8) Laki kansanäänestyksen järjestämisestä Suomen
eroamisesta Euroopan unionin jäsenyydestä
James Hirvisaari /m11(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri nyt eurovaalien alla onkin erittäin
sopiva aika tälle lähetekeskustelulle, kun lakialoitteeni
aiheena on kansanäänestys Suomen eroamisesta Euroopan
unionin jäsenyydestä. Päivänpolttava
aihe, josta omasta mielestäni olisi todellakin aivan välttämättä järjestettävä kansanäänestys.
Heti alkuun on tehtävä selväksi,
että eroaminen on toki mahdollista. Siihen tarvitaan vain eduskunnan
päätös, josta eroprosessi alkaa. Vaikka
Suomen perustuslakiin on jyrätty, että Suomi on
Euroopan unionin jäsen, se ei estä kansanäänestyksen
järjestämistä ja lopulta mahdollista
eroamista. Muutos-puolue pyrkii suoraan demokratiaan eli sitoviin
kansanäänestyksiin. Se on puolueen tärkein
tavoite, mutta tällä hetkellä perustuslakimme
sallii kansanäänestyksen vain neuvoa-antavana.
Itse olen valmis sitoutumaan kansanäänestyksen
tulokseen, vaikka äänestystulos olisi vastoin
omaa kantaani. Siinä on suoran demokratian henki. Kansan
tai tarkemmin sanoen äänestäjien enemmistön
mielipide ratkaiskoon.
Mutta jos kansanäänestystä ei haluta
toteuttaa, mielestäni se asettaa riipivän kyseenalaisiksi ne
motiivit, joilla Suomea viedään yhä syvemmälle
Euroopan unionin syövereihin. Rehellisesti sanoen hämmästelen
suuresti jokaista kansanedustajaa, joka ei olisi valmis tiedustelemaan kansalaisten
mielipidettä. Eikä tämä ole
suinkaan ainoa asia, josta kansanäänestyksen voisi pitää.
Sellainen olisi hyvä järjestää esimerkiksi Nato-jäsenyydestä,
ydinvoimasta, kesäajasta, maahanmuutosta, turkistarhauksesta,
homoliitoista, kansalaispalkasta, maanpuolustuksesta, maakaupoista
ja pakkoruotsista. Lisäksi riittävän
määrän kannatusta keränneiden
kansalaisaloitteiden pitäisi aina mennä koko kansan
arvioitaviksi, kuten olen aiemmin esittänyt.
Arvoisa puhemies! Luettelen nyt lyhyesti joitakin syitä,
miksi kansalaiset saattaisivat haluta irtautua Euroopan unionista.
Tämä on toki laaja asia, ja käsittelen
syitä hyvin hyvin hyvin pintapuolisesti. Keskustelun pääasiallisena
tarkoituksena ei näet ole sytyttää väittelyä unionin
jäsenyyden hyödyistä ja haitoista, vaan
nyt asian ytimenä on kansanäänestyksen
mielekkyys eli kansalaismielipiteen kuuntelemisen merkitys päätöksenteossa.
Ensinnäkin Euroopan unioni ei ole sama kuin mistä silloin
1990-luvulla äänestettiin. Laki edellyttää valtiolta
tasapuolista informaatiota eri vaihtoehdoista kansanäänestysten
yhteydessä, mutta ennen vuoden 1994 kansanäänestystä valtio
jakoi lähinnä vain liittymistä tukevaa
informaatiota ja tietenkin median rummutuksella, niinhän
sillä on tapana. Niinpä niin, jospa meillä olisikin
ihan oikeaa journalismia, mutta meillähän on vain
hallituksia myötäilevä media, joka on
omasta vallastaan aivan hurmioitunut ja umpijuovuksissa, voidaan
sanoa. Olisi melkein parempi, jos media joutuisi hiukan pelkäämään
vallanpitäjiä. Tämä näin
leikillisesti. Nyt tilanne on se, että poliitikot pelkäävät
mediaa, ja siinä ei ole leikkiä yhtään.
Olen sen omin korvin kuullut monissa yhteyksissä. No, minä en
kuitenkaan pelkää, vaan julistan, että poliitikkojen
ja kansalaisten välissä on taitavasti mielikuvilla
puliveivaava lehtimiesjoukkio.
No niin, silloin aikoinaan äänestettiin vain unioniin
liittymisestä, ei esimerkiksi eurovaluutasta. Euroon siirtyminen
ja sen jälkeiset eurokriisit kaikkine tukipaketteineen
ovat olleet kylmää kyytiä pienelle Suomelle,
joka on pyrkinyt olemaan unionin mallioppilas. Valitettavasti juonittelijat
ja filungit ovat usein älykkäämpiä kuin ne
luokan sinisilmäiset puurtajat ja hikipingot.
Arvoisa puhemies! Jokaisen valtion piti vastata omista veloistaan.
Euroopan unioni on toiminut omien sääntöjensä vastaisesti,
ja perussopimuksia on pitänyt muutella tai viekkaasti soveltaa.
Luxemburgilainen osakeyhtiö EVM on siitä riemuesimerkki.
Erittäin suuri uhka on se, että liittovaltiokehitys
tuhoaa aikanaan kansallisvaltiot, ja erityisesti sen tähden
suomalaisten on saatava ottaa kantaa itsenäisyytensä säilymiseen
ja omaan tulevaisuuteensa.
Budjettivallan osittainenkin luovuttaminen Brysseliin johtaa
mieron tielle. Euroopan unionin ja Yhdysvaltain välille
suunniteltu vapaakauppasopimus uhkaa demokratiaa ja itsenäisten valtioiden
kauppatasapainoa ja voi pahimmillaan nostaa korporaatiovallan järjettömiin
mittasuhteisiin. Se ei siis välttämättä ole
pelkkää ihanuutta sekään.
Mutta Euroopan unionin yhteinen maahanmuuttopolitiikka, siinä on
kauhuskenaario, joka voi johtaa yhteiseen taakanjakoon eli pahimmillaan
monikymmentuhantisten elintasosiirtolaislaumojen sijoittamiseen
kotimaamme kunnahille — ja tietenkin suomalaisilta yhtään
mitään kysymättä.
Itse olen aivan kurkkuani myöten täynnä sitä, että suuri
osa lainsäädännöstämme
joudutaan synkronisoimaan Brysselin direktiivien mukaisesti. Henkilökohtaisesti
olen sitä mieltä, että Euroopan unionista
ja myös eurosta olisi erottava mahdollisimman pian.
Arvoisa puhemies! Mielestäni meidän pitäisi ottaa
mallia liittovaltiosta, mutta ei Euroopan unionista. Liittovaltio
Sveitsi on hyvä maa, joka on Euroopan unionin ulkopuolella,
ja siellä suora demokratia toimii mallikkaasti. Itse asiassa Muutos-puolueen
tärkein tavoite eli se, että kansalaiset saisivat
tosiasiallisesti päättää itse
asioistaan sitovilla kansanäänestyksillä,
ei sovi laisinkaan Euroopan unionin pirtaan. Se huomattiin tässä taannoin,
kun Sveitsi äänesti maahanmuuttopolitiikastaan.
Jo pelkästään sen takia siitä olisi
syytä irtautua.
Valta kuuluu kansalle, ja Suomessa valta kuuluu Suomen kansalle.
Oikeusministeriössä on jo kymmenen vuotta sitten
ollut suunnitelmia demokratian kehittämisestä,
ja myös tänä keväänä käsitellyn
valtioneuvoston demokratiapoliittisen selonteon yhteydessä on
sivuttu kevyesti kansalaisvaikuttamisen tehostamista ja myös
suoraa demokratiaa.
Tässä olisi nyt näytön paikka.
Oletko juuri sinä demokratian kehittäjä vai
jarrumies? Ei ole merkitystä sillä, mikä on
oma kantasi unionin jäsenyyteen, vaan tärkeä kysymys
on se, haluatko kuunnella kansalaisten mielipidettä ja
haluatko antaa heille mahdollisuuden sen ilmaisuun. Tätä asiaa
tukee samansisältöinen kansalaisaloite, jonka
toivon keräävän riittävän
määrän allekirjoituksia, jotta tärkeä asia
tulisi viimeistään sitä kautta täysipainoisesti
eduskunnan käsittelyyn.
Arvoisa puhemies! Nyt olisi hyvä tehdä kansanäänestyksille
kunnollinen päänavaus ja antaa tämän
aloitteen kautta kansalaisille mahdollisuus vuoden 2015 eduskuntavaalien
yhteydessä osoittaa Suomelle suuntaa. Äänestäjien
vastattavaksi esitettäisiin yksinkertainen kysymys, tuleeko
Suomen erota Euroopan unionin jäsenyydestä, ja äänestäjän
tulisi vastata kysymykseen joko "kyllä" tai "ei". Ainakin
asia on itsenäisyytemme säilymisen ja kansakuntamme
tulevaisuuden kannalta aivan äärimmäisen
tärkeä.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomen Euroopan unioniin liittymisestä järjestettiin
vuonna 1994 neuvoa-antava kansanäänestys, eikä Suomen
kansalla ole ollut sen jälkeen oikeutta ilmaista todellista
tahtoaan Eurooppa-poliittisissa kysymyksissä. Kaksikymmentä vuotta
sitten järjestetyn EU-kansanäänestyksen alla
käytyä keskustelua yhteisöön
liittymisestä voidaan pitää perustellusti
täytenä farssina. Suomalaiset saatiin äänestämään
EU:lle "kyllä" tyhjillä lupauksilla, puolitotuuksilla
sekä suoranaisilla valheilla. Suomalaisille muun muassa
luvattiin, ettei EU-jäsenyys tarkoita omasta markastamme
luopumista eikä hyvinvointipalvelujemme rajoittamatonta
avaamista sadoille miljoonille ihmisille koko Euroopan alueella.
Nykyistä Euroopan unionia ei voida pitää kansainvälisoikeudellisessa
mielessä samana järjestönä kuin
mihin Suomi liittyi 1990-luvulla. Amsterdamin, Nizzan sekä Lissabonin
perussopimukset ovat muuttaneet EU:n sekä sen jäsenmaiden
välistä toimivaltuusjakoa niin perinpohjaisesti,
ettei Suomi ole tosiasiallisesti enää täysivaltainen,
suvereeni kansallisvaltio. Maamme on kotimaisten eurofiilien konsensuspoliitikkojen
sekä Brysselin
byrokraattien toimesta jo melkein täysin alennettu EU:n
merkityksettömäksi sivuprovinssiksi.
Arvoisa herra puhemies! Suomalaisen kansanvallan edustajan on
aina asetettava Suomen ja suomalaisten etu ensimmäiseksi.
Tämä vaatii joskus radikaaleja toimenpiteitä,
mutta se, mikä on kansan etu, ei voi koskaan olla ylitsepääsemätöntä.
EU on kahlinnut isänmaamme rautaiseen otteeseen, josta
ainoa ulospääsy on yhteisön jäsenyydestä eroaminen.
Viime kädessä tämän ratkaisevan
askeleen voi ottaa vain Suomen kansa, jolla on tähän
aito tahtotila. Tämän vuoksi toivoisin, että maassamme
ruvettaisiin jo ennen seuraavan eduskunnan valintaa valmistelemaan
kansanäänestyksen järjestämistä Suomen
EU-jäsenyyden jatkosta.
Sveitsin itsenäisen kansan esimerkki osoittaa, että suoran
demokratian elementtien hyväksikäyttö poliittisen
päätöksenteon keskeisenä työvälineenä ei
ole millään muotoa uhka vaan suuri mahdollisuus.
Kansanäänestysteitse sveitsiläiset ovat
voineet painaa jarrua muun muassa vapaamielisten globalisaatiopoliitikkojen
sekä heitä hännystelevän valtamedian
massamaahanmuutto- ja islamisointiprojekteille ilman, että tästä olisi
syntynyt minkäänlaista Sveitsin eristämistä kansainvälisestä yhteisöstä.
Arvoisa puhemies! Aika raksuttaa, olisin vielä hetken
jatkanut, mutta katsotaan, jos jatkan tuossa myöhemmin. — Lopuksi
totean nopeasti, että kannatan tätä edustaja
Hirvisaaren tekemää erinomaista lakialoitetta.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tällä eduskuntakaudella
Euroopan unionin kehitys kohti liittovaltiota on kiihtynyt huolestuttavalla
ja salakavalalla tavalla. EU:n perussopimusten kieltämä euromaiden
keskinäinen vastuu toistensa veloista on ovelasti kierretty
rakentamalla vakausmekanismit ERVV ja EVM virallisen EU:n ulkopuolelle.
Järjestelyllä ohitettiin perustuslailliset ongelmat,
kuten myös sillä, että perustuslainmukaisuuden
tulkinta on aina vaiheittaista. Yksi yksittäinen toimivallan siirto
ei monenkaan mielestä edellytä sitä,
että päätös olisi hyväksyttävä eduskunnassa
kahden kolmasosan määräenemmistöllä tai
jopa kahden eri eduskunnan toimesta jättäen asia
lepäämään vaalien yli. Mutta
jos kaikki toimivallan siirrot laskettaisiin yhteen, olisi kokonaisvaikutus
niin huomattava, että valtaosan mielestä kyse
olisi merkittävästä toimivallan siirrosta,
ja näin ollen asia pitäisi käsitellä vaikeutetussa
säätämisjärjestyksessä.
Arvoisa puhemies! Taloudellisten vastuiden osalta on alettu
harrastaa ajattelua, että jos emme ota toisten maiden riskejä kantaaksemme,
se olisi joidenkin mielestä kaikkein suurin riski. Kyse on
niin sanotusta poliittisesti luovasta perustuslain ja tarkoituksenmukaisuuden
tulkinnasta. Siihen liittyy myös aktiivisen unohtamisen
politiikka, josta esimerkkinä on muun muassa hallituksen
riskiarvioiden epäonnistumisen peittely. Kun vakausvälineen
alkuperäinen koko ei riittänytkään
vaan tarvittiin lisää takauksia, ei aiempaa riskiarviota
todettu epäonnistuneeksi, vaikka riskin realisoitumisen
estäminen perustui lisänokitukseen. Nokituskaan
ei riittänyt, vaan Euroopan keskuspankki, EKP, on joutunut
antamaan lupauksen, että se tarvittaessa rajattomasti ostaa
ongelmamaiden joukkovelkakirjoja jälkimarkkinoilta meidän
piikkiimme, mikäli markkinavoimat lähtevät
koettamaan kepillä jäätä eli
nostamaan esimerkiksi Kreikan korkoja.
Nyt on jo väläytelty, että Euroopan
keskuspankin mandaattia muutettaisiin pysyvämminkin ja
setelipainot laitettaisiin laulamaan talous vauhtiin. Kyse olisi
keittiön kautta tapahtuvasta talous- ja rahaliiton muuttamisesta
liittovaltioksi, Eurostoliitoksi. Vastuiden jakamisen seurauksena
on luotu myös talousunionisopimus, joka säätelee
julkisen alijäämän määrää riippuen
tietenkin siitä, mikä milloinkin on liittovaltiokehityksen
etu. Alijäämäsääntöjä rikotaan
ja tulkinnasta riippuen. Suomikin on ilmeisesti nyt joutumassa tarkasteluun.
Arvoisa puhemies! Suomen kannattaa olla itsemääräämisoikeutemme
ja vientiteollisuutemme sekä joka tapauksessa edessä olevan
taloudellisesti tiukan yhteiskuntapolitiikan ja sen hyväksyttävyyden
mahdollistamiseksi eturintamassa hakemassa ulospääsyä erityisesti
talous- ja rahaliitosta eli kriisieurosta. Ensimmäiset
lähtijät ovat voittajia, viimeiset häviäjiä.
Suomella ei ole varaa hävitä enempää.
Eurojäsenyys on olemassa oleva tosiasia, joka voi muuttua
tai joka voidaan muuttaa. Jälkimmäinen vaihtoehto
edellyttää kansalaisten aktiivisuutta ja rohkeutta,
ja tämä kaikki sama pätee tietysti myös
Suomen jäsenyyteen Euroopan unionissa, johon aikoinaan
todennäköisesti kansa saatiin harhautettua turvallisuuspoliittisin
argumentein, mikä sinänsä on aika paradoksaalista,
kun ottaa huomioon parhaillaan käytävän Nato-keskustelun
tässä maassa. Eli aikoinaan liityttiin turvallisuuspoliittisin
perustein, saatiin kansa uskomaan niihin, mutta kun nyt tiedetään, että lähes
kaikki EU-maat kuuluvat Natoon ja Suomella ei näin ollen
ole mitään turvatakuita, nyt siis ollaankin toistamiseen
myymässä asiaa kansalle turvallisuuspoliittisin
perustein eli Nato-jäsenyyttä, mihin sinänsä en
ota tässä puheessa nyt kantaa, mutta kerronpa
vain, millä viekkaudella EU:hun on aikoinaan kansa viety.
Eli näen kyllä paikallaan sen, että äänestetään EU-jäsenyydestä kansanäänestyksellä.
Itse mielelläni äänestäisin
ensisijaisesti eurojäsenyydestä, mutta ottaen
huomioon sen, että eurojäsenyydestä ei
päästy äänestämään
aikoinaan vaan eurojäsenyys itse asiassa sisältyi
tähän Suomen liittymissopimukseen Euroopan unionin
osalta, näin ollen voidaan katsoa oikeutetuksi, että päätetään
sitten vaikka suoraan siitä, kuulutaanko EU:hun.
Mutta se täytyy tiedostaa, että mikäli
tätä keskustelua ei päästä käymään
ja siihen ei tule riittävää painetta...
Ainakin nämä viime vuodet ovat osoittaneet, että vain
tällainen kansanäänestys aiheuttaisi
sen riittävän paineen käydä se
keskustelu siitä, halutaanko olla osa liittovaltiota vai
ei. Mutta esimerkiksi euro ei tule pysymään pystyssä ilman
syvenevää integraatiota, ilman yhteisvastuiden
kasvattamista, ja näin ollen on syytä tiedostaa,
että meillä on käytännössä kaksi
vaihtoehtoa, jos tätä asiaa katsotaan hieman pitemmälle.
Ne ovat liittovaltion tie tai itsenäisen valtion tie yhteistyössä muitten
kansallisvaltioiden kanssa.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Siteeraan heti tähän
alkuun perussuomalaisten eurovaaliohjelmaa. Uskallan sen tehdä,
kun olen itse sitä ollut myös kirjoittamassa.
"Iso-Britannian hallituksen tavoin kannatamme tulevan eurovaalikauden
aikana kansanäänestyksen järjestämistä maamme
EU-jäsenyydestä. Kansanäänestys
tapahtuisi pääministeri Cameronin esittämän mallin
mukaisesti, jossa ensin neuvotellaan perussopimuksen ja jäsenyysehtojen
uudistamisesta ja sitten äänestetään
yksinkertaisesti uudistuvassa unionissa pysymisen ja siitä eroamisen
välillä."
Arvoisa puhemies! Nykyinen Euroopan unioni ei ole enää se
sama unioni, johon liittymistä suomalaisten lievä enemmistö kannatti
vuonna 1994. Ne olivat elämäni toiset vaalit,
joissa pääsin äänestämään.
Osasin jo silloin jotenkin vahingossa äänestääkin,
että "ei". Ei auttanut kuitenkaan. Tuolloin suomalaisille
puhuttiin muunneltua totuutta markan tulevaisuudesta, ja mikäli totuus
olisi kerrottu, olisi enemmistö todennäköisesti äänestänyt
jäsenyyttä vastaan. Jopa toimittajakunnan parista
on kantautunut väitteitä, joiden mukaan mediatalot
ohjeistivat tuolloin toimittajiaan kirjoittamaan EU:sta ainoastaan
positiiviseen sävyyn. Vastaavasti heitä estettiin
kirjoittamasta ongelmallisista asioista, kuten nyt esimerkiksi markan
kohtalosta.
Eräs ystäväni silloin aikoinaan perusteli
kyllä-ääntään EU:lle,
kun itse siis äänestin "ei" ja kaveri äänesti
"kyllä", sillä, että haluaa, että Suomi kuuluu
siihen jengiin, missä on Saksa, Ranska ja Hollanti, eikä siihen
jengiin, missä on Puola ja Romania. No, missä ollaan
nytten?
EU:ssa ei ole mitään sellaista Suomen kannalta
hyvää asiaa, jota ei olisi saavutettu jo Eta-jäsenyydellä.
Keskeisintä kuitenkin on demokratian toteutuminen. Mikäli
kansan enemmistö haluaa säilyttää Suomen
osana nykymuotoista EU:ta, niin olkoon sitten niin.
Mikäli kansa kuitenkin haluaa Suomen irtautuvan nykymuotoisesta
EU:sta, on aloitettava neuvottelut EU-jäsenyytemme ehtojen
muuttamisesta. Neuvotteluprosessin päätyttyä neuvoteltu
uusi jäsenyyssopimus on alistettava kansanäänestykseen,
jossa lopullisesti päätetään
Suomen ja EU:n suhteesta.
Mikäli kansa ei sopimusta hyväksy, on Suomen
tällöin lopullisesti erottava Euroopan unionista.
Mikäli Suomi lopulta päätyy eroamaan EU:sta,
tulee tällöin harkita uudelleen tätä vapaakauppajärjestö Eftaa.
Mutta kuten edustaja Saarakkala tuossa edellä sanoi, niin
minäkin olen enemmän huolissani tämän
eurojäsenyyden riskeistä kuin mahdollisista EU-jäsenyyden
riskeistä, jos vain saadaan pidettyä EU tällaisena
löyhänä talous- ja kauppaliittona, kuten
sen tarkoitus alun perin on ollutkin.
Arvoisa herra puhemies! Myös nuoremmille sukupolville
on annettava mahdollisuus päättää suurista
kansakuntaamme koskevista asioista. Demokratian vankkumattomana
kannattajana kannatan lämpimästi edustaja Hirvisaaren
lakiesitystä ja toivon, että myös EU-jäsenyyden
kannattajat sitä demokratian toteutumisen vuoksi kannattaisivat.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Ensin haluan kiittää edustaja
Hirvisaarta siitä, että tämä kansanäänestys
tuodaan tänne saliin keskusteltavaksi, ja varsinkin huomauttaa
sen tärkeydestä, että siitä käydään
edes jonkinlaista keskustelua, vaikka porukkaa ei tällä hetkellä salissa
kovin monta olekaan. (Juho Eerola: Laatu korvaa määrän!)
Aina ei tunnu siltä, että edustajien mielipiteet ja
lupaukset vastaisivat niitä puheita, joita käydään
turuilla ja toreilla ainakin ennen vaaleja. Jos otetaan esimerkiksi
tämä 1994 lokakuu, jolloin äänestettiin
EU-jäsenyydestä, ja tammikuussa 95 tulimme jäseniksi:
Mielestäni kansan enemmistön asettumisen EU:hun
liittymisen puolelle ratkaisi lopullisesti se harhaanjohtava lupaus,
että ruokakassin hinta halpenisi radikaalisti. Muistan,
kuinka paljon sitä tosiaan alleviivattiin tuolla turuilla
ja toreilla. Näin ei todellakaan käynyt. Ruoka
on kallista Suomessa tällä hetkellä,
kallistuu koko ajan, ja maajussit on silti ajettu ahdinkoon, niin
että tämä on kova saldo.
Kansanäänestystä ei suoritettu yhteiseen
valuuttaan siirryttäessä, ei ollut kansanäänestystä, mikä oli
demokratian kannalta valitettavaa. Jos halutaan äänestysprosenttien
nousevan tulevaisuuden vaaleissa, neuvoa-antavan kansanäänestyksen
merkitystä ja käyttämistä pitäisi
lisätä.
Tämä kansalaisaloitemahdollisuus on erittäin hyvä tällä hetkellä.
Siihen vaaditaan vähintään se 50 000
kannattajaa, ja on kova työ saada se 50 000 tai
enemmän. Mutta se on erittäin kannatettavaa, että näitä kansalaisaloitteita
käsitellään täällä eduskunnassa.
Muuten kansalaisilta menee maku olla mukana yhteiskunnallisissa
asioissa. — Kiitos.
James Hirvisaari /m11:
Arvoisa puhemies! Kiitän lämpimästi
kaikkia keskusteluun osallistuneita kansanäänestystä tukevista
puheenvuoroista. Mielenkiintoista olisi ollut kuulla näkemyksiä ja
perusteluja sille, miksi kansanäänestyksiä jonkun
mielestä ei pitäisi järjestää.
Itse en ole keksinyt yhtäkään.
Henkilökohtaisesti jään toivomaan
parasta eli sitä, että Suomen kansa pääsee
tulevaisuudessa aidosti osallistumaan päätöksentekoon,
niin että Suomelle osoitetaan suuntaa sitovien kansanäänestysten
kautta. — Kiitos.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! On todellakin tärkeää ylipäätään
puhua kansanäänestyksistä, koska vaikka
meillä lainsäädäntö tuntee
neuvoa-antavat kansanäänestykset, niin todellisuudessa
se oikeampi ja kuvaavampi nimi tälle olemassa olevalle
tilanteelle olisi neuvoa pyytävät kansanäänestykset.
Kansalaisilla ei ole mahdollisuutta, ei valtiotasolla, ei kuntatasolla,
Suomessa saada aikaan kansanäänestystä ilman,
että paikallinen valtuusto tai sitten tässä tapauksessa
eduskunta sellaisen päättää järjestää.
Toivoisi, että edettäisiin siihen suuntaan, että mikäli
joku tietty ihmismäärä, tyyliin esimerkiksi
muutama satatuhatta henkilöä tai vaikkapa puoli
miljoonaa, tietyn ajanjakson kuluessa allekirjoittaa aloitteen jonkun
kansanäänestyksen järjestämisestä,
niin silloin olisi velvollisuus se järjestää.
Tietenkin kuntatasolla se voisi olla sitten joku tietty prosenttimäärä,
vaikkapa 10 prosenttia kuntalaisista.
Tämä mielestäni olisi kehitystä,
joka tukisi edustuksellista demokratiaa, ja myös olisi
mielestäni, kun kerran kansalaisaloitekin on otettu käyttöön,
tietyllä tavalla loogista, että edetään sinne
suuntaan. Minä näen kyllä vaarallisena
sen kehityksen, että mikäli näitä uusia
elementtejä ja jo olemassa olevia elementtejä,
esimerkiksi nyt tätä neuvoa-antavaa kansanäänestystä,
ei käytetä kuin pari kertaa sadassa vuodessa,
niin parlamentarismi on vaarassa romahtaa ajan myötä,
kun ajat kovenevat taloudellisesti.
Eli minä toivon, että ymmärretään
reagoida ennen kuin tavallaan vaikkapa katujen kautta kansa sitten
jossain vaiheessa raivoissaan hakee vaihtoehtoa. Me olemme nyt aika
viimeisellä rannalla.
Keskustelu päättyi.