2) Laki rintamaveteraanien kuntoutuksesta annetun lain 2 §:n
muuttamisesta
Jouko Laxell /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Rintamaveteraaneja oli vuoden 2004 lopussa
runsaat 100 000, joista sotainvalideja on lähemmäs
16 000. Tämän vuoden lopussa rintamaveteraaneja
on noin 10 000 vähemmän ja vuoden 2006
lopussa enää 80 000—85 000.
Meidän tulee tehdä kaikkemme, että jäljellä olevat
harvat veteraanit saavat osakseen ansaitsemansa kohtelun. Meidän
ei tule säästää niissä menoissa,
jotka kohdistuvat kohtuudella heihin. Voimme elää tänään
vapaassa ja demokraattisessa maassa vain heidän ansiostaan.
Veteraanien toimintakyvyn ylläpitämiseksi joudutaan
vuosi vuodelta tekemään enemmän. Heidän
parhaaseen mahdolliseen toimintakyvyn ylläpitämiseensä on
siis panostettava myös entistä enemmän.
Toimintakyvyn ylläpitämisen keskeinen väline
on säännöllinen ja toistuva kuntoutus.
Hallituksen vuonna 2004 hyväksymien veteraanipolitiikan
linjausten mukaan rintamaveteraanien säännönmukainen
kuntoutus tarkoittaa sitä, että halukkaat pääsevät
kuntoutukseen vuosittain. Tämä ei kuitenkaan ole
käytännössä toteutunut. Monissa
kunnissa veteraanien kuntoutuspäiviä on vähennetty
tai kuntoutukseen ei ole päässyt ollenkaan.
Arvoisa puhemies! Valtioneuvosto rajasi kuntoutusvuorokausien
määrän 13 vuorokaudesta enintään
10 vuorokauteen. Linjaus on tarpeeseen nähden väärä.
Rintamaveteraanien kuntoutuksen tarve lisääntyy
jatkuvasti, mutta lisääntyvää tarvetta
ei voi hoitaa kuntoutusvuorokausien määrää vähentämällä.
Veteraanien toimintakyvyn tukemisessa on nyt vaativin vaihe. Joka
vuosi menetämme 8 000—10 000
veteraania. Siksi toimintakyvyn ylläpitämiseen
tarvitaan lisää rahoitusta ja paljon kuntoutusvuorokausia.
Tältä pohjalta olen tehnyt aloitteen, jonka
mukaan kuntoutusta voidaan antaa laitoskuntoutuksena vähintään
14 vuorokautta ja enintään 21 vuorokautta, kun
määrä nykyisen asetuksen mukaan on enintään
10 vuorokautta. Jos näihin 10 vuorokauteen osuu kaksi viikonloppua,
voi kuntoutuspäivien määrä jäädä jopa
viiteen kuuteen kertaan. Edelleen ehdotan, että päiväkuntoutukseen
on vähintään 14 päivää,
kun määrä asetuksen mukaan on 10 päivää.
Muuhun avokuntoutukseen ehdotan vähintään
24 käyntikertaa kalenterivuodessa, kun niitä asetuksen
mukaan on enintään 20 käyntikertaa vuodessa.
Laki antaa mahdollisuuden kuntoutuskertojen ja -vuorojen lisäämiseen.
Se edellyttää myös riittäviä resursseja
kuntoutuksen käytännön toteutukseen.
Käytännössä maksimimääriin
tuskin päästään missään
vaiheessa. Lakialoitteella tähtään siihen,
että nimenomaan eduskunta lailla päättäisi
kuntoutusvuorokausien määrästä.
Nyt hallitus voi asetuksessa päättää kuntoutusvuorokausien
määrästä eduskuntaa kuulematta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laxell on tehnyt hyvän
lakialoitteen, joka aivan oikein huomioi tuon 10 vuorokauden vähyyden
kuntoutusjaksona. Tätähän perusteltiin
sillä, että kun pienennetään
13:sta 10:een tuota jakson pituutta, niin samalla sitten tulisi voimavaroja
laajentaa se kaikille veteraaneille. Mutta, niin kuin ed. Laxell
sanoi, näinhän ei tapahdu. Esimerkiksi aivan kuluneelta
viikolta oli yhteydenotto kotkalaisen veteraanin toimesta, joka
myös on tämän aivan saman asian todennut omalla
kohdallaan, eli on sanottu, että ei ole mahdollista saada
kuitenkaan vuoden sisään kaikkien, esimerkiksi
eteläkymenlaaksolaisten, veteraanien tätä kuntoutusta.
Tämä asia on ongelmallinen, ja tässä mielessä on
varsin hyvä, että me käymme tämän
keskustelun ja tämä lakialoite on käsittelyssä.
Kuntoutuksen näkökulmasta, jos tuosta otetaan
viikonloppupäiviä pois, se lääkinnällinen hyöty,
mikä kuntoutuksesta on, todella kapenee.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Laki rintamaveteraanien kuntoutuksesta annetun
lain muuttamisesta on hyvä lakiesitys, ed. Laxell on tehnyt
hyvän lakiesityksen. Tässähän
on ollut niin, että pudotetaan 13 vuorokaudesta 10 vuorokauteen
kuntoutusvuorokausien lukumäärää. Tästä jo äänestettiin,
kun vuoden 2005 talousarvioehdotuksia tehtiin. Siellä oli
ed. Toimi Kankaanniemen tekemä esitys, ja itse sitä kannatin. Siinä kyllä hallituspuolueiden
edustajat äänestivät, että voi
pudottaa 10 vuorokauteen veteraanien kuntoutusjakson. Tuntuu kyllä ihmeelliseltä,
että näin
kohdellaan suomalaisia veteraaneja. Itsellenikin on tullut tästä yhteydenottoja,
ja olen joutunut tuolla niihin vastailemaan. Toivoisin, että nyt
hallituspuolueiden kansanedustajat ryhdistäytyvät
ja palataan tähän 13 vuorokauteen. Siellä on
83 vuotta keski-ikä, taitaa olla 84 nyt, ei heitä kauan
ole, joten annetaan heille sitten kunnon hoitojaksot ja kunnon hoito
laitoksissa.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laxell on lakialoitteessaan kiinnittänyt
huomiota hyvin tärkeään asiaan. Olemme rintamaveteraaniasiain
neuvottelukunnassa hyvin paljon pohtineet sitä, mikä on
laitoskuntoutuksen ja avokuntoutuksen suhde, varsinkin tulevaisuudessa,
kun meidän veteraanimme vanhenevat koko ajan. Aika pitkälle
nämä erilaiset muutokset ovat perustuneet tutkimuksiin.
Muun muassa Kansanterveyslaitos teki sosiaali- ja terveysministeriön
toimeksiannosta keväällä 2004 uusintatutkimuksen
satunnaisesti valitulle otokselle vuoden 1992 tutkimukseen osallistuneista veteraaneista.
Niin sanotun veteraanikyselyn tuloksista voidaan sitten lukea näitä veteraanien toiveita.
Veteraanimiehet ja -naiset kaipaavat edelleen laitoskuntoutusta,
joskin aikaisempaa vähemmän, ja aika monesti tulee
esille se, että monet veteraaneista ovat jo niin ikääntyneitä ja
heidän toimintakykynsä on niin heikko, että he
eivät halua lähteä kotoaan laitokseen,
ja myöskin se on tämän päätöksen
taustalla, mistä ed. Laxellkin totesi. Ei-invalidiveteraanit
toivovat enemmän erityisesti avokuntoutusta, kotiapua ja
apuvälineistä kuulolaitetta. Edellisten lisäksi
invalidimiehet toivovat enemmän myös kotisairaanhoitoa.
Naiset kokivat tarvitsevansa aikaisempaa enemmän erityisesti
kotiapua ja kuljetuspalvelua. Vuonna 2004 ei-invalidimiehistä 5
prosenttia, sotainvalideista 8 prosenttia ja naisista 4 prosenttia
katsoi olevansa ympärivuorokautisen hoitopaikan tarpeessa.
Kun näitä erilaisia toimenpiteitä tehdään
ja harkitaan, miten veteraanien kuntoutukseen varattuja
rahoja käytettäisiin, niin viimeisin STM:ssä valmisteltu
toimenpide on valtioneuvoston asetus sotainvalidien puolisoiden,
leskien ja sotaleskien kuntoutustoiminnasta maaliskuulta 2005. Sitä ennen
suuremman luokan linjaus ja uudistus oli syksyllä 2004
lisäbudjetin yhteydessä sovittu veteraanipaketti,
johon sisältyivät budjettilakeina muutokset eräissä Suomen
sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden
kuntoutuksesta annettuun lakiin, oikeus kuntoutukseen miespuolisille
karjan evakuointitehtävissä olleille sekä partisaani-iskujen
uhreille, ja sotilasvammalain muutos sotainvalidien kunnallisten
avopalvelujen, kuten kotihoito, kotipalvelut jne., haitta-asterajan
alentamiseksi 20 prosenttiin — aikaisemminhan tämä haitta-aste
oli 25 prosenttia — sekä ateriakorvaus Ruotsissa
asuville vähintään 20 prosentin sotainvalideille.
Lisäksi asetuksella muutettiin rintamaveteraanien kuntoutuksen
laitosjakson pituutta eli vähennettiin 10 vuorokauteen
14 vuorokauden sijasta, ja tämä tapahtuu nyt sitten
1.9.2005 lähtien. Tähän ed. Laxell viittasi. Sen
sijaan avokuntoutuksen määrää lisättiin
aina 30 käyntikertaan asti. Elikkä tässä nyt
täytyy ottaa huomioon se, että vaikka laitoskuntoutusta vähennetään,
niin myöskin on avokuntoutusta lisätty. Mutta
tietenkään se ei poista sitä, että koko ajan
meidän invalidimme ja sotaveteraanimme vanhenevat ja he
tarvitsevat myös laitoskuntoutusta.
Mielestäni meidän täytyisi todellakin
harkita sitä, mikä on se, mihin nämä rahat
kaiken kaikkiaan käytetään. Ja tietysti
kuntoutuksen vaikuttavuutta pitää arvioida, oli
se sitten avo- tai laitoskuntoutusta, että siitä on
todella hyötyä sille veteraanille. Hyvin tärkeää on
se, että nämä rahat, mitä valtiovalta
varaa, käytetään tarkoituksenmukaisesti,
edistämään ikääntyvien
veteraanien toimintakykyä ja kotona selviytymistä.
He ovat sen ansainneet, he ovat meidän Suomenmaatamme puolustaneet
ja ovat ansainneet arvokkaan ikääntymisen eri
menetelmin ja eri tavoin autettuina.
Toivoisinkin, että kun tällä hetkellä kuntatalous
on aika huonolla tolalla ja esimerkiksi kotipalvelua on jouduttu
vähentämään määrällisesti, niin
meidän täytyisi huolehtia, että veteraaneilla kotipalvelu
säilyisi.
Kaiken kaikkiaan tämä ed. Laxellin lakialoite on
hyvä ja taas palauttaa mieliin sen, pitäisikö tuo
laitoshoitojakson pituus palauttaa takaisin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä palautuu mieleen
kaksi keskustelua ennen joulua tämän vuoden budjetin
yhteydessä, joissa nämä asiat käytiin
perusteellisesti läpi. Ed. Risikko palauttikin ne ydinasiat
mieleen, miten silloin meneteltiin.
Tässä asiassahan on kaksi puolta: toinen on fiskaalinen
puoli, ja toinen on se, kuinka saavutetaan se tulos, minkä ed.
Tiusanen totesi erityisesti, eli tehokkuus saavutetaan ja toisaalta
otetaan ikääntyvien veteraanien oma terveydentila ja
kunto huomioon. Näistä kahdestahan tässä on kysymys.
Se fiskaalinen puolihan taas koostuu siitä, että kun
porukka pienenee luonnollisista syistä, niin jos siinä yhteydessä käytettävissä olevat
määrärahat säilytettäisiin
entisellään, niin raha riittäisi, ne
14 vuorokauttakin voitaisiin aivan hyvin hoitaa. Mutta kun niitä määrärahoja pienennetään
samassa vauhdissa kuin veteraanien lukumäärä pienenee,
niin sillä tavalla tämä on niin kauan
iäisyysasia kunnes viimeinenkin on poistunut ajastamme.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxellille tulee antaa täysi
tunnustus hyvästä lakialoitteesta ja siitä,
että eduskunnan täysistunto tämän
lakialoitteen myötä saadaan keskustelemaan tärkeästä asiasta,
rintamaveteraanien kysymyksestä ja nyt tässä tapauksessa
nimenomaan rintamaveteraanien kuntoutuksesta.
Niin kuin täällä on viitattu monissa
puheenvuoroissa aivan oikein, viime sotien veteraanit ovat jo korkeassa
iässä ja iän myötä vointi
ja kunto heikkenevät. On viime hetket yhteiskunnalla maksaa
kunniavelkaa kunniakansalaisilleen, viime sotien veteraaneille.
Silloin kaikki järkevät toimet, mitä tässä velanmaksussa
näille kunniakansalaisille, viime sotien veteraaneille,
voidaan tehdä, tulee myös toteuttaa. Tällä ed.
Laxellin aloitteella varsin hyvin halutaan tätä olla
toteuttamassa.
Monet veteraaneista ovat jo niin iäkkäitä,
että he eivät enää voi päästä kuntoutukseen
fyysisen vointinsa takia, on vaikeita sairauksia. Lääkärit toteavat
kuten eräälle lähipiirissä olevalle
viime sotien lotalle todettiin, että te ette enää kestä kuntoutusta
kolmen infarktin kokemuksen jälkeen. Silloin tulevat esiin
juuri kaikki nämä kysymykset kotiavusta, jota
kunnat ovat valitettavasti joutuneet karsimaan tiukan kuntatalouden
aikana, mihin valtio on paljolti syyllinen, kun valtionosuudet ovat
puolittuneet menneinä aikoina. Tämän
vuoksi, kun täällä ed. Risikko muun muassa aivan
hyvässä puheenvuorossa viittasi kunnallisiin palveluihin,
näihin tulee voida osoittaa kunnille riittävät
määrärahat.
Samalla tässäkin yhteydessä haluan
tuoda myös viime sotien niin rintama- kuin kotirintamalottien
ansiot esiin. Heidät tulee muistaa ilman muuta aina myös
veteraanien rinnalla.
Tony Halme /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus nähtävästi
luulee, että rintamaveteraanit tulevat parempaan kuntoon,
kun he vanhenevat, ja kuntoutuspäiviä voi vähentää.
Kukaan ei ole varmaan kertonut heille, että asia ei ole
näin, vaan veteraanit tarvitsevat yhä enemmän
kuntoutuspäiviä ikääntyessään,
vaikka he rautaisia miehiä ovatkin ja lähtivät
pyyteettömästi isänmaatamme puolustamaan,
ja tämä on vähintä, mitä heille voi
tarjota. Täten kannatan ed. Laxellin tekemää aloitetta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ilahtunut, että ed. Laxell on
tehnyt tämän aloitteen, ja tuen sitä lämpimästi,
niin kuin aiemmissakin puheenvuoroissa on jo sitä tuettu.
En kertaa niitä.
Olen sitä mieltä, että kun puhumme
tehokkuudesta ja kuntoutuksen vaikuttavuudesta, niin sotiemme veteraanien
kohdalla ja sotainvalidien kohdalla nämä termit
ovat mielestäni aivan eri kategoriassa kuin kuntoutuksen
tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta yleensä puhuttaessa.
Katson, että heidän tehokkuutensa ja heidän
kuntoutuksensa vaikuttavuus on siinä, että voimme
täällä eduskunnassa istua, vapaassa demokratiassa
kiistellä ja hoitaa asioita mielemme mukaan. Eli en puhuisi
tehokkuudesta enkä kuntoutuksen vaikuttavuudesta heidän
kohdallaan, vaan mielestäni on päivänselvää,
että niin sotiemme veteraanien kuin myös sotainvalidien
asiat on hoidettava. Mielestäni ne sotaveteraanit, jotka
vielä kykenevät lähtemään
laitoskuntoutukseen, ansaitsevat vanhanmallisen, pitemmän
kaavan laitoskuntoutuksen, niin kuin ed. Laxell on esittänyt
lakialoitteessaan.
Uutena probleemana on, kuten ed. Risikko toi esille, kuka pystyy
lähtemään laitoskuntoutukseen tai ylipäätään
avokuntoutukseen. Mielestäni siihen kohtaan pitäisi
tuoda uusi malli, jonka esimerkiksi faktoihin perustuen Lahden sotaveteraanipiiri
on esittänyt, että olisi tällainen kotipalvelu — se
voisi kulkea nimellä kotipalveluseteli tai kotikuntoutus — eli
ne sotaveteraanit, jotka toimivat esimerkiksi läheistensä omaishoitajina
eivätkä pääse sieltä kotoa
lähtemään pois, saisivat apua, joka olisi
kotikuntoutusta, ja tarpeen vaatiessa se olisi sitten kotisairaanhoitoa,
kotipalvelua, kuljetuspalvelua tai näitä muita
tarvittavia palveluita. Tämä yhteydenotto on tullut ihan
virallisesti kansanedustajille koko meidän alueellamme
Lahden sotaveteraanipiiriltä, niin kuin varmasti jokainen
meistä kansanedustajista saa näistä runsaasti
yhteydenottoja. Katson, että kun jokainen ihminen haluaa
asua mahdollisimman pitkään kotona, niin tämä sotaveteraanien kotipalveluseteli,
kotikuntoutus, millä nimellä se kulkeekin, tämä apu
sinne kotiin, olisi myös tärkeä asia
hoitaa kuntoon. Mielestäni näitä arvoja ei
voida rahassa mitata. Enää on kyse vain muutamista
vuosista, ennen kuin — jos saa sanoa sotaveteraanien omilla
termeillä — viimeisetkin kutsutaan viimeiseen
iltahuutoon.
Rohkenen puhua vielä tästä omaishoitaja-asiasta
ja sotaveteraanien asioiden hoitamisesta kuitenkin näin
pontevasti, koska — arvoisa puhemies, teidän innoittamananne,
kun tiedän, että enonne Mannerheim-ristin ritari
Iisalo aina ojentaa ja muistuttaa näistä asioista
ja kulkee elävänä esimerkkinä — mielestäni
on ihan päivänselvä asia, että me
hoidamme riittävän laitoskuntoutuksen niille sotaveteraaneille
taikka sotainvalideille, jotka sen tarvitsevat, ja meidän
yhteiskuntamme sen maksaa kokonaisuudessaan. Kiistelyt siitä,
kuka maksaa, maksaako asianomainen itse tai kunnat, ovat mielestäni
periaatteellisesti aika toisarvoisia, kun katsotaan, että meidän
ei tarvitse rajariitoja sovitella naapuriemme kanssa. Meillä on
selvät rajat, jotka nämä meidän
sotiemme veteraanit ja sotainvalidit ovat meille hankkineet, ja
meillä on täällä vapaa demokratia.
Toivon, että asia löytäisi itselleen
sopivan kokoisen raon. Näyttää olevan
niin, kun me puhumme näistä päivistä ja
tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta, että ollaan aika kaukana
niistä tosiasiallisista faktoista. Mutta tämä on
vain minun mielipiteeni.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laxell on puuttunut hyvään
asiaan. Tähän voisi todeta sillä tavalla,
mitä edellisetkin puhujat ovat jo todenneet, jotta veteraanien
määrä vähenee aika reippaasti,
vuosittain yli 10 000 henkilöllä. Sehän
tarkoittaa sitä, jotta tämä asia kyllä tulee hoitumaan
luonnostaan, jos ei vedetä näitä kuntoutusvaroja
pois sieltä, siis ei leikata nykyistä tasoa. Sitten
itselläni on ihan oma mututuntuma, mitä nyt olen
lähiseudulta katsellut, että siellä on juuri
sillä tavalla, että monet eivät enää jaksa
lähteä kuntoutukseen, osa ei halua lähteä kuntoutukseen,
ja sen takia tämä toteutuu todennäköisesti aika
nopealla aikataululla.
Sitten se asia, millä tavalla saadaan nämä kotipalvelut
hoidettua mahdollisimman hyvin. Se olisi minusta semmoinen kunnia-asia
kunnissa, ei pelkästään sotaveteraanien
vaan kaikkien osalta, hoitaa kuntoon.
Sitten on yksi asia, joka tässä on tullut
eteen, nämä sotaveteraanien ja sotainvalidien
lesket, ennen kaikkea invalidien leskien kysymys siinä mielessä,
jotta he ovat saattaneet hoitaa pitkiä aikoja tätä veteraania
kotonaan, ja sitten kun mies on joutunut lähtemään
muille metsästysmaille, siellä on semmoinen väliinputoajaryhmä,
jotta jos tämä veteraani on kuollut ennen 74:ää tai 75:tä vuotta,
nämä lesket eivät pääse
mihinkään kuntoutukseen. Minusta se tuntuu aika
hassulta. Minä soitin ministeriöön, ja
siellä todettiin, että leskien määrä on
niin vähäinen, että ei tätä kannata
niin kovasti rummuttaa eikä ole tullut hirveää tarvetta.
Minulle itselleni on tullut Pohjois-Karjalassa eteen kaksi semmoista
tapausta. Tämä on minusta hassu homma, jotta sanotaan,
että määrä on niin vähäinen.
Silloinhan se ei maksakaan paljon. Tämä pitäisi
minusta kanssa hoitaa kuntoon.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laxell on kiinnittänyt
aloitteessaan huomiota tärkeään asiaan.
Totean, että hallitusohjelmassahan luvattiin invalidien
ja veteraanien asemaan ja kuntoutukseen parannusta, ja ymmärrän,
että näin on tapahtunutkin määrärahojen suhteen.
Mutta vaikka veteraanit vähenevät, niin heidän
kuntonsa heikkenee, ja kuntoutuksen ohella on kiinnitettävä huomiota
myös veteraanien kotihoitoon, välineisiin, niin
kuin täällä on todettukin, mutta myös
erikoissairaanhoitoon. Minä sain juuri hiljattain kirjeen
eräältä veteraanilta, hyvin katkeran
kirjeen, että hän pitkään lonkkaleikkausjonossa
oltuaan lähti sitten yksityistä kautta hakemaan
apua, ei kestänyt odottaa ja pelkäsi, että kunto
heikkenee niin, ettei pääse enää sen
jälkeen leikkaukseen. Myös erikoissairaanhoidossa
veteraanit tulisi huomioida. Meidän tulee pitää veteraaneistamme
kyllä parempaa huolta kuin tähän asti
on pystytty.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä ed.
Nurmi vähän kritisoi, että veteraanikuntoutuksessa
ei pitäisi arvioida vaikuttavuutta. Todennäköisesti
ed. Nurmi ei oikein tiedä, mitä vaikuttavuudella
tarkoitetaan. Sillähän tarkoitetaan sitä,
että siinä arvioidaan, onko siitä kuntoutuksesta
hyötyä tälle henkilölle. Kyllä meidän
täytyy, kun meillä on aivan liian vähän rahaa
kuntoutukseen varattu veteraaneille, tarkkaan harkita, miten se
käytetään. Meillä ei ole varaa
palkata tai maksaa mistään käpylehmien
rakentamisesta, vaan kuntoutuksen pitää olla todella
sellaista, joka edistää toimintakykyä ja
kotona asumista. Se kuntoutus voi olla monia asioita, kuten kotiin
vietäviä palveluja. Valtiokonttori on kyllä mielestäni
hienosti hoitanut näitä asioita, koska sitä rahaa
voi käyttää hyvin monella eri tavalla,
kunhan vaan on innovatiivinen, ja niin monella paikkakunnalla ollaankin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuntoutuksen vaikuttavuushan on tärkeä asia ihan
veteraanin näkökulmasta myös. Jos ajatellaan
laitoskuntoutusta, jonne matkaa on jonkin verran, mutta kuitenkin
asianomainen haluaa ja pystyy siihen, niin jo se matka sinänsä on
tietty rasite ja vaatii tietyn kompensaation, joka vie aikaa siitä kuntoutuksesta,
jolloin tällainen kymmenen päivää — lähtö-
ja tulopäivähän siihen lasketaan mukaan
myös — kutistuu helposti vielä pienemmäksi
kuin kahdeksaksi päiväksi, mihin ed. Laxell viittasi.
On siis järkevää, että se on kolmetoista
päivää vähintään.
Sitten eräänä yksityiskohtana tähän
on liittynyt se, että tällaisessa veteraanikuntoutuksessa veteraani
ei voi ottaa avopuolisoaan mukaan eikä jakaa sitä aikaa.
Monet ovat käyttäneet esimerkiksi kahden viikon
tai kolmentoista päivän kuntoutusta niin, että viikko
ja viikko ja siinä on sitten aviopuoliso mukana. Aviopuoliso
hyväksytään, muttei avopuolisoa. Tässäkin
on vähän noakinaikainen meininki mukana.
Edelleen erilaisista kuntoutuksista. Tietysti kotikuntoutus
on yksi, ja tässähän kyllä Valtiokonttori
on liikkeellä sillä tavalla, että rintamatunnuksen
omaava saa kotiin kuntoutusta. Tätä on lisätty,
ja se on positiivinen asia. Se koskee nimenomaan niitä,
joilla on liikkumisongelmia, jotka eivät pääse
itse esimerkiksi läheiseen avokuntoutuspisteeseen. Tämä on
erittäin hyvä asia. Mutta kaikilla ei ole rintamatunnusta,
vaikka ovat olleet rintamalla. Eduskunnassa on 115 kansanedustajaa
allekirjoittanut lakialoitteen tästä, ja tämä on
nyt sosiaali- ja terveysministeriön käsissä.
Asia pitäisi saada kuntoon: avattaisiin tietyksi ajaksi
tämä rintamatunnus jälleen uudelleen
haettavaksi.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell on todella tehnyt hyvän
lakialoitteen, niin kuin täällä on monissa
puheenvuoroissa todettu. Toivottavasti tämän myötä saadaan
parannus aikaiseksi. Sillä on se merkitys, että ainakin
osalla rintamaveteraaneista on mahdollisuus asua kotona tai kodinomaisissa
olosuhteissa pidempään. Sillä on myös
merkitystä siinä, yleensäkin kuntoutuksella,
miten rintamaveteraanit selviytyvät päivittäisistä toiminnoista.
Kun kuntoutusta on tarjolla riittävästi ja se
on tarpeeksi monipuolista, niin se, totta kai, vähentää myös
laitoshoidon tarvetta.
Kiinnittäisin huomiota myös siihen, että paitsi että kuntoutus
on yhä useammalle veteraanille erittäin tärkeää fyysisen
hyvinvoinnin kannalta, niin totta kai hyvin tärkeää on
myös henkinen vireys. Kuntoutuksessa on monenkin veteraanin kohdalla
mahdollisuus tavata useampia ihmisiä, ja tätä kautta
se tuo henkistä vireyttä.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi haluan kiinnittää huomiota
yleensäkin tähän kuntoutuksen määrärahojen
riittävyyteen. Eli osa rintamaveteraaneista ja sotiemme
veteraaneista ei halua mennä laitoskuntoutukseen, he haluavat
kuntoutuksen kotiinsa ja avokuntoutusta. Näittenkin määrärahojen
osalta on valitettavasti todettava, että ne eivät
ole riittävät. Ja kunnissa, missä kunnassa
sitten nämä veteraanit asuvatkin, on siinäkin
vaihtelua, eli kuntien panostus vaihtelee tosiaan varsin suuresti.
Toivottavasti tämä asia vihdoin ja viimein saadaan
kaikin puolin kuntoon.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxellin aloite on arvokas aloite ja
sattuu mielenkiintoiseen historialliseen ajankohtaan, kun tulee
60 vuotta kuluneeksi meidän sotiemme päättymisestä.
Erityisesti Lapissa on tänä keväänä muistettu
näitä tapahtumia.
Tämä tarjoaa myös mahdollisuuden
nostaa esille erään näkökulman,
jota harvemmin on käsitelty tässä yhteydessä — en
ole ainakaan huomannut sitä kovin usein käsiteltävän.
Nimittäin sotien jälkeen meillä oli tässä maassa
50 000 sotaorpoa. Se on iso määrä ihmisiä,
jotka ovat joutuneet tavallista lujemmille kamppaillessaan elämän
olosuhteitten kohentamiseksi omissa perheissään
ja omassa elämässään. Minulla
on tässä Pauli Kantomaan äskettäin
Pohjolan Sanomiin kirjoittama kirjoitus, jossa hän kertoo
oman sotaorpotarinansa. Hänellä on tässä eräs
ehdotus, jonka aion jalostaa täällä lakialoitteeksi.
Nimittäin sitä mukaa kuin veteraanien määrä vähenee, vapautuu
myös kuntoutusmäärärahoja, joita
voitaisiin käyttää näitten lujilla
olleitten sotaorpojen tukemiseen. He alkavat nyt olla siinä iässä, että tarvitsevat
tukea. Tämä mielestäni on asia, joka
on vakavasti otettava harkintaan. Tuon lakialoitteeni ja toivon,
että ministeriö ottaa sen vakavasti harkintaan
tulevaisuudessa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
pelkästään vain hyviä puheenvuoroja
ed. Laxellin hyvän aloitteen pohjalta.
Tästä kuntoutuksen mittaamisesta, kuntoutuksen
tavoitteista. On varmasti selvää, niin kuin täällä lääkärit
ja terveydenhuollon edustajat tietävät, että kun
on näin korkeassa iässä olevat ihmiset
kyseessä, niin nämä tavoitteet ja tulokset
ovat aivan jotain muuta kuin nuoremmilla ikäluokilla. Usein
jo pelkästään se, että pääsee
kuntoutukseen, saa vaihtelua elämäänsä,
tämä henkinen vaihtelu, kaikki tämä,
on jo hyvinkin olennainen tekijä, että sitten
jaksaa tässä asiassa paremmin. Minä toivon,
että näissä olisi tuommoinen yksilöllisyys
hyvin määräävänä tekijänä ja
kaikkinainen joustavuus ja hyväntahtoisuus, että veteraanit
voisivat saada hyvällä mielellä sen,
mikä heille tulee, että kukaan ei pettyisi tavoitteessaan.
Ed. Esa Lahtela toi täällä hyvin
esille puolisot, lesket, jotka tekevät arvokasta omaishoitajatyötä,
että heidät tulisi huomioida myös mahdollisimman
hyvin tässä yhteydessä.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
hyvin paljon käytetty, kuten tässä on
todettu, hyviä puheenvuoroja siitä, miten tärkeätä on
huolehtia veteraaneista. Tärkeää on myös
huomioida muutkin kuin sotaveteraanit ja sotainvalidit elikkä kotirintamanaiset,
lotat ja ne puolisot, jotka monesti hoitavat sitä ikääntyvää puolisoaan.
Omaishoidon tukihan on tällä hetkellä erittäin huono.
Meillä on Suomessa 320 000 omaishoitajaa kaiken
kaikkiaan ja vain 26 000:ta pystytään tukemaan.
Osa omaishoitajista on juuri näitä henkilöitä,
jotka hoitavat sitä veteraania kotonaan ja jotka todella
eivät mitään tukea saa.
Täällä mainittiin myöskin — ed.
Rundgren mainitsi — sotaorvot. He ovat kyllä semmoinen ryhmä,
joka on jäänyt täysin huomioimatta, ja toivon,
että siihen tartutaan, koska he tarvitsevat yhtä lailla
sitä tukea kuin muutkin sodasta selviytyneet.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Rintamaveteraaneille meistä useiden
mielestä, tai kaikkien suomalaisten mielestä,
voi sanoa, kuuluu tietty erityiskohtelu ja kunnioitus, eli on tämä paljon
puhuttu kunniavelka, joka on jäänyt vieläkin
maksamatta. Tähän tänäänkin
on viitattu, muun muassa ed. Halme viittasi siihen.
Samalla kuitenkin ajetaan alas kunnallisia palveluja. Palveluja
heikennetään terveydenhoidon avopalveluiden kohdalla,
erikoissairaanhoidon kohdalla, niin kuin täällä ed.
Pentti totesi. Kuinka ollakaan, tämä koskee myöskin
rintamaveteraaneja, sitä samaa ikäluokkaa, niin
kuin ed. Risikko totesi, joka jälleenrakensi tämän
maan ja kesti sodan ajan — myös kotirintama on
pidettävä mielessä, siis koko se ikäluokka.
Heiltä, vanhoilta ihmisiltä, viedään
palvelupohja. Sitä on todellakin mahdoton millään
korvata, jos elämän loppuvaiheessa heikkenee sosiaalinen
turvallisuus ja mahdollisuus hoitaa terveyttään.
Tämä on todellinen haaste. Tämä on
tämänkin talon käsissä. Usein
viittaamme tässä kuntien valtionosuuksiin. Näiden
heikkeneminen on tosiasia, niin kuin ed. Oinonen totesi.
Keskustelu päättyy.