Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Laki Euroopan rahoitusvakausväline ERVV:n
muutoksesta hyväksyttiin eduskunnassa yksinkertaisella
enemmistöllä. Monien asiantuntijoiden mukaan ERVV-laista
tulisi ilmetä takausvastuiden enimmäismäärä,
kuten aiemman ERVV-sopimuksen voimassa ollessa. Uudesta laista ei
kuitenkaan käy ilmi, paljonko takausvastuiden päälle
tulevat korkomenot voivat olla, ja tämä oli tiedossa
laista päätettäessä. Muun muassa
sen takia perussuomalaiset esittivät perustuslakivaliokunnassa,
ettei ERVV-sopimuksesta voida päättää,
mutta kun sellainen esitys oli kuulemma vastoin perustuslakia, niin
esitimme, että sopimuksesta tulisi päättää eduskunnassa
määräenemmistöllä supistetussa
perustuslain säätämisjärjestyksessä.
Kysyisinkin valtiovarainministeriltä:
Miten oli mahdollista päättää ERVV-sopimuksesta
tavallisella lailla, kun tosiasiallisesti Suomen taloudelliset vastuut
voivat korkojen myötä esimerkiksi kaksinkertaistua
28 miljardiin euroon? Jos riski realisoituisi, eikö tuollainen
summa jo vaarantaisi lakisääteisten peruspalveluiden
järjestämisen?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tähän vastaus, ministeri Urpilainen, ja jos
oikeusministeri haluaa, niin on ehkä perusteltua antaa
myös hänelle puheenvuoro.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Tämä ERVV-puitesopimuksen hyväksyminen
oli hyvin tärkeä sen takia, että se antaa
Euroopan unionille mahdollisuuden rakentaa palomuuria tämän
talouskriisin leviämisen estämiseksi. Olen tyytyväinen
edustaja Saarakkalan kysymyksestä sen takia, että huomasimme viime
viikolla valtiovarainministeriössä, että tätä ERVV:tä koskevassa
hallituksen esityksen perustelutekstissä oli valitettavasti
puutteellinen ilmaisu. Välittömästi,
kun huomasimme tämän ministeriössä,
pyysin, että eduskuntaa informoidaan siitä, että tällainen
puutteellinen ilmaisu on tuohon tekstiin jäänyt,
ja tuo kirje on eduskuntaan lähetetty. Nyt olemme valmiita
perustuslakivaliokunnan kanssa yhdessä etsimään
sellaista keinoa, jolla tuo puutteellinen ilmaisu ja siihen sisältyvä mahdollinen
tulkinnanvaraisuus pystyttäisiin korjaamaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Haluaako myös oikeusministeri vastata tähän?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Varmasti tilanne on se, että on hyvä,
että perustuslakivaliokunta itse käy läpi tämän
asian nyt perusteellisesti ja kuulee tässä myös
asiantuntijoita, jotta tämä asia saadaan selvitettyä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos ministerille tästä tiedosta,
että perustuslakivaliokunta pääsee arvioimaan
tilannetta uudestaan.
Mutta sitten, kun on esitetty sellaistakin, että Euroopan
vakausmekanismi tulisi korvaamaan jo ensi kesänä tämän
Euroopan rahoitusvakausvälineen ja sen takia ei tarvitsisi
olla huolestuneita tästä mahdollisesta korkomenosta,
eikö nyt ole kuitenkin niin, että ainuttakaan
Euroopan vakausmekanismisopimusluonnosta ei ole täällä eduskunnassa
vielä käsitelty? Meillä ei ole mitään
takeita, vai onko, että tämä Euroopan
vakausmekanismi on tulossa voimaan? Ja parempi muuten olisikin,
ettei tulisi voimaan, koska kyllä se vie Eurooppaa kohti
liittovaltiota.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Tämä vakausmekanismi, johon edustaja
Saarakkala viittaa, on tämä pysyvä kriisinhallintamekanismi.
Ja Suomi on tänään muun muassa eduskunnan
suuren valiokunnan toimesta ottanut sen kannan, että me
olemme valmiita siihen, että tuon pysyvän mekanismin
käyttöönottoa aikaistetaan. Syy, miksi
me olemme siihen valmiita, johtuu oikeastaan kahdesta asiasta. Toinen
on se, että tähän pysyvään
mekanismiin sisältyy velkajärjestelymahdollisuus,
eli se tarkoittaa sitä, että myöskin
sijoittajat ottavat vastuuta mahdollisen tulevankin kriisin hoitamisesta.
Ja toinen asia, joka tähän pysyvään
mekanismiin sisältyy, on se, että sen kautta annettavat
lainat ovat ensisijaisia, mikä tarkoittaa sitä,
että euromaiden asema on paremmin turvattu. Tässä suhteessa
tämä on eduskunnan suuren valiokunnan tänään
vahvistama kanta, ja tätä kantaa nyt sitten omalta
osaltani tulen huomisessa euroryhmässä viemään
eteenpäin.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kysyn oikeusministerin kantaa: olisiko
tämän suuruusluokan asia pitänyt käsitellä eduskunnassa
määräenemmistöllä supistetussa
perustuslain säätämisjärjestyksessä,
ja onko hallitus tietoinen, kuinka paljon lopulta Suomen takausvastuut
ovat?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Varmasti perustuslakivaliokunta itse pystyy
ottamaan kantaa siihen. Oikeusministeri ei ole perustuslakivaliokunnan
valvoja.
Pääministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Kysyttiin, onko hallitus tietoinen, paljonko
Suomen takausvastuu on. Takausvastuu on tällä hetkellä 1,8
miljardia euroa. Ja valtuus, josta aiemmin on keskusteltu tässä salissa,
niin sehän on noin 14 miljardiin asti ERVV:n osalta, jonka
käyttöikä siis päättyy — toivon
mukaan — vuoden päästä kesällä.
Tämän päälle tulevat korot,
joista emme tiedä, kun emme tiedä ylipäänsä,
käytetäänkö enempi kuin 1,8
miljardia näitä takauksia ja mikä se
korko on.
Julkisuudessa esitetyt erittäin suuret takausvaltuusmäärät
perustuvat sille oletukselle, että ERVV myöntäisi
30 vuoden lainoja. Kun ERVV:n tarkoitus on myöntää 7,5
vuoden lainoja, niin tästä ehkä tämä osittain
väärä käsitys johtuu. (Edustaja
Vesa-Matti Saarakkalan välihuuto) Tästä on
nyt ihan hyvä aika lailla kiihkottomasti katsoa, mikä on
totuus ja mikä ei ole. Suuria summia saadaan, jos laina-aikaa
pidennetään vaikka 100 vuoteen.
Johannes Koskinen /sd:
Herra puhemies! Aluksi täytyy vastata kuitenkin edustaja
Saarakkalalle ja edustaja Kivelälle, jotka molemmat ovat
perustuslakivaliokunnan jäseniä, että älkää luovuttako
sellaista valtaa, joka kuuluu perustuslakivaliokunnalle, hallitukselle.
(Naurua) Perustuslakivaliokunnan pitää määritellä,
milloin vaaditaan perustuslain säätämisjärjestystä tai
supistettua perustuslain säätämisjärjestystä.
Kysyisin pääministeriltä: minkälaisia
keinoja ajetaan tämän Kreikan tilanteen ratkaisemiseksi siten,
että nämä velkajärjestelyihin
liittyvät toimet voitaisiin kapseloida, niin ettei liikkeelle
lähde talouskriisi, työllisyyskriisi ympäri
Euroopan, ja että myöskin tämä vastuiden
jatkuva kasvu pystytään pysäyttämään?
Pääministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Aiheellinen kysymys, koska tämänhän
pitää olla se meidän toimintamme fokus.
Mitä hyvänsä tapahtuu Kreikassa tai
jossakin toisessa jäsenmaassa, meidän pitää pystyä toimimaan
niin, että se kriisi ei leviä joko pankkeihin, niin
että pankit kaatuvat ja aiheuttavat sitä kautta vahinkoa
perheille, kotitalouksille, yrityksille ja ylipäänsä sen
maan taloudelle ja ympäröivälle eurooppalaiselle
taloudelle. Toinen puoli on se, että kaatuva maa voi vetää lainahanat
kiinni muilta mailta, joista jälleen kerran syntyy tämä leviämisvaara.
Nyt me etsimme ratkaisua siihen, kuinka pankkeja pääomitetaan,
eli teemme yhteiset pelisäännöt sille,
että pankit pääomittavat itseään
tarvittaessa markkinoilta tai sitten oman kotivaltionsa kautta.
Viimeinen vaihtoehto, jos maa on huonossa kunnossa eikä pysty
nostamaan itse lainoja pääomittaakseen pankkeja,
on sitten joku ERVV:n käyttö, mutta se on kaikkein
viimeisin.
Toinen on sitten se, että meillä täytyy
olla ERVV:ssä arsenaalia siihen, että voimme suojata toiset
maat siinä tapauksessa, että joku maa alkaa kaatua
hallitsemattomasti — että nämä muut sinänsä terveet
valtiot eivät menisi siinä mukana. Näitä kahta
kokonaisuutta nyt viikonlopun aikana pohditaan, ja yritetään
etsiä vastauksia.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime heinäkuussa te, pääministeri
Katainen, ylititte suuren valiokunnan antaman neuvottelumandaatin
päämiesten kokouksessa ja väistitte asian
sanomalla, että eduskunta viime kädessä hyväksyy
teidän tekemänne sopimukset. Nyt käsittelimme
eduskunnassa niitä muutoksia, jotka te hyväksyitte,
ja sitä takausvastuun nostoa. Käsittely jouduttiin
tekemään kiireellä, ja siitä kertoo
se, että kolme arvostettua valiokuntaa tässä talossa
jäi erilaiseen käsitykseen takausvastuun suuruudesta
kuin mikä hallituksella ilmeisesti oli.
Nyt ei ole kyse siitä, mitä lukee milläkin
rivillä missäkin paperissa, vaan valiokuntien
käsittelyn jälkeen vallitsi kolmessa valiokunnassa
eri käsitys asiasta kuin mitä ilmeisesti asianlaita
oli, tai vähintään suuri epätietoisuus.
Jälleen on kokous edessä. Miten te, pääministeri
Katainen, voitte varmistaa, että jatkossa eduskunnalla
säilyy asiallinen päätösvalta
meille kuuluviin asioihin, ettei jälleen kiireellä tehdä hätiköityjä ratkaisuja?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minä luulen, että tämä epätietoisuus
johtuu kahdesta syystä tämä. Ensimmäinen
syy on äärettömän inhimillinen.
Valtiovarainministeriön rahoitusmarkkinaosasto toimii erittäin
pienillä voimavaroilla, siellä on muutama aivan
huippuasiantuntija ollut aivan käsittämättömässä kuormituksessa
muutaman vuoden ajan ilman lomia, ilman vapaita, ja joskus saattaa
sattua tämmöisiä inhimillisiä virheitä,
että lain perustelutekstiin tulee väärä sanamuoto.
Onneksi se sitten tässä pykälässä on
oikaistu. Aivan samalla tavalla me 17. päivä toukokuuta
toimitusministeristön kanssa kävimme tämän
asian läpi, ja silloin asia oli hyvin selvä, mutta
valitettavasti eduskunnan kuulemisessa ilmeisesti on tullut sitten
jonkun verran väärää tietoa.
Toinen asia on se, että kun eduskunnassa puhutaan takausvaltuudesta,
niin silloin aina puhutaan nimellisarvosta. Sen takia me kaikki
käytämme sitä noin 14 miljardin euron
summaa. Se on nimellisarvo. Näin Suomi aina takaa, on aina taannut
ja tulee takaamaankin todennäköisesti, ja korot
kuuluvat siihen sitten päälle. Sen takia täällä on
voinut tulla erilaisia käsityksiä. Minä luulen,
että ne johtuvat tästä.
Ja miten eduskunnan vaikutusvalta turvataan? Ihan sillä avoimella
keskustelulla, niin kuin tässä muutaman vuoden
ajan on tehtykin suuren valiokunnan ja muitten valiokuntien kautta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvät asiat ensin, ja sitä on
se, että hallitus on valmis, näin ymmärrän,
tämän asian tarkistamiseen. Mutta, pääministeri
ja valtiovarainministeri, ei kysymys ole vain siitä, että virkamiehet
ovat väsyneet. Ymmärrän heidän
suurta työtaakkaansa ja että heiltä on
tullut lipsahdus. Minä luen täältä pöytäkirjasta
sen, mitä valtiovarainministeri sanoi 20. päivä syyskuuta:
"Takausten yhteismäärä nousee 780 miljardiin
euroon. Tämä tarkoittaa Suomen osalta, että Suomen
osuus takauksista nousee 7,9 miljardista eurosta noin 13,974 miljardiin
euroon. Uusi ERVV-puitesopimus ei kasvata Suomen takausvastuita
tästä määrästä."
Ja tässä 7,9:ssä oli yksiselitteisesti
mukana sekä taattava pääoma että korko.
Totta kai, kun te sanoitte, vertasitte nämä, otitte
rinnakkaisiksi asioiksi, totta kai eduskunta ymmärsi, että myöskin
tässä 14 miljardissa ovat mukana taattava pääoma
ja korko. Tämä on teidän puhettanne, ja
nyt minä kysyn vielä: (Puhemies: Aika!) Onko hallitus
valmis siihen, että hallitus tuo itse uuden esityksen,
tai valmis, että eduskunta käsittelee uudestaan
tämän lakiesityksenne?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin pääministeri tuossa äsken
totesi, niin tämä 14 miljardia, johon täällä eduskunnassa
varmasti useassa puheenvuorossa hallituksen puolelta on viitattu,
on nimenomaan tämä nimellisarvo. Sen päälle
tulevat sitten korot, ja kukaan ei voi tietää,
kuinka paljon nuo korot tulevat olemaan. Mutta se on selvä asia,
että julkisuudessa väitetyt luvut eivät
tule pitämään paikkansa, koska jo ylipäänsä tuo ERVV:n
voimassaoloaika tulee olemaan lyhyempi kuin on luultu, koska me
yritämme tätä pysyvää mekanismia
aikaistaa, ja sen osalta tilanne on rahoituksen osalta toinen.
Mutta mitä tulee tähän tulkinnanvaraisuuteen, niin
totta kai harmittaa se, että hallituksen esityksen perusteluteksteihin
on jäänyt lause, yksi virke, joka on osassa kansanedustajista
herättänyt tulkinnanvaraisuutta, koska mitä tulee
siihen, mihin edustaja Pekkarinen täällä viittasi,
niin eivät kaikki kansanedustajat ole lähteneet
siitä, että 14 miljardissa eurossa ovat mukana
korot, vaan osa kansanedustajista. Se johtuu juuri siitä,
että tuo teksti on ollut puutteellinen, ja nyt haemme perustuslakivaliokunnan
kanssa sellaista tapaa, jolla tuo puutteellinen lause ja muotoilu
pystytään korjaamaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä vielä puolustan virkamiehiä,
tai näen asian niin, että tätä nyt
ei voi oikein siirtää virkamiesten syyksi. Minä uskon,
että me löydämme tähän
yhteisymmärryksen. Mutta kun valtiovarainministeri on meille
asiat esitellyt niin, että hän on verrannut 7,9:ää miljardia,
joka oli vanhassa ERVV:ssä meidän vastuumme ja
se sisälsi sekä sen lainapääoman
että koron, niin totta kai me eduskunnassa ymmärsimme
silloin, että 14 miljardia sisältää täsmälleen
samalla tavalla sekä lainapääoman että koron.
Minusta olisi hyvä, että hallitus tunnustaisi,
että virhe tuli ei vain virkamiehille vaan myöskin
hallitukselle, ja tätä kautta olisi nöyrästi
valmis tekemään yhdessä eduskunnan kanssa
ne korjaukset, mitä tämä asia välttämättä vaatii.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Silloin kun me olimme vielä Mauri
Pekkarisen kanssa yhdessä hallituksessa — toimitusministeristössä itse
asiassa, ei enää hallituksessa, vaan toimitusministeristössä — silloin
me kävimme EU:n ministeripoliittisessa valiokunnassa tämän
uuden ERVV-perusajatuksen aika lailla läpi. Muistelen silloin
toimitusministeristön valtiovarainministerinä lähettäneeni
vielä tiedotteen, jossa luki, että "takaukset
annetaan jatkossa ERVV:n varainhankinnan pääoman
nimellisarvolle, minkä lisäksi takaus kattaa korot",
ja täällä puhutaan nämä summat,
eli tämä on sinänsä ollut meille
kaikille tuttua asiaa. Tämän jälkeen
18. päivä elokuuta suurelle valiokunnalle toimitettiin
kirjelmä, jossa todettiin tämä sama asia.
Mutta sen jälkeen minä ymmärrän
sen, että tässä lain perustelutekstissä on
tämä yksi ongelmallinen virke, ja olen ymmärtänyt
näin, että jopa valiokuntakuulemisessa joku asiantuntija
on puhunut toisin. Tämä on harmin paikka, tämä on
vaativa paikka, mutta kyllä me olemme tietoisesti tehneet
nämä päätökset, koska
eihän näitä päätöksiä nyt
voi ihan yllättäen jostakin keksiä.
Mutta ei tässä kannata nyt syyllisiä hakea
yhtään sen enempää kuin silloin,
kun oli vanha ERVV. Minä muistan, että eräs
hyvin tuntemani silloinen oppositiokansanedustaja, joka ei istu vieressä,
mutta tuolla puolella kuitenkin, syytti meitä ministeri
Pekkarisen kanssa siitä, että vanhasta ERVV:stä oli
pudonnut yksi maa vahingossa pois, ja sekin oli ihan tämmöinen
lipsahdus. Silloinkin kaikki totesimme, että ehkä tämä ei kuitenkaan
sitten tahallinen ollut.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Jos ovat virkamiehet väsyneitä,
niin niin ovat kyllä jo veronmaksajatkin.
28.9. eduskunta äänesti tässä salissa
tekemästäni lausumaesityksestä, joka
kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
teettää puolueettoman arvion Euroopan rahoitusvakausvälineen,
Euroopan vakausmekanismin ja Euroopan keskuspankin Suomelle aiheuttamista
maakohtaisista talousriskeistä ja taloudellisten sitoumusten
kokonaisvaikutuksista." Hävisimme tuon äänestyksen äänin
102—66. Mutta kun näyttää siltä,
että yhdelläkään ministerillä,
sanon sen suoraan näin, ei ole tämä kokonaiskuva
hallussa, niin joko te nyt olette valmiit tällaisen puolueettoman
tutkimuksen tekemiseen ja tuomaan sen eduskuntaan, kun esimerkiksi
viime perjantain Suomen Pankin ja Finanssivalvonnan avoin kuuleminen
ei tuonut tähän asiaan käytännössä yhtään
uutta valoa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jos Suomen Pankin kuuleminen tai Finanssivalvonnan
kuuleminen ei tuo yhtään lisää valoa,
niin minä en nyt oikein tiedä, mistä se
puolueeton asiantuntija voisi sitten löytyä.
Tosiasia on se, että me olemme tekemisissä niin
vakavan ja ennalta kokemattoman kriisin kanssa, että sen
hallitsemisessa on todellakin tekemistä. Se, että joku
voisi ennakkoon arvioida, mikä on jonkin riski, niin hänen
pitäisi samalla arvioida, mikä riski Suomelle
koituu siitä, jos näitä järjestelmiä ei
ole. Eli me pystymme valitettavasti tässä kriisissä vain
jälkikäteen arvioimaan, mikä meni oikein
ja mikä meni väärin. Tämä on
tämmöistä.
Jos tätä epävarmuutta ei siedä,
niin sitten ei kannata olla näissä hommissa mukana.
Näitä hommia pitää pystyä tekemään,
koska päätöksen tekemättömyyskin
on iso päätös. Se on tuuliajolle jättämistä.
Se on Suomen kansan tuuliajolle jättämistä.
Nyt tässä jokainen tekee parhaan tahtonsa ja kykynsä mukaan
niin paljon oikeita päätöksiä kuin
ikinä pystyy.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kansalaiset todellakin ihmettelevät,
miksi viikosta toiseen puhumme Kreikasta ja Euroopan pelastuspaketeista.
Pitää muistaa, että kun me puhumme Kreikasta,
me puhumme itse asiassa Suomesta. Syy, miksi Suomen hallituskin omalta
osaltaan on mukana pyrkimyksissä padota Euroopan velkakriisiä,
on Suomen talouden varjeleminen. Pyrimme varjelemaan Suomen talouden
kasvua, työllisyyttä, valtion ja kuntien verotuloja,
sitä kautta hyvinvointiyhteiskunnan peruspalveluita.
Nyt täällä lukuja on ilma sakeanaan
ja syntyy sellainen mielikuva, että Suomen takausvastuu on
14 miljardia ja siihen korot päälle eli tällaisiin vastuisiin
veronmaksajien puolesta on Suomi sitoutunut. Mielestäni
tämä mielikuva on täysin väärä.
On puhuttu valtuuksista. Se takausvastuu, johon olemme sitoutuneet,
on ymmärtääkseni pääministerin
mainitsema noin vajaa 2 miljardia euroa — suuri summa sekin,
mutta onko asia näin?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz on täysin oikeassa.
Se on juuri näin. 1,82 miljardia on se, mihin Suomi on
tällä hetkellä sitoutunut. Ja jatkossa
jokainen päätös, jolla esimerkiksi uusia maita
otetaan lainaohjelman piiriin, tullaan tuomaan eduskuntaan ja eduskunta
pääsee päättämään
näistä asioista. Haluan korostaa, että tältä osin
Suomen eduskunta on kyllä hyvin vaikutusvaltainen eduskunta
moneen muuhunkin jäsenmaahan verrattuna, koska täällä jokainen
käsittely tuodaan tänne erikseen ja sitä kautta
myöskin eduskunta pääsee asiaan erikseen
kantaa ottamaan ja sitä kautta tämän
porukan käsissä se todellinen vaikutusvalta on.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja viimeinen kysymys tähän aiheeseen, edustaja
Saarakkala.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ei tässä minusta
ole ollut kyse mistään epäselvyyksistä.
Kyllä se tieto on ollut saatavilla, mitä nimellisvastuu
tai mitä nimellispääoma tarkoittaa, eli
kyllä siihen korot tulevat päälle. Ja
juuri tämän takia me esitimme, että tätä ei voi
pelkällä yksinkertaisella enemmistöllä täällä hyväksyä,
jos sen tänne tuo. Eli se on kyllä keskustan edustajien
oma ongelma, jos ette ole olleet kartalla tässä asiassa.
Onko nyt tarkoitus, että kun perustuslakivaliokunta
tätä arvioi uudestaan, niin tätä arvioidaan myös
sen päätöksentekojärjestyksen
osalta uudestaan? Vai onko kyse vain siitä, että nyt
arvioidaan, onko tapahtunut jokin kömmähdys, mitä ei tosiasiassa
ole tapahtunut?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! En näe tarvetta käydä läpi päätöksentekomenettelyä,
vaan nimenomaan kysymys on siitä, että me haemme
perustuslakivaliokunnan kanssa sellaista tapaa, jolla tämä yksi virke,
joka hallituksen esityksen perusteluihin on jäänyt,
siihen liittyvä tulkinnallisuus, voidaan korjata. Tästä meidän
vuoropuhelussamme on kysymys, ja toivottavasti huominen perustuslakivaliokunnan
kokous tuo tähän jo vastauksen.