4) Hallituksen esitys laiksi kuorma- ja linja-auton kuljettajien
ammattipätevyydestä annetun lain muuttamisesta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana esityksestä ja
siihen liittyvästä lausumasta — siellä on
mukana lausumaesitys — liittyen yleensäkin lausumien
merkitykseen ja niiden toteuttamiseen eduskunnan näkökulmasta
katsottuna.
Mutta itse asiasta ihan lyhyesti: Tässä esityksessähän
ehdotetaan muutettavaksi kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyydestä annettua
lakia, ja se tapahtuu niin, että tähän
lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 a §,
jossa tämän lain soveltamisen osalta määritellään
kuorma- ja linja-auto. Tämä on niiltä osin
kohtuullisen selkeä.
Mutta sen jälkeen, kun tullaan kohtaan liikennetraktorit,
alkavatkin itse asiassa epäselvyydet, ja se on kyllä eduskunnan
syytä ainakin huomioida ja huomioida oikeastaan tämä lausumaehdotus
ja näiden lausumien merkitys kaiken kaikkiaan. Liikenne-
ja viestintävaliokunta antoi tästä samasta
asiasta jo vuonna 2006 lausuman, jossa se edellytti hallitukselta
toimia vuoden 2007 aikana, niin että ryhdyttäisiin
lainsäädännöllisiin toimenpiteisiin
liikennetraktoreiden lainsäädännöllisen
aseman selkeyttämiseksi. Niitä toimia ei vielä tänäkään
päivänä ole kuulunut, mistä syystä tämä lausuma
siellä on.
Mutta miksi liikennetraktorin suhteen sitten kaiken kaikkiaan
on tällainen epäselvä tilanne ja miksi
siihen on puututtu, ihan muutama sana siitä. Ehkä tätä tilannetta
kuvaa kaikista selkeimmin MTK:n lausunto kyseessä olevan
asian yh-teydestä, ja lainaan sitä. Se ehkä aukaisee
sen ongelman ytimen: "Liikennetraktoriksi rekisteröityä traktoria
voi ajoneuvolain 14 §:n mukaan kuljettaa yksityisessä maa-
ja metsätaloudessa T-kortilla elikkä traktorikortilla.
Hallituksen lakiesityksen perusteista ei saa tolkkua, ollaanko tätä perustetta
muuttamassa niin, että liikennetraktoriksi rekisteröidyn
traktorin kuljettaminen vaatii aina C-kortin."
Sitten kun me katsomme, mitä ministeriö kyseessä olevasta
asiasta sanoo ja miten ministeriö asian perustelee, niin
ministeriö ilmoittaa yksiselitteisesti, että liikennetraktorin
kuljettaminen edellyttää C-luokan ajokorttia.
Eli kyllä tässä on hyvin selvä ja,
sanoisiko jopa, ikäväkin ristiriita perustelujen
ja tulkinnan välillä. Tästä on
olemassa kai tällä hetkellä käräjäoikeuden
päätös, jossa on käräjäoikeus
tulkinnut asiaa niin, että T-kortilla saa ajaa tätä liikennetraktoria.
Mikä se liikennetraktori sitten kaikkiaan on, niin
ihan lyhyesti siitäkin. Liikennetraktorin suurin sallittu
nopeus on 50 kilometriä tunnissa. Keskiraskaaseen liikennetraktoriin
voidaan kytkeä jarruton perävaunu, jonka kokonaispaino
on enintään 18 tonnia, jolloin yhdistelmän
kokonaispainoksi tulee 25 tonnia. Raskaaseen liikennetraktoriin
voidaan kytkeä jarruton perävaunu, jonka kokonaispaino
on enintään 26 tonnia, joten yhdistelmän
kokonaispainoksi tulee 36 tonnia. Tämä vaan selvyyden
vuoksi. Kun puhutaan 36 tonnin liikenneajoneuvoyhdistelmästä,
jota voi ajaa T-kortilla elikkä traktorikortilla, niin
36 tonnia on noin 36 pienen henkilöauton verran painoa
siellä tien päällä, ja kun traktorilla
liikutaan 50 kilometrin nopeudella, niin jokainen meistä voi
tietenkin arvioida, onko se 15-vuotias tyttö tai poika
kykenevä ja ammattitaitoinen kuljettamaan tämän
laatuista ajoneuvoyhdistelmää. Tämä on
se huoli, jota valiokunta erityisesti nyt tässä kantaa
tulevaisuuteen, miten tämän asian kanssa käy,
mitä sille pitäisi tehdä ja pitäisikö asialle
jotakin tehdä.
Tähän liittyy tietenkin vielä tämä kilpailupoliittinen
näkökulma, joka nyt tulee kyllä selväksi tämän
lainsäädännön uudistuksen yhteydessä. Niin
kuin valiokunnan kannanotossa sanotaan, tällä uudistuksella
nyt selkeästi halutaan viestittää sitä,
että poistetaan liikennetraktoreita kuljettavilta se perusteeton
etu suhteessa muulla kalustolla toimiviin kilpailijoihin, minkä puuttuvat ammattipätevyysvaatimukset
muuten toisivat mukanaan.
Tässä on monta ongelma-aluetta, mutta ennen kaikkea
tietenkin pitää saada selvyys tämän suuntaiseen
asiaan. Siitä syystä valiokunta esittää eduskunnalle
lausumaehdotusta: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy kokonaisvaltaisen selvityksen pohjalta pikaisesti tarvittaviin
lainsäädännöllisiin toimenpiteisiin
liikennetraktoreita koskevan lainsäädännöllisen
aseman selkiyttämiseksi. Selvitys on annettava liikenne-
ja viestintävaliokunnalle vuoden 2008 aikana."
Herra puhemies! Minä haluaisin nyt kyllä korostaa
tässä saatesanoina: Kyllä eduskunnan
tahdolla pitää joku merkitys myös olla.
Ei voi jäädä venymään
ministeriöihin tämän suuruusluokan asioita,
joissa riskit ovat todella mittavaa luokkaa. Joku selvyys näihin
pitää olla, olkoon se selvyys sitten minkämoinen
tahansa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Voin hyvin pitkälle yhtyä valiokunnan
puheenjohtajan Martti Korhosen näkemyksiin liikennetraktorikysymyksestä.
Itse kun viime kaudella olin myös liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen,
silloin oli eräs hallituksen esitys, jossa sivuttiin myös
liikennetraktoriongelmaa, ja silloin nimenomaan esitettiin toivomus
ja pyyntö siitä, että ministeriö selvittäisi
kokonaisvaltaisesti tätä liikennetraktoriongelmaa,
viitaten siihen, mitä valiokunnan puheenjohtaja äsken
totesi liikenneturvallisuuskysymyksinä ja myös
kilpailukysymyksinä eli tämä T-korttimahdollisuus
nimenomaan liikennetraktorille, kun ottaa huomioon sen kokonaistonnimäärän,
jota siinä on mahdollisuus kuljettaa. Mitään
ei ole ministeriön taholta tapahtunut, ja jotenkin jää sellainen
käsitys valitettavasti, että jollakin tavoin ministeriössä halutaan
suosia tätä liikennetraktoriproblematiikkaa ja
siihen liittyviä kysymyksiä.
Arvoisa puhemies! Toivon kyllä, että tällä kertaa
ministeriössä suhtauduttaisiin vakavasti tähän
lausumaan, jonka valiokunta on esittänyt, ja nimenomaan
niin, että tämä selvitys olisi annettava
asianomaiselle valiokunnalle tämän vuoden aikana.
Se on kyllä vähintä, mitä tässä yhtey-dessä voi
toivoa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin, tässä laissa
kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä annetun
lain muuttamisesta ongelmakohta on nimenomaan liikennetraktorit.
MTK on ihan oikein tulkinnut, että liikennetraktoria voi
yksityisessä maa- ja metsätaloudessa ajaa traktorikortilla.
Käräjäoikeus on tulkinnut erääseen
ennakkotapaukseen nähden, että T-kortilla saa
ajaa liikennetraktoria.
Tässähän valiokunta "tähdentää,
että kaupallisessa ajossa olevaa liikennetraktorin kuljettajaa tulee
kohdella samalla tavoin kuin muita kaupallisia tavarankuljetusta
harjoittavia kuljettajia". Jos nyt sitten esimerkiksi maanviljelijä A
siirtää maanviljelijä B:n tavaroita esimerkiksi
tilalta toiselle ja näin, niin kyllä kai se on
tulkittava traktorikortilla ajamiseksi kuitenkin. Mutta joka tapauksessa,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja sanoi, kyllä me haluamme
valiokuntana myös tähän selvennystä.
Selvitys on annettava tämän vuoden aikana, ja
tämä ongelma täytyy ratkaista. Mutta
kohtuus tietysti siinä, että todellakin nimenomaan
maa- ja metsätaloustöissä traktorikortilla
edelleen on merkitystä ja sillä voidaan työtä tehdä myös
liikennetraktorilla.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen hieman pettynyt siitä,
ettei valiokunta ole muuttanut lain soveltamisalaa niin, että C-kortilla
saisi jatkossakin ajaa tyhjää linja-autoa. Nyt voimassa
olevan kannan mukaan se ei olisi mahdollista. Bussi- ja kuljetusyritysten
toiminnalle on erittäin tärkeää,
että huoltohenkilökunta voi edelleen siirtää ja
koeajaa tilapäisesti autoja, ja yleensä heillä ei
ole bussikorttia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Alatalo äskeisessä puheenvuorossaan
palautti mieleen, mitä edellisen eduskunnan aikana liikenne-
ja viestintävaliokunnassa tässä asiassa erityisesti
tuli esille. Juuri se tapaus, mitä ed. Alatalo kuvasi,
se oli siinä, että sen pitää olla mahdollista.
Mutta kun nyt vielä tämän oikeuden päätöksen
jälkeen mahdollista on melkein mikä tahansa juuri
sillä tavalla kuin valiokunnan arvoisa puheenjohtaja tässä juuri
kuvasi, niin tilanne onkin aivan kokonaan toisenlainen, ja tähän
asiaan liikenneturvallisuusperustein ja myöskin kilpailuoikeudellisin
perustein vaadittiin selvitystä. On aika käsittämätöntä,
että liikenne- ja viestintäministeriö ei
ole pystynyt tätä asiaa ratkaisemaan eikä selvittämään,
ja tässä katsannossa tämä valiokunnan
ehdottama lauselma on enemmän kuin paikallaan.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Olen edellisen puhujan ed. Pulliaisen kanssa
täysin samaa mieltä siitä, että tämä lausumaehdotus,
minkä valiokunta on tänne meille tuonut, on enemmän
kuin paikallaan.
Mutta haluaisin kyllä puuttua tähän
liikenne- ja viestintäministeriön lainvalmisteluun.
Siihenhän on tässä talossa aiemminkin
puututtu. Ihmettelen ja olen kaiken aikaa tämän
esityksen eduskuntakäsittelyn ajan ihmetellyt, miten näin
sekava ja näin huonosti perusteltu esitys voidaan tuoda
eduskunnan käsiteltäväksi, ja nyt minä kysyn valiokunnan
arvoisalta puheenjohtajalta: Miksi tätä hallituksen
esitystä ei ikään kuin palautettu elikkä vaadittu
hallitusta vetämään takaisin ja tuomaan
paremmin perusteltu ja selkeämpi esitys?
Tässä on paljon semmoisia kysymyksiä,
mitkä jäävät avoimiksi ja mitä tässäkin
keskustelussa jo on tullut esille, esimerkiksi tämä juuri,
onko T-kortilla eli traktorikortilla oikeutta kuljettaa traktoria
tiellä liikenteessä, mikäli kyseessä on liikennetraktori,
vai vaaditaanko C-kortti. Tästä on erilaisia käsityksiä,
mutta jos valiokunnan arvoisa puheenjohtaja vastaisi näihin.
Ed. Tuulikki Ukkola merkittiin läsnä olevaksi.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti vastauksena vaan: Ensinnäkin
tietenkin lain peruslähtökohta on tämä ammattipätevyyksien
muuttaminen. Sen jälkeen tässä tulee
muuta lainsäädäntöä,
joka liittyy sitten tähän ajokorttiasetukseen liittyen
polttoainelakiin, joka liittyy tähän maanviljelykseen
ja siellä veroetuisuuksiin jne. Ne eivät olleet
tämän lain käsittelyn yhteydessä auki, mistä syystä ei
jäänyt oikeastaan muuta vaihtoehtoa, jos ammattipätevyyden
puolella haluttiin edetä, kuin että tämä laki
saadaan läpi ja sitten lausuma, jolla edellytetään
tämän asian kuntoon saaminen. Mutta minusta se
perusongelma on se, että jos eduskunta antaa lausumia ja
alkaa pari vuotta kulua, ettei mitään tapahdu,
ja jos perusteluna on vielä, että tämä on
niin vaikea asia, että tähän ei saada
selvyyttä, niin kyllä pitää saada selvyys
suuntaan tai toiseen. Eihän se voi siitä syystä olla
tänne tulematta.
Kyllä tilanne on tietenkin ristiriitainen. Ministeriön
tulkinta on, että liikennetraktori vaatii C-luokan ajokortin,
ja niin kuin sanoin, siellä on käräjäoikeuden
päätös, jossa on T-kortti hyväksytty.
Sen jälkeen lähdetään puhumaan
taas sitten, kun mennään ammattiliikenteen puolelle,
että siellä vaaditaan sitten C-kortti ja ammattiajopätevyys
elikkä tämä koulutus, jos sitä käytetään
ammattimaiseen liiketoimintaan.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja on esitellyt tätä asiaa
kyllä ihan asiantuntevasti, ja ed. Laxellille voisi sanoa,
että tämä ajokorttiasetus sinänsä ei
ollut auki tässä kuviossa ollenkaan elikkä me
emme pystyneet vaikuttamaan näihin linja-auton ajolupiin
ja muihin vaan se oli nimenomaan tämä ammattipätevyyskohta,
ja siinä myöskin koulutuskeskuksen velvollisuuteen
asiakirjojen säilyttämiseen otettiin kantaa.
Tässä ammattipätevyyskuviossa on
nimenomaan kyse siitä, että puhutaan kilpailun
vääristymisestä. Kyllä erityisesti
tuolta Pohjanmaalta on viestiä tullut, että siellä hyvin
paljon liikennetraktoreilla ajetaan semmoista ajoa, jonka pitäisi
olla luvanvaraista ajoa. Kyllä siellä 36-tonninen
yhdistelmä T-kortin omaavan nuoren käsissä on
vähän erilainen, kun ajatellaan, että neliakselisessa
kuorma-autossa voi olla maksimissaan painoa 32 tonnia, ja se katsastetaan
sentään joka vuosi, mitä ei näihin
liikennetraktoreihin tarvitse tehdä. Kyllä jos
vaikka naapurimaanviljelijän tavaroita ajat, niin se on
kaupallista ajoa, ja se on silloin liikenneluvanvaraista ajoa, ja
siinä vaaditaan sitten jo C-korttia ja ammattipätevyyttä.
Kyllä sen rajan pitäisi aika helposti sieltä löytyä.
Mikä sitten lasketaan naapuriapuun, niin siinä voi
tietysti ruveta miettimään, missä kohtaa mennään.
Mutta kyllä näissä talkoosäännöksissä minunkin
mielestäni aika lailla selkeitä päätelmiä on
olemassa eri puolilla, ja kyllä se sieltä löytyy
ja sitten viimein käräjäoikeuden tulkinnasta.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on käsittelyssä laki
kuorma-auton- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä,
ja mielestäni tämä laki antaa nyt selkeän
näkökannan siihen, tapahtuu se sitten kuorma-autolla,
linja-autolla tai liikennetraktorilla. Kun on kyse kaupallisesta
kuljetuksesta, niin silloin vaaditaan aina ammattipätevyyttä ja
-korttia, mutta sitten, kun on kyse maanviljelijöiden ajoista,
niin silloin tulkitaan asioita polttoainemaksusta annetun lain mukaan,
ja silloin T-kortilla voi ajaa myös liikennetraktorilla,
ja pidän erittäin hyvänä, että tämä asia
on säilynyt tämän asian puitteissa entisellään.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä valiokunnan
puheenjohtajan kanssa siitä, että lausumille on
saatava enemmän painoarvoa kuin niillä esimerkiksi
tämän asian käsittelyssä on
ollut.
Ei myöskään ole millään
tavalla tarkoitus heikentää naapuriapua. Naapuriapu
on maaseudulla erittäin kannatettava asia, ja sitä on
tärkeä ylläpitää.
Mutta tämä säännös
näistä kuljettajien ammattipätevyysvaatimuksista
on kuitenkin asiantuntijoiden mukaan ja tämän
varsinaisen perustelutekstin mukaan kireämpi, ankarampi,
kuin Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi edellyttää.
On ihan paikallaan kiristää näitä pätevyysvaatimuksia,
mikäli sillä on liikenneturvallisuusperusteita
tai muita, mutta asiaa valmistelevien logiikka menee sillä tavalla,
että kun ammattikelpoisuuden vaatimukset tiukkenevat, niin
se sillä lisäisi ammatin arvostusta ja ihmisten
halukkuutta hakeutua auto- ja kuljetusalalle.
Minusta tämä logiikka ei kyllä aivan
toimi. Nimittäin auto- ja kuljetusala painii tällä hetkellä erittäin
suurien kuljettajapulavaikeuksien parissa, ja meidän on
kaikilla keinoilla pyrittävä madaltamaan sitä kynnystä,
millä auto- ja kuljetusalalle uusia ihmisiä hakeutuu.
Koulutuspaikkoihin on kiinnitettävä huomiota,
niitten monimuotoisuuteen, työolosuhteisiin, ajo- ja lepoaikoihin niin,
että niitä noudatetaan myöskin työnantajan taholta,
palkkaukseen jnp.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys kuorma-
ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä pitää sisällään
niitä muutamia ehkä enemmänkin teknisluontoisia muutoksia,
jotka ovat sinällään ihan asiallisia. Valiokunnan
kuulemisessa erityisesti tämä liikennetraktorikysymys
nousi esille, jota täällä ovat ansiokkaasti
kollegat esitelleet.
Täytyy todeta, että itsekin kyllä ihmettelen, jos
vuonna 2006 on jo valiokunta kiinnittänyt tähän
asiaan huomiota, pyytänyt siihen liittyvää selvitystä eikä ole
sitä vielä saanut, kuinka näin voidaan
ylipäätään menetellä.
Nimittäin valiokunnan kuulemisessa sinänsä valiokunnan
jäsenten kekseliäisyys ja mielikuvitus olisi varmasti riittänyt
etsimään ratkaisuja tämän asian
kuntoon saattamiseen, mutta kun vastaavilta virkamiehiltä sitten
tätä asiaa kuulemisessakin tivattiin, niin ei
oikein selvää vastausta siihen löytynyt.
Siksi tämä lausumaehdotus, johon päädyttiin,
on kyllä erittäin kannatettava, ja täytyy
nyt vielä lisäpontimena sanoa, että tämän
mukaisesti kyllä täytyy toimia, sillä kyllä tämä hyvin
hienotunteinen ja asiallinen lausumaehdotus siihen nähden
on, kuinka tätä asiaa on aiemmin käsitelty.
Siksi toivon, että tämän mukaisesti menetellään.
Toinen asia tällaisessa epäselvässä lainsäädännössä on
liikennetraktorin hankkineen tahon oikeusturva. Kun lainsäädäntö on
epäselvä, on myös tärkeää kiinnittää huomiota
siihen, millä tavalla johonkin useita kymmeniä tuhansia
euroja maksaneen koneen omistavaan tahoon sitten lainsäädännön
epäselvyyden ja mahdollisten muutosten jälkeen
suhtaudutaan ja minkälaiseen asemaan hän joutuu.
Eli siinä mielessä myös pikaisesti pitää tämä lainsäädäntö saada
tulkinnanvaraiselta tasolta täysin selväksi.
Ed. Pertti Virtanen merkittiin läsnä olevaksi.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa puhemies! On kyllä otettava huomioon, jos
epäillään semmoisen 15-vuotiaan pojan
tai tytön ammattitaitoa, kokemusta, semmoinen asia, että hyvin
hyvin monessa tapauksessa tämän ikäisellä maatilan
lapsella on huomattavasti pitempi tuntimääräinen
ajokokemus mitä juuri kuorma-autokortin autokoulusta ulos
saaneella ammatti-ihmisellä. On aivan varma asia, että kukaan
vanhemmista ei lähetä taitamatonta lasta liikenteen
sekaan nopealla traktorilla.
Jos tätä tarkennetaan, niin ilman muuta pitää ottaa
se urakointikäyttö sitten siellä erikseen.
Eihän 15-vuotias jaksakaan ajaa kahdeksaa tuntia urakalla.
Kyllä maatilan siirrot ja tilapäiset maantiellä käynnit
liikennetraktorilla pitää sallia ehdottomasti
T-kortin omaavalle henkilölle.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä keskustelu täällä osoittaa,
että hyvin monet edustajat suhtautuvat tähän
lainsäädäntöön, mitä nyt
on tehty, varsin kriittisesti. Myöskin tämä lausumaehdotus,
mikä täällä on, edellyttää nyt
sitten hallitukselta hyvin pikaisia lainsäädäntökorjauksia,
jotta näihin epäkohtiin pystytään puuttumaan.
Minua kiinnostaa erityisesti se, että kun meillä on
paljon myöskin huoltohenkilökuntaa, joka päivittäin
esimerkiksi ajaa huoltohalliin sisälle linja-auton, muuttaako
tämä jatkossa käytäntöä vai
joudutaanko ajokorttiasetus avaamaan. Ed. Laxell viittasi siihen,
että C-luokan ajokortilla ei enää jatkossa
voi D-luokan ajoneuvoa käyttää edes huoltotoimenpiteisiin.
Tarkoittaako tämä sitä, että siellä huoltohallin
sisällä olevat korjaamomiehet joutuvat hankkimaan
D-luokan ajokortin voidakseen huoltaa nämä linja-autot
siellä hallissa, jos ne ovat ammattimaisessa käytössä? Tästä vallitsee
myöskin paljon epätietoisuutta. Toivon, että valiokunnan
puheenjohtaja vähän avaisi ajatteluaan.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt tässä tahtoo mennä vähän
sekaisin tämä hallituksen esitys ja se, mitä päätetään,
niin kuin siinä lähetekeskustelussakin. Siinä aukaistiin
oikeastaan koko ajokorttiproblematiikka. Tässä nyt
tehdään uusi 2 a §,
jossa tästä ammattipätevyydestä nyt
puhutaan kaiken kaikkiaan. Tässä tämän
esityksen sisällä ei muuta tehdä. Ajokorttiasetustahan
muuttaa ministeriö niin, että jos siellä tapahtuu
muutoksia, ne ovat sen puolen muutoksia sitten.
Mutta oikeastaan tuohon, mitä ed. Vilkuna sanoi: Kyllä minä ymmärrän
sen näkökulman tietenkin. Mutta kun me alamme
puhua ajoneuvoista, joiden painoluokat alkavat olla siellä yli
30 tonnin, ja kun me muistamme, että henkilöautokortti
muuttuu kuorma-autokortiksi 3 500 kilossa ja nyt me puhumme
35 tonnin suuruusluokkaa olevista ajoneuvoyhdistelmistä,
niin jos siellä kokemuksena on pelkästään
traktorikortti, ei oikeastaan mitään muuta, en
minä oikean hirveän luottavainen ole. En minä nyt
hirveästi epäilekään, mutta
sitten pitää muistaa, minkälaisia ajoneuvoja
nämä ovat; pääsääntöisesti
jarruttomilla peräkärryillä, pääsääntöisesti
katsastamattomalla kalustolla liikutetaan kyllä sellaisia
liikennemassoja jo, että toivottavasti ei mitään
tapahdu sitten. Sekin pitää yhtenä asiana
muistaa.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On suorastaan pakko kommentoida äskeistä valiokunnan
puheenjohtajan puheenvuoroa, kun hän totesi, että traktorilla
siirretään jopa 35 tonnin massoja, ja vieläpä puheenvuoronsa
loppuosassa, että traktorikalusto ja nimenomaan traktoriin
kytketyt perävaunut ovat jarruttomia jnp. Kyllähän
siitä on erittäin tarkat säännökset
meillä olemassa tieliikennelainsäädännössä,
että jarruttomia perävaunuja ei oikeastaan traktorin
perässä voi olla, jos niissä on jotain
kuormaa, niin että kyllä ne ovat hyvin kevyitä yhdistelmiä,
traktori—perävaunu-yhdistelmiä, mitkä ovat
jarruttomia, eivät ne kovin vaarallisia ole.
Toinen juttu: Kyllähän nämä traktorinkuljettajat,
jotka ovat tottuneet kuljettamaan traktoria vaikka pellolla ja peltoteillä ja
kyläteillä, ovat useimmissa tapauksissa hyvinkin
kokeneita ja kyvykkäitä, niin että ei
se muuta tilannetta, jos traktoria sitten sen jälkeen kuljetetaan
maantiellä.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt pitää tietenkin luottaa
siihen, mitä meille ilmoitetaan. Minulla on kirjallinen
lausunto, jossa sanotaan, että raskaaseen liikennetraktoriin
voidaan kytkeä jarruton perävaunu, jonka kokonaispaino
on enintään 26 tonnia, minkä yhdistelmän
painoksi tulee 36 tonnia. Jos ed. Hemmilällä on
parempaa tietoa, niin varmasti näin on, mutta tämä on
ministeriön ilmoitus, johon me nojaamme tietenkin asiantuntijakuulemisessa,
kun kuulemme asiantuntijoita luottaen siihen, että hallituksen
ministeriöt tietävät, mitä puhuvat.
Hallituksesta ei aina voi sanoa samaa.
Toinen on tietenkin sitten myös se, minkä sanoin
jo aiemmin, että ministeriö ilmoittaa kategorisen
yksiselitteisesti, että liikennetraktorin suhteen pitää noudattaa
C-korttia. Ministeriö ei ilmoita mitään
poikkeuksia. Tässähän se ongelma on,
mistä syystä me vaadimme sitä selvitystä,
että eihän tilanne voi jatkua tällaisena,
että on väittämää sieltä ja
on väittämää tuolta ja sitten käräjäoikeus
tekee yhden päätöksen ja sanotaan, että poliisit
noudattavat käräjäoikeuden päätöstä.
Ministeriö sanoo sitten aivan jotakin muuta. Siitä syystä se
lausuma siellä on, jotta selvyys tulee.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Liikenneturvallisuus kaikkien tienkäyttäjien kannalta
on nyt käsiteltävänä olevassa
asiassa tärkein asia, ja sitä tulee tavoitella.
Näkemykseni mukaan hallituksen esityksellä on
juuri tätä haluttu tavoitella ja edistää.
Traktorin kuljettaminen ei ole ollenkaan yksinkertainen asia. Mitä olen
itse traktorilla ajanut tiellä, niin koen sen paljon vaativammaksi
kuin autolla ajamisen, vaikka traktorin nopeudet ovat alhaisemmat. Muut
seikat, kuljetettava peräkärry ja muut ajoneuvon
hitauteen vaikuttavat tekijät, tekevät juuri tämän
vaativammaksi. Traktorin rengaskoko vaikuttaa toisella tavalla kuin
auton renkaat. Pidän traktorilla liikennöimistä hyvin
vaativana asiana ja sen takia haluan tässä yhteydessä korostaa
liikenneturvallisuutta.
Mats Nylund /r:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys koskien kuljettajan
ammattipätevyyttä on, niin kuin on kuultu esimerkiksi
liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajalta ja muilta
edustajakollegoilta, aivan paikallaan, ja se on tärkeää lainsäädäntöä.
Se edesauttaa liikenneturvallisuutta, ja on myös tärkeää,
että liikennetraktorit otetaan mukaan. Se on tullut esille, kun
liikenne- ja viestintävaliokunta on käsitellyt asiaa,
ja se on tullut käsiteltyä erittäin perusteellisesti.
Mutta sen tosiasian täytyy myös tulla esille,
ja se tulee sitten liikenne- ja viestintäministeriön selvityksestä,
että tilanne on semmoinen, että sadat, ehkä tuhannet
maanviljelijät ovat ostaneet tavalliset maataloustraktorit,
jotka ovat rekisterissä niin kuin liikennetraktorit, vaikka
ne eivät täytä kaikkia lain edellyttämiä vaatimuksia. Tämä on
kestämätön tilanne. Ministeriö tulkitsee
asian yhdellä tavalla, poliisi, järjestöt,
maanviljelijät ja käräjäoikeus
myös tulkitsevat asian aivan toisella tavalla. Siksi on äärimmäisen
tärkeää, että eduskunta hyväksyy
lausumaehdotuksen ja eduskunta saa selvityksen liikenne- ja viestintäministeriöltä.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys koskee myös koulutuskeskusten vastuun
täsmentämistä, ja pidän sitä erittäin
tarpeellisena. Koulutuskeskusten vastuu kuljettajakoulutuksesta
on lisääntynyt viime aikoina, ja siinä mielessä myös
ilmoitusvelvollisuuden kasvu on hyväksyttävä muutos.
Omalta paikkakunnaltani Jämsän seudun koulutuskeskuksesta
voin kertoa, että siellä on tehty merkittävä pilottihanke,
joka sisältyy logistikon tutkintoon ja liittyy ammattikuljettajan
pätevyyteen, Turun psykologian tutkimuslaitoksen kanssa.
Siellä on kiinnitetty erityisesti huomiota asennekasvatukseen
liikenteessä, ja siihen on tänä päivänä selkeä tarve.
Näen, että tämä on sillä tavalla
myös perusteltua, että koulutuskeskukset tulevaisuudessakin
ovat tässä merkittävässä roolissa.
Sellaisia toiveita on tullut kentältä, että tämmöiseen
nopeutettuun järjestelmään tavallaan näissä tutkintomäärissä eli
siihen, millä tavalla tutkintosuorituslupia saadaan koulutuskeskukseen,
olisi suuri tarve opetusministeriöön nähden.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun täällä varmaan
kokemattomat ja muutenkin tietämättömät
puhuvat näistä — näytin tuossa
vierustovereille, että muitten taitojen lisäksi
minulla on myös E-kortti eli rekkakortti — niin
tunnen, että minulla on vähän varaa sanoakin
noille traktorimiehille jonkun verran asiasta. Onhan tämä tietysti
lakiasia ja vastuukysymys aika pitkälle siinä mielessä,
että kun tehdään tähän
selkeä lainsäädäntö ja
ei siellä ihan siltä pohjalta, kun traktoria tänä päivänäkin
joskus näkee Suomessa ajeltavan, niin onhan tämä ihan
siinä mielessä hyvä laki, ennen kaikkea
justiin näitten vastuujuttujen takia.
Se, missä tarvittaisiin sitten tätä laajempaa keskustelua,
mihin täällä viitattiin tuolla vasemmallakin,
on justiin moottoripyöräkortit, koska nykyään
40—45—50-vuotiaat kuolevat ja vammautuvat jatkuvasti
liian isoilla pyörillä liikenteessä,
kun heillä ei ole koulutusta esimerkiksi kaarreajamiseen
ollenkaan eikä pää kestä sitä kaarreajamista,
kun eivät ole nuorempana oppineet, mutta se on taas toinen
juttu. Mutta sinänsä tämä on
kyllä kannatettava laki.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Minäkin kuulun siihen joukkoon, joka
pitää traktorin ajamista vaativana ajotehtävänä.
Se on vaikea kulkuneuvo hallita. Ammattimiehillekin tapahtuu melko
paljon käsittelyvirheitä, vakavia onnettomuuksia,
jopa kuolemantapauksia. En voisi kuvitellakaan, jos minulla olisi
15-vuotias lapsi ja liikennetraktori pihalla, että minä päästäisin häntä puikkoihin.
Sanoisin, että sinä et saa koskea siihen, sinä olet
liian nuori ja sinulla ei ole siihen koulutusta eikä ammattitaitoa.
Kun ed. Vilkuna täällä aika inhimilliseen
tyyliin sanoi, että kyllä vanhemmat valvovat,
niin etenkin poikalapset 15—16 vuoden iässä — ehkä me
olemme poikia vielä kuusikymppisinäkin — ovat
niin kokeilunhaluisia joka suuntaan, että eihän
heitä tarvitse yllyttää rattiin, he menevät
sinne heti, kun silmä välttää,
kokeilemaan, kuinka traktori tai mopo tai mikä milloinkin
kulkee. Ajopeleillä on vetovoimaa.
Tämähän se ongelma on, miten suojataan
lapsia ja nuoria siltä, että he eivät
tartu näihin suhteellisen vaarallisiin kulkuneuvoihin liian
aikaisin. Näen tämän asian kyllä ihan
toisessa valossa kuin ed. Vilkuna ja toivoisin, että tämä ponsi
johtaisi nopeisiin toimenpiteisiin. Ymmärrän ne
tarpeet, mitä perheissä ja maatiloilla on, mutta
hinta on liian kova, jos hintana on lapsen loukkaantuminen tai pahimmillaan
hengenmeno.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Sekä ed. Laxell että ed.
Salo ottivat esille — mikäli minä ymmärsin
oikein — tapauksen, kun huoltohenkilöstö siirtää korjaamoalueella
linja-autoa. Oma käsitykseni on se, että ajokorttisäännökset
koskevat yleiselle liikenteelle tarkoitettua aluetta ja tietä.
Ovatko silloin ajokorttisäännökset siltä osin
tulkittavissakaan, kun ollaan korjaamoalueella? Se on asia erikseen,
jos on alkoholin vaikutuksen alaisena. Silloin puhutaan myöskin, että se
koskettaa myöskin yksityistä aluetta; vaikka pihamaalla
ajetaan jollakin ruohonleikkurikoneella, niin siihenkin voidaan
puuttua. Mutta silloin kun ollaan yksityisellä alueella,
ajokorttisäännökset käsitykseni
mukaan eivät ole noudatettavia siellä, tietysti
hyvä on mutta ei pakollista.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on hiukan
kyseenalaistettu, onko 15-vuotias taitava traktorin kuljettaja.
Kyllä minä olen sitä mieltä,
että 15-vuotias osaa ajaa traktoria. Hän on, niin
kuin ed. Vilkuna sanoi, varmaan aika monen vuoden kokemuksella jo sitä harjoitellut.
Nyt on kuitenkin kyseessä laki kuorma- ja linja-autonkuljettajan
ammattipätevyydestä, ja tämän
lain todelliset voittajat ovat, niin kuin ed. Peltonen totesi, kurssikeskukset, jotka
tulevaisuudessa joutuvat kurssittamaan näitä kuljettajia
säännöllisin väliajoin. Nyt
on syytä muistaa, että nyt ei käsitellä ajokorttiasetusta.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On varmasti paikallaan, niin kuin liikennevaliokunta
on asian esittänytkin, selkeyttää tätä liikennetraktoreiden
lainsäädäntöä monestakin
eri syystä. On itsestäänselvää,
että silloin kun liikennetraktoreilla kilpaillaan samoista
markkinoista kuin muu ammattimainen toiminta kilpailee esimerkiksi
kuorma-autojen osalta, niin täytyyhän niillä olla
yhtenäiset säädökset. Se on
aivan selvä asia.
Mutta sitten tässä yhteydessä pitää muistaa
se, niin kuin moni edustaja on täällä todennut,
että maatalouden kuljetustarpeet ovat muuttuneet, maatalouden
rakenne on muuttunut. Tässä ei saa mennä sitten
lapsi pesuveden mukana. Samoin kuljetuskalusto parantuu kaiken aikaa.
Liikennetraktoreiden liikenneominaisuudet, turvallisuus parantuvat
kaiken aikaa, jarrut tehostuvat jne. jne., hallintalaitteisto modernisoituu,
tulee jousitusta jne. Kyllä tässä on
paljon tapahtunut myöskin sellaista positiivista kehitystä,
jota ei saa missään tapauksessa nyt sitten tulevalla
lainsäädännöllä uhata.
Se on yksi osa meidän maataloutemme, peruselinkeinon, kilpailukykyä,
että me pystymme tekemään tätä työtä sellaisella
kuljetuskalustolla, joka on sille asianomaiselle rakenteelle välttämätöntä.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minä olen hyvin pitkälle
samaa mieltä kuin ed. Leppä sanoi, mutta kaikki
käytännön testit ja kokeet ja tutkimustulokset
osoittavat, että traktoreissa lähtevät
ne kriittiset nopeudet, kun mennään yli 40 kilometrin
tuntinopeuksiin. Tässä liikennetraktorissa on kaksi
osatekijää, elikkä sen maksiminopeus
on 50 kilometriä tunnissa, ja niin kuin ed. Hemmilä sanoi,
hänkin oli ymmärtänyt väärin,
että ne tonnimäärät ovat jotakin
ihan muuta luokkaa. Tässä puhutaan 36 000
kilon massasta ja 50 kilometrin tuntinopeudesta, elikkä se
on turvallisuustekijä.
Toinen asia, jota haluan nyt tässä korostaa,
johon moneen kertaan olen viitannut, on se, että ei voi
olla lainsäädännöllisesti semmoinen
tulkinta, että ministeriö ilmoittaa, että ehdoton
vaatimus on C-kortti, ja poliisi tulkitsee käytännössä, että siellä kelpaa
T-kortti. Sehän tässä nyt on se iso,
perustavaa laatua oleva kysymys, jonka vuoksi siihen pitää saada
selvyys. Minulle käy se T-korttikin, mutta sitten pitää kyllä jotakin
koulutusta siellä olla, muutenhan se on kestämätön se
tilanne.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Katson, että lakiehdotus on ihan
oikean suuntainen tavoitteiltaan ja ponsi, joka siihen on liitetty,
on myös perusteltu. Liikennetraktoreiden asemaa ja niiden
käyttöön liittyviä oikeuksia
pitäisi todellakin selventää.
Puuttuisin vain lähinnä siihen puheenvuoroon,
jonka ed. Saarinen käytti, jossa hän arvioi 15-vuotiaan
kykyä käyttää traktoria. 15-vuotias saattaa
hyvinkin olla jo kolme vuotta traktorin käyttöä harjoittanut
henkilö ja siinä mielessä hyvinkin kyvykäs
hallitsemaan traktoria. Tiedän sen omasta kokemuksestani.
Traktorien käyttötekniikka on hyvin paljon kehittynyt
vuosien aikana, ja nykyiset hallintalaitteet kyllä mahdollistavat
sen, että 15-vuotias poika tai tyttö, jolla on usean
vuoden kokemus traktorin käytöstä, sen homman
hallitsee ja mitään liikenneturvallisuusriskiä ei
tule. Mutta tämä tapa, kuten tässä lakiesityksessä nyt
liikenneturvallisuutta kehitetään, on ihan oikean
suuntainen.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Liikenneturvallisuutta ei voi milloinkaan
korostaa liikaa eikä varsinkaan täällä eduskunnassa, kun
me lakeja säädämme. Nyt minä haluaisin kiinnittää huomiota
johonkin sellaiseen asiaan, mihin täällä eduskunnassa
meillä ei ole valtaa, elikkä tähän
asetukseen, jossa säädetään
liikennetraktorien jarruvaatimuksista ja nimenomaan kokonaispainosta
suhteessa siihen, tarvitaanko jarrullinen perävaunu vai
riittääkö jarruton perävaunu.
Minun mielestäni tässä kohdassa pitäisi kyllä laki
yhtenäistää, elikkä maataloustraktoreissahan
vaaditaan jarrullinen perävaunu jo hyvin pienilläkin
perävaunukuormilla. Jarruttoman perävaunun kokonaispaino
saa olla enintään vetävän traktorin
oman painon suuruinen. Jos siinä perävaunussa
on jarrut, perävaunun kokonaispaino voi olla enintään
kolme kertaa vetävän traktorin oman painon suuruinen.
Mutta on ihmeellinen asia kyllä sinänsä,
että kun mennään liikennetraktoreihin
ja liikennetraktorilla suurempiin nopeuksiin, jopa 50 kilometrin
nopeuteen ja maantielle, niin sitten jarruvaatimukset muuttuvatkin
paljon löysemmiksi elikkä kuormat voivat olla
paljon suuremmat. Ainakin minun talonpoikaisjärkeni mukaan
vaatimusten pitäisi olla tiukemmat — ja tässä tapauksessa
pitäisi ehdottomasti. Toivon, kun tämä viesti
menee täältä eduskunnasta ministeriöön, että asetusta
muutetaan sillä tavalla, että liikennetraktoreissa
vaadittaisin vähintään samat jarrusäädökset
kuin maataloustraktoreissa.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tähän lakiesitykseen
liittyvä liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö pitää sisällään erittäin
arvokkaan lausumaehdotuksen, jota lämpimästi kannatan.
Maa- ja metsävaliokunnan puheenjohtaja Jari Leppä sanoi
mielestäni asian erittäin hyvin, kun hän
totesi puheenvuorossaan, että nykyisillä traktoreilla
varustustaso on erittäin hyvä. Olen pari kertaa
sellaista päässyt kokeilemaan ihan pihapiirissä ajaen
ystäväni maatilalla. Ne ovat todella erittäin
hienoja laitteita. Nyt on muistettava, kun tätä lausumaehdotuksen
perustelua lähdetään toteuttamaan — tähän
asiaan varmaan eduskunta palaa vielä tämän
vuoden, viimeistään ensi vuoden aikana — että ollaan
tässä realisteja. Pitää ottaa
huomioon tekniikan kehittyminen, maatiloilla tehtävät
työt, siellä on erittäin vaativiakin
töitä. Sitten tästä tulevasta selvityksestä ei
voi tulla järkevän työnteon jarru, mutta
kuten liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Martti
Korhonen aivan oikein totesi, myös se on otettava huomioon.
Tästä syntyy kokonaisuus, mutta älkäämme
tässäkään sortuko turhan byrokratian
luomiseen.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilä oikeastaan toikin esiin
tämän jarrujutun näissä perävaunuissa.
Oli aika yllätys kuulla tämä asia tosiaankin,
mistä tämä muuten johtuu, että näissä liikennetraktoreissa
sitten on huonommat jarrut. Nimittäin jos vertaa näitä sitten,
kun täällä puhutaan traktoreista, niin
ei oteta välttämättä joka puheessa
huomioon sitä, että nämä ovat
näitä perävaunuyhdistelmiä tai
jotain, koska jos ottaa sen meikäläisen kuorma-auton
ja siihen laitetaan niitä perävaunuja, niin se
on ihan eri maailma, ja sitten kun tämmöisiä painoja
lisätään, niin se muuttaa sitä tilannetta
valtavasti. Jos puhutaan jostain 15-vuotiaiden poikakloppien traktoriajosta,
niin sinne kun lyödään todella kunnon
painot perään ja perävaunut ja ruvetaan peruuttelemaan,
niin voin, aikoinaan vähän vanhempanakin suoritettuani
E-kortin, sanoa, että kyllä se on ihan eri todellisuus.
Tosiaan, mikä on se asenne, kun on oppinut ja tottunut
siihen ja saa sen varmuuden sitten, kun ajetaan isoimmilla ja vaarallisimmilla,
joissa on tämä vastuukysymys? Vielä palauttaisin
taas sitä siihen. Tämä on oikeastaan
ihan hyvä suunta lajille. Ihmettelen kyllä tätä äsken
tuotua. Kyllä näilläkin keskusteluilla
jotain hyötyä oli, kun tuli tuommoinen idiotismi
esiin justiin, että lainsäädännössä on tämmöinen
vaaratekijä olemassa koko ajan, että liikennetraktorien
perävaunujen jarrut ovat tämmöisiä.
Kaikki tajusivat sen varmaan.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on tullut
esiin monta kertaa tämä 36 tonnia. Se on ihan
totta, että se mahdollistaa sellaisen kuorman, mutta on
syytä muistaa, ettei myöskään
liikennetraktoreilla jatkuvasti ajella tällaisella kuormalla
vaan ne ovat erittäin harvinaisia ääritapauksia.
Suurin osa liikennetraktoriajostakin on koko lailla tyhjällä kuormalla
ajelua. Jos esimerkiksi maataloudessa viljaa siirretään,
niin paluumatka on aina kärry tyhjänä.
Kyllä se onni on. On syytä muistaa, että asiantuntijakuulemisessa
kävi myös näinkinpäin selville, että myös
maataloustraktori, kun se varustetaan riittävillä peräkärreillä ja
saadaan yhdistelmän kokonaismassaksi 36 tonnia, muuttuu
siinä vaiheessa liikennetraktoriksi. (Ed. Hemmilä:
Ei!) — Näin asiantuntijakuulemisessa meille kerrottiin. Tämä on
problematiikka.
Yleiskeskustelu päättyi.