Matti Saarinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tekisi mieli kysyä, ovatko säännöt
samat kuin edellisen puhemiehen aikana vai voiko puhua kahdesta
tarkastuskertomuksesta?
Puhemies:
Vaikka kaikista.
Niin, tätä minä vähän
epäilin, että säännöt
saattoivat muuttua tässä puhemiehen vaihtuessa.
Jos sopii, niin käsittelen sekä Valtiontalouden
tarkastusviraston että Ulkopoliittisen instituutin tilintarkastuskertomusta
ja siihen liittyviä ...
Puhemies:
Joo, ja käsitellään ne muodollisesti sitten
erikseen, mutta puhua sopii.
Niin, lähdetään liikkeelle nyt kaikkein tärkeimmästä,
että kertomukset ovat puhtaita. Esitämme siis
lausuntonamme, että tilinpäätös antaa
virastoa koskevien säännösten määräämällä tavalla
oikeat ja riittävät tiedot viraston taloudesta
ja sen kehityksestä tilikaudella. Meillä ei ole
huomauttamista viraston vuoden 2008 kirjanpitoon, tilinpäätökseen
eikä hallintoon nähden. Tämähän
on tilintarkastuksen kannalta kaikkein tärkein asia.
Mutta kun ottaa huomioon, että kuitenkin Valtiontalouden
tarkastusvirastossakin tehdään 147 henkilötyövuotta
ja rahaa käytetään 12,7 miljoonaa euroa,
niin ehkä kerran vuodessa muutama sana tältäkin
paikalta on paikallaan.
Valtiontalouden tarkastusvirasto toimii valtiontalouden omanatuntona.
Tarkastusviraston vuosi pääjohtaja Tuomas Pöystin
mukaan oli toiminnan kehittämisen vuosi. Kertomusvuonna kehitettiin
voimakkaasti tarkastustoimintaa ja tarkastustuotteita, laadunhallintaa,
suunnittelujärjestelmää, osaamisen, johtamisen,
hallinnan ja kehittämisen järjestelmiä,
henkilöstön työskentelyedellytyksiä sekä tarkastuksen
tukipalvelujen tuotantoa. Hän toteaa myös, että tarkastusviraston
tuloksellisuus rakentuu henkilöstön osaamiselle.
Henkilöstön osaaminen on korkealla tasolla, mikä tunnustettiin
myös sidosryhmien mainetutkimuksessa antamissa arvioinneissa.
Toimintaympäristö vaikeutuu ja sidosryhmien odotukset
kasvavat. Katse on pidettävä tulevaisuudessa ja
tulevaisuuden osaamistarpeissa. Samalla on hyödynnettävä yksilöiden
erikoistumista parhaaseen osaamiseensa ja työn hallittavuuteen
sekä näistä johtuvaan työn iloon.
Tarkastusvirasto rakentaa parhaillaan osaamisen johtamista ja ammatillisen
kehittymisen järjestelmää. Pääjohtaja päättää tämän
katsauksensa toteamalla, että tarkastusviraston tuloksellisuus
on vuonna 2008 ollut oikein hyvä, ja hän kiittää koko
henkilöstöään. Näihin
kiitoksiin myös me tilintarkastajat yhdymme. Tässä oli
tämä oleellisin osa Valtiontalouden tarkastusviraston
toiminnasta.
Jos tähän sopii sitten muutama sana vielä Ulkopoliittisesta
instituutista. Sen tarkastuskertomus on samoin täysin puhdas.
Tämä on uusi organisaatio, suhteellisen nuori
organisaatio tämän eduskunnan kurkihirren alla
sateenvarjomme suojassa. Eli siinä mielessä on
ehkä syytä todeta, että eduskunta perusti
yleisen äänioikeuden 100-vuotisjuhlaistunnossaan
kesäkuussa 2006 kansainvälisten suhteiden ja Euroopan
unionin asioiden tutkimuslaitoksen, joka käyttää edeltäjänsä tavoin
nimeä Ulkopoliittinen instituutti.
Se aloitti eduskunnan yhteydessä toimivana valtion
virastona 1. tammikuuta 2007. Kertomusvuosi 2008 on uuden instituutin
ensimmäinen ohjelmatoiminnan vuosi. Mennyt vuosi ei ole
tietenkään ollut ongelmaton. Kun jälkikäteen
arvioidaan, mitä oikeasti on merkinnyt voimavarojen kaksinkertaistuminen
sekä siirtyminen osaksi valtionhallintoa uusine organisaatiorakenteineen
ja tavoitteineen, niin on helppo todeta, että siirtyminen
uuteen toimintatapaan olisi vaatinut perusteellisemman muutosprosessin
hallinnan ja syvällisemmän keskustelun uusista
tavoitteista. Näin toteaa johdon katsauksessa pääjohtaja
Raimo Väyrynen.
Sitten täältä talouspuolelta jokunen
luku vielä. Talousarvion mukaiset bruttomenot olivat 3 030
miljoonaa euroa ja talousarvio riitti kattamaan vuoden menot sillä tavalla,
että käyttämättä jäi
353 000 euroa, niin että talousarvion raameissa
myöskin Ulkopoliittinen instituutti pysyi.
Ehkä yksi yksityiskohta, jolla voi olla vähän yleisempääkin
merkitystä ja jolla on ainakin jonkinlainen signaaliarvo,
on tullut nimenomaan Ulkopoliittisen instituutin kohdalla esiin,
kun he ovat ulkoistaneet palkanmaksunsa, ja nyt he joutuvat tekemään
tuplatyön, kun he eivät saa sellaista laatua markkinoilta,
että voisivat luottaa tähän ulkoistettuun
palkanmaksujärjestelmään, vaan he joutuvat
kuitenkin omalla järjestelmällään
kaiken aikaa niitä palkkoja laskemaan.
Tämä oli sikäli synkkää kuultavaa,
kun tämä on kestänyt pitkään,
ja vaikka he ovat moneen kertaan istuneet ulkopuolisen tahon, tämän
palveluntuottajan, kanssa samaan pöytään,
niin nämä ongelmat eivät ole korjaantuneet.
Näissä asioissa sietää olla
aika tarkkana silloin, kun toimintoja ulkoistetaan, erityisesti
silloin, kun on kysymyksessä eduskuntainstituutio. Eduskunta on
niin herkkä organisaatio. Täällä pitää kaiken toimia,
ja kun täällä on totuttu siihen, että kaikki toimii,
ja jos näin olisi tapahtunut eduskunnan puolella, niin
tästä olisi varmaan noussut aika iso juttu. Mutta
nyt kun tämä on tällä Ulkopoliittisen instituutin
suunnalla, se on ollut julkisuudelta piilossa, ja sitten kuitenkin
pääjohtajakin sanoo, että se on oleellisesti
vaivannut ja häirinnyt heidän toimintaansa, kun
palkanmaksu on ollut epäluotettava, ja siellä on
niin paljon virheitä, että he eivät voi
siihen luottaa. Kun on kysymys tilintarkastuksesta, hallinnon tarkastuksesta,
niin tällaisesta tulee vähän sellainen
epäilevän tuomaan signaali, että näissä hallinnon
pitää olla todella tarkkana, ettei tule karhu
vastaan, kun lähdetään sitä sutta
pakoon.
Mutta kaiken kaikkiaan kyllä nämä kaikki, niin
eduskunta, Ulkopoliittinen instituutti kuin Valtiontalouden tarkastusvirastokin,
kestävät läpivalaisua ja vertailua ja
ihmiset yrittävät työpaikoilla parhaansa,
ja kannustamme sitten talon johtoa myöskin siihen, että huolehtikaa
henkilöstöstä ja toimikaa mahdollisimman
hyvinä johtajina, koska se resurssi, mikä täällä on,
niin se on ihmisissä, ei niinkään koneissa
ja laitteissa. Tämä on hyvin ihmisvaltainen työpaikka,
ja tässä mielessä se ihmisten johtaminen
ja tietysti tässä ajassa myöskin tarkan
markan politiikka on paikallaan.
Mutta ei näissä mitään sellaista
ole, että pitäisi suurin kirjaimin moittia. Aina
on parantamisen varaa. Aina on kehittämisen varaa. Tilintarkastajat
haluavat tietysti toimia yhteistyössä talon johdon
kanssa ja antaa oman mahdollisimman positiivisen panoksensa eduskuntatyön
kehittämiseen.
Keskustelu päättyi.