Täysistunnon pöytäkirja 58/2002 vp

PTK 58/2002 vp

58. KESKIVIIKKONA 15. TOUKOKUUTA 2002 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

5) Laki valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain 2 §:n muuttamisesta

 

Mauri Salo /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Lakialoite 48/2002 vp on laki valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain 2 §:n muuttamisesta. Tämän aloitteen pääsisältö on, että luotaisiin edelleen toimintaväljyyttä nimenomaan lainoituksen osalta ja riskirahoituksen myöntämisellä nuorille alle 28-vuotiaille yrittäjiksi aikoville. Tämä esitys on sillä tavalla jäsentelemätön, että toivotaan, että asetuksella säädetään tarkemmin näistä luotto- ja takausehdoista.

Suomalainen yhteiskunta nojaa yrittäjyyteen. Kuitenkin yrittäjien määrä on viime vuosina hyvin selkeästi laskenut. Viime vuoden osalta arvioidaan, että 10 000—15 000 henkilöä on vähemmän yrittäjinä kuin aikaisemmin. Myös mielipidemittaukset kertovat, että halukkuus yrittäjäksi ryhtymiseen ei ole kovin korkealla tasolla. Kuitenkin meillä yhteiskunnassa on erittäin suuri tarve saada ihmisiä innostumaan yrittäjyyteen, ja koska tänä päivänä innostustaso on se mikä on, tarvitaan erityisiä toimenpiteitä, jotta yrittäjyyteen innostavaa ilmapiiriä voidaan kehittää.

Suomessa on ilmiselvä yrittäjyysvaje erityisesti, kun sitä verrataan Euroopan unionin keskiarvoon. Meiltä puuttuu noin 100 000 pienyritystä. Tässä on haastava tehtävä, että pääsemme unionin keskiarvoon, ja jos me tässä onnistumme, tämä mahdollistaa tietenkin entistä paremman työllisyyden, ja silloin päästään niihin työllisyyslukuihin ja työttömyyslukuihin, jotka ovat myös olleet hallitusohjelmassa, ja jopa selkeästi hallitusohjelmaa parempaan tasoon.

Meillä on yhteiskunnassa tikittämässä myös jonkinmoinen aikapommi sukupolvenvaihdosten osalta. 50 000—70 000 yrittäjää on tulossa sukupolvenvaihdosikään, ja koska ilmapiiri on mikä on, niin tänä päivänä yrittäjät miettivät, mistä löytyy ratkaisu yrittäjyyden jatkumiseen. Nuorissa on tulevaisuus. Tosin nämä nuoret, joita tämä lakiehdotus nyt koskee, eivät varmaan ole valmiita ottamaan vastuuta yrityksestä, joka on jo pitkään toiminut ja jossa on suurempi kokonaisuus, isommat liikevaihdot ja suuri määrä työllisiä ihmisiä, mutta jostain se on aloitettava, ja näin ollen tässä kuitenkin meidän on edettävä niin, että yrittäjäksi aikova, jolla on omat ideat, on saatava hyötykäyttöön ja sitä kautta vahvistamaan suomalaista kansantaloutta.

Suomen kansantalous voi menestyä ja kehittyä vain vientivetoisen yhteiskunnan avulla. Tarvitaan tietenkin myös tuontia korvaavia toimenpiteitä, tuontia korvaavaa yrittäjyyttä. Meiltähän on paljon luisunut aikaisemmin ammattitaidolla tehtyä tuotantoa ulkomaille, ja siinä on tietenkin myös selvä markkinarako. Me olemme eräiltä osin erittäin kilpailukykyisiä vientimarkkinoilla, ja mitä enemmän meillä on omaperäistä omaa ideointia tuotteissa, sitä paremmat mahdollisuudet tietenkin on kotimarkkinoilla ja vientimarkkinoilla.

Erityinen tarve uudelle lainsäädännölle syntyy juuri toivosta parempaan työllisyyteen, mutta parempi työllisyys ei toteudu, jos ei tehdä erityistoimenpiteitä. Tämä lakialoite, joka nyt on käsittelyssä, on syntynyt nimenomaan tarpeesta ja nimenomaan niin, että me pääsemme taas askeleen eteenpäin. Meillä on erityisrahoitusyhtiö Finnvera, jolla on tuotevalikoimissaan aikamoinen määrä erilaisia rahoitusinstrumentteja, mutta kun tätä asiaa on tutkiskeltu, on nimenomaan tultu siihen tulokseen ja tulin siihen tulokseen, että erityisesti nuoret ovat kuitenkin tietyllä tavalla vielä väliinputoajia. Riskinotto on aika kovan pohdiskelun takana, ja mitä lievemmin vastuin riski voidaan ottaa, sitä helpommin päätös tietysti tähän riskinottamiseen ja yrittäjäksi lähtemiseen tulee. Tämä vaatii tietenkin lainan myöntäjiltä, hakemusten käsittelijöiltä erityistä ammattitaitoa, koska ei ole mitään järkeä siinä, että lähdemme samanlaiseen malliin kuin aikanaan työvoimahallinnon tarjoama starttirahamalli oli. Siinä 50 000 annettiin hakijalle kuin hakijalle, ja siitähän syntyi hyvin usein vain hetkellisesti kilpailua vääristävä tilanne, mutta kuitenkaan starttirahalla liikkeelle lähtenyt yrittäjä ei saanut muuta kuin luottohäiriömerkintöjä muutaman ajan kuluttua omalle tililleen.

Vuonna 1996 tämä talo sääti naisyrittäjälainan. Naisyrittäjälaina oli menestys. Sen avulla syntyi paljon naisten keskuuteen yrittäjyyttä, joka oli vakaalla, harkitulla pohjalla. Tänä päivänä useat silloin yritystoiminnan aloittaneet yritykset ovat edelleen voimissaan ja kasvavat ja kehittyvät.

Nuorisolaina olisi tältä talolta merkittävä signaali siitä, että yhteiskunta arvostaa nuoria ja pyrkii edesauttamaan heitä ammatinvalinnassa, ja myös siitä, että me odotamme heidän panostaan tähän yhteiskunnan kakun kasvattamiseen.

Arvoisa puhemies! Toivottavasti tämä asia tulee aikaa myöten hoidettua, osittain toivottavasti tämän aloitteen kautta, mutta jos ei tämä aloite riitä, niin toivottavasti Finnvera osaltaan lähtee viemään tätä asiaa eteenpäin, koska tosiasia on, että esitetylle mallille on olemassa selvä tilaus.

Ismo Seivästö /kd:

Arvoisa puhemies! Haluan virkistää edustajakollegoiden muistia siteeraamalla hallitusohjelmasta pienen pätkän: "Hallituksen elinkeinopoliittisilla toimenpiteillä vahvistetaan yrittäjyyttä sekä pk-yritysten kasvua ja kilpailukykyä. Uusien työpaikkojen syntymisen edistämiseksi hallitus käynnistää Yrittäjyys-hankkeen, jonka tarkoituksena on poistaa yritystoiminnan esteitä ja kannustaa kaikkia hallinnonaloja uusien yritysten perustamista edistäviin toimenpiteisiin."

Tämä hanke on varmasti vielä osittain hallituksessa valmisteilla, mutta tähän keinovalikoimaan mielestäni erittäin hyvin sopii yhdeksi osaksi ed. Mauri Salon tekemä aloite nimenomaan nuorten uusien yrittäjien saamiseksi kentälle ja sitä kautta uusien työpaikkojen syntymiseksi ja sitten niiden yhteisten verorahojen kartuttamiseksi, millä pidetään julkisia palveluja yllä.

Pekka Nousiainen /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salo on minusta oikealla asialla, kun hän lakialoitteessaan ehdottaa, että valtion erityisrahoitusyhtiöiden luotto- ja takaustoiminnan ehtoja lievennettäisiin nuorten osalta siten, että heille voitaisiin myöntää tavallista edullisemmin ehdoin takauksia ja luottoja.

Kuten ed. Seivästö totesi, hallituksella on ollut Yrittäjyys-hanke tämän vaalikauden ajan. Valittaen täytyy vain todeta, että kovin vähäksi ovat jääneet nuo hallituksen toimenpiteet yrittäjyyden edistämiseksi. Päinvastoin, yrittäjien määrä on vähentynyt eikä lisääntynyt, niin kuin tarkoitus oli. Erityisen suuren huolenaiheen antaa juuri tämä sukupolvenvaihdosta odottavien yrittäjien määrä, enimmillään noin 70 000 lähimmän 10 vuoden aikana. Jatkajia heillä ei ole tiedossa, joten erityisesti työpaikkojen aikaansaamiseksi yrittäjyyteen on panostettava entistä voimakkaammin.

Minä toivon, että ed. Salon aloite saa myönteisen vastauksen, mutta ennen kaikkea, että tämä otetaan vastaan Finnverassa, joka luottoehtoja määrittelee, ja kehitetään tällainen nuorisolainajärjestelmä.

Ismo Seivästö /kd:

Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä vielä todeta, että me tarvitsemme juuri uusia yrittäjiä ja uusia työpaikkoja, mutta aivan niin kuin ed. Nousiainen totesi, me tarvitsemme myös sitä, että olemassa olevat yritykset pystyvät jatkamaan ja pitämään ne työpaikat, jotka siellä tällä hetkellä on ja jotka siellä vuosien ja vuosikymmenien aikana on luotu.

Keskustelu päättyy.