1) Hallituksen esitys laiksi yksityisyyden suojasta työelämässä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän esityksen polttavimmaksi
kysymykseksi on noussut huumetestien käyttö työelämässä,
vaikka juuri tästä näkökulmasta
valiokunta ei päässyt puusta pitkälle,
vaan nosti kätensä ylös vaikean ongelman
edessä. Huumeiden käytön ja huumehaittojen
jatkuva lisääntyminen huolestuttaa tavattomasti
ja ihan aiheellisesti kansalaisia, mikä on näkynyt
muun muassa siitä keskustelusta, jota on käyty
Stakesin pääjohtajan Vappu Taipaleen lausuntojen
pohjalta. Kansanedustajat ovat saaneet valtavasti huolestunutta
ja tuohtunutta palautetta kansalaisilta. Niissä on epäilty,
ovatko päättäjät edes tosissaan
taistelemassa huumeita vastaan, mikä kysymys voi toki herätä tämänkin
esityksen käsittelyn yhteydessä. Onkin erinomaista,
että pääjohtaja Taipale korjasi lausuntojaan
ja asetteli sanojaan yhteisesti sovitulle huumepoliittiselle linjalle.
Huumeiden käyttöä ei tule hyväksyä myöskään
työelämässä. Hallintovaliokunnan
tähän mietintöön liitetyssä lausunnossa
lähdetään siitä, että mitään
työtä ei tehdä alkoholin tai huumeiden
vaikutuksen alaisena. Huumeiden ja alkoholin käyttöä työpaikoilla
ei toki ratkaista pelkästään testien
avulla, mutta ne ovat kyllä yksi apuväline monesti
piilossa olevan ongelman paljastumiseen.
Kun huume- tai alkoholiongelma tulee esiin, tärkeintä on
saada siihen apua, mitä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
lausunnossa painotetaan. Monin paikoin päihdevieroituksen
ja kuntoutuksen resursseja on vähennetty. Heikoimmilla
ovat varmasti ne päihdeongelmaiset, jotka jäävät päihteiden
käytöstä kiinni vasta työhön
pyrkiessään.
Kun puhutaan huume- tai alkoholitesteistä, on toki
tärkeää keskustella silloin perustuslaillisista oikeuksista
yksityisyyteen ja henkilökohtaiseen koskemattomuuteen.
Toinen puoli keskustelussa on se, että perustuslain mukaan
jokaisella on oikeus turvallisuuteen myös työelämässä.
Julkisen vallan on huolehdittava tämän perusoikeuden
toteutumisesta. Erityisesti työntekijä, jonka
vastuulla on toisten ihmisten turvallisuus, tulisi voida testata
työtehtävien hoidon edellytysten selvittämiseksi.
Huumetestien luotettavuusongelmia on suuresti liioiteltu. Jos
testit suoritetaan oikein ja varmistuksia apuna käyttäen,
ne ovat varsin luotettavia. Toki ongelmaksi edelleen jää se,
että kaikki huumeet eivät paljastu testeissä,
mutta se ei ole perustelu niiden käyttämättä jättämiseen.
Eihän nykyisin alkoholin puhallustesteistäkään
luovuta sen vuoksi, että ne eivät paljasta kaikkia
päihteitä.
Työpaikoilla samoin kuin muutenkin yhteiskunnassa alkoholihaitat
kyllä peittoavat laajuudessaan huumeiden aiheuttamat haitat
ja ongelmat edelleenkin. Tämän esityksen kohdalla
itselleni jää huoleksi erityisesti alkoholipuhallustestien
asema, joka vaatisi pikaisen selkeytyksen. Lakiesityksen 6 §:ssä täsmennetään
nykyisestään sitä, että terveydentilaa
koskevia testejä tekisivät vain siihen oikeutetut
terveydenhuollon ammattilaiset. Pykälän 2 momentissa
vielä todetaan tämän koskevan nimenomaisesti
myös huume- ja alkoholitestejä. Kuitenkin hallituksen
esityksen perusteluissa todetaan ihan sanatarkasti lainaten näin:
"Sen sijaan alkoholin vaikutuksen alaisuuden selvittämistä puhalluttamalla
ei rinnastettaisi tässä pykälässä tarkoitettuihin
testeihin - -." Hallintovaliokunta kiinnittää todella
tärkeään asiaan tässä yhteydessä huomiota,
kun se toteaa hallituksen esityksen perustelujen ja pykälän
olevan keskenään ristiriidassa. Valiokunnan mukaan
esityksen sanamuoto viittaa pikemminkin siihen, että puhallustestejä voivat
jatkossa tehdä vain ammattihenkilöt. Nyt kun on
kysymyksessä lainsäädäntö,
jossa kajotaan hyvin merkittävällä tavalla
ihmisen yksityisyyteen ja perusoikeuksiin, on selvää,
että lainsäädännön tulee
olla nimenomaan pykälissä eikä perusteluissa.
Työnantajilla ja työntekijöillä ovat
vain nämä lakipykälät käytettävissään.
Heiltä ei voida edellyttää hallituksen
esityksen perustelujen tuntemista.
Jos työpaikoilla jatkossa tulee kiistaa puhallustesteihin
osallistumisesta, luulen, että työnantajat ovat
heikoilla. Puhallustestistä kieltäytyvän työntekijän
on helppo vedota tähän lakipykälään,
ja luulenpa, että jos käräjillekin mentäisiin, sielläkään
eivät hallituksen esityksen perustelut tässä asiassa
auttaisi, kun on perustuslaillisista oikeuksista kysymys.
Tämä ongelma on paitsi periaatteellisesti myös
käytännössä tärkeä.
Itse olen työskennellyt valtion työterveyshuollon
palveluksessa työterveyslääkärinä ja
nähnyt sen prosessin, miten esimerkiksi Valtionrautateillä on
aiemmin varsin yleinen työpaikkajuopottelu saatu kuriin
ehdottomalla nollatoleranssilinjalla ja nimenomaan alkoholin puhallustestejä apuna
käyttäen, joita eivät suinkaan ole suorittaneet
terveydenhuollon ammattihenkilöt vaan työnjohto
työpaikoilla.
Mietintöön liitetyissä ponsissa kyllä pontevasti
vaaditaan hallitukselta pikaisia esityksiä huumetesteistä ja
jo ensimmäisessä käsittelyssä valiokunnan
puheenjohtaja vaati valmistelua kesän aikana, jopa kesälomienkin
aikana, ja esityksiä heti alkusyksystä. Tällainen
aikaraja olisi kyllä ollut hyvä lisätä ponteenkin,
koska me kaikki tiedämme, että hallitus suhtautuu
muutenkin melko välinpitämättömästi
ja hitaasti erilaisiin ponsiin. Voisin luetella lukuisia yksimielisiä ponsia,
joissa on jopa aikaraja mennyt umpeen, mutta hallitus ei ole saanut
vaadittuja esityksiä aikaan. Yksi esimerkki on lasten kanssa
työskentelemään aikovien taustojen tarkistaminen,
josta eduskunta käsitellessään rikosrekisterilakia
pari vuotta sitten edellytti esityksiä vuoden 2000 aikana,
joiden ministeri Johannes Koskinen moneen kertaan täällä salissa
vakuutti ja lupasi tulevan vaaditussa ajassa. Näitä esityksiä ei
ole vieläkään eduskunnalle tullut.
Siksi toivonkin, että valiokunta puheenjohtajansa johdolla
nyt erityisesti valvoo, että hallitus ryhtyy välittömästi
puuttuvia esityksiä valmistelemaan ja että saamme
nämä esitykset käsiteltäväksemme
heti, kun syksyllä täällä työt
aloitamme. Tässä yhteydessä tulisi myös
täsmentää alkoholipuhallustestien asema.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Haluan vain muistuttaa, että sosiaali-
ja terveysministeriö on asettanut useitten ministeriöitten
yhteistyönä työryhmän, joka selvittää huumetesteihin
liittyviä niin käytännöllisiä kuin
periaatteellisia ongelmia. Työ on kesken, enkä itse
asiassa ole saanut siitä mitään väliraporttiakaan,
mutta joka tapauksessa asia ei ole mitenkään ongelmaton.
Ensinnäkin on periaatteessa selvää,
että sen henkilön, joka suorittaa työpaikoilla
huumetestejä, täytyy jollakin tavoin olla vaitiolovelvollisuuden
alainen, koska ainakin halvimmat huumetestit, silloin kun ne antavat
positiivisen tuloksen, antavat niitä useimmin väärissä tapauksissa
kuin oikeissa tapauksissa. Me tiedämme, kuinka voimakkaasti
ihmistä leimaa se, että hänet leimataan
narkkariksi, ja kun myöhemmin kahden kuukauden kuluttua
osoittautuu, että testi antoikin väärän
tuloksen, sitä huhua ei saa kiinni kukaan. Tässä mielessä on
oltava selvä, että on oltava aivan ehdoton vaitiolovelvollisuus
niistä testituloksista, jotka ovat seulontaluontoisia ja joissa
oikeastaan vain kokeillaan, ketä pitää testata
tarkemmin.
Toinen ongelma testeissä liittyy siihen, että ei ole
aivan satunnaista, että jotkut eivät jää niistä kiinni,
vaan halvoissa testeissä fuskaaminen on aika helppoa. Jos
testit otetaan yleiseen käyttöön, niin
yleiseen tietoisuuteen tulee myös, miten niissä fuskataan.
Silloin koko testaamiselta menee tietysti peruste pois. Toisaalta
voi olla, että tämä ongelma katoaa nopeastikin,
jos testit kehittyvät ja tulee uusia järkevänhintaisia,
mutta silti luotettavia testejä. Tällä hetkellähän
pikatestit voivat antaa positiivisia tuloksia kovin vääristä seikoista
ja toisaalta jättää ilmiselviä huumeitten
käyttäjiä havaitsematta, jos huumeen
käyttäjä tietää, miten
testi toimii.
Marjukka Karttunen-Raiskio /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä on jo esimerkiksi ammattioppilaitoksia,
joissa huumeet testataan, ja testaaminen on nimenomaan lähtenyt
siitä, että oppilaat vaativat sitä työturvallisuutensa
tähden. Koululaissakin sanotaan, että oppilaille
pitää taata joka päivä turvallinen
oppimisympäristö, ja se ei ole sitä,
jos joku tekee siellä töitä amfetamiinipöllyssä.
Mielestäni työpaikkatestaamisessakin tulisi lähteä siitä,
ja työntekijöiden tulisikin vaatia huumetestausta
oman turvallisuutensa takia.
Puhemies:
Muistutan jälleen, että vastauspuheenvuoro
pyydetään seisomaan nousten ja ääneen
sanoen "vastauspuheenvuoro".
Päivi Räsänen /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Soininvaara pelkäsi
potilaan leimautumista pikatestin tuloksen mahdollisesti levitessä ja
paljastuttua. Mielestäni tämä pelko on
kyllä liioiteltu tuntien työterveyshuollon toimintatapoja.
Nimittäin testin tulos on ehdottomasti täysin
luottamuksellinen ja vaitiolovelvollisuuden alainen, ja siihen kuuluu oleellisesti
varmistaminen. Testin tulos ei ole lopullisesti positiivinen ennen
kuin se on varmistettu. Kyllä minulla on sellainen käsitys,
että työterveyshuollossa samoin kuin muussakin
terveydenhuollossa vaitiolovelvollisuus toimii hyvin eikä tietoja
leviä ennenaikaisesti.
Puhemies:
Muistutan vielä, että vastauspuheenvuorot
ovat minuutin mittaisia — niin kuin ne ovat tässä olleetkin.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Vanhana työnantajana totean,
että huumausainetestit pitäisi ehdottomasti saada
työpaikoille. Otan esimerkin vaikka asfalttialalta. Kuinka
voi jyränkuljettaja huumausaineen vaikutuksen alaisena
esimerkiksi ajaa jyrää vilkkaasti liikennöidyllä tiellä,
missä on valtava liikenneonnettomuuden vaara. Tällaiset
testit pitäisi saada työpaikoille, että työnantaja
pystyy testaamaan niin kuin alkometrillä testataan alkoholin
käyttö työmailla. Samalla lailla tämä pitäisi
laajentaa alkoholin testaamisen lisäksi myös huumetesteihin
työpaikoilla. Toivon, että ministeri Soininvaara
pontevammin esiintyy tässä asiassa.
Esko Helle /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Keskustelusta voisi vetää sen johtopäätöksen,
että Suomen työmarkkinoitten suurin ongelma ovat
huumeet ja niiden käyttö. Mutta en ole nähnyt
missään sellaisia tilastoja, että näin
olisi, ja hyvin harvassa työpaikassa todennäköisesti
todellisia ongelmia tämän kautta on.
Tässä keskustelussa on kyllä sivuttu
jonkin verran alkoholia. Se on varmasti suurin ongelma myös
työmarkkinoilla työturvallisuudenkin osalta. Lisäksi
korostan sitä, että lääkkeitten
liika- ja väärinkäyttö on myös
työelämässä varmasti suurempi
ongelma kuin laittomat huumeet. Sen lisäksi vielä on
monia muita tekijöitä, jotka vaikuttavat työturvallisuuteen
huomattavasti enemmän. Tällä en tarkoita
sitä, etteikö huumeasiasta pidä keskustella
ja ratkaisuja sen osalta etsiä. Mutta on aivan vinoutunutta
tämäntapainen keskustelu, että työturvallisuuden
ykkösasia olisivat laittomat huumeet. Lailliset huumeet
eli eräät lääkkeet näyttävät
olevan huomattavasti suurempi tekijä ongelmien tuottajana.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Olen ed. Helteen kanssa siitä samaa
mieltä, että sekä työturvallisuusongelmana
että kansanterveydellisenä ongelmana laillinen
päihteiden käyttö kyllä toistaiseksi
vielä on suurempi ongelma. Sen sijaan sosiaalisena ongelmana
tietysti laittomat huumeet saattavat olla suurempi.
Tämä keskustelu on jossakin määrin
kyllä rasittavaa. Kun sanoin ed. Räsäselle,
että tähän liittyy ongelmia, useampi
kansanedustaja kuuli sen sillä tavalla, että vastustan
koko asiaa. Mutta olin myös kuulevinani, että ed.
Räsänen arvosteli sitä, että testit
annettaisiin vain ammattilaisille. Tämän takia
hieman älähdin siitä, että tähän
liittyy nyt kyllä tietosuojaongelmia juuri sen takia, että nämä halvat
testit antavat niin tavattoman paljon vääriä positiivisia
tuloksia. Mutta nyt ilahtuneena kuulin, että ed. Räsänen
ilmeisesti kuitenkin tarkoitti, että ne siitä huolimatta
saa antaa ammattilaisille, vaikka äsken olin ikään
kuin kuulevinani toisinkin.
Päivi Räsänen /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ehdottomasti sitä mieltä,
että huumetestien täytyy olla ammattilaisten käsissä,
koska meillä ei yksinkertaisesti ole olemassa sellaista
luotettavaa pikatestijärjestelmää, joka
tuottaisi, samaan tapaan kuin alkoholin puhallustesti tuottaa, luotettavan
tuloksen. Mutta huolenaiheeni olikin nimenomaan alkoholipuhallustestien
asema tämän lainsäädännön
pohjalta, koska se jää epäselväksi.
Toivoisin, että ministeri Soininvaara nyt selventäisi
ajatellen mahdollisia epäselvyyksiä työpaikoilla,
voivatko esimiehet edelleenkin hoitaa näitä alkoholipuhallustestejä ilman,
että siitä tulee juridisia ongelmia, koska pykälässä toisaalta
sanotaan, että alkoholi- ja huumetestien tulisi olla vain
ammattilaisten hoitamia. Perusteluissa tosin puhutaan siitä,
että puhallustestejä voisivat muutkin suorittaa.
Käytännössä näen erittäin
tärkeänä sen, että nimenomaan
alkoholipuhallustestejä voidaan siellä työpaikoilla
henkilöiden työhön tullessa suorittaa
ilman, että siellä ovat ammattilaiset niitä hoitamassa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on vaikea ja erilaisia
näkökulmia aiheuttava asia. Äskettäinhän
käytiin ja vieläkin jatkuu saman tyyppinen keskustelu,
mistä tässä nyt lähinnä on
keskusteltu, Hiihtoliiton ympärillä. Jokainen
tietää, kuinka helppoa näitä kysymyksiä on
ratkaista, ja kaikki omasta mielestään ovat oikeassa.
Mutta se, mikä tästä keskustelusta puuttuu,
on se, että kukaan ei tuonut sellaista pykäläehdotusta,
miten tämän asian pitäisi olla. Nyt,
jos olisi rinnakkaislakialoitteita ollut, niitä varmasti mielenkiinnolla
tämän useita kuukausia kestäneen käsittelyn
aikana, kun tämä oli eri valiokunnissa, otettu
vastaan ja myös työmarkkinajärjestöissä ja
hallituksen piirissä.
Ongelmaa voidaan levittää ja sitä kauhistella. Mutta
olen siinä ed. Helteen kanssa samaa mieltä, että vaikka
tämä asia pystyttäisiin poistamaan suomalaisesta
työelämästä, että voi
sanoa, että kukaan ei käytä Suomessa
huumeita eikä alkoholia sillä tavoin, että se
vaikuttaisi työtehtäviin, tai että sähköpostin
käytön osalta Suomi ensimmäisenä maana
maailmassa on pystynyt ratkaisemaan, mikä siinä on
yksilönsuoja, suomalainen työelämä voisi
jälleen hyvin. Ei edes lääkärilakko
taida päättyä siihen, että tämä asia
saadaan ratkaistua, vai mitä, ed. Räsänen?
Mutta kyllähän tämän asian
käsittely on osoittanut sen, että työmarkkinajärjestöt,
joita me eduskunnassa arvostamme ja itsekin kovasti arvostan, joutuvat
organisaatioillaan käytännössä tämänkin
tyyppisten asioitten kanssa tekemisiin, joista on nyt kysymys. Lain
nimihän on yksityisyyden suoja työelämässä,
siis yksityisyyden suoja työelämässä.
Siinä on lähdetty siitä näkökulmasta,
miten työntekijän oikeudet voisivat toteutua niin,
että häntä ei loukattaisi niin, että virheellisin
tiedoin hänestä esimerkiksi työhön
otettaessa tai ylennysperusteissa levitetään sellaista tietoa,
joka ei pidä paikkansa. Jokaisessa työpaikassa,
myös politiikassa, tiedetään varsin hyvin, että huhut
ja kaikki muut tällaiset ovat kauhean hyviä. Ei
siinä mitään testejä tarvita
vaan pannaan liikkeelle ja kerrotaan luottamuksellisesti. Se on
varmin tapa saada asiat näyttämään
sellaisilta kuin levittäjä niiden haluaa olevan.
Monesti näissä saatetaan onnistuakin.
Mutta työmarkkinajärjestöt ovat mielestäni nyt
sellaisen paikan edessä niin tämän asian
suhteen kuin yleensäkin työelämän
lainsäädännön osalta, että nyt,
kun tupokierrokset on tehty, en minä oikein tiedä aina,
mitä kaikkea tärkeätä siellä on
tapahtumassa sitten näitten kuukausien aikana. Nyt tämäkin
asia olisi hyvä saada kuntoon. Sitähän
valiokunta edellyttää, ja varmasti eduskuntakin
tulee yksimielisesti yhtymään valiokunnan lausumiin.
Työmarkkinajärjestöt voisivat olla tehokkaampia,
asiantuntevampia ja nopeampia ratkaisuissaan. Esimerkiksi tässä tapauksessa
viime eduskunta hylkäsi tämän esityksen.
Vuosikausia työmarkkinajärjestöt kolmikantaperiaatteella,
eli hallituskin oli mukana, valmistelivat tätä esitystä,
joka on eduskunnassa, ja tämä on aika vaatimaton
esitys, ei siitä mihinkään pääse.
Turha sitä on kaunistella.
On kuitenkin kaikkien etu, että pelisäännöt työpaikoilla
olisivat selkeät. Tämä korostuu sen takia,
että nyt, kun Euroopan unioni on laajentumassa eli tavarat,
palvelut ja ihmiset saavat kulkea entistä vapaammin — mitä se
käytännössä tulee todella merkitsemään,
on asia erikseen — joka tapauksessa pelisäännöt
olisivat kunnossa. Vähän puhtia kaivattaisiin
myös työmarkkinajärjestöjen
suunnalla ja myös tietysti hallituksenkin osalta, että patistetaan
ihmisiä tekemään tarvittaessa niin viikonloppuisin
kuin siirtämällä kesälomia tällaiset
tärkeät asiat kuntoon, ettei samasta asiasta tarvitse
jatkuvasti keskustella.
On tietysti viitattu myös eduskunnan suuntaan, miksei
eduskunta tätä tee. Ensinnäkin meidän
resurssimme verrattuina kaikkiin muihin osapuoliin ovat kaikkein
vähäisimmät. Pari kuukautta sitten työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunta sai vihdoin viimein kokopäivätoimisen
sihteerin itselleen. Toisin sanoen siis yksi ainoa virkamies on
hoitamassa tätä niin kuin muitakin asioita. On kohtuutonta
silloin edellyttää, että eduskunta ja sen
valiokunta voisi näitä asioita valmistella ja ruveta
käymään työmarkkinajärjestöjen
kanssa neuvotteluja, mikä kuuluu hallituksen tehtäviin. Sen
takiahan tässä hallitusta patistellaan, koska sen
pitäisi tehdä, niin kuin eduskunta määrää,
tai se ei nauti eduskunnan luottamusta, mutta kuten hyvin tiedämme,
useinhan asia on juuri päinvastoin, että eduskunnan
ja kansanedustajan pitää nauttia hallituksen luottamusta
tai huonosti käy alueen asioitten kanssa.
Tämä on sikälikin kauhean hankala — puhun tässä laajemmin
niin sanotusta kolmikantaperiaatteesta — että kun
kunnioitetaan työmarkkinajärjestöjä,
sitten kuitenkaan työnantajat ja työntekijät
eivät pääse sopimukseen, ei synny tulosta, ja
se jää tavallaan eduskunnan syyksi, että politiikka
ei pysty hoitamaan näitä asioita. Tässä työmarkkinajärjestöt
ja kolmikantaperiaate muodostuvat rasitteeksi eduskunnalle. Tässä olemme juuri
yhden tällaisen asian kanssa tekemisissä. Ministeriöissähän
kysymys on johtamisesta. Ministeri johtaa omaa toimisektoriaan,
ja hänellä on käytössä koko
organisaatio. Kun hän haluaa, siellähän
tehdään yötä päivää hommia
tai ruvetaan katselemaan joitakin muita tehtäviä,
vaikka virkamiehestä eroon pääseminen
on meillä... (Välihuuto) — Kyllä hän
säätelee, mutta kaikki on suhteellista. — Tämänkin
asian yhteydessä on tullut mieleen, että aivan
kuin kolmikantajärjestelmissä ainakin ajoittain
jokaisella taholla olisi kaksi laatikkoa: toisessa lukee "aika hoitaa"
ja toisessa laatikossa lukee "aika on hoitanut". En tiedä,
kummassa laatikossa ovat ensi syksynä nämä asiat,
kun on tarkoitus saada aikaan säännökset
niin huumausaineiden ja päihteiden selvitysten ja testien
osalta kuin myös sähköpostin osalta.
Mikään minusta ei ole ylivoimainen tehtävä eikä,
arvoisa puhemies, eduskunnassa yleensäkään
pidä lainsäädäntöön
suhtautua sillä tavoin, että se ei kuitenkaan
enää koskaan muutu. Meillähän
on ollut rikoslakia ja muita sellaisia, jotka ovat olleet satakin
vuotta voimassa, mutta eduskunta tarvittaessa voi yhdessä viikossa
muuttaa nopealla aikataululla minkä tahansa esityksen, jos
sen niin tärkeäksi havaitsee. Tässä mielessä sillä on
vastuu tietysti, niin kuin ed. Räsänen sanoi,
että valiokunnan pitää nyt seurata, mitä asioille
tapahtuu. Valtiopäiväjärjestyksen mukaan tässä tapauksessa
esimerkiksi huumausainetestien osalta ministeri Soininvaara on velvollinen tulemaan
vaikka joka päivä valiokunnan kokoukseen. Se voidaan
aloittaa aina sillä, että kuullaan ministeri Soininvaaralta,
mitä tänään kuuluu hänen
työryhmälleen; samaten voidaan toimia ministeri
Olli-Pekka Heinosen osalta, miten on sähköpostin
laita, joko on yksityisyyden suoja toteutettu sähköpostin
osalta. Se on täysin eduskunnan normaalia työtä.
Eihän tämä ole pelkästään lakien
säätämistä, vaan tämä on
sitä, että valvotaan, mitä ministerit
tekevät. On monesti paljon tärkeämpi
asia kuin hyväksyä hallituksen esityksiä ja
käsitellä lakialoitteita tai tehdä kysymyksiä hallitukselle
kutsua ministeri valiokuntaan ja kysyä, miten te näitä hommia
oikein hoitelette vai olisiko parempi, että palaatte tänne
tavallisten kuolevaisten joukkoon.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
puheenjohtaja ed. Skinnari tarkasteli ihan mielenkiintoisella tavalla
tärkeää asiaa valta- ja vastuusuhteiden
osalta. Erityisesti arvostan sitä siinä mielessä,
että hän hallituspuolueen kansanedustajana oli
valmis tämän tarkastelun tekemään.
Minusta laki, jota nyt käsitellään, on
oiva ja varoittava esimerkki siitä, että jos eduskunta
luovuttaa lainsäädäntövallan
tämän talon ulkopuolelle, käy niin, että meillä on
käsissä laki, jonka substanssi, varsinainen lain
sisältö, rajataan ulkopuolelle, ja me olemme päättämässä nyt
siitä hyvin ohuesta sisällöstä,
josta yksimielisyys on syntynyt työmarkkinaosapuolten välillä.
Tämän vuoksi minusta me emme voi paeta kenenkään
selän taakse vaan varsinainen lainsäädäntövalta
valmistelutyön osalta on hallituksella. Hallituksen pitää nousta
parempitasoiseen valmistelutyöhön, ja varsinaisen
sisällön päättää eduskunta.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Skinnarille, että työpaikoilla
on erittäin toimiva lainsäädäntö ja
työpaikkaohjeet ovat ajan tasalla työmarkkinaosapuoltenkin
kohdalta. Meidän todella pitää vahtia
ja valvoa sitä, että lainsäädäntövaltaa
ei luovuteta työmarkkinajärjestöille
tässäkään asiassa, koska huumetestit
on todella saatava työpaikoille lähinnä työntekijöiden
turvallisuuden takia. Ei ole oikein, että yksi tai kaksi työntekijää samassa
työryhmässä käyttää huumeita
sillä tavalla, että työtoverit eivät
edes huomaa sitä. Se aiheuttaa vaaratilanteet. Yksi tärkeä asia
on työn laatu. Meillä on erittäin tarkat
sertifikaatit, minkälaista laadukasta työtä meidän
on tehtävä, ja sitä ei pysty tekemään
huumeiden vaikutuksen alaisena.
Jouko Jääskeläinen /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Skinnarin puheen tahti vain parani,
kun hän asiaa äsken käsitteli, ja uskon,
että nyt hallitus jo ymmärtää, että on
ihan vakavasta asiasta kysymys. Yhdyn kyllä tuohon kritiikkiin,
onhan tämä kuitenkin jo toinen eduskunta, jonne
hallitus on tämän esityksensä tuonut,
ja on aika saattaa asia loppuun asti.
Ehkä ed. Skinnari kuitenkin vähän
tarpeettomasti sähköpostin, lääkärilakon
ja huumekysymyksen laittoi samaan jonoon. Tietysti sähköpostin
luottamuksellisuus on vakava asia, mutta luulisin, että huumekysymys
on kuitenkin aivan erityisen tärkeä. Siinähän
on kysymys ihmisarvon toteutumisesta, työtovereiden suojasta,
mitä suurimmassa määrin myöskin
työnantajan oikeudesta tietää, jos huumeita
on käytetty, varsinkin silloin kun se on työtehtävien
kannalta vaarallista. Silloinhan työnantajalla täytyy
tämä oikeus olla. Siitä me emme voi mitenkään
antaa periksi.
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ensimmäisen kauden kansanedustajaa
on kaiken talvea vaivannut kysymys siitä, ovatko kansanedustajat
niin vieraantuneet elävästä elämästä,
että perusoikeuksien merkitys on hämärtynyt.
Korkein oikeus teki äskettäin kaksi erilaista päätöstä samasta
asiasta, asianajajan ja hänen päämiehensä välisestä luottamuksellisesta
suhteesta. Asianajotoimistoon oli tehty etsintä ja rikottu
tätä perusoikeutta. Asianajajakollega sanoi, että vasta
sitten kun perusoikeuden loukkaus kohdistuu itseen, sen merkityksen
ymmärtää. Minusta ed. Helle asetti tämän
kysymyksen oikeisiin mittasuhteisiin. Siellä missä alkoholi
on todellinen ongelma, siellä testaus perustuu työntekijän
ja työnantajan väliseen pysyvään
sopimukseen ja suostumukseen.
Pekka Vilkuna /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minua syvästi ihmetyttää,
että meidän tarvitsee edes keskustella aiheesta,
ovatko huumetestit mahdollisia työpaikoilla. Kun työnantaja
ottaa henkilön palvelukseen, hän tekee sopimuksen
siitä, että hän ostaa työntekijän
työpanoksen — osaamisen, tiedot ja taidot — täydestä korvauksesta.
Hänellä on oikeus tietää ja
vaatia, että työnteko tapahtuu täydellä ymmärryksellä.
Aivan yhtä hyvinhän voitaisiin työnantajalle
palkanmaksupäivänä antaa oikeus ottaa huumetta
ja laskea palkat niin kuin haluaa, jos kerran nämä asiat
eivät ole yhdenvertaisia. Työ tehdään
sillä teholla, mistä on hinta sovittu, ja ei siinä ole
mitään muita vaihtoehtoja. Toisen esimerkin voisi
sanoa, että yhtä hyvin voitaisiin antaa kauppiaille
oikeus hakea puolet makkaranpätkästä pois
ovella: en minä tätä myynytkään, vaikka äsken
lupasin.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin siitä, kuka viime kädessä päättää.
Eiväthän työmarkkinajärjestöt näitä asioita
... (Hälinää) Ed. Zyskowicz, täällä on
keskustelu. (Ed. Zyskowicz: Luulin, että se oli jo päättynyt!)
Eihän tämä välttämättä teitä koskekaan,
tämä on eduskunta! — Eduskunta päättää eivätkä työmarkkinajärjestöt.
En minä ainakaan voi koskaan sanoa, että sen takia
olen tällä kannalla, koska mikään
ei voinut sitä estää, koska työmarkkinajärjestöt
ovat näin päättäneet, vaan kyllä se
on otettava omalle vastuulle.
Huumeet ja sähköposti olivat sikäli
samalla viivalla, että niistä molemmista on lausuma,
ja ne on siinä pantu samaan asemaan, joten ei niitä ole muuten
vertailtu keskenään.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämän
lainsäädännön kohdalla on myös arvokeskustelun
paikka, nimenomaan kun pohditaan, mitkä asiat vaikuttavat
työntekijän työkuntoon ja työntekomahdollisuuteen.
Toinen arvokeskustelun paikka on nimenomaan ihmisten perusoikeudet.
Kun mietitään minkälaiset asiat voivat
vaikuttaa henkilön työkykyyn, joskus jopa se,
että tapahtuu avioero tai saa kuulla omasta henkilökohtaisesta
sairaudestaan tai jostakin muusta sellaisesta asiasta, joka voi
järkyttää henkilöä,
se voi olla yhtä suuri riski työteholle tai tarkkaavaisuudelle
kuin esimerkiksi päihtyneenä tai huumeessa oleminen.
En puolusta tällä sitä, että laista
nyt puuttuvat tilanteet, joissa huumetestejä voi tehdä,
mutta haluan vain osoittaa sen, että monet asiat vaikuttavat.
Varmasti ed. Räsänen lääkärinä erityisesti
tietää, että on tilanteita, joita edes
näillä testeillä ei voida arvioida. Voi
näyttää siltä päällepäin,
että henkilö on käyttänyt joitakin
aineita, mutta taustalla voi olla aivan jokin muu syy, mikä aiheuttaa henkilön
tarkkaavaisuuden muutokset normaaliin tilanteeseen verrattuna. Sen
vuoksi lähes hysterian asteelle menevä keskustelu
täällä siitä, että nyt
ikään kuin pitäisi kaikkia ruveta testaamaan kaikissa
tilanteissa, ei ole mielestäni järkevää. Edes
työpaikoilla massatestaukset eivät ole järkeviä juuri
sen vuoksi, että luotettavaa testausmenetelmää ei
ole tällä hetkellä olemassa, ja siitä valiokunta
kuuli asiantuntijoita.
Valiokunnan puheenjohtaja kertasikin jo lain historiaa. Muistutan
vielä siitä, että viime kaudella, kun
silloinen työasiainvaliokunta palautti yksityisyydensuojalain
takaisin ministeriöön valmisteltavaksi, geenitestaus
oli pääasiallinen ongelma. Silloin näihin
ongelmiin, jotka nyt tässä ovat, ei kovinkaan
paljon puututtu.
Meidän oli pakko todeta myös valiokunnassa, että laki
on pääasiassa menettelytapalaki. Tässä ei
siis päätetä, missä yhteydessä työntekijöitä tai työnhakijoita
voi testata. Se nimenomaan johtui siitä, että valiokunta
kuuli ministeri Soininvaaran asettaman työryhmän
jäseniä, muun muassa työryhmän
puheenjohtajaa, joka kertoi meille, miten ongelmallista on löytää sellaisia
testejä, että väärät
tulokset olisivat mahdollisimman vähäisiä.
Hän kertoi myös sen ongelman, joka varmasti täälläkin
on kaikilla tiedossa, että sitten tulee toisia aineita,
jotka ikään kuin peittävät tuloksia,
ja se on erityisen ongelmallista. Sen takia ei ollut järkevää,
että eduskunnan valiokunta olisi ruvennut määrittelemään
tähän ne tilanteet, missä esimerkiksi
huumetestejä voi tehdä.
Työmarkkinajärjestöt ovat valmistelleet
lakia neljä vuotta. En näe mitään
ongelmaa siinä, että työelämän
asiantuntijat, siis työmarkkinajärjestöt
sekä työntekijäpuolelta että työnantajapuolelta,
ovat valmistelussa mukana ministeriön virkamiesten kanssa.
Minusta se on aivan luonnollista, niin kuin kaikessa muussakin lainsäädännössä on.
Esimerkiksi sosiaalilainsäädännössä kuullaan
potilasjärjestöjä ja muita. Se on ihan
luonnollinen asia. Minusta kukaan ei voi väittää,
että työmarkkinajärjestöt olisivat
päättäneet tämän asian.
Kyllä se oli työ- ja tasa-arvoasiain valiokunta, joka
lopulliset päätökset teki. Totta kai
se vaikutti, että työmarkkinajärjestöt
näkivät tämän lain tarpeelliseksi.
Nimenomaan työnantajajärjestöt ja teollisuuden
työnantajat ilmoittivat, että he tarvitsevat jonkunlaiset
pelisäännöt esimerkiksi näihin
testauksiin, että epämääräiset
testausmenetelmät muun muassa työhönotossa — en
tarkoita nyt pelkästään huumetestejä,
vaan muitakin työhönottotestauksia — saadaan
pois ja työnantajien maine tältä osin
puhdistettua.
Kuulimme asiantuntijana esimerkiksi Soneran edustajaa, joka
mielestäni kertoi sen, miten hyvin nämä asiat
voidaan järjestää työpaikalla. Ei
tarvita työnantajan testausmenetelmiä, vaan nimenomaan
työterveyshuolto järjestää työhönottotilanteissa
tarvittavat testaukset, eikä työantajalle mene
tieto siitä, onko henkilöllä esimerkiksi
ollut huumeongelmaa tai ei. Työntekijä itse vie
lausunnon siitä, onko hän soveltuva tehtävään.
Siinä voi olla myös muu syy, esimerkiksi sairaus,
minkä vuoksi henkilö ei juuri siihen tehtävään
ole sopiva. Mielestäni tämän tyyppistä toimintamallia
kannattaisi varmasti työpaikoilla järjestää ja
työterveyshuollon olla nimenomaan se taho, joka soveltuvuuden
mittaa.
Lakiesityksessä oli siis pari muutakin kohtaa, jotka
meitä kovasti askarruttivat. Toinen on työnantajan
oikeus lukea työntekijän sähköpostia. Tähän
varmasti löydetään lähitulevaisuudessa teknisiä tapoja,
joilla voidaan eritellä henkilökohtaiset sähköpostit
ja työhön liittyvät sähköpostit.
Työpaikoilla pitäisikin sopia, millä tavalla
ja kuka sähköposteja esimerkiksi loman aikana
voi lukea, ettei siinä tule ongelmia. Erityisen tärkeänä pidimme
tietenkin yksilönsuojaa myös tässä asiassa.
Sähköpostia pitää verrata mielestäni
jatkossakin kirjepostiin ja salaisuuden tältä osin
säilyä.
Toinen ongelma olivat luotettavuuslausunnot. Supon luotettavuuslausunnot
ovat lisääntyneet viime vuosina hyvin paljon,
voi sanoa, useilla tuhansilla. Silloin voi tietenkin arvioida sitä,
ovatko ne kaikilta osin aina välttämättömiä ja
mikä on se syy, minkä vuoksi niiden käyttö on
lisääntynyt, ja onko henkilöllä oikeus
tarkistaa häntä koskevat tiedot. Ongelmanahan
tässä on se, että tiedot eivät
välttämättä tule eivätkä yleensäkään tule
kirjallisesti eli henkilö ei välttämättä tiedä, mitä tietoja
hänestä on annettu.
Teknisesti lainsäädäntö oli
mielestäni hieman ongelmallinen sen vuoksi, että se
sisältää aivan liikaa viittauksia. Kun
työpaikoilla toivottavasti tätä lakia
luetaan, silloin pitäisi olla selvyys siitä, mihin
lakiin kulloinkin viitataan, ettei ole epämääräistä viittausta
siitä, että laista säädetään muualla,
koska yksittäisen työnantajan tai työntekijän
on lähes mahdoton tietää, mitä lakia
kulloinkin viittauksessa tarkoitetaan.
Lähetän nyt viestin lähinnä ministeriöille,
että lainvalmistelussa tähän kiinnitettäisiin
enemmän huomiota. Valiokunta joutui muuttamaan lähes
jokaista pykälää lähinnä perustuslakivaliokunnan
ja hallintovaliokunnan lausuntojen perusteella ja vielä viime
metreillä tekemään rangaistussäännökset,
mikä tietysti tuntui työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
mielestä aika kohtuuttomalta, mutta onnistuimme, kiitos
oikeusministeriön ja työministeriön,
hyvällä yhteistyöllä siinä kohtuullisesti.
Päivi Räsänen /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En tiedä, missä ed. Huotari on
tätä hysteeristä keskustelua kuunnellut,
mutta ymmärtääkseni kukaan ei ainakaan
tässä keskustelussa ole ehdottanut sitä,
että kaikki testattaisiin kaikilla työpaikoilla.
Ongelma on se, että meillä ei edelleenkään
ole säännöksiä siitä,
millaisia huumetestejä missäkin tilanteissa työpaikoilla
voidaan järjestää ja millaisilla edellytyksillä työntekijä on
velvollinen niihin osallistumaan. Toki nytkin voidaan työterveyshuollon
aloitteesta tehdä huumetestejä luottamuksellisesti
potilaan terveydentilaa selvitettäessä, mutta
työnantajan mahdollisuus käyttää huumetestejä työturvallisuuden
selvittämiseksi laajemmin jää varsin epäselväksi.
Viittaan esimerkiksi keskusteluun Helsingin kaupungin bussikuskien
testauksesta, joka näyttää olevan mahdotonta.
Pirkko Peltomo /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja
työjaosto aloitti tänään kuulemisen
hallituksen huumepolitiikkaan liittyvistä asioista. Hallitushan
linjasi näitä asioita viime syksynä.
Oli mielenkiintoista kuulla erittäin hyviä tutkijaprofessoreita,
jotka myös olivat sitä mieltä, etteivät
testit pelkästään riitä, vaan
pitää paneutua myös siihen, missä ovat
hoitopaikat, eli hoitopaikkojen riittävyyteen jatkossa.
Tutkijaprofessorit toivat myös selvästi esille,
että ne toimenpiteet, joita nyt hallitus on tehnyt, ovat
oikean suuntaisia mutta täysin riittämättömiä.
Aika mielenkiintoinen esitys oli sinänsä näiltä henkilöiltä,
ajatus siitä, että Suomeen pitäisi perustaa päihde-
ja huumausaineiden osaamiskeskus, johon keskitettäisiin
kaikki osaaminen, ja pyrittäisiin pidemmällä aikavälillä sellaisiin
suunnitelmallisiin tavoitteisiin, jotka todella vähentävät huumausaineiden
käyttöä.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Huotari totesi Supon tietojen annosta
ja siitä, miten henkilö saa tai ei saa niitä.
Tilanne on vielä pahempi siinä mielessä.
On totta, että Supo antaa tietoja kuulemma puhelimessa
aika paljon, mutta vaikka antaisi kirjallisestikin, ihmisen tiedonsaantioikeutta omista
tiedoistaan, ovatko ne oikein, ei ole. Tässä laissa
siihen ei sinällään puututtu, mutta meillä on
käsittelyssä laki, joka on valiokunnassa. Minusta
se on jokin jäänne sodan ajalta tässä yhteiskunnassa.
Se pitäisi saada poistettua, koska ei voi olla semmoista
instanssia, että joku henkilö voi arvioida luotettavuuden
tai uudessa laissa turvallisuuden jollakin perusteella, mutta ihminen
ei voi sitä tarkistaa. Työnantaja voi saada sen tiedon,
mutta työnantaja ei voi sitä tietoa työntekijälle
sanoa, mitä sillä on. Minusta se on jäänne jostakin
semmoisesta ajasta. Eduskunnan pitäisi muuttaa toisen lain
käsittelyn yhteydessä tietojensaanti myös
työntekijälle.
Jouko Jääskeläinen /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Voin myöskin omalta osaltani
vakuuttaa, että ei hysteriaa sittenkään
ole ollut. Ainahan on kysymys oikein kohdennetuista testeistä.
Tästä on eräissä ammattikouluissa
saatu myönteisiä kokemuksia ja se on hoidettu
järkevästi. Testit ovat olleet riittävän tarkkoja.
Toivon vain, ettei nyt tämä lainsäädäntö,
joka tavallaan jättää asian määrittelemättä, johda
siihen, että niitä ei sitten voitaisi tehdä. Tästähän
on keskustelua käyty, niin kuin tiedämme, virallisellakin
tasolla.
Yhdyn niihin ajatuksiin, että alkoholi on toki huikean
suuri ongelma ja että testit eivät riitä — eivät
toki riitä, tarvitaan myöskin hoitopaikkoja, mutta
mikä tärkeintä, tarvitaan niitä koteja
ja perheitä, jotka jaksavat seurata lasten ja nuorten tekemistä.
Kouluterveydenhuollon kokemukset kertovat, että oikeastaan
paras tekijä estämässä näitä ongelmia
on se, että koti seuraa, mitä nuoret tekevät,
ja silloin, jos koti ei jaksa sitä tehdä, tulee
ongelmia.
Vielä työpaikoista se, että Soneran
kaltainen työpaikka varmaan pystyy arvovallallaan hoitamaan
sitä jo ennakolta sisääntulovaiheessa,
mutta tätä mahdollisuutta ei kaikilla työpaikoilla
ole. Siksi tarvitaan hyvä lainsäädäntö.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa hysteriaa
ei ole kovinkaan paljon ollut, mutta kyllä sitä tässä salissakin
on aikaisemmin ollut. Ed. Räsäselle vielä sanoisin,
että kun te vaaditte työnantajalle sitä oikeutta,
niin eikö juuri työntekijän terveydentila
ole nimenomaan työterveyshuollon kysymys. Silloin kun työnantaja
epäilee tai hänellä on pienikin epäilys
siitä, että jotain ongelmaa on, hänen
pitää ohjata henkilö työterveyshuoltoon
ja siellä selvitetään sitten, mistä on
kysymys. Työnantajalla ei ole oikeutta näihin
tietoihin, mistä on kysymys. Nimenomaan silloin, jos sieltä paljastuu
esimerkiksi huumausaineiden käyttöä,
niin mitä tapahtuu sen jälkeen? Silloin pitää olla
hoitoonohjausmenetelmät ja muut keinot, jotka työterveyshuollolla
on. Mutta sieltä voi paljastua näitä muita
syitä, niin kuin juuri äsken sanoin, esimerkiksi
jokin perheessä tapahtunut asia, josta työntekijä ei
välttämättä halua kertoa.
Vielä sanon ed. E. Lahtelalle näistä Supon
tiedoista, että mielestäni on tärkeää,
että Supolla on mahdollisuus antaa näitä tietoja,
koska on myös semmoisia työtehtäviä,
joissa on tärkeää, että turvallisuus
taataan eikä niissä ole rikollisen taustan omaavia
henkilöitä.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Räsänen käytti
puheenvuorossaan tilaisuutta hyväkseen ja halusi viitata
vähän myös tähän viimeaikaiseen
huumekeskusteluun, mitä tässä maassa
on nyt käyty. Minusta siihen on aihetta myös tämän
hallituksen esityksen yhteydessä hieman pysähtyä.
Nimittäin minusta tämä keskustelu on
jo osoittanut sen, että nämä kannanotot
eivät ole ihan selkeitä. Me olemme vasta etsimässä yhteisiä linjoja.
Minä olen itse joutunut esittämään ääneen
sen kysymyksen, onko meidän yhteiskunnallamme enää yhteistä huumelinjaa
ylipäätään. Meillähän
virallinen huumelinja on ehdottoman kielteinen, siitä kai
ei ole epäilystä, se on ehdottoman kielteinen,
ja huumeet ovat laittomia päihteitä. Tästä huolimatta niitä kuitenkin
käytetään. Ne ovat monimuotoistuneet,
valikoima on laajentunut ja käyttö edelleen lisääntynyt.
Ehdottoman ei-linjan mukaista huumevalistusta on kuitenkin vakavasti
sekoitettu viimeaikaisilla korkean tason lausunnoilla, joista pääjohtaja
Taipaleen lausuntohan ei ole lainkaan ainoa. Palautan mieliin ministeri
Soininvaaran vähättelyt eri yhteyksissä.
Hän täällä jälleen
tilastotiedettä hyväksikäyttäen
tänäänkin kertasi sen näkemyksensä,
että huumeet eivät oikeastaan ole mikään
kauhean iso ongelma. Vaikka hän puhui tilastojen valossa
siitä ja se on fakta, niin siitä otetaan semmoinenkin
viesti, ettei ole mihinkään kiirettä.
Sitten voin todeta, että itsekin olen, ei kovin kauan
sitten, istunut sellaisessa asiantuntijapalaverissa, jossa korkeitten
asiantuntijoitten huumemyönteiset kannanotot saivat minut
siinä tilaisuudessa myös ääneen
kysymään: missä nyt oikein mennään?
Huumelinjaa on sekoitettu oma-aloitteisesti myös median
taholta. Kaivelin vanhoja eli viime lokakuulta Helsingin Sanomien
Nyt-liitteen esiin, joka oli otsikoitu "Maailma pilvessä".
Se oli Maailma pilvessä -reportaasi. Se oli sävyltään
mitä huumemyönteisin. Tee siinä sitten
huumevalistusta! Jutussa haastateltiin muun muassa sosiaali- ja
terveysministeriön korkeaa virkamiestä, tohtori
Tapani Sarvantia, joka lausui lehtijutun mukaan silloin seuraavasti:
"Kriminalisoimalla kaikkien laittomien huumeiden kaikenlainen käyttö on
hävitetty huumeiden väliset erot." Sarvanti pitää eri
huumeiden niputtamista yhteen jutun mukaan "valheellisena ja haitallisena
propagandana". Voiko virallinen huumepolitiikkamme olla enää uskottavaa,
kun STM:n korkea virkamieskin muiden jatkona sitä epäilee?
Minä pidän tätä tilannetta
huumepolitiikan osalta tänä päivänä täysin
kestämättömänä ja olen
vaatimassa sitä, että meidän on varmistettava
suomalaisen huumepolitiikan linjaukset. Tilanne on kestämätön
nimenomaan sen takia, että liian usein viranomaiset itse
epäröivät tätä kireää huumepolitiikan
linjaa, joka meillä kuitenkin todisteellisesti vielä vallitsee.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on ollut sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
lausunnolla, mutta siitä on jo hirveän kauan aikaa.
Päästimme sen syyskuun lopulla käsistämme.
Oli tietysti vähän vaikeuksia palauttaa mieliin
näitä tärkeitä yksityiskohtia,
mutta haluan muutaman sanan kuitenkin niistä lausua minäkin.
Tässähän kaikkein tärkeimpänä kysymyksenä tai
tähän keskusteluun tärkeä pointti
mielestäni on se, että tällä esityksellä ei
ole luotu työnantajalle oikeutta päättää alkoholi-
ja huumetestien suorittamisesta eikä siten ole tätä vallitsevaa
nykytilaa muutettu miksikään. Minusta oli hyväkin,
että tämän lain kautta niin ei tehty.
Valiokuntamme, sosiaali- ja terveysvaliokunta, nimenomaan piti tärkeänä,
että tämä tehdään työterveyslain
kautta. Nythän työterveyslaki on tulossa hallituksesta
toivon mukaan kiivaasti meidänkin käsittelyymme,
ja se on ollut kolmikantaisessa valmistelussa, niin kuin on ollut
nytkin esillä oleva hallituksen esitys. Minusta on hyvä,
että näitä valmistellaan kolmikantaisesti.
Minusta on myöskin hyvää kaikki tämä tieto, joka
meillä on huumetesteistä olemassa, kun se on nyt
noussut ikään kuin hallituksen esityksen päällimmäiseksi
kysymykseksi. Meillä on tiedossa, että niihin
liittyy tiettyjä epävarmuuksia, sitten on henkilöiden
yksityisyyden suojaa erityisesti koskettava kohta, sitähän
tämä hallituksen esitys käsittelee. Minusta
on aivan selvää, että tämä kysymys
pitää sitoa vahvasti työterveydenhuoltoon.
Meillä on siellä jo valmiiksi salassapitosäännökset,
ja silloin voidaan olettaa ja toivoa, että tässä kysymyksessä tämä puoli
asiasta myös hoituu.
Oikeastaan olen siitä tyytyväinen, että työasiainvaliokunta
on päätynyt omassa esityksessään lausumaehdotuksiin,
sillä meidän on todellakin saatava nämä pelisäännöt
kuntoon. Täällä on jo tuotu esille se,
että on kestämätöntä,
että tavallaan syntyy tämän tyyppistä lainsäädäntöä,
jossa kaikkein tärkeimmät sisällölliset
kohdat on jätetty perusteluosastoon ja itse pykälistä ne
puuttuvat. Se ei ole hyvä tapa toimia. Toivon, että tämäkin
saa jatkoa. Ehkä on hyvä nähdä,
miten tämä lähtee tässä liikkeelle.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, tämän yhteiskunnan
ykköshaaste, mitä päihteisiin ja ennen
kaikkea huumeisiin tulee, on se, miten myydä päihteetöntä elämää sisältörikkaana
ja jännittävänä elämänä.
Ei siihen oikein näillä lainsäädännöillä ja
pykälillä, teemme me miten ahkerasti täällä työtä tahansa,
pystytä. Olen itse miettinyt usein sitä, että ei
tässä ole kai mikään muuttunut.
Me tarvitsemme mallikkaita esimerkkejä. Kaikkein lähimmät
esimerkit ovat tietysti vanhemmat. Nuoriso varmaan tykkäisi,
kun sillä olisi sen omat idolit, jotka sitten voisivat
välittää myöskin tämän
tyyppisiä arvoja. Ehkä ne menisivät hyvin
kaupaksi sieltäkin.
Eva Biaudet /r (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka en ehkä ole oikea henkilö vastaamaan,
haluaisin kuitenkin ed. Vehkaojan muuten ansiokkaassa puheessa puuttua
yhteen kysymykseen, joka liittyi sosiaali- ja terveysministeriön
virkamiehen sanontaan Nyt-liitteessä. Haluaisin korostaa,
että se pieni ote, joka siinä oli, ei kuitenkaan
tarkoittanut sitä, että hän olisi ollut
salliva tai olisi puhunut sen puolesta, että sallittaisiin
huumeiden käyttö, vaan kysymys oli ehkä nyansoidummasta
kokonaisuudesta. STM:n ja koko hallituksenkin ja eduskunnan linja
on ollut ymmärtääkseni hyvin vahvasti
se, että meillä on kolmiosaista huumetyötä:
Kielteinen asenne yleensä, yritetään
vaikuttaa huumeiden tarjontaan, nimenomaan rikolliseen toimintaan,
kun huumeita esimerkiksi tuodaan maahan; yritetään
myöskin vaikuttaa ihmisiin, kansalaisiin, huumeiden käyttöä vähentävästi,
ehkäisevällä tavalla; ja kolmanneksi
olemme päättäneet yhdessä myös
sen, että haluamme hoitaa niitä kovien huumeiden
käyttäjiä, jotka ovat koukussa. Nämä kolme
ovat hyvin erilaisia toimintoja ja vaativat siinä mielessä ehkä vähän
erilaista suhtautumista. Toivoisin, että nähtäisiin
tämä eikä niputettaisi kaikkia ihan samaan
yhteyteen.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuuntelin työhuoneesta tätä keskustelua
ja nimenomaan ed. Vehkaojan puheenvuoroa. Puheenvuoro oli erittäin
hyvä ja toi esille muun muassa asian, johon itse olen kiinnittänyt
myöskin huomiota: nimenomaan sosiaali- ja terveysministeriön
virkamiesten huumausainemyönteinen käyttäytyminen
ja myönteiset kannat julkisuudessa, myöskin Stakesin
pääjohtajan Taipaleen kohdalla tullut tilanne
viime aikoina.
Mutta haluaisin myöskin yhden asian nostaa tässä esille
ja olen hyvin tyytyväinen siitä, että ed.
Eva Biaudet on itse paikalla salissa, koska sosiaali- ja terveysministeriössähän
on asetettu työryhmä tutkimaan päihdepoliittisia
linjauksia. Työryhmän nimi oli muistaakseni aluksi
Päihdepolitiikka 2000, mutta sen jälkeen sitä on
jatkettu. Työryhmää vetää henkilö nimeltä Petri
Viglione, joka julkisuudessa on ottanut kantoja. Hänen
ensimmäinen kantansa oli se, että meidän keskioluttamme
pitäisi laimentaa, jotta nuoret oppisivat käyttämään
alkoholia. Hänen toinen kantansa julkisuudessa oli se,
että kannabis pitäisi laillistaa tässä maassa.
Vähän aikaa sitten työryhmän
puheenjohtaja tuli julkisuuteen kannanotolla siitä, että alkoholi-ikärajaa
pitäisi laskea. Herää itselleni kysymys
siitä, onko tällainen henkilö oikea myöskään
vetämään tämmöistä työryhmää.
En tiedä sitten, lausuuko hän näitä mielipiteitä omissa
nimissään vai työryhmän nimissä.
Esko Helle /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiinnitin huomiota ed. Vehkaojan puheenvuorossa
samaan kuin ed. Biaudetkin. Ed. Vehkaoja mielestäni hieman
väärin painotti tuota. Kyllä meillä pitää olla
varaa myös keskustella huumepolitiikasta, sen sisällöstä,
sen tuloksellisuudesta jne. Minusta on selkeä tosiasia
se, että laittomissa huumeissa on mietoja, vahvoja ja hyvin
monenlaisia. Esimerkiksi se yksi lainaus juuri tohtori Sarvannilta
oli tämän tosiasian sanominen. Minä olen
henkilökohtaisesti myös samaa mieltä,
että meidän pitäisi kyetä huumausainepolitiikassa
huomattavasti nyansoidumpaan keskusteluun ja myös toimenpiteisiin,
jolloin voitaisiin myös saada tuloksia paremmin aikaan
kuin nyt. Nythän on sellainen tilanne, että sanalla
"huume" voidaan tavallaan oikeuttaa mitä vain. Esimerkiksi
poliisilaissa meillä ovat huumausainerikosten rajat huomattavasti
alhaisempia tiettyjen toimenpiteitten, poliisin oikeuksien, suhteen
kuin jossain muussa rikollisuudessa.
Puhemies:
Muistutan minuutin vastauspuheenvuoroista.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta täällä käytetyt puheenvuorot
osoittavat sen, että huumausainepolitiikan linjaukset todellakin
vaativat varmistamista, myöskin ed. Helteen puheenvuoro.
Ne siteeraukset, joita Sarvannin suuhun oli pantu noissa lehtijutuissa,
eivät jätä väärinkäsityksen
varaa sen suhteen, että siinä on kysymys nimenomaan lievien
ja vahvempien huumeiden erottelusta kenties. Kun hän puhuu,
että kriminalisoimalla kaikkien laittomien huumeiden kaikenlainen käyttö on
hävitetty huumeiden väliset erot, hän puhuu
juuri siitä asiasta, johon ed. Hellekin halusi kiinnittää huomiota.
Silloin minusta tämän keskustelun pitää nyt
sitten varmistaa, mikä on jatkossa meidän yhteinen
linjamme. Ei ole suotavaa, että tällaista epäröintiä näissä asioissa
on, koska kuitenkin meillä tällä hetkellä on
täyskielto päällä.
Eva Biaudet /r (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän työryhmän
tehtävänä ei ollut käsitellä huumeita
vaan nimenomaan alkoholikulttuuria ja alkoholikäyttäytymistä.
Ajatukseni tämän takana on nimenomaan ollut se,
onko meillä sellaisia mahdollisuuksia, että voimme vaikuttaa
meidän omaan kansalliseen alkoholikäyttäytymiseemme
niin, koska uskon vakaasti, että koko päihdekäyttäytyminen
nuorten osalta ei muutu, ennen kuin me aikuiset muutamme omaa asennoitumistamme
ja tapaamme käyttää alkoholia. Siinä mielessä olen
halunnut ehkä hieman provokatorisesti herättää keskustelua,
koska luulen, että ei vain poliitikkojen keskustelu auta, vaan
myöskin kansalaisten piirissä käytävä keskustelu
on tärkeää: onko meidän tapamme
käyttää alkoholia jonkin näköinen
itsestäänselvyys tai totuus vai voimmeko itse
muuttaa sitä? Siihen eivät valitettavasti lait
oikein pysty.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vehkaojan puheenvuoron johdosta haluan
todeta, että kun rikoslakia käsiteltiin, Suomessa
ei lievennetty rangaistuksia, ja siitä olen iloinen.
Mitä tulee yleiseen signaaliin, joka lähtee eduskunnasta,
en missään tapauksessa hyväksy eduskunnan
signaaliksi sitä, että me hyväksymme
huumeiden käytön, lievempien tai vahvempien, ja
sitä ei myöskään saa tapahtua
virkamiestasolla, koska se on todellinen ongelma ja ne ihmiset tulevat
menemään tuhoon, jotka joutuvat huumeiden koukkuun
ja orjiksi.
Arvoisa puhemies! Vielä haluan lisätä,
että Suomeen pitää saada rikoslain mukaisesti
lisää hoitopaikkoja huumeiden käyttäjille,
jotta voisimme sillä tavalla auttaa ongelmissa olevia henkilöitä.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Vehkaoja kiinnitti aivan oikeaan ongelmaan
huomiota. Se liittyy käsiteltävänä olevaan
asiaan juuri huumetestausten ja huumepolitiikan tehostamisen puolella
työelämässä.
Meillä on esiintynyt tällaista kansainvälistä lainaa,
jossa vaaditaan joko miedompien huumeiden laillistamista kokonaan
tai niiden eriyttämistä huumeiden vastaisesta
työstä koko lailla tarkasti. Osan näistä tahoista
ed. Vehkaoja mainitsikin.
On vedottu kansainvälisiin esimerkkeihin, Hollantiin,
joka aikoinaan vapautti kahvilahuumeet sen takia, ettei siellä pystytty
enää pitämään tilannetta
käsissä. Se oli mennyt jo niin huonoksi, että katsottiin
vapauttamisen olevan siellä välttämättömyys.
Meillä onneksi ei tilanne tällainen ole eikä sitä pidä sellaiseksi
päästääkään.
Toisena esimerkkinä on käytetty Yhdysvaltojen
joitakin osavaltioita, joissa on terveydellisillä perusteilla
lähinnä marihuana sallittu. Siellähän
tuoreella päätöksellä Yhdysvaltain
korkein oikeus kumosi nämä osavaltiolainsäädännöt
ja katsoi, että ne eivät ole mahdollisia, koska
liittovaltion tasolla pitää olla yhteinen huumausaine-käsite
ja myös huumeiden vastaisen politiikan pitää perustua
ikään kuin samoille premisseille, lähtökohdille,
kaikissa osavaltioissa.
Euroopan unionin osalta vastaavanlaista yhteistä politiikkaa
ja huumausaineiden vastaisen työn strategiaa ei ole riittävän
tarkasti pystytty sopimaan. Hollannin poikkeuksen lisäksi
on joitakin suppeampia alueita, joilla jotkin jäsenvaltiot
ovat nostaneet kätensä pystyyn juuri sen takia, että vyörytys
on mennyt niin pitkälle, että on ollut ikään
kuin pakko ohjata viranomaistoimet pelkästään
raskaamman pään huumeisiin.
Paljonhan on Suomessakin keskusteltu porttiteoriasta, ja siitä riittää vääntämistä.
Tilastolliset tarkasteluthan selvästi osoittavat, että ainakin
tupakointi aiheuttaa rajun todennäköisyyden kasvun,
että joskus kokeilee myös huumausaineita, ja vastaavasti
aina, mitä vahvempiin aineisiin mennään,
sitä suuremmalla todennäköisyydellä kokeillaan
tai joudutaan jopa riippuvuuteen vaarallisemmista aineista.
On oikeastaan turhaa se keskustelu, onko porttiteoria oikea
vai ei. Riittää se, että pystymme osoittamaan,
että puuttumalla kaikenlaisiin huumeisiin ja puuttumalla
tehokkain toimin sekä rajoituspuolella että ennaltaehkäisevässä työssä ja järjestämällä
hoitopaikkoja
pystytään tilannetta parantamaan.
Hallituksen huumausaineiden vastainen työ on juuri
koettanut luoda tällaista tasapainoista kolmen sektorin
kokonaisuutta. Kolmen vuoden takainen huumestrategia on aika pehmeä muotoilultaan,
eikä siitä käytännön
työhön juuri selvää apua saa.
Senpä takia viime syksyksi koottiin huumausainepolitiikan
tehostamispaketti oikeastaan oikeusministeriövetoisena,
mutta siinä olivat mukana sisäasiainministeriö,
sosiaali- ja terveysministeriö ja opetusministeriö,
ja haettiin niitä keinoja, miten konkreettisesti tehostetaan huumeiden
vastaista työtä Suomessa juuri tämän hetken
kasvavan huumeongelman alla. Tätä on tarkoitus
jatkaa, ja aivan lähiviikkoina käsitellään
hallituksen iltakoulussa, mitä voidaan lisää tehdä huumepolitiikan
tehostamiseksi ja miten ainakin varmistetaan niiden lisäresurssien
käyttö jatkossa, jotka syksyllä saatiin
liikkeelle.
Tällainen keskustelu huumausainepolitiikasta sinänsä ja
siitä, mitkä keinot ovat tehokkaimpia, on paikallaan,
mutta se, että usein on leimattu, että kaikki
rajoittavat keinot ovat turhia ja ikään kuin taistelu
olisi hävitty, sehän on kaikkein huonoin viesti.
Sellaiseen ei pitäisi myöskään
valtioneuvoston palkollisilla oikeutta olla. Tietysti sananvapauteen
on oikeus, mutta heidän pitäisi kuitenkin toteuttaa
valtioneuvoston huumausainepolitiikkaa varsinaisessa työssään.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeusministeri Johannes Koskinen puheenvuorossaan
toi esille niitä ajatuksia, joita olisin myöskin
halunnut herättää.
Todellakin itse koen suurimmaksi ongelmaksi sen, että meillä ei
ole yhteistä huumausainepoliittista linjausta tässä maassa,
vaan eri tahoilla toimitaan eri tavalla. Ensisijainen ongelma on
todellakin se, että 12—18-vuotiailta puuttuvat
niin sanotut matalan kynnyksen hoitopaikat. Tarvetta olisi varmasti
koko maan laajuisesti kehittää tällainen
hoitopaikkaverkosto.
Mitä kannabisongelmaan tulee ja sen vaarattomuuteen,
siitä on hyvin paljon erilaisia tutkimuksia tehty. Tässähän
ongelma on, että henkilöt, joilla on todettu vakava
kannabisriippuvuus, ovat myöskin alkoholiriippuvaisia,
eli sitä, mikä on minkäkin ongelman syy,
on tutkimuksissa hyvin vaikea määrittää.
Vielä olisin halunnut palata päihdepoliittiseen työryhmään.
Minulle itselleni tuli se kuva, että todellakin työryhmän
(Puhemies koputtaa) puheenjohtaja puhuu työryhmän
nimissä, mikä on mielestäni erittäin
surullista eikä ole sitä oikeaa toimintaa, mitä tällaisen
työryhmän puheenjohtajalta odottaisi.
Jouko Jääskeläinen /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Iloitsin ministeri Koskisen selkeästä puheenvuorosta
ja myös siitä, että hän totesi,
että palkolliset tekevät sitä, mitä hallitus
käskee, ja hallitushan tekee sitä, mitä eduskunta
käskee. Minusta on tärkeää,
että tänään täältä menee
hyvin selkeä viesti jälleen ulos siitä ajatuksesta,
että me emme tarvitse huumeita laisinkaan.
Puuttuisin siihen, mitä ministeri totesi EU-tilanteesta,
kun eräissä maissa on nostettu käsiä pystyyn.
Tämä on hyvin vakava kysymys ottaen huomioon,
että Schengen-sopimus on saattanut meidät myöskin
valvonnallisesti aivan uuteen tilanteeseen. Sanoisin, että tämä on
hyvin vakava kysymys myöskin EU:n laajentumisen kannalta ja
sen arvioimisen kannalta, että tulevissa jäsenmaissa
tämä asia olisi aivan erityisesti kunnossa tai
erityisesti tarkastelussa. Me emme todellakaan tarvitse lisää tarjontaa
täällä näissä asioissa millään
lailla. Se on tärkeää, että ennalta
ehkäisevää työtä, joka
minusta tärkeintä on perheissä ja lähiyhteisöissä,
voidaan tehdä. Sen resurssit ovat jo niin tiukoilla, että lisää tarjontaa
ei tarvita.
Iloitsin ed. Vehkaojan puheenvuorosta, jossa nämä samat
asiat tulivat oikeastaan esille.
Päivi Räsänen /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Palaisin hiukan tarkemmin käsiteltävään
esitykseen. Olisin kovin kiinnostunut kuulemaan oikeusministerin
kannan siihen, että hallintovaliokunta kritisoi tätä esitystä siitä, että hallituksen
esityksen perustelut ja pykälä ovat keskenään
ristiriidassa nimenomaan 6 §:n osalta, jossa edellytetään,
että testit tekee terveydenhuollon ammattihenkilö.
Erityisesti 2 momentissa vielä korostetaan, että tämä koskee
nimenomaisesti huume- ja alkoholitestejä. Mutta toisaalta
perusteluissa sanotaan, että tämä ei
kuitenkaan koskisi alkoholin puhallustestejä. Ymmärtääkseni,
kun on kysymys lainsäädännöstä, jossa
kajotaan oleellisesti ihmisen yksityisyyteen, lainsäädännön
tulisi olla selkeästi siellä pykälissä eikä perusteluissa.
Nyt hallintovaliokunta kiinnitti huomion siihen, että pykälän
sanamuoto viittaa pikemminkin siihen, että puhallustestejä voivat
tehdä vain ammattihenkilöt.
Timo Ihamäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeusministeri puuttui porttiteoriaan, jota
teoriaa on käytetty monesti näissä yhteyksissä.
Eli aloitetaan laimeammasta aineesta, kokeillaan vahvempia, ja osa
kokeilijoista, verraten suuri osa, jää kiikkiin
ja riippuvaiseksi. Vielä porttiteoriasta voi todeta sen,
että moni huumetyöntekijä on kokemuksistaan
todennut, että ei tunne ketään huumeidenkäyttäjää,
joka ei tupakoisi.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Otin ministeri Koskisen puheenvuorosta
kiinni myöskin tämän porttiteorian. Oikeastaan
ihmettelisin kyllä ääneen, että kyllä meillä on
silläkin puolella epäjohdonmukaisuutta. Sillä jos
uskomme porttiteoriaan, silloinhan ei pitäisi olla mitenkään
mahdollista, että meillä on näin liberaali
alkoholipolitiikka tässä maassa kuin meillä on.
Ainakin sosiaali- ja terveysvaliokunta on toistuvasti kiinnittänyt
tähän asiaan huomiota. Nyt ei riitä enää kansallinen
näkökulma tässä asiassa, vaan
tämä kysymys on mitä suurimmassa määrin
läpäistävä myöskin
EU:n puitteissa. Yksi osa sitä kysymystä on tietenkin,
voitaisiinko tulevaisuudessa alkoholi nähdä EU:n
puitteissakin terveyskysymyksenä eikä pelkästään
maatalouskysymyksenä. Se saattaa nyt vähän
kuihtua kokoon suurista toiveista huolimatta. Tiedämme
kaikki, että Ruotsin puheenjohtajakaudella tarkoitus oli
ottaa tämä kysymys vähän ponnekkaammin
esille, mutta asiat eivät ole tainneet luistaa ihan niin
kivasti kuin naapuri olisi toivonut.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Räsäsen kysymykseen:
Tuo hallintovaliokunnan kommentti tuntuu hyvin perustellulta. Toki
pitäisi itse pykälässä näkyä se,
että kevyempi testaus on perusteltua hoitaa hiukan toisenlaisella
sääntelyllä. Puhallustesteistä valtaosan
tekevät juuri poliisimiehet virantoimituksessa ja, missä se muualla
on sallittua, suurimman osan muut kuin terveydenhuollon henkilöstön
edustajat.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Porttiteorian mukaan semmoista ihmistä ei
pidä ottaa töihinkään, joka
polttaa tupakkaa, koska todennäköisesti sitä joudutaan
testaamaan kohtapuoleen. Tämmöisiä työnantajia
nimittäin on tällä hetkellä ainakin
tuolla meillä päin. Eivät he tämän
teorian johdosta varmasti näin tee, mutta ilmeisesti kuitenkin
siinä ajatellaan joitain muita seikkoja, jotta todennäköisesti
tupakka aiheuttaa kuitenkin semmoisia haittoja, jotta voi olla sairaslomariski
suurempi ja sitä kautta tupakoitsija tulee työnantajalle
kalliimmaksi.
Tämä keskustelu on ryöpsähtänyt
aika laajalle alalle, mutta sinällään
kaikki koskee laajastikin ottaen tietysti huumeita. Tässä tapauksessa
itse lakihan lähtee huumetestausajattelusta, johon valiokunta
ei kuitenkaan voinut lähteä. Niin kuin puheenjohtaja
ed. Skinnari totesi, tässä jouduttiin tyytymään
laihempaan lakiin, koska hallitus ei ollut tuonut semmoista lakia,
jossa olisi yksityiskohtaisesti säädelty, millä tavalla
huumetestaus suoritetaan tai sähköpostisalaisuus
turvataan. Lakiesityksessä korjattuna mietinnön
teksteillä mennään kuitenkin eteenpäin.
Sen takia enemmistö valiokunnasta oli sitä mieltä,
että tämä on hyvä asia, ja korostettiin
sitten ponnessa sitä, että uudet lakiehdotukset
tulee valmistella mahdollisimman nopeasti.
Tässä salissa on todettu, jotta tässä annetaan, ed.
Karjula muistaakseni totesi siihen malliin, jotta tässä ei
pitäisi antaa talon ulkopuolelle päätösvaltaa.
Tässähän päätösvaltaa
ei annetakaan, vaan valmisteluvaltaa. Viime kädessä eduskunta tulee
päättämään myös
ne nippeliasiat, millä tavalla tarkasti ottaen huumetestit
suoritetaan, millä tavalla säädellään
sähköpostin salassapitoa ja tietosuojaa, yksityisyyden
suojaa. Sen takia minusta hallituksen linja kaiken kaikkiaan, joka
oli jo Lipposen ykkösen ja on nyt kakkosen osalta, on hyvä.
Tämä vahventaa sitä sopimusyhteiskuntamallia,
joka on todettu hyväksi. En toivoisi missään
tapauksessa siihen vanhaan malliin mentävän, jota
ed. Karjula ilmeisesti ihannoi, jotta pitäisi olla pelkästään
sanelupolitiikkaa. Eduskunta tekisi ja jos ei keille kelpaa, saavat
osoittaa mieltään. Minusta tämän
toivoisi jatkuvan, olivatpa hallitukset minkä värisiä hyvänsä,
tulevaisuudessakin.
Oikeastaan yhteen asiaan, jonka jo vastauspuheenvuorossani totesin,
aion puuttua. Työhönottotilanteestahan tässä todetaan
sillä tavalla, että työntekijältä pyydetään
suostumus siihen, jotta voidaan ottaa eri rekistereistä tietoja.
Okei, se on hirveän hyvä asia, koska silloin työntekijä tietää, mistä rekistereistä
otetaan.
Luottotiedothan voidaan tietysti tarkistaa keltään
kysymättä. Nehän ovat saatavilla. Mutta
tässä tulee Supon osalta ongelma. Yhä edelleen
tivaan sitä, josta olen useamman kerran jo valiokunnassa
todennut. Minusta tähän jää kaiken
kaikkiaan semmoinen epäkohta, joka tämän
eduskunnan olisi muutettava, ja se tapahtuu sen lain käsittelyn
yhteydessä, joka on valiokunnassa ja joka koskee turvallisuuslausuntoa
Supolta.
Kun tämän lain käsittelyn yhteydessä kuultiin asiantuntijoita,
silloin oikeastaan vasta paljastui, jotta jos henkilökohtaisesti
menen kysymään Supolta, mitä rekistereissä on,
sitä en saa tietooni, mutta jos olen menossa Nokialle töihin,
Nokia, työhönottaja, saa ne tiedot, mutta missään
vaiheessa en itse voi tarkistaa, mitä tietoja on annettu.
Jopa työhönottaja tekisi rikoksen, jos hän
antaisi minulle ne tiedot. Hän ei voi ilmeisesti sanoakaan
sitä tarkkaan, laissa ei sanota sitä, mutta hän
ei voi sanoa edes, johtuuko päätös luotettavuus-
tai uudesta turvallisuuslausunnosta. Sen takia se minusta loukkaa
yksilön suojaa, koska tänä päivänä ei
voi olla sellainen tilanne, jotta on olemassa yhteiskunnassa jokin
taho, mahdollisesti yksi henkilö, joka kirjoittaa esimerkiksi Lahtelasta
turvallisuuslausunnon ... (Ed. S. Lahtela: Kummasta?) — Sekä että.
Voi olla Seposta tai Esasta esimerkiksi, koska ilmeisesti edustajatoveri
Seppo Lahtela haluaa myös tietää, mitä hänestä on
kirjoitettu, jos ovet eivät aukenekaan ed. Seppo Lahtelalle
johonkin. (Ed. S. Lahtela: Varsinkaan etteivät tiedot mene
ristiin!) Minusta tämä on kuitenkin perusoikeuskysymys,
jotta siinä tilanteessa, jos kerran tiedot luovutetaan
työnantajalle, pitää myös asianomaisen
henkilön saada itse tietää, mitä tietoa
työnantajalle on annettu.
Uuden esityksen mukaan, joka turvallisuusselvityksen osalta
on jo valiokunnassa käsittelyssä, todetaan, jotta
tietosuojavaltuutettu voi saada ne tiedot, mutta hänkään
ei voi niitä luovuttaa ja sanoa, mitä Lahtelan
tietoja siinä esimerkiksi on, jolloin on se täysin
pöljä homma, ettei voi tarkistaa, millainen rekisteri
siellä on olemassa. Tästä on olemassa
monta esimerkkiä. Minullakin on mapissa yksi tapaus, jossa
ihminen on hakeutunut vartijan tehtäviin ja työnantaja
on ilmoittanut, ettei voida ottaa töihin, koska rikosrekisterissä on
merkintä. Tämä sattui olemaan niitä lievempiä,
poliisirekisteri, jotta kaveri sai ne tiedot sieltä. Siellä todettiin,
että on väkivaltarikoksesta tuomittu. Mutta jos
sama tieto olisi ollut Supon rekisterissä, koskaan se kaveri
ei olisi saanut tietää, minkä takia häntä ei
otettu töihin. Tässä tapauksessa ihminen
sai sen tiedon. Asia selvitettiin, ja tämä kaveri
on vartijan tehtävissä tänä päivänä.
Tämä on ihan oikea ja yksinkertainen esimerkki.
Mutta jos tieto olisi ollut Supon rekisterissä, tällä ihmisellä ei
olisi ollut mitään oikeutta saada sitä ja
hän olisi ihmetellyt, miksi hän ei sovi töihin.
Ymmärrän Supon perusajatuksen, miksi tietoja ei
levitellä sinne ja tänne, eikä hyvin
herkillä perusteilla, mutta sitä en ymmärrä, minkä takia
ihminen itse ei siinä tilanteessa saa, jos joku toinen
voi sen saada.
Toivon, että ne, jotka ovat asianomaisessa valiokunnassa
turvallisuuslausunnon käsittelyssä asiantuntijoita
kuulemassa ja päätöksiä tekemässä,
korjaisivat sen kohdan valiokunnassa.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Joudun pyytämään
vastauspuheenvuoron sen johdosta, että ed. E. Lahtelan
puheenvuorossa oli se ongelma, että hän ei ihan
täysin tiedostanut, mikä tekee rekisteristä rekisterin.
Meillä oli tämä kysymys esillä juuri äskettäin,
kun käsittelimme Stakesin henkilötietolakia. Rekisterin
perusominaisuuksiin kuuluu se, ettei henkilö voi siellä olevia
tietoja tarkistaa, koska rekisterissä ei olla kiinnostuneita
yksittäisestä henkilöstä. Jos
sitten on kysymys esimerkiksi hoitosuhteen yhteydessä merkityistä tiedoista,
se on sellainen asiakirja, jonka kyllä pääsee
tarkistamaan. Se ei ole rekisteri, vaan se on toisenlainen tietue
henkilöstä, mutta rekisterin ominaisuus on, että se
on kollektiivinen.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Aikanaan, kun Supon edustajat olivat
tämän lain yhteydessä kuultavina, kyllä minä ymmärsin,
että siellä on kuitenkin rekisteröity
henkilötietoja. Jos joku on rekisteröinyt sinne
tietoja — en käy kinaamaan, mikä se termi
on, onko se oikea — ja sieltä annetaan tietoja
jopa paperilla, niin sitä en ymmärrä,
minkä takia ihminen ei voi niitä saada. Puhujakorokkeelta
jäi äsken sanomatta, miksi minä pelkään sitä,
mitä siinä voi olla. Siinä voi olla jopa
poliittisia arvioita, ja niin kuin Supon edustaja totesi, eläinaktivisteista
kuulemma tehdään tämmöisiä arvioita,
ovatko he luotettavia ja turvallisia. En pidä siitä,
että tämmöisessä yhteiskunnassakaan, joka
on demokraattinen yhteiskunta, on kuitenkin olemassa sen tyyppisiä asioita,
että rekisteröidään ihmisten
tietoja eikä niitä saa. Niiden perusteella voi
ihmisen tuomita, vaikka tieto olisi väärä.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Lain nimi ja sisältö on
yksityisyyden suoja työelämässä.
Lakiehdotuksen tavoitteena on työntekijän yksityisyyden
suojan turvaaminen ja hyvän tietojenkäsittelytavan
kehittäminen. Työntekijän yksityisyyttä suojaa
se, että työnantaja saa kerätä työntekijästä vain
välittömästi työsuhteen kannalta
tarpeellisia tietoja.
Aihe on laaja, mutta keskustelu on valahtanut paljolti alkoholitestaukseen
ja nimenomaan huumetestaukseen. Se on arka asia monilla tahoilla ja
yllättävän vaikea asia, mutta parempaakaan
ei ole esitetty, kuin nyt valiokunnassa on saatu aikaan. Sen sijaan
valiokunta on esittänyt ensimmäisen ponnen, joka
velvoittaa hallitusta, jolla on nyt erinomainen tilaisuus luoda
suomalaista huumepolitiikkaa.
Ongelma on siinä, että jos tehdään
testi suurelle joukolle ja saadaan positiivinen tulos aika monelle,
mitä näille tehdään. Onko hoitopaikkoja? Jos
on välineet ottaa kiinni, on oltava myös välineet
hoitaa ja ohjata hoitopaikkoihin. Sitä paitsi huumetestit
saattavat olla epäluotettavia. Ne antavat monille aineille
vääriä positiivisia tuloksia. Mitä silloin
tehdään, jos joku leimautuu turhaan? Sitä paitsi
dopingpeiteaineet löytyvät tähänkin
tilanteeseen, kun ja jos testit yleistyvät. Sitten ollaankin
aikamoisessa kierteessä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta piti lausunnossaan tärkeänä sen
terveydenhuollossa vallitsevan periaatteen korostamista, että tutkimus-
ja hoitotoimenpiteet perustuvat vapaaehtoisuuteen. Näin
ollen tutkimusten tulee perustua työntekijän suostumukseen,
ellei lainsäädännössä nimenomaan
toisin säädetä. Tähän
on todettava, että vaikka potilaan tai työntekijän
vapaa tahto on keskeinen terveydenhuollon periaate, on työntekijällä tietyissä tilanteissa
nykyäänkin velvollisuus osallistua terveystarkastuksiin,
kuten työterveyshuoltolain 2 §:ssä säädetään.
Huumausainetestit voivat olla perusteltuja esimerkiksi sellaisissa
tilanteissa, kun henkilö toimii tehtävissä,
joissa alkoholin tai huumausaineiden vaikutuksen alaisena toimiminen
aiheuttaa vaaraa työtovereiden tai ulkopuolisten terveydelle
ja jopa hengelle.
On vaikea ajatella viidensadan tai tuhannen henkilön
tehtaan väen joukkotestausta. Mielestäni joukkotestauksiin
ei voida mennä. Ne eivät ole järkeviä,
ne eivät ole luotettavia ja ne ovat hyvin kalliita, mutta
on ammatteja, kuten lentokoneen ohjaaja, veturinkuljettaja tai ydinvoimalan
työntekijä, joiden testaus pitää voida
sallia, mutta se tapahtukoon ammattihenkilökunnan, työterveyshenkilön,
toimesta perusteellisen epäilyn ollessa vallalla. Se on
ulkopuolisen väen suojelua.
Mielestäni valiokunnan esittämä ensimmäinen
ponsi velvoittaa hallitusta, ja toivon, että sieltä nopeastikin
jotakin syntyy, mutta myönnän, että vaikea
on löytää tässäkään
asiassa viisasten kiveä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan muutama huomio. Mielestäni
ed. Helle puhui erittäin tärkeästä asiasta,
kun hän viittasi yleiseen huumaavien aineiden liikakäyttöön tässä yhteiskunnassa.
Se on lääkkeiden liikakäyttöä,
nimenomaan antidepressiivisten lääkkeiden, niidenkin
liikakäyttö on ongelma, siitä puhutaan aivan
liian vähän, bentsodiatsepiinit yleisesti ottaen
ovat siis laillisia huumeita. Edelleenkin alkoholin liikakäyttö yleensä on
sen tyyppinen kysymys, jonka yhteyttä huumeiden käyttöön
ei aivan rehellisesti uskalleta eikä pystytä avaamaan, koska
siinä on aivan selvä yhteys. Tupakoinnin yhteydestä jo
puhuttiin. Samalla miljoonilla ja kymmenillä miljoonilla
ja miljardeilla markoilla näitä asioita joka päivä mainostetaan
muun muassa erittäin suosituissa Formula-kilpailuissa,
tai ainakin joka toinen viikko.
Edelleenkin, puhemies — urheilun ja tupakoinnin, urheilun
ja alkoholin käytön yhdistämisestä on
puhuttu muuten — geenitestit, niitä tämä lakiesitys
käsittelee. Mielestäni se on erinomaisen suuri
haaste koko lainsäädännölle
ja siinä olemme ihan alussa. On hyvin tärkeää suhtautua kriittisesti
tähän.
Lopuksi, työterveydenhuolto on se, johon valvonta ja
toimenpiteet pitää keskittää,
nimenomaan terveydenhoidon ammattihenkilöstölle. Silloin
työterveydenhoidon toiminnan laajuus ja sen resurssit tulevat
ykkösasiaksi. Ne pitää pystyä takaamaan,
ja se on mielestäni yksi intimiteettisuojan keskeinen kysymys.
Keskustelu päättyy.