9) Laki perintö- ja lahjaverolain 55 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän kevätkauden
aikana on erittäin paljon puhuttu metsästä,
puuhuollosta, puun saatavuudesta. Metsätalous on luonteeltaan
ylisukupolvista toimintaa. Näin täällä Suomessa.
Jotkut trooppiset sademetsät saattavat kasvaa nopeammin,
mutta Suomessa kyse on vakaasta ylisukupolvisesta toiminnasta, joka
määrittelee metsätalouden lähtökohdat.
Kyse ei ole mistään tämän ajan
kvartaalitaloudesta, vaan täytyy muistaa metsätalouden
biologisista syistä johtuva erityisluonne.
Puun kasvu kestää hakkuukypsäksi
Suomessa 80—120 vuotta puulajista, kasvupaikasta, maantieteellisestä sijainnista
tai tavoitellusta puun järeydestä riippuen. Metsälakien
mukaanhan saadaan 70-vuotias metsä kyllä jo, jos
omistaja näin hyväksi näkee, hakata,
mutta usein 70-vuotias metsä on puuta parhaimmillaan, jossa
vielä kasvu hyvinkin voimakkaasti jatkuu nimenomaan järeytymisenä,
ja näin ollen, jos metsä on hyvin hoidettu, ei
ole välttämättä mielekästä vielä 70-vuotiasta
metsää hakata.
Kun nämä vuosikymmenluvut otetaan huomioon,
puun kasvatus kestää kolmen neljän sukupolven
ajan. Nykyisellään päätehakkuukypsyyden
saavuttaneesta metsästä on täten jouduttu maksamaan
perintö- tai lahjaveroa kolmesta neljään
kertaa. Metsän pinta-alaverotuksen aikana metsän
varallisuusarvo määräytyi tavalla, jonka haluan
tässä vielä palauttaa mieleen. Tällöinhän oli
laskennallinen vuotuinen tuotto, joka perustui kolmen edellisen
verovuoden puun keskimääräiseen verokuutiometrin
kantohintalaskelmaan. Tosin muutama vuosi ennen pinta-alaverokauden
päättymistä ja myyntiverojärjestelmän
mukaantuloa tuo muutettiin kahden edellisen verovuoden laskelmaksi.
Metsät oli luokiteltu erilaisiin veroluokkiin kasvumahdollisuuden
mukaan ja verokuutiometrissä otettiin tämä huomioon
ja samoin otettiin huomioon sijaintikunta ja näin ollen
tehtiin tuo laskennallinen verokuutiometri, jonka mukaan pinta-alaan
perustuen metsästä maksettiin tuloveroa. Metsän
varallisuusveroarvo määräytyi 10 vuoden
verotettavan tuoton mukaan. Kerrottiin siis yhden verovuoden tuotto 10:llä,
ja tästä tuli metsän laskennallinen varallisuusveroarvo.
Tämä on ollut myös perintö-
ja lahjaverotuksessa käytetty verotuskäytäntö.
(Ed. Kallis: Ja erittäin lievä!) — Tämä oli,
aivan oikein, siinä tilanteessa erittäin lievä,
koska metsäverotuksen tulisi olla kannustava metsänhoitoon,
jotta saataisiin myös puuta puuta jalostaville laitoksille
ja vientiin suomalaisia puujalostetuotteita niin kemiallisen kuin
mekaanisen jalostuksen kautta.
Haluaisinkin tämän lakialoitteeni myötä,
nyt kun on todettu metsän verotuksen nousevan perintö-
ja lahjaverotilanteissa varsin kohtuuttomaksi, että harkittaisiin
asianomaisessa valiokunnassa, voitaisiinko ottaa tästä aiemmin
käytössä olleesta järjestelmästä oppia
vai, niin kuin aloitteessani tähtään,
palata siihen. Meillähän ovat vielä vuodelta
2005 metsän puhtaan verotuoton mukaiset, siis tämän
varallisuusveroarvon mukaiset, pinta-alaveroarvon mukaiset, laskelmat
olemassa, ne eivät ole siis vielä kovin vanhoja.
Tätä järjestelmää voitaisiin
edelleenkin käyttää muutettuna indeksillä,
olisiko se sitten elinkustannusindeksi tai rakennusindeksi, näitä voitaisiin
harkita, mikä tuota parhaiten kuvaisi, tai meneteltäisiinkö niin
kuin aikoinaan pinta-alaverojärjestelmän aikana,
että laskettaisiin tämä verokuutiometri.
Ehkä yksinkertaisinta olisi laskea vain edellisen vuoden
verotustietojen pohjalta, ja näin ollen saataisiin metsän
varallisuusarvo.
Nyt kun on pinta-alaverokauden jälkeen lähdetty
perintö- ja lahjaverotilanteissa arvioimaan metsän
arvoja, on käynyt ilmi, että tässä on
ensinnäkin tavattoman paljon vaihtelua koko maassa, millä tavalla
tämä tärkeä tuotanto-omaisuus, mitä metsä on,
on arvostettu. Jossakin päin on hyvinkin tiukasti lähdetty
siitä, että tuon arvostuksen tulisi olla kauppahinnan
mukainen arvo. Se on tietysti johdonmukainen, mutta se muodostuu
suoraan sanoen hyvin kohtuuttomaksi, jos kolme neljä kertaa
sukupolven vaihtuessa metsän kasvun aikana, taimenesta
tai siemenestä päätehakkuuvaiheeseen,
maksetaan täyden omaisuusarvon mukainen perintö-
ja lahjavero. Tämä on ikävä kyllä varsin
kohtuuton, ja mikä hankalinta, tämä ei
myöskään kannusta metsänhoitoon.
Metsänhoidossa olisi mielekästä toimia
niitten biologien asettamien metsänhoidollisten periaatteitten
mukaan, jotka ovat myös parhaimman taloudellisen tuoton
antavia. Näin asia vain yksinkertaisesti on. Ja silloin
tulisi toimia järkevällä tavalla, mikä on
sitä, että metsiä hoidetaan, ja tällöin
saadaan metsästä myöskin puutavaraa myyntiin.
Perintö- ja lahjaveron kannalta olisi mielekästä,
että voitaisiin toimia biologien ja metsänhoidon
asettamien luonnollisten asioitten mukaan, että metsiä ei
niin sanotusti aavistushakkuilla heikennettäisi verotuksellisista
syistä vaan voitaisiin toimia niin kuin metsän
edellytykset ovat vaatimassa.
Aloitteellani tähtään siis tähän,
että metsän arvostusperustetta perintö-
ja lahjaverotilanteessa muutettaisiin siten, että tultaisiin
tuohon käytäntöön, joka on aiemmin
ollut. Parhaimpana ratkaisuna pidän tietysti perintö-
ja lahjaverokysymyksen osalta sitä, minkä olen
lukuisia kertoja täällä sanonut, että ensimmäiseen
perintöveroluokkaan kuuluvilta eli lähiomaisilta
perintö- ja lahjavero tulisi poistaa kokonaan, paljon tuntuvammin,
nykyistä suurempiin summiin saakka, siten, että tämä omaisuus,
jota on yhdessä vaalittu, yhdessä ylläpidetty,
yhdessä myös enennetty, tunnustettaisiin kansallista
vakautta luovana asiana ja näin ollen lähiomaisten
kesken perintö- ja lahjaverosta päästäisiin
pois paljon suurempaankin summaan asti. Aloitteessani olen tuonut
esille 500 000 euron varallisuusarvon, jota tässä vaiheessa
voi pitää tyypillistä maatilametsälöä ajatellen
tai pienehköjä metsätiloja ajatellen
suurena. Tuota summaa voisi harkita tietysti, onko tuo oikea, olisiko
joku muu summa parempi, mutta se on kuitenkin nykyisiä perintöverosta
vapauden antavia summia tuntuvasti suurempi. Sen ylimenevältä osalta
voisi sitten olla varallisuusarvosta 80 prosentin vähennys,
mutta itse varallisuusarvon määrittelyyn, arvoisa
herra puhemies, haluaisin lakialoitteen mukaisen korjauksen ja paluun
siihen, mikä on aikaisemmin ollut käytäntönä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lauri Oinonen on tehnyt aloitteen,
jonka kuka tahansa metsätilayrittäjä epäilemättä hyväksyisi.
Hänen aloitteensa voidaan nähdä myös protestina
hallitukselle, joka hallitusohjelmansa vastaisesti päätyi
perintö- ja lahjaverohuojennuksen sijasta metsävähennysosuuden
lisäämiseen.
Suomessa on noin 600 000 metsänomistajaa. Näistä puolet
omistaa metsää 5 hehtaaria tai vähemmän.
Ed. Oinosen aloitteen ainoa ongelma on se, että se koskee
kaikkia metsätiloja riippumatta siitä, onko kysymyksessä yritys
vai sijoitus. Suomessa on ihan oikeita metsätilayrittäjiä, jotka
hoitavat hyvin metsäänsä, mutta sitten
osa voidaan laskea enemmänkin sijoittajiksi kuin yrittäjiksi.
Paikallinen verotoimisto kyllä tietää, ketkä ovat
metsätilayrittäjiä ja ketkä metsänhoitajia.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Periaatteessa kannatan kaikkea, mikä — kun
lukee tätä lakia ja näitä pykäliä ja
tätä kielenkäyttöä — muuttaisi
tätä yksinkertaisempaan suuntaan, koska tosiaan
tällä alueella verotuksessa näkyy vanhan
maalaisliiton ja tietysti keskustapuolueen kaiken näköinen
kapulakieli ja byrokratia, jolla on yritetty vääntää ja
tehdä asiaa vähän erilaiseksi, ettei
vaan tuosta verotettaisi ja tuosta ja tuosta. Mutta tämä esimerkiksi,
jopa minä tajuan näin, voisiko sanoa, on aika
hyvin, jos tätä tajuaa yleensäkin, kun
täällä esimerkiksi on väitetty
sitä, että kun metsänkasvu nyt kiihtyy
ja kaikkea muuta, niin sitten sen arvo nousee, mutta tässä on minun
mielestäni sanottu selkeästi tämäkin,
että verokuutiometrin arvonmäärittely
voitaisiin edelleen tehdä aiempaan tapaan tilastomatemaattisesti
laskennallisen metsänkasvun ja tuloarvon määrittelemiseksi,
jolloin sehän ottaa huomioon tämän metsänkasvun,
jos tämä meidän ilmastomme muuttuu, niin
että ei tässäkään suhteessa
ole mitään sanomista.
Se, missä on oikeastaan sanomista, on, että minkä takia
käytetään pykälä- ja
lakikielessä arvostaa-sanaa: arvostetaan metsää ja
kaikkea tämmöistä. Jos ihmisiä arvostetaan,
niin se jotenkin tuntuu vähän jo animistiselta,
kun ollaan kristittyjä ja on kristilliseen uskontoon siirrytty
ajat sitten. Tuntuu vähän pakanalliselta käsittely,
jos sanoo, että arvostetaan — arvotetaan tai annetaan arvoa
metsälle, arvonanto siinä mielessä rahallisesti,
että tuntuu jotenkin meikäläisen korvaan vanhana
runoilijana oudolta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Laxellia ja ed. Pertti
Virtasta asiasta käytetyistä puheenvuoroista.
Perintö- ja lahjaveron ollessa kyseessä on
mielestäni liikaa korostettu sitä, onko metsätalousyrittäjä,
onko yritystoiminnasta kyse vai onko sijoituksesta kysymys. Tämän
määrittely on minusta äärimmäisen
vaikeaa. Minä tiedän monia, joilla on suhteellisen
pieni metsäpala, ja näin ollen he hoitavat kuitenkin
sitä erittäin hyvin. Monet ovat niin sanottuihin
suuriin ikäluokkiin kuuluvia, ovat jääneet
eläkkeelle tai hoitavat viikonlopputyönään
metsää, tekevät siellä töitä itse omin
käsin, omin voimin ja tekevät hankintahakkuita.
Mielestäni he ovat mitä suurimmassa määrin
myös metsätalousyrittäjiä. Sen
takia minä lähden aloitteessa ajatuksesta, että puhun
metsästä tai metsäomaisuudesta.
En lähtisi tuossa minkäänlaisiin
rajanvetoihin, koska ne ovat hyvin vaikeita asioita määritellä,
mistä on kyse, ja se pieni metsä saattaa olla omistajalleen
hyvinkin, ellei nyt suorastaan rakas, niin läheinen. Hän
tekee siellä työtä. Hän pitää siitä huolta.
Sitä vastoin sijoittaja saattaa olla henkilö,
joka on ostanut joskus, tekee mieli sanoa, ikävillä tavoilla
henkilöitä hyväksikäyttäen metsiä,
myynyt sieltä puut pois ja ostanut jälleen uusia
metsiä. Hän ei välttämättä toimi
aina parhaimmalla tavalla, mutta minä katson, että en
halua häntäkään saattaa asiassa
huonompaan asemaan. Sitten vasta jos nousee tämä metsien
arvo tuonne 500 000 euron yli, niin tällaisessa
tapauksessa olisi kyse eri asiasta. Tällainen henkilö saattaa
sitten tulla metsän osalta nähdyksi yrittäjäksi,
mutta minä katson, että on todellinen metsäyrittäjä myös
henkilö, joka tekee siellä töitä tai teettää töitä ja
vaalii metsästä saatavia tuloja, metsänhoitoa,
käyttää metsänhoitoyhdistystä tai metsäpalveluyrittäjiä työssä,
jos ei itse jaksa tai tahdo. Minusta se on kaikki hyvin arvostettavaa, ja
pidän hyvin tärkeänä, että Suomen
metsät olisivat mahdollisimman hyvässä kasvussa.
Totta kai luonnonsuojelulle pitää oma sijansa antaa,
ilman muuta, mutta näen, että pääosan metsästä tulee
olla hyvin hoidettua, määrätietoisesti
hoidettua, ja osaltaan tällä lakialoitteella haluan
tähdätä juuri tähän
ja haluan, että tämä koskettaa kaikkia
metsiä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti noista käsitteistä:
Minä en kyllä ymmärrä alkuunkaan,
mikä ero on sijoittajan ja metsäyrittäjän
välillä ja että olisi yrittäjä,
jos se metsäpalsta on hänelle rakas. Minun mielestäni yrittäjä on
se, joka elää siitä, ja 10 hehtaarin palstasta
yksikään ei elä, ei elä 50 hehtaaristakaan.
Edellytetään ainakin 200—300 hehtaaria, ennen
kuin siitä saa elannon, ja vasta silloin minun mielestäni
henkilö on yrittäjä.
On minun mielestäni ihan väärin ruveta
luokittelemaan näitä metsänomistajia
metsäsijoittajiksi ja -yrittäjiksi. Yrittäjä on
se, joka saa toimeentulonsa siitä, ja jos joku sijoittaa
suuria summia metsään, niin, ed. Oinonen, kyllä sellainen
henkilö varmasti haluaa sille kunnon tuottoa, ja se ei
synny, mikäli metsää ei hoideta kunnolla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis aivan hyvin määritteli
tätä kysymystä metsän osalta.
Mielestäni meidän ei tarvitse sitä pohtia,
onko henkilö päätoiminen metsäyrittäjä,
saako hän sieltä sivutuloja enemmän taikka
vähemmän, vaan kuten edellä toin esille,
haluan, että tämän lain piiriin katsotaan
kaikki metsät.
Keskustelu päättyi.