3) Eduskunnan tilintarkastajien tilintarkastuskertomus eduskunnan
tilinpäätöksestä, toimintakertomuksesta
ja kirjanpidosta sekä hallinnosta vuodelta 2013
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sopinee, että esittelen kaikki
kolme kertomusta ja niihin liittyvät ponnet samassa yhteydessä.
Eduskunnan tarkastusvaliokunta on käsitellyt sekä eduskunnan
tilintarkastajien tilintarkastuskertomuksen Ulkopoliittisen instituutin
tilinpäätöksestä, toimintakertomuksesta
ja kirjanpidosta sekä hallinnosta vuodelta 13 että samaisen
kertomuksen Valtiontalouden tarkastusvirastosta sekä sitten
itse eduskunnan toiminnasta. Näiden kaikkien kolmen osalta
meillä on hyviä uutisia. Esitämme eduskunnan
hyväksyttäväksi kaikkien kolmen osalta
ponnen, että eduskunnalla ei ole huomautettavaa kertomuksen
johdosta. Tämä siis kolmeen kertaan.
Ennen tätä havaintoa kaikissa kolmessa mietinnössä toteamme,
että eduskunnan tilintarkastajien lausunnon mukaan tilinpäätös
ja toimintakertomus antavat Suomessa voimassa olevien tilinpäätöksen
ja toimintakertomuksen laatimista koskevien säännösten
mukaisesti oikeat ja riittävät tiedot eduskunnan
toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta — tämä siis
myös Ulkopoliittisen instituutin ja Valtiontalouden tarkastusviraston
osalta — ja että toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen
tiedot ovat ristiriidattomia.
Arvoisa puhemies! Eduskunnan tilintarkastuskertomuksen yhteydessä valiokunta
kävi läpi talon sisäisen uuden toiminnon,
jonka syntymiseen tarkastusvaliokunta on hyvin keskeisesti vaikuttanut,
nimittäin sisäisen tarkastuksen, toimintavuoden,
ja havaitsimme jälleen kerran, ja näin olen ymmärtänyt,
että myös laajemmin eduskunnassa on havaittu,
että se, että talossa on uudelleen organisoitu
sisäinen tarkastus, on meille kaikille mutta myös
Suomelle, isänmaalle, kansalaisille, tärkeä seikka.
Tältä osin katsoimme myös, mitä sisäinen
tarkastaja aikoo ensi vuonna tarkastaa, ja totesimme sekä tämän
vuoden että ensi vuoden näillä näkymin
valittavat painopisteet oikeiksi.
Tässä yhteydessä asiantuntijakuulemisissa nousivat
esiin kanslian arvot, jotka on hienosti eduskunnassa nimenomaisesti
auki sanottu: hyvä palvelu, avoimuus, vuorovaikutus ja
oikeudenmukaisuus. Näiden arvojen näkökulmasta
asiantuntijakuulemisissa ei kuitenkaan noussut esiin yhtään
hyväksyttävää perustetta sille,
että meillä eduskunnassa työskentelevät
avustajat vielä jossain määrin saavat
huonompaa kohtelua. Heitä kohdellaan perusteettomasti huonommin
eräissä symbolitason mutta tosiasiassa myös
arkea vaikeuttavissa asioissa kuin meitä kaikkia muita
tässä talossa — yhtä lailla
eri syistä laillisesti, joko kansalta saadulla valtakirjalla
tai sitten erilaisissa työ- ja virkasuhteissa — olevia
ihmisiä. Pidämme tätä tilannetta
perusteettomana ja sanomme sen olevan ongelma. Niin kuin tässä sisäisen tarkastuksen
syntymisessä, jota tarkastusvaliokunta aikoinaan ajoi,
luotan siihen, että tältäkin osin viestimme
tulee kuulluksi rakentavassa hengessä.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Aivan kuten edellisessä asiassa todettiin,
harvoin puhutaan Pohjoismaiden neuvoston asioista enää eduskunnassa.
Eduskunnassa käydään myös erittäin
harvoin julkista keskustelua eduskunnan omista toimintatavoista
ja talon asioista. Niistä puhutaan, mutta ihan jossain
muualla kuin julkisuudessa. Tässä mielessä haluan
tämän tilaisuuden käyttää hyväkseni.
Ensinnäkin talon asiathan ovat, jos katsotaan ikään
kuin suuria linjoja, pääsääntöisesti
hyvin. Asiat ovat hallinnassa, ja kaikki on siltä osin
kunnossa. Eräs mielenkiintoinen tunnuslukukin oli eduskunnan
toimintakertomuksessa. Tämän meidän demokratiamme
hinta on noin 20 euroa per asukas vuodessa. Tällaisen demokratian
perään taistelevat ihmiset henkensä kaupalla
eri puolilla maailmaa, niin että meidän pitäisi
joskus tämäkin huomata, millä hinnalla
demokratia pyörii ja mitenkä upea tämä järjestelmä kaiken
kaikkiaan on.
Meidän eduskuntamme on hyvin ihmisvaltainen, työvoimavaltainen
työpaikka, ja se nostaa silloin keskiöön
henkilöstöpolitiikan tärkeyden. Se on
painopistealue, ja on toivottavaa, että siinä onnistutaan
ei vain yleisesti vaan kaikissa työyksiköissä.
Tässä saattaa olla jonkun verran eroavaisuuksia
riippuen työnjohdosta, porukasta, työtehtävistä,
mistä milloinkin. Täällä on
kovin erilaisia työolosuhteita. Tämän
onnistuneen henkilöstöpolitiikan vaikeusastetta
mielestäni nostaa muun muassa se, että täällä on
suuri joukko alansa huippuasiantuntijoita, ja huippuasiantuntijoitten
osalta se ei ole kaikkein yksinkertaisin asia, miten heitä johdetaan
tai miten he johtavat muita, koska he ovat niin voimakkaasti asiaansa sitoutuneet.
Sen lisäksi täällä on henkilöstöllä äärettömän
monenlaisia töitä ihan kiinteistönhoidosta
perustuslain tuntemukseen ja mihin muuhun tahansa, tietojenhallintaan,
turvallisuuteen ja vaikka mihin. Siksi jokainen pienikin oire, joka organisaation
sisältä kuuluu, kannattaa ottaa vakavasti, koska
kyse on joukkuehengestä.
Tarkastusvaliokunta on kiinnittänyt huomiota avustajien
asemaan, aivan niin kuin puheenjohtajamme Brax täällä äsken
totesi. Tämä on erikoinen asia sikäli,
että vaikka tämä järjestelmä on ollut
useamman vuoden jo voimassa — olin jo silloin siinä valiokunnassa,
kun tämä mahdollistettiin puolipäivätoimisesti — niin
tämä järjestelmä on jotenkin
syntynyt onnettomien tähtien alla. Tämä on
ollut ei-toivottu lapsi koko ajan, tämän hallinto
ei kelvannut ryhmätoimistoille, talon oma hallinto otti
sen pitkin hampain vastaan väkisin, kun poliittiset ryhmät
niin päättivät, ja edustajat itse eivät
halunneet ryhtyä avustajiensa työnantajiksi. Tämä vähän
heijastuu ehkä siihen, että avustajat ovat täällä suuri
henkilöstöryhmä mutta he ovat vähän
toisen kerroksen väkeä. Tämä voi
johtua monista eri seikoista, mutta minun mielestäni Suomen
paras työpaikka on eduskunta, tämä on
linjannäyttäjä, tämä toimii
myöskin esimerkkinä. Sen vuoksi meillä ei
voi olla muuta, kuin että meillä on henkilöstöä ja
sitten meillä on kansanedustajia. Henkilöstöä sitten
pitää kohdella oikeudenmukaisesti, tasapuolisesti. Ymmärrän,
että virka- ja työehtosopimuksissa on sitten niitä normeja,
joilla syntyy muun muassa erilaisia palkkauseroja, mutta yleisten
asioiden pitäisi olla kaikilla samoja.
Käytännössä myös
on kaikkein useimmin niin, että eivät avustajat
niinkään pientä palkkaansa valita, kun
heiltä kysyy, mutta he valittavat, että heidän
etätyöolosuhteensa ovat retuperällä.
He voisivat säästää rahaa, kun
he voisivat toimia etänä, mutta kun esimerkiksi
heidän tietokonekuvionsa eivät toimi, niin sitten
ei tule kuin paha mieli ja työt eivät suju. Tähän
toivon, että voimakkaasti panostettaisiin, että he
ovat tasavertaisia työkavereita meille itse kullekin ja
että heidän työolosuhteensa ovat sellaisia,
että myöskin tämä paljon puhuttu
tuottavuus myös heidän osaltaan olisi silloin
maksimaalista luokkaa.
Muilta osin suuret kiitokset talon johdolle ja koko henkilökunnalle.
Niissä työpaikoissa, missä minä olen
ollut aikaisemmin, ja niitä on kymmenkunta, en minä näin
hyvällä työpaikalla ole koskaan saanut
olla kuin Suomen eduskunnassa saan olla. Henkilökohtaisesti
olen äärettömän kiitollinen.
Taitaa olla niin, että ensi vuonna tähän
aikaan en ole enää kiittelemässä henkilökuntaa,
kun minä en ole seuraavissa vaaleissa ehdolla, niin että tämä oli
viimeinen satsi tätä sarjaa, mutta aina olen saanut
täältä henkilöstöltä hyvää palvelua
ja haluan heitä siitä kiittää.
Tämän vertaista työpaikkaa minulla ei
ole aikaisemmin ollut.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minulla ei tietenkään
ole yhtä pitkää kokemusta täältä eduskunnasta
kuin kahdella edellä mainitulla, mutta työelämästä kylläkin.
Aika monen yhtiön toimitusjohtajana ja omistajana viime
kädessä olen ollut päättämässä niistä periaatteista, millä yhtiö ylläpitää henkilöstöpolitiikkaa,
palkitsee ihmisiä, rekrytoi ja joissain tapauksissa päästää heidät
vaativampiin tehtäviinkin.
Kun tänne tulin, niin täytyy myöntää,
että missään en ole saanut yhtä hyvää tukea,
palvelua kuin täällä, en edes viiden
tai kuuden tähden hotellissakaan. Täällä osataan
lukea jo etätyönä, mitä edustaja
tarvitsee, ja tämä palvelu on kyllä poikkeuksellisen
laajaa ja kattavaa. Siinä katsannossa kovin omituista on
se, että se lähin tuki, joka tässä käytännön
työssä on saatavilla, on oma avustaja. Kyllä edelliset
sukupolvet ovat olleet taitavia ja tehokkaita, jos ovat ilman avustajaa selviytyneet.
He ehkä ovat olleet kapeampialaisia, tai sitten ei yhtä montaa
valiokuntaa ole ollut vahdittavana tai seurattavana tai muita asioita päälle
kaatumassa.
Joskus joku kokeneempi on sanonut minulle, että yhtiön
työehtosopimukset pitää voida panna kaikkien
nähtäville, jos sellainen tilanne tulee, eikä siinä tilanteessa
saa sitten hävetä. Kaiken pitäisi siinä mielessä olla
oikeudenmukaisesti ratkaistu, tasapuolisesti suhteessa siihen, mitä itse kukin
samassa asemassa oleva saa samoilla edellytyksillä. Se,
että työntekijän kanssa ei tehdä työehtosopimusta,
on sitten jo toinen juttu. Kaikilla toimialoilla ei sellaisia ole.
Uudet toimialat monesti ovat sellaisia, että siellä ei
ole. Siellä vain noudatetaan lakia ja tavallisesti vakiintuneita
käytäntöjä.
Yksi tällainen tavallisesti vakiintunut käytäntö on
se, että työn vaativuus arvioidaan, jotta organisaation
sisällä kaikki saavat suhteessa tehtävänsä vaativuuteen
ja suoriutumiseensa oikeudenmukaista palkkaa. Sen jälkeen
sitten tietysti, väärin tai oikein, alennettua
palkkaa ei voida käytännössä antaa,
mutta virheet ylöspäin on helpompi korjata. Jos
tässä talossa, kuten olen ymmärtänyt,
esimerkiksi tietyt työtehtävät, jotka minun
arvioni mukaan ovat vähemmän vaativia kuin avustajien,
ovat paremmin palkattuja, niin tällainen jännite
syntyy. Kyllä siinä Väinö Linnan
Tuntemattoman sotilaan Koskelan käytöksessä on
jotain sellaista, joka on suomalaisen johtamiskulttuurin kannalta
ihan keskeistä: ollaan yhdessä, tehdään
yhdessä ja tuetaan toinen toisiamme.
Toki saattaa olla, että tämä avustajien
palkkausjärjestelmä ei ole paras mahdollinen.
Jotkut tarvitsevat kansanedustajan työssä vaativamman avustajan:
on enemmän valiokuntia tai muita tehtäviä.
Olen joskus miettinyt, olisiko se kokonaispalkkaus, joka sisältäisi
edustajalle oikeuden palkata kokonaissummalla avustajan, sopivan
tasoisen, sopivan taitavan, tietyt asiat hallitsevan, kuten nyt
Euroopan unionissa on käytäntö, nykyistä parempi
malli. Voisi olla, mutta tämä nykyinen järjestelmä on
minun mielestäni eettisesti vähintäänkin
arveluttava, kun työnantaja on ilmeisen hidas ymmärtämään,
että työn vaativuus tehtäväluokittelun
osalta olisi syytä käynnistää. Enkä nyt
pidä sinänsä huonona sitä, että palkkaustakin
voitaisiin keskimäärin nostaa, koska hyvä palkkaus
johtaa ennen pitkää siihen, että tänne
saadaan korkeatasoista avustajakuntaa.
Vaikkei kansanedustaja sinänsä pysty yksinään
paljon vaikuttamaan, niin ryhmänä kyllä. Valiokunnissa
ja muussa oleva osaamisen taso heijastuu mietintöjen kautta
ennen pitkää myös valtioneuvoston kannanottoihin,
ja siinä mielessä tuntuu, että olisikohan
nyt jälleen kerran vähän lyhytnäköisesti
ajateltu, että muutaman euron säästö on
tämän kansakunnan kilpailukyvyn kannalta aivan
ratkaiseva tekijä.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarinen totesi, että tämä on
Suomen paras työpaikka, ja olen itse äärimmäisen
samaa mieltä, mutta tässä työpaikassa
on pieni tahra, joka tässä meidän mietinnössämme
tulee hyvin esille.
Kun puolitoista vuotta sitten aloitin kansanedustajana ja sain
pikapikaperehdytyksen tähän työhön
ja tietenkin siihen sisältyi talokierros ja avustajani
kanssa sitten teimme tätä kierrosta ja menimme
saunaosastolle, niin koin ensimmäisen hämmennyksen
suoraan sanottuna. Oli nimittäin väärä päivä,
että olisimme yhdessä päässeet,
että hän olisi päässyt minulle
esittelemään saunan pukutiloja ja tiloja, koska
hänellä oli lupa mennä sinne vain maanantaina,
jolloin ei ole istuntopäivä. Olin hieman hämmentynyt,
sillä olen tottunut oikeudenmukaiseen ja tasavertaiseen
ihmisten kohteluun Suomen parhaimmassa työpaikassa.
Tämä on tämä tahra monelta
osin, ja se herättää paljon tunteita
avustajien joukossa. Täällä on käytetty
hyviä puheenvuoroja tästä tilanteesta,
ja minäkin luotan, aivan niin kuin valiokuntamme puheenjohtaja,
edustaja Brax, että kansliatoimikunta varmasti tämän
asian viisaasti korjaa, jotta tämä tahra poistuu,
sillä kyllähän avustaja on edustajalle
työpari. Hän on työpari, äärimmäisen tärkeä työpari.
Maailma on vuosikymmenten aikana muuttunut, ja tiedon määrä on
valtava. On todella monta asiaa, joita täytyy selvittää,
tutkia, etsiä tietoa, ja edustajan pitää myös
ehtiä omien äänestäjiensä,
oman alueen ihmisten kanssa käymään vuoropuhelua
sähköpostilla, puhelimitse, hallitsemaan kalenteria,
etsimään tietoa ja tekemään
työnsä hyvin. Mielestäni avustajani on
todennut hyvin, että hänen tehtävänsä on
auttaa minua, että teen työni mahdollisimman hyvin.
Siinä punnitaan juuri se ammattitaito, ja sen myötä tässä talossa
todella osataan auttaa. Voi sanoa, että tässä talossa
meitä edustajia kohdellaan kuin kukkaa kämmenellä monessakin
asiassa, sillä tämä on täynnä ammattilaisia,
aivan huippuammattilaisia, ja avustajat kuuluvat siihen joukkoon.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän hyvin itsekin,
mitä edustaja Urpalainen äsken puhui. Itsellänikin
kesti kauan ennen kuin löysin, silloin kun tähän
taloon uutena edustajana kolme vuotta sitten tulin, missä ovat
saunat ja muut, mutta sitten löytyi. Tuolla lisärakennuksen
puolella on toinen sauna, sinne pääsevät sekä avustajat
että myös edustajat, siellä pääsee yhdessä avustajan
kanssa pesemään ne tahrat pois.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Myllykoskea hävettää.
Olen ollut ennen kansanedustajaksi tuloani Metallityöväen Liiton
toimitsijana ja sitä ennen kymmenen vuotta pääluottamusmiehenä.
Tämä on minulle henkilökohtaisesti erittäin
hankalaa, ja kaiken kaikkiaan avustajien alisteinen asema tässä talossa
on asia, minkä pitäisi herättää jokaisen
kansanedustajan. Kyllä meidän on uskallettava
puhua tasa-arvoisemman työyhteisön puolesta ilman
sitä pelkoa, että kohtaamme äänestäjien
vihan. Ei minua ainakaan hävetä sanoa sitä,
että avustajallani on hänen vaativaan työtehtäväänsä nähden
liian pieni palkka. Ja jos se vie minulta ääniä,
niin minä ne sitten menetän, mutta kannan siitä kyllä kokonaisvastuun.
Näin ei saa jatkua. Tämän eduskunnan
aikana pitää saada palkkausjärjestelmäuudistus
aikaiseksi, joka toteuttaa oikeudenmukaista palkkausta.
Kielitaidottomalle Myllykoskelle on erityisen tärkeää,
että hänellä on avustaja, jolla on kielitaitoa.
Hän ei ole minun toimistosihteerini. Hän on asiantuntija,
joka oman koulutuspohjansa vuoksi pystyy auttamaan minua kansanedustajan
työssä selviytymään paljon paremmin
kuin itse siihen kykenisin ilman avustajaa. Valintakriteereissä olen
jo korostanut sitä, että hän täydentää niitä ominaisuuksia,
joita minä tässä työssä tarvitsen ja
joihinka omat voimavarani eivät riitä. Hän
on enemmän kuin toimistosihteeri.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tuo saunakysymys tietysti on semmoinen, että jos laajennetaan
sitä yhteiskuntaan, niin Suomessahan yleensä perheessä puolisot
käyvät saunassa, mutta eihän tuonne eduskunnan
saunaan saa puolisoaankaan tuoda kylpemään, niin
että siinä mielessä se nyt ei niin hirveätä ole,
jos ei avustajan kanssa saa mennä saunaan. Monesti tietysti,
jos on naisavustaja edustajalla, tulee helposti kysymyksiä julkisuudessa
ja enemmän miinusta kuin siitä nykykäytännöstä.
Tuo Myllykosken esille nostama avustajan palkkauskysymys: Hän
toi esille myöskin sen, että jos avustajilla on
koulutusta ja kielitaitoa, niin pitäisi olla palkkaus sen
mukaan. Tämä eduskuntahan on sikäli poikkeuksellinen
paikka, että ei täällä kansanedustajaltakaan
vaadita mitään koulutusta eikä myöskään
makseta yhtään mitään koulutuksen
mukaan. Itsekin olin 25 vuotta yliopistolla töissä ja
totuin siellä kyllä tämmöiseen
suhteellisen eriarvoiseen yhteiskuntaan, mikä täälläkin
on, että kyllä siellä professori oli
professorin palkalla ja oli suurempi työhuone ja sitten
opiskelijat ja tutkimusavustajat olivat ikkunattomissa työhuoneissa
ja pienemmissä tiloissa ja painoivat pitkää päivää pienellä palkalla.
Ei siellä ollut tulkkia eikä kielenkääntäjää. Kyllä siellä sai
englanninkieliset julkaisutkin kirjoittaa ihan omalla kielitaidollaan
ja opetella sitä, jos ei osannut. Sitä on paha
verrata kovin laajasti. Kyllä siinä varmasti epäkohtia
on, mutta kyllä täällä ehkä nyt
pikkusen ylireagoidaan niihin epäkohtiin.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Heikkilä, toivottavasti
sitä kulttuuria ei tänne tuoda eikä sillä puolusteta
tätä epäoikeudenmukaisuutta, mitä tässä talossa
harjoitetaan. Nämä ovat onneksi kaksi eri maailmaa.
Meillä ei ole myöskään sairaaloiden
byrokratiaa täällä. Täällä työtoverit keskenään,
ilman onko valiokunnan puheenjohtaja tai istuva ministeri, ovat
hyvin tasa-arvoisia. Siinä mielessä huonolla esimerkillä ei
kannata perustella huonoja käytäntöjä.
On miesten saunat ja naisten saunat: eivät täällä kaiketi
kansanedustajatkaan käy keskenään saunassa
siinä mielessä kuin Heikkilä antoi tuossa
esimerkissään luvan mielikuvituksen laukata. Toki
vapaamielisyyttä, mutta sitä ei tässä haeta,
vaan tasa-arvoisuutta.
Anu Urpalainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen hieman hämmentynyt. Onko niin,
että perussuomalaisten mielestä eduskunnan ei
tule näyttää esimerkkiä oikeudenmukaisessa
ja avoimessa ja tasavertaisessa työyhteisössä?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten siirrytään puhujalistaan.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Silloin tällöin kyselen avustajilta,
kun heidän kanssaan käytävillä kulkee
tai istuu samassa kahvipöydässä, esimerkiksi,
miten he tulevat toimeen Helsingissä. Kuka asuu kimppakämpässä,
kuka omaistensa, tuttaviensa luona. Olen ymmärtänyt,
että Helsingissä on äärettömän
korkea vuokrataso. Useimmat heistä sanovat, että yksin
ei pystyisi Helsingissä sillä palkalla asumaan
vaan täytyy keksiä joku muu ratkaisu. — Tämä siihen
palkkaukseen.
Ettei tämä menisi ihan saunankäyttökeskusteluksi,
niin se on nyanssi. Se ei ole oleellinen asia. Se on yksi signaali,
joka vain kertoo siitä, mitenkä suhtaudutaan.
Kysymys on esimerkiksi siitä, että kun avustaja
kulkee talossa ja edustaa edustajaansa ja pyytää palveluja,
niin hänellä pitäisi olla edustajan naamari
päässä, niin saisi parempaa palvelua.
Joillakin tiskeillä asenteet, ilmeet ja suhtautuminen muuttuvat,
kun vain avustaja on hoitamassa edustajan asioita.
Kansanedustajan avustaja on verrattavissa ministerin erityisavustajaan,
mikä taas näkyy niin, että kaikki lobbarit
ja kaikki, jotka tuntevat, miten yhteiskunta toimii, kumartavat
aika syvään ministerin erityisavustajan edessä,
koska he tietävät, että kyseessä on
tärkeä henkilö. Nämä ovat hyvin
lähellä toinen toisiaan noin työtehtäviltään,
ja kuitenkin suhtautumistapa on joskus turhan nuiva. Tämä kertoo
jotakin siitä, että meillä on korjaamisen
varaa asenteissamme. Tämä saunakeskustelu on jonkinlainen
mittari: siinä halpa mittari mittaa suurta, tärkeätä asiaa.
Mutta asiasta ihan kolmanteen. Kun on kysymys eduskunnan hallinnosta,
niin toivoisin, että eduskunta liittyisi niitten työnantajien
joukkoon, jotka jo ovat siirtyneet savuttomaan työpaikkaan.
Mielestäni Suomen eduskunnan olisi pitänyt olla
ensimmäinen työpaikka, joka siirtyy savuttomaksi.
Mutta vielä ehditään kohtalaisen hyvin
linjan ja esimerkin näyttäjäksi, kun
vain tähän ryhdytään. Tälläkin
on työterveydellisiä merkityksiä ja vaikka
mitä, joten tämä ei ole ollenkaan huono
tapa, ja ihminen kestää työpäivän mitan
ilman tupakkaa. Finnair testaa sitä joka päivä lennoilla
Helsingistä Bangkokiin. Lento kestää yli
kymmenen tuntia, ja ihmiset ovat tupakoimatta.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Myllykoski aloitti hienosti
ja valiokunnan keskustelusta tutulla tavalla kertomalla, että häntä hävettää.
Se tunne tuli esiin asiantuntijakuulemisissa aika monella meistä,
ja nyt puhun enemmänkin omissa nimissäni kuin
valiokunnan puheenjohtajana.
Se, saako käyttää saunaa, ei olisi
niin suuri kysymys, jos ei se rinnastuisi semmoiseen tilanteeseen,
että saako istua tietylle penkille tai pitääkö mennä bussin
takaosaan. Se symboli ja ajatus siitä, että meillä tässä talossa
on joukko ihmisiä, jotka on palkattu tänne laillisesti,
mutta me haluamme pienillä yksityiskohdilla osoittaa, että he ovat
jotenkin alempiarvoisia, on väärin, ja siitä syntyy
ainakin minulle se sama häpeän tunne, minkä edustaja
Myllykoski täällä hyvin kuvasi.
Näissä tiloissa ei ole ahtautta. Sinne mahtuvat kaikki
muutkin talon työntekijät, eivät siis
pelkästään kansanedustajat vaan kaikki
sekä korkeasti että matalasti koulutetut tämän
talon lähes tuhat työntekijää.
Sitten me yhtäkkiä poimimme 200 ja jotenkin koemme
ylemmyyttä tai tarvetta sanoa, että juuri nämä ihmiset
eivät saa istua tällä penkillä,
ei kun tarkoitan: pestä itseään tällä suihkulla,
vaan heidän on mentävä toisenlaisiin suihkuihin.
Siinä ei ole semmoista julkisuutta kestävää,
normaalia hyvän käytöksen traditiota, mikä tässä talossa
pitäisi olla.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa puhemies! Sellaiset organisaatiot, joissa työnantaja
on ainut maassa, esimerkkinä mainittakoon nyt vaikka armeija,
usein seurakuntajärjestelmät, miksei yliopistotkin — kaikkiin
näihin sisältyy se, että työnantajalla
on lähes kaikki työtehtävät
sillä toimialalla vaikutuspiirissään — ovat
yleensä hitaampia mukautumaan sellaiseen asiantuntijaorganisaatioon,
jollaisena pidän eduskuntaa ja ennen kaikkea kansanedustajia
yhdessä avustajien kanssa, he joutuvat ottamaan kantaa
uusiin asioihin. Silloin kyllä nämä erilaiset
työtutkimukset viittaavat siihen, että tasa-arvoinen,
ihmisarvoa kunnioittava työskentelytapa yhdessä johtaa myös
parempiin tuloksiin kuin selkeän hierarkkinen malli.
Ikävä kyllä suomalainen koulujärjestelmä tukee
tätä hierarkkista mallia. Mutta työelämä monilta
osin joutuu sitten oikomaan, ja omassa elämässäni
olen tottunut siihen ja oman talouteni kannalta havainnut paremmaksi
sen, että vaikka olen ollut omistaja ja toimitusjohtaja
ja kaikki ovat tienneet, että viime kädessä tuo
päättää, jos haluaa, kaikista
asioista, niin kannattaa olla hyvissä väleissä ja
kunnioittaa muita. Sellaista ihmistä ei ole tullut vielä vastaan,
joka ei tietäisi jotain enemmän kuin minä ja
jota minun ei kannattaisi hyödyntää,
jos se on jotenkin vain sovellettavissa.
Mutta tämä kahden kerroksen kohtelu — tekisi
mieli sanoa, että täällä on
yksi kerros vielä välissä — ei
ole tälle eduskunnan arvovallalle oikein eduksi.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tuossa edustaja Urpalainen totesi, että tahdon olla
jotenkin esteenä sille, että eduskunta olisi edelläkävijä.
En sitä varsinaisesti tarkoittanut, mutta tietysti jos
verrataan muuhun suomalaiseen yhteiskuntaan, niin jos avustajien
palkkoja korotetaan, samalla täytyy sitten myöskin
ruveta katsomaan, että on ehkä koulutuksellista
tai muuta osaamista sitten vastaavasti kuin tuolla muussa yhteiskunnassa,
ettei pelkästään sillä, että nyt on
eduskunnassa töissä, tienaa enemmän.
Tai tietystihän voi olla, että sekin on ansio,
että on täällä töissä,
ja pitää olla korkeampi palkkataso.
Mutta en vastusta sitä. Vertasin vain siihen, mikä on
tuolla yliopistoissa ja virastoissa ja muualla tämä normaali
käytäntö. Ei kai ole kovin hyväksyttävää,
jos eduskunta hirveästi poikkeaa suomalaisesta yhteiskunnasta.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Palkkaukseen liittyen on pakko vielä todeta,
että kysymys on siitä, että pitää tehdä isolla kädellä kartoitus.
Meillä on eritasoisia avustajia täällä,
meillä on eritasoisia tehtäviä tekeviä avustajia
täällä, mutta aivan varmasti löytyy
joku kultainen keskitie siinä, minkälaisia tehtäviä kukin kansanedustaja
avustajalleen antaa ja minkälainen tehtäväkenttä on.
Se on palkkauksen perusta.
Sen jälkeen tulee se koulutuksellinen osaaminen, ja
olisi varmasti hyvä, että meillä olisi
joku järjestelmä, jolla pystyttäisiin
kyvykkyydestä ja ehkäpä työtehtävien
onnistumisesta ehkä aktiivisemmin vielä palkitsemaan.
Olen aivan varma, että se olisi tälle Suomen eduskunnalle
lisävoimavara, jos meillä olisi joku sellainen
pätevyyden arviointi sen peruspalkan päälle.
Se edellyttää jokaiselta kansanedustajalta myös
sitten vastuullisuutta ja vastuun kantamista, että siinä ei
tapahdu semmoista, mikä on inhimillisesti helpompaa kahden
ihmisen välillä, että "no, olkoon nyt
tämä kaikkein korkein mahdollinen", vaan kyllä meillä pitää olla
järjestelmä, joka huolehtii oikeudenmukaisesti,
että jokainen saa ansionsa mukaan. Mutta tällä hetkellä ei.
Vallan ulkoiset merkit hallitsevat yhteiskunnassa vielä kyllä normaalissakin
työelämässä: on erivärisiä työtakkeja,
oletko ylempi esimies vai oletko toimihenkilö, ja niin
edelleen.
Toki täytyy sanoa, että Yhdysvalloissa vuodesta
1972, ensi kuussa tulee vuosipäivä täyteen, eriväriset
ihmiset ovat saaneet mennä avioon. Toivotaan, että me
täällä emme törmää tämän saunomisen
kanssa samanlaiseen ongelmaan.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ei tämä ongelma mitenkään
ratkaisematon ole. Monissa työyhteisöissä,
varsinkin julkisella sektorilla, joissa on esimerkiksi opettajia
paljon, kyllä on sitten arvioitu eri aineiden vaativuustaso,
tuntimäärät ja palkitaan vielä lisäansiosta,
oli se kielitaitoa, jotain musiikin hallintaa tai vastaavaa. Ihan
sama pisteytys ja selvitys voidaan täälläkin tehdä,
ei täällä tarvitse näitä asioita
keksiä uudestaan. Se, mikä täällä pitää vain
hyväksyä, on, että työnantajan
tulee käsitellä työvoimaansa oikeudenmukaisesti
ja sen arvoa kunnioittaen myös siten, että työtehtävistä suoriutuminen
ja se vaativuus, joka niihin sisältyy, heijastuu saman
talon muissa tehtävissä oleviin vastaavalla oikeudenmukaisella
tavalla.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Edustaja Heikkilälle näistä yliopiston
työhuoneista ja vähän sitten tämän
talon työhuoneista: Jos me kateellisella silmällä katsoisimme,
niin vielä tänä iltana meidän
talon johtavien viranhaltijoitten huonekaluja kannettaisiin tuonne
meidän huoneisiin ja edustajat ottaisivat sitten vähän
tilavammat huoneet käyttöönsä,
jos sitä sillä mitataan. Kun pääsin
näihin tehtäviin ammattikoulun talousjohtajan
virasta, missä minulla oli sihteeri ja minulla oli sellainen
työhuone, että kolme neljä ihmistä mahtui
neuvottelemaan siinä työhuoneessa, niin oli aika
sokeeraavaa tulla tuonne alakertaan, hädin tuskin sinne
mahtui sisään. Jos oli tenniskassi mukana, joutui
miettimään, miten siellä pääsee
kääntymään, ettei riko peiliä:
noin 12 neliötä, muistaakseni 6 hyötyneliötä tai
jotain tämmöistä.
Jos eduskunta itse ei pidä toimintaedellytyksistään
huolta, koskee se virkamiehiä, avustajia tai sitten edustajia,
niin älkää kuvitelko, että se arvostus,
kunnioitus ja työolosuhteitten paraneminen tulisi tuolta
ulkoisesta maailmasta, että sieltä tulisi painetta,
että täällä on nyt säkki
ovessa, että on kovin vaatimattoman näköistä,
vaan kyllä meidän itse kunkin pitää suhtautua
omaa työtä arvostaen niihin tehtäviin,
ihan sama, mikä meillä tehtävänä on
tässä talossa. Olen pannut merkille, että täällä on
esimerkiksi virkamieskunnassa henkilöitä, joilla
on tällaista tervettä ammattiylpeyttä,
että he arvostavat omaa työtään,
ja heidät on aina kiva kohdata.
Ei tarvitse olla kovin iso firma, niin siellä alkaa
olla johtajilla sihteereitä. Julkisessa hallinnossa, seurakunnilla,
valtiolla, kunnilla — siellä on sihteereitä.
Minä olen kokenut avustajani pitkälti sihteeriapuna
ja verrannut tosiaan kuntien keskijohtoon ja muuhun vastaavaan,
että työolosuhteiden pitäisi olla mahdollisimman
hyvät. Kun avustajat joskus sanovat, että he pyytävät, että edustaja
soittaa johonkin pyytääkseen jotain palvelua,
koska heitä palvellaan huonommin kuin edustajaa, niin tämä on
se hälyttävä viesti, johon toivoisi korjausta.
Tietysti eniten se näkyy tässä talossa,
kun yhteydet ovat täällä ihan päivittäisiä.
Tämä ei ole yleinen ilmiö, mutta jossain päin
tämmöistä pientä oireilua on.
Keskustelu päättyi.