Täysistunnon pöytäkirja 56/2011 vp

PTK 56/2011 vp

56. TORSTAINA 20. LOKAKUUTA 2011 kello 16.03

Tarkistettu versio 2.0

VR:n lippujen hinnoittelu

Markku Rossi /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Valtion rautatieyhtiö VR on uudistanut lipunmyyntijärjestelmänsä. Samalla VR on alkanut periä kaukoliikenteen lippujen ostajilta, jotka ostavat junasta lipun, 5 euron ylimääräisen palvelumaksun. Tuo maksu peritään riippumatta siitä, mikä on kaukoliikenteen junalla tehtävän matkan pituus tai onko lähtöasemalla toimiva lipunmyyntiautomaatti tai palvelupistettä. Suomessa on paljon rautatieasemia, joissa ei ole enää lipunmyyntiä tarjolla. Vuosien saatossa VR on perustellut asemien lakkautusta juuri sillä, että matkalipun voi ostaa myös junasta. Kysynkin omistajaohjauksesta vastaavalta ministeriltä, ministeri Hautalalta:

Katsotteko VR:n yhtiönä toimineen oikein, kun se on ryhtynyt perimään ylimääräistä maksua kaikilta matkustajilta, jotka ostavat lipun junasta, ja hyväksyttekö ylipäätänsäkin linjamuutoksen, jonka yhtiö on tehnyt?

Kehitysministeri Heidi  Hautala

Arvoisa puhemies! Kieltämättä tämä kuulostaa epäloogiselta ja epäoikeudenmukaisuudelta. Nyt täytyy sanoa, että on tarkoitus ollut, että keskustelen VR:n johdon kanssa siitä, mikä heidän yleiskäsityksensä on siitä, mitä kaikkea tässä lippu-uudistuksessa on tapahtunut. Nyt näyttää, että nämä pahimmat automaattiongelmat ovat ohi, mutta siitä riittää vielä pitkäksi aikaa keskustelemista, miten tämä kaikki tapahtui, ja sitten tietysti tämän lippu-uudistuksen sisällöstä. Voin vaan sanoa, että otan tämän puheeksi, kun puhun hallituksen edustajien kanssa ja että olen kiitollinen siitä, että eduskunta niin aktiivisesti ottaa VR:n asioita esille, ja me voimme liikenneministeri Kyllösen kanssa yhdessä pohtia sitä, miten me saamme aikaan oikein valtavan suuren kansallisen keskustelun VR:stä, joka on suomalaisille tärkeä yhtiö, ja omalta osaltani tietysti se vastuu siitä liittyy siihen, että yhtiön pitää olla hyvin johdettu ja hyvin hoidettu.

Markku Rossi /kesk:

Arvoisa herra puhemies! 5 euron lisämaksu tuntuu kansalaisista todellakin epäoikeudenmukaiselta. Vain alle puolella yli 65-vuotiaista on internetyhteydet tänä päivänä, eivätkä he ole oppineet, ikäihmiset, käyttämään nykyteknologiaa. Kaiken huippuna on uutinen, jonka mukaan Karjaalla 73-vuotias nainen poistettiin junasta sen vuoksi, kun hänellä oli vanha kännykkä eikä siinä ollut sellaista älypuhelinjärjestelmää, datajärjestelmää, jolla lippu olisi voitu lukea ja tarkistaa oikeaksi. 5 euron lisähinta voi tuntua myös varsin kohtuuttomalta, esimerkiksi tänä päivänä välillä Suonenjoki—Kuopio eläkeläisen lippu on alle 5 euroa, mutta siihen lisämaksu 5 euroa tarkoittaa, että se yli kaksinkertaistaa tuon maksun.

Arvoisa liikenneministeri Kyllönen: Sallitteko valtion omistamalta yhtiöltä asiakkaiden epäoikeudenmukaisen ja epätasa-arvoisen kohtelun ja mihin toimenpiteisiin aiotte ryhtyä?

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Allekirjoittaneella on ihan lähipäivinä tapaaminen VR:n johtajan Aron kanssa, ja vaikka nämä asiat sekä muut omistajakysymyksiin liittyvät asiat kuuluvatkin Heidi Hautalalle, nostamme esille myös nämä tavaraliikenteeseen liittyneet epäkohdat, mitä on ollut viime aikoina esillä, mutta myös tämän lipunmyyntikysymyksen ihan tästä tasa-arvonäkökulmasta katsoen, koska on tullut hyvin paljon palautetta meille liikenne- ja viestintäministeriöön lapsiin kohdentuneesta palvelusta, mutta myös eritoten vanhuksiin kohdentuneesta palvelusta. Ja ei voi olla niin, että terveen järjen käyttö ei olisi meidän rautatieyhtiössämme sallittua, enkä myöskään usko, että se on ollut yhtiön linjaus tai tavoite. Meillä kentällä toimii monella tavalla väsyneitä ja monella tavalla ahdistuneita toimijoita, ja näitä tilanteita eteen tulee. Mutta että oletettaisiin, että me tumput suorina täällä seisomme ja olemme tekemättä mitään, niin voin vakuuttaa, että ministeri Hautalan kanssa tähän asiaan yhdessä pureudumme. Ja mikä tietysti kuuluu liikenneministerinä allekirjoittaneelle, on turvata ja varmistaa (Puhemies: Minuutti!) se infra, millä raideliikenne tänä päivänä toimii, ja varmistaa, että VR:llä on myös parhaat mahdolliset edellytykset toteuttaa tätä liikennettä.

Maria Tolppanen /ps:

Arvoisa puhemies! Millä tavalla on ajateltu korvata opiskelijoille se menetys, mikä heille tulee, mikäli he joutuvat ostamaan junasta tuon lipun? Nythän opiskelijat ovat siinä kurjassa asemassa, että kun he eivät saa tehdä työtä ilman, että menettäisivät opintososiaalisia etuuksiaan, ja jotta se ei haittaisi heitä, niin heidän pitäisi tehdä niin paljon työtä, että he olisivat täysiaikaisia työntekijöitä. Eli millä tavalla taataan se, että opiskelijat siinäkin tilanteessa, kun meillä vähennetään opiskelupaikkoja koko ajan, pystyvät opiskelemaan vielä tasavertaisesti eri paikkakunnilla asuessaan?

Puhemies Eero Heinäluoma:

Ministeri... Aika kaukana taitaa olla, mutta ehkä ministeri Arhinmäki vastaa tähän.

Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki

Arvoisa puhemies! Korjaan käsityksen siitä, että opiskelijat eivät voisi työskennellä ja saada palkkaa opintojen aikana. Meillä on olemassa tuloraja, joka on noin 800 euroa kuukaudessa. Hallitushan sitoo myös opintorahan indeksiin, joten se tulee jatkossa seuraamaan indeksiä, että tehdään pieniä parannuksia myös näihin opintososiaalisiin etuisuuksiin. Miksi on niin, että opintotuessa on tulorajat? Se johtuu siitä, että opintotuen tarkoituksena on turvata täysipäiväistä opiskelua, ei niin, että se on palkinto suoritetuista opintopisteistä, mutta kyllä sitä voi ja sitä on aika reilusti korjattu. Isoimmat ongelmat tulorajoissa ovat alle 20-vuotiailla itsenäisesti asuvilla toisen asteen opiskelijoilla, kun vanhempien tulot vaikuttavat, mikä olisi syytä jossain vaiheessa korjata.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Palataan VR:n asioihin, lisäkysymys edustaja Vehviläinen.

Anu Vehviläinen /kesk:

Arvoisa puhemies! Täällä on myös hyvä todeta, mitkä asiat kuuluvat liikenneministerille ja mitkä omistajaohjausministerille. Liikenneministerillehän kuuluvat raideliikenne ylipäänsä liikennepolitiikan näkökulmasta, asiakkaiden palveluasiat, kuten tässä ministeri Kyllönen toi esille, ja raideliikenteen yleiset edellytykset, ja sitten erityisesti ministeri Hautalalle kuuluvat nämä omistajaohjausasiat ja sitä kautta yhtiön strategiat ja henkilöstöpolitiikka ja niin päin pois.

Haluan kysyä kyllä nyt, kun viime viikkoina, melkein joka viikko on ollut uutisia siitä, että VR:llä käy ovi tiheään ja johtajia vaihtuu: Mitä siellä oikein tapahtuu, ja oletteko te ajan tasalla asiassa?

Kehitysministeri  Heidi  Hautala

Arvoisa puhemies! Silloin kun tämä lippujärjestelmäuudistus kuumimmin keskustelutti, minulta kysyttiin, että, no, miksi emme jo erota toimitusjohtaja Aroa, ja nyt sitten, kun toimitusjohtaja Aro yrittää modernisoida VR:ää, joka on hyvin hieno ja perinteikäs mutta ehkä myös vähän jäykkä laitos, minulta kysytään, että, no, miksi siellä nyt sitten erotetaan johtajia.

Halusin ehkä kiittää tästä mielenkiinnosta, mutta tärkeintä on nyt kuitenkin se, että annamme toimivalle johdolle tilaisuuden modernisoida VR:ää ja kehittää sitä palvelulaitoksena siihen suuntaan kuin täälläkin nyt toivotaan. Tietysti, olisihan se hienoa, jos minä voisin päättää näistä lippujen hinnoista, mutta varmasti kaikki edustajat sen ymmärtävät, että omistajaohjaus ei voi olla niin yksityiskohtaista ja mennä operatiiviseen toimintaan. Eli siinä täytyy todellakin vaikuttamisen ja omistajaohjauksen kanavan olla se, että olemme tiiviissä yhteistyössä nimeämiemme hallitusjäsenten ja hallituksen puheenjohtajan kanssa ja tietysti myös toimivan johdon kanssa, jotta nämä varmasti välittyvät.

Todellakin, tämä on hyvin tärkeä keskustelu, koska taas tuen liikenneministeri Kyllöstä (Puhemies: Ja nyt on minuutti täynnä!) täysillä siinä, että erilaiset, raideliikenteen vaativat uudet investoinnit saataisiin toteutettua, koska se varmasti antaisi sitten myös yhtiölle mahdollisuuksia toteuttaa sitä tehtävää, mikä sillä on.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Kiinnitän myös ministereiden huomiota aikarajoitukseen. Toimitaan sovittujen pelisääntöjen mukaan: yksi minuutti on kaikilla käytettävissä kyselytunnilla.

Maarit Feldt-Ranta /sd:

Arvoisa puhemies! Kun ministerit Kyllönen ja Hautala nyt ovat käymässä keskusteluja VR:n johdon kanssa, on syytä kiinnittää huomiota myös muuhun kuin asiakaspalveluun. Luin juuri junamiehen vaimona VR:n henkilöstölehteä, ja VR:n henkilöstöjohdon ja johdon mukaan asiat ovat kunnossa, lippu-uudistuksen ongelmat ovat historiaa, junat kulkevat ajallaan jne. Mutta tämä ei vastaa lainkaan junamatkustajien käsitystä tilanteesta. Me seisomme päivittäin laitureilla rankkasateessa odottamassa junia, jotka tulevat myöhässä, istumme tuntitolkulla viikottain junissa, jotka eivät kulje ajallaan. Raideliikenteen taso ja palvelu Suomessa on lyhyessä ajassa täysin romahtanut. Kysyisinkin:

Mikä mahdollisuus valtiovallalla on puuttua tähän tilanteeseen? Vetoan ministereihin, että nyt puututte tähän tilanteeseen rankalla kädellä.

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Jos pelkällä rakkaudella Valtionrautatiet, raideinfra, hoidettaisiin kuntoon, niin minähän olisin jo rakastanut ne kolmessa kuukaudessa ihan niin kuin täydellisiksi, mutta kun siihen tarvitaan rakkauden ja intohimon lisäksi myös rahaa. Olen tullut siihen tulokseen selvitettyäni tätä asiaa, että tämä maa tarvitsee kymmenen vuoden pitkäjänteisen suunnitelman, jotta meidän toimiva raideverkostomme saadaan sille tasolle kuin sen 2000-luvulla tarvitsee olla. Meillä on tarvetta uusia raideverkostoa, vahvistaa raidepohjia, uudistaa kannatinlankoja, uudistaa asetin- ja ohjauslaitejärjestelmää, ja sinne tarvitaan satoja miljoonia euroja. Elikkä se prosessi ei tule tapahtumaan yhdessä yössä, yhdessä kuukaudessa eikä yhdessä päivässä, mutta toimeen on tartuttu. Valitettavasti kolmessa kuukaudessa en ole ihan saanut vielä hommaa hanskaan.

Oras Tynkkynen /vihr:

Arvoisa puhemies! Junat kilpailevat jatkuvasti muiden liikennemuotojen kanssa: bussien, yksityisauton käytön, joissakin tapauksissa jopa lentokoneiden kanssa. Tällaisessa kilpailutilanteessa on välttämätöntä ottaa asiakkaiden eli matkustajien tarpeet huomioon.

Tässäkin salissa on moneen otteeseen puhuttu VR:ää vaivaavista kroonisista ongelmista. Joidenkin asiakkaiden kaltoinkohtelu on saanut paljon huomiota, mutta se ongelmien lista on todella pitkä: siellä on viallisia ja puutteellisia kuulutuksia, siellä on todella myöhästelyä, niin kuin edustaja Feldt-Ranta kiinnitti huomiota, ongelmia kalustossa ja monia monia ongelmia. VR Group ei ole virasto, mutta tuntuu, että se kohtelee asiakkaitaan edelleen usein hallintoalamaisten tavoin. Kysynkin valtioneuvoston jäseniltä:

Miten VR:ään saadaan iskostettua asiakkaita eli matkustajia kunnioittava ja palveleva asenne, koska se loistaa poissaolollaan nykyään?

Kehitysministeri Heidi Hautala

Arvoisa puhemies! Mielestäni kyse on juuri siitä, että meidän valtio-omistajana täytyy pitää huolta siitä, että hallitus ja toimiva johto ovat kompetenttejä, kykeneviä, ja voin sanoa, että minulla ei ole mitään syytä olla luottamatta siihen, että Mikael Aro tekee tässä todella parhaansa. Tehtävä vaan ei ole hirveän helppo. Sitten ovat todellakin nämä yleiset raideliikenteen edellytykset, jotka ovat liikenneministerin murhe, ja toivoisin, että eduskunta todella kiinnittäisi myös näihin edellytyksiin huomiota. Mutta omalta osaltani tietysti jatkuvasti yritän huolehtia siitä, että viestit eduskunnasta ja valtio-omistajalta sinne toimivaan johtoon ja hallitukseen kulkevat.

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Tässä reilun kolmen kuukauden aikana ministerinä toimiessani olen havainnut sen, että koko suomalaisen järjestelmän, joukkoliikenteen, ytimessä ei ole ollut pitkään aikaan valitettavasti se asiakas. Siellä ovat olleet monenlaiset elementit: siellä on ollut kilpailua, siellä on ollut rahoitusta, siellä on ollut taistelua yhteisestä elintilasta keskenään.

Se, minkä itse haluan tähän tuoda, ja uskon, että saan taustatukea koko hallitukselta, on se, että me kykenemme tuomaan suomalaisen joukkoliikenteen kehittämiseen, sinne keskiöön, sen asiakkaan, jota palvellaan ja jota varten kaikki toimijat yhdessä haluavat tehdä työtä ja ponnistella. Tätä työtä tehdään tällä hetkellä myös VR:ssä, ja haluan osoittaa tukeni sille työlle, mutta kun sata vuotta on tehty toisella toimintamallilla, niin se ei muutamassa vuodessa valitettavasti korjaannu.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Ja viimeinen kysymys tähän aiheeseen.

Markku Rossi /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Osoitan tämän kysymyksen pääministeri Kataiselle. Perusradanpidon määrärahat laskevat, VR on joutunut niiden ongelmien kanssa painimaan.

Arvoisat ministerit, minä uskon, että VR tekee kyllä parhaansa, mutta se on totta, että lentävä kalakukko ryömii aika hiljaa. Kun VR joutuu laatimaan yli tunnin pidennykset tavallisiin aikatauluihin routavaurioiden takia, niin kyllähän tämä tietysti on perusinfrassa, joka juontuu jo pitkältä ajalta. Se on totta, ja se on myönnettävä.

Mutta, arvoisa pääministeri, me olemme Pohjois-Savossa panostaneet aluekehitysrahaa 17 miljoonaa euroa tasoristeysten poistamiseen. Se on muuten aikamoinen vastaantulo valtiolle. Kysynkin teiltä pääministerinä: Miten te katsotte tämän hallituskauden aikana, voitteko itse laittaa itsenne peliin? Olette myös kotoisin paikasta, jolla on kylmäasema tänä päivänä Siilinjärvellä rautatieaseman kohdalla. Voitteko olla takaamassa sen, että ratapolitiikka liikennepolitiikkana on hallitukselle priorisointi numero yksi ja että Suomen verkosto laitetaan kuntoon, niin että VR:kin selviää näistä ongelmista?

Pääministeri Jyrki Katainen

Arvoisa puhemies! Ensinnäkin katson erittäin hyvällä, että Pohjois-Savon kunnat ja maakunta ovat satsanneet niin paljon tasoristeyksien poistamiseen. Se on edellytys nopeille junayhteyksille.

Ensi vuoden budjetissa on 15 miljoonaa euroa perusradanpidon määrärahoja nostettu. Se on itse asiassa aika paljon ottaen huomioon, missä taloudellisessa tilanteessa ollaan. En pysty lupaamaan sitä, että tämän vaalikauden aikana kaikki ratojen ongelmat poistuvat, mutta tässä onkin kysymys siitä, että tehdään se, mikä voidaan tällä ratapuolella. Sitten yhtiötä modernisoidaan. Siellä on erittäin hienoa, ammattitaitoista väkeä töissä.

Meidän pitää vaan saada uudenlainen palvelukulttuuri, ja se pikkuhiljaa menee, niin kuin nyt on nähty, joskus vähän vaikeuksien kautta mutta joskus vähän helpomminkin, eteenpäin, jotta meillä olisivat nopeat, hyvin toimivat, aikataulussaan toimivat rautatieyhteydet, joissa on ystävällinen palvelu. Minusta tämä ei ole mitenkään mahdoton vaan pikemminkin hyvinkin todennäköinen lopputulema ihan lähitulevaisuudessa.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tämä kysymys on loppuun käsitelty. Siirrytään seuraavaan kysymykseen.