10) Laki tuloverolain 43 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä aloite tehtiin
sen jälkeen, kun ruvettiin kirjoittamaan ja väittämään, että puupula
uhkaa 25 000:ta työpaikkaa Suomessa. Hieman tuon
väitteen jälkeen Metsäteollisuuden toimitusjohtaja
Anne Brunila sanoi, että mikäli mitään
ei tehdä, niin tilanne on pian katastrofaalinen. Jos arvovaltaiset
tahot väittävät, että puupula
uhkaa 25 000:ta työpaikkaa, ja jos Metsäteollisuuden
toimitusjohtaja sanoo, että tilanne on pian katastrofaalinen,
niin tietenkin odotetaan, että hallitus ja eduskunta jotakin
tekevät.
Ei voi väittää, etteikö hallitus
olisi tästä asiasta tietoinen, ei voi myöskään
väittää, etteikö hallitus olisi
jotain tehnyt. Mutta ovatko ne toimenpiteet riittävät?
Minä olen kiinnittänyt lähinnä huomiota
verotukseen. Hallitukselta on tulossa kaksi esitystä. Toinen
koskee ensiharvennushakkuiden verovapautta, se on varmasti tervetullut. Sen
merkitys ei ole kuitenkaan kovin suuri. Toinen on metsävähennyksen
korottaminen 50 prosentista 60 prosenttiin.
Katsoin verotilastoja vuodelta 2006, ja ne osoittivat, että metsävähennysten
kokonaismäärä vuonna 2006 oli noin 60
miljoonaa euroa ja metsävähennystä sai
noin 8 500 metsänomistajaa. Kun tämän
muuttaa tavallisiksi numeroiksi, voi sanoa, että keskimäärin
verohyöty metsävähennyksestä oli
200 euroa, 200 euroa per metsänomistaja. No, jos tämä nyt
nostetaan 50 prosentista 60:een eli 10 prosentilla, niin hallituksen suunnitteleman
metsävähennyksen korottaminen merkitsee 20 euroa
metsänomistajaa kohti. Ja minulla on kyllä se
käsitys, että tällä metsävähennyksen
korottamisella ei ole sitä merkitystä ja sitä vaikutusta,
mitä minä toivon, että verotuksella olisi.
Olen aina markkinoinut omaa ja puolueen verotusperiaatetta,
että pitää verottaa lievästi
sitä, mitä tarvitaan, ja ankarammin sitä,
mitä ei tarvita. Tänä päivänä tarvitaan
puuta, teollisuus tarvitsee puuta. Miten me sitten saamme sen liikkeelle?
Me voimme saada sen liikkeelle lievemmällä verotuksella,
joka voisi kyllä olla määräaikainen.
Olen huomannut ihan pari päivää sitten,
että Pellervo oli tehnyt myöskin esityksen metsänmyynnin
lievemmästä verotuksesta niin, että metsänmyynnin
pääomatulovero olisi 22 prosenttia 28 prosentin
sijasta. Kun tämän lakialoitteen tein, silloin
oletin ja lähdin siitä, että tämä verolievennys
koskisi kaikkea puunmyyntiä. Ja kun esimerkiksi osinkojen
todellinen vero on 19,6 prosenttia, muodollisesti se on 28 prosenttia,
mutta 70 prosenttia katsotaan veronalaiseksi ja 30 prosenttia verovapaaksi
osaksi tietystä syystä, siitä syystä,
että yhtiö on jo tulosta veroa maksanut. Mutta
tosiasia on kuitenkin se, että osinko on saajalle veronalainen
ja todellinen vero on 19,6 prosenttia, ja kun puuta tarvitaan, niin
yhtä tärkeää olisi pudottaa
tämä metsänmyyntitulovero 19,6:een toteamalla,
että 70 prosenttia metsänmyynnistä katsotaan
pääomatuloksi ja 30 prosenttia on verovapaata.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Bjarne Kallis on tehnyt erittäin
hyvän aloitteen, jolle toivon myönteistä eteenpäinmenoa
valiokuntakäsittelyssä. Vaikka meitä täällä salissa
ei nyt kovin runsaasti olekaan läsnä, niin toivon, että arvoisat
kansanedustajat kiireiltään työhuoneistaan
tulisivat jatkamaan tätä keskustelua, koska nyt
me käymme talouspolitiikan kannalta tärkeintä mahdollista
keskustelua. Kysymys on todella hyvin vakava.
Metsäteollisuuden johtaja Anne Brunila ei ole suotta
varoittanut katastrofista, jota kohti ajamme täyttä vauhtia.
Vauhdin määrää kalenteri, yksinkertaisesti
se tekijä, mille itse emme voi mitään.
Meidän täytyy vain mukautua tilanteeseen, että me
saamme puuta riittävästi liikkeelle. Ainut pätevä keino
on se, että vähennetään sitä kynnystä,
joka estää puun myyntiä. Kaikkein tehokkain
tapa, kuten lukuisia kertoja olen eduskunnassa esille tuonut ja
myös aloittein halunnut edistää, on verovähennyksen
saaminen nykyiseen kovaan 28 prosentin puun myyntiverotukseen. Tämä on
kaikkein raskain pääomaveroprosentti. Ed. Bjarne
Kallis on todella löytänyt helmen, kun hän
on tuonut esille sen, että osinkotuloistakin otetaan 30
prosenttia verovapaaksi ja vasta jäljelle jäävästä 70
prosentista maksetaan 28 prosentin pääomavero.
Metsän ollessa kyseessä tällaista verovapaata
tuloa ei ole katsottu. Nyt olisi aika katsoa, voisiko se olla nyt
tämä aloitteessa esitetty prosenttiluku vai tulisiko
sen olla enemmän.
Itse olen tehnyt aloitteen, jossa esitän suurempaa
veroprosenttia, 50:tä. Olen tehnyt myös lakialoitteita,
jotka ovat valiokuntavaiheessa ja joissa totean, että puun
myyntitulojen veroprosentti voisi olla 16, ja puun myyntivolyymin
lisäyksen, kuljetusalan lisäyksen, koneyrittäjien työn
lisäyksen, metsän uudistamistyön lisäyksen kautta
valtio saisi täsmälleen ne samat verotulot, mitä se
nytkin saa tältä metsäsektorilta, 16,8
prosentilla. Joku voisi laskea, ovatko laskelmani oikeat. Toivon,
että näin todella tehtäisiin, koska asia
on vakava. Muussa tapauksessa seurauksena on työttömyyttä metsäsektorilla,
niin kuin täällä ed. Bjarne Kallis toi
esille. 25 000 työpaikkaa menetetään
metsäteollisuudesta. Tämä on valtava
menetys.
Meillä täällä on oltu huolissaan
Kemijärven tehtaasta, Voikkaasta, Keuruullakin on menetetty
Mahoganyn vaneritehdas, Puhos Boardin lastulevytehdas. Nämä ovat
menetyksiä, jotka kipeästi tiedämme.
Enää ei saisi tulla yhtään puunjalostusteollisuuden
työpaikan menetystä. Jokainen näitten
teollisuusyritysten menetyksistä omaa myös heijastevaikutuksia,
jotka ovat pelkästään kielteisiä.
Tämän vuoksi nyt on kerta kaikkiaan löydettävä keinot,
millä pysäytetään tehtaitten
sulkemiset, sahojen sulkemiset, ja ikävä kyllä,
ne toimet, mitä tähän mennessä puuhuollon
turvaamiseksi muodostettu Ahon työryhmä on esittänyt,
eivät ole riittäviä. Ne ovat oikean suuntaisia,
mutta ne jäävät pahasti alkuunsa. Olen
verrannut, että jos lähdettäisiin junamatkalle
Helsingistä Ouluun, niin juna on kyllä lähtenyt
liikkeelle ja saapunut Käpylän asemalle. Se on
valinnut oikean reitin kylläkin Pasilassa, että se
ei ole lähtenyt Turkuun päin, vaan on lähtenyt kohti
pohjoista, mutta vielä olisi vaara harhautua, ja se on
pysähtynyt Käpylän asemalle matkalla
Ouluun. Elikkä toisin sanoen Helsingistä matka
ei olisi paljon tuossa esimerkissä edennyt.
Näin ollen ensiharvennuspuun kohdalla on tilanne juuri
niin kuin ed. Bjarne Kallis toi esille. Se ei auta ensinnäkään
sahoja ollenkaan, ja sen merkitys kemialliselle puunjalostusteollisuudelle
jää vähäiseksi. Ja vielä kaiken
lisäksi EU saattaa asettaa tälle esteen. Vielä tulee
näitä spekulatiivisia kysymyksiä, mikä on
ensiharvennuspuuta. No, siihen varmasti löytyy keinot määritellä tuo,
mutta joka tapauksessa täysin riittämätön ratkaisu.
Sama koskee metsävähennystä, aivan kuten
ed. Bjarne Kallis toi esille. Sekin on oikean suuntainen, mutta
tässä tilanteessa täysin riittämätön.
Nämä eivät turvaa maan puuhuoltoa. Tämä on
sanottava aivan suoraan. Toivon, että Esko Ahon työryhmässä harkittaisiin
juuri niitä ratkaisuja, joita tällä lakialoitteella
on tuotu esille, joita itse omilla lakialoitteillani olen tuonut
ja edelleen pian lähetekeskustelussa uudelleen tulen tuomaan.
Perusteet puun myyntiveroprosentin alentamiselle ovat olemassa,
puuhuollon näkökulmasta täysin välttämättömät
ja ajankohtaiset, mutta täytyy muistaa, että yksityismetsänomistaja
maksaa tuon 28 prosentin myyntiveron. Kunnat ja seurakunnat maksavat
6,8 elikkä vain murto-osan siitä, mitä yksityismetsänomistaja
maksaa. Tälle kuntien ja seurakuntien veronalennukselle
voi olla omat perusteensa aivan varmasti, mutta on täysin
kohtuutonta, että yksityismetsänomistajalta menee
28 prosenttia. Ja kaiken huippuna on se, että puutavara,
etenkin tukkipuu, on lähes täysin kasvanut jo
kertaalleen tuloveron aikana, pinta-alaveron muodossa maksetun tuloveron
aikana. Elikkä oikeudenmukaisuus jo vaatisi myös
puun myyntiveron alentamista.
Tämä puuhuoltokysymys on todella vakava. 25 000
metsäsektorin työpaikkaa on vaarassa. Mutta tämä koskettaa
vientimarkkinoita. Suomi on vaarassa menettää mekaanisen
puunjalostusteollisuuden ja kemiallisen puunjalostusteollisuuden
vientimarkkinoita, ja mikä pahinta, niitä on erittäin
vaikea, jos tilanne korjautuisi, saada takaisin. Kilpailijat ovat
tunkemassa noille markkinoille, erityisesti lähin naapurimme
Venäjä, jonka puun hinta tulee laskemaan, kun
tuonti Suomeen ja Pohjoismaihin tyrehtyy, ja sen seurauksena Venäjä pystyy
viemään erityisesti Saksaan ja Keski-Euroopan
markkinoille huomattavasti nykyistä halvemmilla hinnoilla
puutavaraa, jolloinka meille tulee erittäin vaikea kilpailutilanne
Keski-Euroopan ja tärkeimmän vientimaamme Saksan
puutavaramarkkinoilla. Tilannetta ei olisi missään
tapauksessa varaa päästää uhanalaiseksi.
Tilanne heijastuu kuljetukseen. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta
tuli juuri Harmajan majakalta, jossa luotsien toiminnasta kerrottiin,
ja ennakoitiin osaltaan liikenteen vähenemistä,
kun vientipuu vähenee. Silloin eivät myöskään
laivat paluusuuntaankaan kulje. Sama koskee rautatieliikennettä,
sama koskee kuorma-autoyrittäjiä, koneyrittäjiä,
sillä jos emme saa puuta liikkeelle, menetämme
tehtaita. On vain kielteisiä vaikutuksia koko kansantaloudelle. Myönteisiä vaikutuksia
ei ole yhtään, jolloin todella toivon, että ed.
Kalliksen lakialoitteessa esittämä tajuttaisiin
valiokunnassa ja voitaisiin päästä tämän
suuntaisiin ratkaisuihin, mitä aloitteessa on esitetty.
Ed. Kallis viittasi Pellervon esittämään
22 prosentin puun myyntiverokantaan. Tuo ei ole riittävä alennus.
Alennuksen pitäisi olla niin merkittävä,
että se todella tuntuu ja kannustaa niin maalais- kuin
kaupunkilaismetsänomistajia, naisia ja miehiä,
vanhempia ja nuorempia, kaikkia harkitsemaan metsän myyntiä.
Suomen metsät kestävät Venäjältä tuotavan
tuontipuun hakkuut, kestävät enemmänkin.
Järkevällä metsänhoidolla tätä voidaan
vielä tehostaa.
Arvoisa puhemies! Toivon tämän aloitteen synnyttävän
tässä eduskunnassa ja valiokunnassa keskustelun,
jolla turvataan Suomen puuhuolto.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy nyt aloittaa keskustelu sitten.
Tietysti tämähän on koko Suomen linjan
suhteen vähän älytön, jos Suomi
on elänyt metsästä ja kaikkea. Kun tietää sitten,
miten Suomi suhtautuu öljyyn ja sähköön
ja muuhun, niin näitä tuontienergioita valtio
verottaa siis ihan, mitä se on, 60—80 prosenttia,
mutta sitten tavallaan se, mikä on meidän yhteistä omaisuutta — minä sanon
nyt näin julmasti, vähän kärjistän — metsä, joka
on kasvanut ja on ollut se Suomen kansallisomaisuus, alkaisi mennä niin
kuin ilmaiseksi, ettei siitä paljon veroakaan otettaisi
enää ja muuta vastaavaa. Tämähän
on ollut aina naurettavaa, että seurakunnat saavat tämmöiset
veronalennukset, koska sehän ei hyödytä mitenkään
enää sitten koko meikäläistä kansaa,
koska joillakin vaan satojen ja tuhansien miljoonien pankkitileillä makaavat
ne rahat sitten tai tietysti niissä sijoituksissa sitten
hyödyntävät joitain erityisiä juttuja.
Mutta tämä olisi, jos mikä, tämmöisen
energia-arvokeskustelun paikka. Minä en tällä hetkellä tiedä kyllä,
kuinka paljon Suomi nyt tällä vihreällä kullallaan
sitten verollisesti nettoaa ja muuta, mutta jotenkin tämä on
nurinkurinen suhtautuminen tuontienergian ja sitten tämän,
varsinkin jos hakkuu, hake ja muu lisääntyy ja
tulee lisääntymään, kotimaisen
energian suhteen. Varsinkin sitten kun ajatellaan jotain Norjaa
ja muuta, niin nehän rokottavat omia kansalaisiaan ihan älyttömästi
siitä oman maan energiasta. Mihin tässä nyt
sitten tämä puu sijoitetaan? Tämän
ongelman aiheuttajiahan ovat tietysti nämä osakekeinottelijat
ja muut vastaavat, jotka ovat siirtäneet nämä tehtaansa
ja tekniikkansa ja mekaniikkansa ulkomaille. Se on niin kuin tavallaan
se varsinainen syyllinen tässä, joka on johtanut
tähän tilaan, että sitten muut halvemman
tuotoksen maat voivat ruveta keinottelemaan.
Tavallaan en osaa sanoa, kannatanko tätä. Luultavasti
en vielä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtanen toi erittäin
tärkeän ja ajankohtaisen asian esille tässä yhteydessä,
energian. Suomi on sitoutunut kansainvälisiin ilmaston-
ja ympäristönsuojelullisiin energiasitoumuksiin.
Meille on erittäin tärkeä kotimaisen
bioenergian kannalta puunjalostusteollisuuden kautta syntyvä energia.
Jos meidän puunjalostusteollisuudestamme putoaa pois tehtaita
ja sahoja, me menetämme sitä bioenergiaa, jota
nämä tuottavat. Tapahtuu todella erittäin
kielteinen kehitys niille sitoumuksille, jotka meitä velvoittavat
bioenergian osalta.
On monet keinot, millä bioenergiaa halutaan edistää sen
sijaan, että se menee taaksepäin, jos me joudumme
sulkemaan tehtaita ja sahoja. Jos meidän puunkäsittelymme
pienenee tuon 15 miljoonaa kiintokuutiometriä, niin siitä hyvin
merkittävä osa on juuri bioenergiaa, ja sen me
menetämme. Tätä kysymyksenasettelua ei
ole vielä tuotu esille, joten ed. Pertti Virtanen sanan
"energia" esille tuodessaan toi hyvin tärkeän
asian esille. Tämän vuoksi on välttämätöntä toimia
sen suuntaisesti kuin ed. Kallis on aloitteessaan tuonut esille
ja kuten olen itse lukuisia kertoja esittänyt ja edelleen
tulen esittämään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Ei tällä lakialoitteella
ole muuta tarkoitusta kuin saada puukauppa liikkeelle. Se on ainoa
tarkoitus. Miksi se on pysähtynyt? En minä osaa
sanoa, miksi se on pysähtynyt, eikä ole kukaan
muukaan pystynyt sanomaan. Mutta pitkässä juoksussa
meidän pitää saada metsästä se
15, 16, 17 miljoonaa kuutiota lisää, mikä on
myöskin mahdollista saada ja millä korvataan Venäjän-tuontia.
Mikäli minä en aivan väärin
muista, niin metsä kasvaa noin 100 miljoonalla kuutiolla
vuodessa ja hakataan 60—70 miljoonaa, eli on mahdollista
saada lisää. Niin kuin omassa puheenvuorossani
sanoin, tämän lakialoitteen tarkoitus on olla
lähinnä määräaikainen,
saada nyt tämä pahin ongelma eliminoiduksi, saada
kymmenen vuoden kuluttua se puuttuva osa, 17—18 miljoonaa
kuutiota, muulla tavalla tai ilman tätä veronalennusta myöskin
metsästä ulos.
Ed. Heidi Hautala merkittiin läsnä olevaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä kuitenkin katson, että kun
teollisuus tekee investointeja, niin se ei voi luottaa määräaikaisiin
lakeihin. Minä toivon, että lait olisivat pysyviä.
Miksi puukauppa on hiljentynyt? Yksi syy on myyntihintojen aleneminen.
Vuosi sitten tukkipuusta kuutiolta saattoi saada 75 euroa, nyt ne ovat
57 euroa, elikkä tässä on yksi syy.
Mutta minä uskon, että toimimalla aloitteessa esitetyllä tavalla
puukauppa lähtee tasaisesti riittävään
vauhtiin ja kaikki puuta jalostavat teollisuuden muodot saavat riittävästi
puuta. Tämän suuri hyvä puoli on se,
että tämä ei ole kustannuslisäävä vaan
tämä alentaa teollisuuden kustannuksia, parantaa
tässä suhteessa kilpailumahdollisuuksia. Pidän
hyvin tarpeellisena, että etsimme näitä ratkaisuja.
Mutta todella, jos emme tätä tee, me olemme omiamme
myös lisäämään tässä maassa
energiakustannuksia. Tätä puolta ei ole yleensä tajuttu.
Energiayhtiöt näkevät, että meidän
on välttämätöntä lisätä energiantuotantoa, jos
menetetään tuo 15 miljoonan puuerä, josta osa
käytetään energiaksi eri muodoissaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitos ed. Kallikselle!
Ilman muuta ainakin määräaikaisena
kyllä tältä pohjalta kannatan kanssa
tätä, koska tärkeintähän
on, että pidetään nyt jotenkin nämä osakkeenomistajat
ja heidän tukemansa laitokset ja teollisuus täällä Suomessa.
Me voimme sillä aikaa tässä muutamien
vuosien aikana elää toivossa, että Venäjä ja
kumppanit ajautuvat rankkaan inflaatioon ja menettävät
tämän etunsa, kun ne tässä nyt
pillastuvat. Tältä näkökannalta
ja juuri sen takia tämän energiatuotannon ja meidän
sitoumuksiemme suhteen EU:hun tämä on tärkeää,
että puu kiertäisi. Kun se noin suuri vielä on, mitä se
oli, 100 miljoonaa tulee vuodessa, ja noin vaan myydään,
niin totta kai siihen kannattaa käyttää tämmöisiä määräaikaisia
hiivan heittoja ja muuta vastaavaa ja elää toivossa
tosiaan, että nämä nyt halvoilla hinnoilla
pröystäilevät, eivät omaa tätä suomalaista
tietotaitoa edes hinnoittelussa ja ajautuvat itse omaan ansaansa.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Viime kesäkuussa ajankohtaiskeskustelussa,
joka aloitteestani käytiin, me korostimme, että mikäli
ei suoraan välittömästi Venäjän
kanssa käynnistetä puuhuoltoon ja metsätalouteen
liittyviä suoria yhteyksiä Moskovaan, maa järisee
kahden Imatran ja viiden Kemijärven edestä. Näin
on käynyt. Tässä Venäjän-politiikan
huonossa hoidossa, hoitamattomuudessa, eivät auta viisumeihin
liittyvät hymykampanjat. Tämä on aika
vakava laiminlyönti. Koko hyvinvointimme, taloutemme perusta
on jätetty tältä osin erittäin
huonolle hoidolle.
Ed. Kallis totesi, että hän ei tiedä,
mistä puuhuolto-ongelmat johtuvat. Tämä on
tietysti yksi tekijä, mutta yksi on se, että pääministeri
Aho 90-luvun alussa esti ensiharvennusvelvoitteen tulon metsälainsäädäntöön.
Nyt sama selvitysmies Aho esittää ensiharvennusten
verovapautta. Tämä sotki lopullisesti, tämän
kortin heittäminen, puuhuollon ja metsäteollisuuden
raaka-aineen saatavuuden. Meillä on erittäin laajoja
ongelmia nyt tähän liittyen, jotka liittyvät
myöskin metsälainsäädäntöön
ja moniin muihin täsmätoimenpiteisiin. Mutta korostan
sitä: jollei metsätalouden ja metsäteollisuuden
yhteistyötä lisätä ja yhdessä haeta
myöskin Venäjän kanssa toimivia ratkaisuja,
niin tässä tulee erittäin vakava alasajo.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän, että ed. Rajamäki
toi esille tämän vakavan uhkan, joka on edessä.
Minä todella toivon, että tämä tajuttaisiin
Suomen lähiajan, vielä tämän
vuoden, kaikkein vakavimpana taloudellisena katastrofina. Tähän
ei kerta kaikkiaan ole varaa.
Kun täällä ed. Pertti Virtanen puhui
osakkeenomistajista, varmaan hekin osansa saavat ja saattaa heillekin
kuulua, jos heitä on, olkoot sitten mistä tahansa,
mutta pääasia on, että saadaan pidettyä työpaikat.
Minun ympärilläni on ollut Keuruullakin suuri
joukko 30.4. työttömiksi jääneitä Mahoganyn
vaneritehtaan työntekijöitä, jonka UPM
sulki täysin käsittämättömästä syystä,
tehtaan, joka tekee maailman parasta, ainutlaatuista, hienovaneria,
soitinvaneria, lentokonevaneria, kaikkeen erikoiskäyttöön
tulevaa huippulaatua, jonka hinta on moninkertainen tavanomaiseen
vaneriin nähden. Nyt ei tätä tehdä maailmassa
tiettävästi missään. Tällaisen
mahdollisuuden Suomi menetti. Minulla on huoli, mitä nämä ihmiset,
jotka ovat rakentaneet omakotitaloja, perustaneet perhettä ja
luottaneet, että työtä on paikkakunnalla,
tekevät, kun menee työpaikka alta. Tämä on
se minun huoleni, ja siihen minä olen joutunut Keuruun
kaupungissa vastuuseen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Ei tätä aloitetta varmasti
olisi tarvinnut tehdä, mikäli Venäjä ei
olisi ottanut käyttöön puutulleja. Mutta
se, että se otti ja että ne nousevat koko ajan — nousevat
ensi vuoden alusta suunnitelman mukaan 15 eurosta 50 euroon kuutiolta — pakottaa meidät
tekemään jotakin. Tämä on nyt
yksi esitys, millä voitaisiin ainakin edistää puukauppaa. Yritys
on hyvä.
Kun ed. Rajamäki viittasi Venäjään
ja neuvotteluihin, niin mikäli minä en nyt aivan
väärin muista, niin muutama päivä sitten
EU:n komission jäsen Verheugen sanoi — en tiedä,
olenko ymmärtänyt ja lukenut väärin,
mutta joka tapauksessa minulle jäi se kuva — että venäläiset
olisivat halunneet kytkeä kaasuputken puutulleihin. Oli
nyt totta tai ei, niin kyllä puutullit ovat Suomelle niin
tärkeä asia, että kyllä meidän
pitäisi jotain kytkykauppaa joka tapauksessa yrittää, jotta
tämä tuonti Venäjältä voisi
jossakin muodossa jatkua.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Joka tapauksessa komission taholtakin tapahtunut esiintyminen
viittaa siihen, ettei Suomella ollut mitään perusteita
jäädä seisomaan tumput suorana Brysselin
eteisessä silloin, kun näin merkittävästä hyvinvoinnin
perustasta oli kysymys. Olisi pitänyt itse ottaa tämä asia
vakavammin. Jos ajatellaan koivukuitua lähialueilla — ei
esimerkiksi Kontupohjan kombinaattia, se on kuusipohjainen — on
molemminpuolinen etu, että muun muassa koivukuitua todella
saadaan liikkeelle, myös Venäjän lähialueiden
kehityksen kannalta.
Mutta sitten täytyy sanoa, että tässä on
ikävä kyllä ollut nähtävissä esimerkiksi
hallituksen passiivisuudessa se, että MTK-johtoinen hallitus on
istunut katsomossa kädet sylissä tyytyväisenä,
kun kantohinnat ovat nousseet. Tämä on puhdasta
raadollista edunvalvontapolitiikkaa valitettavasti, jolla on siedetty
myöskin tiettyä toimettomuutta. Tämä tulee
kyllä nyt kalliiksi koko maalle ja myöskin metsänomistajille.
Kun ei tule pinoa, ei lähde myöskään
metsänomistajalta puuta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Rajamäki toi esille,
kaikki kärsivät menettäjinä,
jos emme tässä asiassa toimi, ja nimenomaan sen
suuntaisesti, mitä tässä aloitteessa
on esille tuotu. Myös metsänomistajat kärsivät
ja metsänhoito kärsii. Jos ei ole tehdasta, joka
ostaa puuta, eikä ole sahaa, joka ostaa puuta, niin hinta
laskee, ja jos Suomi menettää vientimarkkinat,
niin kuin toin esille, kun Venäjä pystyy edullisilla
puun lähtöhinnoilla kilpailemaan Keski-Euroopassa
niin, että suomalaisilla ei ole, jäljelle jäävälläkään
teollisuudella, sinne asiaa, niin silloin meille käy todella
huonosti.
Keskustelu päättyi.