7) Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomus eduskunnalle
valtion varainhoitovuoden 2009 tilinpäätöksen
ja valtion tilinpäätöskertomuksen tarkastuksesta
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston erillisraportti
valtiontalouden hoidosta on erinomainen opas julkisen hallinnon
ja talouden hoitoon 2010-luvulla. Raportissa korostetaan, että valtiontalouden
kestävyysvajeen ja talouden rakenteellisten ongelmien ratkaiseminen
on erittäin kiireellinen tehtävä. Raportti
korostaa uskottavan ja yli kahden vaalikauden ulottuvan yhteiskuntasopimuksen tarvetta
talouspolitiikan ja julkisen hoidon perusperiaatteista, jotka tukevat
paluuta talouskasvuun.
Tuen ajatusta vähintään kahden vaalikauden yhteiskuntasopimuksesta.
Hallituksen ja opposition turhanaikainen nokittelu pienistä asioista haittaa
suurien linjojen näkemistä sekä yhteisen talouspolitiikan
löytämistä. Konsensuspolitiikka on kuitenkin
välttämätöntä ainakin
tämän vuosikymmenen ajan. Siksi on syytä tuoda
myönteisenä esille SDP:n puoluekokouksen selkeä kanta tiukasta
talouspolitiikasta. Tällä perusteella voidaan
rakentaa ainakin kolmen suuren puolueen sopimus seuraavan kahden
vaalikauden talouspolitiikan perusteista.
Tarkastusviraston raportissa kiinnitetään
huomiota valtiontalouden kehysmenettelyyn ja sen toimivuuteen. Raportissa
yhdytään Oecd:n arvioon, jonka mukaan suurin ongelma
kehysmenettelyssä on se, että iso osa julkisen
talouden menoista on kehysten ulkopuolella. Tämä aiheuttaa ongelmia
siksi, että ikäsidonnaiset menopaineet kohdistuvat
erityisesti kunnallisiin palveluihin. Myös sosiaaliturvarahastojen
menojen kasvu on ollut nopeaa.
Arvoisa puhemies! Tämän takia on välttämätöntä,
että koko julkisen talouden rahoittamista tarkasteltaisiin
kehyksissä. Talouspolitiikan tavoitteenasettelun pitäisi
ulottua julkiseen talouteen kokonaisuutena, ei pelkästään
valtionhallintoon, vaan myös sosiaaliturvarahastoihin,
valtionyhtiöiden toimintaan sekä kuntiin. Tarkastusvirasto
huomauttaa, että kehysmenettelyn riskeihin kuuluu myös
se, että toteutuksen seuranta on kehyksiä ja talousarvioita
valmistelevan valtiovarainministeriön vastuulla. Riskinä on,
että tarkastelunäkökulma kaventuu ja
tiedon esittämisen objektiivisuus vaarantuu.
Tarkastusvirasto suosittelee talouspolitiikan "yliviisaiden"
eli finanssipoliittisen neuvoston perustamista arvioimaan hallituksen
talouspoliittista linjaa ja sen vaikuttavuutta sekä esittämään suosituksia
talousarvioesitysten laadintaan. En tiedä, onko neuvostosta
varsinaista hyötyä. Talouspolitiikkaahan seurataan
taloudellisten tutkimuslaitosten, työmarkkina- ja yrittäjäjärjestöjen sekä monien
muiden tahojen toimesta. Olisikin ehkä parempi, että Valtiontalouden
tarkastusvirasto esittäisi suosituksia talouspolitiikassa.
Näin ei perustettaisi uutta jäykkää organisaatiota
valtionhallintoon. Sinänsä en vastusta finanssipoliittisen
neuvoston perustamista.
Arvoisa puhemies! Tarkastusviraston raportissa tuodaan esille
julkisen talouden kestävyysvaje sekä julkisen
hallinnon tuottavuuskehityksen kehnous. Julkinen palvelusektori
on noin viidennes Suomen kansantaloudesta. Siksi valtion ja kuntien
tuottavuudella on suuri merkitys kansantalouden kannalta. Valtio
ja kunta kuluttavat nyt etukäteen kansalaisten verovaroja,
sillä siitä syntyvä velka saattaa jäädä kuitenkin
tulevien sukupolvien maksettavaksi. Valtio ja kunnat eivät
voi enää ottaa lisää velkaa,
vaan edessä ovat menojen leikkaukset, joilla kansalaisia
uhkaavaa verorasitusta puretaan. Valtiolla ja kunnilla ei enää ole
venymiskykyä tuottaa uusia palveluita.
Hallitus on antanut eduskunnalle lupauksen, ettei se leikkaa
menoja. Tämä lupaus on joustavan talouspolitiikan
rasite, kun valtion menoja pitäisi karsia niin paljon,
että vuotuisista budjeteista tulee selkeästi ylijäämäisiä.
Näin turvattaisiin valtion kyky lyhentää velkaa
ja hoitaa korot. Menojen leikkaukset edellyttävät
julkisten palvelujen karsintaa. Tärkeää on,
että valtion ja kuntien palvelut sovitetaan käytettävissä oleviin
voimavaroihin. Valtion ja kuntien tuottavuutta on kohennettava jatkuvasti
työprosesseja kehittämällä ja
henkilöstöä kouluttamalla. Valtion työntekijöiden
mutta erityisesti kuntatyöntekijöiden eläköityminen
tarjoaa mahdollisuuden karsia myös julkisen hallinnon henkilöstöä.
Arvoisa puhemies! Nyt on olennaista, että suuret puolueet
sopivat keskenään elvytyksen lopettamisesta, menoleikkauksista,
palvelurakenteiden purkamisesta sekä erittäin
tiukasta talouspolitiikasta. Nyt on siirryttävä hoitamaan
valtion ja kuntien taloutta niin, ettei kansalaisten ja yritysten
verorasitus kasva.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomuksessa on
monia tärkeitä havaintoja valtion vuoden 2009
taloudenhoidosta ja tilinpäätöksestä.
Tässä erilliskertomuksessa esitetään
monia hyviä toimenpide-ehdotuksia ja suosituksia.
Tänään monien maiden, Suomi mukaan
luettuna, ongelmana on julkistalouden voimakas velkaantuminen. Kun
tähän vielä yhdistyy alhainen talouskasvu
ja heikkenevä kilpailukyky, niin odotettavissa on, että kansainvälinen
talous tulee säilymään hyvin epävarmana.
Tilanne korjaantuu käsittääkseni vasta
sitten, kun kyetään oleellisesti vähentämään
julkisten talouksien mittavaa alijäämää.
Suomelle kansainvälisen talouden epävakaus on
suuri ongelma, koska pienenä avotaloutena me olemme kovin
riippuvaisia kansainvälisen talouden vaihteluista.
Kuten Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksessa todetaan,
Suomen julkisessa taloudessa on huomattava ja kiireellisesti korjaamista vaativa
kestävyysvaje. En epäile tämän
väitteen oikeellisuutta, mutta erilaisiin kestävyyslaskelmiin
vaikuttavat aina oleellisesti taustaoletukset. Joka tapauksessa
Suomen julkinen talous on heikentynyt nopeasti, ja muun muassa Euroopan
komission arvioinnissa Suomi on jo pudonnut alhaisen riskin maista
keskitason riskin maihin.
Se, mitä me olisimme jo jonkin aikaa tarvinneet, on
selkeä suunnitelma julkisen talouden tasapainottamiseksi.
Vaikka sekä Euroopan komissio että Oecd ovat jo
pitkään patistelleet Suomea julkistamaan tasapainottamissuunnitelmansa
mahdollisimman kiireellisesti, niin hallitus ei ole sitä saanut
aikaan. Tällainen uskottava suunnitelma talouspolitiikan
ja julkisen talouden hoidon perusteista selkeine tavoitteineen lisäisi
luottamusta ja tukisi paluuta talouskasvuun. Mielestäni
hallitus on ottanut suuren riskin, kun on viivytellyt tämän
asian kanssa.
Meillä on ollut jo pitkään käytössä valtiontalouden
kehysmenettely, jossa hallitus päättää vaalikauden
alussa valtiontalouden kehysten piiriin luettavien menojen katon
koko vaalikaudeksi. Kehysmenettely on taloudenhoidossa varmaan ollut
perusteltu toimenpide siitä huolimatta, että se
on aika jäykkä ja joustamaton menetelmä.
Tarkastuskertomuksessa kehysmenettelyn ongelmana nähdään
läpinäkyvyyden puute, sillä ulkopuolisen
on edelleen vaikea valvoa kehysten noudattamista. Valtiontalouden
tarkastusvirasto esittääkin, että kehysmenettelyn
läpinäkyvyyden parantamiseen kiinnitetään
kehys- ja talousarviovalmistelussa erityistä huomiota.
Tähän arvioon on helppo yhtyä.
Tarkastuskertomuksessa kiinnitetään huomiota
myös siihen, että tilinpäätöskertomuksesta
on vaikea muodostaa kokonaiskuvaa valtion toiminnan yhteiskunnallisesta
vaikuttavuudesta tai sen kehittymisestä. Ongelmat vaikuttavuustietojen esittämisessä
ovat
pysyneet samanlaisina kuin aiemminkin. Tavoitteena mielestäni
tuleekin olla, että keskeisimmät yhteiskuntapolitiikkaan
vaikuttavat seikat raportoidaan nykyistä selkeämmin.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä asiana haluan tästä tarkastuskertomuksesta
nostaa esiin verotuet. Meillä verotuksessa on tavoitteena
ollut mahdollisimman laaja veropohja, mikä osaltaan mahdollistaisi
alhaiset verokannat. Hyvästä tavoitteesta huolimatta
ongelmana on ollut se, että verotukien lukumäärä on
viime vuosien aikana ollut kasvamassa. Nykyinen hallitus erityisesti
on kunnostautunut vähennys- ja tukiviidakon kasvattamisessa.
Tavoitteen pitäisi kuitenkin olla aivan päinvastainen.
Todettakoon, että tarkastusvaliokuntakin kiinnitti huomiota
verotukiin ja niiden budjettikäsittelyyn lausunnossaan
tämän vuoden valtion talousarvioesityksestä.
Valtiontalouden tiukka kehys epäilemättä lisää verotukien
käytön houkuttelevuutta, verotukia kun ei huomioida
kehyksissä, vaikka lähes aina verotukien käytössä on
kysymys määrärahaan rinnastettavasta
käytöstä. On selvää,
että nyt kun valtiontaloutta joudutaan tosissaan tasapainottamaan,
paine veropohjan laajentamiseen kasvaa. Tämä mielestäni
edellyttää verotukien kriittistä arviointia.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime vuosi on mittareiden valossa ollut
synkkä ja asettaa aikamoisia haasteita tuleville vuosille. Bruttokansantuote
aleni 7,8 prosentilla, viennin volyymi laski 24 prosentilla, valtion
verotulot alenivat 15,3 prosentilla ja budjettitalouden velka kasvoi
10,264 miljardilla eurolla ja julkisen talouden kestävyysvaje
arvioidaan 5,5 prosentiksi, ja tähän haasteeseen
vastaaminen tulee olemaan yksi keskeisiä seuraavan hallituksenkin toiminnan
kohteita, jotta tämä kehitys voitaisiin oikaista.
Valtiontalouden tarkastusvirasto toteaa vuoden 2009 valtion tilinpäätöksestä,
että se on laadittu sitä koskevien säännösten
mukaisesti. Tietoja valtiontalouden kehysten noudattamisesta voidaan
pitää tarkastuksen perusteella oikeina. Eduskunnan
edellyttämästä raportoinnista tässä tilinpäätöskertomuksessa
nostan joitakin asioita esille.
Ensinnäkin eduskunta edellytti hallituksen antavan
valtion tilinpäätöskertomuksen huhtikuun loppuun
mennessä, ja tässä aikataulussahan ei nyt
ihan täysin onnistuttu. Toki melko lähelle päästiin,
että se saatiin tänne eduskuntaan, mutta kaiken
kaikkiaan tässä on tarkoitus, että eduskunta
ehtisi ennen kesälomille lähtöä ottamaan kantaa
viime vuoden tilinpäätökseen ja sitä koskevat
havainnot voitaisiin sitten ottaa ensi vuoden talousarviossa paremmin
huomioon. (Ed. Ahde: Nyt on siis lähetekeskustelu, niin
että se on reilusti myöhässä!) — Kyllä tässä kiireaikataulu
varmasti tulee, jotta tämä voidaan perusteellisesti
täällä käsitellä.
Kansallisen terveydenhuollon tietojärjestelmän
käyttöönoton osalta lakihan edellytti
aikataulua, että 1.4.2011 mennessä tämä saataisiin käyttöön,
mutta nyt sosiaali- ja terveysministeriön osaltakin todetaan,
että tässä aikataulussa ei pysytä.
Tämä on valtiontalouden kannalta yksi oleellisia
asioita, että tässä ohjelmassa voitaisiin edetä aikataulun
mukaisesti, mutta näinhän tässä nyt
ei käy.
Tuottavuusohjelma on puhuttanut paljon. Itse olin eilen Pirkanmaan
kansanedustajien neuvottelukunnan puitteissa kuulemassa Pirkanmaan ely-keskusta,
ja kyllä siinä informaatiossa tuottavuusohjelma
nousi hyvin vahvasti esille. Henkilöstöä vähennetään
nimenomaan ensi vuoden osalta merkittävästi, ja
se ei ole synkronissa ely-keskuksen henkilöstön
eläköitymisen kanssa, mikä alun perin
piti myös ottaa huomioon tuottavuusohjelmaa toteutettaessa.
Tämä johtaa siihen, että niitä tehtäviä,
joihin suorastaan pitäisi rekrytoida uutta väkeä,
ei voida toteuttaa järkevästi. Herää kysymys,
onko meillä tuottavuusohjelma kaikilta osin tuottavuustavoitteiden
mukainen, vai onko tapa, jolla tuottavuusohjelmaa toteutetaan, jopa
tuottavuutta jarruttava tekijä. Valtiontalouden kehykset
ovat tiukat, ja alun perin perusteet tuottavuusohjelmalle tietysti
olivat perustellut, mutta herää kysymys, onko
tämänhetkinen työllisyystilanne otettu
riittävästi huomioon.
Vaikuttavuustavoitteitten osalta todetaan, että eri
hallinnonaloilla on merkittäviä eroja. Tarkastusvirasto
toteaa, että tilinpäätöskertomuksesta on
vaikea muodostaa kokonaiskuvaa valtion toiminnan yhteiskunnallisesta
vaikuttavuudesta tai sen kehittymisestä. Parannusta kerrotaan
kuitenkin tapahtuneen yhden hallinnonalan, ympäristöministeriön,
osalta. Negatiivisia asioita jätetään kertomatta,
ja myös joitakin olennaisia asioita jää pois
kertomuksesta. Kaiken kaikkiaan vaikuttavuuden mittarissa näyttää olevan
edelleen kehittämisen tarpeita.
Valtiontalouden tarkastusvirasto toteaa, ettei sisäistä valvontaa
ole valtiokonsernissa kokonaisuudessaan järjestetty siten,
että valtion talousarviosta annetun lain ja hyvän
hallinnon periaatteiden vaatimukset toteutuisivat. Ongelmana ovat erityisesti
valtion virastojen ja laitosten sekä talous- ja henkilöstöhallinnon
palvelukeskuksen välisen vastuujaon puutteet. Kaiken kaikkiaan uskon,
että tarkastusvaliokunnassa näistä asioista,
kun kuulemiset tehdään, merkittäviä,
valtiontalouden vaikuttavuuden kannalta tärkeitä havaintoja
nousee esiin.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kun Valtiontalouden tarkastusvirasto muutamia
vuosia sitten irtaantui valtiovarainministeriön kainalosta,
se oli hallinnollisesti hyvä siirto. Virasto on sen jälkeen
selvästi pystynyt terävöittämään
toimintaansa, on, jos ei täysin, niin ainakin huomattavasti
riippumattomampi kaikesta muusta, joka voisi sen työtä jotenkin
kahlita. Ja sitten kun vielä tarkastusvaliokunta on uutena
valiokuntana näitten asioitten äärellä,
niin tässä mielessä hallinto on kehittynyt
hyvään suuntaan.
Miten sitten toivoisin, että valiokunnan mietintöuunista
ulos tulisi? Toivoisin, että valiokunta kiinnittäisi
huomiota valtion budjetin rakenteeseen ja sen laskentatoimen tasoon.
On se aika erikoista, että ei niin pientä seurakuntaa
tai kuntaa, jolla ei olisi eroteltuna käyttömenot
ja pääomamenot erikseen, mutta Suomen valtiolla
on kaikki naulat ja rautatieinvestoinnit samassa kirjasessa ja investointibudjetti
puuttuu tyystin. Poistoista meillä ei ole mitään
tietoa, miten valtion omaisuus käyttäytyy, yksikköhinnoistakin hyvin
hataria tietoja. Me emme ole oikein kustannustietoisia ja meidän
budjetin läpinäkyvyys joiltakin osin on kyllä aataminaikaista
verrattuna siihen, mitä kaikkia mahdollisuuksia nykyajan pelit
ja vehkeet antavat, eli tarkoitan atk:ta.
Tästä siirrynkin seuraavaan aiheeseen. Näissä atk-järjestelmissä me
olemme kymmeniä vuosia myöhässä.
Nyt aletaan puhua siitä, että julkisella sektorilla
tulisi järjestelmien keskustella keskenään,
olla siis yhteensopivia. Mitä valtionhallinnossa on tehnyt
esimerkiksi sellainen ministeriö, joka valvoo valtion rahankäyttöä?
Eli ymmärtääkseni valtiovarainministeriöllä olisi
ollut suuri intressi rahakirstun vartijana suorastaan jos ei ohjata
niin peräti pakottaa ministeriöt sellaisiin investointeihin,
että nämä tietojärjestelmät
olisivat yhteensopivia. Kyllä me olemme todella myöhästyneet
lähdössä. Toivottavasti nyt valiokuntakin
antaa vauhtia sille kehitykselle, jonka kehityspolun alkupäässä nyt
aletaan olla. Tätä toivoisin.
Tuottavuusohjelma täällä jo mainittiinkin. Tuottavuusohjelman
osoittautuminen yksisilmäiseksi henkilöstön
irtisanomisohjelmaksi on mielestäni suuri virhe. Siinä voisi
olla hyviäkin elementtejä, mutta näin
kuin sitä nyt on toteutettu, sitä pidän
erheellisenä ja virheellisenä, ja mielestäni
sillä irtisanomisohjelmalla on väärä nimi, kun
sitä kutsutaan tuottavuusohjelmaksi.
Erikoisesti kannan huolta Tullin ja Verohallinnon resursseista.
Niitä ei pitäisi tässä ajassa heikentää.
Kun taloudessa menee huonosti, niin kaiken maailman spekulatiivinen
toiminta tuppaa silloin myöskin viriämään,
ollaan entistä luovempia, ja kuka milläkin motiivilla
siirtyy sitten harmaan talouden tai talousrikollisuuden suuntaan,
ja silloin pitäisi myös täällä julkisen
hallinnon puolella toimia niin, että näihin valvontatehtäviin
on resursseja, jotta kruunu saisi mitä kruunulle kuuluu.
Eli Tullin ja Verohallinnon resursseja ei pidä heikentää,
päinvastoin, niitä pitäisi vahvistaa.
Harmaa talous on usein myös meidän ihollamme
ja huulillamme tässäkin salissa. Meillä erittäin
paljon siitä puhuttu, ja ymmärtääkseni
eduskunta on paljon vahvemmin valmis toimimaan harmaata taloutta
ja talousrikollisuutta vastaan kuin mitä käytännön
elämässä tapahtuu. Jossakin on kitkatekijöitä.
En tiedä, kenellä tässä on sellainen
intressi, että hallinto reagoi äärimmäisen
heikosti niin kotimaassa kuin Euroopan unioninkin kabineteissa.
Tänään viimeksi olemme kyselleet, kun
valtiovarainvaliokunnassa meille esiteltiin EU:n budjettinäkymiä ja
näitä talouden tervehdyttämiskysymyksiä,
puhutaanko siellä EU:n kabineteissa siitä, että talousrikollisuus
ja harmaa talous tulisi laittaa aisoihin. Nimenomaan viimeaikaisten
tapahtumien valossa ja tässä suhdannetilanteessa
luulisi, että näitten asioitten osalta tapahtuisi
merkittävää kehitystä, ja nopeasti.
Mutta meille vastaus oli, että ei EU:ssa puhuta yhtään
mitään. Kyllä siellä on monenlaisia
muita virityksiä, miten siellä julkiset taloudet laitetaan
tasapainoon, mutta ei näitten tulojen maksimointia siltä osin,
ettei tarvitsisi veroruuvia kiristää rehellisten
verovelvollisten osalta, vaan että veropohja alkaisi pitää ja
saataisiin verotuksen piiriin kaikki se, mitä sinne kuuluukin.
Kaksi asiaa tässä yhteydessä vielä mainitsen. Kun
me olemme kuulleet valtiovarainvaliokunnan verojaostossa asiantuntijoita
muun muassa tämän käännetyn
arvonlisäveroesityksen yhteydessä, niin sieltä on
noussut kaksi avainsanaa pintaan. On vähätelty
sitä, että käännetty alv ei harmaata
taloutta ja talousrikollisuutta poista markkinoilta, mikä onkin
ihan totta, mutta se on yksi liike oikeaan suuntaan. Nämä avainsanat ovat
verovastuun toteutuminen, että ylipäänsä maksettaisiin
veroja johonkin maahan, ja toinen on sitten vertailutietojen saantioikeus
pankeilla ja muilla luottolaitoksilla, että viranomaisilla
olisi pikkaisen mahdollisuus seurata, minkälaisia pelejä tässä maassa
pelataan, ovatko ne virtuaalijuttuja vai onko siellä ihan
oikeata elämää ja toimintaa. Mutta lasken
paljon sen varaan, että kun meillä on nyt uusi
terhakka tarkastusvaliokunta suurine esikuntineen, niin tavallisella
kansanedustajalla on edellytykset toivoa, että tulosta syntyy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallion mainio puheenvuoro provosoi käyttämään
lyhyen puheenvuoron. Hän kaipasi läpinäkyvyyttä näihin
asioihin. Siitä asiasta ei voi olla muuta kuin yhtä mieltä,
että läpinäkyvyyttä tarvitaan.
Sitten hän moitti hallitusta siitä, että tälle
niin sanotulle elvytyspolitiikalle, niin ymmärsin, ei ole
eräänlaista exit-strategiaa eli poistulo-strategiaa
kehitelty.
Arvoisa puhemies! Mikä koskee tätä viimeksi mainittua
asiaa, niin kyllähän asianlaita niin on, että hallitus
reilusti ilmoitti budjetin kehyksen yhteydessä, että se
on mekanistinen kaikkien muitten vuosien osalta paitsi ensi vuotta
koskien. Elikkä siis reilusti ilmoitti, että asianlaita
on näin, niin että seuraavissa hallitusneuvotteluissa, joissa
varmaan sitten demarit haluavat olla mukana, tämä asia
hoidetaan sitten asiaan kuuluvalla eleganssilla kuntoon.
Ja sitten siihen liittyi hyvin tärkeä asia,
ed. Kallion puheenvuorossa, kun hän erinomaisen hyvin perusteli
sitä, miten tätä läpinäkyvyyttä voitaisiin
saada esiin. Hän viittasi verotukiin ja tarkastusvaliokunnan
kannanottoihin verotukiin liittyen. Totean, että jos tehtäisiin
niin kuin kirjassani Hallitusohjelma 2011 todetaan, että otettaisiin
nollabudjetointi käyttöön ja nollabudjetointi
toteutettaisiin kerran vaalikaudessa ja tässä tapauksessa
vuoden 2013 budjetin laadinnan yhteydessä, jolloin katsottaisiin
perin juurin kaikki mahdolliset, niin verotuet kuin kehyksien ulkopuolella
olevat menoerät kuin kaikki muutkin, niin sillä tavalla
saataisiin rehellisesti sellainen budjetointi aikaan, että sen
kanssa voisivat rehelliset ihmiset elää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävää asiaa
sivuten tuon esille sen, että Puolustusvoimien kiinteistöistä maksetaan
varsin korkeaa tuottoprosenttia. Kun nämä kiinteistöt
ovat usein syrjäisillä alueilla ja ennen kaikkea
tehdyt erityistarkoitusta varten, toivon, että jatkossa
selvitettäisiin, minkälaista tuottoa näiltä kiinteistöiltä edellytetään,
jotta niistä ei tulisi Puolustusvoimille tarpeetonta menoerää niitten erityisluonteen
vuoksi. Ajattelen monia varastoja, luolastoja, syrjempänä olevia
varuskuntia ja niiden kaikkia tiloja, vielä varikkojenkin
tiloja, ne ovat paljolti itsensä kuolettaneet. Ne on tehty erityistehtävää varten,
ja silloin niiltä tuottovaatimukset ovat kohtuuttomat.
Sama koskee myös tiettyjä varastoalueita. Mielestäni
pitäisi tajuta, että näillä erityisluonteisilla
kohteilla on oma tehtävänsä, ja pitäisi
saada talous sellaiseksi, että Puolustusvoimien kannattaisi
näitä tarkoituksenmukaisella tavalla pitää.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Vielä haluaisin kiinnittää huomiota
siihen, miten epätarkoituksenmukaisella tavalla monasti
valtio toteuttaa niitä investointejaan, kun meillä on
ihan lähiviikkojen aikanakin tullut jo asiantuntijakuulemisten
yhteydessä esille tällaista megainvestointia,
kun Seinäjoki—Oulu-rataosuutta rakennettaessa
tämä pätkittäinen rahoituskulttuuri maksaa
ylihintana lähes 200 miljoonaa euroa. Tämä on
vain yksi hanke. Tämän vuoksi, kun edellisessä puheenvuorossani
viittasin siihen, että valtiolla pitäisi olla
investointiohjelma ja siihen uskottava rahoitusohjelma, että hankkeet etenisivät
yhtenä kokonaisuutena mahdollisimman rationaalisesti, voitaisiin
säästää huomattavasti näitten
hankkeitten kokonaiskustannuksista.
Ja kun puhuin myöskin talousarviorakenteen muutostarpeesta,
niin rohkaisen — lähinnä nyt katson tarkastusvaliokunnan
suuntaan — ponnistelemaan näitten uudistusten
hyväksi. Vaikkakin julkisessa hallinnossa niille uudistusten
tekijöille ei tahdo oikein löytyä sijaa
majatalosta, niin kyllä näitä rakenteita
pitäisi vaan koettaa ravistella, koskevat ne mitä organisaatiota
tahansa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun Suomella vielä tällä hetkellä luottokelpoisuutta
on AAA:n verran, niin minun mielestäni pitäisi
tehdä niin kuin ed. Saarinenkin on lukuisia kertoja ehdottanut,
että Seinäjoki—Oulu-ratayhteys kaksoisraiteena
toteutettaisiin vaikka velkarahalla viimeiseen saakka, juuri sillä idealla,
millä teknisesti Kerava—Lahti-oikorata tehtiin,
elikkä pätkissä, ja niin, että saataisiin
tämä asia kerralla kuntoon. Sen tuotto olisi suurin,
korkein mahdollinen, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa
investoida tällä hetkellä voidaan. Ainoalaatuinen
suorastaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nämä rautatiekysymykset
innoittivat tuomaan esille, olen aiemmin eri yhteyksissä useaan
kertaan tuonut esille sitä, että Pohjanmaan pääradan rakennustöitten
ajaksi olisi tullut Keski-Suomen rata, elikkä Haapajärvi—Äänekoski—Jyväskylä-rata,
saattaa siihen kuntoon, että osa liikenteestä,
lähinnä tavaraliikenteestä, olisi voitu
ajaa vaihtoehtoista reittiä, jotta ratatöitä ei
tarvitsisi keskeyttää siinä määrin
kuin nyt joudutaan tekemään ja näistä tulee
kuluja. Ja kun kuitenkin tämä niin sanottu Keski-Suomen
rata tullaan laittamaan puutavara- ja bioenergiakuljetuksia varten
kuntoon, niin se olisi voitu laittaa siinä vaiheessa, kun
tarvittaisiin vaihtoehtoista reittiä Pohjanmaan pääradan
kuljetukseen.
Samoin olen tuonut esille sitä, että jos Seinäjoelta
Ouluun tulee kahden raideparin rata, niin täytyy muistaa,
että meillä on jo nyt olemassa Seinäjoelta
etelään kahden raideparin rata, joista toinen
on Haapamäen kautta kulkeva vanha Pohjanmaan rata ja toinen
Parkanon kautta kulkeva oikorata. Näkisin, että tämä Haapamäen
kautta kulkeva rata tulisi saattaa samaan kuntoon kuin Parkanon
kautta menevä oikorata. Silloin 200 kilometrin tuntinopeudella
ajettaessa kysymys olisi vain 21 minuutin aikaerosta.
Keskustelu päättyi.