Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtion rautatieyhtiö VR on
uudistanut lipunmyyntijärjestelmänsä.
Samalla VR on alkanut periä kaukoliikenteen lippujen ostajilta,
jotka ostavat junasta lipun, 5 euron ylimääräisen palvelumaksun.
Tuo maksu peritään riippumatta siitä,
mikä on kaukoliikenteen junalla tehtävän matkan
pituus tai onko lähtöasemalla toimiva lipunmyyntiautomaatti
tai palvelupistettä. Suomessa on paljon rautatieasemia,
joissa ei ole enää lipunmyyntiä tarjolla.
Vuosien saatossa VR on perustellut asemien lakkautusta juuri sillä,
että matkalipun voi ostaa myös junasta. Kysynkin omistajaohjauksesta
vastaavalta ministeriltä, ministeri Hautalalta:
Katsotteko VR:n yhtiönä toimineen oikein, kun
se on ryhtynyt perimään ylimääräistä maksua
kaikilta matkustajilta, jotka ostavat lipun junasta, ja hyväksyttekö ylipäätänsäkin
linjamuutoksen, jonka yhtiö on tehnyt?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Kieltämättä tämä kuulostaa
epäloogiselta ja epäoikeudenmukaisuudelta. Nyt
täytyy sanoa, että on tarkoitus ollut, että keskustelen VR:n
johdon kanssa siitä, mikä heidän yleiskäsityksensä on
siitä, mitä kaikkea tässä lippu-uudistuksessa
on tapahtunut. Nyt näyttää, että nämä pahimmat
automaattiongelmat ovat ohi, mutta siitä riittää vielä pitkäksi
aikaa keskustelemista, miten tämä kaikki tapahtui,
ja sitten tietysti tämän lippu-uudistuksen sisällöstä.
Voin vaan sanoa, että otan tämän puheeksi,
kun puhun hallituksen edustajien kanssa ja että olen kiitollinen siitä,
että eduskunta niin aktiivisesti ottaa VR:n asioita esille,
ja me voimme liikenneministeri Kyllösen kanssa yhdessä pohtia
sitä, miten me saamme aikaan oikein valtavan suuren kansallisen
keskustelun VR:stä, joka on suomalaisille tärkeä yhtiö,
ja omalta osaltani tietysti se vastuu siitä liittyy siihen,
että yhtiön pitää olla hyvin johdettu
ja hyvin hoidettu.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! 5 euron lisämaksu tuntuu kansalaisista
todellakin epäoikeudenmukaiselta. Vain alle puolella yli
65-vuotiaista on internetyhteydet tänä päivänä,
eivätkä he ole oppineet, ikäihmiset, käyttämään
nykyteknologiaa. Kaiken huippuna on uutinen, jonka mukaan Karjaalla
73-vuotias nainen poistettiin junasta sen vuoksi, kun hänellä oli
vanha kännykkä eikä siinä ollut
sellaista älypuhelinjärjestelmää,
datajärjestelmää, jolla lippu olisi voitu
lukea ja tarkistaa oikeaksi. 5 euron lisähinta voi tuntua
myös varsin kohtuuttomalta, esimerkiksi tänä päivänä välillä Suonenjoki—Kuopio
eläkeläisen lippu on alle 5 euroa, mutta siihen
lisämaksu 5 euroa tarkoittaa, että se yli kaksinkertaistaa
tuon maksun.
Arvoisa liikenneministeri Kyllönen: Sallitteko valtion
omistamalta yhtiöltä asiakkaiden epäoikeudenmukaisen
ja epätasa-arvoisen kohtelun ja mihin toimenpiteisiin aiotte
ryhtyä?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Allekirjoittaneella on ihan lähipäivinä tapaaminen
VR:n johtajan Aron kanssa, ja vaikka nämä asiat
sekä muut omistajakysymyksiin liittyvät asiat
kuuluvatkin Heidi Hautalalle, nostamme esille myös nämä tavaraliikenteeseen
liittyneet epäkohdat, mitä on ollut viime aikoina
esillä, mutta myös tämän lipunmyyntikysymyksen
ihan tästä tasa-arvonäkökulmasta
katsoen, koska on tullut hyvin paljon palautetta meille liikenne-
ja viestintäministeriöön lapsiin kohdentuneesta
palvelusta, mutta myös eritoten vanhuksiin kohdentuneesta
palvelusta. Ja ei voi olla niin, että terveen järjen
käyttö ei olisi meidän rautatieyhtiössämme
sallittua, enkä myöskään usko,
että se on ollut yhtiön linjaus tai tavoite. Meillä kentällä toimii
monella tavalla väsyneitä ja monella tavalla ahdistuneita
toimijoita, ja näitä tilanteita eteen tulee. Mutta
että oletettaisiin, että me tumput suorina täällä seisomme
ja olemme tekemättä mitään,
niin voin vakuuttaa, että ministeri Hautalan kanssa tähän
asiaan yhdessä pureudumme. Ja mikä tietysti
kuuluu liikenneministerinä allekirjoittaneelle, on turvata
ja varmistaa (Puhemies: Minuutti!) se infra, millä raideliikenne
tänä päivänä toimii,
ja varmistaa, että VR:llä on myös parhaat
mahdolliset edellytykset toteuttaa tätä liikennettä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Millä tavalla on ajateltu korvata
opiskelijoille se menetys, mikä heille tulee, mikäli
he joutuvat ostamaan junasta tuon lipun? Nythän opiskelijat ovat
siinä kurjassa asemassa, että kun he eivät saa
tehdä työtä ilman, että menettäisivät
opintososiaalisia etuuksiaan, ja jotta se ei haittaisi heitä,
niin heidän pitäisi tehdä niin paljon
työtä, että he olisivat täysiaikaisia
työntekijöitä. Eli millä tavalla
taataan se, että opiskelijat siinäkin tilanteessa,
kun meillä vähennetään opiskelupaikkoja koko
ajan, pystyvät opiskelemaan vielä tasavertaisesti
eri paikkakunnilla asuessaan?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri... Aika kaukana taitaa olla, mutta ehkä ministeri
Arhinmäki vastaa tähän.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Korjaan käsityksen siitä,
että opiskelijat eivät voisi työskennellä ja
saada palkkaa opintojen aikana. Meillä on olemassa tuloraja,
joka on noin 800 euroa kuukaudessa. Hallitushan sitoo myös
opintorahan indeksiin, joten se tulee jatkossa seuraamaan indeksiä, että tehdään
pieniä parannuksia myös näihin opintososiaalisiin
etuisuuksiin. Miksi on niin, että opintotuessa on tulorajat?
Se johtuu siitä, että opintotuen tarkoituksena
on turvata täysipäiväistä opiskelua,
ei niin, että se on palkinto suoritetuista opintopisteistä,
mutta kyllä sitä voi ja sitä on aika
reilusti korjattu. Isoimmat ongelmat tulorajoissa ovat alle 20-vuotiailla
itsenäisesti asuvilla toisen asteen opiskelijoilla, kun
vanhempien tulot vaikuttavat, mikä olisi syytä jossain vaiheessa
korjata.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Palataan VR:n asioihin, lisäkysymys edustaja Vehviläinen.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on myös
hyvä todeta, mitkä asiat kuuluvat liikenneministerille
ja mitkä omistajaohjausministerille. Liikenneministerillehän
kuuluvat raideliikenne ylipäänsä liikennepolitiikan
näkökulmasta, asiakkaiden palveluasiat, kuten
tässä ministeri Kyllönen toi esille,
ja raideliikenteen yleiset edellytykset, ja sitten erityisesti ministeri Hautalalle
kuuluvat nämä omistajaohjausasiat ja sitä kautta
yhtiön strategiat ja henkilöstöpolitiikka
ja niin päin pois.
Haluan kysyä kyllä nyt, kun viime viikkoina, melkein
joka viikko on ollut uutisia siitä, että VR:llä käy
ovi tiheään ja johtajia vaihtuu: Mitä siellä oikein
tapahtuu, ja oletteko te ajan tasalla asiassa?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Silloin kun tämä lippujärjestelmäuudistus
kuumimmin keskustelutti, minulta kysyttiin, että, no, miksi
emme jo erota toimitusjohtaja Aroa, ja nyt sitten, kun toimitusjohtaja
Aro yrittää modernisoida VR:ää,
joka on hyvin hieno ja perinteikäs mutta ehkä myös
vähän jäykkä laitos, minulta
kysytään, että, no, miksi siellä nyt sitten
erotetaan johtajia.
Halusin ehkä kiittää tästä mielenkiinnosta, mutta
tärkeintä on nyt kuitenkin se, että annamme
toimivalle johdolle tilaisuuden modernisoida VR:ää ja
kehittää sitä palvelulaitoksena siihen suuntaan
kuin täälläkin nyt toivotaan. Tietysti, olisihan
se hienoa, jos minä voisin päättää näistä lippujen
hinnoista, mutta varmasti kaikki edustajat sen ymmärtävät,
että omistajaohjaus ei voi olla niin yksityiskohtaista
ja mennä operatiiviseen toimintaan. Eli siinä täytyy
todellakin vaikuttamisen ja omistajaohjauksen kanavan olla se, että olemme
tiiviissä yhteistyössä nimeämiemme
hallitusjäsenten ja hallituksen puheenjohtajan kanssa ja
tietysti myös toimivan johdon kanssa, jotta nämä varmasti
välittyvät.
Todellakin, tämä on hyvin tärkeä keskustelu, koska
taas tuen liikenneministeri Kyllöstä (Puhemies:
Ja nyt on minuutti täynnä!) täysillä siinä, että erilaiset,
raideliikenteen vaativat uudet investoinnit saataisiin toteutettua,
koska se varmasti antaisi sitten myös yhtiölle
mahdollisuuksia toteuttaa sitä tehtävää,
mikä sillä on.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiinnitän myös ministereiden huomiota aikarajoitukseen.
Toimitaan sovittujen pelisääntöjen mukaan:
yksi minuutti on kaikilla käytettävissä kyselytunnilla.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies! Kun ministerit Kyllönen ja Hautala
nyt ovat käymässä keskusteluja VR:n johdon
kanssa, on syytä kiinnittää huomiota
myös muuhun kuin asiakaspalveluun. Luin juuri junamiehen
vaimona VR:n henkilöstölehteä, ja VR:n
henkilöstöjohdon ja johdon mukaan asiat ovat kunnossa,
lippu-uudistuksen ongelmat ovat historiaa, junat kulkevat ajallaan
jne. Mutta tämä ei vastaa lainkaan junamatkustajien
käsitystä tilanteesta. Me seisomme päivittäin
laitureilla rankkasateessa odottamassa junia, jotka tulevat myöhässä,
istumme tuntitolkulla viikottain junissa, jotka eivät kulje ajallaan.
Raideliikenteen taso ja palvelu Suomessa on lyhyessä ajassa
täysin romahtanut. Kysyisinkin:
Mikä mahdollisuus valtiovallalla on puuttua tähän
tilanteeseen? Vetoan ministereihin, että nyt puututte tähän
tilanteeseen rankalla kädellä.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Jos pelkällä rakkaudella
Valtionrautatiet, raideinfra, hoidettaisiin kuntoon, niin minähän
olisin jo rakastanut ne kolmessa kuukaudessa ihan niin kuin täydellisiksi,
mutta kun siihen tarvitaan rakkauden ja intohimon lisäksi
myös rahaa. Olen tullut siihen tulokseen selvitettyäni
tätä asiaa, että tämä maa
tarvitsee kymmenen vuoden pitkäjänteisen suunnitelman, jotta
meidän toimiva raideverkostomme saadaan sille tasolle kuin
sen 2000-luvulla tarvitsee olla. Meillä on tarvetta uusia
raideverkostoa, vahvistaa raidepohjia, uudistaa kannatinlankoja,
uudistaa asetin- ja ohjauslaitejärjestelmää,
ja sinne tarvitaan satoja miljoonia euroja. Elikkä se prosessi ei
tule tapahtumaan yhdessä yössä, yhdessä kuukaudessa
eikä yhdessä päivässä,
mutta toimeen on tartuttu. Valitettavasti kolmessa kuukaudessa en
ole ihan saanut vielä hommaa hanskaan.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Junat kilpailevat jatkuvasti muiden liikennemuotojen
kanssa: bussien, yksityisauton käytön, joissakin
tapauksissa jopa lentokoneiden kanssa. Tällaisessa kilpailutilanteessa
on välttämätöntä ottaa
asiakkaiden eli matkustajien tarpeet huomioon.
Tässäkin salissa on moneen otteeseen puhuttu VR:ää vaivaavista
kroonisista ongelmista. Joidenkin asiakkaiden kaltoinkohtelu on
saanut paljon huomiota, mutta se ongelmien lista on todella pitkä:
siellä on viallisia ja puutteellisia kuulutuksia, siellä on
todella myöhästelyä, niin kuin edustaja
Feldt-Ranta kiinnitti huomiota, ongelmia kalustossa ja monia monia
ongelmia. VR Group ei ole virasto, mutta tuntuu, että se
kohtelee asiakkaitaan edelleen usein hallintoalamaisten tavoin.
Kysynkin valtioneuvoston jäseniltä:
Miten VR:ään saadaan iskostettua asiakkaita eli
matkustajia kunnioittava ja palveleva asenne, koska se loistaa poissaolollaan
nykyään?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Mielestäni kyse on juuri
siitä, että meidän valtio-omistajana
täytyy pitää huolta siitä, että hallitus
ja toimiva johto ovat kompetenttejä, kykeneviä,
ja voin sanoa, että minulla ei ole mitään
syytä olla luottamatta siihen, että Mikael Aro
tekee tässä todella parhaansa. Tehtävä vaan ei
ole hirveän helppo. Sitten ovat todellakin nämä yleiset
raideliikenteen edellytykset, jotka ovat liikenneministerin murhe,
ja toivoisin, että eduskunta todella kiinnittäisi
myös näihin edellytyksiin huomiota. Mutta omalta
osaltani tietysti jatkuvasti yritän huolehtia siitä,
että viestit eduskunnasta ja valtio-omistajalta sinne toimivaan johtoon
ja hallitukseen kulkevat.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Tässä reilun kolmen
kuukauden aikana ministerinä toimiessani olen havainnut
sen, että koko suomalaisen järjestelmän, joukkoliikenteen,
ytimessä ei ole ollut pitkään aikaan
valitettavasti se asiakas. Siellä ovat olleet monenlaiset
elementit: siellä on ollut kilpailua, siellä on
ollut rahoitusta, siellä on ollut taistelua yhteisestä elintilasta
keskenään.
Se, minkä itse haluan tähän tuoda,
ja uskon, että saan taustatukea koko hallitukselta, on
se, että me kykenemme tuomaan suomalaisen joukkoliikenteen
kehittämiseen, sinne keskiöön, sen asiakkaan,
jota palvellaan ja jota varten kaikki toimijat yhdessä haluavat
tehdä työtä ja ponnistella. Tätä työtä tehdään
tällä hetkellä myös VR:ssä,
ja haluan osoittaa tukeni sille työlle, mutta kun sata
vuotta on tehty toisella toimintamallilla, niin se ei muutamassa
vuodessa valitettavasti korjaannu.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja viimeinen kysymys tähän aiheeseen.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Osoitan tämän kysymyksen
pääministeri Kataiselle. Perusradanpidon määrärahat
laskevat, VR on joutunut niiden ongelmien kanssa painimaan.
Arvoisat ministerit, minä uskon, että VR tekee
kyllä parhaansa, mutta se on totta, että lentävä kalakukko
ryömii aika hiljaa. Kun VR joutuu laatimaan yli tunnin
pidennykset tavallisiin aikatauluihin routavaurioiden takia, niin
kyllähän tämä tietysti on perusinfrassa,
joka juontuu jo pitkältä ajalta. Se on totta,
ja se on myönnettävä.
Mutta, arvoisa pääministeri, me olemme Pohjois-Savossa
panostaneet aluekehitysrahaa 17 miljoonaa euroa tasoristeysten poistamiseen.
Se on muuten aikamoinen vastaantulo valtiolle. Kysynkin teiltä pääministerinä:
Miten te katsotte tämän hallituskauden aikana,
voitteko itse laittaa itsenne peliin? Olette myös kotoisin
paikasta, jolla on kylmäasema tänä päivänä Siilinjärvellä rautatieaseman
kohdalla. Voitteko olla takaamassa sen, että ratapolitiikka
liikennepolitiikkana on hallitukselle priorisointi numero yksi ja
että Suomen verkosto laitetaan kuntoon, niin että VR:kin selviää näistä ongelmista?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin katson erittäin
hyvällä, että Pohjois-Savon kunnat ja
maakunta ovat satsanneet niin paljon tasoristeyksien poistamiseen.
Se on edellytys nopeille junayhteyksille.
Ensi vuoden budjetissa on 15 miljoonaa euroa perusradanpidon
määrärahoja nostettu. Se on itse asiassa
aika paljon ottaen huomioon, missä taloudellisessa tilanteessa
ollaan. En pysty lupaamaan sitä, että tämän
vaalikauden aikana kaikki ratojen ongelmat poistuvat, mutta tässä onkin
kysymys siitä, että tehdään
se, mikä voidaan tällä ratapuolella.
Sitten yhtiötä modernisoidaan. Siellä on erittäin
hienoa, ammattitaitoista väkeä töissä.
Meidän pitää vaan saada uudenlainen
palvelukulttuuri, ja se pikkuhiljaa menee, niin kuin nyt on nähty,
joskus vähän vaikeuksien kautta mutta joskus vähän
helpomminkin, eteenpäin, jotta meillä olisivat
nopeat, hyvin toimivat, aikataulussaan toimivat rautatieyhteydet,
joissa on ystävällinen palvelu. Minusta tämä ei
ole mitenkään mahdoton vaan pikemminkin hyvinkin
todennäköinen lopputulema ihan lähitulevaisuudessa.