7) Laki perusopetuslain 3 §:n muuttamisesta
Vesa-Matti Saarakkala /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Otan tässä aluksi
lainauksen perustuslakivaliokunnan mietinnöstä tältä vuodelta:
"Perustuslain 11 §:n 2 momentilla on merkitystä myös
kouluissa järjestettävien tilaisuuksien kannalta.
Perustuslakivaliokunta on perusopetuslain ja lukiolain muutosehdotuksia
arvioidessaan käsitellyt lakeihin ehdotettuja säännöksiä uskonnon
harjoittamiseen osallistumisesta kouluissa ja tähän
liittyvästä tiedottamisesta. Ehdotettujen säännösten
soveltamisala oli tarkoitettu kattamaan koulun toiminnan kaikki
uskonnolliset tilaisuudet, kuten uskonnolliset päivänavaukset, jumalanpalvelukset
sekä muut uskonnon harjoittamiseksi katsottavat tilaisuudet
ja toimitukset, joita saatetaan järjestää niin
koulun yhteisessä toiminnassa kuin eri oppiaineiden yhteydessä. Valiokunta
katsoi tuolloin, että huolimatta liitynnästä perustuslain
11 §:n 2 momenttiin oli sääntelyä soveliaampaa
luonnehtia menettelytapasääntelyksi eikä sitä siten
ollut tarpeen sisällyttää lakiin. Valiokunta
päätyi poistamaan kyseiset säännösehdotukset.
Mietinnön yksityiskohtaisissa perusteluissa valiokunta
kuitenkin erikseen tähdensi, että esityksen tarkoituksena
ei säännösten poistosta huolimatta ollut
muuttaa käytäntöjä erilaisten
koulun perinteeseen kuuluvien tilaisuuksien, kuten lukukauden päättäjäisten,
osalta. Tällaiset juhlatraditiot olivat valiokunnan mukaan
osa suomalaista kulttuuria, eikä niitä esimerkiksi
niihin mahdollisesti sisältyvän yksittäisen
virren laulamisen johdosta voida uskonnollisen suvaitsevaisuuden
nimissä pitää uskonnon harjoittamiseksi
katsottavina tilaisuuksina."
Tässä oli siis lainauksia sekä perustuslakivaliokunnan
mietinnöstä tältä keväältä että viittauksia
perustuslakivaliokunnan mietintöön syksyltä 2002.
Näin on siis alun alkaen linjattu, että perusopetuslaissa
ei ole mainintaa näistä kristillisistä traditioista
mutta on kuitenkin ajateltu, että ne voivat säilyä ja
näin ollen ilman tätä mainintaa lain
tasolla.
Mutta sitten, arvoisa herra puhemies, olen kuitenkin huomannut,
että koulumaailman puolella meillä on oppilaitoksia,
joissa ei enää esimerkiksi varsinaisia joulujuhlia
järjestetä juuri tästä uskonnollisesta
suvaitsevaisuudesta johtuen. Tällainen ilmiö on
lähtenyt kai liikkeelle täältä Etelä-Suomesta
ja on sitten edennyt erityisesti suuriin keskuksiin, ja aivan riippumatta
siitä, ovatko maahanmuuttajat halunneet, että joulujuhlia
järjestetään tai ei järjestetä,
ainakin heitä on käytetty hyväksi siinä kehityksessä,
jossa on vaadittu esimerkiksi uskonnottomien toimesta sitten luopumista
näistä kulttuurikristillisistä traditioista koulun
toiminnan yhteydessä.
Tästä huolestuneena, arvoisa herra puhemies, tein
joulukuussa 2013 kirjallisen kysymyksen, jossa tiedustelin opetusministeri
Krista Kiurulta, olisiko syytä, koska on aikoinaan poistettu
tai jätetty laittamatta sinne perusopetuslakiin mainintaa
näistä joulujuhlista tai muista vastaavista kulttuurikristillisistä traditioista
koulun toiminnan yhteydessä, ne sisällyttää sinne
nyt uudestaan. Ministeri vastasi, että tähän
ei ole tarvetta ja että tämä asia on
kaikille selvä, että ne kuuluvat sinne koulujen
toimintoihin.
No, sitten siitä muutama kuukausi eteenpäin apulaisoikeuskansleri
Puumalainen on 24.3.2014 antamassaan päätöksessä katsonut,
että sekä positiivisen että negatiivisen
uskonnonvapauden kannalta ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
oikeuskäytäntö huomioon ottaen kouluissa tehtäviä julkisen
vallan neutraalisuuden ja uskonnonvapauden yhteensovittamiseen tähtääviä järjestelyitä
perustellumpaa
olisi se, että kouluissa ei lainkaan järjestettäisi
opettajien tai muun koulun henkilökunnan taikka seurakunnan
työntekijän johtamia tilaisuuksia, joissa on tietyn
vakaumuksen mukaista sisältöä. Apulaisoikeuskanslerin
näkemyksen mukaan kouluissa nykyisessä muodossaan
järjestettävät uskonnolliset tilaisuudet
ovat ongelmallisia julkisen vallan neutraalisuuden sekä yhdenvertaisuuden
edistämisvelvoitteiden näkökulmasta.
Tämän ratkaisun jälkeen totesin,
että tämä ministerin antama vastaus sinänsä ei
riitä turvaamaan sitä olemassa olevaa tilannetta,
että koulut halutessaan voivat järjestää näitä kulttuurikristillisiä juhlia
ja aamunavauksia, kunhan tiedottavat niistä esimerkiksi
huoltajille ja tietenkin oppilaille ajoissa, että jokainen
voi niistä jäädä pois, mikäli
katsoo ne oman vakaumuksensa vastaisiksi. Tämä tilanne
tuli siis ylimmän laillisuusvalvojan toimesta kyseenalaistetuksi,
ja seurasi valtava epätietoisuus, mitenkä esimerkiksi
peruskouluissa nyt lähdetään valmistautumaan
sitten kevätjuhlien viettoon, mitä sisältöä niissä voi
olla. Tietenkin tämän kuumimman keskustelun jälkeen oikeuskansleri
ilmoitti, että hän ei ole ollut kieltämässä esimerkiksi
suvivirren laulamista. Tämähän on toki
totta, että näinhän oikeuskansleri toki
toimi, että ei sitä kieltänyt, mutta
jätti kyllä mainitsematta näissä julkisissa
ulostuloissa, että hän kyllä kielsi kaiken
muun sisällön, ja se oli kyllä todella
järkyttävä ratkaisuesitys tähän
tilanteeseen.
Siksi jätin lakialoitteen, jonka ovat perussuomalaisten
ryhmästä kaikki kynnelle kyenneet ja paikalla
olleet varmasti allekirjoittaneet, ja lisäksi on yksi muusta
ryhmästä oleva allekirjoittaja.
Suomella on kansakuntana lähes tuhatvuotinen kristillinen
historia. Kristinuskon kautta maahamme välittyneet kulttuuriarvot,
tapanormit ja yleiset moraalikäsitykset ovat vaikuttaneet
ratkaisevalla tavalla maamme kansallisen identiteetin ja elämänmuodon
muovautumiseen. Pitkälti tämän tosiasian
vuoksi peruskouluissamme on kymmeniä vuosia uskonnonopetuksen ohella
myös tietoisesti sisällytetty kulttuurikristillisiä elementtejä muun
muassa koulujen aamunavauksiin sekä joulu- ja kevätjuhliin.
Viimeisten parin vuosikymmenen aikana tapahtuneet yhteiskunnalliset
muutokset ovat kuitenkin asettaneet Suomen uskonnollisen profiilin
säilymisen tulevaisuudessakin evankelisluterilaisena vaakalaudalle.
Lisääntyneen ei-kristittyjen yksilöiden
maahanmuuton, radikaalien vapaa-ajattelijoiden painostuksen kiihtymisen
sekä yhteiskunnan yleisen sekularisoitumisen vuoksi maamme
kristityn enemmistön oikeus vaalia kulttuurikristillistä identiteettiään
on tullut vakavalla tavalla uhatuksi.
Kulttuurikristillisen identiteettimme merkitystä suomalaiselle
elämänmuodolle ei voida millään
muotoa vähätellä. Hyvinvointivaltiomme
sekä kansallinen yhteisöllisyytemme ammentavat
voimaansa hyvin paljon kristillisyydestä. Suomalaisten
lainsäätäjien olisi siis pyrittävä toiminnassaan
vahvistamaan maamme kulttuurikristillisyyttä ja pidättäydyttävä murentamasta sen
perusteita muun muassa uskonnonvapauteen vetoamalla.
Jokaisella yksilöllä on loukkaamaton oikeus maamme
perustuslain 11 §:n nojalla olla osallistumatta
omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. Kuitenkin yhtäläinen
absoluuttinen oikeus on myös taattava niille henkilöille, jotka
haluavat tunnustaa ja harjoittaa kristillistä uskontoaan
sekä ilmaista näin omantunnonvapauttaan. Eräät
merkittävät tahot ovat kuitenkin monikulttuurisuusideologisessa
perustuslain tulkinnassaan laiminlyöneet maamme evankelisluterilaisen
enemmistön oikeutta omaan kristilliseen identiteettiin.
Perustuslakivaliokunnan 2002 tekemä mietintö on
toiminut pitkään juridisena ohjenuorana maamme
kouluille niiden juhlatraditioiden järjestämisessä,
joihin liittyy kulttuurikristillisiä elementtejä.
Kyseisen mietinnön mukaan koulujen juhlatraditiot ovat
osa suomalaista kulttuuria eikä niitä voida pitää suvaitsevaisuuden
nimissä uskonnon harjoittamiseksi katsottavina tilaisuuksina
yksittäisen virren laulamisen johdosta.
Tätä Suomen ylimmän perustuslakia
ja muita lakeja tulkitsevan elimen kantaa tuki eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen
viime vuoden elokuussa antama ratkaisu, diaarinumero 2488/4/13, koskien
koulujen kevätjuhlien suvivirsikäytäntöä.
Apulaisoikeusasiamies ei katsonut ratkaisussaan aiheelliseksi puuttua
suvivirren asemaan osana suomalaisia kevätjuhlaperinteitä,
sillä virttä ei hänen mielestään
voinut pitää sisällöltään korostetusti
uskonnollisena, jolloin se olisi loukannut yksilön perustuslaillisia
oikeuksia olla osallistumatta omantuntonsa vastaisesti uskonnon
harjoittamiseen. Kyseisessä ratkaisussa apulaisoikeusasiamies
huomautti lisäksi ottaneensa ratkaisussaan huomioon sen,
että "suvivirsi on vahvasti suomalaiseen traditioon vakiintunut
ja perinteinen osa koulujen kevätjuhlia".
Arvoisa herra puhemies! Apulaisoikeuskansleri päätyi
tässä tuoreessa päätöksessään,
diaarinumero OKV/230/1/2013, erilaisiin
johtopäätöksiin perustuslakivaliokunnan
vuoden 2002 mietintöön sekä apulaisoikeusasiamiehen
viime-elokuiseen ratkaisuun nähden koskien kouluissa harjoitettavia
kristillisiä traditioita. Apulaisoikeuskansleri ratkaisussaan
perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussäännökseen
ja 22 §:ään, perusoikeuksien
turvaamisvelvoitteeseen, yleiseen monikulttuurisuustrendiin ja Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen kantoihin vedoten otti korostetun kriittisen
kannan kouluissa harjoitettaviin tapahtumiin, jotka sisältävät
kulttuurikristillisiä elementtejä. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ei
kuitenkaan ole tehnyt mandaattinsa sisällä koskaan
sellaista ennakkopäätöstä, joka
kehottaisi Euroopan ihmisoikeussopimuksen ratifioineita maita kitkemään
kouluistaan kaikki kulttuurikristilliset aspektit, mitä oikeuskansleri
ei vastauksessaan tuo esille.
Apulaisoikeuskansleri kokee uskonnollisiin vähemmistöihin
kuuluvien yksilöiden sekä uskonnottomien kärsivän
negatiivisen ja positiivisen uskonnonvapauden kannalta niin paljon tietyn
vakaumuksen ohjaamista koulujen ylläpitämistä tapahtumista,
että niiden järjestäminen pitäisi
hänen mielestään lopettaa. Apulaisoikeuskansleri
erityisesti korostaa ratkaisussaan moniarvoisuuden, suvaitsevaisuuden
ja avarakatseisuuden roolia demokraattisen yhteiskunnan tunnusmerkkeinä,
joita eivät tue kouluissamme hänen mukaansa esiintyvät
kulttuurikristilliset elementit.
Apulaisoikeuskanslerin ratkaisussa huomio kiinnittyy myös
siihen, että hänen mielestään enemmistön
näkemykset eivät saa demokratiassa aina voittaa.
Tästä apulaisoikeuskanslerin väittämästä herää kuitenkin
kysymys, että jos demokraattinen enemmistö ei
saa Suomessa määrittää täällä noudatettavia
kulttuurillisia normeja ja arvoja, niin mihin suomalainen kansanvalta
tulevaisuudessa sitten perustuisi. Tietoisesti julkisen vallan taholta
ylikorostetut suvaitsevaisuus- ja moniarvoisuusideologiat ovat yhteiskuntamme
arvoperustoiksi liian hataria sekä erilaisten erityisryhmien
mielivaltaan pahimmassa tapauksessa johtavia. Epämääräinen
suvaitsevaisuus- ja moniarvoisuusideologia voi lisäksi
tasoittaa tietä kohti täydellisen arvoneutraalia
yhteiskuntaa, jossa maassamme asuvat henkilöt eivät
jaa minkäänlaisia yhteisiä ihmisten välisiin
kanssakäymisiin liittyviä pelisääntöjä.
Arvoisa puhemies! Väestödemografisia tunnusmerkkejä sekä maamme
kulttuurista identiteettiä objektiivisin kriteerein tarkastellen
Suomi ei ole monikulttuurinen valtio. Monikulttuurisuutta ei myöskään
ole kirjattu Suomen valtiosääntöön.
Suomen on syytä jatkossa turvata yhteisöllisyyden
ja suomalaisen elämänmuodon säilyminen
myös siltä osin, että peruskoulussamme
oppilaille välitetään kulttuurikristillisiä elementtejä loukkaamatta
jokaisen koululaisen oikeutta olla uskossa tai uskonnoton. Vähemmistöuskontokuntiin
tai uskonnottomiin ryhmiin kuuluville yksilöille on syytä myös
jatkossa myöntää oikeus poistua niistä opetustapahtumista, joissa
maamme evankelisluterilaiseen enemmistöön kuuluville
henkilöille järjestetään peruskoulussa
kristillisiä elementtejä sisältäviä aamunavauksia
tai koulu- ja kevätjuhlia. Perusopetuslain oppilaan tervettä kasvua
ja kehitystä koskevaa 3 §:ää olisi
näin täydennettävä siten, että kulttuurikristillisten
koulutapahtumien merkitys tunnustetaan kyseisen pykälän
tavoitteiden toteutumisessa.
Edellä olevan perusteella ehdotan, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki perusopetuslain 3 §:n muuttamisesta. Eduskunnan
päätöksen mukaisesti muutetaan perusopetuslain
(628/1998) 1 luvun 3 §:n 2 momentti,
sellaisena kuin se on laissa 477/2003, seuraavasti: 1 luku.
Lain soveltamisala ja tavoitteet. 3 § Opetuksen
järjestämisen perusteet. Opetus järjestetään
oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti ja siten,
että se edistää oppilaiden tervettä kasvua
ja kehitystä. Opetuksen tueksi peruskouluissa on niiden
järjestämissä tapahtumissa otettava tarpeellisella
tavalla huomioon suomalaiseen kulttuuriperintöön
kuuluvien kulttuurikristillisten traditioiden vaaliminen. Tämä laki
tulee voimaan 1. tammikuuta 2015.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen koko poliittisen urani ajan pyrkinyt
vaalimaan valistuneesta liberalismista kumpuavia arvoja ja maailmankatsomusta.
Tämän nojalla jokaisella ihmisellä on
vapaassa ja demokraattisessa Suomessa oikeus muodostaa omat yhteiskunnalliset
ja moraaliset käsityksensä. Samaan aikaan henkilökohtaisten
uskomusten ja tapojen harjoittaminen ei saa kuitenkaan vaarantaa
Suomen kansallista identiteettiä eikä väestön
enemmistön tahtoa vaalia omia kulttuurisia juuriaan.
Lisääntyvä kansainvälisyys,
massamaahanmuutto sekä sen mukanaan tuoma haitallinen monikulttuurisuuskehitys
ovat tehneet isojen kaupunkien useista koululaitoksista sosiaalisten konfliktien
kasvualustoja. Tällöin ongelmien keskiössä ovat
olleet toistuvasti muslimitaustaisten yksilöiden sekä heitä tukevien
monikulttuuriviranomaisten vaatimukset kitkeä kouluista
kevät- ja joulujuhlien kaltaiset traditiot, jotka ammentavat
sisältönsä suomalaisesta kulttuuriperimästä.
Vaikka kyseisissä tapahtumissa saattaisi olla kristillisyydestä kumpuavia
elementtejä, ei niitä voida pitää uskonnon
harjoittamisena perustuslakivaliokunnan tuoreen lausuman perusteella.
Pikemminkin kyse on tiettyjen kulttuurikristillisten riittien välittämisestä tuleville
sukupolville. Perinteiden vaaliminen tulee nähdä osana
sukupolvien välistä jatkumoa, josta elävä suomalaisuus
saa voimansa. Emme saa antaa tämän perusrakenteen
murtua hetkellisten mielijohteiden ja lyhytnäköisten
monikulttuuristen kokeilujen vuoksi.
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Saarakkalan perusopetuslain
3 §:ää koskeva täydennyslakiesitys
on tervetullut aloite suomalaisen kulttuurin säilymisen
puolesta. Kuten edustajakollega Saarakkala lakialoitteessaan toteaa,
Suomi ei väestödemografisia tunnusmerkkejä ja
maamme kansallista identiteettiä tarkastelemalla ole monikulttuurinen
valtio.
Tällä salilla on nyt mahdollisuus tehdä perustavanlaatuinen
yhteiskunnallinen käännös hyväksymällä tämä käsittelyssä oleva
lakialoite, jonka myötä Suomen säilyminen
suomalaiskansallisena valtiona tulevaisuudessa olisi turvattu.
Arvoisa herra puhemies! Totean loppuun, että kannatan
lämpimästi tätä edustaja Saarakkalan tekemää lakialoitetta.
James Hirvisaari /m11:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkalan lakialoite on varsin
kannatettava. Taustoitan hieman omaa kantaani, miksi. Nimittäin
ihmeelliseksi on mennyt tämä maailmanmeno — ja
kannattaa malttaa kuunnella loppuun.
Apulaisoikeuskansleri, vähemmistövaltuutettu,
Valtakunnansyyttäjänvirasto: kaikki aivan kuutamolla.
Apulaisoikeuskansleri virsien kimpussa. Ei ole vaikea arvata,
mikä on syynä moiselle hyökkäykselle.
Motiivi on aivan selkeästi poliittinen. Tapaus on niin
räikeä, että hämmästelen
sitä julkeutta, millä se on esitetty. Toisaalta
meillähän voi laukoa ihan mitä vain,
kunhan kohteena on kristinusko.
Vähemmistövaltuutettu näyttää suorastaan suosivan
etnistä rikollisuutta, kun ei muka saisi puuttua mihinkään,
mikä koskee esimerkiksi maahanmuuttajaväestöä.
Vain hänen kuolleen ruumiinsa yli kävellen se
kai olisi mahdollista, niin ylimieliseksi ja mielivaltaiseksi se
on mennyt. Ei saisi rikollisiakaan potkia pois maasta. Mihinkä me
semmoista valtuutettua tarvitsemme? Olisi syytä hänenkin
keskittyä olennaiseen, mutta kun sopiva on valittu tehtävään
pätevän asemesta, niin siinä on tulos
eli pelkkää poliittista sekoilua ja mielipuolisuutta.
Valtakunnansyyttäjänvirasto puolestaan pyrkii
tukkimaan kansalaisten ja jopa poliitikkojen turvat, jos kritiikin
kohteena on maahanmuuttopolitiikka ja sen tuomat ongelmat. Onneksi
tukkiminen tulee jäämään yritykseksi,
sillä mikäli suomalaista sisua tunnen, tämä umpirasistinen kansahan
ei kuvia kumartele. Suomalaiset rasistit, eli ihan tavalliset oikeudentuntoiset
ihmiset ja kunnon kansalaiset, eivät näet katso
maailmaa ruusunpunaisten linssien läpi, vaan tuntevat aitoa
huolta maan ja kansan turvallisuudesta ja tulevaisuudesta. Tässä kohden
lienee syytä huomauttaa, että leimaamalla tavallisia
ihmisiä rasisteiksi on käsite vesittynyt ja siitä on
tullut ihan neutraali sana. Poliittinen leimakirves on iskenyt kiveen.
Toinen, mitä Valtakunnansyyttäjänvirasto huomassaan
hellii, on suuri maailmanuskonto nimeltä islam, jonka nimissä tehdään — jonka
nimissä tehdään — jatkuvasti
hirveitä ihmisoikeusloukkauksia. Tuorein uutisointi kertoo
sudanilaisesta naisesta, joka on sikäläisessä oikeudessa tuomittu
hirtettäväksi, ja syynä on mikäpä muu kuin
islamista luopuminen. Teloitus tapahtuu sitten, kun nainen on ensin
synnyttänyt, sillä hän on nyt raskaana.
Sellaista silmitöntä pahuuttako muka ei saisi
arvostella?
Arvoisa puhemies! Minä haluan tuoda suhteellisuudentajua
tähän keskusteluun ja yleisilmapiiriin myöskin
Suomessa. Mitä sanotte: uskonnosta luopumisesta kuolemantuomio?
Minäpä kerron, mitä ajattelen sellaisesta
uskonnosta, jossa niin toimitaan. Sellainen ei ansaitse osakseen
mitään muuta kuin kritiikkiä, arvostelua, pilkkaa,
herjaa, parjausta, rienausta, paheksumista, ankaran tuomion sadattelun
säestyksellä ja kansainvälisen yhteisön
tiukan puuttumisen. En keksi yhtään syytä,
miksi moisen barbarismin haukkumista aivan lyttyyn pitäisi
jotenkin kainostella. Ainakin minä haukun. Vai onko arvostelu
olevinaan uskonrauhan rikkomista? Ja kittiä kanssa, se
voisi olla sitä vain ja ainoastaan läpeensä kieroutuneen
sielun mielestä.
Mistähän kaikki tämmöinen
viranomaishulluus on lähtöisin? Ei ainakaan kansan
mielipiteistä tai oikeustajusta. Tämä haisee
niin paljon, että minun on aivan pakko päätellä,
että järjestelmää onkin jo hyvin
pitkään ihan tahallaan mädätetty.
Nyt pitäisi vielä löytää oikeat
sanat ilmaista mahdollisimman osuvasti. Tässä oli
edellä kaksi hyvää puheenvuoroa.
Meillä eräät tahot selvästi
halveksivat, eivätkä sitä edes mitenkään
peittele vaan avoimesti halveksivat, omaa suomalaista kristillistä kulttuuriamme
haluten samalla alistua kaikenlaisen vierauden edessä.
Asialla on suvaitsevaistoksi itsensä mieltävä,
monikulttuurisuutta palvova poliittinen klikki tai eliitti, mutta
minäpä sanon, että sellaiset suvaitsevaiset
eivät todellakaan ole niin hyviä ihmisiä kuin
itse kuvittelevat, semmoinen suvaitsevaisuus kun tuntuu olevan hyvin
tarkoin valikoivaa.
Arvoisa puhemies! Pidän todellakin tärkeänä, että kulttuurikristillisyyttä ja
kristillisiä arvoja vaalitaan ja ylläpidetään
maassamme. On hyvä, että niistä on maininta
myös lainsäädännössä. Kukin
voi määritellä suhteensa kristinuskoon ihan
itse ja täysin vapaehtoisesti. Kenenkään
ei tarvitse pelätä tulla tapetuksi, jos uskonto
ei miellytä. Vaikka kristinusko ei olekaan kaikille henkilökohtaisesti
tärkeä, meidän on syytä pitää siitä kiinni
jo historiammekin mutta ennen kaikkea sen ylivertaisen sisällön
takia. Rakkaus ei tee kenellekään mitään
pahaa eikä teurasta vääräuskoisia.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Saarakkalan
lakialoitteessa käsitellään muun muassa
suvivirren oikeutta olla osana peruskoulun kevätjuhlia.
Suomella on kansakuntana pitkä kristillinen historia, ja
suvivirren esittäminen kuuluu traditioihimme. En oikein
ymmärrä tätä vouhottamista kieltää suvivirsi
tai kieltää joulujuhlat tai joku muu traditionaalinen
juhla kouluissamme. Vähemmistöuskontokuntiin tai uskonnottomiin
kuuluvien ei tarvitse käsittääkseni olla
läsnä, jos se heitä jotenkin loukkaa.
Kun tähän lakialoitteeseen on kerätty
nimiä, Saarakkala on kerännyt, niin olen tosi
pahoillani, että en löydä omaa nimeäni
täältä listalta, mutta kun katsoin kalenteriani,
niin huomasin, että juuri tähän ajankohtaan
olen ollut maanpuolustuskursseilla. Ehdottomasti olisin kirjoittanut
nimeni tähän lakialoitteeseen, se on erittäin
kannatettava.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
Saarakkala, joka on tämän lakialoitteen ja muutoksen
ensimmäinen allekirjoittaja, hyvin perusteli näitä asioita,
ja näihin näkemyksiin on helppo yhtyä,
koska olen itsekin tämän allekirjoittanut. Sehän
on totta, että tämä suvivirrestä noussut
kohu ja sen kieltäminen, niin kuin apulaisoikeuskansleri
markkinoi sitä asiaa, herätti suurta keskustelua.
Sitten perustuslakivaliokuntahan teki näissä asioissa
muutoksia kansalaisten vahvasti tulleen palautteen perusteella.
Haluan vain ottaa täältä yhden pienen
pätkän, kun apulaisoikeuskansleri erityisesti
korostaa ratkaisussaan moniarvoisuuden, suvaitsevaisuuden, avarakatseisuuden
roolia demokraattisen yhteiskunnan tunnusmerkkeinä, joita
eivät tue kouluissamme esiintyvät kulttuurikristilliset
elementit. Apulaisoikeuskanslerin ratkaisussa huomio kiinnittyy
myös siihen, että hänen mielestään
enemmistön näkemykset eivät saa demokratiassa
aina voittaa. Tästä apulaisoikeuskanslerin väittämästä herää kuitenkin
kysymys, että jos demokraattinen enemmistö ei
saa Suomessa määrittää täällä noudatettavia
kulttuurillisia normeja ja arvoja, niin mihin suomalainen kansanvalta
tulevaisuudessa sitten perustuisi.
Kannatan lämpimästi tätä ehdotusta
ja toivon, että tämä ehdotus myös
muuttaa näitä asioita.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Esittelytekstissään
edustaja Saarakkala toi esille apulaisoikeuskanslerin päätöksen,
jossa apulaisoikeuskansleri suhtautuu korostetun kriittisesti kouluissamme
harjoitettaviin uskonnollisiin tapahtumiin. Apulaisoikeuskanslerin
mielestä uskonnollisiin vähemmistöihin
kuuluvat ja kokonaan uskonnottomat yksilöt kärsivät
negatiivisen ja positiivisen uskonnonvapauden kannalta niin paljon
tietyn vakaumuksen ohjaamista tapahtumista, että näiden
tapahtumien järjestäminen pitäisi lopettaa.
Apulaisoikeuskansleri perustelee ratkaisuaan myös sillä,
että enemmistön näkemykset eivät
saa demokratiassa aina voittaa. Tämä on perin
erikoinen perustelu.
Muistamani mukaan samoihin aikoihin, taisi olla peräti
samana päivänä, apulaisoikeuskansleri
otti myös kantaa siihen, että työtehtävissä olevalla
naisella on oikeus uskonnollisten syiden perusteella pitää työssään
huivia. Työnantaja oli pyytänyt naista poistamaan
huivin vedoten siihen, että se ei sovi palvelutehtävässä olevalle. Mielestäni
apulaisoikeuskanslerin ratkaisu on ristiriitainen, sillä ensimmäisessä ratkaisussa
ei hänen mielestään saisi uskonnonvapauteen
vedoten vaatia kristillisten perinteiden vaalimista, mutta jälkimmäisessä tapauksessa
työntekijällä on oikeus vedota samoihin
periaatteisiin ja pitää työtehtävässään
huivia.
Arvoisa herra puhemies! Kouluissamme on perinteisesti aamunavauksissa
toimittu kristillisten periaatteiden mukaan. Samoin on toimittu
kevätistuntokauden ja syysistuntokauden päättäjäisissä.
Mikäli tällaiset perinteiset traditiot kielletään
vetoamalla uskonnolliseen yhdenvertaisuuteen, on syytä vakavasti
pohtia sitä, joudummeko samoin perustein ja samoihin perusteisiin
vedoten kieltämään myös erilaisten
huivien ja muiden uskonnollisten vaatekappaleiden käytön.
Edustaja Saarakkala on tehnyt erinomaisen lakialoitteen, jossa
huomioidaan myös tulevaisuudessa suomalaiseen kulttuuriperintöön
kuuluvat kulttuurikristilliset traditiot ja perinteet. Muiden uskontokuntien
kanssa ei ole syytä ajautua törmäyskurssille.
Jos lähdetään siitä, että muita
uskontoja kunnioittavat ja harjoittavat ihmiset muuttavat Suomeen,
on meillä täysi oikeus olettaa, että he
sopeutuvat meidän voimassa olevaan järjestelmään.
Me kunnioitamme heidän uskontoaan, ja heidän on
syytä kunnioittaa meidän uskontoamme. Vanha sanonta:
maassa maan tavalla taikka maasta pois.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Saarakkalan tekemää lakialoitetta. — Kiitos.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä edelliset puhujat
ovat tuoneet hyvin näitä perusteita esille. Suomalaiset
moraalikäsitykset, kansallinen identiteetti ja suomalainen
elämänmuoto pohjautuvat pitkälle meidän
kristilliseen kasvatukseemme ja uskonnon opetukseen koulussa, myöskin
koulun joulujuhliin ja kevätjuhliin. Vielä aikuisenakin
nämä moraalikäsitykset ovat mukana. Monesti
kesä alkaa, kun kuulee suvivirren jossain, ja vastaavasti
joulujuhlaan kuuluvat tietyt uskonnolliset perinteet.
On aivan käsittämätöntä,
että ulkomailta tulee tänne ihmisiä paremman
elämän toivossa vapaaehtoisesti ja he pyrkivät
täällä rajoittamaan meidän vapauttamme
harrastaa meidän uskontoamme, vaikka me sallimme heille
heidän oman uskontonsa harjoittamisen, elleivät
heidän uskonnolliset traditionsa alenna ihmisarvoa tai
loukkaa jonkun henkeä tai terveyttä ja ole ristiriidassa
maamme lakien kanssa.
Siksi tämä Saarakkalan tekemä lakialoite
kristillisten traditioiden vaalimisesta on ihan ajallaan, ja se
on hyvin tarpeellinen siihen, että täällä eduskunnassa
hyvin laajasti keskusteltaisiin ja käsiteltäisiin
asiaa, ennen kuin maamme luisuu ihan väärille
raiteille, mikä aiheuttaa rasismin lisääntymistä maassamme
ja erinäköisiä selkkauksia ja yhteenottoja
kansalaisten välillä. Tämä lakialoite
on hyvin kannatettava.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä oikeuskanslerin
antama ratkaisuhan tuli tosiaan 24. maaliskuuta tätä vuotta, tämä paljon
puhuttanut ratkaisu. Sen seurauksena lähdin silloin tätä lakialoitetta
välittömästi laatimaan, koska olin jo
aiemmin, niin kuin tässä aiemmassa puheenvuorossani
kerroin, kirjallisen kysymyksen muodossa epäillyt sitä,
että mitenköhän mahtaa olla asiantilan
pysyvyyden osalta se, että jatkossakin olisi tosiaan mahdollista
näitä kulttuurikristillisiä perinteitä kouluissa harjoittaa.
No, sitten huhtikuun alussa jätin tämän
lakialoitteen kerättyäni ensin sinne
allekirjoituksia kansanedustajilta, kaikilla oli mahdollisuus se
allekirjoittaa — tietysti tosiaan esimerkiksi tässä edustaja
Elomaa ilmoitti, että hän oli estynyt, oli maanpuolustuskurssilla — mutta,
ikävä kyllä, aika vähän
tuli muista ryhmistä, kun vain yksi allekirjoitti tämän
lakialoitteen. Se kyllä kertoo paljon siitä, että vaikka
on meille todennäköisesti enemmistölle
tässä eduskunnassa — ainakin vielä — kyse
erittäin tärkeästä asiasta,
niin puoluepoliittisista syistä ei kuitenkaan lähdetty
allekirjoittamaan.
Minun mielestäni on hyvä kansalaisten tiedostaa,
että tällä tavalla politiikassa toimitaan.
Kun perussuomalaisille huudetaan aina vähän väliä, että pitäisi
tulla hallitukseen kantamaan vastuuta, niin en minä ymmärrä,
minkämoista yhteisten asioitten hoitoa se on, ettei lähdetä allekirjoittamaan
näin hyvää ja kannatettavaa lakialoitetta, jos
sitten sen takana kuitenkin ollaan. Mutta ehkä siitä johtuen,
että panin asian eteenpäin, tein aloitteen, perustuslakivaliokunta
sitten lopulta 25. huhtikuuta linjasi oikeuskanslerin vuosikertomusta
koskeneessa mietinnössään koulujen kulttuurikristillisten
traditioiden säilyttämisen puolesta korostaen
samalla perinteiden ylläpitoon ja uskonnollisiin tilaisuuksiin
osallistumisen vapaaehtoisuutta.
Arvoisa herra puhemies! Perustuslakivaliokunnan mukaan nyt sitten
suvivirsi voidaan laulaa jatkossakin, jopa kokonaan, eikä ole
estettä sillekään, että ohjelmaan
kuuluu useampi perinteinen virsi. Eli vaikka puhutaan yksittäisen
virren hyväksymisestä ohjelmaan, tarkoitetaan
valiokunnan sanamuotoilulla itse asiassa yksittäisiä virsiä.
Seimikuvaelma, tiernapojat ja niihin liittyvä tematiikka
voidaan säilyttää, ja mielestäni
niin on jopa syytä tehdä, jotta kaikki lapset ymmärtäisivät
esimerkiksi sen, miksi meillä on milloinkin joulupyhät
ja vapaapäivät. Kyse on myös kulttuuristamme,
joka hyvin pitkälle siis perustuu kristilliseen arvopohjaan
ja kristinuskoon. Enemmistö suomalaisista kuuluu kirkkoon,
joten vähemmistöjen on hyväkin tuntea enemmistön
perinteitä, kuten valiokuntakin antoi ymmärtää.
Arvoisa puhemies! Uskonnolliset aamunavaukset ovat jatkossakin
siis sallittuja, kunhan niistä tiedotetaan hyvissä ajoin
etukäteen sekä oppilaita että huoltajia.
Ohjatuista ja säännöllisistä rukoushetkistä kouluissa
on syytä pidättäytyä, mutta
esimerkiksi opettajan antama mahdollisuus oppilaille hiljentyä,
vaikkapa ennen ruokailuun lähtöä, on
täysin mahdollista, ja jokainen voi sitten hiljentyä,
miten tahtoo. Kouluille on sallittua osallistua jumalanpalvelukseen,
kunhan se on kaikille vapaaehtoista. Niille, jotka eivät
osallistu, tulee järjestää mielekästä korvaavaa
ohjelmaa. Ylipäätään on pyrittävä mahdollisuuksien mukaan
huolehtimaan, että tilaisuudesta, johon enemmistö osallistuu,
syystä tai toisesta pois jäävä oppilas
ei leimautuisi ja joutuisi esimerkiksi kiusatuksi. Jos kiusaamista
esiintyy, se on kitkettävä. On kuitenkin huomioitava
se, ettei pelko ennakkoluulojen syntymisestä saa viedä pois enemmistön
oikeutta perinteiden ylläpitoon.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan jäsenenä ja
sen mietinnön työstämiseen osallistuneena
ja vaikuttaneena kansanedustajana sekä asiasta tosiaan
tämän lakialoitteen laatineena haluan ilmaista
tyytyväisyyteni valiokunnan yksimieliseen päätökseen,
jossa huomioidaan myös positiivinen uskonnonvapaus ja ymmärretään
uskonnollisten perinteiden potentiaalinen arvo kaikille suomalaisille
ja yhteiskunnalliselle yhteenkuuluvaisuudelle. Valiokunnan mietintö on
tasapainoinen ja omiaan hälventämään
niitä epävarmuustekijöitä, joita
asian ympärillä on todellakin esiintynyt. Vaikka
epävarmuustekijöitä onkin yritetty jälkeenpäin
selitellä parhain päin, totuus on se, että kouluihin
ei ollut jäämässä kuin kaksi
säkeistöä suvivirrestä, ei mitään
muuta. Nyt koulujen on taas hyvä lähteä rakentamaan kevätjuhliaan,
työrauha tältä osin kouluihin on palautettu.
Arvoisa herra puhemies! Jos jokin koulu kuitenkin poistaa toiminnastaan
kaiken uskonnollisiin perinteisiin viittaavan, kuten joissakin Etelä-Suomen
kouluissa on tapahtunut, on mielenkiintoista nähdä,
kannellaanko siitä ylimmille laillisuusvalvojille positiivisen
uskonnonvapauden nimissä. Opetushallitus ohjeillaan voisi
nyt varmistaa, ettei siihen tule tarvetta.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin edustaja Saarakkalan esitystä hänen
lakialoitteestaan, ja piti kipin kapin tulla edes kiittämään
hänen hyvästä puheestaan ja työstään.
Olen myös itse tämän allekirjoittanut.
Kaiken kaikkiaan kun miettii tätä, on se sitten suvivirsi
tai muu aamunavaus, niin tulee miettineeksi, että olemmeko
me enää kristillinen kansa ja mitä siihen
liittyy, että pitäisi kulttuuria tuntea ja näitä perinteisiä arvoja,
joita meidän vanhempamme, ainakin useimmat, ovat opettaneet ja
joita koulussa on opetettu aina Raamatun historiasta ja näistä uskonnon
opetuksista näillä uskonnontunneilla.
On tosiaan ihmeellistä, että halutaan romuttaa kaikki
nämä arvot. Ja mihinkä olemmekaan menossa?
Tehdäänkö tämän suvaitsevaisuus-sanan varjolla
sitä, että halutaan kaikki rippeet täältä maastamme
ottaa pois? Erikoisesti tulee mieleen se, kun oltiin Pirkkahallissa.
Oli 3 000 yrittäjää, ja siellä Pirkanmaan
piirin puheenjohtaja piti puheen, ja hän sanoi, että tuntuu
niin hienolta. Hän lauloi siellä ilman säestystä suvivirren.
Uskon, että ei vain minun silmääni tullut
vesitippa, vaan se oli niin koskettavaa, kun hän antoi
ymmärtää, että myös
yrittäjille ja niille, joita siellä oli, kuuluu
nämä suvivirren laulamiset. Kyllä kun
muistamme omaa lapsuuttamme ja nuoruuttamme koulussa, kun oli päättäjäiset,
ja taas keväällä tulee, niin kyllä tämä suvivirren
laulu tuntui niin mahtavalta, kun se päätti lukuvuoden.
Toivoisin, että jokainen miettisi, mihinkä me olemme
yleensä menemässä, kun aina puhutaan, että kaikkea
pitää suvaita. Mutta tuntuu siltä, että me,
jotka haluamme pitää vielä näitä perinteisiä kristillisiä arvoja,
olemme helposti rasistisia emmekä ymmärrä muitten
ihmisten käyttäytymistä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Mielipidekirjoitusta kirjoittaessani
tuolla työhuoneessani heräsin edustaja Heikkilän
puheenvuoroon. Siitä täytyy antaa, voisiko sanoa, enemmän
kuin 100 pistettä. Se oli erittäin rakentava ja
analyyttinen nyt meneillään olevasta kehityksestä,
ja sitä olisi hyvä kuunnella.
Mutta syy, miksi sitten pinkaisin tänne juoksujalkaa,
oli se, että kyllä lakialoitteen tehnyt edustaja
osasi hieman laittaa piikin oikeaan kohtaan. Ei kuitenkaan kysymys
siinä, ettei Myllykosken nimeä ole siinä aloitteessa,
ole ryhmäkurista taikka siitä, että minä arvioisin
sitä, että kun tämä on perussuomalaisen
tekemä lakialoite, siihen en voi laittaa nimeäni.
Siitä ei todellakaan ole kysymys.
On omien arvojeni kannalta tärkeää,
että en haluaisi kieltää myöskään
suvivirttä. Kyllä meidän siirtolaisten,
jotka ovat täältä menneet muihin maihin,
on ollut totuttava siihen kulttuuriin, jota niissä maissa
noudatetaan. Ihan yhtä lailla niitä valtakulttuurin
elementtejä käytetään myös tässä maassa,
kun sille on oikea paikka, ja se on tässä ongelma.
Herra puhemies! Voinko jatkaa pöntöstä?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Kyllä sopii, mutta vielä olisi ollut aikaa
40 sekuntia sieltäkin. (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)
Olisiko ollut?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Joo, oli 1.30 nytkin vasta mennyt.
No joo, mutta jos täältä saisi sen
koko 5 minuuttia.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Saa puhua vaikka kuinka pitkään.
Arvoisa herra puhemies! Pyrin saamaan sen 2 minuuttiin, mutta
ei se sitten ihan onnistunutkaan.
Monikulttuurisuus on hyvä asia, ja toivoisinkin, että meillä uskonnonopetuksen
sijaan olisi enemmän yhteiskuntaoppia. Uskoisin, että kristillisten
arvojen ja luterilaisen yhteiskunnan kannalta olisi hyvä,
että meidän lapsemme saisivat tietoa muista kulttuureista.
Toivoisin, että juuri sitä samaa tapahtuisi myös
muualla maailmalla.
Mutta ei meidän pidä sulkeutua omaan kuoreemme
sen takia, jos muissa maissa ei niin tehdä kuin meillä.
Kristinopetuksen ei pidä olla vain yksi pääoppiaineista,
vaan kyllä minä haluan ainakin, että meidän
lapsemme ymmärtävät muita kulttuureita
ja muita uskontoja. Se on tärkeä asia tiedostaa
tässä keskustelussa.
Kyllä minä todellakin toivon, että suvivirttä jatkossakin
lauletaan. Kyllä se ainakin edustaja Myllykoskelle oli
todellakin vapauttava hetki. Tämmöisen kädellisen
oppien kohdalta se tarkoitti osiltaan sitä, että se
piina on nyt vihdoinkin loppunut, niin että kyllä siihen
yhden suvivirren voi raikkaasti laulaa päälle.
Suvivirttä lauletaan myös täällä eduskunnassa.
Puhemies muistanee varmaan, että Nakkilasta oli yksi koululuokka
käymässä tässä viime
keväänä täällä.
Koko puhemiehistön johdolla puhemies Heinäluoma
toivoi, että jos laulaisimme tässä yhdessä satakuntalaisten
kansanedustajien ja nakkilalaisten oppilaiden kanssa suvivirren.
Täytyy sanoa, että se oli aika juhlava tunne,
jolloin valtiosalissa kansanedustajana oman kylän oppilaiden
kanssa voit laulaa suvivirren.
Suvivirsi on ehkä jo enemmän kuin vain uskonnollinen
laulu. Se on traditio, joka kuuluu kevääseen.
Sen kieltäminen olisi kyllä, voisiko sanoa, osoittanut
erittäin huonoa itsetuntoa omasta kulttuuristamme. Siinä mielessä valiokunta
on tehnyt erittäin järkevän päätöksen
ollessaan tuolla kannalla, mikä nyt on esitetty.
Mutta vielä kerran: minua ei ole kahlinnut tämän
lakialoitteen allekirjoittamisessa se, että ryhmä olisi
tehnyt jonkinlaisen päätöksen tai että meillä ryhmässä olisi
päätetty siitä, että kun perussuomalainen
tekee lakialoitteen, siihen ei kirjoiteta nimeä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Yritin tuossa tabletilta selailla pöytäkirjoja
perustuslakivaliokunnan osalta, mutta sieltä ei ikävä kyllä löytynyt
pöytäkirjaa, joka olisi täsmännyt
tämän valiokunnan tekemän, 25. huhtikuuta
2014 valmistuneen mietinnön kanssa.
Siihen, minkä takia esimerkiksi nyt edustaja Myllykoskea
hieman epäilin, on lähinnä se syynä,
että ainut vasemmistoliiton edustaja, Anna Kontula, ei
osallistunut tämän mietinnön osalta ratkaisevaan
käsittelyyn, ja ajattelin, että onko sitten vasemmistoliitto
kokonaisuudessaan esimerkiksi linjannut, että ei suhtauduta
myönteisesti näihin kulttuurikristillisiin traditioihin
ja niitten ylläpitämiseen ja omaan lakialoitteeseeni.
Mutta se on erittäin hyvä kuulla, että mitään tällaista
ei ole esimerkiksi edustaja Myllykosken toiminnassa ollut takana
vaan hän on tämän asian puolesta, ja
uskon kyllä, että meillä on aika pitkälti
sama käsitys siitä, että monikulttuurisuus ei
saa tarkoittaa sitä, että me täällä omassa
maassamme enemmistönä luopuisimme omista tavoistamme.
Sitähän se ei voi tarkoittaa.
Se on ihan selvää, että uskonnonopetukseen
ja tänä päivänä opetussuunnitelmaan
kuuluukin, että vaikka oma uskonto on siinä ensisijainen
tekijä, niin kaikki maailmanuskonnothan siinä käydään
läpi. Oma lakialoitteeni ei missään nimessä tähtää mihinkään
monouskonnollisuuteen, vaan ihan käydään
kaikki yleissivistävästi läpi, ja jokainen
saa sitten valita, mihin uskoon tai ei usko.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nimenomaan omalta osaltani — edustan tässä itseäni — haluan
korostaa sitä, että minulle uskonnonopetus sinällään
on asia, johonka haluaisin suhtautua siten, että se oppiaineena
sinällään nimeltäänkin
voisi olla jo yhteiskuntaoppia.
Ne uskonnolliset traditiot, joita koulunkäynnissä esimerkiksi
jouluun taikka kevääseen kuuluu, ovat meidän
kansallista kulttuurihistoriaamme jo. En kyllä koe sitä millään
lailla pahana, ettäkö näin edelleen jatkettaisiin.
Harmillista on se, että kun täällä Etelä-Suomessa
on monikulttuurisia kouluja, niin osa oppilaista syrjäytetään
siitä hetkestä, kun koulu järjestää opetusta.
Siinä mielessä meillä pitäisi
olla joku väline, ei vain se, että on oikeus poistua
siitä tilaisuudesta, jolloin henkilö, pieni lapsi,
ilman muuta tuntee itsensä yhteisöstä syrjäytetyksi
ja ulkopuoliseksi, vaan kyllä siihen hetkeen pitää sisältyä myös
sitten se, että he ovat silti siinä yhteisössä mukana
mutta heidän ei tarvitse oman vakaumuksensa puolesta osallistua
siihen tilaisuuteen. Se tässä on tärkeätä huomioida,
että ei ole vain niin, että heillä on
oikeus poistua luokasta tai siitä tilaisuudesta, vaan kyllä koululaitoksen
pitää ottaa heidät haltuunsa, ettei ole
vain niin, että heidät suljetaan tavallaan pois.
Vaikka sanotaan, että on vapautettu, niin sehän
tarkoittaa, että suljetaan pois siitä kouluyhteisöstä,
jossa harjoitetaan sellaista uskontotraditiota tai uskonnonopetusta,
joka ei heille sovi.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! On toki hyvä, jos koulut pystyvät
järjestämään vaihtoehtoista
ohjelmaa niille, jotka eivät halua osallistua omantunnon
syistä näihin uskonnollisiin tai, voisi sanoa,
osittain myös kulttuurillisiin tilaisuuksiin. Nythän
tästä on tutkimuksia tehty ja paljolti näin
onkin, että sitä korvaavaa toimintaa, ihan mielekästä sellaista, on,
varsinkin silloin, jos on kyse jostain vähän pitempikestoisesta
tapahtumasta. Mutta totta kai on näin, että osittain
on ehkä vain sitä pelkkää luokasta
tai juhlasalista poistumista ja ikään kuin vapauttamista.
Mahdollisuuksien mukaan on pystyttävä järjestämään
korvaavaa toimintaa.
Mutta se täytyy muistaa, että kaikilla, myös kirkkoon
kuuluvilla, on oikeus poistua tällaisista tilanteista,
eli se oikeus on joka tapauksessa kaikilla, joten lähtökohta
on se, että mikäli osallistut tilaisuuteen, niin
se ei tarkoita välttämättä mitään
eikä myöskään se osallistumatta
oleminen. Eli tietyllä tavalla kenenkään
ei tarvitse — koska kaikki voivat lähteä niin
halutessaan — tavallaan paljastua ja paljastaa omaa maailmankatsomustaan
tai uskontoaan. Näin ollen voisi sanoa, että teoreettisella
tasolla tässä ei ole ongelmaa. Käytännöllisellä tasolla
voi erinäköisiä ongelmia ilmetä.
Maailma ei koskaan tietenkään tule täysin
valmiiksi, ja meidän on pyrittävä elämään ja
menemään eteenpäin, vaikka joskus se
elämä vähän kipeää ottaakin.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Myllykoski otti esiin tärkeän
näkökohdan, mitä itsekin mietin, mutta
en omassa puheessani puuttunut siihen aikaisemmin. Siihen tietysti
liittyy sekin, että ehkä lainsäädännön
yhteydessä pitäisi miettiä, missä iässä lapsi
on itse oikeutettu päättämään,
seuraako hän sitä uskonnonopetusta tai tilaisuutta
vai pitääkö hänen poistua, jos
hänen vanhempansa ovat sanoneet, tai toinen vanhemmista
on sanonut, ettei saa osallistua. Muistan jo omilta kouluajoiltani
sieltä 60-luvun puolelta, että oli tällaisia
lapsia, joiden vanhemmista jompikumpi ei kuulunut kirkkoon, ja oli
sitten sitä ristiriitaa vähän lapsella
itsellään, yhdellä koulukaverilla, että onko
hän mukana vai lähteekö hän
viereiseen luokkaan siksi aikaa. Olisi hyvin tärkeää,
kun nyt korostetaan, muun muassa avioeroihin ja kaikkeen muuhun liittyen,
lapsen kuulemista ja sitä, minkä ikäistä lasta
pitäisi kuulla, että myöskin tähän
yhteyteen tulee se, että jos tämmöinen
suomen kielen taidon oppinut maahanmuuttajalapsi, joka on tottunut
suomalaiseen kulttuuriin, tai joku muu lapsi, ihan suomalaistenkin
vanhempien lapsi, kokee sen mielenkiintoiseksi, haluaa olla, niin
missä iässä hän saa päättää itse
uskonnonvapaudestaan.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Myllykoski otti esille tärkeän
asian.
Lähisukulaiseni on ollut 40 vuotta esikoulun opettajana
täällä Helsingin seutuvilla, ja hänellä on
ainakin 13 eri kansallisuutta luokassa, ja siellä on järjestetty
kyllä nämä kaikki joulujuhlat edelleenkin
ja muutkin juhlat. Monet lapset ovat itkeneet, jos vanhemmat ovat
kieltäneet tulon näihin juhliin esiintymään,
mutta useimmiten se on käynyt niin, että sitä sisältöä voi
vähän tarkastaa, että ne lapset, nämä muun
uskontokunnan edustajat, pääsevät kuitenkin
tilaisuuteen mukaan — ja monet heidän vanhemmistaankin
ovat kuitenkin päästäneet. Mutta tämä on
semmoinen tärkeä asia, mikä täytyy
huomioida, ettei ole vain niin, että he poistuvat tilaisuudesta
tai eivät tule siihen ollenkaan.
Mutta kuitenkaan se ei poista sitä asiaa, että nämä traditionaaliset
juhlapyhät kuuluvat meidän kansakuntamme koululaitoksiin
ja päiväkoteihin.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Heikkilä jo puolet
puheenvuorostani käyttikin, joten en lähde toistamaan
muuta kuin että olen aivan samalla kannalla ja saman näkemyksen
jaan tästä asiasta.
Mutta olisin edustaja Saarakkalalta kysynyt: varmasti ette tarkoittanut,
mutta se tuli vain jollakin tavalla luonnollisesti, että lapsella
on oikeus päättää, osallistuuko
hän uskonnonopetukseen vai ei. (Vesa-Matti Saarakkala:
Ei!) — Joo, sitten nimenomaan toki lapsella siihen ei ole
oikeutta.
Niillä luterilaisilla oppilailla, vaikka oman lapsen
maailmassa olevan vakaumuksen mukaan 11-vuotiaalla tytöllä,
joka olisi jo tutustunut ja on kastettu eikä haluaisi osallistua
uskonnonopetukseen, ei ole oikeutta tehdä sitä päätöstä,
osallistuuko vai ei, vaan keskusteluja käydään
kyllä koululaitoksen omin kurinpidollisin toimin, että mitenkä tästä tulee
sitten jälki-istuntoa, jos tämän nuoren
lapsen oma uskonnollinen vakaumus on niin kypsä, että hän
ilmoittaa, että hän ei halua kuunnella tätä teesiä ristiinnaulitsemisesta
enää kolmattatoista kertaa tämän
vuoden aikana.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on edustaja
Myllykoskella täytynyt käydä joku väärinkäsitys,
koska nimenomaan tämä oikeus osallistua tai olla
osallistumatta koskee näitä uskonnollisia tilaisuuksia, joista
tässä nyt lähtökohtaisesti on
kyse, eikä oppiaineen opetukseen osallistumista tai näin
poispäin.
Mutta se on ihan hyvä huomio, että näin
todella on, niin kuin edustaja Myllykoski sanoo. Ja onhan se tietysti,
jos sanotaan, hieman erikoinen tilanne, että tällaiseen
uskonnolliseen tilaisuuteen osallistuminen on kaikille vapaaehtoista mutta
uskonnonopetukseen osallistuminen ei ole. Mutta siihen on tietty
syy, ja se johtuu siitä, että me olemme Suomessa
luopuneet tunnustuksellisesta uskonnonopetuksesta. Se on yleissivistävää opetusta,
ja näin ollen, vaikka kyse on omaan uskontoon painottuvasta
opetuksesta, jos on jonkun kirkon jäsen, tästä huolimatta
kyse ei ole tunnustuksellisuudesta, ja itse asiassa taas näissä tilaisuuksissa,
joista nyt tässä on lähtökohtaisesti
ollut kyse, on joissain tunnustuksellisia piirteitä. En
osaa sitten sanoa, onko joku tiernapojat-näytelmä kuinka
tunnustuksellinen ja näin, mutta joka tapauksessa, jos
luetaan niin kuin piru Raamattua asioita, sitten tietenkin tunnustuksellisuutta
voi löytyä.
Mutta se on tärkeää, että nämä uskonnollisiin vähemmistöihin
tai uskonnottomiin kuuluvat oppilaat osallistuisivat mahdollisuuksien
mukaan myös näihin tilaisuuksiin, mikäli
vain suinkin mahdollista, koska he saisivat niistä sitten
tietoa meidän kulttuuristamme. Toivoisi, että voitaisiin sillä lailla
toimia, että heidän olisi helppo osallistua. Mielestäni
se on huono tie, että jos vaikka maahanmuuttajia on 10
prosenttiakin, niin saattaa olla, että koulu luopuu näistä juhlista,
ja se on ongelma, koska usein nämä maahanmuuttajat
eivät välttämättä halua,
että mitenkään luovuttaisiin näistä suomalaisista
traditioista, vaan ne ovat olleet nimenomaan nämä vapaa-ajattelijat
ja muut, jotka ovat ajaneet tätä asiaansa, voisi
sanoa, maahanmuuttajien ja monikulttuurisuuden varjolla.
Keskustelu päättyi.