Ben Zyskowicz /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Euroalueen talouskehitys
oli kertomusvuoden 2013 alkupuolella epävarmalla pohjalla,
vaikka Euroopan velkakriisi olikin tuolloin saavuttanut jo jonkinlaisen
suvantovaiheen. Täysin yhtenäistä näkemystä talouden
kehityksestä ei ollut, mutta kriisin ja talouskehityksen
toivottiin ja odotettiin vakautuvan. Kertomusvuoden alkupuolella
epävarmuutta lisäsivät hetkellisesti
muun muassa Italian hallituskriisi ja Kyproksen velkakriisi. Kokonaisuutena
tarkasteltuna euroalueen talousnäkymät olivat
kertomusvuoden alkupuolella siis vaisut. Euroalueen kriisi ei kuitenkaan
syventynyt, ja tilanne vaikutti vakautuvan kertomusvuoden kuluessa
monilta osin.
Euroopan keskuspankin neuvosto laski rahapoliittista ohjauskorkoaan
sekä kertomusvuoden toukokuussa että marraskuussa.
Rahapolitiikan keventämistä puolsivat kaksi asiaa:
ensinnäkin se, että toteutunut inflaatiovauhti
oli hidastunut eikä paineita sen nopeuttamiseksi ollut,
ja toiseksi se, että euroalueen talousnäkymät
olivat pysyneet edelleen varsin vaimeina.
Herra puhemies! Pankkiunionin muotoutuminen jatkui kertomusvuonna.
Pankkiunioni koostuu yhteisestä valvontamekanismista, yhteisestä eurooppalaisesta
kriisinratkaisujärjestelmästä sekä jossain
myöhemmässä vaiheessa kenties kansallisten
talletussuojajärjestelmien yhdenmukaistamisesta. Yhteistä valvontamekanismia
ja EKP:n pankkivalvontatehtäviä koskeva EU:n neuvoston
asetus tuli voimaan marraskuussa viime vuonna. Yhteinen valvontamekanismi
tarkoittaa, että EKP valvoo euroalueen pankkeja yhteistyössä kansallisten
viranomaisten kanssa. On tärkeää huomata,
että EKP pitää rahapoliittiset tehtävänsä erillään
pankkivalvontatehtävistään.
Yhteisen valvonnan piiriin tulee runsaat 5 800 pankkia.
EKP valvoo suoraan euroalueen merkittävimpiä pankkeja.
Niitä on yhteensä noin 130. Taseilla mitaten näiden
merkittävien pankkien osuus kaikista euroalueen pankeista
on noin 85 prosenttia. Suomesta EKP:n suoraan valvontaan siirtyvät
Nordea Pankki Suomi, OP-Pohjola-ryhmä ja Danske Bank. Myös
Finanssivalvonta osallistuu edelleen näiden yhteisesti
valvottavien pankkien valvontaan.
EKP aloittaa euroalueen pankkien valvonnan marraskuussa 2014.
Valmistelutyöt tätä varten käynnistyivät
jo kesällä 2012. Osana valmistelua EKP käynnisti
lokakuussa 2013 niin sanotun kattavan arvioinnin suoraan valvontaansa
tulevien pankkien tilasta. Kattava arviointi koostuu kolmesta osasta.
Nämä ovat riskien arviointi, saamisten laadun
arviointi sekä stressitesti. Arviointi tuottaa näin
tietoa EU:n pankkisektorin tilasta ja mahdollisesti vakauden turvaamiseen
tarvittavista tukitoimista.
Myös hankkeet pankkien kriisinratkaisumenetelmien kehittämiseksi
ovat edenneet. Uudet järjestelmät sekä yhdenmukaistavat
että uudistavat jäsenmaiden kriisinratkaisusäännöksiä.
Tavoitteena on, että suurikin pankki voidaan ajaa alas hallitusti
ja ilman että siitä aiheutuu häiriöitä rahoitusmarkkinoilla.
Sijoittajan vastuu toteutetaan kattamalla pankin tappiot ensisijaisesti omalla
pääomalla sekä etuoikeudeltaan huonommilla
veloilla ja muuntamalla sen jälkeen riittävä määrä velkojien
saamisia uudeksi omaksi pääomaksi. Tämä on
ensiarvoisen tärkeää. On päästävä eroon
siitä sietämättömästä tilanteesta,
että pankkien voitot ovat yksityisiä mutta tappiot kaatuvat
veronmaksajien niskaan.
Herra puhemies! Mitä kotimaiseen talouskehitykseen
tulee, totean vain lyhyesti, että se ei ollut kertomusvuoden
kuluessa toivotun kaltaista. On merkillepantavaa, että vuoden
2008 jälkeen bruttokansantuote on Suomessa supistunut enemmän
kuin euroalueella keskimäärin. Viennin arvo on
pienentynyt Suomessa enemmän kuin yhdessäkään
toisessa euroalueen maassa viiden viime vuoden aikana. Epävarmuus
viennin kehityksestä tuntuu valitettavasti jatkuvan. Suomen talouden
ongelmat ovat osin suhdanneluontoisia mutta keskeisiltä osin
kuitenkin myös rakenteellisia. Tätä tosiasiaa
ei kukaan voi paeta. Taloutemme rakenteellisia ongelmia ei voida
ratkaista rahapolitiikalla.
Herra puhemies! Pankkivaltuusto on seurannut säännöllisesti
Suomen Pankin riskiprofiilin ja taseen kehitystä. Kun kaikki
Suomen Pankin taseen riskit lasketaan yhteen ilman kultaa, kokonaisriskin
arvioidaan olevan noin 2,2 miljardia euroa. Toisaalta Suomen Pankilla
on taseessaan kanta- ja vararahasto, arvonmuutostilejä sekä varauksia
ilman eläkevarausta yhteensä 7,3 miljardia euroa.
Pankkivaltuuston näkemys on, että Suomen Pankin
vakavaraisuus oli kertomusvuoden lopulla riittävä kattamaan
pankin tehtävien hoitamisesta johtuvat riskit.
On ehkä vielä erikseen syytä todeta,
että viime vuosina huomiota saaneet niin sanotut Target 2
-saldot ovat supistuneet selvästi. Kyse on siis siitä,
että Suomi on kuulunut maihin, joissa pankit ovat hyvän
likviditeettitilanteensa vuoksi tehneet suuria talletuksia keskuspankkiinsa.
Tästä johtuen Suomen Pankille kertyi kriisin kuluessa tase-eriä,
jotka ovat saamisia Euroopan keskuspankilta. Nämä Target
2 -saldot taisivat olla enimmillään jopa noin
80 miljardia euroa, ja tänä päivänä ne
ovat tuossa noin 15 miljardin euron kieppeillä.
Lopuksi totean, että Suomen Pankin voitto kertomusvuodelta
2013 oli hieman vajaat 239 miljoonaa euroa. Pankkivaltuusto päätti
maaliskuussa, että voitosta 58,8 miljoonaa euroa käytetään
Suomen Pankin vararahaston kartuttamiseen. Loppuosa eli 180 miljoonaa
euroa siirrettiin valtion pohjattomiin tarpeisiin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä haluan ensin kiittää pankkivaltuuston
puheenjohtajaa Ben Zyskowiczia hyvästä, suorastaan
erinomaisesta asian esittelystä. Tällaiseen pystyy
vain henkilö, joka on juuri täyttänyt 60
vuotta. Haluan lämpimästi onnitella näin eduskunnan
pöytäkirjaankin Ben Zyskowiczia aivan upeasta
urasta ja kunniakkaasta ja kunniallisesta merkkipaalun ohittamisesta.
(Ben Zyskowicz: Kiitos!) On ilo edustaja Zyskowiczin kanssa olla
joskus samaakin mieltä asiasta ja aina silloin tällöin
vähän eri mieltäkin. Sitähän
demokratia on, että näin pitää voida
ollakin.
Arvoisa puhemies! Muutama sana tästä itse kertomuksesta.
Haluan ensinnäkin todeta, että Suomen Pankkihan
toteuttaa EKP:n yhteistä rahapolitiikkaa. Se on osa Euroopan
keskuspankkijärjestelmää, jossa politiikkatoimet
suunnitellaan ja linjataan yhteisesti, mutta ne toimeenpannaan maakohtaisesti
kansallisten keskuspankkien kautta ja toimesta.
Tämä kertomusvuosi oli vuosi, jolloin euro koki
aika kovia vielä, jolloin nimenomaan EKP ja sen pääjohtaja
tulivat aika rohkeasti mukaan niihin pelastustoimiin, mitä euro
vaati ja edellytti vuosina 2012 ja 2013. Pääjohtaja
Draghin ilmoituksella, että ketään ei
päästetä kaatumaan, oli oma merkityksensä — sillä saattaa
olla joku päivä vielä korkea hintakin — ja
se seikka, että keskuspankki oli valmis sekä ostamaan
markkinoilta merkittävän määrän
paperia että sitten myöskin laskemaan liikkeelle
jo vuonna 2012 merkittävän määrän
lainaa, rahoitusta, oli auttamassa siihen, että sen vaikeimman
yli selvittiin.
Haluan nämä sanat sanoa ja niitten jatkeeksi todeta
kuitenkin, että kriisi tai ongelmat eivät Euroopassa
kuitenkaan, Euroopan taloudessa, ole suinkaan ohitse. Meillä on
euromaita, jotka ovat edelleen vaikeuksissa. Monesti olen kuullut
viime viikkojen aikana, että ne ovat päässeet
markkinoille. Ne ovat tulleet osin markkinoille, mutta samaan aikaan
niitä edelleenkin rahoitetaan näitten eurooppalaisten
järjestelmien, EVM:n, kautta, tai samaan aikaan EKP:n rahoitusinstrumentit ovat
mukana näiden maiden selviytymistä auttamassa.
Ja hyvä niin, mutta vaikka hyvä onkin noin, että ovat
auttamassa, niin kannattaa muistaa, että siellä on
muitakin kuin Kreikka, joittenka lopullinen selviytyminen on vielä monen
mutkan takana. Täytyy vain toivoa, että ne selviäisivät.
Aika näyttää, miten sitten kaiken kaikkinensa
käy.
Viime viikkoina on Suomessakin käyty aika laillakin
keskustelua siitä, mikä EKP:n tehtävä — ja
näin ollen täällä Suomessa meidän
keskuspankkimme tehtävä osana Euroopan keskuspankkia,
yhteistä valuuttajärjestelmää — oikein on.
Pitäisikö sillä sen päätehtävän,
joka on hintavakauden vaaliminen? Kaikki muut tehtävät, mitä EKP:llä on,
ovat tavalla taikka toisella alisteisia tälle päätehtävälle.
Ehkä voidaan sanoa, että rahoitusjärjestelmän
toimivuuden varmistaminen taitaa nousta aika lähelle tämän
itse hintavakauden vaalimista. Itse asiassa tämän
rahoitusjärjestelmän toimivuushan on ollut se
peruste, jolla EKP tuli nyt näihin pelastustoimiin, jotka eivät
olleet pelkästään tätä hintavakauden
vaalimista vaan rahoitusjärjestelmän toimivuudessa olevien
puutteiden, markkinapuutteiden, korjaamista. Niitähän
EKP tuli näillä toimilla, joista eräät
mainitsin tässä nimeltä, pelastamaan.
Kysymykseen siitä, pitäisikö EKP:n
sitten olla mukana elvyttävissä ratkaisuissa:
Minä olen tässä kyllä hyvin
paljolti edustaja Zyskowiczin kanssa — äsken kuulin
yhden virkkeen häneltä tähän
asiaan liittyen — samaa mieltä. Minäkään en
usko sitä, että rahapolitiikalla voitaisiin talousongelmia
ratkaista, ei koko EKP:n alueella eikä myöskään
sitten yksittäisessä jäsenmaassa. Jos
meillä olisi yhteinen finanssipolitiikka, rahapolitiikalla
voisi olla paljon selvempi kytky finanssipolitiikkaan ja se voisi
auttaa, mutta kun meillä kuitenkin on, mielestäni
onneksi, ja niin pitää jatkossakin olla, erilliset,
maakohtaiset finanssipolitiikat, niin siinä tilanteessa
EKP:n elvyttäviin toimiin liittyy omia riskejään.
Taikka sitten on kurssin manipulointi, joka on yksi tapa elvyttää.
Se, mikä kurssin manipuloinnissa, esimerkiksi euron heikentämiseksi,
kelpaa yhdelle maalle, voi olla myrkkyä toiselle maalle, ja
se ei välttämättä sitä epätasapainon
ongelmaa, mikä euron jäsenmaitten talousrakenteissa
tällä hetkellä on, juurikaan poistaisi,
vaikka nyt esimerkiksi erilaisten aggressiivisten toimien ansiosta
EKP manipuloisi euron kurssia alaspäin ja sitä kautta
pyrkisi elvyttämään. Olen näiltä osin, jos
oikein ymmärsin edustaja Zyskowiczin sanomaa äsken,
hänen kanssaan kyllä samaa mieltä.
Toinen kommentti, minkä tästä oikeastaan tuon äsken
sanotun jatkeeksi sitten sanon: Minusta on tärkeää,
että sekä finanssipolitiikan että omalta
osaltaan rahapolitiikan toimijat yhteisesti kuitenkin katsovat sitten
sen, että Eurooppa ei ajaudu tämmöiseen
deflatoriseen kehitykseen, johon kerran sukeltaminen tarkoittaa
sitä, että siellä useimmiten olet sitten
pitkästi. Maailman nykyaikainen taloushistoria osoittaa,
että jotka sinne ovat sukeltaneet, eivät ole tulleet
seuraavassa kuussa ulos eivätkä vielä seuraavana
vuonnakaan, vaan ovat siellä olleet pitempään,
ja deflaation tie on tavattoman tuhoisa tie, ja siinä kyllä sitten
sekä finanssipolitiikan että rahapolitiikan vaalijoilla
on tärkeä tehtävä.
Ylipäänsä — viimeisenä kommenttina
sanon — Suomen tapaisen maankin kyseessä ollen,
ja nimenomaan meidän tapaisen maan, kyllä meidän
on kilpailukykyongelmamme hoidettava ja talouspolitiikan, finanssipolitiikan
eri keinovalikoimaa käyttäen. Meillä historiallisesti
on periaatteessa kaksi tapaa palauttaa kilpailukyky ja suomalaisen
tuotannon menestys maailmalla: toinen on ollut se, että valuuttakurssia
on muutettu, ja toinen on se, että työmarkkinat
joustaisivat, teoriassa. Lähes aina tähän
saakka tilanne on mennyt niin, että silloin kun on voitu
ihan kertarysäyksellä parantaa, niin ne eivät
ole olleet työmarkkinatoimia, vaan ne ovat olleet enemmänkin
sitten rahapolitiikan muuttamisia. Mutta nyt kun eivät
rahapolitiikan kurssimuutokset ole mahdollisia, keinoksi jäävät
jäljelle vain työelämään
ja työmarkkinoihin liittyvät joustot tai sitten
sisäinen devalvaatio, ja näiden keinojen kautta
voi hakea mahdollisuutta kilpailukyvyn parantamiseen. Kumpikaan
ei ole kovin helppo ja halpa keino, mutta kovin paljon muuta käteen
ei tässä tilanteessa jää.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensiksi haluan kiittää edustaja
Pekkarista ystävällisistä sanoista merkkipäiväni
johdosta.
Toiseksi haluan sanoa, että on helppo yhtyä hänen
peruslinjauksiinsa EKP:n roolista ja mahdollisuuksista.
En yllättynyt henkilökohtaisesti siitä,
että esimerkiksi Kreikassa ja eräissä muissakin
maissa äärilaidat — äärivasemmisto
ja äärioikeisto — menestyivät
eurovaaleissa. Kun nämä puolueet tarjoavat lääkkeeksi
taloudellisiin ongelmiin esimerkiksi Kreikassa sitä, että jätetään
velat maksamatta ja jätetään ongelmat
velkaa antaneiden maiden veronmaksajien niskaan, niin tämä on näiden
maiden äänestäjille varmasti mieluisampi viesti
kuin Euroopan keskuspankin, komission ja Kansainvälisen
valuuttarahaston, niin sanotun troikan, lääkkeet:
ne ovat vaatineet näiltä mailta omia toimia valtiontaloutensa
tasapainottamiseksi, kilpailukykynsä kohentamiseksi ja
kaiken kaikkiaan taloutensa kuntoon saattamiseksi.
Siitä olen ollut yllättynyt, että Suomessa
esimerkiksi SDP:n uusi puheenjohtaja on vaatinut esimerkiksi Kreikan
osalta kurjistamispolitiikan lopettamista ja elvyttävämpää politiikkaa.
Onkohan puheenjohtaja Rinne tullut loppuun saakka miettineeksi sitä,
että tämä elvyttäminen siellä ja niin
sanotun kurjistamispolitiikan lopettaminen — tapahtui se
sitten yhteisten takausten muodossa tai EKP:n kautta — tarkoittaa
lisää yhteistä vastuuta Kreikan talouden
ongelmista ja yhteistä vastuuta näin ollen myös
suomalaisille veronmaksajille? Tämäkö on
SDP:n linja?
Kaiken kaikkiaan: vaikka olen surullinen näiden kriisimaiden
tilanteesta, vain ne itse voivat tehdä tarpeellisia ja
riittäviä toimia oman tilansa kohentamiseksi.
Keskustelu päättyi.