Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen joulukuussa 99 antama arpajaislakiesitys
on nyt hallintovaliokunnan käsittelyssä. Nyt esitystä täydennetään
niin sanotulla avustuslailla. Nykyisen käytännön
mukaan Raha-automaattiyhdistyksen toiminnasta on säädetty
asetuksella, mutta kun perustuslakivaliokunta antoi lausunnon arpajaislaista,
se kuitenkin edellytti perustuslain 80 §:n 1 momentin nojalla,
että perussäännökset avustusten
palautusvelvollisuudesta ja takaisinperinnästä tulee
antaa lailla eikä asetuksella. Valiokunnan mielestä olisi
asianmukaista myös säätää lailla
avustusten myöntämisperusteista, avustusehdoista,
avustusten jakomenettelystä, avustusten käyttötarkoituksen
tai jakoehtojen muuttamisesta ja avustusten siirrosta.
Käsittelyssä oleva lakiesitys on valmisteltu virkamiestyönä sosiaali-
ja terveysministeriössä yhteistyössä sisäministeriön
poliisiosaston ja Raha-automaattiyhdistyksen avustusosaston kanssa.
Esitystä on pidetty tarpeellisena. Perusteluissa kuitenkin
todetaan, mitä mieltä Valtiontalouden tarkastusvirasto
on ollut lakiehdotuksessa. Tarkastusvirasto korostaa, että RAY:n
avustukset ovat valtionavustuksia ja sen vuoksi niihin tulisi soveltaa
yleistä valtionosuuslainsäädäntöä.
Virasto myös kyseenalaistaa kokonaisuudessaan RAY:n aseman
avustusten jaon valmistelussa ja käytön valvonnassa.
Mielestäni nämä yleisperustelulausumat
tulisikin poistaa lakiesityksestä. Tuntuukin, että tarkastusvirasto
on tehnyt antaessaan lausunnon lakiehdotuksesta tietynlaista politiikkaa.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotuksen 9 §:ssä säädetään
avustusten käytöstä. Sen 5 momentissa
todetaan, että avustuksen saaja voi 3 tai 4 momentissa
säädetyn estämättä antaa
avustettavissa tiloissa harjoitettavan toiminnan tai osan toiminnasta
muun kuin saajan järjestettäväksi, jos
toiminta on avustuksen käyttötarkoituksen mukaista.
Tämä mahdollistaisi sen, että esimerkiksi
vanhusten palvelutaloa ylläpitävä järjestö voisi
halutessaan antaa osan palveluista jonkin muun tahon hoidettavaksi,
mikäli katsoo järjestelyn toiminnallisesti ja
taloudellisesti tarkoituksen-mukaiseksi. Vastaavat järjestelyt
ovat edellyttäneet sosiaali- ja terveysministeriöstä haettavaa poikkeuspäätöstä,
mikä on koettu erittäin hankalaksi. Joustavammalla
säädöksellä voidaan myös nykyistä paremmin
ottaa huomioon mahdolliset kilpailutekijät.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä hallituksen
lakiesitys, joka täydentää arpajaislakia,
käsiteltäisiin pikaisesti eduskunnan hallintovaliokunnassa — ja
kuten kuulimme, sosiaali- ja terveysvaliokunnan tulee antaa sille
lausuntonsa — ja että tämä esitys
kokonaisuudessaan, koko arpajaislaki, saataisiin valmiiksi ennen
kesälomia. Onhan arpajaislakia valmisteltu jo kymmenen vuotta,
ja nykyinen arpajaislaki on ollut voimassa vuodesta 65. Jo olisi
aika uudistaa arpajaislainsäädäntöä ja
turvata näin rahapeliyhtiöitten, Veikkauksen,
Raha-automaattiyhdistyksen ja Hippoksen, yksinoikeusasema ja lopettaa
keskustelut Raha-automaattiyhdistyksen ja Veikkauksen yhdistämisestä.
Keskustelu päättyy.