10) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vuorotteluvapaalain
muuttamisesta
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Koska en päässyt keskustelemaan
tästä tärkeästä vuorotteluvapaalain
muuttamista koskevasta esityksestä aiemmin, haluan tässä lain toisessa
käsittelyssä sanoa asiasta pari sanaa.
Vuorotteluvapaan käyttöön on tulossa
lain myötä tiukennuksia, jotka hankaloittavat
vuorotteluvapaan käyttöä. Vuorotteluvapaan
työhistoriaedellytys korotetaan 16 vuoteen ja vuorottelijalle
säädetään yläikäraja,
joka on työntekijän eläkelain mukainen
vanhuuseläkkeen alaikäraja vähennettynä kolmella
vuodella. Lisäksi vuorottelusijaiselle säädettyjä edellytyksiä tiukennetaan.
Sijaiseksi on palkattava työtön työnhakija, joka
on ollut työttömänä työnhakijana
yhtäjaksoisesti tai osissa vähintään
90 kalenteripäivää vuorotteluvapaan alkamista
edeltäneiden 14 kuukauden aikana. Sijaiseksi voitaisiin
kuitenkin palkata alle 30-vuotias työtön työnhakija,
jonka tutkinnon suorittamisesta on kulunut enintään vuosi,
taikka työtön työnhakija, joka on vuorotteluvapaan
alkaessa alle 25-vuotias tai yli 55-vuotias — näiden
ohituskaistojen rakentaminen on sekä nuorisotakuun että ikääntyvien
työntekijöiden työllisyyden kannalta
erittäin tärkeä ja myönteinen
asia.
Nämä muutokset johtavat siihen, että erityisesti
alle 40-vuotiaiden ja yli 60-vuotiaiden vuorotteluvapaat vähenevät.
Lisäksi aloilla, joilla ei ole työttömyyttä,
kriteerien tiukentuminen vaikeuttaa pääsyä vuorotteluvapaalle.
Joidenkin tutkimusten mukaan vuorotteluvapaa ei ole lisännyt
vapaalla olleiden työuran pituutta. Sen sijaan esimerkiksi
hoito- ja opetustyössä olevat henkilöt
kertovat vuorotteluvapaan olleen tärkeä hengähdysjakso
raskaan työn ohessa. Vuorotteluvapaata käytetään
muun muassa kouluttautumiseen, lepäämiseen, matkusteluun,
harrastuksiin, kuntoutukseen sekä lasten ja vanhempien
hoitamiseen. Sijaisten jatkotyöllistymiseen vuorotteluvapaajärjestelmällä on
tutkimusten mukaan ollut myönteinen vaikutus.
Työ- ja tasa-arvovaliokunta toteaa mietinnössään,
että vuorotteluvapaa toimii edelleen hyvänä keinona
edistää työssäjaksamista. Se,
että työntekijöillä on mahdollisuus
pitää taukoa työelämässä 16
vuoden työuran jälkeen, voi olla tarpeellista
ja hyödyllistä monista muistakin syistä. Siksi
on tärkeää, että palkansaajilla
on jatkossakin käytettävissään
joustava ja yksilöllinen tapa sovittaa yhteen työaikoja
elämäntilanteensa vaatimusten mukaisesti.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
edellyttää, että lain toteutumisen vaikutusten
arviointi tehdään kahden vuoden kuluttua lain
voimaantulosta vuorotteluvapaasäännösten
tiukentamisen vaikutusten selvittämiseksi. Toivon, että tämä selvitystyö tehdään
kunnolla ja ihan perusteellisesti tutkien. — Kiitos.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Vuorotteluvapaa vakinaistettiin siis vuoden
2012 alusta lukien, ja kuten edustaja Mäkisalo-Ropponenkin
totesi, niin vuorotteluvapaalakia ehdotetaan muutettavaksi niin,
että vuorotteluvapaalle pääsyn edellytyksenä on
työhistoriaedellytys 16 vuotta nykyisen 10 vuoden sijasta.
Myös EU:n alueella työskentely lasketaan työssäoloaikaan.
Toiseksi vuorotteluvapaan kesto on sadasta... [Mikrofoni
mykistyi.]
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Jos puhuja menisi paikaltaan puhumaan, vai odotetaanko?
Arvoisa puhemies! Nyt kuuluu. Tämä ei ollut
niin painavaa tekstiä, etteikö tämä mennyt
sitten sen takia mykäksi.
Vuorotteluvapaa vakinaistettiin vuoden 2012 alusta lukien, ja
vuorotteluvapaalakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että vuorotteluvapaalle pääsyn
edellytyksenä on työhistoriaedellytys 16 vuotta
nykyisen 10 vuoden sijasta. Myös EU:n alueella työskentely
lasketaan työssäoloaikaan.
Vuorotteluvapaan kesto on 100—360 päivää, ja
vuorotteluvapaan kesto olisi vähintään
100 kalenteripäivää. Sijaiseksi on palkattava
työtön työnhakija, joka on ollut työttömänä työnhakijana
yhdenjaksoisesti tai osissa vähintään
90 päivää vuorotteluvapaan alkamista
edeltäneiden 14 kuukauden aikana. Vuorotteluvapaan sijaiseksi voitaisiin
palkata alle 30-vuotias vastavalmistunut, jonka ammattikoulutuksesta
on kulunut yksi vuosi, tai alle 25-vuotias tai yli 55-vuotias työtön työnhakija.
Edellä mainitut säännökset
mahdollistaisivat sijaisuuksien suuntaamisen nuorisotakuun kohderyhmille
ja toisaalta ikääntyville työntekijöille.
Varsinkin nuorille olisi tärkeää saada
se ensimmäinen työpaikka, vaikkapa lyhyempikin.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotettu
tiukennus saattaa vaikeuttaa sopivien, edellytykset täyttävien
sijaisten löytymistä erityisesti niillä aloilla,
joilla tehtävissä vaaditaan erityistä osaamista
ja joilla työttömyys on vähäistä.
Naiset ovat käyttäneet vuorotteluvapaata useammin,
eli noin 70 prosenttia on näistä vuorotteluvapaan
käyttäjistä naisia. Yleensä he
ovat 40—59-vuotiaita, pääasiallisesti
terveydenhuollon, sosiaalihuollon, sairaanhuollon ja opetuksen alalla.
Tämän vuorotteluvapaan tarkoituksena on tietysti
edistää, että ihminen jaksaisi olla kauemmin
työelämässä. Tätä vuorotteluvapaata
voidaan käyttää matkusteluun, opiskeluun
tai muuten joutenoloon. Samalla tämä laki edistäisi myös
työttömien työllistymistä.
Jos työntekijällä on 25 vuotta työkokemusta, niin
tämä korvaus on 80 prosenttia työttömyyskorvauksesta,
muuten 70 prosenttia siitä, minkä työntekijä saisi
työttömäksi jäädessään.
On ymmärrettävää, että varsinkaan
pienituloiset eivät voi käyttää välttämättä tätä vuorotteluvapaata, koska
70 prosenttia työttömyyskorvauksesta on pienipalkkalaisille
niin pieni korvaus, että siihen ei ole varaa.
Tämä oli ihan yksimielinen, ja varmasti tämä on
ihan hyvä laki. Jokaisella, joka haluaa tätä käyttää,
on mahdollisuus, mutta aina tämän pitää olla
työnantajan ja työntekijän keskinäinen
suhde. Niin kuin edustaja Mäkisalo-Ropponen mainitsi, niin
tämän vaikutuksia sitten katsellaan kahden vuoden
kuluttua. Mutta ihan kannatettava lakiesitys.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Olemme todellakin käsitelleet hyvin
tätä lakiesitystä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa, kuunnelleet hyviä asiantuntijoita
tämän asian osalta. Omalta osaltani olen kiitollinen
siitä, että tätä lakia ei romutettu,
niin kuin joillakin tahoilla oli työn alla, suunnitelmissa,
että lopetettaisiin kokonaan tämä laki.
Tässä laissa oli valmisteluvaiheessa ilmeisesti
suunnitelmia, että se olisi myöskin laitettu vielä paljon
vaikeammaksi ja vaikeammin käytettäväksi
ja pienemmäksi tämän kohderyhmän
osalta. Hyvä, että me saimme tämän
kuitenkin edes tässä muodossa vietyä eteenpäin,
sillä minä ainakin koen ja näen, että tämä laki
on erittäin tarpeellinen ja hyvä olemassa.
Nuorisotakuun osalta minusta oli hyvä, että huomioitiin
tämä nuorten mahdollisuus aloittaa työhommat.
Kun muuten pitää olla tietty määrä aikaa
työttömänä ennen kuin pääseepi
tuohon vuorotteluvapaan sijaiseksi, niin nuorisotakuuta auttaa se,
että nuoret pääsevät siihen
vuorotteluvapaan sijaiseksi sitten heti. Tämä vuorotteluvapaakokonaisuus
auttaa ihmisiä jaksamisessa, ja suurin osa näistä henkilöistä,
jotka ovat hakeutuneet vuorotteluvapaalle, on todellakin naisia. Vaikka
tuloksista on sanottu, että sitä ei voi kunnolla
selvittää, onko se auttanut siinä jaksamisessa,
niin ihan tämmöinen henkilökohtainen
kokemukseni ihmisten kanssa keskustelusta on, että kyllä se
on auttanut ihmisiä jaksamisessa.
Itse harkitsin aikoinani vuorotteluvapaalle jäämistä,
mutta jäin sitten opintovapaalle. Ihmisille on tärkeää se,
että on edes tieto siitä, että on olemassa
mahdollisuus vuorotteluvapaaseen. Jo se voi auttaa jaksamisessa
ja itsensä kehittämisessä, sillä suurin
osa vuorotteluvapaajaksoista on tietojeni mukaan käytetty
itsensä kehittämiseen tavalla tai toisella.
Keskustelu päättyi.