyseiseen kohtaan,
kyseiseen tulkintaan.
Arvoisa herra puhemies! Kun luin tätä lakialoitetta,
tuli mieleen eräs kirjallinen kysymykseni, jonka olen tehnyt
suurin piirtein samansisältöisestä asiasta,
johon liittyi juuri tämä ed. Kalliksen esiin ottama
tilanne. Ihminen halusi käydä työssä,
oli pitkät välimatkat — tässä tapauksessa
hän asui Vaasassa ja työskenteli Pääkaupunkiseudulla — ja
hän totesi, että kun hän haluaa
käydä töissä, mutta täällä on
pakko olla kämppä, jonka joutuu vuokraamaan, ja
sitten haluaa kuitenkin kerran viikossa käydä kotona,
niin nämä ylimääräiset
kulut pitäisi saada vähentää. Eli
onhan kuitenkin yhteiskunnalle parempaa se, että ihminen
käy työssä, ja jos siitä tulee
ylimääräisiä kuluja, ne pitäisi
pystyä vähentämään
verotuksessa. Jos todella niin on, kuten ed. Huotari esittelypuheenvuorossa
totesi, avopuolisoitten ja eronneitten osalta ja myöskin
silloin, kun yrittää huolehtia vanhemmistaan ja
käy kaukana työssä, niin silloin minun
mielestäni kyllä pitäisi olla oikeus
joka tapauksessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt, että asiat
ovat juuri niin kuin ed. Kallis kuvasi. Tämä on
semmoinen ihan normaali ymmärrys, ja sen mukaisesti olen
myöskin edustajantoimessa keskusteluissa toiminut ja käyttäytynyt.
Siinä, mitä ed. Huotari äsken kertoi,
oli paljon uutta, josta en ole ollut tietoinen lainkaan.
Mutta ydinasia minusta tässä koko hommassa on
se, että pelisääntöjen pitäisi
olla koko maassa samanlaiset, ja aivan erikoisesti harmaa talous
on tullut nyt joka puolelle. Jos ajatellaan sitä, kun ed.
Huotari viittasi täällä Helsingissä töissäkäyntiin — jopa
viittasi, että rakennustyöt eivät olisi tulleet
ihan tehtyäkään, jos eivät olisi
käyneet oululaiset ja kainuulaiset täällä töissä,
ja tämä pitää varmasti paikkansa — ja
kun asia on juuri niin kuin ed. Kallis totesi, että ei
ole sitä vähennysoikeutta tästä asunnosta,
edes kohtuullista, pientäkään, niin se
raha hankitaan pimeänä. Näinhän
se on. Täällä tehdään
keikkaa monenlaista, ja harmaa talous kukoistaa. Koko tämä kenttä pitäisi revisioida
ihan täydellisesti, ja siinä suhteessa tämä esitys
on myönteinen, jos tilanne on se, minkä ed. Huotari
totesi.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Olen tavannut ministeri Lehtomäen
kanssa ministeri Wideroosin, jolle nämä asiat
kuuluvat, ja hänellä oli mukanaan verohallinnosta
Merja Hartikka-Simula, virkamies, joka sanoi, että nykylainsäädännön
mukaan ei ole sitä vähennysoikeutta, jos on kysymys
avopuolisosta, jolla ei ole lapsia, tai eronneista tai näistä,
jotka huolehtivat vanhemmistaan, eli nämä ovat
ne ryhmät, jotka ovat tulleet tähän mennessä esille.
Viime syksynä, kun tästä keskusteltiin
ministeri Wideroosin kanssa, hän silloin lupasi asettaa selvityshenkilön
miettimään, miten tämä asia
ratkaistaan. Kysymys kuitenkin on siitä, että ihmisille
pitäisi antaa mahdollisuus tehdä työtä silloin,
kun sitä työtä on. Monta kertaa sitä työtä ei ole
omalla paikkakunnalla, ja nämä kustannukset ovat
niin isot ja monta kertaa, jos joutuu ajamaan vielä omalla
autolla talviaikaan, se on myöskin niin vaivalloista, että on
pieni korvaus siitä, jos tämän verovähennyksen
edes tästä saisi. Tämä linja
on hyvin tiukka nyt verohallinnolla, ja myöskin tämä korkeimman
hallinto-oikeuden päätös, jonka pohjana
olleen valituksen teossa itse avustin, oli hyvin yksiselitteinen
siitä syystä, että katsottiin, että henkilön
tulisi asua siellä toisella paikkakunnalla, koska sidettä kotipaikkakunnalle
ei ole, vaikka hänellä oli kuitit olemassa siitä,
että hän joka viikko kulkee.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Verotuskäytännöt
on saatava siitäkin syystä yhdenmukaisiksi, että paine
työmarkkina-alueitten ja työssäkäyntialueitten
laajentamiseksi kasvaa koko ajan. Näin on esimerkiksi työhallintoa
koskevissa pykälissä. Ei kai tavoitteena voi olla
pakkomuuttaminen? Minäkin hyväksyn sen, että tuetaan
työssäkäyntiä kauempana, jos
omalla paikkakunnalla ei kerta kaikkiaan ole työtä. Monissa
Pohjois- ja Itä-Suomen kunnissa on halvempi elää kuin
esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla, ja ei kai ole
mitään järkeä pakottaa koko
perhettä muuttamaan tänne Ruuhka-Suomeen, jos perhe
pysyy kasassa sillä, että vain toinen vanhemmista
liikkuu työn perässä.
Ed. Pulliaisen kanssa olen aivan samaa mieltä siinä,
ja hän on oikeassa, että kaikki pimeää ja harmaata
taloutta ruokkivat mekanismit pitää pyrkiä välittömästi
purkamaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Nyt aukesi muutama uusi asia minulle. Eli
kyllä voimassa olevan lainsäädännön
mukaan näitä voidaan vähentää silloin,
kun aviopuoliso ja yhteinen koti aviopuolison kanssa sijaitsee toisella paikkakunnalla,
ja myöskin silloin, kun on avosuhteessa ja on yhteisiä lapsia.
Te haluatte vain laajentaa tätä vähennysoikeutta,
ja se ei käy kyllä tästä pykälästä ilmi.
Tietenkin sille avopariskunnalle voisi sanoa, että kyllä he
sen vähennysoikeuden saavat, jos he avioituvat. Silloin
tulee välittömästi tämä vähennysoikeus.
Sitten herää tietenkin kysymys, onko eronneilla
puolisoilla enää yhteistä kotia. Jos
tämäkin otetaan tähän vähennysoikeuksien
piiriin, niin silloin oikeastaan jokaiselle, jolla on kaksi asuntoa,
asunto entisellä paikkakunnalla ja asunto siellä,
missä työpaikka sijaitsee, pitäisi tämä viikonloppuvähennys
myöntää.
Totean nyt kuitenkin, että lakia on joka tapauksessa
tulkittava samalla tavalla kaikissa veropiireissä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis, en tarkoittanut sellaisia tilanteita,
missä puoliso, joka on eronnut, muuttaisi toiselle paikkakunnalle
ja hän kävisi vain siellä entisessä kodissaan.
Ei, vaan hänellä on oma koti siellä samalla
paikkakunnalla, missä lapset ja entinen puoliso asuvat,
sen vuoksi juuri, että lapset voivat paremmin kulkea, että lasten
ei tarvitse kulkea satoja kilometrejä. Ja muistakin syistä monet haluavat
asua omalla kotipaikkakunnallaan, vaikka se tuntuu joskus ihan kummalliselta
täällä. En tarkoita nyt täällä salissa
olijoita, vaan ylipäätään monet
eivät sitä näytä voivan ymmärtää.
Eräässä tapauksessa verottaja kommentoi
minulle, kun pyysin, että sanokaa jokin hyvä peruste,
miksi näin menetellään, että heillä ei
ole mitään velvollisuutta rahoittaa kenenkään
kesämökilläkäyntiä.
Eli tämä verottaja ajatteli niin, että tämä on
vaan kesämökilläkäyntiä,
kun kahden viikon välein käy kotipaikkakunnallaan.
Minusta tässä on kyllä hieman myöskin
asenneongelmaa.
Eräässä perheessä, missä ensin
kulki mies keikkatöissä ja sitten vaimokin sai
keikkatyöpaikan, verottaja muutti heidät asumaan
sinne uudelle paikkakunnalle, jolloin tilanne johti siihen, että vaimo
lopetti työn. He palasivat omalle kotipaikkakunnalleen,
niin kuin olivat siellä kulkeneetkin koko ajan, ja vaimo
joutui olemaan sitten työttömänä kotipaikkakunnalla,
koska verottaja näin halusi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tämänkin lakialoitteen keskustelussa
on käynyt ilmi se, että olisi hyvä, jos
eri ministeriöt yhteistyössä hoitaisivat
esimerkiksi työllisyyskysymyksiä, koska tässä on
tullut ihan selvästi ilmi se, että verottaja ei
tue sitä, että henkilö tekee työtä.
Työministeriö ja työvoimatoimisto taas pyrkivät
siihen, että ihmiset tekisivät töitä.
Suurin ongelma minun mielestäni tässä on
se, niin kuin yleisestikin sangen usein, että eri viranomaiset
tulkitsevat samaa asiaa eri tavoin oman erityislainsäädäntönsä perusteella.
Kelan korvauksien osalta, taikka olkoon korvauksia tai etuuksia,
tulkitaan perhekäsite aivan toisella tavoin kuin verottajan
osalta. Joskus on tullut mieleen, onko Kelan virkailija ollut, sitaateissa
sanottuna, kyttäämässä, montako
kertaa kuukaudessa joku henkilö on käynyt toista
sukupuolta olevan henkilön luona, kun toteaa, että tehän asutte
jo lähes avioliitonomaisissa olosuhteissa, sana on kiirinyt,
ja silloin he tekevät omia päätelmiään
taas siitä. Eli joskus tuntuu, että tämä meidän
yhteiskuntamme virkamiehistö ei aina tahdo objektiivisesti
tulkita voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! On ihan pakko tässä vielä ed.
Vistbackalle todeta se, että kun Kelan valtuutettuna olen
kiertänyt ympäri maata Kelan toimistoja, niin
yleisin toive Kelan toimihenkilöillä on, että muuttakaa
ihmeessä sitä lakia, ettei heidän tarvitse
tulkita, mitä perheitä ovat avopuolisot ja ne,
jotka vaan muuten seurustelevat keskenään. Joskus
leikkisästi on sanottu, että riippuu siitä,
onko siellä yhdet kengät vai kahdet kengät
aina kerrallaan paikalla, mutta eihän nyt onneksi tämmöisiä kotitarkastuksia
ole tehty. Mutta kyllähän on tiettyjä etuuksia,
jotka ruokkivat myöskin tällaista käytäntöä,
että asutaan kahdessa osoitteessa, vaikka todellisuudessa
oltaisiinkin avopari. Tätä ei kyllä Kelan
työntekijöiden piikkiin pidä laittaa,
vaan lainsäädäntö on nyt näin
ongelmallinen.
Keskustelu päättyy.