Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä on
kyse neuvoston puitepäätöksestä,
jonka tavoitteena on ehkäistä ja ratkaista toimivaltaristiriitoja
unionin jäsenvaltioiden välillä rikosoikeudellisissa
menettelyissä.
Puitepäätös koskee tilanteita, joissa
usealla jäsenvaltiolla on toimivalta käsitellä rikosasiaa. Täytäntöönpantavassa
puitepäätöksessä on kyse uudenlaisesta
yhteistyöstä Euroopan unionin jäsenvaltioiden
välillä. Esityksen tarkoittama jäsenvaltioiden
välinen yhteistyö koskee tapauksia, joissa rikosoikeudellinen
menettely on tarkoituksenmukaista keskittää yhteen
jäsenvaltioon. Jäsenvaltiot voivat nykyisin tehdä yhteistyötä myös
perustamalla yhteisen tutkintaryhmän eli niin sanotun JITin.
Tällöin kyse on kuitenkin siitä, että eri
jäsenvaltioiden viranomaiset tutkivat rikosasiaa yhdessä.
Lakiehdotukseen sisältyvät säännökset
viranomaisista, jotka ovat toimivaltaisia päättämään esitutkinnan
ja syytetoimien siirtämisestä. Päätöksen
esitutkinnan siirtämisestä toisesta jäsenvaltiosta
Suomeen tekisi hallituksen esityksen mukaan tutkinnanjohtaja saatuaan
syyttäjän suostumuksen. Kuitenkin jos rikoksen
tutkiminen Suomessa edellyttäisi valtakunnansyyttäjän syytemääräystä,
esitutkinnan siirtämisestä Suomeen päättäisi
syyttäjä. Päätöksen
esitutkinnan siirtämisestä Suomesta toiseen jäsenvaltioon
tekisi puolestaan syyttäjä tutkinnanjohtajan esityksestä.
Syytetoimien siirtämisestä päättäisi
esityksen mukaan kuitenkin aina syyttäjä.
Lakivaliokunnan kuulemien asiantuntijoiden näkemykset
toimivaltaisesta viranomaisesta olivat erisuuntaisia. Lakivaliokunta
kuitenkin päätyi asiaa harkittuaan puoltamaan
esitystä, koska se on käytännönläheinen
ja siinä on pyritty antamaan toimivaltaa sekä syyttäjälle
että tutkinnanjohtajalle. Olennaistahan on tietysti näiltä osin se,
että käytössä on mahdollisimman
laaja asiantuntemus ja näkemys silloin, kun näitä päätöksiä käytännössä tehdään.
Lakivaliokunta ehdottaa lakiehdotukseen kahta muutosta. Ensimmäinen
koskee 16 §:ää asianosaisen
kuulemisesta. Pykälän pääsääntö on,
että siirrettäessä esitutkinta tai syytetoimet
Suomesta toiseen jäsenvaltioon on rikosasian asianosaiselle
varattava tilaisuus tulla kuulluksi ennen siirtämistä koskevan
päätöksen tekemistä. Asianosaisen
kuulemisvelvoite ei kuitenkaan ole ehdoton, vaan kuulemisesta voidaan
esityksen mukaan luopua, jos se aiheuttaa merkittävää viivästystä. Lakivaliokunta
katsoo, että viivästyksen lisäksi merkitystä tulee
antaa myös rikostutkinnallisille syille. Tämä johtuu
siitä, että käytännössä rikosasian
siirto voi tulla arvioitavaksi sellaisessa esitutkinnan vaiheessa,
ettei rikoksesta epäillylle ole ollut mahdollisuutta ilmoittaa
tutkinnasta. Näin voi olla esimerkiksi silloin, kun rikoksesta epäiltyyn
on kohdistettu salaista tiedonhankintaa. Jos esitutkinnan siirtäminen
toiseen jäsenvaltioon tulisi tällaisessa tilanteessa
harkittavaksi, epäillyn kuuleminen esitutkinnan siirrosta
toisi ilmi rikosepäilyn ja salaisen tiedonhankinnan, mikä puolestaan
voisi vaarantaa tutkittavana olevan rikoksen selvittämistä.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että rikoksesta
epäillyn kuulemisesta voidaan luopua myös, jos
kuuleminen merkittävästi vaarantaisi kyseisen
rikoksen selvittämistä.
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että muutoksenhakua
koskevaan 19 §:ään lisätään,
että valitus tulee tehdä ennen kuin asiassa on
nostettu syyte siinä jäsenvaltiossa, johon asia
on siirretty. Takarajan asettaminen syytteen nostamiseen on perusteltua,
sillä tällöin asia on edennyt oikeudenkäyntiin
saakka.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisat herrat puhemiehet, kahtena kappaleena! Lakivaliokunnan puheenjohtaja,
edustaja Holmlund esitteli ansiokkaasti mietinnön, joka
lakivaliokunnassa on ollut, ja täytyy sanoa, että tämä ei
suinkaan aiheuttanut niin paljon intohimoja kuin äskeinen
ruorijuopumuskeskustelu. Tämä hallituksen esitys on
pääsääntöisesti aivan
hyvä. Lakivaliokunta teki kahteen pykälään
muutosehdotukset, ja niihin palataan myöhemmin.
Heti alkuun haluan korostaa, että vaikka tämä on
EU-lainsäädäntöä, tämä ei
missään tapauksessa rajoita suomalaista itsenäistä määräämisoikeutta
rikosasioissa eikä velvoita Suomen oikeusviranomaisia ja
esitutkintaviranomaisia mihinkään, vaan antaa
hyvän mahdollisuuden tehdä kustannustehokkaita
ja joutuisia ratkaisuja nimenomaan vakavien rikosasioiden tutkinnassa. Epäilisin,
että tällaisia tapauksia olisi vuodessa 10:stä 20:een,
eli ei puhuta suurista juttumääristä mutta
puhutaan vakavien rikosten tutkinnan turvaamisesta.
Ihan esimerkinomaisesti haluan tuoda esiin tässä muutaman
asian. Kuten edustaja Holmlundkin totesi, Suomihan on EU:n johtava
valtio JITien eli Joint Investigation Teamien, yhteisten tutkintaryhmien,
käytössä. Se tarkoittaa sitä,
että kun kahdessa valtiossa, esimerkiksi Suomessa ja Virossa,
on tapahtunut rikos, esimerkiksi törkeä huumausainerikos
ja molemmissa valtioissa on yhtä suuri tutkintaintressi
tämän tietyn jutun tiimoilta, silloin perustetaan
yhteinen tutkintaryhmä. Yhtä hyvin tutkintaryhmä voi
olla muun muassa ihmiskauppa-asiassa tai laittoman maahantulon järjestämisessä,
joissa näitä on myös käytetty.
Ne ovat olleet menestystarinoita valtaosin, ja yhteistyö on
toiminut loistavasti. Tässä nykyisessä esitetyssä tapauksessa
kyse on lähinnä siitä, jälleen
esimerkinomaisesti, koska tapanani on miettiä aina käytännönläheisesti
asioita.
Ajatellaanpa tapausta — edelleen en halua mitenkään
leimata — että Virosta tulee kuriiri, muuli, joka
tuo huumeita Suomeen. Helsingin huumepoliisi saa tiedon, että nyt
on syytä epäillä törkeätä huumausainerikosta
tämän henkilön osalta. Hänen
päälleen pannaan seuranta, ihan aktiivinen seuranta,
joka käsittää visuaalisen seurannan sekä teknisen
seurannan, johon saattavat liittyä muun muassa ajoneuvon
seuranta niin sanotun kolmosen avulla sekä myös
telekuuntelu. Sitten parin päivän kuluttua tuleekin
ilmi, että muuli on täällä vain
jakamassa huumeita tiettyihin paikkoihin ja Virossa on jo pitkään
tutkittu tämän tietyn organisaation, jonka muuli
tämä on, toimia, eli siellä on jo pitkään
tutkittu törkeää huumausainerikosta.
No, silloinhan ei tietenkään ole syytä käynnistää Suomessa
omaa tutkintaa sen laajemmin vaan välittää tiedot
Viroon ja siirtää jutun tutkinta kokonaisvaltaisesti
sinne. Sehän on kaikille osapuolille paras ratkaisu.
Tähän hallituksen esityksen nimeen sisältyy dramaattisesti
toimivaltaristiriitojen ehkäiseminen. Voi sanoa, että poliisit
eivät yleensä taistele siitä, kuka saa
tutkia jutun vaan kuka joutuu tutkimaan jutun, elikkä tässä tapauksessa
Suomen poliisi mielellään siirtää tapauksen
tutkinnan Viroon, mikä on todella järkevä ratkaisu.
Tätä tarkoitetaan tällä lainsäädännöllä,
ja päätöksen tekevät itsenäisesti
Suomen viranomaiset. Siihen ei kukaan muu pysty puuttumaan. Nimenomaan tämä jutun
siirto täytyy tehdä pääsääntöisesti
alkuvaiheessa, koska silloinhan se on järkevää.
Ei ole enää järkeä siirtää jo
tutkittua juttua, kun on haaskattu paljon työvoimaa ja
rahoja toiseen valtioon, vaan nimenomaan tämmöinen
tuore juttu, jolloin saadaan kustannussäästöjä,
ja se on myös inhimillistä rikoksesta epäillyn
ja muiden asianosaisten kannalta.
Asia on tähän asti aivan hyvä, mutta
onneksi lakivaliokunta ponnekkaasti puuttui erääseen käytännön
asiaan, joka tuli ilmi ja olisi ollut aikamoinen lapsus
ja olisi pahimmassa tapauksessa romuttanut tutkinnan, mikäli
tätä lakia olisi viety eteenpäin muuttamattomana.
Asia koskee 16 §:ää. Se on Asianosaisen
kuuleminen. Palataan siihen esimerkkiin, että täällä on
se törkeästä huumausainerikoksesta epäilty
virolainen ja hänen henkilöllisyytensä on
tiedossa ja hän täällä huseeraa
ja Suomen poliisi kohdistaa häneen salaisia pakkokeinoja.
Tämän hallituksen esityksen mukaan tälle
rikoksesta epäillylle olisi pitänyt ilmoittaa
siitä, että juttu siirretään
Viroon, ja antaa hänelle mahdollisuus valittaa asiasta
Helsingin käräjäoikeuteen. Tämähän
olisi ollut täysin järjetöntä ja
tuhonnut koko tutkinnan. Jos jotakuta kuunnellaan ja tarkkaillaan
salaa, ei hänelle tietenkään pidä mennä ilmoittamaan,
että hei, sinua epäillään nyt
törkeästä huumausainerikoksesta.
Onneksi tähän herättiin ja oikeusministeriö teki
lakivaliokunnan ohjeistuksen jälkeen muutoksen 16 §:ään
asianosaisen kuulemiseen liittyen, ja sinne on lisätty
lause "Rikoksesta epäillyn kuulemisesta voidaan luopua
myös, jos kuuleminen merkittävästi vaarantaisi
kyseisen rikoksen selvittämistä". Tämä on
hieno ja tarpeellinen lisäys todella, ettei tuhota esitutkintaa,
ja minun mielestäni tässä, vaikka aina
kaikki ovat huolissaan rikoksesta epäillyn oikeusturvasta,
se menee lähinnä naurettavuuksiin, jos tätä lisäystä tähän
asiaan ei olisi saanut. Minä olen kyllä enemmän
huolissani muiden oikeusturvasta, ja kuten tästä ilmenee,
tämä ei poista sitä, etteikö jutun asianomistajalle
ilmoitettaisi asiasta, mutta tässä törkeässä huumausainerikoksessahan
ei ole asianomistajaa. Jos taas mennään laittoman
maahantulon järjestämiseen tai ihmiskauppaan ja
siinä löytyy asianomistaja, se ei poissulje sitä,
että asianomistaja voi ryhtyä Suomen tasavallassa parhaaksi
katsomiinsa toimiin. Sen estämiseksi juttua ei siirretä.
Näiltä muilta osin katson tämän
hallituksen esityksen loistavaksi, mutta todella esitän,
että nämä valiokunnan muutosehdotukset
16 §:ään, Asianosaisen kuuleminen,
sekä siitä seuraava muutos 19 §:ään,
Muutoksenhaku, saadaan voimaan sellaisinaan, ettei tuhota Suomen
poliisin tekemää tehokasta rikostutkintaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Yleiskeskustelu päättyi.