2) Pohjoismaiden neuvosto Suomen valtuuskunta toimintakertomus
2013
Simo Rundgren /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunta
antaa nyt oheisen kertomuksen neuvoston toiminnasta vuonna 2013. Kertomuksessa
selostetaan neuvoston istuntoja toimintavuoden aikana sekä esitetään
katsaus Suomen valtuuskunnan yleiseen toimintaan.
Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajamaa oli Norja. Norjan painopistealueet
puheenjohtajakaudella 2013 olivat — aika pitkä lista — vakaa
hyvinvointivaltio, nuorisotyöttömyyden torjuminen,
terveysalan yhteistyön lujittaminen, rajaesteiden poistaminen,
Pohjoismaiden alueiden yhteistyö ja pohjoismainen ulko-
ja turvallisuuspolitiikka sekä yhteiskunnan laaja turvallisuus. Suomen
valtuuskunnan kertomus painottuu myös näihin teemoihin,
ja tämä kertomus on nyt ensimmäistä kertaa
laadittu sillä tavalla, että siinä ovat
nämä teemat esillä.
Suomen valtuuskunnan kokouksissa käsiteltiin pohjoismaista
yhteistyötä liikenne- ja energiapolitiikan alueilla,
yhteistyötä ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa,
kyberyhteistyössä ja huoltovarmuusasioissa. Näiden
teemojen lisäksi valtuuskunta jatkoi rajaestetyön
aktiivista seurantaa ja kävi ministerineuvoston rajaestefoorumin
edustajien kanssa keskusteluja rajaesteiden poistamisesta. Pohjoismaiden
neuvosto on myös perustanut oman rajaestetyöryhmän
seuraamaan tämän foorumin työtä.
Vuoden 2013 pääteema neuvostossa oli ulko-, turvallisuus-
ja puolustuspoliittinen yhteistyö Pohjoismaissa. Näitä ja
yhteiskunnan turvallisuutta käsiteltiin neuvoston teemaistunnossa Tukholmassa
huhtikuussa 13. Neuvosto hyväksyi teemaistunnossa suosituksen,
jotta yhteistyöllä vahvistettaisiin verkkouhkien
ja tietoverkkohyökkäysten torjumista. Neuvosto
suosittaa Pohjoismaiden hallituksille, että yhteistyötä vahvistetaan
kokemusten vaihdolla, yhteisellä osaamisen kehittämisellä,
maiden asianomaisten viranomaisten välisellä koordinoinnilla
sekä pitkällä aikavälillä yhteisten
rakenteiden lisäämisellä.
Pohjoismaiden neuvoston mielestä puolustus- ja turvallisuuspolitiikan
yhteistyöhön on saatava laajempi, parlamentaarinen
ulottuvuus. Puolustus- ja turvallisuuspolitiikan laajakantoista
yhteistyötä tehdään pitkälti
ilman parlamentaarista osallistumista ja vaikutusta. Neuvoston kehotuksesta
myös kansalliset parlamentit järjestivät vuoden
aikana täysistuntokeskustelut puolustus- ja turvallisuuspoliittisesta
yhteistyöstä.
Suomen eduskunnan täysistuntokeskustelu käytiin
valtioneuvoston selvityksen pohjalta kesäkuussa viime vuonna.
Keskustelu oli aktiivista, ja yhteistyö sai laajan tuen.
Yhteistyö nähtiin luonnolliseksi ja kansan tukemaksi.
Yhteistyö ei poista Pohjoismaiden turvallisuus- ja puolustuspoliittisten
perusratkaisujen eroja, mutta toisaalta erot eivät myöskään
ole este yhteistyölle.
Pohjoismaiden neuvosto pyrkii aktiivisesti vahvistamaan ulko-
ja puolustuspolitiikan pohjoismaista näkökulmaa.
Kaikkien Pohjoismaiden tahtotila yhteistyön tiivistämiseksi
on vahva. Suomen sitoutuminen pohjoismaiseen yhteistyöhön
ja sen edelleen syventämiseen on vahvasti esillä valtioneuvoston
turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa. Pohjoismaiden
neuvoston ensimmäinen pyöreän pöydän
keskustelu pohjoismaisesta puolustuspoliittisesta yhteistyöstä käytiin
30. syyskuuta 2013 Helsingissä. Suomihan oli tuolloin Nordefcon
puheenjohtajamaa.
Pohjoismainen yhteistyö jatkui aktiivisena myös
muissa asioissa. Neuvostossa käsiteltiin muun muassa energia-
ja ympäristöyhteistyötä, innovaatio-
ja tutkimusasioita sekä koulutus- ja sosiaalipoliittisia
aloitteita.
Neuvostolla on myös aktiivista kansainvälistä toimintaa.
Vuoden 2013 istunnossa hyväksytyissä yhteistyön
suuntaviivoissa todetaan, että neuvosto jatkaa jo aloitettua
yhteistyötä Venäjän parlamentaarikkojen
kanssa. Yhtenä keskeisenä tavoitteena on Venäjän
demokratiakehityksen tukeminen. Konkreettisena tavoitteena on myös Itämeren
ympäristön tilan ja maiden välisten kulttuuriyhteyksien
parantaminen. Yhteistyötä tehdään
opinto-ohjelmien, pyöreän pöydän
keskustelujen ja nuorisopoliitikkojen foorumin kautta. Viimeisin
nuorten parlamentaarikkojen foorumi järjestettiin Oulussa
tänä keväänä, ja siellä oli
mukana myös venäläisiä alueparlamentaarikkoja.
Suomen valtuuskunta oli järjestäjänä. Eli
me olemme rakentaneet yhteistyötä Venäjän kanssa
myös Ukrainan kriisin aikana.
Kansainvälinen yhteistyö erityisesti Venäjän ja
Baltian maiden kanssa oli tavoitteellista ja tuloksekasta. Minskin
jääkiekon maailmanmestaruuskilpailuiden aikana
on syytä todeta, että Pohjoismaiden neuvosto on
vuosien ajan kiinnittänyt erityistä huomiota Valko-Venäjän
demokratiakehitykseen. Pohjoismaiden neuvoston ja Baltian yleiskokouksen
järjestämien vuosittaisten seminaarien tarkoituksena
on tukea demokratiakehitystä, edistää alueen
sananvapautta, suvaitsevaisuutta ja tasa-arvoa.
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvosto on ainutlaatuinen kansainvälinen
järjestö. Sen istunnoissa ja sen toiminnassa muuten
kansanedustajat voivat tehdä kysymyksiä minkä tahansa
Pohjoismaan ministereille. Aloitteiden ja keskustelun lisäksi
vuoden aikana keskityttiin myös erityisesti suositusten
toimeenpanon kehittämiseen.
Tässä suhteessa vastuu siirtyy myös
eduskunnalle, täällä oleville valiokunnille
ja tietenkin myös ministeriöille. Tässä,
näiden suositusten täytäntöönpanossa,
on mielestäni Pohjoismaiden neuvoston työn kehittämisen
kannalta keskeisin kenttä, ja, arvoisa puhemies, siihen
työhön tarvitsemme myös Pohjoismaiden
puhemiesten täyden tuen, ja on ollut ilo huomata, että Pohjoismaiden
parlamenttien puhemiehet ovat tukeneet arvovallallaan Pohjoismaiden
neuvoston työtä.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Rundgren kertoi tavoitteeksi, että tuetaan
Venäjän demokratiakehitystä. No, jos
tuntee Venäjä-Neuvostoliiton historiaa, niin on
aika traaginen kehityskulku maaorjayhteiskunnasta sotakommunismiin,
sotakommunismista basaaritalouteen ja basaaritaloudesta oligarkkien
täydelliseen rajoittamattomaan kapitalismiin. Silloin kysymys
pitää asettaa niin, että tavoitteet olisivat
jollakin tapaa realistisia, missä kehitysvaiheessa sille
demokratian kehittymiselle, syntymiselle jäi elintilaa.
Olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan sen, mitkä ovat
ne konkreettiset toimet, millä halutaan lähteä yhteispohjoismaisesti
liikkeelle silloin, kun puhutaan demokratian kehittämisestä Venäjällä.
Simo Rundgren /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totesin jo tämän kertomuksen
johdantopuheenvuorossa — tässähän
seuraa vilkas keskustelu, niin että Pohjoismaiden neuvoston
jäsenet voivat yksityiskohtia paremmin kommentoida — että me
olemme järjestäneet parlamentaarikkojen tapaamisia.
Ei pidä väheksyä sitä, että nuoret
parlamentaarikot esimerkiksi nyt olivat koolla Oulussa. Siellä käytiin
avointa keskustelua. Tällä tavalla mielestäni
voidaan edistää myöskin demokratiakehitystä,
tutustua siihen, miten me ymmärrämme demokratian täällä.
Ei siinä niin ihmeellisiä toimenpiteitä tarvita.
Vilkas vuorovaikutus on erittäin tärkeä mielestäni
tällä sektorilla.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Rauhanomainen, demokraattinen Venäjä on
erittäin tärkeä Pohjoismaille, koska
meidän turvallisuutemme riippuu Venäjän
kehityksestä. Kuten täällä edustaja
Rundgren sanoi, tavoitteena on ollut, että meillä olisi
hyvin tiivis yhteistyö pohjoismaisten parlamentaarikkojen
ja duuman jäsenten kanssa mutta myöskin pohjoismaisten
parlamentaarikkojen ja Venäjän lähialueitten
parlamentaarikkojen kanssa. Ehkä kaikkein tärkein näistä hankkeista
on nimenomaan se, että me vuosittain järjestämme
pyöreän pöydän keskusteluja,
jonne kutsutaan nuoria venäläisiä poliitikkoja
ja joissa pyritään kertomaan siitä, miten
me rauhanomaisesti pyrimme ratkaisemaan asioita Pohjoismaissa, ja
tietyllä tavalla tietotaitoa välittämään
ja luomaan kontakteja tällä tavalla.
Mutta, puhemies, Pohjoismailla on yhteinen historia. Olemme
aikanaan muodostaneet yhteisen valtionkin silloin, kun meillä oli
Kalmarin hallitsijaunioni. Osittain siitä varmasti johtuu
se, että kun meillä on yhteiset juuret, niin pohjoismaisen
yhteistyön tuki kansalaisten keskuudessa on erittäin
vahvaa ja halukkuutta on, että harmonisoimme lainsäädäntöämme
kaikkien Pohjoismaitten kesken edelleen tiiviisti. Toisaalta täytyy
sanoa, että vaikka olemme olleet yhteisessä valtiossa,
niin Pohjoismaat ovat tänä päivänä kohtalaisen
hajanaisia siitä syystä, että Pohjoismaista
ainoastaan Suomi on eurossa, vain kolme viidestä Pohjoismaasta
on Euroopan unionin jäseniä ja kolme viidestä Pohjoismaasta
on Naton jäseniä. Tietysti, jos me haluamme ihan
aidosti tiivistä yhteistyötä Pohjoismaitten
kesken, niin meidän kaikkien viiden maan pitäisi
olla näissä kaikissa järjestelyissä yhteisesti
mukana, mikä voisi johtaa siihen, että meillä olisi
kaikkein tiiveintä yhteistyötä harjoittava
alue Euroopassa, joka olisi kuitenkin hyvin moderni, edistyksellinen,
mikä merkitsisi sitä, että tällä viiden
maan joukolla ihan aidosti voitaisiin antaa enemmän suuntaa
Euroopan unionille, mihinkä suuntaan mennä, ja
tällä tavalla lisätä omaa vaikutusvaltaamme,
ensin unionin kautta mutta myöskin sitä kautta
sitten koko maailmassa.
Arvoisa puhemies! Mistä Pohjoismaitten neuvostossa
on keskusteltu varsin paljon, on ollut yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka.
Meillä oli mini-istunto Tukholmassa viime vuoden aikana,
ja siellä julistettiin, että halutaan tehdä yhteistyötä ulko-
ja turvallisuuspolitiikan alalla. Pitää muistaa
se, että aihe oli kielletty vielä 25 vuotta sitten
pohjoismaisessa yhteistyössä. Erityisiä alueita
osoitettiin, joita olivat verkkouhkat ja tietoverkkohyökkäykset,
joissa pitäisi pyrkiä harjoittamaan yhteistyötä.
No, tältäkin osin täytyy sanoa, että yhteistyö ensi
sijassa tapahtuu ehkä enemmänkin eurooppalaisissa
puitteissa, mutta se, että Pohjoismaat ovat yhdessä mukana
ja koordinoivat toimenpiteitä tässä suhteessa,
on sinänsä tarkoituksenmukaista ja perusteltua.
Myöskin puhutaan kovasti sotilaallisesti yhteistyöstä,
ja se, että meillä on enemmän yhteisiä harjoituksia,
pyritään valmiuskysymyksissä tekemään
yhteistyötä, on sinänsä hyvä.
Mutta totuus on myöskin se, että liian paljon
tuolta yhteiseltä turvallisuuspoliittiselta yhteistyöltä ei
pidä näissä olosuhteissa odottaa.
Mikä on erittäin tärkeä asia,
ja puhemies Heinäluoma on ollut tässä aktiivinen,
on se, että meillä on pohjoismaisia keskusteluita
keväisin yhdestä tietystä aiheesta. Viime
vuonna tuo keskustelun aihe oli turvallisuuspolitiikka. Ensimmäisellä kerralla
se oli rajaestekysymykset vuonna 2012. Sanon, että kun
ne pyritään järjestämään
samana päivänä samasta aiheesta, niin
se lisää tuota pohjoismaista yhteisyyttä ja
myöskin sitä, että asioita pyritään
näkemään yhteisestä näkökulmasta.
Viime keväänä se samanaikaisuus ei välttämättä samalla
tavalla onnistunut kuin vuotta aikaisemmin, mutta silloin kun meillä on
hyviä aiheita, niin mielestäni on tärkeätä,
että tätä teemaa kaiken kaikkiaan jatketaan.
Sitten haluaisin ottaa yhden kysymyksen esille, joka mielestäni
on erittäin tärkeä pohjoismaisessa yhteistyössä:
suhtautuminen Valko-Venäjään. Oikeastaan
Pohjoismaiden neuvosto on erittäin aktiivinen tässä suhteessa.
Meillä on vuosittain opposition kanssa pyöreän
pöydän keskustelut Vilnassa. Me annamme tukea
oppositiolle ja tuemme erityisesti European Humanities Universityä Vilnassa,
joka on pakolaisyliopisto, joka kiellettiin, sen toiminta kiellettiin Valko-Venäjällä,
ja nyt se toimii Valko-Venäjän rajojen ulkopuolella.
Mutta nuoret valkovenäläiset tulevat sinne opiskelemaan
ja uskovat, että he saavat hyödyllistä tietoa
tässä suhteessa. Se, että me panostamme
merkittävästi tähän, on erittäin tärkeätä,
ja on tärkeätä myöskin, että on
mahdollista tiedottaa sähköisesti ja muilla tavoilla
maailman tapahtumista Valko-Venäjällä ja
sillä tavalla luoda edellytyksiä sille, että tulevaisuudessa
tilanne voisi parantua.
Puhemies! Lopuksi haluan todeta, että rajaesteiden
poistaminen, se työ, on erittäin tärkeätä. Meillä on
uusi konsepti. En ole täysin vakuuttunut sen toimivuudesta,
mutta sille pitää antaa mahdollisuus, ja meidän
pitää kaikin keinoin tukea sitä, että tuloksia
syntyy.
Mitä budjettiin tulee, tältä osin
täytyy todeta, että meillä on tällä hetkellä säästöohjelma
Pohjoismaitten neuvostossa mutta priorisoimalla jonkin verran uudestaan
neuvoston menoja tästä säästöohjelmasta
selviydytään hyvin. Täytyy kuitenkin
muistaa, että Suomen maksuosuushan on vain noin 24 miljoonaa
euroa pohjoismaiseen yhteistyöhön, niin että summa
ei ole kauhean suuri. Siitä syystä mielestäni
merkittävät leikkaukset tulevaisuudessa eivät
ole perusteltuja.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Heti kärkeen haluan kiittää eduskunnan Pohjoismaiden
neuvoston sihteeristöä sekä kollegoita
vuoden 2013 toimintakertomuksen saattamisesta jo nyt tämän
ison salin käsittelyyn. Syykin tähän
on selkeä. Viime vuonna pohjoismainen yhteistyö keskittyi
kahteen tänä päivänä kuumaan
teemaan: ulko- ja turvallisuuspoliittisen yhteistyön kehittämiseen
sekä kyberturvallisuuteen. Tämä osoittaa
melkoista kaukonäköisyyttä toimijalta,
jonka tuloksellisuutta on moni täälläkin
Suomessa arvostellut.
Kun näihin liittyviä teemakeskusteluja käytiin
tässäkin salissa, nykyisestä Ukrainan
kriisistä tai Edward Snowdenista ei ollut vielä tietoakaan.
Nyt, kuten tiedämme, moni hakee vastauksia myös
näiden tapausten nostattamiin huoliin kehittyvästä pohjoismaisesta
yhteistyöstä. Se on myös, arvoisa puhemies,
viisautta. Vaikka on päivänselvää,
ettei minkäänlainen pohjoismainen ulko- ja turvallisuuspoliittinen
yhteistyö poista meiltä velvollisuutta huolehtia
omasta puolustuksestamme, on järkevää ottaa
kaikki se liikkumavara vastaan, jota tällä yhteistyöllä voidaan
saavuttaa. Tunnetusti tätä liikkumatilaa olisi
eniten saavutettavissa puolustusmateriaalien ja -hankintojen puolella
sekä erityisesti kyberteollisuuden puolella.
Strategisia kumppanuuksia tulee rakentaa niiden teemojen ympärille,
joista on meidän omalle kansainväliselle asemallemme
ja alueelliselle turvallisuudellemme aidosti lisäarvoa.
Näihin teemoihin panostaminen on myös, arvoisa
puhemies, kannattanut. Jo toteutettu Stoltenbergin raportti on saanut
jatkoa. Pohjoismaiden ulko-, puolustus- ja kehitysministerit ovat
antaneet kuluvan vuoden helmikuussa julkilausuman, jolla määritellään
tulevan yhteistyön prioriteetteja.
Sen sijaan ulko- ja turvallisuuspolitiikan säilymisen
varmuudesta nykylaajuudessaan ei ole konkreettista taetta. Kiinteimmät
yhteistyön ohjausvälineet valitettavasti puuttuvat.
Pohjoismaiden ministerineuvostossa ei edelleenkään
ole ulko- ja puolustuspolitiikan ministerineuvostoa eikä Pohjoismaiden
neuvostossa sitä vastaavaa valiokuntaa pääosin
historiallisista syistä.
Suomen intressissä tulisikin olla tämän
asian korjaaminen. Voisimme edetä pienin askelin mutta
yhdessä sovitun tiekartan kautta. Se loisi Suomelle jälleen
yhden tärkeän areenan edistämään
omaa moninapaiseen vaikuttamiseen perustuvaa turvallisuutta.
Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti vuosikertomuksesta nostan esille
myös Suomen panostukset pohjoismaiseen rajaestetyöhön
vuonna 2013. Kuten tiedämme, rajaestetyötä koordinoineen
rajaestefoorumin työn oli määrä päättyä vuoden 2013
lopussa, mutta onneksi tämän yhteistyön konkreettisimmalle
osalle saatiin jatkoa uuden rajaesteneuvoston kautta. Ministereiden
päätöstä kiritti monen Suomenkin
valtuuskunnan jäsenen tekemä aktiivinen vaikuttamistyö.
Siksi tästä arvoisat kollegat ansaitsevat vilpittömät
kiitokset.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan myös aluksi kiittää Pohjoismaiden
neuvoston sihteeristöä. Tämä Suomen
valtuuskunnan toimintakertomus on hyvin laadittu. Tämä on hyvin
luettavassa muodossa, ja nämä teemat on nostettu
erinomaisesti täällä esille.
Olen itse ollut elinkeinovaliokunnan jäsenenä Pohjoismaiden
neuvostossa ja käsittelen tässä nyt muutamia
elinkeinovaliokunnan asioita. Kaikkinensa me suomalaiset saimme
aika hyvin Pohjoismaiden neuvostossa näitä asioita
eteenpäin. Toisaalta me olemme saaneet myös luottamusta
naapurivaltioilta näissä tehtävissä.
Esimerkiksi itse olen elinkeinovaliokunnassa energiaraportöörinä,
ja ympäristövaliokunnassa on edustaja Silvia Modig
energiaraportoija. Olemme pari vuotta tässä raportöörin
tehtävässä olleet ja saaneet kyllä erittäin
mielenkiintoisen katsauksen pohjoismaiseen energiamarkkinaan ja energian
tekemiseen. Suomalaiset todellakin ovat saaneet hyvin näitä esityksiä lävitse,
ja nostan muutaman.
Edustaja Suutari oli tekemässä rikkidirektiiviryhmässä erinomaista
työtä. Siellä on Pohjoismaiden sivustolla
erinomainen raportti siitä, miten rikkidirektiivi vaikuttaa
pohjoismaiseen kulkemiseen, meidän tavaroitten liikuttamiseen
ja muuhun. Oikeastaan tuo raportti varmaan herätti sitten
myös muita Pohjoismaita katsomaan myös näitä asioita
tarkemmin.
Keskiryhmät saivat esityksiä eteenpäin älykkäästä sähköverkosta
ja kestävästä kaivosteollisuudesta. Kuten
tässä vuoden 13 vuosikertomuksessa kerrotaan,
ne käsiteltiin tämän vuoden alussa tuolla
Islannin Akureyrin teemaistunnossa. Se oli mielestäni erinomainen
teemaistunto sitä kautta, että me käsittelimme
luonnonvaroja ja kaikkinensa pohjoismaista energiaa siellä.
Mutta vuoden 13 aikana me käsittelimme tätä samaa asiaa
tuolla Ahvenanmaalla. Siellä oli aiheena pohjoismaiset
integroidut sähkömarkkinat. Kuten tiedetään,
meillähän on Pohjoismaissa maailman paras yhteistyö sähkömarkkinoissa.
Nord Pool ja tämä toiminta on erinomainen, hyvä esimerkki
yhdestä energiaosa-alueesta, miten se edistyy, ja tästä haluaa
myös EU sitten ottaa oman mallinsa, kun lähdetään
sähkömarkkinoita laajentamaan tuonne Euroopan
suuntaan. Näissä älykkäissä sähköverkoissa
Suomi on ykkösvaltio maailmassa. Meillä on etäluettavat
mittarit lähes joka paikassa, ja sen ympärillä sähkön-
ja energiansäästön mahdollisuudet, pienenergiatoiminnan
liittäminen ja nämä olivat hyvin esillä viime
vuoden aikana näissä erilaisissa teemakeskusteluissa.
Tarkastusvaliokunta omassa osiossaan pohti sitä, millä tavalla
näiden jäsenehdotusten käsittelyä voitaisiin
parantaa ja millä tavalla näiden suositusten seurantaa
voitaisiin tehostaa. Tämä on kyllä ihan
tosiasia, että tämä on aika hidas toimintatapa
Pohjoismaiden neuvostossa. Meillä esimerkiksi näissä edellä mainituissakin
aloitteissa menee puolitoista vuotta, että me saamme ne
että-lauseet sitten ministeriöille tai hallituksiin,
ja sitten se, kuinka ne sen jälkeen etenevät, on
pian semmoinen kahden vuoden prosessi, että me saamme sen
yhteisen asian eteenpäin.
Oslon kokouksen jälkeenhän paljon pohdittiin
pohjoismaisen yhteistyön uudistusta ja sitä jatketaan
myös tämän vuoden aikana. Siinä on ihan
hyvä pohtia sitä, millä elementeillä me saamme
joustavuutta ja nopeutta näihin hallintorakenteisiin. Toisaalta
jos me teemme niitä suosituksia, niin millä tavalla
ne implementoidaan sitten eri ministeriöissä ja
eri maissa ja otetaan ihan oikeasti käyttöön?
Itse nostin esille elinkeinovaliokunnassa myös yhteistyön
EU:n suuntaan ja sen, että Pohjoismaiden olisi hyvä tehdä enemmän
proaktiivista yhteistyötä, kun EU:lta tulee meille
sääntelyä. Oltaisiin komissioon jo aikaisemmin
yhdessä viemässä niin sanotusti edunvalvontaa
siihen suuntaan, että se säännöstö,
mikä tulee, suosisi myös pohjoismaisia elinkeinoja
ja hyvinvointiyhteiskuntia. Tästä elinkeinovaliokunta
pyysi ruotsalaisilta ministereiltä lausunnon, minkälaista
EU-regulaatiota on nyt tulossa, mitä se vaikuttaa pohjoismaiseen
yhteistyöhön ja miten siihen voitaisiin aikaisemmin
vaikuttaa. Mielestäni se oli ihan hyvä lähtökohta,
että lähdetään tätä asiaa pohtimaan.
Arvoisa puhemies! Tämä asia menee ulkoasiainvaliokuntaan,
joka tekee tästä mietinnön, mutta toivoisin
osaltani, että valiokunta pyytäisi myös
muilta valiokunnilta lausunnon tästä asiakirjasta
ja tästä toimintakertomuksesta, koska tässä on
monelle valiokunnalle hyviä asioita, mitä Pohjoismaiden
neuvoston tasolla käsitellään, ja me
käsittelemme täällä meidän
omissa valiokunnissamme myös näitä samoja
asioita.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nostan tästä Pohjoismaiden
neuvoston toimintakertomuksesta esiin tämän sosiaalipolitiikan
ja pidän hyvänä, että hyvinvointivaliokunta
on ottanut esille siellä varhaista puuttumista ja kuntoutusta
ja lasten ja nuorten asioita. Nämä ovat varmasti
koko Pohjoismaiden alueella yhteisiä ongelmia ja asioita,
joita pitää yrittää parantaa.
Yhtenä äärettömän
hyvänä asiana näen sen, että Pohjoismaiden
neuvostossa on myös keskusteltu syövästä.
Kaukonäköisyyttä syöpäasioissa tarvitaan
aivan siinä, missä ulkopolitiikan ja kyberturvallisuuden
kohdalla vastakohtana myös. Syövän ehkäisyyn
liittyviä ongelmia on paljon, ja voi kuvitella, että kaikki
Pohjoismaat eivät välttämättä ole
samalla tasolla kuin Suomi, joka on johtava syövän
hoidon osaaja.
Pohjoismaisen syöpäunionin aloitteita onkin toivottu
vietäväksi eteenpäin, jolloin voitaisiin parantaa
hoidon laatua kansallisesti ja tehokkuutta ja optimoida myös
syöpätietokantojen käyttöä.
Eli siinä mielessä tämä sosiaalipolitiikkaosio,
josta tässä kertomuksessa kerrotaan, on hyvä ja
kattava, ja on hienoa, että siellä on hyvin tärkeä asia
nostettu esille.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Omasta puolestani kanssa haluan kiittää sihteeristöä ja
virkamiehiä raportin laadinnasta, ja kiitos myöskin
aktiivisille kollegoille. Pohjoismaiden neuvostossa on yli puoluerajojen
ollut ihan mukava tehdä työtä. Tämä toimintakertomus
antaa mielestäni hyvän ja kompaktin kuvan viime vuoden
aikaisesta toiminnasta. Siinä on otettu pääkohdat
esille, ja se on selkeällä suomen kielellä.
Pohjoismaitten neuvostossahan varsin usein suomalainen, joko vapaaehtoista
tai pakkoruotsia opiskellut, kohtaa tanskankielisiä papereita,
ja läheskään kaikkia ei ole suomeksi
käännetty. Tanskankieliset paperit vielä ajan
kanssa lukiessa selviävät, mutta sitten puheen
kuuntelu kokouksissa joskus, jos ei ole tulkkia, on melko haastavaa.
Sitten ruotsin kielestä vielä selviää ja ehkä norjastakin,
mutta muut pohjoismaiset kielet ovat melko haastavia, niin että siinä ei
se pakkoruotsikaan auta sitten.
Tässä ovat tulleet nämä puolustus-
ja turvallisuuspolitiikka-asiat esille toisten puheista ja kyberyhteistyö ja
yhteiskunnan turvallisuus ja huoltovarmuus. Huoltovarmuus on hyvin
merkittävä tekijä. Pohjoiset maat saattavat
sääolosuhteiden vallitessa kohdata ongelmia muun
muassa elintarvikkeissa ja muissa, ellei sitten ole jonkinnäköisiä varmuusvarastoja,
jos maailmalla tulee kriisejä. On viime aikojen valossa
ollut ihan hyvä, että Pohjoismaiden välillä on
käyty yhteistyötä ja keskusteltu näistä asioista.
Se on myöskin poliitikoille hyvä tapa oppia tuntemaan
naapurimaitten poliitikkoja. Myöskin itänaapurin
poliitikkoja on joissakin näissä kokouksissa on
ollut mukana. Sitä ei voida ylikorostaa.
Tavallisten kansalaisten kannalta pohjoismaisten rajaesteiden
poistaminen on hyvin tärkeätä. Monet
käyvät työssä toisessa Pohjoismaassa,
tai Suomesta käydään kauppaa. Muun muassa
joitain omakotitaloja ja muuta koetetaan välittää ja
myydä Pohjoismaihin. Siellä monesti törmätään
erilaisiin rakennusvaatimuksiin ja muihin esteisiin, ja niitä tulisi
poistaa.
Pohjoismaitten neuvoston puheessa olen itse tuonut esille, että pitäisi
vielä syventää tätä yhteistyötä.
Koska kaikissa Pohjoismaissa lainsäädäntö laaditaan
omissa eduskunnissa ja parlamenteissa, niin niihin syntyy helposti
uusia rajaesteitä, elleivät sitten ministeriöiden
virkamiehet kysy naapurimaista, muista Pohjoismaista, miten siellä on
säädetty, jos joitakin kohtia voidaan jo ennalta
välttää sovittamalla valmisteltavaa lainsäädäntöä yhteen.
Se näyttää edenneen tuonne Pohjoismaiden
ministerineuvoston suosituksiin, tässäkin on mainittu,
vaikkei siellä tietysti siitä mainita, että olen
sitä puheessa ehdottanut Pohjoismaitten neuvoston kokouksessa.
Tosiaan toivottavasti myöskin eläkkeiden saajien
mahdolliset kaksoisverotukset ja muut saadaan lähiaikoina
vihdoinkin ratkaisuun, koska ne eivät ole ratkaistuja.
Myöskin tämä keskustelu Pohjoismaisesta
koulutuksesta ja opiskelijoitten vaihdosta ja mahdollisuudesta opiskella
toisessa Pohjoismaassa on tärkeää. Sitten
on erikseen muutamia näitä pohjoismaisia laitoksia,
joissa myöskin suomalaisia on jossakin toisessa maassa
opiskelija- tai tutkijavaihdossa ja pääsee siten tutustumaan
toisen maan tutkimuksentekokulttuuriin tai muuhun. Se on kanssa
hyvää vaihtoa. Pohjoismaitten neuvoston tarkastuskomiteassa, missä nyt
Suutarin Eeron kanssa olemme, olemme olleet tutustumassa näitten
laitosten toimintaan ja vähän koettaneet raportoida
ja edesauttaa niitten toimintaa sitten kontrollikomitean kokouksissa,
jollaiseen nyt taas sitten maanantaina suuntaamme Tukholmaan.
Tosiaan tämä selonteko antaa hyvin pienen kuvan:
varmaan yli tuhat sivua asiakirjoja löytyy, jos vuoden
asiakirjat samaan nippuun tulostaa. Hyvin kompakti selostus ja helppo
lukea toisten edustajakollegoiden.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunta
on parantanut kuin sika juoksuaan — jos näin sallitaan
sanoa. Olen todella tyytyväinen valtuuskunnan jäsenenä,
että olemme voineet uudistaa toimintatapojamme viime vuosina
muun muassa tiedottamisen ja ministeriyhteistyön osalta. Avoimuus
on tärkeä elementti, jotta saadaan kansalaisten
tietoon, mikä on Pohjoismaiden neuvosto ja mitä siellä tehdään.
Niin virkamiehet kuin meidän kansanedustajat ovat olleet
hyvin aktiivisia ja esittäneet istunnoissa ja valiokunnissa
hyviä asioita. Kiitos myös omasta puolestani hyvästä yhteistyöstä kaikkien
kanssa.
Olemme myös päättäneet seurata
tarkemmin suosituksia päätösten osalta.
Tämäkin on erittäin hyvä asia.
Voimme näin kansallisella tasolla viedä asioita
paremmin ja tehokkaammin eteenpäin. Pohjoismaisessa neuvostossa
emme suoraan tietenkään tee lakeja, joten voimme
antaa suosituksia maiden parlamenteille ja sitten valvoa, että niitä myös
toteutetaan. Tämä on hyvä asia.
Arvoisa puhemies! Ministereitä olemme saaneet kiitettävästi
valtuuskunnan kokouksiin, mikä on myös hyvä asia.
On tärkeää kuulla yhteistyöministerin
ja kyseisen asian avainministerin näkemyksiä,
mihin pohjoismaisessa yhteistyössä voimme edetä.
Tästä hyvänä esimerkkinä on
muun muassa ministeri Tuomiojan ja ministeri Haglundin kuulemiset
liittyen ulko- ja turvallisuuspolitiikkayhteistyöhön.
Yksi painopiste olikin Pohjoismaiden ulko- ja turvallisuuspoliittinen
yhteistyö. Tästä aiheesta olemme käyneet
lukuisia keskusteluja valiokunnissa ja istunnoissa sekä laatineet
julkilausumia. Ukrainan kriisiä käsittelimme myös
vakavasti ja pohdimme näkemyksiä Pohjoismaiden
osalta. Mielenkiintoista keskustelua on käyty myös
siitä, miten paljon voimme yhdessä tehdä kriisitilanteessa
Pohjoismaiden tasolla, mitä EU-tasolla. Mielestäni
EU:ssa tarvittaisiinkin oma pohjoismainen neuvosto tai foorumi.
Suomen valtuuskunnan työvaliokunta vieraili myös
arktisella alueella ja kuuli niistä mahtavista mahdollisuuksista,
joita voisimme suomalaisina olla edistämässä.
Meitä suomalaisia oikein pyydettiin, että tulkaa
tänne sen asiaosaamisen ja taidon kanssa, joita teillä on.
Nyt arktinen alue onkin noussut kovasti keskiöön
niin tutkimuspoliittisesti kuin teknologian ratkaisujen ja elinkeinopolitiikan
alalla. Arktinen alue on Suomelle suuri mahdollisuus.
Arvoisa puhemies! Koen hyvin antoisiksi keskustelut Pohjoismaiden
yhteisistä asioista. Meillä on paljon yhteistä historiassa,
luonnossa, kulttuurissa, ja ymmärrämme toisiamme
helposti. Mielenkiintoisia aihealueita myös lainsäädännön
harmonisoimiseksi on olemassa. Tästä esimerkkinä muun
muassa Puolustusvoimien koulutus- ja harjoitusyhteistyö.
Itse olen saanut toimia koulutussektorilla myös Pohjoismaiden
neuvostossa. Kulttuuri- ja koulutusvaliokunnalla on ollut lukuisia
aloitteita käsiteltävänä, ja
kaikilla näillä on haettu syvempää koulutusyhteistyön
tiivistämistä. Viimeisimpänä sovimme
muun muassa Pohjoismaiden yhteisestä koulupäivästä,
jolloin jokaisessa maassa puhuisimme ihmisoikeuksista, demokratiasta
ja kansalaisuudesta lapsen näkökulmasta.
Arvoisa puhemies! Viittomakieli on ollut minulle henkilökohtaisesti
tärkeimpiä eteenpäinvietäviä asioita
Pohjoismaiden neuvostossa. Varmasti jokaisessa istunnossa olen nostanut
esille sen kummallisuuden, ettei Tanska ole vielä tunnustanut
viittomakieltä viralliseksi vähemmistökieleksi.
Esitin asiaa kehitettäväksi kulttuuri- ja koulutusvaliokunnassa
ja ilokseni saimme aikaan päätöksen budjettivarauksesta,
jolla mahdollistetaan viittomakielen verkoston vuosittainen fyysinen
kokous. Yleiskokous suositti näin meneteltävän,
suositus numero 19 eli yksi, jota minä aion hyvin tarkasti
nyt seurata. Näissä kokouksissa on hyvä paikka
painostaa muun muassa Tanskaa hoitamaan oma, kansallinen viittomakieliasiansa
kuntoon.
Eli paljon hyviä, tärkeitä ja merkittäviä asioita ja
hyvää yhteistyötä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! On todella mukava kuulla nykyisen Pohjoismaiden
neuvoston jäsenten innostuksesta, ja kehuja näin
viidettä kautta eduskunnassa olevalta niille, jotka ovat
kirjoittaneet tämän raportin. Raportti on poikkeuksellisen
tiivis ja helposti lähestyttävä, ja siellä on
ilahduttavasti hyvinkin arkisia asioita.
Mutta varsinaisesti pyysin puheenvuoron edustaja Sasin mielenkiintoisen
puheen jälkeen, koska oma kokemukseni ensimmäiseltä vaalikaudelta
vuodelta 95 oli se, että kun Suomi oli juuri liittynyt
Euroopan unioniin, niin oli tämmöinen kummallinen
oppi. Se oli kai osittain aika kotoperäinen suomalaisten
uusien EU-jäsenyydestä ylpeänä olevien
oppi, että missään tapauksessa pohjoismaisilla
areenoilla ei liittouduta eikä puhuta EU-asioita, että meidän
täytyy koko ajan todistaa muille EU-maille, että tämmöistä pohjoismaista
klikkiä ei ole ja että koskaan ei muodosteta tämmöistä aitoa
pohjoismaista sisäpiiriä EU-asioissa.
Muistan, että tuohon aikaan se mielestäni
kyllä jossain määrin rapautti tai turhautti
pohjoismaisia kokoontumisiakin, kun oli tämmöinen ajatus
siitä, että täällä ei
sitten yhdessä puhuta EU-asioita, vaikka tosiasiassa sekä jäsenmaiden osalta,
eli Ruotsin, Tanskan ja Suomen osalta, että myös
sitten EU:n ulkopuolisten mutta yhteisellä kauppa-alueella
olevien Norjan ja Islannin osalta vielä enemmän
oli tarvetta puhua niistä asioista, joihin nämä maat
kuitenkin sitten yhteisen kauppa-alueen kautta olivat sitoutuneet,
eri direktiiveistä. Semmoinen tietty turhautuminen, tyhjäkäynnin
tunnelma, mikä silloin vaalikaudella 95—99 oli,
on selvästikin poistunut, ja kun edustaja Sasi muisteli
sitä ja vielä vanhempaa aikaa, jolloin meillä suhteemme
silloiseen Neuvostoliittoon ja tämä suomalainen
rähmälläänolokulttuuri tekivät
todellakin kotoperäisistä syistä sen,
että Suomi ajoi sitä, että pohjoismaisilla
foorumeilla ei puhuta ulkopolitiikkaa, niin tämä tabu on
nyt selvästikin poistunut. Kansalaisten tuki selvästi
tälle pohjoismaiselle ulkopoliittiselle puheelle ja myös
tiiviimmälle yhteistyölle on ollut jo pitkään,
ja se, että se nyt näin hyvin näkyy,
on hienoa. Koska en usko, että se, mitä edustaja
Sasi täällä toivoi, että me
kaikki olisimme aika piankin Nato-jäseniä, Emu-jäseniä,
EU-jäseniä, tosiasiassa tulee kovin nopeasti toteutumaan,
niin toivoisin ja olisi tärkeätä, että me
siitä huolimatta tämän toisenkin kiellon
yksiselitteisesti poistaisimme henkisenäkin kieltona ja
pohjoismaisilla foorumeilla puhuttaisiin valmisteilla olevista EU-asioista.
Siitä on meille hyötyä, ja turha pelko
siitä, mitä ne muut sanovat, on aika lakaista pois.
Kerron teille lopuksi vain yhden esimerkin viime vaalikaudelta,
kun olin oikeusministeri. Me jouduimme Pohjoismaissa Ruotsin ja
Suomen oikeusministerit hartiavoimin tekemään
komission kanssa töitä semmoisessa arkisessa asiassa,
joka Pohjoismaiden kesken on toiminut yli 20 vuotta, että jos
elatusapuja pitää periä toisesta Pohjoismaasta,
kun ihmiset ovat menneet yli rajojen naimisiin ja sitten eronneet
taikka siis lapsia joka tapauksessa on elätettävänä yli,
niin pohjoismaisella sopimuksella suomalaisen kunnan sosiaaliviranomainen
soittaa suoraan toisen Pohjoismaan sosiaaliviranomaisille ja asia
hoidetaan sen siliän tien. EU viimeinkin sai aikaan erittäin vaikean
mutta kuitenkin jollain tavalla toimivan EU-sopimuksen tästä asiasta,
että esimerkiksi Ranskasta voidaan ottaa yhteyttä Romaniaan, Italiasta
Espanjaan ja niin edelleen, mutta se teki sen niin monimutkaisen,
hankalan, byrokraattisen yhteyshenkilö- ja leimojen maailman
kautta, että se olisi tosiasiassa tuhonnut olemassa olevan hienon
pohjoismaisen järjestelmän. Vasta aivan loppusuoralla
me yhdessä Ruotsin oikeusministerin kanssa saimme komission
ja muutaman jäsenmaankin ymmärtämään,
että Pohjoismaissa tämänkaltaiset asiat
soitetaan suoraan puhelimella tai laitetaan sähköpostilla
eikä siihen tarvita leimoja, yhteyshenkilöitä,
puolen vuoden tai vuoden odotusta.
Kerron tämän sen takia, että tämänkaltaisia asioita
tulee eri ministerineuvostoissa esiin jatkuvasti, ja olisi hyvä,
että Pohjoismaiden neuvostossa voidaan näistä asioista
yhdessä sopia taktiikka, neuvottelutavoitteet ja edistää pohjoismaista
yhteistyötä myös EU-asioissa.
Arto Pirttilahti /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Brax antoi hyvän kuvan tästä Pohjoismaiden
yhteistyön kehittymisestä. Meillä ei
todellakaan ole paljon hävittävää,
jos me teemme tiiviimpää yhteistyötä,
esimerkiksi tällä hetkellä ympäristöregulaatioiden, metsäpolitiikan,
matkailun tai liikkumisen ja ilmastoasioitten osalta, ja haemme
juurikin proaktiivisempaa otetta tuonne komission suuntaan.
Ehkä niiden EU-neuvottelujen jälkeen Ruotsi ja Suomi olivat vähän tämmöistä kissa
ja
hiiri -leikkiä varsinkin maatalouspolitiikassa,
ja niistä saaduista eduista ja, sanotaan, kaupoista, mitä EU:n
kanssa tehtiin, oli varmaan jäänyt jälkeen tämmöinen.
Taisi olla ensimmäinen kerta nyt tämän
kauden aikana, kun meidän maatalousministeri Koskinen sai
sitten maatalouskomissaarin ja myös Ruotsin maatalousministerin
pohjoiseen yhdelle ja samalle tilalle neuvottelemaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne erityisesti kiittämään
edustajakollegoita Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnassa
siitä aktiivisuudesta, mitä siellä on
saanut nähdä, kun sitä Pohjoismaiden
neuvoston työskentelyä on uusittu. Erityisesti
valiokuntakollegat Heikkilä tarkastusvaliokunnassa ja Pirttilahti
elinkeinovaliokunnassa ovat osoittautuneet varsin kelvoiksi tekijöiksi.
Pirttilahdella älysähköverkko oli hyvin
perusteltu ja energiaraportti monessa paikassa kiitelty.
Mutta, arvoisa puhemies, tulin kertomaan myös tästä rikkidirektiivikehityksestä Pohjoismaiden
neuvostossa. Pohjoismaiden neuvoston elinkeinovaliokunta päätti
erityisesti Suomen edustajien pyynnöstä, että perustetaan
vuoden 2013 keväällä yhteispohjoismainen
rikkidirektiivityöryhmä, jossa itse toimin Suomen
edustajana.
Työryhmä toimi aktiivisesti ja kokoontui neljä kertaa
ja tutustui kauppamerenkulkuun, voisi sanoa, kaikkien osapuolten
näkökulmasta. Työryhmä sai aikaan
hyvinkin merkittäviä suosituksia Pohjoismaiden
hallituksille. Mutta erityisesti haluan tässä yhteydessä lukea
toiseksi viimeisen, joka sanoo näin, että Pohjoismaiden
hallitukset "pyrkivät EU:ssa, IMOssa ja muissa olennaisissa
kansainvälisissä yhteyksissä siihen,
että Itämerellä, Kattegatissa ja Pohjanmerellä sekä Pohjois-Amerikan
rannikolla voimassa olevat rikkipäästösäännöt
tulisivat mahdollisimman pian voimaan myös muilla merialueilla". — Kiitos.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Puhe konkreettisesta lähialueyhteistyöstä Venäjän
suuntaan on ainakin Suomen osalta sillä lailla tyhjän
päällä, että ei ole pitkäkään
aika siitä, kun se konkreettisin työkalu eli lähialueyhteistyövarat
siivottiin kokonaan pois, ja se on ollut kyllä menetys.
Lähialueyhteistyövarojen kautta on pystytty lähtemään
mukaan ja kylkeyttämään se raha myöskin
EU:n ohjelmaperusteiseen yhteistyöhön idän
suuntaan.
Toinen asia: Rajaesteet tuntuvat olevan ikuisuuskysymys, ja
niitä tahtoo syntyä enemmän kuin ehditään
poistaa. Esimerkiksi Suomen ja Norjan välillä rajatyöntekijöitten
veroratkaisut ovat hyvin ongelmallisia, ja ne johtavat ennen pitkää siihen,
että suomalaiset työntekijät miettivät
ihan oikeasti, onko viisaampaa muuttaa kokonaan Norjaan kuin maksaa
monen prosenttiyksikön verran enemmän veroa Suomessa.
No, pohjoismaisesta tiivistyvästä ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta voidaan olla monta mieltä,
mutta kannattaa kyllä olla varovainen ja pohtia asiaa tarkkaan,
kun muistaa sen, kuinka tiivis yhteistyö Ruotsilla ja ruotsalaisilla yrityksillä on
esimerkiksi tietoliikenteen vakoilussa USA:n sotilastiedustelun
kanssa, ja siitä on aivan kiistattomia näyttöjä.
Kannattaa myös muistaa se, mikä tuli ilmi
Wikileaks-vuodoissa. Siellähän USA:n Norjan-asioitten
hoitaja keskusteluissa toi ilmi sen, kuinka helppoa ja näppärää on
viedä Ruotsi ja Suomi tiivistyvän pohjoismaisen
yhteistyön kautta ja Norjan avulla lähemmäksi
sotilasliitto Natoa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Anssi Joutsenlahti.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun puolitoista vuotta sitten aloitin tässä talossa ja
ilokseni huomasin olevani varajäsen Pohjoismaiden neuvostossa
ja mietin, että mitähän se Pohjoismaiden
neuvosto tänä päivänä oikein
on ja tekee, niin pääsin sitten perehtymään
ja olen ollut useammassa istunnossa mukana. Täällä esille
tulleet asiat ovat hyvin totta. Meidän valtuuskuntamme
on mielestäni ollut hyvin aktiivinen ja uudistushaluinen.
Suomi on halunnut viedä tätä uudistusta
eteenpäin. Varsinkin itseäni hämmästytti
edustaja Braxin äsken esille ottama asia, josta selkeästi
näkyy, millä tavalla Pohjoismaiden neuvosto ja
Euroopan unioni tekevät yhteistyötä.
Mielestäni se on aika ohutta, ja siinä mielessä on
hyvin kannatettavaa tämän näkökulman
eteenpäinvieminen.
Sitten toinen asia, jota hämmästelin, oli
tämä eduskunnan suhde Pohjoismaiden neuvostoon, koska
loppujen lopuksi tämä kertomuksen käsittely
on melkein ainoita tilaisuuksia, joissa käymme tätä pohjoismaista
keskustelua. Siinä mielessä on hyvä edustaja
Pirttilahden esille ottama asia, kun tämä nyt
menee ulkoasiainvaliokuntaan mietinnölle: todella toivomus
siitä, että muutkin valiokunnat käsittelisivät,
koska olen huomannut, että valiokunnissa ei ole Pohjoismaiden
neuvoston asioita käsiteltävänä,
koska ne ovat näitä että-lauseita ja
niin edespäin. Toivoisin, että saataisiin aikaan
enemmän tiivistyvää yhteistyötä ja
todellisia päätöksiä eivätkä ne
kestäisi näin kauan, niin kuin edustaja Pirttilahti
kuvasi.
Ilokseni myös huomasin, että on paljon asioita,
jotka ovat edenneet, ja erityisesti tämä rajaestetyö,
jollaista en muuten aikaisemmin edes tiennyt olevan. Se ei tälle
tavalliselle kansalaiselle oikeastaan näyttäydy
selkeästi, ja siinä mielessä tämä tiedottaminen
ja puhuminen ja tässäkin talossa aktiivisempi
keskustelu julkisesti varmasti toisivat kuntalaisten ja kansalaisten
pöytään näitä asioita,
mitä hyötyä todellakin tästä yhteistyöstä on. — Kiitos.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kyllä tänä keväänä Islannissa
järjestetyssä Pohjoismaiden neuvoston kokouksessa
neuvosto otti aika reippaasti ulkopoliittista kantaa. Muistellaan
nyt, mikä oli tilanne Ukrainassa huhtikuun alussa. Sieltä Pohjoismaiden
neuvosto otti todella kovan kannan, joka sai myöskin sitten
aika huomattavaa julkisuutta. Siinä mielessä on
ollut rohkeutta sitten astua joittenkin rajojen yli.
Pohjoismaiden neuvoston työ on ollut aikanaan Suomen
kannalta erittäin tärkeätä,
aivan niin kuin täällä edustaja Brax
muun muassa totesi. Nyt on kuitenkin käynyt niin, että maailma sen
ympärillä on muuttunut ja erittäin paljon. Vaikka
Pohjoismaiden neuvostokin on yrittänyt uudistaa toimintatapojaan,
niin väistämättä aika ja asiat
tuppaavat menemään sen ohi. Sen myötä kun
Euroopan unionin jäseneksi liityttiin, ollaan eurossa ja
muutenkin tämä maailman meno, tämä globalisaatio,
on näyttänyt luonteensa sillä tavalla,
että ei täällä eduskunnassa,
aivan niin kuin edustaja Urpalainen totesi, ole Pohjoismaiden neuvostoon
liittyviä asioita oikeastaan kuin toimintakertomus. Tämän
pitäisi kyllä soittaa kelloja ja herätellä meitä edelleen
uudistamaan Pohjoismaiden neuvoston työtä. Kun
aikanaan tämä on ollut Suomen kannalta erittäin
tärkeätä, niin koen, että tänä päivänä Pohjoismaiden
neuvoston työ on enää tärkeätä.
Tämän mielestäni tulisi näkyä myöskin
tässä hinta—laatu-suhteessa. Kannatan
lämpimästi pohjoismaista yhteistyötä mutta
nuukana miehenä olen sitä mieltä, että sitä pitäisi
voida harjoittaa huomattavasti nykyistä halvemmalla.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaitten neuvoston toiminnan ja niiden asioitten,
jotka ovat siinä keskeisiä, käsittely eduskunnassa
voisi olla kyllä tiiviimpää ja perinpohjaisempaa.
Jos ajatellaan juuri näitä rajaesteitä,
jotka ovat hyvin konkreettisia kysymyksiä, ja kun lähtökohta
kuitenkin on, että työvoiman pitäisi
päästä liikkumaan paitsi Pohjoismaissa myös
Euroopan unionin alueella ilman keinotekoisia hallinnollisia esteitä,
niin valitettavasti monen työntekijän ja perheen
kohdalla nämä ongelmat ovat todella merkittäviä taloudellisessa mitassakin.
Ja jos ajatellaan sosiaaliturvaan liittyviä kysymyksiä,
niin kyllähän sille, että tämä Pohjoismaitten
neuvoston toiminta käsiteltäisiin esimerkiksi
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa perinpohjaisemmin, samaten kuin
työmarkkinakysymykset työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa, on perusteet olemassa. Esimerkiksi työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa käsitellään
kyllä sellainen yksittäinen asia kuin Nord-koulutus,
mutta se ei riitä.
Mitä tähän Ukraina-kysymykseen tulee,
niin voi olla, että rohkeutta on, mutta onko viisautta? Suomihan
tekee tätä menoa itsestään osapuolen semmoisessa
kiistassa, missä se ei ole osapuoli, ja ennen pitkää huomaamme,
että Suomella ei ole enää minkäänlaista
kahdenvälistä yhteydenpitoa eikä kahdenvälistä politiikkaa
suhteessa Venäjään, jos me olemme milloin
Pohjoismaitten neuvoston tai Euroopan unionin kelkassa niin, että meillä ei
ole edes jätetty sitä tilaa omalle harkinnalle.
Keskustelu päättyi.