12) Laki arvonlisäverolain 85 a §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Julkisen liikenteen käyttöä tulisi
monista syistä edistää ja myös
lisätä. Julkinen liikenne on ensinnäkin
käyttäjilleen tärkeä ja useassa
tapauksessa välttämätön ja tarkoituksenmukaisin
jokapäiväisen elämän kannalta.
Täytyy muistaa, että kaikilla ihmisillä ei
ole taloudellisista, terveydellisistä tai muista syistä johtuen koskaan
mahdollisuutta omaan autoon tai he eivät halua omaa autoa.
Me tiedämme, että terveys saattaa muun muassa
olla este ajokortin saamiseksi, ja tämä on syy,
joka estää omalla autolla liikkumisen. Samoin
korkea ikä saattaa olla rajoite, kylläkin terveydestä johtuen
sitten, ajokortin saantiin. Ja näin ollen lähtökohtana
tulisi olla sen, että yleinen liikenne olisi toimiva koko maassa.
Julkista liikennettä tulisi kehittää myös ympäristöllisistä syistä,
ilmaston ja ympäristönsuojelun perusteella. Tämän
me olemme erilaisissa kansainvälisissä sitoumuksissamme
myös julkituoneet.
Julkisen liikenteen palvelut ovat myös osa yhteiskunnan
toiminnallista infrastruktuuria. Tämä täytyy
muistaa hyvin tärkeänä asiana. Julkinen liikenne
hoidetaan erilaisilla liikennevälineillä. Linja-auto
tulee ensimmäisenä monille mieleen, kun tulee
sana "joukkoliikenne" tai "yleinen liikenne", sitten seuraavaksi
juna, mutta myös taksi- ja palvelutaksiyrittäjien
liikenne on julkista liikennettä, kuten myös lentoliikenne.
Lähiliikenteessä tarvitaan yleistä liikennettä,
julkista liikennettä, erilaisille matkaväleille.
Tarvitaan taajamasta toiseen olevaa liikennettä. Tarvitaan maakuntien
välisiä yhteyksiä, yhteyksiä Pääkaupunkiseudulle
ja myös kansainvälisiä yhteyk- siä.
Kaikki julkisen liikenteen liikennemuodot ja -toiminnot ovat tarpeellisia
ja välttämättömiä,
ja meidän tulisi voida edistää julkisen
liikenteen toiminnallista kokonaisuutta eikä olla liian
mustasukkaisia sille, jos matka tehdään toiseen
suuntaan junalla ja palataan bussilla tai päinvastoin.
Junaliikenne on sidottu rataverkostoon. Mielestäni
rataverkostoa tulisi hyödyntää nykyistä enemmän
myös niin sanotuilla vähäliikenteisillä radoilla.
Niihin tehdyt investoinnit ovat tällä hetkellä vajaakäytössä.
Julkisen liikenteen frekvenssin tulee olla riittävä,
jotta voidaan puhua sen toiminnasta. Tämä on erityisesti
rautatieliikennettä koskeva asia. Monilla vähäliikenteisillä radoilla
kulkee ehkä pari junaparia molempiin suuntiin, mutta se
on jo niin harvaa liikennetarjontaa, frekvenssi on liian harva,
että sitä ei mielletä oikein toimivaksi,
ja näin ollen senkin käyttö on vähempää.
Liikenne tulisi nähdä kokonaisuutena. Juna-asemille
tulisi määrätietoisesti kehittää bussiyhteyksiä,
taksibussiyhteyksiä, kutsutaksiyhteyksiä syöttöliikenteenä niiltä paikkakunnilta,
joille ei ole rautatietä. Totta kai tarvitaan myös
toimivaa suomalaisen linja-autoliikenteen verkostoa. Meillähän
on ainutlaatuinen perheyrittäjyyteen pohjautuva linja-autoliikennejärjestelmä,
jollaista ei taida muuten olla maailmassa muualla missään.
Se on usein muualla kuntien omistama. Näin taitaa olla
Pohjoismaissakin, ja sitten on maita, joista bussiliikenne sellaisena
reittiliikenteenä, kuin se Suomessa on, puuttuu lähes
tykkänään, valitettavasti. Meidän
on puolustettava suomalaista linja-autoliikennettä, linja-autoyrittäjiä.
Linja-autoliikenteen suuri vahvuus vaikkapa raideliikenteeseen verrattuna
on se, että se ei ole sidottu kiskoihin. Se voi kulkea
siellä, missä on kulkukelpoiset tiet. Linja-autoliikenteelle
tulisi luoda mahdollisimman hyvät toimintaedellytykset.
Julkisen liikenteen merkitys kansalaisille on siis suuri. Erityisesti
tämä korostuu opiskelijoitten, varusmiesten, eläkeläisten,
säännöllistä työmatkaa
tekevien osalta. Näille ryhmille on luotu erilaisia alennuslippuja,
mutta nämä alennuslippukäytännöt
menettävät merkitystään, jos
reittivuorotarjonta on ohentunut tai jos se kokonaan puuttuu. Julkisella
liikenteellä on vahvaa sosiaali- ja yhteiskuntapoliittista
merkitystä. Tämä on ainakin täällä eduskunnassa
meidän tiedostettava. Me emme saa sitä koskaan
unohtaa. Ja edelleen meidän on muistettava se, että asuinpaikasta
riippumatta kansalaisten on todella voitava elää ilman
omaa autoa. Kaikilla ei ole edes perheessä perheenjäseniä,
jotka voisivat antaa kyytejä, tai sitten heillä ei
ole tilaisuutta antaa kyytejä silloin, kun kyytiä tarvittaisiin.
Julkista liikennettä ovat osaltaan myös taksipalvelut.
Ja minä toivon, että suomalaiset taksiyrittäjät,
jotka käsitykseni mukaan edustavat luotettavinta palvelujen
laatua maailmassa — ehkä samaan voidaan joissakin
Pohjoismaissa päästä, muuallakin, mutta
tuskin parempaan — myös voisivat tarjota palveluita,
sillä jos henkilö asuu syrjempänä eikä hänellä ole
julkista liikennettä käytettävissään,
niin olisi myöskin taksiyrittäjillä mahdollisuus
antaa kyytiä kohtuulliseen hintaan. Näen, että taksiyrittäjät
on nähtävä osana julkisen liikenteen
palvelujen laajassa kokonaisuudessa.
Kuten olemme todenneet, julkisen liikenteen kustannukset ovat
jatkuvasti voimakkaasti nousseet. Kaikki tiedämme, kuinka
polttoainekustannukset ovat aivan näinä päivinäkin
nousseet, ja nämä asettavat esteitä palvelujen
kehittämiselle, pahimmassa tapauksessa vaarantavat säilymistä, ja
erityisesti siellä, missä matkustajia on vähän, harvaanasutuilla
seuduilla ja maaseudulla, julkisen liikenteen palvelu on vakavammassa
vaarassa kuin on ehkä ollut pitkään aikaan.
Linja-autolippujen hintojen nostosta on ollut uutisia. Yrittäjät
ovat siihen pakotetut. Tämä tietysti kohdistuu kuluna
säännöllistä työmatkaa
tekeviin, mutta myös kaikkiin muihinkin julkisen liikenteen käyttäjiin.
Vastaavasti myös monet muut matkaliput, muun muassa junaliput,
ovat nousupaineitten edessä. Mielestäni meidän
tulisi edistää sitä, että julkinen
liikenne olisi houkuttelevaa käyttäjälleen.
Silloin korkea hinta ei saisi muodostua esteeksi.
Tämän vuoksi lakialoitteellani minä esitän
arvonlisäveron poistamista tai pudottamista nollaan prosenttiin
julkiselta liikenteeltä. En tiedä, onko se EU-maissa
mahdollista, mutta kuten selville olen ottanut, Irlannissa näin
on. Voi olla, että EU asettaa tälle esteensä,
mutta haluan, että me vakavasti selvitämme sitä,
voidaanko arvonlisäveron minimoinnilla edistää julkisen
liikenteen käyttöä, koska pidän
sitä välttämättömänä, jotta
liikenneyrittäjät voivat jatkaa toimintaansa, jotta
liikenteen asiakkailla on julkinen liikenne käytettävissä.
Jokainen linja-autovuoron menetys, jokainen junavuoron menetys on
suuri tappio. Näin ei enää saisi tapahtua
yhtään kertaa. Päinvastoin, pitäisi
selvittää, kuinka julkisen liikenteen palveluita
voitaisiin lisätä, parantaa ja kehittää ja
luoda niistä toimiva, hyvä, asiakkaita palveleva
kokonaisuus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen on ihan oikealla asialla
nyt, mutta meidän on syytä muistaa, että 8
prosentin alvin hävittäminen pois ei tätä nykysurkeutta
ratkaise valitettavasti mihinkään muuhun, ja sitten se
tie on kuljettu loppuun. Mutta siitä huolimatta minä olen
sitä mieltä, että tämä asia
pitää tutkia perusteellisesti.
Nyt olemme hyvin mielenkiintoisessa tilanteessa tässä kannatuksessani
ed. Lauri Oinosen lakialoitteeseen. Nimittäin minä kannatan
hänen äskeisessä puheessaan esille tuomiaan
näkökohtia ja sisältöjä,
mutta pidän tätä lakialoitetta puutteellisena.
Ed. Lauri Oinonen, te esititte tässä äskeisessä puheenvuorossanne
ohimennen, ilmeisesti ihan alitajuntaisesti, että kutsujoukkoliikenne
olisi tässä kuvassa mukana, ja se käsitteellisesti
ei ole tässä ehdotuksessa, siis tässä lakipykälässä,
mukana, ja kuitenkin tällä hetkellä juuri kutsujoukkoliikenne
on nimenomaan se, joka on se tulevaisuuden vaihtoehto. Ruotsissa
se on käytössä. Se on erittäin
toimiva järjestelmä, ja jos kutsujoukkoliikenteeseen
Suomessa siirryttäisiin, niin kuin oltiin jo hilkulla siirtymässä ja Pohjois-Karjalassa
vai missähän se on jo käytössäkin
eräiltä osin, niin siinä yhteydessä tämä alvihommakin
voitaisiin uudelleen miettiä.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Henkilökohtainen näkemykseni
on se, että ed. Lauri Oinonen on kyllä tässä asiassa,
en nyt ihan sano aikaansa edellä, mutta ihan ajan hermolla. Kävin
puolitoista vuotta sitten eduskunnan työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan virallisella eduskuntavierailulla Pohjois-Suomessa
ja Pohjois-Ruotsissa, ja oli mielenkiintoista, kun käytiin Ruotsin
puolella, huomata, että siellä oli hyvin paljon
käytössä täysin maksutonta,
ilmaista, linja-autoliikennettä Pohjois-Ruotsissa asuville ruotsalaisille.
Ruotsissa oli arvioitu, että se on yhteiskunnalle kokonaistaloudellisesti
kannattavaa ja järkevää monesta eri syystä.
Tältä osin tämä ed. Oinosen
lakialoite on tämmöinen sukulaisserkku siihen,
mitä Ruotsissa ja esimerkiksi Pohjois-Suomessa jo on tehty.
Mielelläni yhdyn myöskin ed. Pulliaisen tarkennuksiin
siltä osin, joita teitte tämän ed. Oinosen
lakialoitteen johdosta.
Minusta on hienoa todeta, että keskustan riveissä on
tällaisia alkiolaisia kansanedustajia, (Ed. Pulliainen:
Ehkä viimeinen!) jotka ajattelevat syvällisesti
koko kansan ja myöskin pienituloisten kansalaisten kannalta
tätä liikkumista isossa, laajassa Suomenmaassa,
jossa liikkuminen on hankalaa ja kallista. Toivotan menestystä tälle
ed. Oinosen merkittävälle lakialoitteelle.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan yhdyn edellisen edustajan kaikkiin
yhtymisiin ja jopa edellisen edustajan edelliseen lakialoitteeseen,
jota en ehtinyt kannattaa, kun olin poissa.
Mutta tämä homma voitaisiin hoitaa kyllä jollain
muullakin tavalla. Eilen puhuttiin, että valtio on suurin
yksityinen hyötyjä verotusmielessä näissä dieselpolttoaineiden,
dieselöljyn hinnannousuissa, vaikka täällä eräs
vihreä vähän yksinkertaisesti yritti
selittää, että niistähän
tulee veroja, joilla sitten hoidetaan kaikki nämä asiat.
Mutta todellisuudessahan meillä valtio pistää nämä kaikki
tuotot, jotka nyt veroista tulee ylimääräistä,
kun tämä öljyn hintakin nousee, velanmaksuun.
Ja jotenkin se on siunattu täällä, että joo, maksetaan
velkaa pois. Eli minä olen sitä mieltä, että tämä asia
pitää hoitaa, dieselöljy jotenkin näille
yrittäjille dieselveron poistamisella, ja totta kai minä kannatan
sitä, että olisi maksuttomat Pohjois-Suomen ja
pitkämatkalaisten palvelut.
Olen sitä mieltä, että hallituksen
ja meidän täällä kansanedustuslaitoksessa
pitäisi satsata siihen, että EU tajuaisi Suomen
erityisaseman näissä pitkän matkan etäisyyksissä ja
muissa. Minä ihmettelen vieläkin sitä,
että sitä ei ole ajettu. Meidän pitäisi
saada kaikkiin näihin, sekä lämmitykseen
että kulkujuttuihin, alennuksia EU:ssa sen takia, kun me
olemme tämmöinen maa. Vaatisin koko eduskunnalta
tässä ryhtiä. Toki kannatan tätäkin,
mutta en näe tätä ainoana vaihtoehtona.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lauri Oinosen lakialoite puuttuu
sisällöllisesti tärkeään
asiaan, julkisen liikenteen käytön edistämiseen.
Haluan ihan ensimmäiseksi todeta, että kun puhutaan
julkisen liikenteen ja joukkoliikenteen kehittämisestä,
niin yleensä se keskustelun fokus on aina suurilla, kaupunkimaisilla
paikkakunnilla, ja se on hyvin tärkeä asia, että siitä huolehditaan.
Mutta tässä lakialoitteessa minusta erityisen suuri
ansio on se, että puhutaan myöskin haja-asutusalueen
ja maaseutumaisen Suomen joukkoliikennepalveluitten kehittämisestä.
En ole nyt aivan varma siitä, onko tämä toimenpide,
millä tähän tavoitteeseen pyritään,
täsmällisesti oikea. Haluan vaan kiinnittää huomiota
siihen, jos muistan oikein, että liikenneministeri Vehviläinen
on kiinnittänyt tähän asiaan huomiota
ja asettanut erityisen selvitysmiehen tutkimaan eri vaihtoehtoja,
millä maaseudulla joukkoliikennepalvelut voitaisiin tulevaisuudessa
turvata. Se vaatii varmasti monenlaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja
myöskin ennakkoluulottomuutta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen on hyvällä asialla,
sydän sykkii oikealle asialle ja on vasemmalla puolella.
Olen kovasti tukemassa tätä ajatusta arvonlisäveron laskemisesta
ja tässä tapauksessa sen perimättä jättämisestä henkilökuljetuksilta.
Tässä sopisi kyllä todeta, niin kuin
siihen täällä perusteluissa kyllä hiukan
viitataan, rautatieliikenteen entistä vahvempi tukeminen.
Olen kyllä sitä mieltä, että nykyhallituskaan
ei tee siinä asiassa kylliksi tekoja huolimatta siitä toistetusta, melkein
jo hokemasta, että tämä liikennestrategia
on historiallinen, kun siinä niin paljon nyt rautatieliikennettä tuetaan.
Kuitenkin tapahtuu juuri päinvastaisia tekoja, esimerkiksi
jätetään nämä tuiki
tärkeät rautatieliikenteen ratapihahankkeet kesken.
Mutta kiitoksia vain, ed. Lauri Oinonen, erinomaisesta aktiviteetista.
Toivon, että voimme uskoa myös tähän
ministeri Vehviläisen selvitystyön etenemiseen.
Varmaan te olette yhteistyössä hänen
suuntaansa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän kollegoita asiasta käydystä hyvin
myönteisestä keskustelusta. Lakialoitteen tein
siinä mielessä, että arvoisat kollegat
parantavat sitä, niin kuin täällä on
tullut ed. Pulliaisen, ed. Tiusasen ym. puheenvuoroissa esille.
Lähetekeskustelu on minusta arvokas foorumi, jossa voidaan keskustella
ajankohtaisista ja tärkeistä asioista, ja näin
me kaikki tänään olemme tämän
teeman kohdalla kokeneet. Sitä varten tämä aloite
on tehty, että me pääsemme yhdessä tuomaan
esille niitä näkemyksiä, joilla haluamme
yleistä julkista liikennettä edesauttaa.
Olen tarkoituksella, aivan kuten ed. Ravi täällä toi
esille, halunnut kiinnittää maaseudun nä-kökulmaan
huomiota. Toimin Keuruulla myös paikallisliikennetoimikunnan
puheenjohtajana. Suuri murhe on se, että yleinen liikenne
on erittäin ohutta, jopa olematonta, meidän laajan
kuntamme kylillä, pois lukien koululaistaksibussivuorot.
Tämä on todella hyvin kielteinen asia. Sen takia
tuon esille erilaisia ratkaisuja.
Ed. Pulliainen toi täällä, aivan
oikein, esille tämän kutsutaksin. Tuon sanan kuitenkin
olen jättänyt ilmeisesti vahingossa pois, se on
ollut mielessä, kun olen aloitetta tehnyt. (Ed. Pulliainen: Se
oli esittelyssä mukana, mutta ei tekstissä!) Mutta
näen myöskin tietyn ongelman tässä kutsutaksiliikenteessä.
Se on hyvin toimiva, jos sillä ei eliminoida olemassa olevia
reittivuoroja. Mutta tällä hetkellä olen
huomannut liikenneministeriön virkamiehillä paineen
korvata kutsutaksiliikenteellä olemassa olevia junavuoroja,
olemassa olevia linja-autovuoroja. Tätä minä pidän
takaperoisena kehityksenä, koska olen juuri sitä mieltä,
kuten ed. Tiusanen toi esille, että meidän on säilytettävä ja
edistettävä myös junaliikennettä. Sen
olen tuonut esille aloitteessani ja äskeisessä puheenvuorossa,
että ratoja on käytettävä nykyistä enemmän.
Käsittääkseni myös jossakin yhteydessä on
todettu valtion tarkastavien virkamiesten osalta se ongelma, että meillä ratainvestointeja,
joita on niin sanotuilla vähäliikenteisillä radoilla,
käytetään liian vähän.
Elikkä investoinnit ovat vajaakäytössä.
Nyt minulla on ongelma, miksi ne ovat vajaakäytössä.
Minä olen pyrkinyt sitä selvittämään. Muun
muassa kaikki Haapamäen kautta kulkevat radat ovat näitä niin
sanottuja vähäliikenteisiä ratoja, ja
ne pystyisivät kuljettamaan aivan toiset määrät
henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen junia. Minulla on
sellainen käsitys, että todellinen este junaliikenteen
kehittämiselle ja lisäämiselle niin sanotuilla
vähäliikenteisillä radoilla on ratamaksu.
Tämän asian toivon jonkun kollegan selvittävän.
Itse yritän selvittää sitä lähiaikoina.
Olen tehnyt asiasta kirjallisen kysymyksen. Siihen saamani vastaus
ei ollut tyydyttävä. Siinä todettiin,
että tämän merkitys on hyvin vähäinen,
mutta ymmärtääkseni se on suurin menoerä muun
muassa kiskobussiliikenteessä. Kevytjunien liikenteen suurin
menoerä on ratamaksu, joka on moninkertainen verrattuna
työntekijöitten palkkakustannuksiin polttoainekustannuksista
puhumattakaan. Eli arvioni on, että ratamaksu on kiskobussiliikenteessä 80
prosenttia menoista.
No, se tietysti menee valtion momentilta toiselle, mutta sitten
kun liikennettä hoitava taho laskee näitä menoja,
niin totta ihmeessä siinä on semmoinen rasite,
että paineet korvata junan tiettyjä osuuksia kutsutaksilla
ovat suuret. Ei tajuta, että tämä raha
menee momentilta toiselle. Radat ovat olemassa. Investointeja mielestäni
tulisi käyttää, säilyttää liikennekokonaisuudet
siten, että yhteydet toimivat junilta toisille, eikä katkaista
siten, että jos todetaan, että jollakin osuudella
on matkustajia kovin vähän, niin katkaistaan se,
ja sitten ei olekaan vaihtoyhteyttä seuraaviin.
Meidän pitäisi todella selvittää tämä junaliikenteen
todellinen kustannusrakenne kokonaisuuden kannalta. Nyt minun suuri
epäilyni on se, että vähäliikenteisten
ratojen käyttöä estää eniten
ratamaksu, ja toivon, että siihen asiaan saataisiin korjaus.
Olen käyttänyt tarkoituksella täällä termiä "julkinen
liikenne" juuri sen takia, että se kattaisi nämä kutsutaksit,
taksiliikenteen, paikallisliikennettä hoitavat taksibussit,
kaikki nämä. Ne eivät valitettavasti
aina kuljeta joukkoja, se minun on ikävä kyllä todettava
vaikkapa niistä junavuoroista, joita säännöllisesti
käytän Haapamäeltä. Usein, kun
aamujunalla lähden, matkustajia on saman verran kuin tänään
eduskunnan täysistunnossa. Se ei ole joukko. Mutta kuitenkin,
kun se juna tulee Tampereelle, siinä on jo seisovia matkustajia,
elikkä se kokoaa niitä jo heti seuraavalta asemalta
ja siitä eteenpäin. Elikkä puhun julkisesta
liikenteestä ja näen sen kokonaisuutena. Sen takia
haluan, että edistetään julkista liikennettä.
Meidän on maaseudulla hyväksyttävä se, että saattaa
olla taksibussivuoro, jonka käyttäjät ovat
kovin vähäiset. Kylältä väki
on muuttanut pois, kuollut, ja sinne jää sitten
yksi taikka kaksi henkilöä, jotka ovat tämän
julkisen liikenteen varassa. Kutsutaksiliikenne olisi heille todella
erinomainen ja hyvä ratkaisu. Siinä suhteessa
ed. Pulliaisen esille tuoma vaihtoehto on hyvä; kutsutaksilla
voitaisiin sitten hoitaa todella silloin, kun asiakas tarvitsee,
liikennepalveluja. Toivon, että sitä käytettäisiin
siellä, mutta samalla edistettäisiin sitä,
että junien ja linja-autojen matkustajakehitys olisi positiivinen,
että ihmiset todella harkitsisivat, jättäisivätkö autolla
ajon vähemmälle.
Minä itse kuitenkin käytän autoa,
vaikka voimakkaasti joukkoliikenteen puolesta puhun. Liikun paljon
alueilla, mihin ei ole minkäänlaista julkista
liikennettä. Näin ollen ymmärrän,
että autokin on tarpeen ihmisille, mutta aina kun matkan
voi tehdä julkisella liikenteellä, aina ehdottomasti
käytän ensiksi julkisen liikenteen vaihtoehtoja.
Mutta joudun usein toteamaan sen, että toiseen suuntaan
matka onnistuisi hyvin mutta ei toimi toiseen suuntaan, ja näin
ollen se ei onnistu. Tämä on maaseudulla ja siellä,
missä junavuorot ovat vähentyneet, ikävä kyllä se
ongelma, että frekvenssitarjonta on vähäinen.
Tähän olen halunnut kiinnittää huomiota,
että liikenteenharjoittajilla olisi edellytykset hoitaa liikennettä,
ja erityisen huolissani minä olen opiskelijoista, eläkeläisistä.
He ovat joukkoliikenteen merkittäviä edunsaajia
alennusten muodossa. Mutta minä haluan, että tästä tulisi
semmoinen vaihtoehto, että ihminen, joka käyttää tänä päivänä autoa,
tulisi harkitsemaan, onko hänen mahdollista tehdäkin
matka linja-autolla tai junalla, ja että tämä liikennetarjonta
olisi niin runsasta, että matkanteko onnistuisi näin.
Tätä kautta loisimme matkustustottumuksia.
Jos aina liikenne on uhattuna, niin silloin ihmisille muodostuu
käsitys, että sitä ei ole olemassakaan,
ja silloin se on negatiivista mainontaa. Meidän pitäisi
päästä siihen, että vuorotarjontaa
voitaisiin lisätä ja ihmiset voisivat luottaa siihen,
että voidaan käyttää junaa.
Mainitsemani juna, jota itse käytän, ei ole niiltä asemilta,
joilta matkustajia nousee vähän, voinut muodostua vielä säännöllisen
työmatkanteon välineeksi, kun se on aina ollut
muutamaksi kuukaudeksi, aikataulukaudeksi, kerrallaan kokeiluluontoisesti.
Ei siihen kukaan säännöllistä työmatkaa
tekevä voi luottaa ja sen varaan sijoittaa asumistaan.
Keskustelu päättyi.