9) Hallituksen esitys laeiksi takuueläkkeestä ja
eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä takuueläke
on luultavasti suurin sosiaaliturvauudistus Suomessa tällä vuosisadalla,
ja sen linjauksethan tehtiin jo Matti Vanhasen kakkoshallituksen
ohjelmaa laadittaessa, ja Sata-komitea sitten lopullisesti linjasi
tämän takuueläkkeen tammikuun lopulla
viime vuonna.
Takuueläke tulee olemaan 685 euroa, ja se maksaa valtiolle
119 miljoonaa euroa vuodessa. Takuueläke astuisi voimaan
ensi vuoden maaliskuun alussa. Sillä turvataan Suomessa
asuvien kaikkein pienituloisimpien eläkeläisten
toimeentulo. Eläke on veronalaista tuloa. Sitä saisi
ensi vuonna noin 120 000 henkeä. Myös
maahanmuuttajat saavat takuueläkettä asuttuaan
Suomessa kolme vuotta.
Mielenkiintoista on, että takuueläkkeen saajista
naiset ovat pääasiallisesti yli 65-vuotiaita naimisissa
olevia tätejä, mutta miehet, jotka tulevat saamaan
takuueläkettä, ovat 35—45-vuotiaita naimattomia
miehiä, joilla on mielenterveysongelmia. Eli tässä meillä on
todella suuri, suuri terveys- ja sosiaaliero. Takuueläke
yhteensovitetaan muiden eläkkeiden kanssa, ja se pienenee sitä mukaa
kuin työeläkkeet kasvavat, ja se vaikuttaa asumistukeen,
johon tietenkin oppositio on kiinnittänyt huomiota.
Takuueläkettä täytyy hakea Kelasta,
ja tämän vuoksi valiokunta kiinnittää erityistä huomiota siihen,
että Kela informoi hyvin takuueläkkeen saajia
ja ottaa jopa henkilökohtaisesti yhteyttä näihin
henkilöihin, jotka tätä eläkettä tulevat
saamaan, jotta he varmasti ymmärtävät
sitä hakea eivätkä jää sitten
ilman sitä ensi maaliskuun alussa. Takuueläke
on suuri etu kaikkein pienituloisimmille ja köyhimmille
ihmisille, vanhoille sekä vammaisille. Mietintöön
sisältyy kaksi vastalausetta, joista kuulemme pian.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Seitsenvuotisen edustajakauteni aikana tämä on paras
lakiesitys, johon olen jättänyt vastalauseen.
Olen jättänyt vastalauseen siksi, että tämän esityksen
oikeastaan ainoa tai toinen niistä puutteista on se, että tässä nyt
rajautuvat ulkopuolelle ne kansaneläkettä tai
osakansaneläkettä saavat, jotka saavat myöskin
pientä työeläkettä ja joitten yhteinen
eläketulo on yli sen 685 euroa. Koska hekin ovat pienituloisia,
niin siksi olen vastalauseessani esittänyt kansaneläkkeeseen
tasokorotusta niin, että kansaneläkkeet nousevat
40 euroa, jolloin myöskin tämän 685 euron
ja 1 809 euron väliin jäävät
kansaneläkettä saavat tulisivat myöskin
eläkkeitten korotuksen piiriin.
Arvoisa puhemies! Sitten se toinen ongelma, mikä tähän
liittyy, on se, että eläkkeensaajien asumistuki
leikkaa minimaalisesti tätä takuueläkettä:
4 eurolla yksinäisten eläkkeensaajien osalta,
ja sitten tietysti pariskunnilta, jotka saavat yhdessä 138
euron korotuksen, se leikkaa sitten vähän enemmän.
Mutta muilta osin tämä lakiesitys on erinomainen,
ja en ryhdy yksityiskohtaisesti sitä sen enempää kehumaan,
koska valiokunta teki sen mietinnössään.
Tekisi mieleni oikeastaan tässä yhteydessä vain
kiittää ministeri Hyssälää (Ed.
Kankaanniemi: Ex-ministeri!) — anteeksi, ex-ministeri,
anteeksi, ministeri Rehula — ex-ministeri, tuleva pääjohtaja
Liisa Hyssälää, jolla on kuitenkin ollut
erittäin merkittävä ansio tämän
esityksen ja nyt laiksi tulevan esityksen aikaansaamisessa. Oikeastaan
tässä tilanteessa mietin, olisiko vastalauseeseen
pitänyt kuitenkin lisätä vielä esitys
tämän lain nimikkeen muuttamisesta. Minusta tämä olisi
voitu nimetä Lex Liisaksi tai Lex Hyssäläksi.
Sitten toisessa käsittelyssä toivoisin, että kun ed.
Zyskowicz ei ole nyt täällä paikalla,
niin hän tulisi kakkoskäsittelyyn ja kaivaisi
... Sieltähän hän saapuukin. No niin,
ed. Zyskowicz, saavuitte juuri parhaiksi. Olin juuri esittämässä,
että voisitte tehdä kakkoskäsittelyssä,
mutta te voitte tehdä sen nytkin: kaivakaa sieltä laatikostanne tämä viime
kauden legendaarinen ministeri Hyssälän vihreä vaalimainos,
jota teillä oli tapananne heilauttaa, ja heilauttakaa sitä kolme
kertaa edestakaisin, jolloin minusta ministeri Hyssälä tämän
lain osalta on saanut sen kunnianosoituksen, jonka hän
ehdottomasti ansaitsee.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtanen tuntee asian, ja hänen
vastalauseensa on varmasti ihan paikallaan. Samalla kuitenkin on
todettava se, mihinkä ed. Erkki Virtanenkin viittasi, että ministeri
Hyssälä on tehnyt sinänsä hyvän
työn. 685 euroa ei tietenkään ole suomalaisessa
kustannustasossa paljon, mutta tällainen takuueläke
on joka tapauksessa saavutus.
Samalla on huomioitava, että julkisen tai yksityisen
puolen eläkkeet ovat hyvin erilaisia. Julkiselta puolelta
saatu eläketaso on selvästi korkeampi kuin yksityisen
puolen taikka niiden ihmisten, joilla ei ole ollut varsinaisia ansiotuloja.
Yksityisen puolen mediaanieläke liikkuu siellä 800 euron
kuukausieläkkeen tasolla, mikä on vähän.
Ed. Rehula on nyt täällä ministeri
Rehulana — onneksi olkoon — ja on tietysti hienoa,
että ministeri on täällä iltatunnilla
paikalla silloin, kun hänen hallintonsa aluetta käsitellään.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattinen valiokuntaryhmä on
tehnyt hallituksen esitykseen vastalauseen numero 2. On hyvä,
että hallitus esittää parannuksia kansaneläkkeen
ja pienimpien työeläkkeiden varassa olevien toimeentuloon.
Näiden ryhmien asemaa parantavana esityksenä takuueläke
on sinänsä kannatettava. Valitettavasti hallituksen
esitys sisältää kuitenkin ongelmia, joihin
olisi pitänyt puuttua.
Tällainen on muun muassa takuueläkkeen asumistukea
vähentävä vaikutus. Takuueläke
on suurempi kuin eläkkeensaajan asumistuessa olevat lisäomavastuurajat.
Tästä seuraa se, että noin 52 000
asumistuensaajan tuki pienenee ja noin 600 tuensaajan asumistuki
lakkaa kokonaan. Näin ollen esityksellä tavoiteltavat
vaikutukset pienimmillä eläketuloilla elävien
toimeentulon parantamisesta eivät toteudu täysimääräisesti tässä hallituksen
esityksessä.
Me olemme esittäneet asian korjaamiseksi eläkkeensaajan
asumistuen sovittamista takuu-eläkkeeseen siten, että lisäomavastuuraja
on vähintään takuueläkkeen vuosimaksun
suuruinen. Tällöin kaikilla takuueläkettä saavilla
olisi oikeus myös täyteen eläkkeensaajan
asumistukeen. Nämä muutosesitykset sisältyvät
myös lakialoitteeseemme 29/2010.
On myös huomattava, että takuueläke
ei tuo korotusta pieniin työeläkkeisiin. Takuueläkkeen ulkopuolelle
jää noin 550 000 eläkeläistä,
joiden eläke on pieni, mutta kuitenkin korkeampi kuin 685
euroa.
Pienimmillä eläketuloilla elävien
asemaa olisi voitu parantaa myös muun muassa asumistuki-, vammaistuki-
ja työkyvyttömyysjärjestelmiä parantamalla.
Pienituloisten eläkeläisten kannalta ensiarvoisen
tärkeää on riittävien ja laadukkaiden
sosiaali- ja terveyspalveluiden saanti sekä niistä perittävien
asiakasmaksujen kohtuullisuus. Vaikka takuueläke tuo kaikkein
pienituloisimmille lisätuloa, niin siitä huolimatta
monien pienituloisten ihmisten asema pysyy edelleen vaikeana muun
muassa asiakasmaksujen nousun ja palvelujen heikentyneen saatavuuden
vuoksi.
Takuueläkkeen määrää vähentäisivät
lakisääteiset työ- ja virkasuhteeseen,
yrittäjätoimintaan tai luottamustehtävään
perustuvat eläkkeet. Kun vähennys tehdään
täysimääräisesti, merkitsee tämä pienempien
työ- ja yrittäjäeläkkeiden osalta,
etteivät maksetut eläkevakuutusmaksut lainkaan
paranna maksettavaa eläkettä. Tämä on sekä oikeudenmukaisuuden
että vakuutusperiaatteen kannalta ongelmallista. Takuueläkkeen käyttöönoton
jälkeen kertynyt ansioeläke lisäisi eläkettä vasta,
kun sen määrä yksinäisellä eläkeläisellä ylittää 138
euroa ja avio- tai avoliitossa olevalla eläkeläisellä noin
270 euroa kuukaudessa.
Takuueläkkeen määrässä ei
sitä vastoin oteta huomioon vapaaehtoisiin yksilöllisiin
eläkevakuutuksiin perustuvia eläkkeitä.
Jos lakisääteiset ja vapaaehtoiseen säästämiseen
perustuvat eläkkeet otettaisiin takuueläkkeen
määräytymisperusteissa samalla tavalla
huomioon, ei pääsisi syntymään
epäsuoraa vapaaehtoisen eläkevakuuttamisen tukemista.
Takuueläkkeen määrässä tuloina
otettaisiin huomioon vain eläketulot, vaikka johdonmukaisinta
olisi ottaa huomioon kaikki eläkkeensaajan saamat tulot
niiden nimistä riippumatta. Riskinä muiden tulojen
huomioon ottamatta jättämisessä olisi
se, että julkisen talouden rahoituksellisen kestävyyden
heikentyessä veronmaksajien rahoja ohjataan enenevässä määrin
myös sellaisille henkilöille, jotka eivät
ole lisätulojen tarpeessa. Erityisen ongelmallista on erilaisten
verotettujen pitkäaikaissäästämisen
muotojen jättäminen takuueläkkeen tuloharkinnan
ulkopuolelle.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että 1., 2.
ja 4.—19. lakiehdotus hyväksytään
valiokunnan mietinnön mukaisina ja että 3. lakiehdotus hyväksytään
muutettuna vastalauseen muutosehdotuksen mukaisesti.
"Vastalauseen muutosehdotukset
3.
Laki eläkkeensaajan asumistuesta annetun lain (poist.)
muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan eläkkeensaajan asumistuesta 11 päivänä toukokuuta
2007 annetun lain (571/2007) 8 §:n 2
momentin 2 kohta, 11 §:n 3 momentti ja 41 §,
sellaisena kuin niistä on 41 § laissa
(1225/2009), seuraavasti:
8 § (Kuten StVM)
11 § (Uusi)
Asumismenojen omavastuuosuus
(1 ja 2 mom. kuten voimassa oleva laki)
Lisäomavastuu on 40 prosenttia siitä vuositulon
osasta, joka ylittää 7 126 euroa. Avio-
tai avoliitossa olevan henkilön lisäomavastuu
on 40 prosenttia siitä puolisoiden yhteenlasketun vuositulon
osasta, joka:
1) ylittää 13 270 euroa, jos toisella
puolisolla ei ole oikeutta eläkkeensaajan asumistukeen;
tai
2) ylittää 14 252 euroa, jos molemmilla
puolisoilla on oikeus eläkkeensaajan asumistukeen tai toinen
puolisoista saa alle 65-vuotiaalle maksettavaa kansaneläkelain
mukaista vanhuuseläkettä varhennettuna.
41 §
(Kuten StVM)
Voimaantulosäännös
(Kuten StVM)"
Jouko Skinnari /sd:
Puhemies! Ensin nämä iloisemmat asiat. Haluan
minäkin vilpittömästi onnitella ed. Rehulaa,
koska keskustapuoluekin aina välillä onnistuu
näissä päätöksissään
viime aikoina ja on valinnut ihan tässä mielessä omista riveistään
kelpo ministerin.
Mutta sitten tähän arkeen. Kannatan ed. Kuusiston
perusteltua esitystä. Hän toi selkeästi
esille sen, mitä puutteita tähän sinänsä hyvään
tavoitteeseen liittyy. Erityisesti nyt itse korostaisin tätä yksilöllisen
vapaaehtoisen eläkkeen ottamista, kun sitä verrataan
lakisääteiseen työeläkkeeseen,
jossa jokaisesta palkasta maksetaan 22 prosenttia työeläkevakuutusmaksua,
ja tämän työeläkkeen tuloksena
oleva eläke pienemmissäkin tapauksissa otetaan
sitten huomioon, mutta jos sinä maksat sitä muutoin,
niin siinä tapauksessa sitä ei oteta huomioon.
Täytyy tietysti ihmetellä, miten sellaisilla,
joille syntyy pienestä palkasta, pienestä tulosta,
pieni eläke tai ei synny eläkettä lainkaan,
on sitten kuitenkin varaa siihen, että he ostavat näitä eläkkeitä,
jotka ovat varmasti paljon epäedullisempia kuin se, että palkasta
osana tämä 22 prosenttia maksetaan.
Tämä on se asia, josta silloin sosialidemokraattien
taholta todettiin, kun tämä tämän
hallituksen toimesta synnytettiin, tämä nykyinen
järjestelmä, jossa sitten vielä saadaan
valtiolle lisää menoja verovähennyksen
kautta, että tämä on epäoikeudenmukaista.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Takuueläke on hieno uudistus, joka
vahvistaa kansalaisten perusturvaa. Hyvinvointiyhteiskunnan tehtävä on
huolehtia myös kaikkein heikoimmassa asemassa olevista,
ja juuri heidän toimeentulonsa parantamiseksi takuueläkejärjestelmä on
luotu. Takuueläke on tasoltaan nykyistä täyttä kansaneläkettä korkeampi
ja tarkoittaa näin ollen uutta vähimmäiseläketasoa.
Hallituksen sosiaalipoliittisena linjana on ollut perusturvan
kehittäminen. Takuueläke on jatkoa hallituksen
laajalla rintamalla harjoittamalle oikeudenmukaiselle sosiaalipolitiikalle,
ja se on mielestäni jaloin näistä pääministeri
Vanhasen hallituskaudella tehdyistä perusturvan kehittämistoimenpiteistä.
Takuueläkeuudistus parantaa etenkin pienituloisten naisten
asemaa, sillä arviolta kaksi kolmesta takuueläkkeen
saajasta tulee olemaan naisia.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa mietinnössään,
että takuueläke turvaa toimeentulon nykyistä paremmin
erityisesti lapsuudesta saakka sairaille tai vammaisille tai nuorena
vammautuneille, jotka joutuvat elämään
pitkään vähimmäismääräisen
eläkkeen varassa. Tämä onkin erittäin
tärkeä takuueläkeuudistuksen mukanaan tuoma
parannus. Valiokunta kiinnittää mietinnössään
huomiota siihen, että eläkkeensaajan pitää itse
ymmärtää hakea takuueläkettä.
Kuten mietinnössä todetaan, takuueläkkeistä tulee
tiedottaa tehokkaasti, jotta takuueläkkeeseen oikeutetut
osaisivat tätä uutta etuutta hakea.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Ensin lämpimät kiitokset
entiselle ministeri Liisa Hyssälälle, että hän
viimeisinä tehtävinään sai tämän
takuueläkeasian tuotua tänne ja se on tässä vaiheessa.
Samalla lämpimät onnittelut ministeri Juha Rehulalle,
että te olette ensimmäisen työviikkonne
kunniaksi saanut tämän asian täällä käsittelyyn.
Tämä on todella kiitosta ansaitseva esitys,
ja on hyvä, että se menee eteenpäin.
Tietysti tämä voimaantulo 1.3.2011 nyt on sitten
mielenkiintoinen vaaleja ajatellen, mutta tulkoon se nyt vaikka
sitten keskustalle kannusteeksi siitä, että perusturva
pitäisi alkiolaisessa hengessä nostaa uudelleen
esille tässä suomalaisessa yhteiskunnassa, joka
on tavattoman eriarvoiseksi mennyt juuri sen tähden, että vuosia
on perusturvan kehittäminen ollut lähes jäissä.
Tämä esitys korjaa todellakin jonkin verran kaikkein
heikoimmassa asemassa olevien eläkeläisten tilannetta,
mutta valitettavasti tämä kelaindeksi, johon tämäkin
kytketään, on kehno. Se on kaikkein huonoin indeksi,
ja siksi vetoankin ministeri Rehulaan, että te katsoisitte
sieltä helmikuulta 2003 eläkepakettiin liittyvän
oman vastalauseenne, jossa te vaaditte kansaneläkeindeksin
korjaamista ja saattamista edes sille tasolla, millä on
työeläkeindeksi.
Yksi näkökohta tähän uudistukseen
on se, että tämä tekee nyt kyllä näistä eläkeläisistä selkeästi ja
suoraan valtion eläkeläisiä, koska tämä rahoitetaan
valtion varoista, niin kuin esityksessä ja mietinnössä todetaan.
Syy on se, että valitettavasti hallitus vei läpi
kansaneläkemaksun poistamisen viime vuonna niin, että Kansaneläkelaitoksen
rahoitukseen tuli yli miljardin aukko, (Puhemies: 2 minuuttia!)
ja se raha kylvettiin ihan hulvattomalla tavalla kohdentamatta sitä esimerkiksi
työllistäville aloille.
Hyvä, että tässä päästään
eteenpäin, mutta todellakin tämä korvaa
vain vuosien jälkeenjääneisyyden, ja
siksi jatkoa paremmasta on odotettava tai toivottava.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys perustuu pääministeri
Matti Vanhasen toisen hallituksen hallitusohjelmaan, jonka mukaan
vuoden 2009 loppuun mennessä valmistellaan kaikkein pienimpien
eläketulojen varassa elävien toimeentulon nykyistä paremmin
turvaava malli.
Sosiaaliturvan uudistamiskomitea esitti malliksi takuueläkkeen,
joka on tasoltaan täyttä kansaneläkettä korkeampi
ja joka ei muutoin muuta kansaneläke- ja työeläkejärjestelmien
yleisiä periaatteita. Hallituksen esityksen mukainen takuueläkkeen
taso vuoden 2010 tasossa on 685 euroa kuukaudessa. Täysi
kansaneläke on yksinäisillä eläkkeensaajilla
584,13 euroa ja puolisoilla 518,12 euroa kuukaudessa. Takuueläkkeen
tasoa vastaava tasokorotus, yksinäisillä eläkkeensaajilla
100,87 euroa ja puolisoilla 166,88 euroa, korottaisi kaikkien kansaneläkettä saavien
eläkettä kyseisillä määrillä.
Tuen määrä sidotaan kansaneläkeindeksiin.
Myönteistä on, että takuueläkkeen
määrään eivät vaikuta
perhesuhteet eivätkä puolison tulot. Täysimääräinen
takuueläke on yhtä suuri riippumatta siitä,
onko henkilö avio- tai avoliitossa vai asuuko hän
yksin.
Takuueläke astuu voimaan siis ensi vuoden maaliskuussa.
Takuueläkkeen saajia tulee olemaan arviolta noin 120 000
Suomen kansalaista eli merkittävä joukko. Noin
puolella heistä ei ole muita eläketuloja kuin
kansaneläke. Hallituksen esityksen mukaan takuueläkkeen
lisäkustannus vuoden 2010 hintatasossa on 119 miljoonaa
euroa vuositasolla.
Takuueläkkeen myöntämisen edellytyksenä on,
että hakija saa vanhuus-, työkyvyttömyys-
tai työttömyyseläkettä tai etuutta
maatalousyrittäjien luopumistukijärjestelmästä ja
että nämä yhteenlaskettuna jäävät
alle takuueläkkeeksi määritellyn tason.
Näin ollen takuueläke tulee vähentämään
eläkeläisväestön köyhyysriskiä ja
parantaa erityisesti pienituloisten naisten asemaa, sillä takuueläkkeen
saajista naisia on noin kaksi kolmasosaa. Tyypillinen täyttä kansaneläkettä saava
nainen on yli 65-vuotias ja naimisissa, kun taas tyypillinen täyttä kansaneläkettä
saava
mies on 35—45-vuotias, naimaton ja mielenterveysongelmien
vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä. Takuueläkkeen
saannin edellytyksenä on myös se, että hakija
on asunut Suomessa vähintään 3 vuotta
16 vuotta täytettyään.
Takuueläke turvaa myös lapsesta saakka sairaan
tai vammaisen taikka nuorena vammautuneen toimeentulon paremman
tasoisena kuin kansaneläke. Tämä on tärkeää,
koska nuoresta saakka työkyvytön elää pitkään
vähimmäismääräisen
eläkkeen varassa. Vaikka takuueläke ei kuitenkaan
yksinään riitä turvaamaan kohtuullista
toimeentuloa pienituloisille vammaisille ja pitkäaikaissairaille
henkilöille, joille kohdentuu kaikkein suurin sosiaali-
ja terveydenhuollon maksurasitus, se on kuitenkin huikea parannus vallitsevaan
tilanteeseen. Voidaan sanoa, että takuueläke on
historiallinen muutos parempaan suuntaan nimenomaan perustulon parantamiseksi.
Reilun 100 euron korotus on prosentuaalisestikin suuri korotus.
Arvoisa puhemies! Takuueläkeuudistus on näissä taloudellisessa
taantuman oloissa todella merkittävä panostus
pienituloisten eläkkeensaajien aseman parantamiseksi. Siksi
hallitukselle ja varsinkin ex-sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälälle
tulee antaa mitä parhaimmat kiitokset ponnisteluista takuueläkkeen
eteenpäinviemiseksi. Voimme todella olla tyytyväisiä siitä,
että tämä uudistus kohdentuu kaikkein
pienituloisimmille eläkeläisille ja askel heidän
kohdallaan kohti parempaa toimeentuloa ja riittävää perusturvan
tasoa eri elämäntilanteissa on nyt otettu.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy ihan aluksi todeta
se, että toisin kuin täällä salissa
on annettu ymmärtää, hallitus on parantanut
monia etuisuuksia, jotka liittyvät sosiaaliturvaan tällä hallituskaudella
perheisiin liittyen, ja tämä takuueläke
on jatkoa sille uudistukselle. Aivan, kuten tuore ministeri on todennut,
heikoimman asemasta huolehtiminen näkyy kaikissa näissä päätöksissä erittäin
selkeästi. Totta kai aina parantamisen varaa on, mutta
kun pyrkimys on hyvä, niin tuloksia aikanansa tulee.
Puhemies! Tämä takuueläke on paitsi
hyvä uudistus, niin se on myöskin edullinen tapa
parantaa pientä eläkettä saavien taloudellista
asemaa. Takuueläkettä saavat nimenomaan ne, joiden
työura on jäänyt lyhyeksi ja jotka suurelta osin
ovat jo eläkkeellä. Tarkoitus on kattaa kaikki
ne henkilöt, jotka saavat alle 685 euron eläkettä.
Takuueläke poistaa niin ikään perhesuhteiden vaikutuksen
vähimmäiseläkkeen määrään,
ja ehdotus parantaa erityisesti kaikkein pienituloisimpien naisten
asemaa, niin kuin monessa puheenvuorossa täällä on
todettu.
Arvoisa puhemies! Mielestäni erittäin tärkeä asia
on se, mikä myös on tuossa valiokunnan mietinnössä mainittu.
Takuueläke antaa lapsesta saakka sairaan tai vammaisen
turvan taikka nuorena vammautuneen toimeentulon korkeampana kuin
kansaneläke olisi antanut. Tämä on mielestäni
yksi erittäin tärkeä uudistus, joka palvelee nimenomaan
vammaisryhmiä laajasti.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Takuueläke todellakin on historiallinen
uudistus, jota ei voi kyllin kehua, ja kiitokset on kyllä lähetettävä Liisa
Hyssälälle tästä.
Kun puhutaan kaikkein köyhimmistä kansalaisista
ja heidän asemansa parantamisesta, takuueläkettä saavien
joukosta heitä löytyy todella runsaasti, 120 000
kansalaista. Heidän asemansa paranee. Erityisen iloinen
olen pienituloisten naisten aseman parantamisesta. Siihen ei ole
kyllä pitkiin, pitkiin aikoihin kiinnitetty huomiota. Takuueläke
parantaa nimenomaan heidän asemaansa.
On aivan selvää, että haavoittuva
ryhmä ovat myös nuoret lapsesta saakka sairaat
ja vammaiset, joiden asema tällä lainsäädännöllä nyt
paranee nykyisestä. Ja tietenkin se, että takuueläke koskee
myös maahanmuuttajaväestöä,
on olennainen asia tässä maailmanajassa. Takuueläkkeen
myöntämisedellytykset ovat lievemmät kuin
maahanmuuttajien erityistuessa, eli nyt kosketellaan juuri niitä kansanosia,
joitten aseman parantamiseen pitää jatkossakin
ponnistella lisää parannuksia, mutta takuueläke
on erinomainen alku siihen.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! 685 euron suuruinen takuueläke on
erinomainen eläkeuudistus pienituloisille ja erityisesti
pienituloisille naisille, niin kuin täällä on moneen
kertaan todettu. Mielenkiintoinen tässä tulevassa
eläkkeensaajien ryhmässä on tuo miesten
ikäryhmä 35—40-vuotiaat. Siinä riittää tulevaisuudessa
meille tässäkin talossa haastetta, mitä tähän
ryhmään kuuluville miehille tulevaisuudessa voitaisiin
tehdä, jotta he eivät kuuluisi tähän
takuueläkeryhmään.
Sitten täällä on herännyt
keskustelua vapaaehtoisista eläkkeistä. Uskon
kuitenkin, ettei pienellä eläkkeellä,
500—600 eurolla, juurikaan vapaaehtoisia eläkevakuutuksia
ostella. Kyllä ne ovat suurituloisempien etuisuuksia, kun
näitä käytetään.
"Kun mikään ei riitä", kuuluu myös
siinä vaiheessa se kuuluisa sanonta, kun miettii näitä muutamaa
vastalausetta, mitä tähän hyvään
esitykseen on tehty. 4 euroa on toki merkittävä raha,
kun se puuttuu asumistuesta, mutta on syytä kysyä,
onko se vastalauseen arvoinen asia.
Ministeri Rehulalta tämä on loistava alku
ministeriuralle, ja toivotaan, että näitä myönteisiä asioita
täällä salissa kuullaan lisää.
Ed. Hyssälää tästä täytyy
kuitenkin kiittää, että hän
sai vietyä tämän asian loppuun tyylikkäästi,
ja ehkä muutaman puheenvuoron jälkeen saamme sitten
nähdä täällä sen kuuluisan
300 euron vihreän lapun, kun ed. Zyskowicz tulee kuittaamaan
asian.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Varmasti tämä on erinomainen
asia ja edistysaskel, ja silloin, kun aikoinaan ensimmäisen kerran
kuulin pääministeri Vanhasen tästä puhuvan,
pikkuisen ihmettelin, tokkopa se ihan varmasti toteutuu, mutta kyllä se
nyt sitten näyttää totta olevan. Kun
119 miljoonaa euroa käytetään vuositasolla
ja 120 000 ihmistä on kohteena, niin sehän
on tonni keskimäärin kohdeyksilöä kohti, elikkä se
on ihan asiallinen petraus eläkkeeseen.
Tämä on erinomaisen mielenkiintoinen tilanne,
kun täällä on paikalla arvoisa ministeri,
joka on ollut erinomaisen ansioitunut näitten aloitteitten
tekemisessä juuri näistä eläkeasioista.
Kun hänellä on näköjään
puheenvuoro tässä varattuna, niin tulee olemaan
mielenkiintoista, kun hän arvioi nyt sitä, onko
tämä valiokunnan mietintö tasapainoinen,
hallituksen perimmäisen tarkoituksen oikein ymmärtävä,
ja onko se eteenpäin tähtäävä,
onko siinä otettu myöskin tulevaisuuden näkökohdat
huomioon.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Edistysaskelhan se on, kun pienintä eläkettä ja
pienintä turvaa nostetaan ylöspäin. Se
pitää tunnustaa. Mutta tietenkin, niin kuin ed.
Kankaanniemi ja muutkin edustajat tuossa totesivat, 685 euroa ei
ole kumminkaan itse asiassa kovin suuri summa. Kun yksinäisille
naisillekin, jotka täällä Helsingissä ja
kaupungeissa asuvat, vuokrataso ja asumistaso ovat aika kalliita,
niin kyllä näin olisi mielellään
vieläkin korkeammaksi sen halunnut.
Sitten tämä tarkistetaan KEL-indeksillä.
Se on huonoa indeksiä. Tämä nyt jää muistakin
eläkeläisistä jälkeen sitten.
Siellä taitettu indeksikin antaa paremmin, puhumattakaan
sitten palkansaajiin nähden. Tämä olisi
pitänyt hoitaa sillä tavalla, että tämä nyt
säilyisi jatkossakin maksukykyisenä.
Näistä nuorista miehistä: 35—40-vuotiaisiin, jotka
jäävät eläkkeelle, pitäisi
nyt satsata tässä yhteiskunnassa. He ovat aika
kallis juttu, tuonne hamaan hautaan asti ovat eläkkeellä.
Kun nyt panostetaan yli 60-vuotiaisiin — että he
olisivat työelämässä entistä pitempään,
jotka ovat tehneet jo kymmeniä vuosia töitä — niin
sieltä pitäisi tulla näitten miesten
avuksi niillä rahoilla, mitä sinne upotetaan,
että pysyisivät työelämässä ja
ei tarvitsisi jäädä eläkkeelle.
Mielenterveysongelmat ovat suurin yksittäinen syy jäädä eläkkeelle, ja
usein se kohdistuu miehiin.
Eli uudelle ministerille onneksi olkoon. Kumminkin saatesanoiksi,
että tähän ongelmaan voi sitten puuttua
ja antaa siihen resursseja.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Onnittelut uudelle ministerille myöskin
täältä puolelta. Juha Rehulahan on toiminut
tämän valiokunnan puheenjohtajana, joka tämän
mietinnön on tehnyt, ja nyt ensimmäistä kertaa
ottaa itse tekemänsä mietinnön vastaan
myöskin ministerinä palautekeskustelussa.
Sen verran vaan ihan yleisesti, että kyllä minulla
on vahvasti sellainen kuva, että toisen värinen
hallituspohja ei olisi pystynyt koskaan tuomaan tämän
tyyppistä eläkeratkaisua tähän
saliin. Kun on kuunnellut näitä painotuksia nimenomaan
opposition taholta pian 12 vuoden ajan, niin eivät painotukset
ole olleet perusturvan puolella milloinkaan, vaan ne ovat olleet
lähinnä ammattiyhdistysliikkeen säestämänä työeläkkeiden ja
niitten etuuksien parantamisena. Olen valmis tästä ihan
julkiseen väittelyynkin siltä osin, jos haluatte
toisin todistaa. Siis tämä porvarihallitus kuitenkin,
niin kuin pääministeri on useampaankin kertaan
sanonut, on tehnyt sosiaalisempaa politiikkaa kuin sitä edeltänyt
punamultahallitus. Hän on toistanut tämän
useita kertoja julkisuudessa. Tässä on yksi konkreettinen
osoitus siitä sosiaalisemmasta politiikasta.
Jos mietitte vielä, hyvät edustajatoverit,
minä aikana tämä ratkaisu tehtiin, se
tehtiin 2007 ihan toisenlaisessa taloudellisessa tilanteessa, jolloin oletettiin
olevan taloudellista kasvua ja varaa myöskin tämä toteuttaa,
mutta siitä huolimatta hallituksen paineensietokyky huolimatta
talouslamasta on riittänyt, jotta on ajateltu, että tämäkin
vastuu pystytään tulevaisuudessa kantamaan siitä huolimatta,
että nyt on erittäin suuria haasteita taloudessa.
Meidän kaikkien täytyy toivoa, että talous
kehittyy niin, että tämäkin 119 miljoonaa
euroa pystytään joskus kattamaan jollakin muulla
kuin velanotolla, koska käytännössä tämä nyt
tarkoittaa sitä.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suuria sosiaalipoliittisia uudistuksia
tapahtuu harvoin. 1990-luvun alussa Ahon hallituksen aikaan, jolloin
Suomi eli todellista lama-aikaa, toteutettiin oikeastaan vain kolme
uudistusta. Yksi koski opiskelijoiden opintotukea, ja sitten oli
veteraanipaketti, jossa oli muun muassa veteraanien hammashuoltoon
ja kuntoutukseen määrärahoja. Tätä takuueläkekysymystä voisi
luonnehtia todellakin samalla lailla suureksi sosiaalipoliittiseksi
uudistukseksi.
Minäkin olisin kaivannut ed. Zyskowiczilta, joka saapui
juuri saliin — samalla lailla kuin ed. Virtanen, kun kuuntelin
salissa äsken tuossa, peräsi sitä Matti
Vanhasen ensimmäisen hallituksen ajalta — sitä keskustelua,
jossa ilkuttiin siitä, että silloinen ministeri
Hyssälä esitti tavoitteeksi juuri tämän
tasoisten eläkkeiden, takuueläkkeiden, pohjaeläkkeiden,
saavuttamisen. Sen verran historiaa on pakko katsoa taaksepäin,
että en tiedä, onko sillä keskustelulla
ollut kannustava vaikutus vai mikä vaikutus, mutta joka
tapauksessa tässä ollaan, ja se on positiivinen
asia, koska kerta kaikkiaan niiden ihmisten kohdalla, jotka elävät
pienimmillä toimeentuloilla ja pienimmillä rahoilla,
tällä on konkreettista merkitystä. Noin 120 000
ihmistä tästä pystyy hyötymään,
ja tällaisena aikana, jolloinka on muutoinkin odotettavissa
ja mietittävänä se, miten meidän
valtiontalouden pohja tulee kestämään
ja mitä uudistuksia voidaan ensi vaalikaudella tehdä,
voi olla, että tämä jää pitkästä aikaa
todella suureksi sosiaalipoliittiseksi uudistukseksi. Kiitos siitä hallitukselle
kokonaisuudessaan ja erityisesti ministeri Hyssälälle,
joka on tämän puolesta taistellut, ja ministeri
Rehulalle, jolle toivomme parasta menestystä seuraaviin
budjettineuvotteluihin myös, koska kaikki nämä asiat
ovat kuitenkin aina vuosittain myös arvioitavina, mikä tämän
sosiaaliturvan taso tulee olemaan niin heikkoina kuin hyvinäkin
aikoina.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin oppositiohan aina yrittää saada lisää rahaa
jokaiseen hallituksen esitykseen, mutta arvoisat kansanedustajat
eivät varmaan ole huomanneet, että tämä vasemmistoliiton
ehdotus olisi maksanut 280 miljoonaa euroa vuodessa lisää,
että ei se nyt ihan mikään pikkuasia
ole. Sitten te vielä mollaatte tätä kelamaksun
poistoa jatkuvasti. Se on kuitenkin ollut yksi niitä parhaita
elvyttäviä toimenpiteitä, mitä tässä maassa
on tehty, sillä sehän nimenomaan on kohdistunut
ihmisten palkkoihin ja siihen työn tekemiseen ja työn
teettämiseen, ja siitä kunnat ovat saaneet 270
miljoonaa. Ei sitä nyt kannata joka puheessa sanoa, että sekin
on ollut huono asia.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Salo
kertoi, että hän rupeaa väittelemään eläketasosta
ja kuka Suomessa on eläkkeet järjestänyt.
Kyllä minä totean sen, että sodan jälkeen
Suomessa vasemmiston, ammattiyhdistysliikkeen ja keskustapuolueen,
silloisen maalaisliiton, voimilla ajettiin se eläketaso,
mikä tänä päivänä on.
Siellä kokoomus oli enemmänkin jarrumiehenä niinä vuosikymmeninä.
Toki varmaan olette tulleet nyt, sanoisinko, synnintuntoon ja
annatte rahaa köyhille. Mutta ed. Asko-Seljavaara kertoi,
että 200 miljoonaa euroa olisi maksanut. (Ed. Asko-Seljavaara:
280 miljoonaa!) Se ei ole kovin paljon tämän maan pienituloisille
ihmisille, kun on monia miljardeja annettu veronalennuksia tämän
maan hyvätuloisille, ja nyt sitten jos joku 200 miljoonaa
pitäisi antaa, niin se ei ole paljon. Lipposen ykkös-
ja kakkoshallitus, missä oli kokoomuslainen valtiovarainministeri
Niinistö, joutuivat maksamaan 1990-luvun laman. Budjetit
olivat pahasti alijäämäisiä.
Ei siellä varmasti ollut — voitte Niinistöltä kysyä,
oliko — pelivaraa antaa. Mieluummin taisteltiin siitä,
ettei leikattu lisää. Mutta sen laman maksoivat
Lipposen ykkös- ja kakkoshallitus. (Ed. Kankaanniemi: Kyllä Lipposen
hallitus leikkasi!) — Joo, leikkasi, näin oli,
mutta Ahon hallitus ajoi tämän maan karille ja
edellinenkin hallitus, ei ainoastaan Ahon hallitus, vaan sitä edellinenkin
hallitus. Niitä laskuja maksettiin.
Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Mitä ensin kansanedustaja Hyssälän
toimintaan tulee, niin hän on ministerinä varmasti
toiminut eläkkeensaajien puolesta ja eläkkeiden
korottamisen puolesta. Silti hänen vuoden 2003 vaaliesite
oli mielestäni symboli sille, miten hulvattomilla lupauksilla
kalasteltiin niissäkin vaaleissa eläkeläisten ääniä.
Mitä sitten tähän itse asiaan tulee,
herra puhemies, me Suomessa olemme viime päivinä ilkkuneet
kreikkalaisille ja pitäneet heitä aikamoisina hölmöläisinä,
kun tilanteessa, jossa valtio rajusti velkaantuu, kuitenkin puolueet
ovat kilpailleet keskenään siitä, kuka
pystyy erilaisille väestöryhmille antamaan enemmän
vastuuttomia lupauksia ja toteuttamaan erilaisia sellaisia uudistuksia,
jotka tiedetään väestön piirissä hyvin
suosituiksi, mutta joille kuitenkaan ei vastuullisessa politiikassa
olisi olemassa katetta. On ihmetelty sitä, kuvittelevatko
kreikkalaiset puolueet ja poliitikot todellakin, että kansalaisia
voidaan näin, tekemällä tällaisia
kalliita uudistuksia, ostaa antamaan tukensa asianomaisille puolueille
ja poliitikoille aina vaaleissa.
Kyllä ne kreikkalaiset ovat aika lailla hulluja tässä mielessä ilmeisesti
olleet. En tiedä, olemmeko me kovin paljon viisaampia.
Nyt olemme säätämässä lakia,
joka tulee voimaan muistaakseni noin kuukauden ennen seuraavia eduskuntavaaleja,
jossa laissa huomattavilla summilla lisätään
eläkkeensaajien, pienimpien eläkkeiden varassa
elävien eläkkeensaajien, eläkkeitä ja
korotetaan heidän eläkkeitään.
Se tuntuu sinänsä tietysti oikealta ja kauniilta
politiikalta, mutta kun samaan aikaan valtio velkaantuu vuositasolla toistakymmentä
miljardia
euroa, niin voi kysyä, onko tämä vastuullista
politiikkaa ja joutuvatko tulevat hallitukset vielä sitten
karsimaan menoja näiden ratkaisujen vuoksi.
Lopuksi, herra puhemies, toivotan uudelle ministeri Rehulalle
menestystä hänen vaativassa työssään.
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Hyssälä hoiti tehtävänsä loppuun
asti, ja hän totesi allekirjoittaneelle menneenä maanantaiaamuna
(Ed. Zyskowicz: Älä unohda köyhien asiaa!)
noin puoli kymmenen aikaan, että "tuo Juha on sellainen saattaen
vaihdettava". Tässä itselläni on tällä hetkellä hieman
samanlainen tunne ja olo ja myös vastaus ed. Pulliaisen
kysymykseen siitä, mikä on ministerin arvio valiokunnan
mietinnöstä ja siitä, miten tällä eläkepolitiikkaa
tulevaan luotsataan.
Tämä on tämän vaalikauden
yksi sosiaalipolitiikan suurimpia ja merkittävimpiä päätöksiä.
Se, mitä tulevaisuudessa tapahtuu, ed. Zyskowicz — me
elämme aikaa, jolloin joudumme arvioimaan niin tuloja kuin
menojakin, mutta se tehtävä, joka minulle on annettu,
on se, että minä puolustan niitä ihmisiä,
joitten toimeentulo ei ole mahdollista oman kunnon, oman iän
tai oman jaksamisen perusteella. Se on sosiaali- ja terveysministerin
tehtävä, ja kun meillä on käsittelyssämme
esitys takuueläkkeestä, jota ministeri Hyssälä joissakin
eduskuntapuheenvuoroissaankin kutsui kansaneläkeuudistuksen
kolmanneksi vaiheeksi, niin tässä ollaan tekemässä Matti
Vanhasen toisen hallituksen toimesta historiallista eläkepoliittista
päätöstä, jonka nyt sitten eduskunta
on ensimmäisessä käsittelyssään
hyväksymässä.
Ensinnäkin totean, että hallitus toteuttaa
ohjelmaansa. Hallitusohjelmaan kirjattiin kohta, jossa tiettyyn
aikamäärään mennessä,
vuoden 2009 loppuun mennessä, etsitään
sellainen malli, jolla kaikkein pienimpiä eläkkeitä voidaan
nostaa tavalla, josta nyt meillä on konkreettinen esitys
käsiteltävänä. Toisekseen tämä on
Matti Vanhasen toisen hallituksen yksi niistä viesteistä,
joita halutaan välittää sosiaalisesta
oikeudenmukaisuudesta. Se on arvokysymys, ed. Zyskowicz, ja monet
muutkin tässä salissa. Kolmas asia: tässä on yksi
iso viesti kaikille niille, jotka Sata-komitean käynnistyessä ilkkuivat,
että on komitea, jolle annettiin iso ja haastava tehtävä,
mutta ei annettu euroakaan rahaa. Sata-komitean esityksistä jo
toteutettuja päätöksiä vuonna
2011 vuositasolla puhutaan 500 miljoonasta eurosta. Se on iso summa
suomalaisessa sosiaaliturvassa, ja tästä yli 500
miljoonasta eurosta vuositasolla ollaan käyttämässä noin
119 miljoonaa 120 000:n kaikkein pienimmän eläketulon
varassa elävän ihmisen toimeentulon ylläpitämiseen
ja parantamiseen.
Tämä on tasa-arvoesitys, kuten valiokunnan mietinnössä todetaan.
Tämä koskettaa erityisesti naisia, yli 65-vuotiaita
naimisissa olevia naisia, ja toisekseen, sosiaalipoliittisesti merkittävä asia:
tyypillinen mies, jota tämä esitys koskee, 35—40-vuotias
mies. Ja mitä siellä taustalla on? Siellä on
mielenterveysongelmia ja siellä on työkyvyttömyyttä tilanteessa,
jossa meidän pitäisi samanaikaisesti miettiä,
miten me saisimme kaikki voimat käyttöön,
jotta pystymme jatkossa maksamaan tämän sosiaaliturvamme.
Työnteon kautta se vain ja ainoastaan voi onnistua. Takuueläke
turvaa myös lapsesta saakka sairaan tai vammaisen taikka
nuorena vammautuneen toimeentulon. Tämä on merkittävä uudistus,
merkittävä asia.
Mitä tulee sitten opposition kritiikkiin tätä esitystä kohtaan,
niin kyllä hieman tuntuu, että vastalauseet on
pitänyt kirjoittaa tämän esityksen kohdalla
vain ja ainoastaan sen takia, että ne on pitänyt
kirjoittaa. Esimerkiksi sosialidemokraattien vastalause on huolissaan
siitä, että tässä ei oteta huomioon
yksilöllisiä eläkevakuutuksia, niin sanottuja
ostoeläkkeitä. Siinä väestöryhmässä,
siinä kansan osassa, jota tämä laki koskee,
on kyllä varsin vähän ostoeläkkeitä ja
vapaaehtoista eläkevakuutusta. Siellä on kysymys
arjesta selviytymisestä ja leivästä.
En kiistä sitä, etteikö sellaisia ihmisiä voisi
120 000 suomalaisen joukosta joitakin löytyä,
mutta kyllä se on marginaali sen rinnalla, mikä on
tämä periaate, joka tässä esityksessä on
takana. Sama koskee asumistukea. Kun lukee hallituksen esityksen
ja lukee valiokunnan mietinnön, saa selville sen, että 120 000:lla,
riippumatta asumistukijärjestelmän yhteensovittamisesta,
eläke joka tapauksessa nousee merkittävästi.
Arvoisa herra puhemies! Kiitän valiokuntaa hyvin tehdystä mietinnöstä.
(Naurua)
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä ymmärrän
ed. Zyskowiczin huolen siitä, että hän
pitkällä parlamentaariurallaan on varmaan joutunut
tekemään myöskin sellaisia päätöksiä,
että mitä edellisvaalikaudella on etuisuuksia
nostettu, niin on jouduttu sitten taloudellisessa ahdingossa niitä etuisuuksia
peruuttamaan. Se ei välttämättä tietenkään
aina anna politiikasta kovin uskottavaa ja järkevää kuvaa.
Luulen ja uskon, että mikäli jouduttaisiin
sellaisiin tilanteisiin, että jouduttaisiin joitakin etuisuuksia
taloudellisen tilanteen johdosta leikkaamaan, niin ehkä nämä olisivat
parhaimmassa suojassa johtuen siitä, että nämä ovat
osa niin keskeistä pienituloisten perusturvaa, että muunlaisia
ratkaisuja löydettäisiin. Näin ainakin
toivon.
Siihen, mitä ed. Kangas vielä sanoi eläkepolitiikasta,
niin kyllähän Suomessa pitkään
on vallinnut täydellinen konsensus eläkkeistä ja
eläketurvasta. Suomalainen järjestelmähän
toimii siten, että mitä parempi talouskasvu meillä on, mitä parempi
työllisyys, mitä enemmän ihmiset ansaitsevat,
sitä enemmän he kerryttävät
itsellensä työeläkettä, josta
tietenkin valtaosan maksaa heidän työnantajansa
palkan yhteydessä ja pienen osan maksaa myös työntekijä itse
sen uudistuksen jälkeen. Tämähän
on lähtökohta.
Tälle järjestelmälle on kyllä riittänyt
vasemmistossa hyvinkin voimakkaita puolustajia, mutta en oikein
tahdo muistaa näiden 12 vuoden aikana, että täällä salissa
olisi joku vasemmistopoliitikko voimakkaasti korostanut esimerkiksi
sitä perusturvan osaa ilman, että sitä kytketään
millään lailla työeläkkeen osuuteen.
Tämä järjestelmä poikkeaa
siltä osin, väitän edelleen, että minkään
muun värinen hallitus ei tätä esitystä olisi
tällaisena pystynyt tuomaan, tämän sisältöisenä ja
näin tarkkaan rajattuna, ja toivottavasti myöskin
sellaisena, jotta tulevaisuudessa me pystymme myöskin maksamaan
kaikki ne velvollisuudet, koska tämäkin on indeksisidonnainen,
jonka kuluerät vuosittain vain lisääntyvät.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! On pakko kysyä ed. Zyskowiczilta,
oletteko tosiaan sitä mieltä, että hyvinvointi-,
terveys- ja tuloeroja ei saa missään tapauksessa
Suomessa kaventaa. Nämä erot ovat Suomessa todellakin
vuosikymmenten mittaan kasvaneet jyrkästi. Väitän, että siitä se
kansantaloudelle koituva laskun vain todella suureksi kasvaakin,
ellemme me tee huonoinakin aikoina voitavaamme kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien auttamiseksi. Takuueläke on täsmäapua
juuri näille kaikkein huonoimmassa asemassa oleville kansalaisille.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy sen verran tähän
keskusteluun nyt ottaa osaa, kun tässä tuodaan
esiin hallituspuolueiden edustajilta sitä, että oppositiopuolueen
jäsenet eivät kannattaisi tätä takuueläkettä.
Siitä ei ole kysymys. Se on hyvä esitys, mutta
siinä on pieni kohta, mihin me olisimme halunneet muutosta, eli
se, että siinä otetaan huomioon myös
nämä ostoeläkkeet, kun kaikki muutkin
tulot huomioidaan. Mikäli niin on, kuin ministeri Rehula
sanoi, että se on hyvin marginaalinen ihmismäärä, joka
on saanut näitä ostoeläkkeitä,
niin ne olisi voinut ihan hyvin huomioida tässä lakiesityksessä,
ymmärtääkseni.
Mutta, ettei jää väärää käsitystä,
me kannatamme sitä, että pienituloisten ihmisten,
joilla on pieni eläke, tulotaso nousee. Tämä on
hyvä esitys muilta osin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Taisi olla ministeri Rehula, joka tuolta
ministeriaitiosta totesi, että tässä ryhmässä,
joka nyt saa tämän hyvän, siis hyvän,
takuueläkkeen, ei ostoeläkkeitä harrasteta.
Mutta kun on sellainen kotiäiti, joka ei ole ollut ansiotyössä,
koska hänen puolisonsa on ollut niin varakas, että ei
ole tarvinnut mennä koskaan ansiotyöhön,
tai jolla on ollut jokin muu syy siihen, ettei hän ole
halunnut mennä siihen, mutta jolla on tämä varakas
puoliso, niin kyllä niillä puolisoilla on tapana
näitä ostoeläkkeitä hankkia,
ainakin näin mainoksissa sanotaan. Tällainen esimerkki
käy kyllä tähän.
Mutta tästä pienestä joukosta huolimatta — eikä sitä tarvitse
huomioida nyt tässä erityisemmin, vaikka se ilmeisesti
siis toisessa vastalauseessa on mainittu — tämä takuueläke
on siis hyvä asia, ja se koskettaa nimenomaan niitä pienituloisia
ihmisiä, esimerkiksi juuri mielenterveyssyistä eläköityneitä,
voi sanoa, aikuisikänsä eläkkeellä olevia.
Mutta sitten ed. Petri Salo totesi niin, että täällä on
vuosia ollut konsensus eläkepolitiikassa. Näin
ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi taitetusta indeksistä on
ollut selvä erimielisyys, tasaindeksi, taitettu indeksi.
Ennen vaaleja kolme suurinta, menestyneintä puoluetta ilmoitti,
että ne eivät ole missään tapauksessa
tasaindeksin puolella, vaan pysyvän taitetun indeksin.
Mutta esimerkiksi vasemmistoliiton mielestä, monien meidän
ehdokkaidemme mielestä, asia ei näin ole, ja kansaneläkkeen
pohjaosan palauttamisesta on edelleenkin erilaisia mielipiteitä.
Ei ole siis mitään konsensusta, eikä pitäisi
ollakaan. Tässä mielessä tämä on
hyvä huomio.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä taitetun indeksin poistamisesta
on toisinaan vallinnut laaja yksimielisyys erityisesti muutamaa
viikkoa ennen vaaleja. Vuoden 2003 vaalien edelläkin muistaakseni
esimerkiksi Kuopion vaalipaneelissa kaikki muut puolueet paitsi Jyrki
Katainen ja ilmeisesti Ben Zyskowicz Helsingissä kannattivat
lämpimästi taitetun indeksin romuttamista, mutta
ei se nyt ole minnekään romuttunut, kun ne puolueet,
jotka siirtyvät hallitukseen, ovat sitä ansiokkaasti
ryhtyneet vastustamaan.
Mutta ed. Salolle voin nyt tässä kuitenkin
luvata tietysti, että jos te ette nyt 12 vuoteen ole vielä tavannut
yhtään sellaista vasemmistolaista edustajaa, joka
ei olisi kytkenyt tämän tyyppisiin eläkepoliittisiin
ratkaisuihin myöskin ansioperustaista eläkettä,
niin nyt tapaatte. Minusta tämä on erinomainen
esitys ilman sitäkin, että tähän olisi
kytketty työeläkkeitten korotus, (Ed. Salo: Hienoa!)
mutta olisi tietenkin kohtuullista, että sen jälkeen,
kun tämä on tehty, mietitään
sitten, mitä tehdään niille pientä työeläkettä saaville
ihmisille, jotka nyt leikkaantuvat siinä 685 eurossa kokonaan
pois, koska 686 euroa ei ole Suomessa riittävä rahamäärä toimeentuloon.
Ed. Asko-Seljavaaralle voin nyt lohdutukseksi sanoa, että taas
te tulitte antaneeksi virheellistä tietoa vasemmistoesityksistä.
Se esitys, jonka vastalauseessani tein, ei suinkaan maksa 280:tä euroa.
Se maksaa lähes 600 miljoonaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Paloniemelle sanon ja vastaan,
että en ole sitä mieltä, etteikö hyvinvointieroja
tulisi Suomessa kaventaa. Tosin olen sitä mieltä,
että tässä suhteessa palvelut ovat tulonsiirtoja
tärkeämpiä. Olen sitä mieltä,
että usein pienituloiselle eläkeläiselle,
pienituloiselle lapsiperheelle toimivat, hyvät palvelut
ovat tärkeämpiä kuin se, saako kuukaudessa
tulonsiirtoa 10 euroa enemmän tai vähemmän.
Täällä on herttaisen yksituumaisia
oltu siitä, että tämä nyt käsillä oleva
uudistus on positiivinen asia, enkä minäkään
voi tästä itse substanssista eri mieltä olla.
Kiinnitin huomiota puheenvuorossani siihen, että me olemme
viime päivien keskustelussa Suomessa pitäneet
kreikkalaisia poliitikkoja ja puolueita vastuuttomina, kun he ovat
kilpaillessaan kansalaisten suosiosta parantaneet erilaisia eri
väestöryhmien etuja saadakseen tätä kautta
itselleen poliittista kannatusta, vaikka näiden etujen
parannuksiin ei olisi ollut valtiontalouden näkökulmasta
varaa. Tähän halusin kiinnittää huomiota
ja kysyä, kuinka paljon meidän toimintamme juuri
nyt eroavat siitä, mistä kreikkalaisia moitimme.
Kun valtio viime vuonna otti noin 10 miljardia euroa velkaa, tänä vuonna
ottaa ehkä 12—13 miljardia euroa velkaa, ensi
vuonna kaikkien arvioitavissa olevien tulosten mukaan velkaantuminen
jatkuu edelleen, jos ei nyt aivan samaa tahtia, niin joka tapauksessa,
niin minun mielestäni on vain oikeutettua asettaa kysymys,
onko juuri tämä hetki oikea hetki sille, että lisäämme
lakisääteisiä pysyviä valtion
menoja. Minusta helpoin valtiontalouden säästö on
se, että pidättäydytään
uusista pysyvistä menoista.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys takuueläkkeestä, sen ensimmäinen
käsittely, on erittäin tärkeä hetki
Suomen eduskunnassa. On erittäin oikeudenmukaista ja oikea-aikaista,
että tämä laki esitellään
nyt ja se hyväksytään. Onhan ihan sivistysvaltion
perusedellytys, että huolehdimme niistä ihmisistä,
jotka on taloudellisesti heikossa asemassa ja jotka omasta taloudellisesta
tilanteestaan eivät voi selvitä, vaan he tarvitsevat
yhteiskunnan apua, ja se inhimillisyys pitää Suomen
kansalla olla. En ymmärrä ollenkaan niitä puheenvuoroja,
joissa on vastustettu tätä erinomaisen oikeudenmukaista
lakiesitystä, joka sitä paitsi on ollut esimerkiksi
keskustan vaalitavoitteena jo vuodesta 2003. (Ed. Zyskowicz: Eikä näytä teitä auttavan!)
Toivon hartaasti, että menemme jokainen itseemme ja pohdimme
niiden ihmisten asemaa, jotka sillä vajaalla 700 euron
eläkkeellä joutuvat elämään.
Se on tämän päivän Suomessa
ehdottomasti minimitaso. Se voisi toki olla vähän
korkeampikin, mutta ymmärrän toki, että kaikkeen
eivät valtion rahatkaan riitä, mutta on sosiaalisesti
erittäin oikeudenmukaista, että säädämme
tämän lain ja annamme jokaiselle ihmiselle eläkkeellä ollessaan ihmisarvoisen
mahdollisuuden elää ja nauttia eläkepäivistään.
(Ed. Zyskowicz: Ja leikataan palveluita!) — Palveluita
ei pidä leikata. Minusta, ed. Zyskowicz, me kohta olemme
käsittelemässä tässä salissa
pörsseissä hävittyjen miljardien korvaamista
veronmaksajan rahalla. Kyllä oikeudenmukaisuudellakin tässä maassa
pitää olla jotakin merkitystä. Minä en
jaksa ollenkaan ymmärtää sitä menoa,
että me olemme työntämässä rahaa
kaiken maailman pörssikeinottelijoiden aiheuttamiin jättimäisiin
tappioihin. Niihin kyllä ymmärrystä löytyy,
mutta ei pienen ihmisen hätään. Tätä,
ed. Zyskowicz, minä en voi ymmärtää enkä tule
sitä koskaan ymmärtämään. Toivon,
että oikeudenmukaisuus saa vallan tässä talossa
ja sellaiset puheet, jotka ovat mielestäni ihmisarvoa loukkaavia,
loppuisivat.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Onneksi hallitus on ollut yksimielinen
tehdessään tätä esitystä,
ja takuueläke on näin ollen täällä eduskunnassa
käsittelyssä.
Ed. Zyskowicz, täytyy sanoa, että te olette
todella rehellinen edustaja. Te olette ollut koko ajan sitä mieltä,
että näitä pienimpiä eläkkeitä ei tulisi
nostaa. Se herjanheitto silloin Matti Vanhasen ensimmäisen
hallituksen aikana: niin monta kertaa me näimme tässä edessä sen,
mitä Hyssälä silloin ajoi. Se on syöpynyt
meillä kaikilla mieliin. Te silloin jo olitte sitä mieltä,
että pienimpiä eläkkeitä Suomessa
ei tulisi nostaa.
Ei tämä ole poliittisten pisteiden hakupaikka, vaan
todellakin, kuten ed. Hoskonen totesi, on kysymys oikeudenmukaisuudesta.
Me käytämme miljardeittain rahaa moniin sellaisiin
kohteisiin, joissa pelastetaan kansantaloutta, pankkeja, rahalaitoksia,
koko tätä järjestelmää.
Nyt kun puhutaan sitten pienimpien eläkkeensaajien tuloista,
niin ei voi muuta kuin ihmetellä. Tähän
pitää tällä hallituksella olla
ja hallituspuolueiden edustajilla kaikilla myös varaa.
Se on, arvoisa puhemies, tietysti totta, että kun valtiontaloutta
tarkastellaan kokonaisuudessaan, niin me joudumme tätä menopuolta
tarkastelemaan hyvin tiukkaan, mutta, ed. Zyskowicz, tuleeko se
juuri siinä kohtaa, kun kaikkein pienituloisimpien eläkkeensaajien
asiasta on kysymys?
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rossin puheesta on hyvä jatkaa.
Myös minä olen sitä mieltä,
että pienituloisten eläkeläisten asia
on aina ajankohtainen, on valtionta-louden tilanne mikä vaan,
ja jos valtio velkaantuu ja jollei sitä velkaa käytetä,
niin kyllä minusta se on varsin kohtuullista, että sitä käytetään pienituloisten
eläkeläisten olojen parantamiseksi. Tässä mielessä olen
ed. Zyskowiczin kanssa eri mieltä. Mutta hyvä näin,
että tämä lakiesitys menee läpi.
Valiokuntatyöskentelyssä kyllä tuli
varsin selväksi se, kuinka vaikeaa tämän
lakiesityksen läpivieminen oli sosialidemokraateille, ja
myös tuon vastalauseen rakenne, se, kuinka se on rakennettu,
osoittaa sen, että on tämä vaikea asia teille
läpivietäväksi, koska tässä ei
sidota niin sanottuihin työeläkkeisiin tätä asiaa.
Mutta tyytyväisyydellä täytyy todeta,
että nykyinen kansanedustaja ja ex-ministeri Hyssälä vei
tämän asian tarmokkaasti loppuun ja tässä meillä on
erinomainen esitys.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! On kyllä aika käsittämätöntä ottaa
Kreikka tässä kohtaa vertailukohdaksi. Kreikassa
virkamiehet pääsevät 50—53-vuotiaina
eläkkeelle ja eläkkeen määrä on
kuulemma 93 prosenttia viimeisestä palkasta, ja näillä kansaneläkeläisillä ... (Välihuuto)
— Niin,
tyttäret saavat vielä sitten oman osuutensa.
Meillä tässä on kysymys kansaneläkkeistä, jotka
nousevat 685 euroon kuukaudessa, ja jos lasketaan alin minimipalkka,
jos meillä sellainen on, niin se lienee jossakin siellä 1 000:n
ja 1 500:n välissä. Eivät pääse
kuin vaivoin 50 prosenttiin siitä tasosta nämä 120 000
eläkeläistä, joista valtaosa on esimerkiksi
vammaisia tai sairaita ja jotka joutuvat elämään
tässä kalliissa yhteiskunnassa. Lisäksi
siellä on paljon niitä meidän äitejämme
ja isiämme, jotka ovat tehneet arvokkaan työn
hoitaessaan lapsia kotona tai muuta tällaista palkatonta
työtä, jonka merkitys kuitenkin koko yhteiskunnalle
on valtavan tärkeä, hyvää työtä.
Heidän vanhuudenturvastaan on kysymys.
Minua hieman, arvoisa puhemies, hävettää tämä keskustelu
tältä osin, että tällaista vertailua käytetään.
Onneksi tämä esitys nyt menee läpi.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Otin tämän puheenvuoron
sen takia, että täällä nyt koetettiin
valtion maksettavaksi laittaa kaikki eläkkeet, mutta tämä meidän
järjestelmähän on luotu sillä tavoin,
että se 22 prosenttia palkasta menee erityisesti Ilmariseen
ja Varmaan. Eduskuntahan voisi päättää siitä,
että sieltä otetaan enemmän kuin tällä hetkellä tapahtuu.
Mutta niin kuin me olemme nähneet näistä luvuista,
niin työeläkerahastoista on nyt 17 miljardia suurin
piirtein sijoitettu euromaihin, ja tämä sijoituspolitiikka
voisi olla myös Suomeen päin niin, että palkansaajat
ja työeläkeläiset voisivat esimerkiksi
sosiaali- ja terveysasioissa, kun täällä ed.
Zyskowicz puhui palveluista, rakentaa niitä palveluita
näillä rahoilla eikä rakentaa niitä yksistään
Keski-Eurooppaan tai Yhdysvaltoihin tai jonnekin muualle, missä näitä rahoja
sijoitetaan, vaan tehdä sijoituspaketteja niin, että tuottavasti ja
turvaavasti ja paljon varmemmin kuin Kreikassa näistä rahoista
saataisiin vuokratuloja, kuten esimerkiksi täällä on
työeläkerahastoilla tehty Sello, jossa on muun
muassa Espoon musiikkitalo, Leppävaaran kirjasto ja tämän
tyyppisiä palveluita. Tämä olisi juuri
näitä sijoituskohteita, joita kaivattaisiin.
Tässä mielessä palvelut ovat tärkeä asia,
mutta tämä esityshän on sillä tavoin
epäoikeudenmukainen, että kun kansaneläkejärjestelmä on
taattu valtion budjetin kautta ja jos eivät rahat riitä, niin
Kelasta lähetetään kirje, että lähettäkää lisää rahaa,
ja samaan aikaan esimerkiksi maatalousyrittäjät
saavat MYELiin 500 miljoonaa suurin piirtein budjetissa joka ainoa
syksy. Tässä suhteessa pientä työeläkettä saavat,
jotka lähtevät joka aamu tai yö töihin,
ovat aivan epäoikeudenmukaisessa asemassa.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin tarkasti, mitä ed. Zyskowicz
tästä takuueläkkeestä sanoi,
ja voin siltä osin yhtyä hänen näkemyksiinsä,
että valtiontalouden tila on sellainen, että on
syytä olla huolissaan. Mutta jos tällä ajatellaan
nyt tätä valtiontalouden tilaa korjata, niin kyllä silloin
vähän harharetkillä ollaan. Minä olen
itse puhunut täällä melkein koko 15 vuoden ajan
näitten vähempiosaisten ihmisten asioitten hoitamisen
puolesta ja nimenomaan näiden ihmisten puolesta, jotka
ovat vanhempaa ikäluokkaa ja jotka eivät työelämän
kautta saa mitään eläkettä,
saavat vaan kansaneläkkeen. Se on ollut alle 600 euroa
kuukaudessa. Minä vaan kysyn, ed. Zyskowicz: Tulisitteko
sillä toimeen, kun siitä vielä otetaan
verot pois?
Sitten mitä tulee tähän sosialidemokraattien näkemykseen
ja vastalauseeseen, niin sillä on vaan pyritty osoittamaan,
että tässä on joitakin epäkohtia,
jotka olisi pitänyt korjata. Valitettavasti nyt hallituspuolueet
eivät ole sitä korjanneet, ja täytyy
tältä osin vaan todeta, että hyvä kokonaisuus
sinänsä, mutta nämä epäkohdat
olisi pitänyt voida kanssa korjata.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! En halua keskustelua enää juurikaan
pitkittää. Haluan vielä kerran todeta
sen, että minunkin mielestäni tämä uudistuksen
sisältö, tämä asia, on sinänsä positiivinen.
En myöskään kuvittele, että valtiontalous
hoidetaan sillä, että tämä uudistus
jätetään tekemättä.
Halusin vain kiinnittää huomiota siihen, että me
elämme tilanteessa, jossa valtio velkaantuu sellaiset toistakymmentä miljardia
euroa vuodessa, ja että tämä velkaantumiskehitys
on pakko lähivuosina saada radikaalisti vähenemään.
Silloin joudutaan tekemään erilaisia menosäästöjä ja
joudutaan myös veroja korottamaan.
Itse olen huolissani siitä, että kun näitä menosäästöjä joudutaan
tekemään, ne usein kohdistuvat esimerkiksi kuntien
valtionosuuksien kautta nimenomaan sellaisiin esimerkiksi sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluihin, jotka vähäosaisille
ihmisille ovat hyvin tärkeitä, usein tärkeämpiä kuin
se, saavatko he tulonsiirtona 10 euroa kuussa enemmän tai
vähemmän.
Kun nyt sitten mietitään sitä, että täällä ollaan herttaisen
yksimielisiä menojen lisäämisen tarpeesta
tämän esityksen kohdalla, ja sitten tässä on
kehuttu, että 500 miljoonaa vuositasolla on muutenkin onnistuttu
menoja tällä suunnalla lisäämään,
niin halusin tuoda esiin sen periaatteellisen näkemykseni,
että kun menoja joudutaan lähivuosina vähentämään,
niin helpoin menovähennys on se, että pidättäydytään
uusien pysyvien menojen säätämisestä niin
kauan kuin ollaan näin vaikeassa tilanteessa. Näin
ollen se tarve leikata jo saavutetuissa eduissa on pienempi, kun pidättäydytään
uusista pysyvistä menoista.
Yleiskeskustelu päättyi.