Arto Seppälä /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan lyhyesti perustella tätä lakialoitetta
57/2004.
Työttömyysturvalakia on uudistettu monella eri
tavalla. Parhaillaan eduskunnassa on käsittelyssä hallituksen
esitys 61/2004 vp työttömyysturvalain
ja vuorotteluvapaalain 20 ja 21 §:n muuttamisesta. Lakiin
on jäänyt kuitenkin säännös
työsopimuksen päättämisen riitauttamisesta. Voimassa
olevassa laissa riitauttamisaika vaihtelee riippuen työsuhteen
kestosta, sovellettavasta työehtosopimuksesta tai työsopimuksesta
sekä siitä, päättyykö työsopimus
irtisanomiseen vai purkamiseen.
Kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta on ongelmallista, että työsuhteen
päättämisperusteen riitauttamisaika ja
oikeus työttömyysturvaan riippuu työntekijän
työsuhteen kestosta, työhön sovellettavasta
työehtosopimuksesta tai työsopimuksesta sekä siitä,
päättääkö työnantaja irtisanoa
vai purkaa työsopimuksen. Kyse on kuitenkin yksilön
oikeusturvan kannalta tärkeästä hallinnollisesta
määräajasta, jonka pitäisi kohdella
kansalaisia mahdollisimman yhdenvertaisesti.
Voimassa olevan lain mukaan työntekijän on karenssin
välttämiseksi riitautettava työsuhteen päättäminen
määräajassa. Mikäli työnantaja
on purkanut työsopimuksen, on määräaika
kolme kuukautta. Mikäli työsopimus on irtisanottu,
on riitauttamisaika sama kuin irtisanomisaika. Käytännössä irtisanotun
työntekijän riitauttamisaika riippuu työhön
sovellettavasta työehtosopimuksesta tai sen puuttuessa
työnantajan ja työntekijän välisestä työsopimuksesta.
Työsopimuslain mukaan irtisanomisaika on neljästätoista
päivästä kuuteen kuukauteen. Työehtosopimuksissa
irtisanomisajat vaihtelevat huomattavasti. Lyhyimmät irtisanomisajat
ovat viikon pituisia. Tässä ajassa on usein mahdotonta
riitauttaa asiaa, ja korvauksenhakijalle määrätään
90 päivän pituinen korvaukseton määräaika
eli karenssi.
Ongelmaksi on todettu, että laissa ei ole säännöstä eikä lain
esitöistä selviä, millä tavalla
riitauttaminen on tehtävä. Työvoimatoimikunnat
ja toimikuntien jäsenet tulkitsevat edellä mainittua riitauttamissäännöstä sattumanvaraisesti.
Joskus riittää, kun hakija on ottanut yhteyttä liittoonsa, joskus
hakijan on toimitettava tuomioistuimeen jätetty haastehakemus.
Viimeksi mainittu on mahdotonta toimittaa irtisanomisajassa. Keskimäärin
haastehakemuksen jättäminen kestää runsaan
vuoden irtisanomispäivästä.
Arvoisa puhemies! Lopputuloksena on usein ollut, että työvoimatoimikuntien
erilaiset käytännöt sekä lyhyet
irtisanomisajat johtavat siihen, että irtisanotun työntekijän
on mahdotonta riitauttaa työsuhteensa päättämistä määräajassa. Toisaalta
myöskin eri liittojen jäsenet ovat erilaisessa
asemassa riippuen siitä, onko liitossa asiamiehenä lakimies
tai joku muu henkilö.
Lakialoitteessa ehdotetaan työttömyysturvalakiin
säädettäväksi yksi yhtenäinen
riitauttamisaika työsopimuksen päättämisen
lainmukaisuudesta siinä tilanteessa, kun työnantaja
irtisanoo tai purkaa työsopimuksen työntekijän
henkilöön liittyvillä irtisanomis- tai
purkamisperusteilla. Lakialoitteen mukaan työttömyysturvaoikeudesta
päätettäessä sovellettava riitauttamisaika
olisi kuusi kuukautta työsopimuksen päättämisilmoituksen
toimittamisesta. Lisäksi vähintään
lain esitöissä tulisi määritellä riitauttaminen
ja sen keinot tarkasti niin, että epäselvyyksiä tämän
asian suhteen ei synny.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti kollega, ed. Arto Seppälälle:
Jäin kahta asiaa kaipaamaan: muutamia nimiä tämän
salin keskiosasta tai oikeasta reunasta.
Toiseksi kysyn, eivätkös työttömyysturvalain tämän
pykälän osiot ole nimenomaan aikaisemmin olleet
juuri sitä kolmikantayhteistyötä, jossa ovat
mukana myöskin työnantajien etujärjestöt, kun
tämän tyyppistä lainsäädäntöä muutetaan? Harvoinhan
eduskunta-aloitteilla näihin asioihin on puututtu, vaan
ne on nimenomaan sovittu työmarkkinapöydissä,
joissa ovat olleet sitten myöskin kaikkien parttien näkemykset
mukana.
Arto Seppälä /sd:
Arvoisa puhemies! On totta, mitä ed. Salo sanoi, että tämä on
parttien asia, mutta on havaittu, että työvoimahallinnossa
ei ole tätä asiaa otettu vakavasti, kun partit
myöskin ovat täällä ohjausta
antaneet. Myöskin SAK:n paikallisjärjestöt
ovat lähestyneet edustajia tässä yhteydessä.
On todettava, että valitettavasti tässä eivät
ole muuta kuin vasemmalta laidalta, jos näin voi todeta,
edustajat allekirjoittaneet.
Keskustelu päättyy.