3) Hallituksen esitys tieliikennettä koskevan yleissopimuksen
muutosten, liikennemerkkejä ja -opasteita koskevan yleissopimuksen
muutosten sekä tieliikennettä koskevaa yleissopimusta
täydentävän eurooppalaisen sopimuksen
muutosten hyväksymisestä ja laeiksi muutosten
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on näitä maailmanlaajuisia
uusia liikennemerkkejä, joita taas on tulossa Suomeen, eli
Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission alainen liikenneturvallisuustyöryhmä
on
katsonut viisaaksi määritellä uusia liikennemerkkejä,
lähinnä opasteita ja vaaroista ilmoittavia merkkejä.
Arvoisa puhemies! Tilannehan on se, että silloin kun
Yhdistyneiden kansakuntien pääsihteeri on jakanut
muutosehdotukset, niin kaksitoista kuukautta on aikaa panna näitä täytäntöön.
Tässä me nyt olemme ikään kuin
seinää vasten, eli kun olemme allekirjoittaneet
näitä papereita, niin näitä uusia
merkkejä hyväksytään sitä mukaa kuin
sieltä viestejä tulee.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
ei ole kyse siitä, että nyt on jokin ilkeä lainsäädäntö,
joka on seinää vasten hyväksytty, vaan
ilman muuta tämän lainsäädännön
hyväksyminen on erittäin hyödyllistä myöskin
liikenneturvallisuusnäkökulman kannalta. Tämä tuo
myös Suomen teille sellaisia liikennemerkkejä,
joilla on parempi näkyvyys huonoissa keliolosuhteissa,
mahdollistaa myöskin erilaisten heijastimien käytön
liikennemerkeissä ja sen kautta, nimenomaan alleviivaan
sitä, parantaa liikenneturvallisuutta, merkkien näkyvyyttä.
Siinä katsannossa on erittäin helppo hyväksyä hallituksen
esitys, kuten myöskin valiokunta yksimielisesti siihen
yhtyy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän yksimielisyyteen
yhtyen totean, että kyllä tämänlaatuiset
asiat ovat myönteisiä asioita, ja mitä samanlaisempia
nämä liikennemerkit kautta maapallon ovat, sen
parempi ja helpompi niitä on noudattaa. Kyllä tällaisessa
harmonisoinnissa pitää olla viimeiseen hengenvetoon
saakka mukana.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen vakuuttunut, että tämä hallituksen esitys
ja tämä yleissopimus on perusteltu ja osaltaan
liikenteen turvallisuutta edistävä. Kuitenkin on
tässä yhteydessä on pakko sanoa, että liikenteen
turvallisuuteen liittyvät keskeisimmät ongelmat
ovat pääosin muualla ja tämän
hallituksen erittäin kylmäkiskoinen suhtautuminen
liikenneinvestointien edistämiseen sekä rautateiden
kohdalla että maanteiden kohdalla merkitsee jo hyvin konkreettista
uhkaa liikenneturvallisuudelle. Toivoisin, että hallitus
ottaisi tämän asian tosissaan ja antaisi riittävät
voimavarat liikenneturvallisuuden edistämiseksi sitä kautta,
että perustienpidosta pidetään hyvää huolta,
rautateistä pidetään hyvää huolta
ja rakennetaan niitä uusia väyliä ja
niitä vanhojen väylien parannuksia, joilla todella
turvallisuutta liikenteessä voidaan edistää.
Hallitus on lähes edesvastuuttomalla tavalla laiminlyönyt
tätä kautta tapahtuvaa liikenneturvallisuuden
edistämistä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz on aivan oikeassa tässä asiassa. Tämän
verran hallitusta todella pitää kovistella, ja
siihen keskusteluunhan me palaamme lisätalousarvion lähetekeskustelun
yhteydessä. Mutta tässä tapauksessa,
kun kysymys on siitä, missä se kaikkein suurin
ongelma on, kyllä se taitaa olla siellä kuljettajien
korvien välissä, ja siihenhän nimenomaan
tällä nyt ensimmäisessä käsittelyssä olevalla
esityksellä ja mietinnöllä pyritään
vaikuttamaan.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy nyt vielä muistuttaa
ed. Zyskowiczia siitä, että aitoja liikenneturvallisuuteen vaikuttavia
toimenpiteitä on nyt vuoden aikana tehty erittäin
paljon. Meillä hyväksyttiin lääkäreiden
ilmoitusvelvollisuus, jolla puututaan nimenomaan pysyvästi
sairaiden, ajokyvyttömien kuljettajien ongelmaan, on hyväksytty
alkolukkokokeilu, kiristetty ylinopeuksien sanktiojärjestelmää ja,
mikä tärkeintä, sen kautta avattu myöskin
vakava keskustelu niistä asenteista, joihin jo ed. Pulliainen
viittasi. Totta kai on selvää, että liikenneväylästön
kunto on aivan avainasia silloin, kun puhutaan liikenneturvallisuuden
kehittämisestä, mutta niin kuin täällä todettiin,
sen keskustelun paikka on nimenomaan tuon lisätalousarvion
yhteydessä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! En halua väheksyä ed.
Laukkasen mainitsemia perusteltuja uudistuksia. Muun muassa tämä alkolukkokokeilu
on perusteltu, ja ed. Raija Vahasalo on tehnyt paljon hyvää työtä tämän asian
edistämiseksi.
Mutta tosiasia kuitenkin on, että liikenneväylästön
kunnolla on aivan oleellinen merkitys liikenteen turvallisuuden
kannalta. En myöskään väheksy
niitä turvallisuustekijöitä, jotka tietysti ovat
ratin takana, eli liikenteessä olevien henkilöiden,
autonkuljettajien, pyöräilijöiden, moottoripyöräilijöiden,
jalankulkijoiden, asenteiden merkitystä, en lainkaan väheksy.
Mutta kun ollaan tilanteessa, jossa junat melkein putoavat raiteilta,
jossa välttämättömätkin
teihin tarvittavat parannukset ja kohennukset jätetään
tekemättä sen takia, että hallitus ei
suuntaa riittävästi taloudellisia voimavaroja
näihin hankkeisiin, kun ollaan tällaisessa tilanteessa,
on pakko kiinnittää asiaan huomiota ja odottaa
ja edellyttää, että hallitus ottaa todella
vakavasti nämä haasteet ja kysymykset, jotka liittyvät
nykyisen liikenneverkostomme kunnon rapautumiseen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Zyskowicz laajentaa tämän
hallituksen esityksen, joka koskee tieliikennettä koskevaa YK:n
yleissopimusta ja liikennemerkkejä, teiden kuntoon, niin
olisin kyllä odottanut, että hän olisi
nokkelana miehenä puhunut liikennemerkistä, jossa
lukee: "Varokaa, Vanhasen hallituksen ylläpitämä tie".
Näin ollen se ehkä olisi yhdistänyt nämä kaksi
asiaa.
Mutta kun ed. Laukkanen puhui jälleen tästä liikenne-
ja viestintävaliokunnan yksituumaisesti ja ikään
kuin omatoimisesti toteuttamasta puuttumisesta lääketieteen
alueelle ilman sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoa, jossa
siis lääkärin edellytetään
joka kerta, kun hän tapaa potilaan, katsovan potilaan ajokyvyn,
niin toteaisin, että nyt käytettävissä olevien
tietojen mukaan sitä juuri ei ole tullut esiin, ed. Laukkanen,
että olisi ollut henkilöitä, joidenka
ajokykyyn olisi puututtu. Teidän toteuttamanne hanke ei
ollut millään lailla ongelmaton, siihen liittyy
lääketieteen näkökulmasta ongelmia
ja potilaan hoidon näkökulmasta ongelmia, mutta
todelliset ongelmat todella ovat maanteiden kunnossa ja asenteissa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun käytin ensimmäisen
puheenvuoron, niin pyrin nimenomaan sitomaan sen siihen esillä olevaan
asiaan, mutta kun tämä on mennyt aavistuksen verran
myöskin liikenneturvallisuuspuolelle, niin toteaisin ensinnäkin
sen ed. Tiusaselle, että minun mielestäni on aivan
oikein, jos on pystytty pelastamaan edes muutama ihmishenki. Minun
mielestäni on hyvin tärkeää myöskin
niitten osalta, jotka liikkuvat tiellä, tien päällä,
että siellä liikenteessä ei ole mukana
liikenteessä sellaisia henkilöitä, jotka
aiheuttavat liian suuria vaaratilanteita.
Arvoisa puhemies! Jos hallitusta oikein kehutaan, niin kyllä täytyy
todeta, että suurin liikenneturvallisuussysteemi näyttää olevan
se, että nopeuksia alennetaan entisestään
ikään kuin se olisi se autuaaksi tekevä voima.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen otti puheeksi tämän
lääkäreitten velvollisuuden ilmoittaa
asianomaisen potilaan ajokunnosta, -kyvystä. Siitähän
on juuri lähetetty lääkäreille
kysely, ja siitä saamme sitten varmasti tietää,
mitä mieltä ollaan. Me ainakin ed. Tiusasen kanssa
voimme ottaa kantaa siihen, ja sitten varmasti siitä Lääkäriliitto
tiedottaa myöhemmin.
Toiseksi alkolukosta: Kun täällä kysyttiin, mistä päin
se idea on tullut, niin käsittääkseni
se on tullut Amerikasta, minkä varmasti ed. Laukkanen tietääkin.
(Ed. Laukkanen: Mitä sillä on merkitystä?) — No,
kun kysyitte, mistä maakunnasta se on tullut, niin sanon,
että Amerikan maakunnasta. Tiedoksi teille, koska kysyitte
sitä.
Toinen juttu: Siinä, miksi teiden ja yleensä tieturvallisuuden
on oltava kunnossa, täytyy tietenkin muistaa matkailu.
Me emme ollenkaan ole ottaneet sitä huomioon, että Suomessa
voitaisiin lisätä turismia. Koska huomenna on,
kun kerhotoiminta eduskunnassa on niin tärkeää,
MP-Arkadian kevätretkipäivä, niin haluaisin
kiinnittää huomiota siihen, että jotta
me pitäisimme ne tiet hyvässä kunnossa,
voisimme myös harkita, että sitä kautta
saisimme myös matkailua lisättyä täällä meidän
kauniissa Suomenmaassamme, esimerkiksi kesällä polkupyöräilyä ja
moottoripyöräretkeilyä.
Sitten vielä täällä hallituksen
esityksessä sivulla 3 puhutaan tunnelionnettomuuksista,
ja toivonkin, että tämä huomioidaan,
kun esimerkiksi Lahdessa Valtatie 12:ta ollaan rakentamassa ja suunnittelemassa.
Sinne ollaan suunnittelemassa kahta tunnelia, ja toivon, kun valtiovarainvaliokunta
näitä rahoja määrää,
että ei ainakaan tunnelirakentamiseen myönnettäisi
varoja.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Keskustelu on ollut aika laajaa, ja eräät
kollegat ovat tässä yhteydessä puhuneet
myöskin liikenneinfran kunnosta. Se ei liity tähän
käsiteltävänä olevaan asiaan
suoranaisesti, vaan nythän puhutaan liikennemerkeistä,
ja niissä asioissa liikennevaliokunta on paras mahdollinen
asiantuntija tietysti, ja sen mietintöä on syytä silloin
tukea ja kannattaa. Jaan sen huolen, jota täällä edustajat Zyskowicz
ja Tiusanenkin toivat esiin liikenneinfrasta, mutta se ei ole nyt
agendalla. Liikenneinfrasta, niistä asioista, puhutaan
budjettikäsittelyn aikana ja yhteydessä. Tämä on
väärä hetki puhua niistä asioista.
Ymmärrän kyllä, että asianmukaiset,
hyvät liikennemerkitkin vaikuttavat talouteen esimerkiksi
liikenneturvallisuuden myötä noin välillisesti, eikä pidä väheksyä niitä asioita
sinänsä, mutta varsinaista liikenneinfraa meidän
ei kannata tänään varmaan tämän
asian yhteydessä yrittää laittaa pakettiin.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! On tietysti erinomainen asia, että kokoomusta
myöten kannetaan näin valtavan laajaa ja esimerkillistä huolta
liikenneturvallisuudesta, niin kuin nämä puheenvuorot
täällä osoittavat. Nythän on
kyse todella liikennemerkkejä ja -opasteita koskevan
yleissopimuksen muutoksesta. Erityisen tyytyväinen olen,
että liikennejaoston arvoisa puheenjohtaja ed. Saarinen
ei aseta liikennevaliokunnan kompetenssia kyseenalaiseksi tämän
asiakokonaisuuden käsittelyssä.
Mutta kun puhemies on nyt sallinut tämän keskustelun
vähän rönsyilevän ja ed. Tiusanen täällä sivuaa
jälleen kerran, ilmeisestikin lääkärin
roolissaan, tätä lääkärin
ilmoitusvelvollisuutta, niin haluan siihen kyllä todeta,
ed. Tiusanen, teille, että asiahan on ollut aivan päinvastoin,
se laki on ollut mitä tarpeellisin: tällaisia
tapauksia puolen vuoden aikana on ollut noin 700 Suomessa.
Sehän ei tarkoita sitä, että joka
kerta, kun potilas tulee lääkärin luokse,
erityisesti vahdataan hänen ajokykyänsä,
vaan edelleen alleviivaan, että kyse on pysyvästä ajokyvyttömyydestä.
Jos lääkäri sellaisen toteaa, hänen
täytyy ilmoittaa se ajokorttiviranomaiselle, poliisille,
joka ottaa sitten mahdollisesti kortin pois. Poliisi tekee viime kädessä harkinnan.
Näin ollen tässä laissa, jota lääkärikunta
ankarasti on arvostellut, ei ole mitään ongelmia
ollut sen käytännössä, varsinkin
kun sosiaali- ja terveysministeriö teki tarkat tulkintaohjeet,
määritteli kriteeristön, milloin toteutuu
tämä pysyvä ajokyvyttömyys.
Siihenhän tämä laki vastasi. Sen kautta
on saatu useita ongelmatapauksia pois liikenteestä. Lääkärit
ovat helpottuneita, koska laki tavallaan määrää heidät
tekemään sen, ei tarvitse kaverisuhteen vaikuttaa
potilaaseen, omaiset ovat helpottuneita siitä, kun saadaan
usein pois myöskin dementiapotilas, josta omaiset ovat kantaneet
tähän saakka huolta, ja poliisiviranomainen on
ollut tyytyväinen, että meillä on lainsäädäntö olemassa.
Tämä selkiinnytti, arvoisa puhemies, tilannetta
ja siinä katsannossa paransi myöskin liikenneturvallisuutta.
Toinen varapuhemies:
Ketään puheenvuoron pitänyttä tai
vielä sellaista pitävää tarkoittamatta toivon,
että edustajat keskittyvät nyt jatkossa enemmänkin
nimenomaan tämän käsiteltävän asian
ympärillä oleviin kommentointeihin.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoroni ennen tätä toivomusta,
ja olen pahoillani, että keskityn lähinnä ed.
Laukkasen puheenvuoroon ja hänen valiokuntansa työskentelyyn.
Voin sanoa, että liikennevaliokunnan kompetenssi on
ollut kyseenalainen. Kyllähän se tietysti tässä lääkäreiden
ilmoitusvelvollisuusasiassa tuli hyvin kyseenalaiseksi, koska te
ette niin sanotusti alentuneet kysymään sosiaali-
ja terveysvaliokunnalta mitään tästä asiasta.
Mutta teillä oli sikäli hyvä tuuri, että tasavallan
presidenttikin oli sitä mieltä, että oli
oikein, että sosiaali- ja terveysvaliokunnalta ei kysytty
mitään tästä, kun muutettiin
hallituksen esitys täysin päinvastaiseksi.
Harvoin kuulee näin selkeätä kieltä maallikon suusta
eduskunnasta alasta, johon hänellä ei ole mitään
koulutusta, ja niin syvää rintaääntä ja
varmuutta, mitä ed. Laukkanen tässä asiassa
käytti. Suorastaan kateeksi käy teidän
mielipiteenne. Näitä tapauksia ei ollut noin 700;
niitä oli, ed. Laukkanen, noin 600 virallisten tietojen
mukaan. Tulevaisuus tulee näyttämään,
miten tässä menemme eteenpäin. Mutta
te olette avanneet tien, josta te ihan selvästi vastaatte,
ja aikahan sitten tilanteen näyttää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella itsekin pyysin tämän
puheenvuoron aikaisemmin ja totean, että ed. Laukkanen
itse otti tämän asian esille omassa puheenvuorossaan,
ja minä kommentoin sitä.
Tässä tämänhetkisessä tilanteessa,
mitä nyt käsitellään, teidän
valiokunnallanne on täysi kompetenssi, ja tämä mietintö on
hyvä, ja niin kuin viittasin, siinä toisessa asiassa,
joka liittyy tähän lääketieteeseen,
ei ollut kompetenssia. Ja oletteko laskenut, ed. Laukkanen, kuinka
monta kuolemantapausta on tullut siitä, että asianomainen
henkilö ei ole uskaltanut tulla lääkäriin
pelätessään sitä, että häneltä viedään
kortti. Tämä liittyy nimenomaan tämän
asian informointiin, miten se on tuotu julkisuuteen. Lääkärin
kuuluu aina katsoa, mikä on potilaan terveydentila, ja
ottaa huomioon, onko hänellä ajokortti, ja tehdä siitä tarvittavat
johtopäätökset.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tähän asiaan ei sinällään,
mikä valiokunnassa on nyt mennyt läpi, ja mietintöön
täällä pöydällä, ole
huomauttamista, mutta siihen liittyen kyllä. Asia koskee
liikennemerkkejä, kun ed. Tiusanen jossakin vaiheessa totesi,
että pitäisi laittaa liikennemerkki "Varokaa Vanhasen
hallituksen teitä".
En tiedä, onko valiokunta siihen ottanut kantaa sinällään,
tähän teiden kuntokysymykseen sillä tavalla,
koska ihmettelen vaan, mihin perustui se ajatus, kun tuonne Itä-
ja Pohjois-Suomen teille jätettiin talvinopeuksia voimaan
elikkä kahdeksankympin rajoituksia. Esimerkiksi Kutostiellä,
jota itse ajan joka viikko aika paljon, eivät Vanhasen
hallituksen nämä teot ole näkyneet yhtään.
Se Kutostie on ihan samassa kunnossa ollut viime kesänä ja
tänä kesänä, mutta nyt siellä on
tosi hyviä sakkorysiä kyllä. Ihmettelen, miksi,
se ei lisää nimittäin yhtään
liikenneturvallisuutta, jos jätetään
kahdeksankympin alue ihan suoralle tienpätkälle,
joka on hyvää asfalttia, jota asfalttimiehet ovat
joskus vetäneet siihen ja korjailevatkin. Tähän
toivoisi valiokunnan ottavan kyllä kantaa jatkossa, että ei
tämäntyyppistä hölmöyttä harrastettaisi.
Kun tie on kunnossa, niin miksi sitä pitää ajaa
suoralla tiellä kahdeksaakymppiä, kun ei mitään
sen kummempia vaaratilanteita ole olemassa?
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Minä olen ed. Laukkasen kanssa samaa mieltä siitä,
että tämän asian osalta, kuin myös
ilmoitusvelvollisuuden osalta, valiokunnalla kyllä kompetenssia
on.
Mitä tulee sitten liikenneturvallisuuteen, niin kyllähän
meillä on varsin paljon maanteitä, jopa pääväyliä,
sellaisessa kunnossa, jossa joka päivä liikenneturvallisuus
vaarantuu. Yksi sellainen on Eurooppa-tieverkkoon kuuluva Nelostie.
Se on erittäin heikko, ja turvallisuus vaarantuu joka päivä erityisesti
välillä Lusi—Vaajakoski. Tämä homma
nyt pitää kyllä, samaten kuin ne muut isot
infrahankkeet, viedä läpi nyt tällä vaalikaudella,
tässä eduskunnassa. Tässä tietysti
katseet kääntyvät erityisesti valtiovarainvaliokunnan
liikennejaostoon ja sen puheenjohtajaan Matti Saariseen, että siellä löytyy
yhteinen näkemys, poliittinen tahto, siitä, että nämä hankkeet
toteutetaan huolimatta siitä, että hallitus ei
määrärahoja esitäkään.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Onhan tämä tällaista
mukavaa perjantai-iltapäivän turinaa, kun ei näytä olevan
muitakaan asioita listalla.
Ed. Tiusaselle nyt vielä lyhyt vastaus hänen kritiikkiinsä koskien
tätä lääkärien ilmoitusvelvollisuutta.
Ensinnäkin haluan vielä muistuttaa teille ja ed.
Akaan-Penttilälle, että liikenne- ja viestintävaliokunnan
mietintö tästä asiasta oli yksimielinen,
siihen yhtyi laaja eduskunnan enemmistö. Totta kai käsittely
perustui laajaan asiantuntijakuulemiseen, ja mikä tärkeintä,
sen jälkeen, niin kuin sanoin, STM:n kriteeristö,
miten määritellään pysyvä ajokyvyttömyys,
tuli ulos ja annettiin lääkäreille ja
se tehtiin myös Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen kanssa yhteistyössä.
Se oli erinomainen, selkiinnytti tilannetta, ja se toimii hyvin,
se oli tarpeellinen, se oli välttämätön.
Ei tästä kannata nyt, ed. Tiusanen, enää kantaa
pahaa mieltä, ettei nyt kuultu sosiaali- ja terveysvaliokunnan
lausuntoa. Se keskustelu on käyty, ja eduskunta on hyväksynyt lain.
Koitetaan hoitaa tämä hyvin eteenpäin. Enkä usko,
ed. Tiusanen, sitä, että sellainen uhkailu toimii,
että kukaan ei uskalla tulla lääkäriin sen
takia, että menettää kortin. Minä luotan
teidän lääkäreiden ammattitaitoon.
Kyllä te käytätte ammattitaitoa ja tarkkaa
harkintaa silloin, kun katsotte, että kuljettaja on pysyvästi
ajokyvytön. On kova päätös todeta,
että kuljettaja on pysyvästi ajokyvytön,
ja silloin menee ilmoitus ajokorttiviranomaiselle, joka
viime kädessä poliisina sitten tekee ratkaisun,
lähteekö kortti pois vai ei.
Minusta on erittäin tärkeätä,
että kun puhutaan liikenneturvallisuudesta, niin näihin
ylinopeuksiin ja törkeisiin ylinopeuksiin, toistuviin ylinopeuksiin
päästään nyt tämän
kiristyneen sakotuskäytännön kautta entistä paremmin
kiinni. Tänään hyväksyttiin
myöskin lausunto niin sanotusta haltijavastuusta,
joka tulee taas ensi viikolla tänne ykköskäsittelyyn
saliin, niin että sitten voidaan tätä liikenneturvakeskustelua myös
jatkaa.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Olen itsekin liikenne- ja viestintävaliokunnan
jäsen, ja tätä asiaa käsiteltäessä tuli
mieleen, että liikennemerkkejä rupeaa kyllä tienvarsilla
olemaan niin paljon, että autoilijat eivät enää kohta
pysty niitä selvittämään. Mutta
hyväksyn sen, että nämä merkit
kansainvälistyvät kyllä.
Mutta sitten kun mennään tähän
tämänpäiväiseen keskusteluun,
niin kun liikenteen osa-aluetta käsitellään,
oli se sitten liikennemerkkejä tai liikenneturvallisuutta,
niin tästä salista kyllä näkyy
löytyvän asiantuntijoita joka alalle, eli liikenne
näköjään kiinnostaa. Se on tietysti
hyvä, mutta kun päästäisiin
siihen varsinaiseen liikenneturvallisuuden loppuunviemiseen, niin
se olisi varmasti kaikkein paras asia. Olisi varmasti paras aina,
kun pysyttäisiin varsinaisessa asiassa, eli kun olisi pysytty
vaan liikennemerkeissä, niin tämä keskustelu
olisi ollut paljon lyhkäisempi. Mutta ehkä tämä palveli
parvella olevaa yleisöä hyvin, niin että hekin
näkivät, miten kärpäsestä tulee
härkänen.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Liikenneturvallisuuden kannalta on hyvä,
että kansainväliset liikennemerkit otetaan vihdoin
viimein käyttöön Suomessakin. Mutta minä puuttuisin
liikenneturvallisuuden näkökohtaan valtion investointipolitiikan
kautta. Teollisuuden, kaupan tavaraliikenteen, raskaan liikenteen,
kulku tehtailta satamiin ja kaupan palveluihin ei pelaa, eli väylästön
kunnostaminen vaatisi erityistä investointipolitiikkaa
valtiolta. Jos investointipolitiikkaa toteutettaisiin liikenneturvallisuuden
parantamiseksi, niin se lisäisi suomalaisten halukkuutta
investoida kotimaahan. Tällä hetkellä tosiaan
on tilanne se, että 60 miljardia euroa investoidaan ulkomaille
suomalaisten yritysten toimesta mutta kotimaahan vain 30 miljardia
euroa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti liikennemerkeistä.
Vähimmäisvaatimus kuitenkin henkilöllä on
se, että hän näkee liikennemerkin ja
hän ymmärtää liikennemerkin tarkoituksen.
Tästä jälkimmäisestä tänä päivänä tulee
paljon palautetta. Liikennemerkkien selosteosat lisäkilpineen
ovat niin vaikeasti ymmärrettävissä,
että kaikki ajokortin saaneet eivät miellä,
mitä merkit tarkoittavat ja minkälaisia edellytyksiä ne
häneltä liikenteessä edellyttävät.
Siis tämän päivän liikenne on
myöskin liikennemerkkien osalta vaativaa, ja aina ei ole
riittävästi aikaa myöskään
perehtyä siihen, mitä tämä lisäkilpi
nyt minun osaltani tarkoittaa. Kyllä olen itse törmännyt
monta kertaa siihen tilanteeseen valvonnassa, että henkilö kertoo,
että en edes huomannut mitään liikennemerkkiä,
ei kiinnitä enää huomiota, koska niitä on,
niin kuin ed. Virén sanoi, niin paljon liikenteessä,
että ne eivät herätä huomiota.
Olen monta kertaa sanonut, että oli onni, että se
liikennemerkki ei ollut "Avattava silta", koska se johtaisi siihen,
että hänen autonsa olisi suistunut aika syvälle.
Yleiskeskustelu päättyy.