Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Siinä eilisessä täysistunnossa
minulla oli ihan selvä taktinen valinta: kuuntelen, mitä muut
sanovat, ja sitten kiinnitän huomiota siihen, mikä muilta
jäi kertomatta. Mutta sen kertominen nyt sitten tälle
runsaalle kuulijakunnalle tapahtuu seuraavien muutaman minuutin
aikana.
Muistan äärimmäisen elävästi,
kun täällä eduskunnassa käytiin
kiihkeää keskustelua siirtymisestä Euroopan
unionin jäseneksi. Sitten seuraava kova keskustelu käytiin
liittymisestä Euroopan talous- ja rahaliiton jäseneksi.
Kummankin yhteydessä se runsauden tarjonta oli aivan ylitsepursuavaista:
nyt tulee kerta kaikkiaan sellaista hyvää Suomelle,
että sitä ei saattaisi millään
muulla saada aikaiseksi kuin näillä jäseneksi
hakeutumisilla.
Siinä yhteydessä kuitenkin sitten varsin moni sanoi,
että vaikka kyllä kannatan näitä jäsenyyshankkeita,
siis kahdessa eri erässä, niin kuitenkin, mahtaisiko
olla mahdollista, että tämä integraatioympäristö saattaisi
muuttua. Sitten, kun perustuslakia väsättiin kasaan — muistan
erinomaisen hyvin, kun vuonna 1995 oltiin puhemies Uosukaisen johtamalla
eduskunnan vierailulla Kiinan kansantasavallassa, ja siinä sitten
kun pääsihteeri Tiitisen kanssa oltiin saman mustan auton
takapenkillä, pääsihteeri koko ajan kirjoitteli
tätä perustuslakimietintöä,
ja siinä sitten keskustelimme aiheesta Euroopan unioni
ja Suomen tasavalta — siinä kävi hyvin
ilmi, että ei sitä Euroopan unionia tarvitse siihen
yhteyteen laittaa näkyviin. Se jäsenyys on tai
sitä ei ole, mutta selvintä on, että sitä siinä ei
näy.
No nyt sitten, jos ajatellaan, mitä luvattiin, mitä on
saatu, niin toimintaympäristönä tällä nyt täydennettävällä perustuslailla
on nimenomaan integraation syvenemisen keskellä eläminen. Tässä suhteessa
jälleen ympäristö näyttää mallia sille,
mitä kaikkea voikaan tapahtua näissä asioissa,
sellaista, mitä ei missään nimessä pitänyt tapahtua.
Siis aivan mahdotonta, että sellainen tilanne kuin Kreikan
tilanne talous- ja rahaliiton puitteissa olisi mahdollista, sellainen
tilanne, että siihen reagoimisessa ilmoitetaan komission
taholta, että juu, nyt ruvetaan etukäteislukemaan teidän
budjettiesityksiänne ja sitten seuraavana päivänä ilmoitetaan,
että tässä taitaa liittovaltio olla ainut
mahdollisuus ratkaisuna. Siis toisin sanoen yhtäkkiä muutamassa
hetkessä, kun jokin unionin jäsenvaltio töppöilee
niin sanotusti, niin välittömästi sitten
se integraatio hurahtaisi oikein vauhdilla toiseen sellaiseen äärimmäisyyteen,
joka nimenomaan teoreettisena vaihtoehtona kiellettiin silloin,
kun näihin integraatiopyrkimyksiin lähdettiin
mukaan.
Elikkä siis toisin sanoen, mitä tämä merkitsee?
Se merkitsee sitä, että jos sitten sillä liittovaltiokehitykselläkään
ei saataisi näitä ilmiöitä kuriin,
jotka nyt finanssi- ja talouskriisinä ovat edessämme,
niin sehän tarkoittaa sitä, että unionilla
ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin hajota.
Siinähän ei ole mitään muuta
rakenteellista vaihtoehtoa. Elikkä palataan jälleen
kansallisvaltioiden suvereeniin aikakauteen.
No, silloin tullaan juuri siihen perustuslakiin. Eli jos nyt
lähdettiin kahden lautasen politiikkaa torjumaan, niin
yhtäkkiä sitten huomataan, että ne lautaset
mahtuisivat Suomen tasavaltaan oikein hyvin, elikkä tasavallan
presidenttiyteen ja pääministeriyteen tällä kotomaassa,
ja mitään ulkoisia ongelmia näistä kahden
mukavan lautasen politiikasta ei sitten olisi olemassakaan.
Arvoisa puhemies! Mitä minä tällä yritän
sanoa? Yritän tällä sanoa sen, että haasteet
siinä ympäristössä, johonka
nyt ollaan auttamattomasti tultu, ovat aivan kokonaan toisenlaisia
kuin olivat silloin, kun ensiksi Suomi haki Euroopan unionin jäseneksi,
tyrkytti itsensä sinne — siis ei voinut ehtoja
asettaa, kun tyrkytti itsensä sinne — ja sitten
talous- ja rahaliittoon lähti mukaan hyvin ristoreipasmaisesti,
kun olisi ehdottomasti pitänyt jo tämän äsken
kertomani valossa järjestää neuvoa-antava
kansanäänestys siitä vaiheesta, kun se
saattoi johtaa jopa sellaisiin ajatuksiin komissiossakin, että tässä on
liittovaltiokehitys ainut mahdollinen. Elikkä siis tässä katsannossa hyvä näin,
näin pitää toimia nyt, kun tähän
on ajauduttu ja jouduttu, mutta silloin on vaan hyvä tiedostaa,
minkälainen se kotomaan historia on ollut viimeisen parinkymmenen
vuoden aikana.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus on esittämässä perustuslakimme
muuttamista. Tätä esitystä markkinoidaan
valtiosääntömme parlamentaaristen piirteiden
vahvistamisella sekä kansalaisten osallistumisoikeuksien
parantamisella. Keskeisin asia uudistuksessa on kuitenkin presidentin
ulkopoliittisten valtaoikeuksien kaventaminen. Tämä on
hallituksen esityksen kärki. Säännösten
ottaminen perustuslakiimme Suomen jäsenyydestä EU:ssa,
kansalaisaloitejärjestelmän luominen ynnä muut
esityksen vähemmän tärkeät muutokset
ovat vain rekvisiittaa, joilla pyritään legitimoimaan
presidentin valtaoikeuksien kaventaminen.
Vaikka perustuslaissa on edelleen tarkoitus todeta, että tasavallan
presidentti johtaa ulkopolitiikkaa yhteistyössä valtioneuvoston
kanssa, niin 58 §:ään ehdotettu
muutos mahdollistaa sen, että seuraavan presidentin rooli
jää käytännössä toissijaiseksi.
Käytännössä 58 §:n
muutos merkitsee sitä, että jos presidentti ja
valtioneuvosto ovat eri mieltä, niin eduskunta toimii erotuomarina.
Mutta itse asiassahan tilanne on se, että eduskunnan kanta
on sama kuin hallituksen kanta, kuten presidentti Halonen on todennut:
"Kuka vakavissaan uskoo, että eduskunnan kanta olisi muu
kuin hallituksen kanta? Jos se olisi muu, se hallitus kaatuisi."
Nykyinen perustuslaki on ollut voimassa vasta kymmenkunta vuotta.
Kokemusta on siis varsin lyhyeltä ajalta ja vain yhden
presidentin ajalta. Perustuslakia jos mitä pitää muuttaa
harkiten ja erittäin painavista syistä. Perustuslaki
edustaa vakautta ja pitkäjänteisyyttä.
Onko meillä tällä hetkellä sellaisia
painavia syitä, jotka edellyttävät kiireellistä muuttamista?
On väitetty, että nykyisessä perustuslaissa
on valuvika, joka kaipaa korjaamista, mutta onko sellaista? Onhan
kysymys Suomen edustamisesta EU:ssakin äskettäin ratkaistu
pääministerin eduksi.
Sosialidemokraattien linjana on jo 1970-luvulta lähtien
ollut presidentin sisäpoliittisten valtaoikeuksien parlamentarisointi
mutta ulkopolitiikan säilyttäminen presidentillä.
Syitä sisäpoliittisten valtaoikeuksien riisumiseen
epäilemättä on ollut, mutta tämä työ on
jo pitkälti tehty loppuun. Mielestäni meillä on
tällä hetkellä Suomessa hyvä ja
toimiva presidentti-instituutio, jota kansa arvostaa. Presidentit
ovat olleet maamme suosituin poliittinen instituutio, jonka toiminta
on saanut laajan kannatuksen. Meillä kansalaiset ovat myös
hyväksyneet presidentin kansanvaalin. Tästä on
osoituksena kansalaisten erityisen aktiivinen osallistuminen vaaleihin. Näissä presidentinvaaleissa
on yleensä satojatuhansia äänestäjiä enemmän
kuin missään muissa vaaleissa, ja uskoakseni tässä vaalissa
kansalaiset myös ajattelevat, että äänestämisellä pitäisi olla
jokin merkitys. Jos presidentiltä viedään kaikki
valta, niin mielestäni ei ole mitään
perusteita käyttää nykyisen kaltaista
järeää suoraa kansanvaalia vallattoman
presidentin valitsemiseksi.
Arvoisa puhemies! Presidentin ulkopoliittisten valtaoikeuksien
riisumiselle ei mielestäni löydy sen paremmin
historiallisia kuin nykyisiäkään perusteita.
Niinpä turvallisin vaihtoehto maallemme on se, että presidentillä säilytetään
itsenäistä ulkopoliittista valtaa. Päivänpolitiikan ulkopuolella
olevana presidentti on oikea henkilö johtamaan pitkäjänteistä ja
laajaan kansalaistukeen pohjautuvaa ulkopolitiikkaa. Mielestäni riittävillä ulkopoliittisilla
valtaoikeuksilla varustettu presidentti on niin tärkeä voimavara,
että tämä meidän kannattaa säilyttää jatkossakin.
Keskustelu päättyi.